Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
Mulla on pientä vuotoa ollut noin kaksi viikkoa ja tiistaina olisi ensimmäinen ultra...jännittää todella paljon. Rinnat on kuin tykinkuulat ja uutena oireena lievää pahoinvointia ja huimausta. Mielialat heittelee todella paljon ja huolta aiheuttaa tuo "vuoto"...
laurda 7+4
Onnea m4mm4lle sydän äänistä ja pahoittelut äipälle, ehkä vielä on toivoa.
Itse taidan nyt joutua luopumaan tonttuhaaveista. Testasin varmistusta ja plussa alkaa haalenemaan :( Nyt siis jään taka-alalle odottelemaan että vuoto alkaisi.
Jos jollakin kokemuksia siitä ettei haaluraksi jääny plussa olekaan mennyt kesken, niin mielelläni kuulisin, mutta jotenkin uskon että peli on menetetty. Raskaus oireita vielä on, mutta jorenkin vaisuja nekin ., esim. rintoja ei kiristä enää yhtälailla mitä muutama päivä sitten.
Jos tämä on tässä, niin toivotan teille jokaiselle ihanan jännittävää joulun aikaa ♡
Lloora: On kyllä kiva, että pääset tuossa tilanteessasi varmistamaan pikkuisen voinnin. Ja tuosta dopplerista niin itse hankein sen ekassa raskaudessa ja aion käyttää tälläkin kertaa heti, kun vaan sillä jotain saa kuuluviin. On mielestäni tosi hyvä olla olemassa, koska sillä on hyvä aina varmistella, että pienellä on kaikki hyvin. Kyllä se siihen asti, kunneas alkaa liikkeet tuntua, on todella hyvä pitämään mielenrauhan. Kannattaa hankkia, jos halvalla saat:)
Tarrasukka: Muitaakseni ekassa raskaudessani plussa oli todella kauan haalea, enkä ole varma muuttuiko koskaan täysin tummaksi. Ja välillä virtsa on laimeampaa ja siksi voi välillä tulla haaleampi viiva. Muistan kyselleeni terkkarilta huolissani, kun oli juuri tullut vähän verta ja viiva oli edellistä haaleampi, että onko aihetta huoleen niin hän oli sitä mieltä, että kaikki on silti hyvin eikä kannata olla huolissaan niin kauan, kun vuoto on vähäistä eikä kipuja ole. Ja kaikki oli siis oikeasti hyvin, kun esikoinen tuossa iloisesti nyt leikkii:) Tapauskohtaista tietysti, mutta toivotaan että sinullakin kävisi hyvin.
Itsellä taas myös vähän epätodellinen ja huolestunut olo. Pelottaa kyllä taas tosissaan, että menee kesken tai on joku tuulimuna tai kohdunulkoinen. Pariin päivään ei ole enää tuntunut repäisykipuja. En oikeastaan tiedä miksi, mutta huolestuttaa vaan todella paljon:(
Meltsu12 rv 6+4
Tarrasukka: pidetään peukut pystyssä, että kaikki olisi siellä pikkuisella hyvin!
Meltsu12: en olisi kauhean huolissani siitä, että et tunne enää repäisykipuja niin usein. Itse en ole tuntenut repäisykipuja koko raskauden aikana! Itsekin huolestuin tietysti, kun oletin että sellaisia pitäisi koko ajan tuntua, mutta terkkari sanoi, että toisilla tulee kipuja ja toiset ei tunne mitään koko raskauden aikana ennen kuin synnyttävät. Niin että kaikki on varmastikin ihan yksilöllistä:)
Olen itsekin miettinyt tuon dopplerin hankkimista. Auttakaapa kokeneemmat, että mistä lähtien sillä voi kuulla vauvan sydänäänet?
Täällä edelleen hirvittävä väsymys, ylös noustessa pyörryttää ja silmissä sumenee, ja se perinteinen, eli ruoka ei maistu ja pöklöttää. Taidan tästä lähteä ulos lenkille, raitis ilma yleensä on auttanut edes vähän tähän olotilaan.
Heippa pitkästä aikaa! en oo hirveästi jaksanut täällä pyöriä mun epävarman ultran jälkeen mutta nyt ajattelin tulla kuitenkin pyörähtämään!:) Mulla oli siis tilanne että vkoja piti olla kasassa rv 7 mutta ultrassa kohtu näytti ihan tyhjältä, ei siis mitään... lääkäri sanoi vain että "jotain epämääräistä" . Tässä oon pähkäillyt että mikä voi olla homman nimi, kipuja eikä minkäänlaista vuotoa ole ollut, muutakuin selkeät raskausoireet... oisko voinut kuiteskin olla mahd että hedelmöitys olis tapahtunut niinkin paljon myöhemmin ettei ultrassa siksi havaittu mitään? ekan raskaustestin tein n. 2vkoa kuukautisten poisjäännistä ja haaleahko viiva...voisiko myöhäinen haamukin kertoa myöhäisestä hedelmöityksestä? Tosin oisko sitten raskaustestikään voinut näyttää vielä positiivistä? Olen oikeesti ihan ulalla mitä tämä on...Masentaakin niin mahdottomasti kaikki tämä ja yritän vain keksiä syitä miksi ei ultrassa mitään näkynyt... Tänään tein uuden testin ja samantien tuli tosi vahva testiviiva, siis jo ennen kontolliviivaa. vaikka tiedä sitten tarkoittaako tuokaan mitään muutakun että raskaana ollaan...eriasia sitten onko kohdun ulkoinen, tosin kipuja ei ole... Voi elämän kevät tätä ressaamista, tuun kohta hulluksi. Viikon päästä ultra ja toivon syvästi että kaikki oiskin kaikesta huolimatta kunnossa!
Anteeksi valitusviestistä mutta jospa helpottais oloa vähän kun saa purkaa, te taidatte odottavina naisina olla ainoita jotka ymmärtää kuinka raastavaa tämä on! :-(
Siis uusinta ultra on ensivkon tiistaina ja sitä ennen maanantaina pitäisi käydä labrassa kokeissa joissa selviää mitä näyttää tuo hCG arvo...
mä just eilen aamulla mietin jo melkein huolestuneena kun ei tunnu edes että olisi raskaana. repäisykivut aika lailla laantuneet. Sitten illalla menin töihin ja alko taas vähän pistelee vatsaan... ja yhtä-äkkiä ihan kamala pahoinvointi. nukuin sit 11 tuntia töiden jälkeen ja aamullaki huono olo ja melkeen niin kun ois kuumetta niin tokkurainen olo. vähä oksettavaolo helpottanu nyt mutta väsyttää ihan tuhottomasti menenpä tästä taas nukkumaan....
mitä tollaset dopperit maksaa?
jaksamisia äippä 87, mullaki ultra tiistaina ja jännittäää!! toivon että näkyis pikkunen nyt sulla sitten! mä en tiedä yhtään millä viikolla oon raskaana et toivottavasti se nyt kuiteki näkyis mulla siellä...tiistaina nyt pitäs varmasti ainakin 5 ja puol olla, luultavasti enemmän.
Äippä 87: Toi on kyllä niin raastava tilanne, missä nyt oot. :/ Todella omituista kyllä, jos raskaustesti näyttää vahvaa plussaa mutta sit et muka olisikaan raskaana. Mun mielestä sun teoriasi vaikuttaa hyvinkin paikkansapitävältä siinä mielessä, että jos sulla on tosi epäsäännöllinen kierto, niin ellet tehnyt ovistestiä (?) niin ethän sä oikeasti voi tietää, milloin ovis ja hedelmöittyminen on ollut. Eli toisin sanoen, jos olet laskenut raskauden sen mukaan että sulla olisi pitänyt alkaa menkat silloin 2 vkoa ennen raskaustestiä, kuten mainitsit, niin sehän voi olla ihan väärin: mitä jos sulla tapahtuikin hedelmöittyminen vasta silloin kun oletit että menkkojen pitäisi alkaa eli 2vkoa myöhemmin kuin luulit? Siinä tapauksessa olisit ollut raskaana 2 vkoa vähemmän kuin mitä luulit, joten ei ihmekään jos ei ultrassa mitään näy! Tämä siis mielestäni yksi mahdollinen selitys, erityisesti jos raskaustestissä oli silloin ekalla tesikerralla vain haalea viiva: itse sain vahvan plussan heti kun menkkojen todella olisi pitänyt alkaa (en sit tiedä, että kai sekin voi vaihdella yksilöittäin). Mutta toivotaan että se olisi näin ja kaikki olisikin kunnossa, älä vielä vaivu masennukseen!:)
Mulle tuli muuten mieleen vielä yksi mielenkiintoinen juttu koskien noita ruokasuosituksia: jos syötte hedelmiä, niin kuoritteko ne ensin? Siis tietenkin nyt jotkut banaanit ja kiivit kuorii, mutta entä esim. omena ja päärynä? Kun jotkuthan ovat ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki pitäisi pestä ja kuoria etenkin kun on raskaana, ja toiset ovat lepsumpia tässä suhteessa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itse tulee noita hedelmiä aika runsaasti popsittua ja yleensä vain pesen huolella laimennetulla fairylla ja lämpimällä vedellä omenat ja päärynätkin, olivat sitten kotimaisia tai ulkomaisia.
Kiitos tosi paljon lohdutuksen sanoista teille usvaneito ja chellam :) Kyllä tässä taas pieni toivonkipinä on syttynyt että jospa kuitenkin :) Niin kauan ainakin uskallan toivoa pitää yllä ellei sitten rupea vuotamaan tai tule kovin kipeäksi, ei ainakaan vielä ja uskon että jos viikot pitäisi paikkansa (rv 7+2) ja tämä kohdunulkoinen olisi niin oisin jo ruvennut vuotamaan tai ainakin tullut kipeäksi... Ainakin luulisi että hyvin pian... Mutta siis Toivotaan parasta :) Tiistaina viimeistään nähdään mikä on tilanne... informoin sitten tännekkin tuomioni. Ja kyllä mie varmaan ennen sitäkin käyn kertoilemassa kuulumisia ja tilannetietoja omasta voinnistani:) Kyllä on sitten mukava että on paikka jossa voi jutella näistä asioista...ehkä ensiviikolla saisin puhua raskaudestani taas positiivisempaan sävyyn ilman pelkoja :)
Heipat vaan kaikille!
Täällä kanssa yksi joulukuun synnyttäjä, tosin aavistus on, että kaikki ei ole kunnossa.
Oireet katosi viikko sitten lähes kokonaan ja koska taustalla on yksi keskeytynyt keskenmeno samoilta viikoilta niin on vahva fiilis, että tässä on kyse samasta asiasta. Vuosi sitten ultrassa näkyi viikolla 8 pienen pieni alkio, mutta lääkäri totesi että kasvu loppunut viikolla 6. Vaikeaa siitä oli kuulema katsoa kun niin äkkiä alkaa painua kasaan tai hajota, varsinkin ku on lähtökohtaisesti olemattoman kokoinen.
Ultra on maanantaina, mutta en oikein enää osaa ajatella edes olevani raskaana. Pitkä on aika maanantaihin. Vuotoja ei ole, mutta eipä ollut viimeksikään...
No niin, huoli oli sen verran kova, että sain ajan ultraan huomiselle. Näkyykö sykkeet jo raskausviikolla 6+5?
Sanna Maaria: Onnea plussasta ja tervetuloa mukaan!:) Kyllä sykkeen pitäisi käsittääkseni näkyä jo 6+5 viikolla. Alkion sydänhän alkaa lyödä jo 6. viikon puolivälissä eli about 5+3. Toivotaan, että kaikki olisi hyvin, tulethan sitten kertomaan, mitä utlrassa näkyi!:)
Ihan sellainen tuli tässä mieleen, että onko väliä onko rakko täysi tai tyhjä ultrassa? Joskus olen kuullut että pitäisi olla täysi, mutta empä muistanut neuvolassa kysyä ^_^
Laurda: Kun kohtua ultrataan, virtsarakon tulee olla tyhjä. Ja kun virtsarakkoa ultrataan, sen tulee olla täysi:)
Eipä täälläkään juuri oireita ole, mahdoton nälkä vaan kokoajan. Kohta varmaan syön jääkaapista ovenkin. Ensimmäisestä raskaudesta oksentelin muistaakseni jo aikaisilla viikoilla, nyt on vain lievää pahoinvointia ja kuvotusta. Kuten muutkin olen huolissani tästä raskaudesta, meneekö kaikki hyvin vain tuleeko komplikaatioita. Ikääkin on jo 40v.
Alkuraskauden ultra viikoilla 7+4, siihen vielä 1,5 viikkoa aikaa. Vartalo on alkanut muuttua, rinnat saannet painoa ja pieni mahan alkukin näkyy. Liikuntaharrastuksia olen keventänyt. Väsy vaiva kokoajan ja puhti tuntuu olevan poissa.
Hyvää viikonloppua kaikille odottajille.
Äippä 87, näkyikö sun ultrassa siis silloin yhtään mitään, edes sikiöpussia? Kysyn, koska tänään piti mennä gynelle muissa asioissa ja sit samalla ultras kun sanoin et oon raskaana. Mutta näkyi vain sikiöpussi ja lapsivettä, ei alkiota ainakaan vielä... lääkäri sanoi et taitaa olla vasta rv 5 ja viikon päästä pitäs näkyä jo. Mutta sano kans et pieni riski et ois tuulimuna :( Onko muilla kokemusta? meen nyt sitten varmaa viikon päästä uudestaa kun hermostuttaa nyt tämä asia.
Chellam: Tuossa oikeastaan yksi syy siihen, etten itse viitsi mennä varhaisultraan. Saa vaan itselleen liikaa huolta, jos ei sitten näykään mitään. Vaikka kaikki olisikin hyvin ja johtuisi liian varhaisista viikoista, ettei mitään näy, niin kyllä siitä huolestuu ja pahasti. Kaikki on varmasti kohdallasi hyvin ja saat viikon päästä siihen varmistuksen, Olen ymmärtänyt, että nuo tuulimunat on kuitenkin suhteellisen harvinaisia(siis joku 1-2% kaikista raskauksista) eli olisi todella huono tuuri, jos niin kävisi. Joo, en ole paras ehkä lohduttelemaan, kun itse olen mahdollisimman hermoheikko nyt tämän raskauden suhteen;) Mutta siis yritä nyt jaksaa tämä viikko positiivisin mielin. Varmasti tulee olemaan rankkaa ja aika menee hitaasti, mutta on se sitten sen arvoista, kun seuraavassa ultrassa näetkin sitten jo vauvan.
Voi ahdistus, kylläpäs nämä muiden kurjat tilanteet saa nyt omat huolet taas kasvamaan ihan mielettömän suuriksi. Olen taas yhtäkkiä ihan varma, että jokin on tässä raskaudessa pielessä:( Vieläkään en ole täysin onnistunut hyväksymään sitä, että se kävi niin helposti ja siksi aina välillä tulee olo, ettei kaikki voi jatkua niin täydellisesti. No, eipä auta kuin ottaa oppia omista neuvoistani muille ja yrittää nyt jaksaa olla positiivisella miellä ja jaksaa sinne ultraan asti vaikka siihen onkin vielä ikuisuus. Olisi helpompaa, jos ei tietäisi raskaudesta ja se selviäisi vasta joskus viikolla 12, jolloin pääsisi suoraan ultraan:)
No, mukavaa viikonloppua nyt kaikille)
Meltsu12 rv 6+5
(vai laskenko nuo viikot oletetusta hedelmöittymisestä, jolloin olisi vasta rv 4+5? Kun ainahan hedelmöittyminen tapahtuu vasta pari viikkoa kuukautisten jälkeen, joten ainahan niissä viikoissa on se 2viikkoa ylimääräistä, eli lisäänkö itse myös sen kaksi viikkoa? Kaipa se silloin vastaisi enemmän virallisesti lakettavia viikkoja kooltaan? Kun en voi laskea kuukautisten alkamisesta kun kierto oli pitkä. Hankalaa...)
Meltsu12: Mä ainakin laskin juurikin noin. Itsellänikin oli tosi pitkä kierto, joten en voinut laskea la edellisistä kuukautisista. Niinpä lisäsin vaan karkeasti sen 2 viikkoa, vaikka kierron alkuvaihe olikin pidempi ;)
Mulla on ollut muutaman päivän nyt hitusen parempi olo (mikä tietysti saa ajattelemaan kaikenlaista, että nyt ei oo kaikki kunnossa yms.) eli ei ole yököttänyt koko aikaa. Väsymys ja ruokahaluttomuus on sen sijaan säilyneet. Rinnat on myöskin tosi arat. Vielä viikko pitäisi jaksaa ultraan, mua alkoi hirmuisesti stressaamaan nyt että mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa, kun muillakin on tosiaan noita ongelmia ollut... No, ihan turhaahan se toisaalta on miettiä etukäteen sellaista. Todennäköisempäähän kuitenkin on, että kaikki on hyvin, raskaus sujuu normaalisti ja syntyy terve vauva :)
Hyvää viikonloppua kaikille, pidetään mieli positiivisena! :)
Usvaneito 7+5
Usvaneito: Ilmoititko neuvolaan aikaa varatessasi nuo viikot vai kerroitko kuukautisten alkamisajankohdan? Itse kerroin kuukautisten alkamispäivän ja sanoin kuitenkin, että todennäköisesti viikkoja vasta 2 vähemmän, kuin kuukautisten mukaan voisi olettaa. Ilmeisesti aika nyt ihan sitten oman arvioni mukaan varattiin. Tiedätkö ovulaatiopäivän tarkalleen?
Olen vaan alkanut tässä miettiä,että entäs jos omat laksuni ovatkin väärässä ja viikkoja on enemmän? Ovulaation oletin tapahtuvan 17.3. tuntemusten perusteella, mutta en ole koskaan ennen tuntenut ovulaatiota niin alkoi sitten mietityttää, että onkohan hedelmöittyminen voinutkin tapahtua aikaisemmin. Toisaalta, tein testin jo viikkoa ennen plussaa herkällä testillä ja silloin se näytti negatiivista. Mutta viikon päästä siitä ei-herkkä testi näytti jo positiivista. Todella monimutkaiseksi menee, kun oikein alkaa miettimään:( Pitäisi vaan jaksaa odottaa sinne ultraan, jossa viikot sitten tarkentuvat. Ajattelin vain sitä, että entäs jos viikkoja onkin sitten jo enemmän ja joudun kuitenkin odottamaan ultraa vielä kauan, jos se varataan omien laskujeni mukaisten viikkojen persuteella. Kylläpäs taas pistää stressaamaan kaikki mahdollinen. Kuten näköjään myös sinulla Usvaneito:) Kyllähän olotilassa voi tapahtua muutoksia ja hyvä niin, koska eihän kukaan jaksaisi, jos ihan koko alkuraskaus olisi pelkkää pahoinvointia ja oksetusta ilman minkäänlaisia taukoja. Joillakin kyllä on niinkin, mutta se on harvinaisempaa. Itsellä olo vaihtelee kokoajan. Tänään on ollut välillä todella huono olo, mutta sitten taas hetken päästä jo paljon parempi. Jotenkin tuntuu tuo pahoinvointi olevan sellaista aaltomaista, kun se iskee. Ensin tuntuu, että nyt tulee kyllä oksennus, mutta parissa sekunnissa olo on taas siedettävämpi. Ekassa raskaudessani pahoinvointi ole voimakkaampaa ja kaikki illat meni sängyssä maaten, kun ei pystynyt tekemään yhtään mitään. Jopa hampaiden harjaus sa yökkimään , mutta väkisin sekin oli tehtävä. Kyllä luulen,että tuo aika on minulla vielä edessäpäin. Tai sitten tosiaankin tässä raskaudessa kaikki menee täydellisesti(johon en tosiaankaan usko).:) Sinulla sentään tuo ultra on jo viikon päästä, kun itse saan odottaa vielä usemman viikon:( En vaan viitsi nyt varata sitä varhaisultraa, kun en ekastakaan varannut...
Meltsu rv 6+5
Kyllä miun äiti on ihana!
Meillä ei ollut tarkoituksena vanhemmillekaan kertoa kun ultran jälkeen.
Noh äiti arvasi että olen pieniin päin, kyllä ne äidit taitaa sen tietää kun jotain salaa. Raskaus tuli siis ilmi ja sisko sanoi hänelle tästä tämän päiväisestä vuodosta.
Äidilläni oli esikoisen aikana myös samankaltaista vuotoa. Taisi olla enemmän huolissani kuin minä asiasta, ja ehdotti että menisin alkuraskauden ultraan hän haluaa sen kustantaa. Tottakai minä suostuin saan joko huokaista helpotuksesta tai sitten pettyä :)
äiti ♡