Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti lahjoitti minulle poismuuttaneen siskoni omaisuutta lapsena, sisko vaatii takaisin

Vierailija
06.04.2019 |

Olen keskellä absurdia perheriitaa. Olen pitänyt välimatkaa sukulaisiini sattuneesta syystä, meillä on kohteliaat mutta erittäin etäiset välit tällä hetkellä. Emme esimerkiksi ole kasvokkain tavanneet moneen vuoteen. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä niin arvomaailmaltamme kuin muutenkin.

Pikkusiskoni muutti 12-vuotiaana asumaan isälleni, vanhempani olivat eronneet jo aiemmin. Minä jäin äidille, olin silloin 16-vuotias. Isä hankki siskolleni tarvittavat tavarat kotiinsa. Tullessani täysi-ikäiseksi muutin pois, ja äidin oli pakko muuttaa paljon pienempään asuntoon, ja hän antoi minulle mm. siskoni vanhoja lakanoita, peiton, lipaston ja polkupyörän (äidin ostamia). Äiti sanoi, että saat ne, ettei tarvitse heittää pois. En ymmärtänyt kysyä, oliko siskolta saatu lupa tavaroiden antamiseen vai ei. Otin ne vain äidin kehotuksesta ensimmäiseen omaan kotiini.

Olen nyt 35-vuotias, eli lahjoitustapahtumasta on kulunut 18 vuotta. Siskoni otti yhteyttä ja vaatii takaisin tavaroitaan. Minulla ei ole niitä enää, ne ovat menneet rikki ja roskiin/kierrätykseen. Polkupyörän hän vaatii minulta korvattavaksi, minulla ei ole enää sitäkään, sillä siitä oli vaihteet rikki jo silloin kun äiti minulle sen luovutti liki 20 vuotta sitten. Korjautin pyörän pari kertaa kunnes totesin, ettei siinä ole järkeä kun korjaukset alkoivat maksaa satoja euroa. Ostin uuden ja lahjoitin raadon pois. Äitini laittoi nyt viestin (ei kehtaa selvästikään soittaa) että on samaa mieltä siitä, että minun tulee korvata siskoni omaisuus hänelle. Viestit sekä siskolta että äidiltä ovat painostavia ja ahdistavia. He vihjailevat mm. rikosilmoituksesta.

Miten lasken arvon noille esineille joita minulla ei enää ole? Mitä ihmettä teen?

Kommentit (208)

Vierailija
141/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toteaisin vai ”ottaja antaja kananpaskan kantaja” ja toteaisin ettei vanhoja romuja enää ole. Asia on sillä käsitelty. Jos juttu siskoa tai äitiä vielä nyppii niin omapa on murheensa.

Vierailija
142/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ensimmäiset muumimukit valmistettiin 90-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaise kaikki välit siskoosi ja äitiisi. Soita nyt heti kaikille sukulaisille ja tuttaville ja kerro avoimesti tilanteesta. Voit soittaa myös siskosi työnantajalle ja naapureille niin tietävät minkälaisen sairaan narsistin kanssa ovat tekemisissä!

Vierailija
144/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisaresi oli ikäisekseen iso, jos ajoi aikuisten pyörällä n.10 vuotiaana.

Aikuisia on eri kokoisia, niinkuin aikuisten pyöriäkin, sekä runkoja että renkaita on eri koossa.

T. Aikuinen 162cm jolla 10v lapsi 155cm. Samalla pyörällä välillä ajellaan. Meinaa vaan olla lapselle jo pieni kun sillä on suhteessa pidemmät jalat kun mulla ;)

Vierailija
145/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 viestiä täynnä paskaa. 5/5.

Vierailija
146/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150 viestiä täynnä paskaa. 5/5.

Taidatkin olla ap:n sisko 😉

Vierailija
147/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kirpparilta niitä vanhoja lakanoita vastaavat tai ikeasta edulliset ja huuda poliisilaitoken huutokaupasta rämä polkupyörä.Koht tulee kevähuutokaupat. Se on siinä,ei tarvi kenenkään tapella.

Näin toimisin, voi siskoakin v,,,tuttaa ,kun saa vanhoja kamoja. Ei uusia voi vaatia .

Vierailija
148/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun perhees oo sattumoisin narsistiperhe? Sinuna en reagoisi mihinkään. Yhtä hyvin voisit sinä syyttää heitä kotirauhan rikkomisesta..? Älä vastaile tommosiin, voi olla että kuviosta tulee vielä monimutkaisempi.

Ja jos siskosi on ollut 12v ne tavarat on olleet varmaankin äitisi todellisuudessa? Ja hän on päättänyt ne pois antaa. Ihan yhtä hyvin sä olet käyttänyt varastotilaasi ilmaiseksi niiden säilytykseen jne. Mut unohda väittelyt asiasta, jatka elämääsi kuin heitä ei oliskaan.

