Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
241/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kesäajan puolustajat koskaan kommentoi näitä tieteellisiä faktoja mitenkään? Siis sitä, että tutkitusti ihmisen kropalle sopii paremmin normaaliaika, eikä se että valoa on enemmän illalla.

Missä vasta-argumentit? Koko ajan vain sössötystä iltaisin harrastamisesta.

No linkitä tällainen tutkimus? Minun kropalle sopii vallanmainiosti kesäaika. Mutta kyllähän varmaan sellainenkin tutkimus löytyy, jossa Suomen suuri valoisan ajan vaihtelevuus on huonoa kropalle ja olisi parempi muuttaa muualle.

Itseä olen sitä mieltä ettei 03 aikaan herääminen, koska aurinko nousee silloin ole hyväksi kenellekään ja jos ihmiset urheilevat enemmän, koska iltaisin on valoisaa niin se on vaan hyväksi ja jos viettävät iltaa ystävien seurassa koska on valoisaa illalla ja menevät siksi myöhemmin nukkumaan, niin sekin on parempaa kuin herätä yksin aamuyöstä auringon paisteeseen.

Tutkimuksilla tutkitaan vain yhtä asiaa monesti. Tutkittiinko sähkönkulutusta? Kaverisuhteita? Perheen kanssa vietettyä aikaa. Liikkumista? Pelkotiloja? Rikollisuutta pimeällä?

Vierailija
242/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on normaalia että illalla ja yöllä on pimeää.

Ei ole normaalia, että neljältä iltapäivällä on jo pimeää. Siihen yksi valoisa tunti lisää on erittäin tärkeää täällä kaamosmasennuksen luvatussa maassa.

Niin se vaan talvella on ....ei se yks tunti kesää tee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin logiikalla talviajan kannattajat herää kesällä kahdelta aamuyöllä, koska aurinko nousee silloin. Te sitten ilmeisesti heräätte talvella klo 11, kun aurinko nousee vasta silloin?

Odotan muuten vieläkin vasta-argumentteja niille tieteellisille tutkimustuloksille, joiden mukaan valon painottuminen iltaan ei ole hyväksi terveydelle.

Vierailija
244/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa puhutaan jatkuvasti, niinkuin kaikki ihmiset tekisivät työtä virka-aikaan. Suomessa on ihan valtava joukko vuorotyön tekijöitä; hoitajat, lääkärit, poliisit, palomiehet, kaupankassat, tehdastyö jne. Itse teen vuorotyötä hoitajana, ja kannatan pysyvää talviaikaa. Kun puhutaan työpäivän jälkeen liikkumisesta, niin moni vuorotyöläinen haluaa liikkua ja touhuta myös ennen iltavuoroon lähtöä, mille olisi myrkkyä se, että pysyvässä kesäajassa valoisa tulisi vasta joskus ennen puoltapäivää. Lisäksi aamuvuoroon herääminen klo 5:30 on itselleni täyttä tuskaa, mutta siinä vaiheessa kun aamut alkaa näin keväällä valostua, vähän helpottaa. Herään työpäivään paremmin valoisassa aamussa. 

Ymmärrän myös kesäajan kannattajia, mutta mielestäni pitää ottaa huomioon nuo kaikki tutkimukset mitä on tehty ja todettu, että talviaika on yleisesti ottaen ihmiselle ja unenlaadulle terveellisempi. Varmasti yksilökohtaista vaihtelua on. Kai jotain kertoo myös se, mistä tässäkin ketjussa on mainittu, että Venäjällä pysyvää kesäaikaa kokeiltiin ja sitten luovuttiin, koska aiheutti liikaa ongelmia. Lisäksi jos muut pohjoismaat ja Eurooppa jää talviaikaan, ei Suomen ole mitään järkeä kasvattaa aikaeroa näihin maihin siirtymällä kesäaikaan eli Moskovan aikaan.

Suurin osa Euroopan maista haluaa jäädä kesäaikaan, koska jo nyt monessa paikkaa kesäisin tulee pilkkopimeää jo klo 21 kesäajankin kanssa. Talviaikaan siirryttäessä se tulisi jo klo 20. Sillä on merkitystä sekä turvallisuuden ja sähkönkäytön kohdalla.

Vierailija
245/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mulle. Ei aurinko tiedä paljonko kello on. Mulle on aivan sama milloin se laskee ja nousee. Sähkövalo on keksitty.

Vierailija
246/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kesällä on ihansama kumpaa aikaa käytetään, mutta esim syyskuun lopussa on jo iltaisin pimeää kuudelta...

Totta, että erityisesti syksyllä tällä on paljon merkitystä jaksamiselle, kun on illalla aikaa vielä valoisaan ulkoiluun. Auttaa sekä fyysistä että henkistä jaksamista.

Mutta myös kesällä valoisasta tunnista on enemmän iloa ja hyötyä illalla, kuin siitä että valo siirrettäisiin illasta aamuyön varhaisiin hetkiin, jolloin ollaan vielä nukkumassa.

Vierailija
247/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksei illalla saisi olla pimeää. Keho alkaa valmistautua nukkumiseen kun aurinko laskee. Ja heräämiseen kun aurinko nousee. Mä en meinaa saada unta ollenkaan kesäiltaisin, kun on niin valoisaa. Talvella taas ei meinaa nytkään herätä aamuisin, kun on niin pimeää. Ja vielä pitäisi enemmän rukata siihen suuntaan, että nukkumaan mentäisiin vasta puoliltaöin ja herätään puoliltapäivin. Harmi ettei työnantaja ole samaa mieltä siitä, että tämä olisi hyvä nukkumisrytmi.

Ja jos ehdotatte ratkaisuksi keinovaloa ja pimennysverhoja, niin ihan hyvin voitte käyttää itse samoja keinoja silloin kun teidän mielestä valon määrä on väärä.

Vierailija
248/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talviajassa elämme 8-16-yhteiskunnassa, kesäajassa 7-15. Kuinka moni oikeasti haluaa siirtyä talvellakin 7-15-yhteiskuntaan, siis siirtyä pysyvästi tunnin auringonkiertoa aikaisempaan rytmiin? Kahdeksaksi herääminenkin on jo tarpeeksi brutaalia meille iltavirkuille.

Minulla on lähinnä viivästynyt vuorokausirytmi, eli nukkuisin mielelläni kymmenen tuntia yhtä menoa ja valvoisin 20. Käytännössä tämä näyttää siltä että olisin iltavirkku, kun en vain meinaa nukahtaa vaikka olisi univelkaa.

Haluan sen kesäajan mieluummin. Minun heräämiseni kannalta on nimittäin ihan sama, onko aamulla valoisaa vai pimeää, mutta olisi mukava ehtiä loppusyksystäkin ulkoikemaan valoisan aikaan. Niinikään on ihan samantekevää, joudunko heräämään seitsemältä vai kahdeksalta, koska olen kuitenkin saanut nukkua liian vähän aikaa.

Vierailija
249/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan, että jäädään kesäaikaan kun kesällä on aina lämpimämpi.

Tämä 👍 😁😂

Vierailija
250/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan että jäädään kesäaikaan, koska silloin on aina valoisaa ja voin ulkoilla keskellä yötä vaikka marraskuussa, koska ikinä ei ole pimeä.

Vierailija
251/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nyt glopaaleja niinkuin EU edellyttää ja valitaan yhtenevä aika muun euroopan kanssa eli kesäaika.

Vierailija
252/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika tietysti. En halua syksyllä möllöttää pieässä aikaisin. Olen sosiaalinen ja haluan harrastaa ja liikkua iltaisinkin ulkona töiden jälkeen. Kerkiää siitä pimeydestä nauttia tarpeeksi muutenkin.

Vierailija
253/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaiset noin masentuneita vai miksi tuo pimeys ihannointi.

Vierailija
254/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviajalla aurinko on etelässä vain itärajalla.

