Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimapoliittiset toimenpiteet

Vierailija
25.03.2019 |

Mistä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä mahdollinen poisjääminen aiheuttaisi vähiten harmia kellekään?

Tein äsken ketjun, mutta se ei jostain syystä ilmeisesti mennyt läpi, joten kirjoitan uudelleen, mutta en jaksa niin pitkää aloitusta uudelleen kirjoittaa.

Olen alle 25v ja jouduin lopettamaan opintoni sairauteni takia, joka aiheuttaa minulle pahoja kipuja. Minulla on aika lääkärille toukokuussa, jotta voin hakea sairaspäivärahaa. Kuitenkin saan Kelalta toimeentulotukea ja he vaativat seuraavaan hakemukseeni todistusta siitä, että olen hakeutunut johonkin työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen, jonka ajalta minulle voidaan maksaa työttömyysetuutta, johon en muuten ole oikeutettu.

Olen ollut puheissa asiasta lääkärin kanssa ja hän suositteli, että yritän mennä johonkin, mutta jos en pysty kivuilta, haen sitten sairaslomaa tuohon lääkäriaikaani asti. Hän suositteli tätä siksi, että jos ja kun haen sairaspäivärahaa toukokuun lääkäriaikani jälkeen, Kela saattaa evätä minulta kuntoutustuen, jos en ole yrittänyt olla missään näistä toimenpiteistä.

Kuitenkin, kivut ovat kotonakin todella pahat ja minun pitää usein saada levätä, että pystyn toimimaan normaalissa arjessa ja jos rasitan selkää esim. kauppareissulla tai siivouspäivällä, kivut ovat hirveitä ja olen sängyn pohjalla ainakin pari tuntia. Joten todennäköistä on, etten kykene olemaan näissä toimenpiteissä.

Siksi nyt mietin, että jos joudun jäämään pois niistä, mistä olisi vähiten harmia toiselle osapuolelle? Työkokeiluun en tahdo mennä, ettei työnantajalle tule minun takiani mitään harmeja tai lisää työtä.

Vaihtoehtoja on Kelan sivujen mukaan omaehtoinen opiskelu, työkokeilu tai -harjoittelu, työvoimakoulutus, työhönhakuvalmennus ja uravalmennus ja kuntouttava työtoiminta.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa kyllä soittaa osaavalle työvoimaneuvojalle ja keskustella tilanteestasi. Johtava työvoimaneuvoja? Voisivatko hyväksyä että sun työsuunnittelma lääkäriaikaan asti olisi työpaikkojen haku omatoimisesti kotoa?

Toisaalta jos haet nyt jollekin TE-toimiston kurssille, eihän ole varmaa että edes pääset sinne tai että kurssi alkaa hetimiten.

Tarkista nyt ensin niiden kurssien alkaminen ja hakupäivät, jos et saa yhteyttä fiksuun virkailijaan.

Olen siis sopinut virkailijani kanssa, että haen itsekseni kotoa sellaisia töitä, joihin kuvittelisin pystyväni. Hän ei laita minulle sieltä työtarjouksia tai tehtäviä ennen kuin tiedetään, mitä lääkäri toukokuussa sanoo.

Olen kyllä miettinyt, että haen varmaan sairaslomaa nyt vain siihen toukokuun lääkäriaikaan asti ja todennäköisesti siitä jatkan ja haen sairaspäivärahaa, vai haenko sen jo tältä sairaslomalta, en tiedä, olen ihan hukassa näiden koukeroiden kanssa.

Ymmärtääkseni minulta ei voi leikata toimeentulotuesta, jos sitä saan sairaspäivärahankin aikana, vaikken saisi kuntoutustukea. 

Ensin saa sairauspäivärahaa ja sitten v'liaikaisen eläkkeen eli kuntoutustuen tai pysyvän eläkkeen.

Vierailija
22/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa kyllä soittaa osaavalle työvoimaneuvojalle ja keskustella tilanteestasi. Johtava työvoimaneuvoja? Voisivatko hyväksyä että sun työsuunnittelma lääkäriaikaan asti olisi työpaikkojen haku omatoimisesti kotoa?

Toisaalta jos haet nyt jollekin TE-toimiston kurssille, eihän ole varmaa että edes pääset sinne tai että kurssi alkaa hetimiten.

Tarkista nyt ensin niiden kurssien alkaminen ja hakupäivät, jos et saa yhteyttä fiksuun virkailijaan.

Olen siis sopinut virkailijani kanssa, että haen itsekseni kotoa sellaisia töitä, joihin kuvittelisin pystyväni. Hän ei laita minulle sieltä työtarjouksia tai tehtäviä ennen kuin tiedetään, mitä lääkäri toukokuussa sanoo.

