Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika
Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.
Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.
Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?
Kommentit (2488)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksei illalla saisi olla pimeää. Keho alkaa valmistautua nukkumiseen kun aurinko laskee. Ja heräämiseen kun aurinko nousee. Mä en meinaa saada unta ollenkaan kesäiltaisin, kun on niin valoisaa. Talvella taas ei meinaa nytkään herätä aamuisin, kun on niin pimeää. Ja vielä pitäisi enemmän rukata siihen suuntaan, että nukkumaan mentäisiin vasta puoliltaöin ja herätään puoliltapäivin. Harmi ettei työnantaja ole samaa mieltä siitä, että tämä olisi hyvä nukkumisrytmi.
Ja jos ehdotatte ratkaisuksi keinovaloa ja pimennysverhoja, niin ihan hyvin voitte käyttää itse samoja keinoja silloin kun teidän mielestä valon määrä on väärä.
Pimeä tulee tänäänkin jo klo 19:30. Melatoniinin eritys alkaa hyvin pian pimeyden tultua, ja vaikutus tunnin sisään tästä. Jos tosiaan olet ilman mitään keinovalonlähteitä sen jälkeen ja menet nukkumaan puoli yhdeksältä, ok. Jos taas menet nukkumaan myöhemmin, sinulle ei pitäisi olla henkilökohtaisesti mikään ongelma, vaikka ulkona olisikin tunnin ajan valoisampaa.
En myöskään ihan tajua kuinka aikaisin ihmiset muka menevät nukkumaan, jos on ongelma, että olisi valoisaa vaikkapa kahdeksaan tai yhdeksäänkin. Ymmärrän toki, että kesällä valo voi unirytmiä häiritäkin.
En ainakaan itse tiedä ketään aikuista, joka säännöllisesti menisi nukkumaan yhdeksältä. Kymmenen maissa ehkä ensimmäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En niin kesästä olekaan huolissani, mutta kevät ja syksy on ankeempaa kun tulee pimeemmät illat. Se on sitten syksy, talvi ja kevät pimeitä iltoja 😣.
Mutta illanhan kuuluu olla pimeä!! Aamun valoisa. Et voi saada molempia.
Tää on se mikä mättää.
Elimistölle on hyväksi että aamulla on mahdollisimman valoisaa mahdollisimman usein. Silloin heräämisprosessi käynnistyy.
Illan valo ei korvaa aamun valoa.Talviaika on se NORMAALIAIKA. En ymmärrä miksi ästä pitää edes keksustella. Kesäaika kestää muutaman kuukauden ja se on POIKKEUSAIKA.
Ainakin minä olen huomannut eläväni talviajassa kesälläkin, vaikka näennäisesti on eri kellonaika. Ns. Talviaika tuntuu paljon loogisemmalta.
Ai miksiköhän asiasta pitää edes keskustella kun SINÄ olet tätä mieltä niin pitäisihän niin tehdä. Etkö todella ole tästä ketjusta huomannut että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä, me monet tykätään että on valoisaa kello 16 jälkeen. Kesäaika ei ole poikkeusaika, sillä olemme melkein 40 vuotta eläneet suurimman osan ajasta kesäajassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko keskustelu on ihan naurettava,saa sen käsityksen että "talviaika" jotenkin pimentäisi päivää.
😂
Kyllä se ainakin meillä pimentää. jos joulukuussa kello 15 on jo pimeetä niin kesäajassa se olisi vasta 16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ainakin etelässä ihan tyhmästi valoa. Jo puoli 6 maissa niin valoisaa että pikkulapset alkavat heräillä, voisivat kuitenkin nukkua klo 7 saakka. Ja illalla joskus 19.30 pimeää, kun vielä teinit on harrastuksissa ja joutuvat kulkemaan pimeässä kotiin. Jos oltaisiin kesäajassa, nyt olisi juuri optimi eli edes pari kertaa vuodessa olisi unirytmin kannalta hyvä valo. Talviajan kanssa ei ole koskaan.
No viikonlopun jälkeen sun ongelmat on pois pyyhkäisty!! Tsemppiä siihen asti ! Mitenkähän pohjoismaiden ulkopuolella elävät ihmiset oikein pärjää kun valoa on niin vähän??? Ps. Eikö sulla oo verhoja?
Niin. Viikonlopun jälkeen onkin hyvä. Eli kesäajassa. Pysyvässä talviajassa ei olisi.
Ja on mulla verhot, kiitos kysymästä, mutta ei pimennysverhoja. Se että miten muualla pärjätään ei kovinkaan oleellista ole, Suomessa kun on valon kannalta aika poikkeuksellista suuntaan ja toiseenkin.
No miksi ihmeessä sulla ei ole niitä pimennysverhoja?
No miksi olisi, tykkään herätä valaistuvaan aamuun mutta en puoli kuudelta. 6.30-7.00 on hyvä aika aamun valaistua.
No sitten pitää muuttaa jonnekin lähemmäs päiväntasaajaa, tuohon ei kellojen renklaaminen auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ainakin etelässä ihan tyhmästi valoa. Jo puoli 6 maissa niin valoisaa että pikkulapset alkavat heräillä, voisivat kuitenkin nukkua klo 7 saakka. Ja illalla joskus 19.30 pimeää, kun vielä teinit on harrastuksissa ja joutuvat kulkemaan pimeässä kotiin. Jos oltaisiin kesäajassa, nyt olisi juuri optimi eli edes pari kertaa vuodessa olisi unirytmin kannalta hyvä valo. Talviajan kanssa ei ole koskaan.
No viikonlopun jälkeen sun ongelmat on pois pyyhkäisty!! Tsemppiä siihen asti ! Mitenkähän pohjoismaiden ulkopuolella elävät ihmiset oikein pärjää kun valoa on niin vähän??? Ps. Eikö sulla oo verhoja?
Niin. Viikonlopun jälkeen onkin hyvä. Eli kesäajassa. Pysyvässä talviajassa ei olisi.
Ja on mulla verhot, kiitos kysymästä, mutta ei pimennysverhoja. Se että miten muualla pärjätään ei kovinkaan oleellista ole, Suomessa kun on valon kannalta aika poikkeuksellista suuntaan ja toiseenkin.
No miksi olisi, tykkään herätä valaistuvaan aamuun mutta en puoli kuudelta. 6.30-7.00 on hyvä aika aamun valaistua.
.
No miksi. No just siksi, että saat sen haluamasi pimeän makkarin. Eikös se nyt ollut tässä se ongelma, pikkulasten herääminen liian aikaisin? Vai nillitätkö ihan vaan yleisellä tasolla eikä sinulla ole niitä pikkulapsia? Sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko keskustelu on ihan naurettava,saa sen käsityksen että "talviaika" jotenkin pimentäisi päivää.
😂Kyllä se ainakin meillä pimentää. jos joulukuussa kello 15 on jo pimeetä niin kesäajassa se olisi vasta 16.
Olisit kirjoittanut sen VASTA isoin kirjaimin kun sillä on niin valtava vaikutus,aamulla sama tunti pimeämpää...mut sehän ei haittaa ku nukkuu 11.sta.. Loppujen lopuks marras/joulukuu on niin pimeitä ja valottomia oli se kellon aika mikä hyvänsä!
Syksy on muutenkin niin pimeää ja masentavaa. Miksi tehdä siitä vielä pimeämpää? No, aamuvirkut työttömät ehkä tykkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksei illalla saisi olla pimeää. Keho alkaa valmistautua nukkumiseen kun aurinko laskee. Ja heräämiseen kun aurinko nousee. Mä en meinaa saada unta ollenkaan kesäiltaisin, kun on niin valoisaa. Talvella taas ei meinaa nytkään herätä aamuisin, kun on niin pimeää. Ja vielä pitäisi enemmän rukata siihen suuntaan, että nukkumaan mentäisiin vasta puoliltaöin ja herätään puoliltapäivin. Harmi ettei työnantaja ole samaa mieltä siitä, että tämä olisi hyvä nukkumisrytmi.
Ja jos ehdotatte ratkaisuksi keinovaloa ja pimennysverhoja, niin ihan hyvin voitte käyttää itse samoja keinoja silloin kun teidän mielestä valon määrä on väärä.
Pimeä tulee tänäänkin jo klo 19:30. Melatoniinin eritys alkaa hyvin pian pimeyden tultua, ja vaikutus tunnin sisään tästä. Jos tosiaan olet ilman mitään keinovalonlähteitä sen jälkeen ja menet nukkumaan puoli yhdeksältä, ok. Jos taas menet nukkumaan myöhemmin, sinulle ei pitäisi olla henkilökohtaisesti mikään ongelma, vaikka ulkona olisikin tunnin ajan valoisampaa.
Mutta kun se valo tarvitaan pimeimmän vuodenajan aamupäiviin marras-, joulu- ja tammikuulle.
Miksi hitossa? Silloin ollaan töissä eikä välttämättä nähdä ainuttakaan ikkunaa koko työpäivän aikana mistä ihailla lasin takaa päivän ainoata valoilmiötä kesästä haaveillen.
Olen kesäajan kannalla enkä ymmärrä aloitusta ollenkaan. Eikö aloittaja tajua, että keskikesä on ainoa aika vuodesta, jolloin on ihan sama mikä aika on, valoisaa on kuitenkin lähes koko ajan?
Sen sijaan keskitalvella on paljon mukavampaa, että valoisaa olisi 16-17 välille vs 15-16 välille. Aamulla ei valoisaa ole kuitenkaan niihin aikoihin, kun pitää herätä tai työmatkan aikana, jos suht perustyöaikaa tekee. Sama pätee koululaisiin.
Isoin ero on kuitenkin syksyllä ja keväällä tasauksien aikaan. Tuolloin sekä aamu että iltavalo on järkevämpää kesäajassa eli olisi noin 7-19 (ei 6-18 kuten talviajassa) ja kaikkinensa kesäajan rytmi säilyy järkevimpänä ainakin 2kk kumpaankin suuntaan siitä tasauksesta. Kesää kohti merkitys pienenee, koska valoa on niin paljon. Talvea kohti taas merkitys pysyy koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se valo tarvitaan pimeimmän vuodenajan aamupäiviin marras-, joulu- ja tammikuulle.
Minkälaises epätodellisuudes sä oikein elät? Nuo kuukaudet on vuoden pimeimmät,osalla maata aurinko ei käy lainkaan horisontin yläpuolella,päivän pituus on n5 tuntia, se kellon siirtely ei sitä päivää valoisemmaksi saa siitä yksinkertaisesta syystä kun valon määrä on vakio. Oletko myös unohtanut,että nuo kuukaudet on pilvisiä,sateisia pelkkää matalapainetta.
eli käytännössä tämä ongelma koskee vain muutamaa viikkoa keväällä, koska syksy on joka tapauksessa mitä on, ja ihmiset vaan viiltelee ranteitaan kotisohvallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennenkuin joku alkaa nillittää, niin tiedän kyllä että kesällä valaistuu joka tapauksessa ajoissa. Omasta mielestäni vaan tärkeämpää on, että illalla on valoa kuin että kovin aikaisin on valoa, perheen elämänrytmi kun menee koulujen, töiden ja päiväkodin mukaan. Ja se merkitys on suurimmillaan tässä keväällä ja syksyllä siinä kohdin kun päivä ja yö ovat suurinpiirtein yhtä pitkiä.
Valaistunut ??? Aamu valkenee ! Ensin se haittaa ja sitten ei...mikä se ongelma olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs ajattelit sen valon ottaa..
Meillä on karjatila ja kesäaikaan siirtyminen tarkoitti työpäivän pitenemistä. Aamulla navettaan on mentävä samaan aikaan kuten ennenkin, mutta esimerkiksi heinäpellolle päästään myöhemmin kuin jos oltaisiin normaaliajassa. Syynä on aamukaste, jonka kuivumista pitää odotella, jotta voidaan aloittaa työt. Sama homma toistuu puintiaikana. Työpäivää jatketaan sitten illalla vaikka kuinka myöhään "koska on valoisaa".
Vierailija kirjoitti:
Meillä on karjatila ja kesäaikaan siirtyminen tarkoitti työpäivän pitenemistä. Aamulla navettaan on mentävä samaan aikaan kuten ennenkin, mutta esimerkiksi heinäpellolle päästään myöhemmin kuin jos oltaisiin normaaliajassa. Syynä on aamukaste, jonka kuivumista pitää odotella, jotta voidaan aloittaa työt. Sama homma toistuu puintiaikana. Työpäivää jatketaan sitten illalla vaikka kuinka myöhään "koska on valoisaa".
Kesäaika on siis hyvä, voitte tehdä töitä enemmän.
Minä haluan että aamu valkenee joka ikinen päivä 6.30 ja pimeä tulee 22.30. Joka päivä,ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika on siis hyvä, voitte tehdä töitä enemmän.
Etkö ymmärtänyt lukemaasi? Töitä ei voi tehdä enemmän vaan ne työt siirtyy myöhempään.
Mulle käy talvi että kesäaika tai nykyinen malli.
Ensimmäinen päivä, kun aurinko edes laskee kello 20 on elokuun 27. päivä. Hui kamalaa ku on pimeä ja synkkä elokuu.😱 Kesäkuun lopussa aurinko laskee normaaliajassa kello 23 jälkeen. Tosi pimeää silloinkin.