Eli Ruotsin normaaliaika olisi paras aika Suomelle.

Vierailija
255/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Suomesta vaikka jonnekin ambomaalle jos pimeys ja kylmyys noin ottaa koville! Luulisi aikuisten ihmisten tajuavan millä leveyspiirillä eletään! ”Talviaika” on se normaaliaika, minkä aurinko käy meille antamassa vaihtelevin määrin vuodenajasta riippuen. En ymmärrä miksi pitäisi tapella luonnonlakeja vastaan.

Vierailija
256/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tunnilla taaksepäin!

Vierailija
257/2488 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ollut useampi kommentti "nouse aikaisemmin" mene töihin aikaisemmin" jne ihan kuin voisi työaikansa valita. jos pomo käskee työaika 7-15.30, niin miten siihen vaikutat? onhan siinä nyt iso ero jos työpäivän päälle olisi edes se tunti valoisaa talvellakin

vuorotyöläisistä sitten taas. tehtaissa ei ikkunoita ole, ja jos onkin, miten se korvaa auringossaolon?

monesti on jo mainittu, mitä sillä tunnilla tekee. harrastavat tekee paljonkin, muut ei mitään. loppu se typerehtiminen ja pysyvään kesäaikaan ja mielellään vielä kahen tunnin verran.

Päivän päälle tunti valoisaa talvellakin...

Kun se ei ole läpi talven tunti valoisaa päivän päälle. Talvella on pimeää täällä joka tapauksessa. Syksyllä kellojen siirto tuo aamulle tunnin valoisampaa reilun viikon verran. Jos ei siirretä saman verran pitempään (reilu vko) on iltapäivällä valoisampaa. Sitten on pimeää sekä aamulla että iltapäivällä.

Ihan se ja sama kumpi aika kyseessä, uskoisin että ihmiset liikkuu tarpeen ja halun mukaan oli pimeää tai ei. En minä jätä lenkkiä tekemättä jos on pimeää vaikka maalla asunkin. Enemmänkin varustelukysymys. Menen sisätöitä tekevänä haukkaamaan happea oli päivän valoa tai ei.

Kunhan vain lopetetaan kellojen siirtely.

Vierailija
258/2488 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ajattele, talvellahan tulee jo joskus klo 16 aikaan pimeää! Jatkossa siis kesälläkin -talviajassa- tulee pimeä jo klo 16! Mä en kyllä kestä, jos talviaika otetaan pysyväksi!

Oletetaan että sulla on tunti työmatkaa. Työ alkaa kello 6.30 ja aiot syödä/käydä suihkussa ennen,lukea vähän uutisia. No,heräät 5.30 mutta se ei riitä,joten ajattelet että ok,klo 5.00 on hyvä aika herätä,ehtii. JOS otetaan kesäaika niin OIKEESTIHAN kello on vasta NELJÄ kun heräät! JA illalla kömmit nukkumaan kymmeneltä,ei,oikeesti kello on YHDEKSÄN! Kellohan siirretään tunti taaksepäin! 

Vierailija
259/2488 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella on pimeää anyway, vaikka olisi kesä tai talviaika. Sitä valoisuutta on aamulla tai illalla loppujenlopuksi vain vähän aikaa pidempään siirrettiin kelloja tai ei. Ei tule olemaan valoisaa läpi talven.

Vastaavasti keväällä sama. Tässä riehutaan kokonaisuuden kannalta ihan lyhyen jakson takia.

Kesällä myös valoisaa kellojen siirrosta tai siirtämättä jättämisestä huolimatta.

Vierailija
260/2488 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa Suomesta vaikka jonnekin ambomaalle jos pimeys ja kylmyys noin ottaa koville! Luulisi aikuisten ihmisten tajuavan millä leveyspiirillä eletään! ”Talviaika” on se normaaliaika, minkä aurinko käy meille antamassa vaihtelevin määrin vuodenajasta riippuen. En ymmärrä miksi pitäisi tapella luonnonlakeja vastaan.

Pimeät yöt sielläkin taitaa olla 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi