Liian ujo työelämään
Tällaista palautetta saan jatkuvasti. Toivoisin asiallista keskustelua, tämä on minulle jaksamista koetteleva asia.
Olen äärimmäisen ujo ja punastelen helposti. Tähän olen hakenut vuosia psykiatrista apua tuloksetta. Saan palautetta jatkuvasti työelämässä asian vuoksi, koska vuorovaikutus on äärettömän vaikeaa tämän vuoksi. Punastelu töissä myös miesten kanssa puhuessa tietenkin johtaa väärintulkintoihin ja kun olen perheellinen, on soppa entistä pahempi. Kaikki asiat halutaan selittää ujoudella, esim. meillä on määrä pyytää kollegoilta apua, jos työmäärä paisuu liian suureksi. Kun pyydän, apua ei heru MINULLE, muille kyllä. MInua sensijaan kuormiteen jatkuvasti muiden työllä. Sitten kun minua ei auteta, taivastellaan, että etkö sä taaskaan uskaltanut pyytää apua ujoutesi vuoksi.
Voiko tällaisen asian vuoksi päästä eläkkeelle. Mitään masennus diagnoosia yms. ei ole koskaan ollut, tämä ujous vaan lähinnä. Yksin työskentely ei oikein tule kyseeseen, siis kotoa käsin, alallani se olisi oikeataan ihan mahdotonta.
Ongelma ei siis ole pelkästään minä itse, vaan muiden reagointi asiaan ja todella epäasialliselle tasolle on menyty joidenkin taholta, esim. ujouteni aiheuttamia eleitä matkitaan, kävelytyyliäni ym. Asenteet eivät kuitenkaan muilla muutu ja tähän samaan törmää jokaisessa työpaikassa. Monesti ujoja syytetään ylimielisyydestä, minua ei tästä ole moitittu, eli tämäkään ei voi olla syynä.
Auttakaa.
Kommentit (314)
On kiusaannuttavaa, kun puheliaat puhuvat puuta heinää, enkä missään nimessä kehtaa korjata, vaikka puhuvat vääryyksiä/törkeyksiä jne... Haluan vaan vetäytyä nurkkaan ja mieluummin kokonaan pois jos mahdollista... En jaksa vaatia mitään, ottakaa rahat ja ylennykset jne... en halua, jaksa, pysty. Inhottaa ja ällöttää kaikki se pelaaminen, mielistely, seläntakana puhuminen, kieroilu, pyrkyriys, itsekkyys jne. Olen mieluummin ikuisesti köyhä kuin ns. mukana menossa.
Hyvä yritys ap:lta! Mitäs muita hienoja syitä olisikaan päästä eläkkeelle, koska tämän takia ei voi tehdä töitä?
Liian pitkä/lyhyt?
Liian kaunis/ruma?
Liian viisas/tyhmä?
V*ittu kys tommoisia täällä ei rueta elättämää sitä päätä vaa pystyy ja esimiehen puheille jos ”työkaverit” sinua kiusaavat... ihan oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys ap:lta! Mitäs muita hienoja syitä olisikaan päästä eläkkeelle, koska tämän takia ei voi tehdä töitä?
Liian pitkä/lyhyt?
Liian kaunis/ruma?
Liian viisas/tyhmä?
Ap:n puolesta en voi vastata, mutta sinusta voi sanoa: Liian tyhmä. Ehkä nuo muutkin oikeanpuoleiset vasihtoehdotkin sopivat sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä/lyhyt?
Liian kaunis/ruma?
Liian viisas/tyhmä?
Ap:n puolesta en voi vastata, mutta sinusta voi sanoa: Liian tyhmä. Ehkä nuo muutkin oikeanpuoleiset vasihtoehdotkin sopivat sinuun.
Vaihtoehdot siis. Noin tyhmälle on pakko selventää. Sama
Itse tuossa tilanteessa etsisin varmaan muita töitä. Siis tyyliin jotai varastohommia/pakkaustöitä voi tehdä melko itsenäisesti (työpaikalla). Onhan siellä muitakin työntekijöitä, mutta ei niitä hommia jaeta yhdelle enemmän kuin muille. Ja miehet on usein aika kivoja työkavereita... myös jotain tuotantotyötä voisit kokeilla. Jokainen tekee omaa juttua... onhan ihmisiä noissa, mutta niitä ei monessakaan työssä voi välttä = joten sun täytys löytää joku paikka missä kiva olla töissä punastelusta huolimatta.
Palkanlaskenta/ sihteerin työt on myös aika itsenäisiä, riippuu tietty toimenkuvasta. Merkonomin tutkinnon voi aikuispuolella suorittaa monimuoto-opiskeluna työn ohessa.
Jospa aloittaja pystyisi unohtamaan itsetarkkailunsa, jos siihen vaivaan ei terapiatkaan auta, ei sitä vavaa todellisuudessa ole, asianomainen vain kuvittelee ja luulee,saadakseen olla keskipiste. Siis lakkaa tuijottamasta omaan napaasi ja näe muut ihmiset ympärilläsi, ilman että luulet heidän välittävän tuon taivaallista punastelustasi, minä en ainakaan välittäisi.
Mikä sussa on sellaista, että tunnet olevasi huonompi/arvottomampi/ujompi/tyhmempi kuin muut? Mitä sussa on sellasta hävettävää mitä mussa ei ole? Miksi tarvitset toisten hyväksynnän?
Jos et vielä tiennyt niin KAIKKIA ujottaa monikin asia enemmän tai vähemmän. Sun ongelma on sellainen josta voi oikeesti oppia pois - tai se ainakin helpottaa.
Älä ota itseäsi niin vakavasti. Mitä jos otat tehtäväksi kerran päivässä tehdä jotain tosi noloa ja tyhmää, ihan tahallaan. Ja ottaa se paheksunta/ihmetys/nauru vastaan? Tunnustele sitä tunnetta, kunnolla. Ala työksesi nolaamaan itseäsi niin pian ei hävetä enää mikään kun huomaat, ettei se ole niin vakavaa! So what!? Se unohtuu hetkessä mitä ikinä olikin.
Vierailija kirjoitti:
Jospa aloittaja pystyisi unohtamaan itsetarkkailunsa, jos siihen vaivaan ei terapiatkaan auta, ei sitä vavaa todellisuudessa ole, asianomainen vain kuvittelee ja luulee,saadakseen olla keskipiste. Siis lakkaa tuijottamasta omaan napaasi ja näe muut ihmiset ympärilläsi, ilman että luulet heidän välittävän tuon taivaallista punastelustasi, minä en ainakaan välittäisi.
Olipa typerä kommentti. Etkö ymmärtänyt aloitusta, vai haluatko vain ilkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sussa on sellaista, että tunnet olevasi huonompi/arvottomampi/ujompi/tyhmempi kuin muut? Mitä sussa on sellasta hävettävää mitä mussa ei ole? Miksi tarvitset toisten hyväksynnän?
Jos et vielä tiennyt niin KAIKKIA ujottaa monikin asia enemmän tai vähemmän. Sun ongelma on sellainen josta voi oikeesti oppia pois - tai se ainakin helpottaa.
Älä ota itseäsi niin vakavasti. Mitä jos otat tehtäväksi kerran päivässä tehdä jotain tosi noloa ja tyhmää, ihan tahallaan. Ja ottaa se paheksunta/ihmetys/nauru vastaan? Tunnustele sitä tunnetta, kunnolla. Ala työksesi nolaamaan itseäsi niin pian ei hävetä enää mikään kun huomaat, ettei se ole niin vakavaa! So what!? Se unohtuu hetkessä mitä ikinä olikin.
En ole ap, mutta tosiaan pelkoja päin meneminen auttaa. Mua kiusattiin koulussa ja nolattiin kun olin niin ruma kuulemma ja pelkäsin vastakkaista sukupuolta myös. Nämä kiusaajat olivat kumpaakin sukupuolta. No, kului vuosia ja yhä pelkäsin miehiä, kunnes tosiaan päätin mennä pelkoa päin ja iskin itselleni yhden pahimman pissisnaureskelijan poikaystävän vähäksi aikaa. Siinä meni kaksi kärpästä samalla iskulla, hävisi pelko miehiin ja entinen teinipissis sai mitä ansaitsi.
Ainakin cliniquella, joe blascolla ja macillä on sellasia meikkovoiteita, joiden alta ei punastelut näy. Oikeesti, yhtään.
Just saying.
Hei! Olen ollut joskus itse ihan samanlainen, joten ei hätää. Tietenkin ihmisten puheet eivät auta asiaa yhtään, mutta on mentävä vain eteenpäin. Sinun täytyy muuttaa ajatusmalliasi niin, että olet yhtä hyvä kuin muutkin ja pääset pitkälle, jos niin haluat. Asiaa ei saa miettiä koko ajan eikä vatvoa, koska muuten se ei vie mihinkään. Ylös, ulos ja eteenpäin. Ja luota itseesi. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen joutunut aikoinaan koulussa niin monta kertaa muiden nolaamaksi ja nauramaksi etten enää ihan vapaa-ehtoisesti haluaisi olla se naurun kohde tai naurattaa muita. Ei kukaan ihminen halua olla mikään muita huvittava pelle kuitenkaan ja en koskaan ryhtyisi itse sellaiseen ja käyttäytyisi tahallani typerästi. Kaikki nämä jutut eivät myöskään unohdu äkkiä ja itsellä on kyllä kokemusta kuinka muut muistelevat jotain mokaa vielä pitkään. Itse haluaisin sen takia muiden hyväksyvän minut, kun olen aina muutenkin saanut niin ikävää kohtelua ja olisi itsellekin armollisempaa olla edes sellainen, joka saa sitä asiallista kohtelua, kun kuitenkin itse purkii siihen, että huomioi muut. En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen joutunut aikoinaan koulussa niin monta kertaa muiden nolaamaksi ja nauramaksi etten enää ihan vapaa-ehtoisesti haluaisi olla se naurun kohde tai naurattaa muita. Ei kukaan ihminen halua olla mikään muita huvittava pelle kuitenkaan ja en koskaan ryhtyisi itse sellaiseen ja käyttäytyisi tahallani typerästi. Kaikki nämä jutut eivät myöskään unohdu äkkiä ja itsellä on kyllä kokemusta kuinka muut muistelevat jotain mokaa vielä pitkään. Itse haluaisin sen takia muiden hyväksyvän minut, kun olen aina muutenkin saanut niin ikävää kohtelua ja olisi itsellekin armollisempaa olla edes sellainen, joka saa sitä asiallista kohtelua, kun kuitenkin itse purkii siihen, että huomioi muut. En ole ap.
Minulla on myös liki kymmenen vuoden kokemus kiusattuna olemisesta, joten todellakin tiedän mistä puhut. Olen kuitenkin käsitellyt asian enkä enää ota loukkauksia raskaasti. Kun on kuullut jo kaikki pahimmat, ei mikään kommentti enää hetkauta.
Kiusattuna tuli varsin tehokkaasti opittua, mitkä ne omat "virheeni" ulkopuolisen silmään ovat. Ujous on näistä yksi. Koskaan en kuitenkaan ole pyrkinyt niitä muuttamaan, vaan opetellut ennemmin ajattelemaan huumorin kautta. Sekin voi olla toimiva tapa suojella omaa psyykeä. Kyllähän minusta saisi helkkarin hyvän sketsihahmon tällaisenaan, ei tarvitsisi kärjistää edes :D Ihmiset ehkä ajattelevat, etten itse hahmota omia ongelmakohtiani, mutta niin tyhmä en ole - todellisuudessa hahmotan ne erittäin hyvin mutten suhtaudu niihin vakavasti. Ajattelen ennemmin, että sehän on vaan hyvä että herätän hilpeyttä enkä itketä.
Voisin suuttua kun minulle naureskellaan, mutta se ei ole koskaan ollut tapani toimia. Kerran ehkä mainitsen asiasta ja jos ei mene jakeluun (yleensä näille ei mene), en enää välitä. Varmaan pitävät minua pellenä sitten kun "alistun" naureskelulle mutta ihan sama. On ihmisiä, joiden kanssa vääntäminen on täysin hyödytöntä - näiltä on turha edes vaatia asiallista kohtelua, eivät he siihen kykene. Niinpä heidän tasolleen on myöskään turha alentua ja jutuista provosoitua. Minulle riittää että itse tiedän, missä ne pellet oikeasti ovat.
Saattoi nyt mennä vähän aiheen ohi mutta tämä nousi kirjoituksestasi pintaan :)
"Tähän olen hakenut vuosia psykiatrista apua tuloksetta"
Entä psykologista? Ujouden piilottaminen lääkityksellä kuulostaa kestämättömältä, kuten tuossa nyt itsekin jo totesit.
Voiko apua pyytää sähköpostilla naamatusten tapaamisen sijaan? Ei punastelu haittaa.
Vierailija kirjoitti:
"Tähän olen hakenut vuosia psykiatrista apua tuloksetta"
Entä psykologista? Ujouden piilottaminen lääkityksellä kuulostaa kestämättömältä, kuten tuossa nyt itsekin jo totesit.
En ole ap, mutta jossain vaiheessa hän mainitsi kyllä terapiasta, joka on psykologista apua.
Ujot ihmiset eivät ole ongelma, vaan juuri nämä matkija-apinat, joilla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja opetettu, yleensähän juuri matkija-apinoilla, selän takana naureskelijoilla, näillä sosiaalisuutta suureellisesti liputtavilla on nimenomaan sairaus eli huono itsetunto. Huonoa itsetuntoa sitten yritetään paikkailla luomalla tekemällä tehtyjä nokkimisjärjestelmiä, joissa yllätys yllätys itseä ei ikinä aseteta alimmalle portaalle, koska se pikkuinen itsetunnon murunenkin silloin häviäisi kuin tuhka tuuleen.Kivempaa on näiden näennäissosiaalisten matkija-apinoiden luoda itsestään kuvitelma olevansa jotain parempaa kastia ihmispopulaatiossa ja heidän pääasiallinen tehtävänsä koko heidän surkean elämänsä ajan on etsiä päähänpotkittavia ihmistyyppejä, jotka eivät suurta meteliä itsestänsä pidä, kun ei tarvitse, kun on terve itsetunto.
Voimia sinulle. Toivottavasti jaksat hakea apua.