Vierailija
149/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

68 ja muut multinikkisi, onko sinulla kaikki hyvin elämässäsi? Huomaan, että on paha olla. Voisit aloittaa masennuksestasi, sosiaalisten tilanteiden pelosta tai mistä kärsitkään, oman ketjun jossa voimme tukea sinua. Voin kirjoittaa sinne itsekin. Lämmin halaus, parempaa huomista, toivoo ap.

Minulla on kaikki ihan ok. Tykkään vain paljastaa provoja tällä palstalla.

Tämä jos mikä pilaa keskustelut. Kaikki tietää että nää voi olla provoja, so what? Kiva ois lukea keskustelua asiasta, eikä joka toista viestiä jotain provohuutelua. Sinä tässä häiritset.

Vierailija
150/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske siskon hankkiutua eroon velkaisesta miehestä eroon, niin ei tartte maksella toisen velkoja.

Vierailija
151/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 viestiä yli 20-vuotta vanhoista lakanoista, peitosta, lipastosta ja polkupyörästä, josta oli vaihteet rikki. Ja siitä 90-luvun retroesineestä.

Käyn aina vilkaisemassa ketjua, mitä kommentteja ja millaiset ihmiset käyvät kommentoimassa. Ja tietysti mietin vaaleja. Olisko parempi, että ei olisi kansanedustajia vaan päätökset tehtäisiin suoraan kansanäänestyksellä. Mutta tästä saa niin hyvän otannan millaista se kansan mielipide ja keskustelu parhaimmillaan on, että kansanedustajat ovat se parempi vaihtoehto.

Vierailija
152/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

130 viestiä yli 20-vuotta vanhoista lakanoista, peitosta, lipastosta ja polkupyörästä, josta oli vaihteet rikki? Niin ja 90-luvun retroesineestä? Oletteko te täysin järjissänne? Onko suhteellisuudentaju tuttu käsite?

Minua kiinnostaa, miksi te näette vaivaa keskustella tästä? Kiehtooko esim. aiheena hankalat sukulaissuhteet ja omaisuus?

No tästä sivusta seuranneena täytyy huomauttaa että itse oot tainut kirjoittaa n60 niistä viesteistä, ap ehkä 30 ja loput randomeilta. Harmittaako sua kun sun omiin provoihin ei vastata ja hermostut heti jos jonkun toisen kanssa keskustellaan? Ja jos olet todennut tän tosi huonoksi provoksi niin älä ny ihmees kokoajan itse tätä ylläpidä.

Vierailija
153/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

130 viestiä yli 20-vuotta vanhoista lakanoista, peitosta, lipastosta ja polkupyörästä, josta oli vaihteet rikki? Niin ja 90-luvun retroesineestä? Oletteko te täysin järjissänne? Onko suhteellisuudentaju tuttu käsite?

Minua kiinnostaa, miksi te näette vaivaa keskustella tästä? Kiehtooko esim. aiheena hankalat sukulaissuhteet ja omaisuus?

No tästä sivusta seuranneena täytyy huomauttaa että itse oot tainut kirjoittaa n60 niistä viesteistä, ap ehkä 30 ja loput randomeilta. Harmittaako sua kun sun omiin provoihin ei vastata ja hermostut heti jos jonkun toisen kanssa keskustellaan? Ja jos olet todennut tän tosi huonoksi provoksi niin älä ny ihmees kokoajan itse tätä ylläpidä.

Kaksi viestiä on minun. Ja ensimmäisessä sanoin, että minua kiinnostaa miksi jotakuta kiinnostaa keskustella aiheesta näin intensiivisesti. Provosta en ole puhunut. Olisikohan kateus, tulehtuneet sukulaissuhteet, tarve pitää puoliaan tai oman lainopillisen näkemyksen tarjoaminen, johonkin kohtaan tämä aihe vetoaa ja mietin kuinka pimeä kohta se ihmisessä on. Aihe on absurdi ja moni lähtee oikein pohtimaan asiaa.

Onko tämä arkipäivää joillekin ihmisille? Kummin kaiman serkku haluaa 70-luvulla lahjoittamansa päiväpeiton takaisin kun se oikeastaan kuuluu sukuun ja on käsityötä. Peitto on homeessa vintillä ja nyt sen arvosta keskustellaan ja oikeaa omistajaa selvitetään. Kysytään asiaa poliisilta, vakuutusyhtiötä, Denzel Washingtonilta ja hätäkeskuksesta.

Sinäkin voit auttaa minua, miksi sinä haluat keskustella asiasta tai lukea aiheen kommentteja?

Vierailija
154/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kierrätyksestä vastaavat romut ja kippaa siskon pihaan.Ruosteinen vanha pyörä ja risat lakanat yms löytynee muutamalla eurollaTai sitten ignooraa koko pyyntö..

Vierailija
155/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini hankki alunperin kaikki esineet, ne ovat hänen maksamiaan. Sisko ei omilla rahoillaan ole ostanut mitään niistä. Ne on vaan laitettu siskon huoneeseen ja annettu hänen käyttöönsä.

Ne ovat tosiaan siskon tavaroita, mutta niitä ei ole enää olemassa. Rahasummaa eivät osaa sanoa, vain epämääräistä "sinun korvattava toisen omaisuus" ja viittaavat rikosilmoitukseen. Ensin sisko vaati tavaransa takaisin, kun sanoin ettei niitä näin ~20 vuoden päästä enää ole, alkoi pommitus rahallisesta korvauksesta. Itselleni tulee myös mieleen kiusanteko vuosikymmeniä vanhoista lakanoista. Taustalla saattaa olla myös kateus, olen pärjännyt elämässäni sekä taloudellisesti että muutenkin heitä selvästi paremmin. En ole koskaan ollut ilkeä heitä kohtaan tai mitään sellaista, ainoastaan kohtelias, toki etäinen.

Minusta ne tavarat eivät ole siskosi.

Äitisi on ne antanut sinulle. Äitisi ne hankki ja laittoi ne kiertämään.

Nyt ne ovat kierrossa.

Onpa sinulla ikävästi toimivia sukulaisia.

Kerro suoraan heille missä ne ovat.

Nehän olisivat roskisksessa joka tapauksessa? Koska äitisi olisi laittanut ne muualle kiertoon... nyt sinä

olit välikäsi.

Voi kuinka monta arvokasta esinettä ihmiset ovatkaan riskin heittäneet!

Äitisi päätös se oli.

Jos olisi ne arvokkaiksi kokenut, niin olisi pitänyt ne.

Ne voisivat olla yhtä hyvin arvottomia tai arvokkaita, jos olisivat kunnossa... ei tiedä.

Ei ole sinun tai siskosi vastuulla aikuisen ihmisen eli äitinne ratkaisut.

Vierailija
156/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatavat vanhenevat 3 vuodessa, jos niistä ei ole muistutettu. Muistuttamalla säännöllisesti saatava ei vanhene ellei saa sille oikeuden päätöstä, jolloin saatava voidaan ulosmitata. Ulosmittauksessa saatavalle sitten muodostuu ns. vanhentumisaika. Nyt on myöhäistä uhkailla oikeudella tms. ellei siskosi ole säännöllisesti muistuttanut saatavistaan näiden vuosikymmenien aikana.

Vierailija
157/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äitinä annan kyllä lasteni käyttämät lakanat ja muut hankkimani tarvikkeet mihin haluan. Mukaan lapsille olen antanut mitä ovat huolineet. Lopuille teen mitä haluan. En ala säilömään niitä mihinkään. Vaatteetkin laitan roskiin tai annan muualle, jos katson, ettei niille ole enää käyttöä.

Olen kyllä nähnyt tällä palstalla, että vuosikausia sitten poismuuttanut lapsi on itkenyt vanhojen lapsuuden kodissa olleiden tavaroiden perään, koska äiti on heittänyt ne kysymättä pois. Aikuisen lapsen pitäisi itse ymmärtää, että tilat ovat rajallisia ja jos on jotain säilytettävää, niin siitä pitää sopia erityisesti ja mieluummin pyrkiä itse huolehtimaan ta aroide säilytyksestä ja varastoinnista.

Ap:n äidin ja siskon vaatimukset ovat naurettavia. Minä sanoisin tuossa tilanteessa, että tehkää rikosilmoitus, jos haluatte, enkä keskustelisi aiheesta enempää.

Vierailija
158/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, ihan tyhmä aloitus. Ei tälläistä aloitusta nyt kukaan usko.

Kieltämättä kuulostaa oudolta, mutta kyllä noinkin hulluja ihmisiä on olemassa. Voi ikävä kyllä olla ihan tositarinaa... 😳

Vierailija
159/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina kuulostaa niin oudolta että vaikea uskoa ettei aikuinen saisi sanottua siskolleen (ja kenelle lie, en jaksa lukea koko ketjua) että suksii kuuseen vaatimuksineen. Välit voi mennä mutta jos ei ole oltu yhteydessä vuosiin niin mitä väliä. Vaikea myös uskoa että sisko lähestyy yli 10v päästä että haluaa jotain muinaisia lakanoita ja 12v fillarin itselleen tai rahaa niistä.

Saahan näistä tietty pitkän ketjun aikaan kun ketjun lähtökohta on riittävän hölmö ja aloittaja juoksee välillä lisäämässä kommentteja joissa ei näytä kuuntelevan saamiaan vastauksia ollenkaan.

Vierailija
160/208 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, ihan tyhmä aloitus. Ei tälläistä aloitusta nyt kukaan usko.

Kieltämättä kuulostaa oudolta, mutta kyllä noinkin hulluja ihmisiä on olemassa. Voi ikävä kyllä olla ihan tositarinaa... 😳

Ei yksittäinen olekaan mahdoton mutta tässä on sekä vaativa sisko että tallukka aloittaja että olikos noita muitakin asiaan osallistujia ja kaikki käyttäytyvät melko epäuskottavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi