Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimapoliittiset toimenpiteet

Vierailija
25.03.2019 |

Mistä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä mahdollinen poisjääminen aiheuttaisi vähiten harmia kellekään?

Tein äsken ketjun, mutta se ei jostain syystä ilmeisesti mennyt läpi, joten kirjoitan uudelleen, mutta en jaksa niin pitkää aloitusta uudelleen kirjoittaa.

Olen alle 25v ja jouduin lopettamaan opintoni sairauteni takia, joka aiheuttaa minulle pahoja kipuja. Minulla on aika lääkärille toukokuussa, jotta voin hakea sairaspäivärahaa. Kuitenkin saan Kelalta toimeentulotukea ja he vaativat seuraavaan hakemukseeni todistusta siitä, että olen hakeutunut johonkin työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen, jonka ajalta minulle voidaan maksaa työttömyysetuutta, johon en muuten ole oikeutettu.

Olen ollut puheissa asiasta lääkärin kanssa ja hän suositteli, että yritän mennä johonkin, mutta jos en pysty kivuilta, haen sitten sairaslomaa tuohon lääkäriaikaani asti. Hän suositteli tätä siksi, että jos ja kun haen sairaspäivärahaa toukokuun lääkäriaikani jälkeen, Kela saattaa evätä minulta kuntoutustuen, jos en ole yrittänyt olla missään näistä toimenpiteistä.

Kuitenkin, kivut ovat kotonakin todella pahat ja minun pitää usein saada levätä, että pystyn toimimaan normaalissa arjessa ja jos rasitan selkää esim. kauppareissulla tai siivouspäivällä, kivut ovat hirveitä ja olen sängyn pohjalla ainakin pari tuntia. Joten todennäköistä on, etten kykene olemaan näissä toimenpiteissä.

Siksi nyt mietin, että jos joudun jäämään pois niistä, mistä olisi vähiten harmia toiselle osapuolelle? Työkokeiluun en tahdo mennä, ettei työnantajalle tule minun takiani mitään harmeja tai lisää työtä.

Vaihtoehtoja on Kelan sivujen mukaan omaehtoinen opiskelu, työkokeilu tai -harjoittelu, työvoimakoulutus, työhönhakuvalmennus ja uravalmennus ja kuntouttava työtoiminta.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa siltä että sairasloma on ainoa oikea vaihtoehto.

Vierailija
2/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, mutta lääkäri suositteli tätä juuri tuon kuntoutustuen takia.

En usko pystyväni olemaan noissa, mutta jos edes sen pari päivää pystyisin olemaan ja sitten hakemaan sairaslomaa, eivät voisi evätä kuntoutustukea, kun olisin edes yrittänyt.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites joku uravalmennus, jossa tapaamisia harvemmin. Siinä varmaan lähinnä istutaan ja jutellaan tilanteestasi, mikä voi olla ihan hyväkin

Vierailija
9/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee jo kohta kyllä siihen että alle 35 vuotiaat pistetään töihin jollei ihan pää kainalossa?

Vierailija
10/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu sellaisessa yrityksessä, jossa hyväksytään se, että olet sairas eli ei edes oleteta, että teet jotain. Työnantajalle ei kerry työkokeilusta ongelmia, jos etukäteen tietää, että et voi tehdä mitään, joten et tarvitse ohjausta tms. Parhaimmillaan olet kirjoilla työkokeilussa, mutta et edes poistu kotoa.

Vierailija
11/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastanneille, aion heti alussa tietysti kertoa, etten välttämättä kykene tekemään oikein mitään sairauteni takia, se on vähintä mitä voin tehdä.

Eräs tuttuni oli uravalmennuksessa, mutta hänellä ainakin oli joka päivä tapaaminen aamusta iltapäivään ja siihen sisältyi viikon vai oliko kahden työkokeilu, muuten ei päässyt läpi.

Osaako joku sanoa, voidaanko toimeentulotukeni perusosaa leikata sairaspäivärahan aikana (jos olen silloin oikeutettu siihen) siksi, etten saa kuntoutustukea? Kelassahan voidaan periaatteessa katsoa, että olen omalla toiminnallani aiheuttanut sen, etten saa kuntoutustukea.

Oma virkailijani Te-toimistossa oli sitä mieltä, ettei minun kannata mennä mihinkään, mutta tottakai saan mennä, jos haluan. Hän ei vain tietysti oikein tiedä noista kuntoutusrahoista ja muista.

Vierailija
12/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa kyllä soittaa osaavalle työvoimaneuvojalle ja keskustella tilanteestasi. Johtava työvoimaneuvoja? Voisivatko hyväksyä että sun työsuunnittelma lääkäriaikaan asti olisi työpaikkojen haku omatoimisesti kotoa?

Toisaalta jos haet nyt jollekin TE-toimiston kurssille, eihän ole varmaa että edes pääset sinne tai että kurssi alkaa hetimiten.

Tarkista nyt ensin niiden kurssien alkaminen ja hakupäivät, jos et saa yhteyttä fiksuun virkailijaan.

Vierailija
14/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa kyllä soittaa osaavalle työvoimaneuvojalle ja keskustella tilanteestasi. Johtava työvoimaneuvoja? Voisivatko hyväksyä että sun työsuunnittelma lääkäriaikaan asti olisi työpaikkojen haku omatoimisesti kotoa?

Toisaalta jos haet nyt jollekin TE-toimiston kurssille, eihän ole varmaa että edes pääset sinne tai että kurssi alkaa hetimiten.

Tarkista nyt ensin niiden kurssien alkaminen ja hakupäivät, jos et saa yhteyttä fiksuun virkailijaan.

Olen siis sopinut virkailijani kanssa, että haen itsekseni kotoa sellaisia töitä, joihin kuvittelisin pystyväni. Hän ei laita minulle sieltä työtarjouksia tai tehtäviä ennen kuin tiedetään, mitä lääkäri toukokuussa sanoo.

Olen kyllä miettinyt, että haen varmaan sairaslomaa nyt vain siihen toukokuun lääkäriaikaan asti ja todennäköisesti siitä jatkan ja haen sairaspäivärahaa, vai haenko sen jo tältä sairaslomalta, en tiedä, olen ihan hukassa näiden koukeroiden kanssa.

Ymmärtääkseni minulta ei voi leikata toimeentulotuesta, jos sitä saan sairaspäivärahankin aikana, vaikken saisi kuntoutustukea. 

Vierailija
15/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuten tapahtuu, kun olen vuoden ollut sairaspäivärahalla? Samasta vaivasta ei käsittääkseni saa olla uudestaan ennenkuin on ollut tietyn ajan töissä. 

Mutta miten ihmeessä minä sen ehdon täytän, ei tämä vaivani katoa vuodessa mihinkään? Todennäköisesti pahenee vuosi vuodelta.

Mitä sen jälkeen voin tehdä? Hakea sairaseläkkeelle, jolle en pääse enkä välttämättä tahtoisikaan?

Vierailija
16/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin otsikon toimenpiteisiin on äärimmäisen hankala päästä. Olen ollut jo 2 v työtön, koulutettu ja täysin terve enkä mihinkään kurssille ole päässyt. Haluaisin siis leikkurin takia. Eikö sairaana olla sairauslomalla? Ja jätetä nuo toimenpiteet meille, jotka pystyvät niissä käymään.

Vierailija
17/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilulla on ilmeisesti tarkoitus kokeilla, pystytkö työntekoon yleensäkään. Jos (kun) et pysty, se oikeuttaa sinut työkyvyttömille tarkoitettuihin etuuksiin.

Vierailija
18/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosiaan ajatellut, että haen sairaslomaa tällä odotteluajallekin. Tuo lääkäriaika vain meni niin kovin pitkälle, kun tarvitsen sieltä sen a-lausunnon ja sitten b-lausunnon myöhemmin sairaspäivärahan hakemista varten, turhaan yrittäisin hakea sitä ennen kuin minulla on se todistus.

Kela vaatii minua hakeutumaan työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, esim. työkokeiluun, jotta siltä ajalta voitaisiin maksaa minulle työttömyysetuutta. Ei Te-toimisto siis, vaan Kela, koska saan toimeentulotukea.

Vierailija
19/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, mutta lääkäri suositteli tätä juuri tuon kuntoutustuen takia.

En usko pystyväni olemaan noissa, mutta jos edes sen pari päivää pystyisin olemaan ja sitten hakemaan sairaslomaa, eivät voisi evätä kuntoutustukea, kun olisin edes yrittänyt.

Ap

Ne voi hylätä kuntoutustuen, se on väliaikainen ELÄKE. 

Vierailija
20/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia vastanneille, aion heti alussa tietysti kertoa, etten välttämättä kykene tekemään oikein mitään sairauteni takia, se on vähintä mitä voin tehdä.

Eräs tuttuni oli uravalmennuksessa, mutta hänellä ainakin oli joka päivä tapaaminen aamusta iltapäivään ja siihen sisältyi viikon vai oliko kahden työkokeilu, muuten ei päässyt läpi.

Osaako joku sanoa, voidaanko toimeentulotukeni perusosaa leikata sairaspäivärahan aikana (jos olen silloin oikeutettu siihen) siksi, etten saa kuntoutustukea? Kelassahan voidaan periaatteessa katsoa, että olen omalla toiminnallani aiheuttanut sen, etten saa kuntoutustukea.

Oma virkailijani Te-toimistossa oli sitä mieltä, ettei minun kannata mennä mihinkään, mutta tottakai saan mennä, jos haluan. Hän ei vain tietysti oikein tiedä noista kuntoutusrahoista ja muista.

Siis "voidaanko TTT perusoasaa leikata... etten saa kuntoutustukea?"

Ei niitä saa yhtä aikaa.

Ensin saadaa max 1 vuosi sairaupäivärahaa ja sen jälkeen joko kuntoutustukea (määräaikainen eläke) tai pysyvää eläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme