Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
oikee enkeli, kyllä mä uskon että viikon päästä sykkeet jo kuuluu :) Riippuu tietysti istukan paikasta :)
Tänne kuuluu väsyä, eilen oli aika pirteä päivä. Se kostautui tänään,heräsin klo 9 ja kahdet 1,5 tunnin päiväunet on ollut pakko nukkua :O
syyselo 9+5
Minäkin täällä taas, olo alkaa helpottaa en voi sanoa etteikö pientä ällöä tunnu koko aika mutta ei ole enää häiritsevää. Verikokeissa kävin ja virtsanäytteessä oli jotain kun tänään neuvolaan soitin mutta ei ollu varsinaisesti virtsatietulehdusta. Tänään kuitenkin vapaapäiväni kunniaksi virtsatietulehduksen oireet alkoivat. Pelkäsin vähän kun mummo kävi hakemassa astiat että saan purkitettua että kertoisi, mutta miksipä ne terkkarissa kertoisi. Ultraan vielä aikaa vajaa 2 viikkoa
Luen huomenna tarkemmin mitä olettekaan kirjoitelleet!
lloora 10+4
minulla vasta nyt alkanut oikeestaan pahoinvointi vaikka ei nyt ihan alussa enää ollakaan... eilen oksensin lounaan kaaressa vessan pyttyyn. oksettaa kun mies laittaa mausteista ruokaa, onneksi keittön oven saa kiinni niin ei tule ihan niin vahva haju muihin huoneisiin. väsyttää koko ajan myös.
chellam 8+5
Pahoinvointi on helpottanut niin, että en ole moneen päivään oksentanut. Vähäistä se siis on ollut sen alun yhden piinaviikon jälkeen, mutta kuitenkin niin että olen oksentanut 1-2 kertaa päivässä. Tänään kuitenkin juuri ennen ultraan lähtöä lensi taas. Tuntuu, että oksennan herkästi kun olen ollut jonkin aikaa syömättä (4-5 h) ja sitten kun maha saa ruokaa, se ei tykkää ottaa sitä vastaan. Raskausvitamiinienkin syöminen on ollut vähän nihkeää, kun tuntuu että sen tabun ottamisella on joku yhteys siihen, että oksennan 15 min sisällä siitä. Olen ehkä jopa 2 kertaa ottanut sen niin, että en ole oksentanut sitä pihalle. :D Tällä hetkellä oireet on siis lähinnä satunnainen paineen tuntu alavatsalla, hajuaistin herkistyminen (haistan kun naapuri käy partsilla tupakalla vaikka meillä kaikki ovet ja ikkunat kiinni) ja väsymys.
Niin, olin siis tänään ultrassa äitiyspolilla! Tämän oli tarkoitus olla se nt-ultra, mutta kuten arvelinkin, sain uuden ajan 30. päivä kun niskaturvotusta ei vielä pystytty mittaamaan. Se menkkojen mukaan laskettu aika siis hiersi siellä papereiden syövereissä edelleen jostain syystä, vaikka olin ollut jo neuvolalääkärilläkin ultrassa tarkistamassa uuden la:n. Viikot täsmäsi ihan päivälleen sen lääkärin tekemän ultran kanssa. Nyt ultranneen kätilön mukaan tämä on "toimiva raskaus" (hauskasti sanottu), sydän sykki taas tiuhaan ja päästiinpä kurkkaamaan pientä tavallisen ultran lisäksi 4D-ultrallakin, missä näkyi kun se hurrrjasti heilutteli käsiään ja jalkojaan! <3 Hyvät kuvatkin saatiin mukaan.
Oli ihanaa päästä varmistumaan jälleen kerran, että kaikki on kunnossa, koska nyt kun oireet on vähentyneet, on välillä usko loppunut siihen että siellä ketään olisikaan. Mahakaan ei ole kasvanut vielä tipan tippaa, mutta sillä voi olla tietysti jotain tekemistä asian kanssa, että löytyy tätä masua jo ennestäänkin. :D Kaiken lisäksi olen ollut nyt koulusta harjoittelussa (opiskelen sairaanhoitajaksi) osastolla, missä pääsee - tai oikeammin ehkä joutuu - näkemään raskauksien ikävimpiä puolia, ja tuntuu uskomattomalta että itse on niin onnekas että kaikki tuntuu menevän aivan mallikkaasti.
