Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
201/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömillekö niitä valoisia aamuja tarvitaan.

Me työssäkäyvät olemme loisteputkien valossa aamut ja töistä palataan pimeyteen.

Vierailija
202/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyville ei ole mitään iloa valoisista aamuista.

Haluan siis kesäajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvän tähden. Lenkkeilkää pimeässä jos kerran pitää lenkkeillä, sama liikuntasuoritus se on kuin valoisassakin. Teillä jotka nipottaa talviaikaan jäämisestä tulee varmaan vielä joskus olemaan ihan OIKEITA ongelmia. Sitten voitte valittaa.

Oletko koskaan kokeillut pelata pallopelejä hämärässä? Minä olen ja se on käytännössä mahdotonta. Mitään syvyysvaikutelmaa ei saa, vaikka pallon ehkä erottaisikin

Miten niin? Juhannusyönä on valoisaa ja kannattaisiko käydä silmälääkärillä.

Ikänäkö vaikeuttaa pimeässä näkemistä.

Vierailija
204/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei luoja miten tyhmää porukkaa :D kai sillä ny ju..lauta on eroa tuleeko talvella pimeä viideltä vai kuudelta. tajuaa kyllä niiiiin hyvin nämä talviajan puolesta itkevät, tyhmyys ja pyhäyksinkertaisuus puskee joka lauseesta esiin :nii mutku, yhyyhy  :D :D 

Aivan yhtä typerää se on molemmin puolin..naurettavaa vääntöö..porukasta on tullu yhenäkin hirveitä ulkoihmisiä 😊 terveellisiä ulkoihmisiä ..tosiasias istutaan tuvas naama ruudus kiinni ..ainakin suurin osa

Vierailija
205/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyville ei ole mitään iloa valoisista aamuista.

Haluan siis kesäajan.

Muttet saa

Vierailija
206/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaihmisenä suosin enemmän ajatusta kesäajasta. Aamun valoisuus ei merkitse minulle mitään, koska silloin en ole edes täysin paikalla henkisesti vaan aika tiukassa pöhnässä. Ja parhaimmillaan tietenkin nukkumassa. Mahdollisuuden salliessa myöhään aamupäivälle. Valoisuus iltaisin on minulle merkityksellistä olin sitten ulkona tai en.

Noilla perustein et ole kumpaakaan. Iltaihminen on virkeä mitä enemmän kello on kunnes nukahtaa "väkisin" ja valoisuus ei vaikuta tähän vuoden aikana oikeastaan ollenkaan. Iltaihminen olet toki siinä mielessä että haluat odottaa aamun päivänvaloa ennen ylösnousua. Outo johtopäätöksesi kannattaa kesäaikaa :)

En ihan ymmärrä mitä yrität sanoa. Jos saisin itse valita valveilla olo aikani niin se olisi klo 11.00 aamulla - klo 2 yöllä. Silloin kun minulla ei ole mitään menoja niin palaan tuohon rytmiin ehkä parin tunnin heitolla kumpaankin suuntaan. Laskenko minä jotain matemaattisesti väärin jos oletan että kesäajassa minulla riittää enemmän valoisuutta valveilla tämän aikaikkunan kanssa?

Jos valvot luontevasti kello 2 yöllä niin mihin ihmeeseen tarvitse iltavaloa? Sitä ihmettelin.  Mielestäni iltavaloisuudella ja tavalla valvoa myöhään ei ole siis mitään yhtymäkohtaa.

Siis täh? Olen eri, mutta tietenkin hän tarvitsee valoa, jotta näkee toimia ulkona!

Ei kai nyt kukaan valoa sen takia kaipaa, että esim. heräisi tai pysyisi hereillä. Kellosta katsotaan aika, ei valosta. 

Päivänvalo ja auringon liike on ainut johon voit suhteuttaa kelloa ja ihmisten haluja. Teitä on nyt siinä kaksi "illanvirkkua" jotka haluatte tehdä ilta-asioita olennaisesti aikaisemmin kuin minä suhteessa päivänvaloon. Ei minua väsytä illan pimeys. Te olette aamunvirkkuja molemmat ja haluatte että päivä on pulkassa iltauutisiin mennessä. Eikö niin?

En ymmärrä tästä oikein mitään. Illanvirkkujahan me olemme, kun molemmat kupeksimme yötä myöten. Mutta emmehän me samalla voi olla aamunvirkkuja, vaan aamuntorkkuja, koska heräämme myöhään, jos voi itse valita. Eihän uutiset myöskään ole klo 02?

Vai onko nyt jo nämä virkut ja torkutkin muuttaneet jotenkin merkitystään päälaelleen?

No minua ainakin sekoittaa jos "unohdat" aktiivisesti aamun ja heität vain puolihuolimattomasti että aamun valoisuudella ei ole merkitystä. Ei olekaan - aamuvirkulle. Mutta kaikkien täytyy tyypillisesti herätä aikaisin (yhteiskunnan) kellon vuoksi ja silloin on edes pieni kompromissi että olisi edes valoisaa herätessä. Samaan hengenvetoon koska iltavirkulle illan pimeys ei ole asia.

Et voi katsoa pelkkää kelloa jos haluat tarkastella muitakin kuin itseäsi. Ja auringonvalo on ainut objektiivinen kiintopiste silloin kun keskustelemme kuinka kello asetettaisiin.

Vierailija
207/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Noin kymmeneen - yhteentoista asti. Mielelläni esim. luen kesällä ulkona.

Mutta en minä kesällä sitä kesäaikaa välttämättä tarvitsisi, vaan talvella. On siitä tietysti syksylläkin jotain iloa. Parasta kuitenki olisi, jos tarlvikuukausiksi kellon voisi siirtää siihen mitä nyt sanotaan kesäajaksi. Ja samalla vaivalla se voisi olla kesäajassa kesätkin.

Vierailija
208/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvän tähden. Lenkkeilkää pimeässä jos kerran pitää lenkkeillä, sama liikuntasuoritus se on kuin valoisassakin. Teillä jotka nipottaa talviaikaan jäämisestä tulee varmaan vielä joskus olemaan ihan OIKEITA ongelmia. Sitten voitte valittaa.

Oletko koskaan kokeillut pelata pallopelejä hämärässä? Minä olen ja se on käytännössä mahdotonta. Mitään syvyysvaikutelmaa ei saa, vaikka pallon ehkä erottaisikin

Miten niin? Juhannusyönä on valoisaa ja kannattaisiko käydä silmälääkärillä.

Ikänäkö vaikeuttaa pimeässä näkemistä.

Koko kesä ja syksy on juhannusyötä?

Vierailija
209/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei luoja miten tyhmää porukkaa :D kai sillä ny ju..lauta on eroa tuleeko talvella pimeä viideltä vai kuudelta. tajuaa kyllä niiiiin hyvin nämä talviajan puolesta itkevät, tyhmyys ja pyhäyksinkertaisuus puskee joka lauseesta esiin :nii mutku, yhyyhy  :D :D 

Talvella tulee Uudellamaallakin pimeä ennen kolmea normaaliajassa. Jos elettäisiin kesäaikaa eli kello olisi tunnin edellä, pimeys tulisi jo ennen kahta.

Jotain logiikkaongelmaa näkyy olevan, mutta teillä kesäaikahulluilla.

Myötähäpeä...

Kesäaika pidentää iltojen valoista aikaa ja tekee aamuista pimeämpiä. Talviaika taas toisinpäin.

Vierailija
210/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää aina tuo kaupunkilaisten pimeän pelko kun nykyään on jos millaista valaisinta tarjolla ja itsekkin teen töitä otsalampun kanssa tarvittaessa?

Joudutko istumaan sisällä koko valoisan ajan päivästä, monta kuukautta? Ja pimeällä sitten pääset otsalamppusi kanssa pihalle? 

En minä pimeää pelkää. Mutta niin vain on, että paljon enemmän virkistää, kun pääsee päivänvalossa ulos.

Jos jonkinmoisista valaisimista on itse asiassa haittaa ainakin minulle herkkäsilmälle. Erilaiset led-valot varsinkin ovat liian kirkkaita, niin että häikäistyn. Pimeällä ei oikein voi käyttää aurinkolasejakaan häikäisyn estämiseen, toisin kuin aurinkoisena päivänä voi.

Vierailija
211/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten urpoja ihmiset onkaan! Ihan kuin se talven ja kesän pimeys/valoisuus olisi jostain tunnista kiinni😳 voi jösses..

On se siitä kiinni, jos se tunti on se ainoa valoisa tunti.

Ja älkää nyt vain kertoko, että pohjoiskalotissakin kestävät kaamosajan. Siellä on lunta, mikä auttaa paljon (nimim. "kokemusta on"). Täällä etelässä on pimein vuodenaika tyypillisesti vain loskaa.

Vierailija
212/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei oikeasti kiinnosta onko iltaisin valoisaa vai ei. Kyse on vain ja ainoastaan aamusta. Aamuvirkut haluavat lähteä töihin heti herättyään, eivätkä odotella pari tuntia ennenkuin virasto aukeaa. Tässä on se oikea syy kesäajan kannatukselle.

Iltavirkuilla taas kyse on paljon vakavammasta asiasta. Kyse on univelasta, tunti lisää unta on massiivinen ero. Itse elin koko lapsuuden ja nuoruuteni jatkuvassa univelassa, luulin että herääminen on kaikille yhtä vaikeaa ja pidinkin itseäni vaan laiskana. Nykyään olen vanhemmiten muuttunut aamuvirkuksi ja edelleen hämmästelen kuinka helppoa elämä voikaan olla. Säälin sitä pikkupoikaa joka joutui pimeässä ja pakkasessa rämpimään luut kasvukivuista kolottaen aamuöisin kouluun.

Surullisinta koko tässä kuviossa on se että iltavirkkujen rytmi on oikeasti se mitä myös aamuvirkut haluavat elää. Kaikki haluavat harrastaa töiden jälkeen, mutta vain iltavirkuille se on biologisesti luontaista. Aamuvirkkujen kuuluisi biologiansa perusteella harrastaa aamuisin ja mennä vasta sen jälkeen töihin. Aamuvirkkujen kesäaika on puhtaasti iltavirkuilta varastamista; elämäntyylin ja unen.

Vierailija
213/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kymmeneen - yhteentoista asti. Mielelläni esim. luen kesällä ulkona.

Mutta en minä kesällä sitä kesäaikaa välttämättä tarvitsisi, vaan talvella. On siitä tietysti syksylläkin jotain iloa. Parasta kuitenki olisi, jos tarlvikuukausiksi kellon voisi siirtää siihen mitä nyt sanotaan kesäajaksi. Ja samalla vaivalla se voisi olla kesäajassa kesätkin.

MIhin aikaan talviaikana heräät arkena? Entä vapaapäivänä?

Vierailija
214/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoisin sen lisätunnin valoa nimenomaan iltaan, koska aamulla en ehdi siitä koskaan nauttia. Arkena kökötän töissä ja viikonloppuna mieluiten nukun. Iltaisin valoisesta ajasta olisi hyötyä niin arkena kuin viikonloppuisinkin. Ulkoilu on mukavampaa kun ei tarvitse ihan säkkipimeässä suunnistaa.

Ihan satavarmasti myös psyykkistä ja fyysistä terveyttä lisäävä tekijä jos ihmiset jaksaa ulkoilla enemmän.

Vierailija
215/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toivoisin sen lisätunnin valoa nimenomaan iltaan, koska aamulla en ehdi siitä koskaan nauttia. Arkena kökötän töissä ja viikonloppuna mieluiten nukun. Iltaisin valoisesta ajasta olisi hyötyä niin arkena kuin viikonloppuisinkin. Ulkoilu on mukavampaa kun ei tarvitse ihan säkkipimeässä suunnistaa.

Ihan satavarmasti myös psyykkistä ja fyysistä terveyttä lisäävä tekijä jos ihmiset jaksaa ulkoilla enemmän.

Vaikea uskoa että yksi lisätunti valoisaa aikaa syksyllä saisi ihmisiä liikkumaan enemmän. Kun ei se valoisuus kestä koko talvea, vaan muutaman viikon syksyisin. Talvella on pimeä joka tapauksessa.

Vierailija
216/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En niin kesästä olekaan huolissani, mutta kevät ja syksy on ankeempaa kun tulee pimeemmät illat. Se on sitten syksy, talvi ja kevät pimeitä iltoja 😣.

Mutta illanhan kuuluu olla pimeä!! Aamun valoisa. Et voi saada molempia.

Tää on se mikä mättää.

Elimistölle on hyväksi että aamulla on mahdollisimman valoisaa mahdollisimman usein. Silloin heräämisprosessi käynnistyy.

Illan valo ei korvaa aamun valoa.

Talviaika on se NORMAALIAIKA. En ymmärrä miksi ästä pitää edes keksustella. Kesäaika kestää muutaman kuukauden ja se on POIKKEUSAIKA.

Ainakin minä olen huomannut eläväni talviajassa kesälläkin, vaikka näennäisesti on eri kellonaika. Ns. Talviaika tuntuu paljon loogisemmalta.

Vierailija
217/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäajassa ei ole järjen häivää. Maaliskuussa, kun takana on pitkä talvi ja alkaa näkyä viitteitä keväästä valoisien aamujen muodossa, niin mitä tapahtuukaan?! Siirretään kelloja tunnilla eteenpäin kesäaikaan ja sotketaan ihmisten luonnollinen kello täydellisesti. Viikkojen ajan herääminen on aamuisin vaikeampaa kun onkin yhtäkkiä hämärämpää ja pitää nousta tuntia aiemmin. Vastaavasti illalla kun saisi kernaasti olla hämärää, jotta nukahtaminen olisi helpompaa, niin onkin yhtäkkiä luonnottoman valoisaa. Toimitaan siis kaikin tavoin vastoin mitään tolkkua.

Myös lääketieteelliset faktat tukevat talviaikaa kesäajan sijasta. Mm. Tukholman Karoliininen instituutti on tutkinut kuolleisuutta sydänkohtaukseen ja havainnut selvän piikin kesäaikaan siirtymisen yhteydessä. Vastaavaati syksyllä siirryttäessä normaaliaikaan (talviaika) tilanne "normalisoituu".  https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2012032715378399

Vierailija
218/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokaudessa on 24 tuntia, ei tule lisätunteja vaikka miten siirrätte kelloja. Se milloin on valoisaa on jokaisen omasta päivärytmistä kiinni.  Jos sinne töihin valuu klo 10 ja töistä pääsee sitten klo 18, niin ei kauheesti ole enää valoisia iltatunteja. Monella on päivärytmi siirtynyt iltaa kohden ja kuvitellaan, että se on joku normi. Öisin kukutaan mielellään yli puoleen yöhön telkkarin, tietokoneen yms äärellä ja aamulla herääminen ahistaa ja töihin mennään myöhään ja sitten ilta kummasti loppuukin kesken ja on pimeää kun pitäis jotain tehdä. Koittakaapa muuttaa vuorokausirytmiä. Itse herään kuudelta, töissä ollaan jo tikkana seiskalta, kotiin pääsee lähtemään varttia vaille kolme. Siinä on vielä 6 tuntia tehokasta peliaikaa ennen ilta ysiä ja nukkumaan sitten viimeistään klo 23. Kun nukkuu luontaisen valorytmin mukaan, niin normaaliaika onkin se mikä tuo parhaat unet ja valveillaoloajan vuodenaikaan katsomatta.

Vierailija
219/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En niin kesästä olekaan huolissani, mutta kevät ja syksy on ankeempaa kun tulee pimeemmät illat. Se on sitten syksy, talvi ja kevät pimeitä iltoja 😣.

Mutta illanhan kuuluu olla pimeä!! Aamun valoisa. Et voi saada molempia.

Tää on se mikä mättää.

Elimistölle on hyväksi että aamulla on mahdollisimman valoisaa mahdollisimman usein. Silloin heräämisprosessi käynnistyy.

Illan valo ei korvaa aamun valoa.

Talviaika on se NORMAALIAIKA. En ymmärrä miksi ästä pitää edes keksustella. Kesäaika kestää muutaman kuukauden ja se on POIKKEUSAIKA.

Ainakin minä olen huomannut eläväni talviajassa kesälläkin, vaikka näennäisesti on eri kellonaika. Ns. Talviaika tuntuu paljon loogisemmalta.

Täysin samaa mieltä 👍

Vierailija
220/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäajan kannattajat voivat alkaa herätä tuntia aikaisemmin ja mennä tunnin aikaisemmin nukkumaan. Sama vaikutus.

Minä haluan, että illalla,kun pitää nukkua,on pimeää ja aamulla, kun herätä, valoisaa. Myös kansanterveydellisesti normaaliaika on parempi, koska meidän luontainen vireysrytmi seuraa aurinkoa, eikä byrokraatin päättämää aikavyöhykettä.