Työvoimapoliittiset toimenpiteet
Mistä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä mahdollinen poisjääminen aiheuttaisi vähiten harmia kellekään?
Tein äsken ketjun, mutta se ei jostain syystä ilmeisesti mennyt läpi, joten kirjoitan uudelleen, mutta en jaksa niin pitkää aloitusta uudelleen kirjoittaa.
Olen alle 25v ja jouduin lopettamaan opintoni sairauteni takia, joka aiheuttaa minulle pahoja kipuja. Minulla on aika lääkärille toukokuussa, jotta voin hakea sairaspäivärahaa. Kuitenkin saan Kelalta toimeentulotukea ja he vaativat seuraavaan hakemukseeni todistusta siitä, että olen hakeutunut johonkin työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen, jonka ajalta minulle voidaan maksaa työttömyysetuutta, johon en muuten ole oikeutettu.
Olen ollut puheissa asiasta lääkärin kanssa ja hän suositteli, että yritän mennä johonkin, mutta jos en pysty kivuilta, haen sitten sairaslomaa tuohon lääkäriaikaani asti. Hän suositteli tätä siksi, että jos ja kun haen sairaspäivärahaa toukokuun lääkäriaikani jälkeen, Kela saattaa evätä minulta kuntoutustuen, jos en ole yrittänyt olla missään näistä toimenpiteistä.
Kuitenkin, kivut ovat kotonakin todella pahat ja minun pitää usein saada levätä, että pystyn toimimaan normaalissa arjessa ja jos rasitan selkää esim. kauppareissulla tai siivouspäivällä, kivut ovat hirveitä ja olen sängyn pohjalla ainakin pari tuntia. Joten todennäköistä on, etten kykene olemaan näissä toimenpiteissä.
Siksi nyt mietin, että jos joudun jäämään pois niistä, mistä olisi vähiten harmia toiselle osapuolelle? Työkokeiluun en tahdo mennä, ettei työnantajalle tule minun takiani mitään harmeja tai lisää työtä.
Vaihtoehtoja on Kelan sivujen mukaan omaehtoinen opiskelu, työkokeilu tai -harjoittelu, työvoimakoulutus, työhönhakuvalmennus ja uravalmennus ja kuntouttava työtoiminta.
Kommentit (87)
UUTINEN TOUKOKUULTA__2017
"Sairauseläkkeellä voi saada enemmän eläkettä kuin työssä jatkamalla – onko järkeä?"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005208447.html
Tuota sairauseläkettä on vaikea saada.
AP ei ole saanut edes sairauslomaa niin aika pitkä matka on tuonne sairaseläkkeelle.
Kannattaa hakea heti eikä toukokuussa-
Kinkkinen tilanne. Yritä saada lääkäriaika aikaistettua.
Mikset nyt jo voi hakea sairaslomaa? Itse olin ensin sen n vuoden sairaspäivärahalla ja sitten kuntoutustuella. Loukkaannuin tapaturmaisesti jolloin oikea käteni oli melkoisen murskana. Niin pahat murtumat että niiden korjaamiseksi on tehty jo 4 leikkausta enkä edelleenkään voi edes limsapulloa avata ja leivänkin voitelu on kivuliasta. Murtumat aiheuttivat myös vaikean nivelrikon. Ammatillista kuntoutusta mulle on ajateltu, ammattini on ns. käsityöammatti jota en pysty ollenkaan tekemään. Jos kuntoutustukipäätös hylätään niin joutuisin roikkumaan työttömyysturvan varassa.
En ymmärrä miksi ap odottelee toukokuulle. Ei pidä odotella vaan silloin hakemaan sairauslomaa kun on sen tarve.
Haitko jo AP sairauslomaa?
Sitä kautta on aikanaan mahdollista päästä sairaseläkkeelle. Vaatii yleensä toki vuosien kuntoutustuen väliin ennen tuota sairaseläkettä/sairauseläkettä.