Olen kyllä miettinyt, että haen varmaan sairaslomaa nyt vain siihen toukokuun lääkäriaikaan asti ja todennäköisesti siitä jatkan ja haen sairaspäivärahaa, vai haenko sen jo tältä sairaslomalta, en tiedä, olen ihan hukassa näiden koukeroiden kanssa.

Ymmärtääkseni minulta ei voi leikata toimeentulotuesta, jos sitä saan sairaspäivärahankin aikana, vaikken saisi kuntoutustukea. 

Sun kannattaa ottaa yhteys noissa asioissa Kelaan.

Toiseksi, ymmärrän että sun tapauksessa olisi kysymys pitkäaikaissairaudesta. Siinä tapauksessa ota mikä potilasjärjestö ajaa taudin asiaa. Potilasjärjestöt antavat usein erilaista vertaistukea ja neuvontaa.

Lisäksi ne järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja, joista on hyötyä kun on vielä uusi diagnoosinsaaja.

Muista myös että monissa sairauksissa voi hakea kuntoutukseen Kelan kautta, eli lääkärin pitäisi tähän tehdä se B-lausunto ja ehdottaa minkätyyppinen kuntoutus olisi paras.

Jos voit avata mistä sairaudesta on kyse, on mahdollista antaa tarkempia tietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, en tosiaan oikein käsitä näistä koukeroista mitään vaan olen ihan hukassa.

Jos siis en saa sairaspäivärahan jälkeen kuntoutustukea, voin hakea toimeentulotukea? Ja sen vuoden sairaspäivärahalla olon jälkeen haen siis kuntoutustukea, joka ehkä hylätään, mitä sitten? Haenko sairaseläkettä, jota en todennäköisesti saa ja roikun työkkärin kirjoilla?

Vierailija
24/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiseksi, ymmärrän että sun tapauksessa olisi kysymys pitkäaikaissairaudesta. Siinä tapauksessa ota mikä potilasjärjestö ajaa taudin asiaa. Potilasjärjestöt antavat usein erilaista vertaistukea ja neuvontaa.

Lisäksi ne järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja, joista on hyötyä kun on vielä uusi diagnoosinsaaja.

Muista myös että monissa sairauksissa voi hakea kuntoutukseen Kelan kautta, eli lääkärin pitäisi tähän tehdä se B-lausunto ja ehdottaa minkätyyppinen kuntoutus olisi paras.

Jos voit avata mistä sairaudesta on kyse, on mahdollista antaa tarkempia tietoja.

Minulla on selässä erinäisiä vikoja, mutta pahimpana välilevynrappeuma, joka on pahentunut joka vuosi.

Vierailija
25/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten tapahtuu, kun olen vuoden ollut sairaspäivärahalla? Samasta vaivasta ei käsittääkseni saa olla uudestaan ennenkuin on ollut tietyn ajan töissä. 

Mutta miten ihmeessä minä sen ehdon täytän, ei tämä vaivani katoa vuodessa mihinkään? Todennäköisesti pahenee vuosi vuodelta.

Mitä sen jälkeen voin tehdä? Hakea sairaseläkkeelle, jolle en pääse enkä välttämättä tahtoisikaan?

Vuoden sairaupäivärahan jälkeen pääset (jos pääset, haettava eikseen) kuntotustukea (väliaikainen eläke) ja sen jälkeen saat pysyvän eläkkeen (jos saat, haettava erikseen).

Ensin sairastat vuoden, jos lääkäri kirjoittaa yleensä sairauslomaa yhtään/1 vuotta.

Sen jälkeen haetaan kuntoutustukea (lääkäei kirjoittaa B-lausunnon), jota ei noin vain saada, koska se on määräaikainen ELÄKE.

Tämän jälkeen haetaa pysyvää eläkettä (lääk kirjoittaa B).

Jotkut pomppaavat suoraan tuosta sairauspäivärahasta pysyvälle eläkkeelle, mutta vian pitää olla suuri, että voidaan heti myöntää pysyvä eläke. Olet niin nuori, että järjestys on todennäköisesti sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja eläke. Jos mikään näistä, tai vain alku esim. pelkkä sairauspäiväräha.

Sairauspäivärahaa, kuntoitustukea tai eläkettä ei makseta yhtä aikaa. vain jotain näitä ja tässä järjestyksessä.

Vierailija
26/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, en tosiaan oikein käsitä näistä koukeroista mitään vaan olen ihan hukassa.

Jos siis en saa sairaspäivärahan jälkeen kuntoutustukea, voin hakea toimeentulotukea? Ja sen vuoden sairaspäivärahalla olon jälkeen haen siis kuntoutustukea, joka ehkä hylätään, mitä sitten? Haenko sairaseläkettä, jota en todennäköisesti saa ja roikun työkkärin kirjoilla?

Kuntoutustuki ja sairaseläke on sama. Kuntoutustuki väliaikainen eläke ja sairaselakä pysyvä eläke.

Toimeentulotukeen vaadittaneen työnhaku + aktiivimallin täyttäminen. Jos et täytä näitä ehtoja työttömyyskorvaus tippuu 4%.

Vierailija
27/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapoliittinen lienee jonkun keksimä sisäpiirivitsi, joka on onnistunut vakiinnuttamaan paikkansa kapulakielessä. Varsin osuva ovathan poliittinen ja hyödytön toistensa synonyymejä.

Vierailija
28/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas vastauksista, tuntuu kauhean monimutkaiselta kaikki eri vaiheet ja lausunnot ja muut. 

Jos joudun jatkamaan sairaspäivärahan jälkeen toimeentulotuen varassa, tietysti minun pitää olla työkkärissä työnhakijana, aktiivimallia tuskin kykenen täyttämään, ainakaan nykyisillä ehdoilla.

Vierailija
29/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi kirjoittaa (jos yleensä kirjoittaa) vaikka minkäläisen todistuksen sairaupäivärahaan, kuntoutustukeen tai eläkkeeseen, mutta se ei välttämättä mene läpi Kelassa/eläkelaitoksissa. Aplla todennäköisesti Kelassa, iän puolesta, koska tuskin olet saanut eläkettä karttumaa.

Vierailija
30/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri voi kirjoittaa (jos yleensä kirjoittaa) vaikka minkäläisen todistuksen sairaupäivärahaan, kuntoutustukeen tai eläkkeeseen, mutta se ei välttämättä mene läpi Kelassa/eläkelaitoksissa. Aplla todennäköisesti Kelassa, iän puolesta, koska tuskin olet saanut eläkettä karttumaa.

Sitä juuri pelkään, että Kelan lääkäri, joka katsoo nuo todistukset hakemuksissa, että hän toteaa, ettei minussa mitään vikaa ole.

Minulla ei paljoa tosiaan eläkettä ole kertynyt, joten asioin tässä asiassa Kelan kanssa.

Vierailija
31/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Joka 2. lääkärin kirjoittama kuntoutustuki ei johda haluttuun päätökseen, koska Kela hylkää puolet hakemuksista. Eläkeyhtioissä hylkäys on 25% luokaa eli joka 4. päätyy hylkyyn vaikka lääkäri olisi kirjoittanut minkälaisen todistuksen.

Työttömistä taisi saada peräti 90%(!!) hylkäävän päätöksen, lääkärinlausunnosta huolimatta.

Ja tätä AP se lääkärisi on todennäköisesti tarkoittanut, että hanki jotain aktiviteettiä ennen sairuspäivärahaa, ette olisi työtön ennen sairauslomaa, koska hylkäysprosentti on 90%.

Vierailija
32/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee asiasta julkinen. Niin ne asiat nykypäivänä etenee, kun joku media niistä kirjoittaa, jos työkyvytön täysin olet.

Vierailija
33/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavassa viesteihin numero 29 + 31 lusätietoja:

https://www.etk.fi/uutinen/tyokyvyttomyyselakkeiden-hylkaysprosentti-la…

työkyvyttömyyseläkettä hakeneiden yli 18 000 suomalaisen saamat päätökset ja totesi, että yli 200 päivää työttömänä olleiden eläkehakemuksista hylätään yli 87 prosenttia.https://stm.fi/ote-blogi/-/blogs/pitkaan-tyottomana-olleiden-tyokyvytto…

Vierailija
34/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Joka 2. lääkärin kirjoittama kuntoutustuki ei johda haluttuun päätökseen, koska Kela hylkää puolet hakemuksista. Eläkeyhtioissä hylkäys on 25% luokaa eli joka 4. päätyy hylkyyn vaikka lääkäri olisi kirjoittanut minkälaisen todistuksen.

Työttömistä taisi saada peräti 90%(!!) hylkäävän päätöksen, lääkärinlausunnosta huolimatta.

Ja tätä AP se lääkärisi on todennäköisesti tarkoittanut, että hanki jotain aktiviteettiä ennen sairuspäivärahaa, ette olisi työtön ennen sairauslomaa, koska hylkäysprosentti on 90%.

Tätä varmaan lääkäri onkin tarkoittanut, pitää nyt harkita asiaa, koska kivut kuitenkin ovat kovat. Kuinkahan moni sairaspäiväraha hakemuksen lääkärintodistuksista hylätään?

Vierailija
35/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavassa viesteihin numero 29 + 31 lusätietoja:

https://www.etk.fi/uutinen/tyokyvyttomyyselakkeiden-hylkaysprosentti-la…

työkyvyttömyyseläkettä hakeneiden yli 18 000 suomalaisen saamat päätökset ja totesi, että yli 200 päivää työttömänä olleiden eläkehakemuksista hylätään yli 87 prosenttia.https://stm.fi/ote-blogi/-/blogs/pitkaan-tyottomana-olleiden-tyokyvytto…

Miettikää, olet 7kk työttömänä niin 90% hylkäys on taattu!!

7kk on tänä päivänä vähän, ennen oli paljon.

Vierailija
36/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä varmaan lääkäri onkin tarkoittanut, pitää nyt harkita asiaa, koska kivut kuitenkin ovat kovat. Kuinkahan moni sairaspäiväraha hakemuksen lääkärintodistuksista hylätään?

Kela hylkää 50%

Kelan uusista hakemuksista hylättiin 45 prosenttia https://yle.fi/uutiset/3-10461136

Vierailija
37/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun haen sairaslomaa tästä siihen lääkäriaikaan asti, pitääkö minun hakea jo siltä ajalta sairaspäivärahaa, vai vasta toukokuun lääkäriajan jälkeen?

Vierailija
38/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on selässä erinäisiä vikoja, mutta pahimpana välilevynrappeuma, joka on pahentunut joka vuosi.

No en tarkoita väheksyä, mutta välilevynrappeuma eli nikaman kuluma on suurella osalla väestöä tietyssä iässä. Nuoremmilla etenkin jos on edeltänyt nuorena skolioosi, toinen jalka pidempi tai muuta vastaavaa.

Jos tila ei vaadi leikkausta, sitten sitä ei pidetä minään pysyvänä vammaisuutena. Onko kyse pelkästä kivusta selässä nikaman kohdalla? Akuutissa tilassa nämä kivut voivat olla kovat, mutta itsehoidolla ja ajan myötä ne vähenevät tai jopa loppuvat. Onko iskiasoiretta?

Suosittelen että keskustelet lääkärisi kanssa kuntoutuksesta. Kelan sivulla on tietoa kuntoutuksista. Jos kipu on paha oire, kannattaa lukea tämä

https://www.kela.fi/-/kivun-hallinta-sisaltyy-useisiin-kuntoutuksen-pal…

Selkäliitto on yksi kansallinen järjestö, joka jakaa tietoa selkävaivoista, heidän nettisivullaan on hyviä itsehoito-oppaita, joita voi ladata. Sivulta löytyy myös oman alueesi paikallisyhdistys, johon voi liittyä ja josta saa vertaistukea.

Vierailija
39/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tarkoita väheksyä, mutta välilevynrappeuma eli nikaman kuluma on suurella osalla väestöä tietyssä iässä. Nuoremmilla etenkin jos on edeltänyt nuorena skolioosi, toinen jalka pidempi tai muuta vastaavaa.

Jos tila ei vaadi leikkausta, sitten sitä ei pidetä minään pysyvänä vammaisuutena. Onko kyse pelkästä kivusta selässä nikaman kohdalla? Akuutissa tilassa nämä kivut voivat olla kovat, mutta itsehoidolla ja ajan myötä ne vähenevät tai jopa loppuvat. Onko iskiasoiretta?

Suosittelen että keskustelet lääkärisi kanssa kuntoutuksesta. Kelan sivulla on tietoa kuntoutuksista. Jos kipu on paha oire, kannattaa lukea tämä

https://www.kela.fi/-/kivun-hallinta-sisaltyy-useisiin-kuntoutuksen-pal…

Selkäliitto on yksi kansallinen järjestö, joka jakaa tietoa selkävaivoista, heidän nettisivullaan on hyviä itsehoito-oppaita, joita voi ladata. Sivulta löytyy myös oman alueesi paikallisyhdistys, johon voi liittyä ja josta saa vertaistukea.

Kyse on kivusta koko selässä, joka säteilee jalkoihin. Välillä olen täysin toimintakyvytön kipujen takia, lepuuttaa selkää pitää paljon. Se ei muuta kipujani suuntaan tai toiseen, että suurella osalla tämä vaiva on vanhempana. Leikkauksesta ei ole puhuttu, aina vain käsketty ottaa Buranaa ja käsketty jaksamaan. 

Olen lukenut paljon vinkkejä, miten kivun kanssa voisi pärjätä tai kipuja vähentää, mutta ne eivät ole auttaneet. Lääkärin kanssa varmaan tehdään jokin kuntoutus suunnitelma.

Vierailija
40/87 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun haen sairaslomaa tästä siihen lääkäriaikaan asti, pitääkö minun hakea jo siltä ajalta sairaspäivärahaa, vai vasta toukokuun lääkäriajan jälkeen?

Se on sitä sairauspäivärahaa.

Sairasloma = sairaspäiväraha

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan