Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
Carpe Diem: Ihanaa, kun täällä on muitakin komannella kierroksella. Itse jännitän melkein kuin ensimmäisellä kerralla ja välillä tunnen itseni aivan tyhmäksi tai hulluksi, kun vielä lähdin tähän. Toisaalta meillä ei ikäerot nyt niin hirmuiset ole; esikoinen aloittaa syksyllä koulun ja kuopus täyttää loppukesästä 5v.
Tuota työasiaa olen kanssa kovasti pohtinut. Olen nimittäin yksikössäni melko vastuullisissa tehtävissä ja tiedän, ettei esimieheni kovin innosta pompi, kun asia tulee ilmi.... Yritän pitkittää ainakin sinne 13 viikon paremmalle puolelle.Tosin minun pahoinvointi on toistaiseksi rajoittunut huimaamiseen, kalpeuteen ja lievään ruokahaluttomuuteen, joten ei ole kovin vaikea peittää. Jos rinnat eivät olisi rojahtaneet ämpärin kokoisiksi, niin epäilisin itsekin, että voiko plussa olla totta. ;)
Ja toisaalta, nimimerkkisi on aika kuvaava. Jos kaihoaa sitä kolmatta vauvaa, niin nyt pitää toimia tai sitten mahdollisesti katua koko loppuikä, kun ei uskallus riittänyt. Meidän sydämessä on vielä tilaa, sisaruus on rikkaus ja talous... no ei menne niin kuin mieheni suunnitteli, mutta tuskin nyt joudumme kerjuunkaan tielle. :)
Harmi MELTSU12 että teillä ei onnistunut :( On se hyvä että tässäkin kylässä joku palvelu pelaa paremmin kun muualla :D Mutta asiaan, pahoinvointi. Nyt se on iskenyt oikein todenteolla ja oksettaa pitkin päivää, onko kellään vinkkiä millä tätä helpottaisi? Edellisissä raskauksissa ei ole tarvinnut tästä vaivasta kärsiä .
syyselo 6+2
Olipa helpotus nähdä tänään pikkuruinen sydämen syke <3
laurda 8+3
Syyselo: Itselläni tuo pahoinvointi iskee aina iltaisin, kylläkin aika lievänä edelleen. Mutta tosiaan minulla siihen auttaa se, kun olen makuuasennossa, jos nousen seisomaan, pahoinvointi tulee heti. Eli makuuasennossa ei juuri tuota pahoinvointia ole. On tosiaan itselläni vielä lievää eikä juurikaan okseta, mutta kyllä se olon aika heikoksi vetää, kun jatkuvasti vaivaa nälkä ja kokoajan sellainen pieni huono olo. Päivisin lähinnä nälkä. En tiedä, onko sinulla mahdollisuutta kauheasti makoilla päivän aikana, mutta jos on, niin kannattaa kokeilla.
Laurda: Onnea sydämen sykkeestä:) Voi kun itsekin pian olisi tuossa tilanteessa. Saisi edes hetkeksi unohtaa huolet.
Tulinpa tuossa hetki sitten neuvolasta ja ultrattavaksikin pääsin. Menkkojen mukaanhan mulla pitäis olla viikkoja jo 9+6 tai jotain yhtä hurjaa, mutta tiesin heti alusta ettei tuo voi pitää paikkaansa, kun Clearbluen digitesti näytti 5.4. että viikkoja hedelmöityksestä 2-3. No, neuvolan ultralaite oli aika epätarkka ja aluksi näytti, että kohtu on vain suurentunut ja neuvolatäti mutisi jo jotain tuulimunasta, mutta kyllähän sieltä sitten jotain löytyi kun tarkasti tihrustettiin ja monesta suunnasta katseltiin. Meidän pieni joulutonttu sykkivällä sydämellä, viikkoja ultran mukaan 6+4! <3 Sain maanantaiksi ajan neuvolalääkärille lasketun ajan määritykseen, ilmeisesti lekurilla on tarkemmat laitteet käytössä sitten. No, eipä minua haittaa tippaakaan "joutua" ultrattavaksi pariinkin otteeseen, josko sieltä saisi sitten vähän tarkempaa kuvaakin mukaan. ;)
Sitten vähän oloista. Koko viime viikko meni sellaisen pahoinvoinnin kourissa että oksat pois, mutta nyt tuntuisi että olo alkaa vähän helpottaa. Aamuisin on vaan syytä ottaa ihan rauhallisesti ja syödä aamupala hiiiitaaasti, ettei se lennä kaaressa ulos, niin kuin kävi eilen. :) Ja päivisin täytyy syödä parin-kolmen tunnin välein jos mielii välttää huonoa oloa. Tissit on kipeät aina vaan ihan samalla tavalla kuin on olleet jo pari viikkoa, varsinkin öisin sängyssä kääntyillessä sen huomaa. :D
Tuosta ultrauksestakin huolimatta on edelleen todella vaikea uskoa ja ymmärtää, että tässä ollaan nyt raskaana ja meille on tulossa vauva joulukuussa. Aivan käsittämätöntä. Kun olin menossa tuonne neuvolaankin, piti vielä autosta lähettää miehelle viesti, että tuntuu ihan omituiselta mennä neuvolaan, mitä mä muka siellä teen. :D
Tunafishu: Ei sitä tosiaan kyllä käsitä olevansa raskaana ennenkuin vatsa kunnolla kasvaa ja vauvan liikkeet alkaa tuntua ja silloinkin on ihan käsittämätön ajatus, että siellä sisällä on ihan oikea vauva:) Ei vielä tässä toisessakaan raskaudessa pysty käsittämään ja uskomaan asiaa todeksi vaikka kokemusta jo onkin. Kyllä edelleen epäilen ja siksi tein viimeksi tänään kaapin kätköistä löytämäni raskaustesti ja kyllä se vaan edelleen vahvaa(kontrolliviivaa tummempaa) viivaa näyttää. Kyllä sitä ihminen muuttuu raskauden myötä ihan pöntöksi:)
Täällä olotila vaihtelee tosiaan huonosta suht hyväksi ja taas huonoksi. Oksentaa ei vieläkään ole onneksi tarvinnut, mutta uskon kyllä sen olevan vielä edessäpäin. On kokoajan päivä päivältä olo heikentynyt. Onneksi on tosiaan iltapainoitteista tuo huono olo, niin pystyn sitten makaamaan ja lepäilemään, kun mies on kotona myös eikä tarvitse yksin huolehtia neiti yksivuotiaasta:)
Onnea kaikille ultrassa käyneille...olen niiiiin kade:) Onko täällä enää muita, jotka joutuu tuonne viikoille 10-12 odottamaan sitä ekaa ultraansa vai olenko ainoa? Tuntuu vaan, että kaikki muut hehkuttaa ultrassakäyntiään tai odottelee ultraan pääsyä lähiaikoina.
Heippa, just ja just joulukuun odottajiin ilmoittauduin. Laskettu aika olisi 30.12. Ilmankos mietin tuossa viikonloppuna että maha on jotenkin eri lailla pömpöllään ja rinnat reagoivat kylmään voimakkaasti. Kolmatta kertaa olen kuitenkin jo asialla. Pakkohan tähän on suhtautua rauhalllisesti kun ikää on jo 41, katsotaan miten pysyy sisällä. Lapsia on ennestään kaksi, piti nyt kuitenkin vielä uuden miehen kanssa yrittää ja tokasta kierrosta nappasi. Lähdettiin todella vähin toivein liikkeelle, mutta tässä ollaan nyt.
Varasin muuten ihan omalla rahalla ultran parin viikon päähän, muistaakseni julkisella puolella ei oikein ole edes raskaana kuin joskus viikolla 9, mikä on tietysti vähien resurssien kanssa järkevää. Ottaa kuitenkin päähän odotella niin pitkään...
Heippa! Ei oo tullut hetkeen kirjoiteltua mutta nyt ajattelin tulla hehkuttamaan tännekin mun iloisista ultrakuulumisista! Kirjoitin tossa viikko takaperin mun silloisesta ultrakäynnistä joka ei mennyt ihan mukavasti. Viikkoja olisi menkkojen mukaan laskettuna pitänyt olla jo 7 mutta ultrassa ei näkynyt oikeestaan mitään.. Viikko meni sitten aika itkuisissa merkeissä koska olin jo ihan satavarma että kaikki ei oo hyvin. MUTTA, nyt kun tänään kävinkin ultrassa niin siellä se pikku pallero kuitenkin oli ja sydänkin jo jyskytti vimmatusti!!!:) Ette usko miten ONNELLINEN olin tämän nähdessäni:) Viikkoja on nyt ultran mukaan 6+1 :) Eli pikkuinen olikin saanut alkunsa hiukan myöhemmin:) Nyt tarvii sitten ruveta pistelemään itseensä viikoille 36 asti joka pvä, että saataisiin pikkuinen pysymään masussa loppuun asti. Kalliita lääkkeitä ovat mutta olen kyllä valmis maksamaan jos sillä keinoin on mahdollisuus pitää pikkuinen masussa loppuun saakka! Siis tämä sen takia koska noita toistuvia keskenmenoja on tässä ollut! Ihana olo on vaikka kyllähän tässä vielä saa jännätä koska viikkoja aika vähän mutta tämä tieto että ainakin nyt oli kaikki pikkuisella kunnossa ja näki sydämen sykkeet, helpotti tätä olotilaa todella paljon...On ollut kyllä sellainenkin stressiviikko että hohhoijaa...
Niin ja ultran mukaan LA ois sitten 16.12 että hyvin lähellä joulua :)
ÄIPPÄ 87 olen tosi ilonen sun puolesta! osaan vaan kuvitella millanen piinaviikko sulla ollut. itsellänikin viime perjantaina vain raskauspussi. mun sisko varas mulle uuden ultran tälle illalle kun olin kuulema niin surkeena. neljässä päivässä oli ilmestyny 1.6 mm alkio... <3 ei sydänäääniä mutta ei kuuluiskaan lääkärin mukaan olla vielä. viikkoja 5+3. nyt yritän taas rauhottua ainakin vähäksi aikaa ;)
Chellam kiitoksia!:) Mulla kun kävin noilla viikoilla kuin sinä niin ei näkynyt vielä ees alkiota, vasta nyt rv 6+1. Eli ei varmastikkaan mitään syytä huoleen vaikka noilla viikoilla ei sydänäänet vielä kuulu. Eli onnea myös sulle :)
Kävin muuten tänään systerin luona hakemassa lisää vauvakuumetta... Sai lauantaina tyttövauvan...kyllä se sitten oli suloinen että:) Mun neljävuotias sitten tokaisi, että "äiti, pitäiskö meidänkin hakea tollanen vauva" ? :) itsekseni mietin että juu niitä vain haetaan tuolta kaupasta :)
Ihanaa kun on ällöttävä olo. Vaikka kovin skeptinen olen tämän raskauden suhteen niin ainakin tämä olo on positiivista. Voihan tässä hyvinkin käydä. Sitä mietin, että kuinka kamalaa olisi jos vähän muokkaisin kuukautiskiertoani neuvolantädille sitten kun joskus lähitulevaisuudessa varaan neuvolan. Kun se kuitenkin yrittää laskea niistä hemmetin menkoista sen lasketun ajan ja se on aivan typerää koska tämä raskaus ei ole saanut alkuaan minun normaalikierron mukaan ja sitten viikkoja olisi pari liikaa. Nt-ultra olisi mahdollisesti liian aikaisin sitten. En jaksaisi vängätä sen tädin kanssa, kokemusta on. Oikeastaan en enää ikinä olisi halunnut nähdäkään koko tätiä, mutta ehkä kestän sen kuin nainen. Mitä sitä ei vauvan vuoksi tekisi <3 Mutta kenelle siitä on haittaa jos siirrän viime menkkoja parilla viikolla eteenpäin, täti saa sitten onnellisena laskea menkoista lasketun ajan ja minun stressikäyräni pysyy asteen verran alempana. Kaikki voittaa.
Tosin sitten ei voi kauheasti yllätysraskaudesta puhua jos keskellä kiertoa lempii. En kyllä ole varma kuuluko sekään sille tädille. Äh ehkä pysyn rehellisyydessä ja jaan koko seksihistoriani ja raskaustestihistoriani jos ei hyvällä usko :P Vaikka toisaalta olisihan se hauska nähdä vauva pari viikkoa aikaisemmin, mutta kun kuitenkin ajomatkaa sairaalaan on tunti ja mieskin joutuu ottamaan vapaata töistä niin ei sitä siellä ravata viitsisi.
Mastodontti: Itselläni sama tilanne, että laskettua aikaa ei voi edellisten kuukautisten mukaan laskea, mutta ajattelin jokatapauksessa ilmoittaa neuvolassa edellisten kuukautisten alkamispäivän ja saa sitten neuvolatäti laskea sen mukaan. Voithan mainita, että kiertosi on ollut pitkä. Itselläni kierto todennäköisesti ollut 40 päivää, joten sen mukaan kun laskee niin tulee sentään vähän vähemmän viikkoja vaikka kuukautisten mukaan mennäänkin. Täsmentyy sitten siellö ultrassa se laskettuaika. Helpompaa se niin on, koska itse en tosiaan ole satavarma tämänhetkisistä viikoista, voin vain arvailla. Luulen silti olevani oikeasssa. Kun soitin neuvolaan, koitin myös sanoa, että kiertoni on ollut pitkä ja viikkoja luultavasti 2 vähemmän, kuin voisi kuukautisten mukaan olettaa. Mutta silti se terkkari tivasi sitä kuukautisten alkamispäivää puhelimessa, koska ei oikein sitten tiennyt, minkä perusteella hän sen ajan minulle varaa. On heille selkeämpää laskea se juuri kuukautisten mukaan ja vasta ultran jälkeen viikot korjataan. Ja tosiaan, pääseepähän aikaisemmin tosiaan sen vauvan näkemään:) Itsellä tosin ei ole tunnin ajomatkaa ultraan, joten se kyllä helpottaa.
Eilen vuoteli vaaleanpunaista vuotoa, joka kyllä loppui. Mutta pitihän sitten varata ultra vielä yksityiseltä jo tälle illalle että saa selvyyden asiaan. Nyt jännittää löytyykö masusta elämää, usko on kyllä kova :) Edellisissäkin raskauksissa on verta vuodellut alussa ja terveet lapset syntyneet :) Illalla ollaan viisaampia.
syyselo 6+3
MELTSU12: Itse kuitenkin tiedän tarkkaan koska tämä on alkunsa saanut kun ei ole muita mahdollisuuksia. Jos en nyt sitten jeesuslasta odota mihin nyt en usko kun en muutenkaan usko. Laskin tuossa juuri, että kierto josta tämä alkunsa sai olisi ollut 48 päivää eli sen kaksi viikkoa normaalia enemmän. Tietysti saa täti laskea menkoistakin viikot, mutta 48 päivän kierrolla :D Vaikka ultrat on kivoja ja mielenrauha vielä kivempaa niin haluan kuitenkin, että siitä ultrasta näkisi sen mitä siitä kuuluu nähdä. Kun minun tapauksessa olen aivan satavarma viikoista, ne on 7+1 tai pari päivää vähemmän riippuen koska ovis sitten on ollut. 19.3 oltiin ilman ehkäisyä ja 9pv päästä tästä testasin ensimmäisen haamujenhaamuplussan.
Noh olen varaamassa neuvolaa joskus rv10 korvilla kuten edellisilläkin kerroilla niin eipähän voi antaa liian aikaista aikaa. Siinä saa sitten laskea ihan mitä lystää :)
Mastodontti: Itsellä tuo ovulaatioajankohta myös siis sen verran vain hukassa, että en ihan tarkkaa päivää tiedä. Mutta oletan sen tapahtuneen 17.3. ja sen mukaan olen viikot laskenut niin, että nyt olisi 7+3. Voihan se ovis olla ollut vaikka päivän-pari tuon jälkeen tai ennen. Tein ovulaatiotestin 15.3. ja se näytti lähes yhtä vahvaa viivaa kuin kontrolliviiva. Tein silloin tuon testin, kun alkoi oireet viittaamaan ovulaatioon. Tuli yllätyksenä, kun olin kuvitellut ovulaation jo olleen aikaisemmin enkä odottanut kierron venyvän noin pitkäksi. Mutta tosiaan, en enää seuraavana päivänä testannut, kun ei ollut mahdollisuutta. Oletan kuitenkin sen tapahtuneen noihin aikoihin, tuon testin ja oireiden perusteella, jotka myös loppuivat heti sen jälkeen. Siksi olen varma, ettei tämä raskaus voi olla alkanut aikaisemmin. Ja toinen syy, miksi en siihen usko on, että testasin herkällä raskaustestillä viikkoa ennen plussan saamista ja silloin tulos oli täysin nega. Mutta annan myös terkkarin neuvolassa laskea nuo viikot kuukautisten mukaan 40 päivän kierrolla. Silläkin tavalla viikkoja kyllä tulee vielä liikaa, mutta helpompaa se niin on:)
Syyselo: Itselläni tuollaista vuotoa tuli myös ekassa raskaudessani ja terve tyttö syntyi. Mutta tottakai, jos siltä tuntuu, niin kannattaa asia tarkistaa.
Kyllä mun on pakko oman mielenrauhan takia käydä sielä ultrassa, jos kaikki hyvin niin ei tarvi murehtia sitten. Jotenkin tää stressi lisääntyy jokaisen raskauden myötä, kun tajuaa mikä kaikki voi mennä pieleen. Epäilen kuitenkin kuivia limakalvoja ja /tai istukkaa kohdunsuulla.Näin on ollut edellisilläkin kerroilla :)
Syyselo: Itse en keksi edes yhtä pientä tekosyytä käydä tarkistuttamassa vauvan vointia ultrassa;) Ihan hyvä tottakai, että asiat tuntuvat olevan hyvin, mutta toisaalta oma stressitaso on myös välillä sen verran korkealla, että ihan vain senkin takia olisi mukavaa käydä siellä ultrassa hakemassa mielenrauhaa. No, katsotaan nyt, mitä neuvolassa terkkari sanoo perjantaina. Voihan hyvin olla, että hän laskee viikot sen verran pieleen, että pääsen pian jokatapauksessa:)
Nyt kävi mietityttämään sellainen juttu, jotta miten saan pidettyä raskauden salassa työpaikalla jos ja kun oksentelu alkaa. Vielä en ole oksentanut mutta jos vain menee yhtään samoja ratoja kuin aiemmin niin railakkaasti yli anniskellaan, pitkin päivää, monesti ja pitkään :P
Varsinkin työreissuja mietin kun kollegan kanssa meidän kotikonttorilta reissataan alueen pääkonttorille ja reissupäivät istutaan hyvin tiiviisti kokoushuoneessa. Kyllähän työkaverit arvaavat asian laidan kun nassu vihreenä pojotan ja vähän väliä hyppelehdin veskiin...
Jopa taas osasi pulmaan lykätä :D
ps... löysin muuten aivan ihanat vaunut! Ihan höppänäksi olen tullut, kun tekisi mieli jo hankkia vaikka mitä ihanaa vauvarompetta... mutta pitäisi kait tässä hieman pidemmälle varmistella, että niille vehkeille se käyttäjä selviytyy...