Työvoimapoliittiset toimenpiteet
Mistä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä mahdollinen poisjääminen aiheuttaisi vähiten harmia kellekään?
Tein äsken ketjun, mutta se ei jostain syystä ilmeisesti mennyt läpi, joten kirjoitan uudelleen, mutta en jaksa niin pitkää aloitusta uudelleen kirjoittaa.
Olen alle 25v ja jouduin lopettamaan opintoni sairauteni takia, joka aiheuttaa minulle pahoja kipuja. Minulla on aika lääkärille toukokuussa, jotta voin hakea sairaspäivärahaa. Kuitenkin saan Kelalta toimeentulotukea ja he vaativat seuraavaan hakemukseeni todistusta siitä, että olen hakeutunut johonkin työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen, jonka ajalta minulle voidaan maksaa työttömyysetuutta, johon en muuten ole oikeutettu.
Olen ollut puheissa asiasta lääkärin kanssa ja hän suositteli, että yritän mennä johonkin, mutta jos en pysty kivuilta, haen sitten sairaslomaa tuohon lääkäriaikaani asti. Hän suositteli tätä siksi, että jos ja kun haen sairaspäivärahaa toukokuun lääkäriaikani jälkeen, Kela saattaa evätä minulta kuntoutustuen, jos en ole yrittänyt olla missään näistä toimenpiteistä.
Kuitenkin, kivut ovat kotonakin todella pahat ja minun pitää usein saada levätä, että pystyn toimimaan normaalissa arjessa ja jos rasitan selkää esim. kauppareissulla tai siivouspäivällä, kivut ovat hirveitä ja olen sängyn pohjalla ainakin pari tuntia. Joten todennäköistä on, etten kykene olemaan näissä toimenpiteissä.
Siksi nyt mietin, että jos joudun jäämään pois niistä, mistä olisi vähiten harmia toiselle osapuolelle? Työkokeiluun en tahdo mennä, ettei työnantajalle tule minun takiani mitään harmeja tai lisää työtä.
Vaihtoehtoja on Kelan sivujen mukaan omaehtoinen opiskelu, työkokeilu tai -harjoittelu, työvoimakoulutus, työhönhakuvalmennus ja uravalmennus ja kuntouttava työtoiminta.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri voi kirjoittaa (jos yleensä kirjoittaa) vaikka minkäläisen todistuksen sairaupäivärahaan, kuntoutustukeen tai eläkkeeseen, mutta se ei välttämättä mene läpi Kelassa/eläkelaitoksissa. Aplla todennäköisesti Kelassa, iän puolesta, koska tuskin olet saanut eläkettä karttumaa.
Juuri näin. Joka 2. lääkärin kirjoittama kuntoutustuki ei johda haluttuun päätökseen, koska Kela hylkää puolet hakemuksista. Eläkeyhtioissä hylkäys on 25% luokaa eli joka 4. päätyy hylkyyn vaikka lääkäri olisi kirjoittanut minkälaisen todistuksen.
Työttömistä taisi saada peräti 90%(!!) hylkäävän päätöksen, lääkärinlausunnosta huolimatta.
Ja tätä AP se lääkärisi on todennäköisesti tarkoittanut, että hanki jotain aktiviteettiä ennen sairuspäivärahaa, ette olisi työtön ennen sairauslomaa, koska hylkäysprosentti on 90%.
Tätä varmaan lääkäri onkin tarkoittanut, pitää nyt harkita asiaa, koska kivut kuitenkin ovat kovat. Kuinkahan moni sairaspäiväraha hakemuksen lääkärintodistuksista hylätään?
Kela hylkää 50%
Kelan uusista hakemuksista hylättiin 45 prosenttia https://yle.fi/uutiset/3-10461136
Tämä koski uusia kuntoutustuki/eläkehakemuksia. En tiedä kuinka moni sairauspäivärahahakemuksista hylätään.
Mutta siarasupäivärahalta siirryttäessä kuntoustustuelle/eläkkeelle vaatimukset vaivoille ja oireille kasvaa. TS. mitkä vaivat ovat kelvanneet sairauspäivärahaan niin ei kelpaa enää kuntoutustukeen tai eläkkeeseen vaan vaaditaan enemmän vaivoja tai oireita, voimakkaammin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun haen sairaslomaa tästä siihen lääkäriaikaan asti, pitääkö minun hakea jo siltä ajalta sairaspäivärahaa, vai vasta toukokuun lääkäriajan jälkeen?
Se on sitä sairauspäivärahaa.
Sairasloma = sairaspäiväraha
Aivan, kiitos vastauksesta. En tosiaan meinaa pysyä lainkaan kärryillä näiden kaikkien eri juttujen kanssa.
MInkä takia lääkäri määrää vasta toukokuussa sairaupäivärahaa? Miksei jo nyt? Lopuuko 5/2019 edellinen pätkä sairauspäivärahaa vai ajatteliko, että saat työtä ennen 5/2019 ja siten helpommin ssiaraupäivärahan ja mahdollisen kuntoutustuen? Työttömöllä kuntoutustuen / eläkkeen hylkäysorosentti kun on 90%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, en tosiaan oikein käsitä näistä koukeroista mitään vaan olen ihan hukassa.
Jos siis en saa sairaspäivärahan jälkeen kuntoutustukea, voin hakea toimeentulotukea? Ja sen vuoden sairaspäivärahalla olon jälkeen haen siis kuntoutustukea, joka ehkä hylätään, mitä sitten? Haenko sairaseläkettä, jota en todennäköisesti saa ja roikun työkkärin kirjoilla?
Kuntoutustuki ja sairaseläke on sama. Kuntoutustuki väliaikainen eläke ja sairaselakä pysyvä eläke.
Toimeentulotukeen vaadittaneen työnhaku + aktiivimallin täyttäminen. Jos et täytä näitä ehtoja työttömyyskorvaus tippuu 4%.
"Sairaseläkettä" ei ole olemassakaan. Kyseessä on tietenkin työkyvyttömyyseläke tai osatyökyvyttömyyseläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri voi kirjoittaa (jos yleensä kirjoittaa) vaikka minkäläisen todistuksen sairaupäivärahaan, kuntoutustukeen tai eläkkeeseen, mutta se ei välttämättä mene läpi Kelassa/eläkelaitoksissa. Aplla todennäköisesti Kelassa, iän puolesta, koska tuskin olet saanut eläkettä karttumaa.
Juuri näin. Joka 2. lääkärin kirjoittama kuntoutustuki ei johda haluttuun päätökseen, koska Kela hylkää puolet hakemuksista. Eläkeyhtioissä hylkäys on 25% luokaa eli joka 4. päätyy hylkyyn vaikka lääkäri olisi kirjoittanut minkälaisen todistuksen.
Työttömistä taisi saada peräti 90%(!!) hylkäävän päätöksen, lääkärinlausunnosta huolimatta.
Ja tätä AP se lääkärisi on todennäköisesti tarkoittanut, että hanki jotain aktiviteettiä ennen sairuspäivärahaa, ette olisi työtön ennen sairauslomaa, koska hylkäysprosentti on 90%.
Tätä varmaan lääkäri onkin tarkoittanut, pitää nyt harkita asiaa, koska kivut kuitenkin ovat kovat. Kuinkahan moni sairaspäiväraha hakemuksen lääkärintodistuksista hylätään?
Kela hylkää 50%
Kelan uusista hakemuksista hylättiin 45 prosenttia https://yle.fi/uutiset/3-10461136
Tämä koski uusia kuntoutustuki/eläkehakemuksia. En tiedä kuinka moni sairauspäivärahahakemuksista hylätään.
Mutta siarasupäivärahalta siirryttäessä kuntoustustuelle/eläkkeelle vaatimukset vaivoille ja oireille kasvaa. TS. mitkä vaivat ovat kelvanneet sairauspäivärahaan niin ei kelpaa enää kuntoutustukeen tai eläkkeeseen vaan vaaditaan enemmän vaivoja tai oireita, voimakkaammin jne.
"Monelle tulee yllätyksenä, että sairauspäivärahaan verrattuna työkyvyttömyyseläkkeen myöntämisen ehdot ovat huomattavasti tiukemmat."
https://yle.fi/uutiset/3-7931991
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, en tosiaan oikein käsitä näistä koukeroista mitään vaan olen ihan hukassa.
Jos siis en saa sairaspäivärahan jälkeen kuntoutustukea, voin hakea toimeentulotukea? Ja sen vuoden sairaspäivärahalla olon jälkeen haen siis kuntoutustukea, joka ehkä hylätään, mitä sitten? Haenko sairaseläkettä, jota en todennäköisesti saa ja roikun työkkärin kirjoilla?
Kuntoutustuki ja sairaseläke on sama. Kuntoutustuki väliaikainen eläke ja sairaselakä pysyvä eläke.
Toimeentulotukeen vaadittaneen työnhaku + aktiivimallin täyttäminen. Jos et täytä näitä ehtoja työttömyyskorvaus tippuu 4%.
"Sairaseläkettä" ei ole olemassakaan. Kyseessä on tietenkin työkyvyttömyyseläke tai osatyökyvyttömyyseläke.
Höpö höpö.
"Työkyvyttömyyseläkettä kutsutaan puhekielessä myös käsitteillä sairauseläke ja sairaseläke."
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/tyokyvyttomyysel…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuntoutustuki (määräaikainen)
On työkyvyttömyyseläkkeellä ja osatyökyvyttömyyseläke (pysyviä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa kyllä soittaa osaavalle työvoimaneuvojalle ja keskustella tilanteestasi. Johtava työvoimaneuvoja? Voisivatko hyväksyä että sun työsuunnittelma lääkäriaikaan asti olisi työpaikkojen haku omatoimisesti kotoa?
Toisaalta jos haet nyt jollekin TE-toimiston kurssille, eihän ole varmaa että edes pääset sinne tai että kurssi alkaa hetimiten.
Tarkista nyt ensin niiden kurssien alkaminen ja hakupäivät, jos et saa yhteyttä fiksuun virkailijaan.
Olen siis sopinut virkailijani kanssa, että haen itsekseni kotoa sellaisia töitä, joihin kuvittelisin pystyväni. Hän ei laita minulle sieltä työtarjouksia tai tehtäviä ennen kuin tiedetään, mitä lääkäri toukokuussa sanoo.
Olen kyllä miettinyt, että haen varmaan sairaslomaa nyt vain siihen toukokuun lääkäriaikaan asti ja todennäköisesti siitä jatkan ja haen sairaspäivärahaa, vai haenko sen jo tältä sairaslomalta, en tiedä, olen ihan hukassa näiden koukeroiden kanssa.
Ymmärtääkseni minulta ei voi leikata toimeentulotuesta, jos sitä saan sairaspäivärahankin aikana, vaikken saisi kuntoutustukea.
Sun kannattaa ottaa yhteys noissa asioissa Kelaan.
Toiseksi, ymmärrän että sun tapauksessa olisi kysymys pitkäaikaissairaudesta. Siinä tapauksessa ota mikä potilasjärjestö ajaa taudin asiaa. Potilasjärjestöt antavat usein erilaista vertaistukea ja neuvontaa.
Lisäksi ne järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja, joista on hyötyä kun on vielä uusi diagnoosinsaaja.
Muista myös että monissa sairauksissa voi hakea kuntoutukseen Kelan kautta, eli lääkärin pitäisi tähän tehdä se B-lausunto ja ehdottaa minkätyyppinen kuntoutus olisi paras.
Jos voit avata mistä sairaudesta on kyse, on mahdollista antaa tarkempia tietoja.
Minulla on selässä erinäisiä vikoja, mutta pahimpana välilevynrappeuma, joka on pahentunut joka vuosi.
No en tarkoita väheksyä, mutta välilevynrappeuma eli nikaman kuluma on suurella osalla väestöä tietyssä iässä. Nuoremmilla etenkin jos on edeltänyt nuorena skolioosi, toinen jalka pidempi tai muuta vastaavaa.
Jos tila ei vaadi leikkausta, sitten sitä ei pidetä minään pysyvänä vammaisuutena. Onko kyse pelkästä kivusta selässä nikaman kohdalla? Akuutissa tilassa nämä kivut voivat olla kovat, mutta itsehoidolla ja ajan myötä ne vähenevät tai jopa loppuvat. Onko iskiasoiretta?
Suosittelen että keskustelet lääkärisi kanssa kuntoutuksesta. Kelan sivulla on tietoa kuntoutuksista. Jos kipu on paha oire, kannattaa lukea tämä
https://www.kela.fi/-/kivun-hallinta-sisaltyy-useisiin-kuntoutuksen-pal…
Selkäliitto on yksi kansallinen järjestö, joka jakaa tietoa selkävaivoista, heidän nettisivullaan on hyviä itsehoito-oppaita, joita voi ladata. Sivulta löytyy myös oman alueesi paikallisyhdistys, johon voi liittyä ja josta saa vertaistukea.
Kyse on kivusta koko selässä, joka säteilee jalkoihin. Välillä olen täysin toimintakyvytön kipujen takia, lepuuttaa selkää pitää paljon. Se ei muuta kipujani suuntaan tai toiseen, että suurella osalla tämä vaiva on vanhempana. Leikkauksesta ei ole puhuttu, aina vain käsketty ottaa Buranaa ja käsketty jaksamaan.
Olen lukenut paljon vinkkejä, miten kivun kanssa voisi pärjätä tai kipuja vähentää, mutta ne eivät ole auttaneet. Lääkärin kanssa varmaan tehdään jokin kuntoutus suunnitelma.
Okei, kuten arvasin siis välilevyn kuluma ja iskiasoireet jalkoihin. Olen itse kokenut saman ja pääsin onneksi Kelan kautta hyvään kuntoutukseen, joka oli suunnattu vaikeasta kivusta kärsiville. Mulle auttoi paljon, koska sain runsaasti tietoa kivunhoidosta ja muusta.
Burana auttaa siihen akuttiin tulehdustilaan, joten sitä kannattaa syödä jos maha kestää. Suosittelen vatsalääkkeitä sen rinnalle (pyydä lääkäriltä resepti).
Koita päästä terveyskeskuksen kautta fysioterapiaan kun tulehdus alkaa hieman lievittyä. Siellä voivat aluksi antaa selkään kivunhoitoa, esim. TNS-sähköhoito ja ultraäänihoito. Nämä hoidot auttavat kipuun ja edistävät paranemista. TNS auttaa mulla parhaiten iskiakseen. Sitten kun voit paremmin voivat tehdä sulle jumppaohjelman. Älä anna kivun kroonistua enempää, koska sen hoitaminen sitten on hankalaa (nimim. Kokemusta on).
Kuntoutuskursseilla on usein paljon liikuntaa, joten koita ensin saada kivunhoitoa että pääset vähän parempaan kuntoon että sitten saat enemmän irti kuntoutuksesta kun hakeudut sinne.
Kannattaa noin nuorena opetella itsehoito (sis. ergonomian, rentoutumisen, liikunnan, ja kivunhoidon), koska tälläiset vaivat tulevat luultavasti toistumaan myöhemmällä iällä.
Toivotan siis parempia vointeja, jos minäkin onnistuin paranemaan, onnistut sinäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa kyllä soittaa osaavalle työvoimaneuvojalle ja keskustella tilanteestasi. Johtava työvoimaneuvoja? Voisivatko hyväksyä että sun työsuunnittelma lääkäriaikaan asti olisi työpaikkojen haku omatoimisesti kotoa?
Toisaalta jos haet nyt jollekin TE-toimiston kurssille, eihän ole varmaa että edes pääset sinne tai että kurssi alkaa hetimiten.
Tarkista nyt ensin niiden kurssien alkaminen ja hakupäivät, jos et saa yhteyttä fiksuun virkailijaan.
Olen siis sopinut virkailijani kanssa, että haen itsekseni kotoa sellaisia töitä, joihin kuvittelisin pystyväni. Hän ei laita minulle sieltä työtarjouksia tai tehtäviä ennen kuin tiedetään, mitä lääkäri toukokuussa sanoo.
Olen kyllä miettinyt, että haen varmaan sairaslomaa nyt vain siihen toukokuun lääkäriaikaan asti ja todennäköisesti siitä jatkan ja haen sairaspäivärahaa, vai haenko sen jo tältä sairaslomalta, en tiedä, olen ihan hukassa näiden koukeroiden kanssa.
Ymmärtääkseni minulta ei voi leikata toimeentulotuesta, jos sitä saan sairaspäivärahankin aikana, vaikken saisi kuntoutustukea.
Toiseksi, ymmärrän että sun tapauksessa olisi kysymys pitkäaikaissairaudesta. Siinä tapauksessa ota mikä potilasjärjestö ajaa taudin asiaa. Potilasjärjestöt antavat usein erilaista vertaistukea ja neuvontaa.
Lisäksi ne järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja, joista on hyötyä kun on vielä uusi diagnoosinsaaja.
Muista myös että monissa sairauksissa voi hakea kuntoutukseen Kelan kautta, eli lääkärin pitäisi tähän tehdä se B-lausunto ja ehdottaa minkätyyppinen kuntoutus olisi paras.
Jos voit avata mistä sairaudesta on kyse, on mahdollista antaa tarkempia tietoja.
Minulla on selässä erinäisiä vikoja, mutta pahimpana välilevynrappeuma, joka on pahentunut joka vuosi.
No en tarkoita väheksyä, mutta välilevynrappeuma eli nikaman kuluma on suurella osalla väestöä tietyssä iässä. Nuoremmilla etenkin jos on edeltänyt nuorena skolioosi, toinen jalka pidempi tai muuta vastaavaa.
Jos tila ei vaadi leikkausta, sitten sitä ei pidetä minään pysyvänä vammaisuutena. Onko kyse pelkästä kivusta selässä nikaman kohdalla? Akuutissa tilassa nämä kivut voivat olla kovat, mutta itsehoidolla ja ajan myötä ne vähenevät tai jopa loppuvat. Onko iskiasoiretta?
Suosittelen että keskustelet lääkärisi kanssa kuntoutuksesta. Kelan sivulla on tietoa kuntoutuksista. Jos kipu on paha oire, kannattaa lukea tämä
Selkäliitto on yksi kansallinen järjestö, joka jakaa tietoa selkävaivoista, heidän nettisivullaan on hyviä itsehoito-oppaita, joita voi ladata. Sivulta löytyy myös oman alueesi paikallisyhdistys, johon voi liittyä ja josta saa vertaistukea.
Kyse on kivusta koko selässä, joka säteilee jalkoihin. Välillä olen täysin toimintakyvytön kipujen takia, lepuuttaa selkää pitää paljon. Se ei muuta kipujani suuntaan tai toiseen, että suurella osalla tämä vaiva on vanhempana. Leikkauksesta ei ole puhuttu, aina vain käsketty ottaa Buranaa ja käsketty jaksamaan.
Olen lukenut paljon vinkkejä, miten kivun kanssa voisi pärjätä tai kipuja vähentää, mutta ne eivät ole auttaneet. Lääkärin kanssa varmaan tehdään jokin kuntoutus suunnitelma.
Ettei sinulla olisi joku muu selkäsairaus kuin pelkkä nikamarappeuma esimerkiksi selkärankareuma?
Sen diagnoosi voi viivästyä, mutta siihen on toimivia lääkkeitä jolla tulehdus saadaan kuriin. ja kivut siedettäväksi. Crp tutkittu? Onko sinulla perinnöllinen Hla-b27 antigeeni ?
https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/selkarankareuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
"Työkyvyttömyyseläkettä kutsutaan puhekielessä myös käsitteillä sairauseläke ja sairaseläke."
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/tyokyvyttomyysel…
Niin puhekielessä, jotkut mummot käyttää. Olen kuullut.
Mutta kun tässä puhutaan tosiasioista, niin menepä sinne Kelan sivulle, niin siellä on vain se työkyvyttömyyseläke.
Jos ap:llä on vaikeuksia luovia byrokratian viidakossa, miksi vaikeuttaa asiaa keksimällä puhekielisiä termejä, jotka sekoittavat asiaa edelleen.
fysioon sinuntarvitsisi päästä todellakin.
Itselläni tuli niskakipua joka säteili lähes kaikesta liikkeestä toiseen käteen. Röntgenissä kävi ilmi että välilevyn rappeuma kutistaa juuriaukkoja ja käden hermo jää ajoittain pinteeseen. Siis käteen sattui kun menin kyykkyyn, kävelin, nojasin eteenpäin jne. Tiskien laitto koneeseenkin oli tuskaa. ja juomalasin nosto aiheutti myös pistelyaallon. Sain fysiolähetteen ja sen jumpalla vähitellen niska parani ilman leikkausta. Eli lihasten vahvistaminen vähitelln stabiloi niskan. Kesti parantua 5,5 kk, kelan kanssa en tosin joutunut asioimaan koska olin vanhempainvapaalla kotona ja kipujenkin kanssa sain hoidettua vauvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei sinulla olisi joku muu selkäsairaus kuin pelkkä nikamarappeuma esimerkiksi selkärankareuma?
Sen diagnoosi voi viivästyä, mutta siihen on toimivia lääkkeitä jolla tulehdus saadaan kuriin. ja kivut siedettäväksi. Crp tutkittu? Onko sinulla perinnöllinen Hla-b27 antigeeni ?
Tämä selkärankareuma on yleisempi miehillä, joten jos olet nainen ei sitä ehkä osata epäillä. Siis nikamarappeuman lisäksi voi olla tämä ja täm tauti aiheuttaa nikamien luutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että ihan terveysasemalla pitäisi diagnoosia tehdessä osata ottaa oikeat verikokeet. Siis sulkea pois mahdollinen reuma.
Jos ap on todella nuori, niin tarkkailisin onko jalkojen pituuseroa. Jos sitä on muutama milli tai sentti, sitä voidaan helposti korjata tukipohjallisilla. Se estää polven, lonkan kulumia ja helpottaa selkävaivoja pitkässä juoksussa.
Nettituttu oli kuntouttavassa työtoiminnassa, ja mitä hänen raporttejaan luin niin kyseessä oli lähinnä aika epämääräinen haahuilu jossa ei tehty mitään oikeasti. Kuin tarkoitus olisi ollut lähinnä oppia heräämään aamulla. Ehkä se olisi helppo vaihtoehto?
Jos on toimeentulotuesta kyse, niin haet vaan toimeentulotukea. Koska toimeentulotuki on lain mukaan viimesijainen etuus ja jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan (toimeentulotukilaki 2 §), Kela tietysti laittaa päätöksellesi rimpsut ja rampsut, mutta kokonaan tukea ei voi hylätä tuosta syystä.
"Vaihtoehtoja on Kelan sivujen mukaan omaehtoinen opiskelu, työkokeilu tai -harjoittelu, työvoimakoulutus, työhönhakuvalmennus ja uravalmennus ja kuntouttava työtoiminta."
Omatoiminen opiskelu, no opiskelujahan nykyään voi tehdä omien voimien mukaan, lähes minkälaisella sabluunalla hyvänsä, etäopiskelua jne.
Työkokeilu ei ehkä ole sun juttu, muuta kuin esim. työpajalla jossa sun ei odotetakaan pystyvät täyteen työpanokseen ja siellä joustetaan sun jaksamisen mukaan, tavalliseen firmaan ei kannata mennä.
Työharjoittelu liittyy opiskeluun, eli sekään ei varmaan ole sun juttu tässä vaiheessa.
Työvoimakoulutus on yleensä joku lyhyehkö kurssi, niistä joku voisi olla sulle sopiva jos pystyt istumaan muutaman tunnin päivässä vaikka tietokoneella.
Työhönhakuvalmennus on usein sitä että käydään sen henkilön luona juttelemassa ehkä tunnin kerrallaan viikon tai useamman viikon välein muutaman kerran. Sekään ei varmaan nyt ole sulle se paras vaihtoehto, mutta ehkä helpoin.
Uravalmennus on yleensä 4-8 viikkoinen kurssi jossa pitää joka päivä istua jossain neukkarissa monta tuntia päivässä, hakea töitä jne. ja yleensä siihen kuuluu myös työhöntutustumisjakso. Ei välttämättä sulle paras ratkaisu.
Kuntouttava työtoiminta saattaisi olla sulle ok, siinähän on 1-4 päivää 4-6h päivässä, eli voisit ottaa yhden 4h päivän viikossa jotain helppoa hommaa työpajalla jota pystyt tekemään, ja siellähän saa tehdä omaan tahtiin ja joustetaan aina sun voimavarojen mukaan työtehtävissä.
En usko että ap edes ehtii mihinkään työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen konkreettisesti mukaan ennen lääkärille menoa, koska eihän TE-toimiston tai Kelan byrokratia toimi tuossa vauhdissa.
Kauanko olet saanut sairauspäivärahaa? Haettaessa kuntoutustukea Kelasta ensimmäistä kertaa, saattaa käsittelyajat olla jopa 2-3kk. Siksi olisi hyvä saada hakemus+lääkärinlausunto hyvissä ajoin laitettua ennen sairauspäivörahakauden loppumista, jos oletetaan ettet ole työkykyinen vielä pitkään aikaan. Odotusajalle voit ilmoittautua työkkäriin työkyvyttömäksi työttömäksi ja hakea toimeentulotukea, jos lääkäri on sinut työkyvyttömäksi todennut.
Suosittelen kyllä kysymään Kelasta ennemmin kuin aaveelta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/tyokyvyttomyysel…Niin puhekielessä, jotkut mummot käyttää. Olen kuullut.
Mutta kun tässä puhutaan tosiasioista, niin menepä sinne Kelan sivulle, niin siellä on vain se työkyvyttömyyseläke.
Jos ap:llä on vaikeuksia luovia byrokratian viidakossa, miksi vaikeuttaa asiaa keksimällä puhekielisiä termejä, jotka sekoittavat asiaa edelleen.
Höpö höpö.
Jos sulle ei riitä edellä oleva linkki Työeläke.fi -sivuilta, jossa kerrotaan SELVÄSTI SUOMENKIELELLÄ, että sitä kutsutaan myös sairaseläkkeeksi ja sairauseläkkeeksi niin OK.
Antaa olla.
Se on vähän kun polkupyorää kutsutaan myös fillariksi, pyöräksi... eikä näitä muita nimiä hyväksyisi kuin vain pelkän polkupyörä -nimityksen.
Aivan, kiitos vastauksesta. En tosiaan meinaa pysyä lainkaan kärryillä näiden kaikkien eri juttujen kanssa.