Ainiin, ajattelin että onkohan ihan rikollinen teko laittaa tänne ultrakuvia?
http://aijaa.com/X8HUal (tuo pallon näköinen tuossa etualalla on istukka :))
Tunafishu 10+5
[quote author="tunafishu" time="16.05.2013 klo 17:56"]
Ainiin, ajattelin että onkohan ihan rikollinen teko laittaa tänne ultrakuvia?
http://aijaa.com/X8HUal (tuo pallon näköinen tuossa etualalla on istukka :))
Tunafishu 10+5
[/quote]
Siellä se ihana pikkuinen kuvassa köllöttelee <3 Itsellä pitäisi vielä ensi keskiviikkoon malttaa odottaa, kun ekaan ultraan pääsen.
Carpe Diem 9+1
Tervehdys!
Viime maanantaina oli ensimmäinen neuvola käynti. Ihan positiivinen kokemus vaikka eihän siellä paljon mitään ihmeempää ollutkaan. Verenpaine ja hemoglobiini oli laskenut aika paljon normaalista, ei siis ihme, että huimaa ja väsyttää. Salmiakkia oon syönyt ja se tuntuu vähän auttavan. :)
Väsymys on ollut ihan aisoissa, toki olo on aika vetämätön. Mutta pahoinvointi on ihan uusissa ulottuvuuksissa. Koko ajan on paha olo ja etoo ja yökkäilen. Oksentanut en vielä ole, mutta ei ole ollut kaukana. Tää on hieman hankala oire sillä jos syömisestä on liikaa aikaa pahoinvointi pahenee, mutta myös syöminen pahentaa sitä ainakin hetkellisesti. Ja tällä hetkellä ei kertakaikkiaan tee mieli syödä mitään. En oo pariin päivään syönyt mitään kunnon ruokaa. Hedelmät menee jotenkuten irvistellen alas sekä mehu, mutta eipä juuri muut. :/ Inhottaa vaan kun tietää, että pitäisi syödä ja saada ravintoaineitakin vähän monipuolisemmin.. Noh josko se helpottais.
NT-ultran sain kesäkuun puolenvälin tienoolle, rv12+3. En vaan millään malttais odotella, että näen ja kuulen onko mahassa elämää. Jotenkin oon niin epäuskonen vaikka oireet kertovatkin muuta. Onko muut käyneet yksityisellä varhaisultrassa? Mieli tekis, mutta tiedä sitten onko siinä mitään järkeä. :)
Mukavaa loppuviikkoa!
MyMy 7+6
Ihania ultrakuvia tunafishu <3 Täällä vielä puolitoista viikkoa np ultraan,josko sitten saisi kanssa parempia kuvia pienestä :) Ihanaa lämmintä viikonloppua kaikille :)
syyselo 10+1
Työviikosta selvitty jotenkuten. Ihmettelen vieläkin, että miten ihmeessä. Kiitos kaikille tsempeistä tiistaina, kun oli matalat fiilikset. Mutta se yhden päivän lepo auttoi kummasti selviytymään loppuviikosta.
Maanantaina olisi sitten eka neuvola 9+1 (tai 2). Yhtään en muista mitä siellä tapahtuu. Kaippa virtsanäyte, HB, vp, päihdekysely. Entäpä paino? Kummalta tuntuu mennä, jotenkin vieläkin epäilyttää, että onko tuolla ketään. Vaikka olo kyllä puhuu selvää kieltä. ;) Mutta onko se joku oikeassa paikassa ja hyvällä voinnilla...
Kiitos ultrakuvista Tunafishu :-) Ja muille neuvolatsemppiä, toivotaan että sattuu kemiat terkkarin kanssa yhteen!
Viikonlopun ajan oli oikein hyvä olo, nukuin ja lueskelin mökillä ja tein pihatöitä hissuksiin. Kun tultiin kaupunkiin niin se alkoi taas... nukuin viime yönä 12 tuntia ja nukkuisin vieläkin. Loppuraskaudessa sitä saa jo luvan kanssa vaan maata ja ajatella kauniita ajatuksia, mutta tekisi se hyvää nytkin.
Mulla on neuvola vasta ensi viikolla, koskakohan sitä ultran saa... En yhtään muista, että annetaanko se aika vain vai voiko vähän valitakin. Mulla olisi kesäkuun ensimmäinen viikko lapsenhoitovuoroa ja pitäisi mennä mökille, etteivät räppää ultraa juuri siihen. Vaikka se olisi vasta viikko 10+ eli tuskin sentään.
Kellopeippi 8+3
Heips! Tänään olin aamulla neuvolassa, jossa kuunneltiin vauvan sydänääniä dopplerilla. Vaikka kohtu on tosi takana ja lääkäri varoitteli muutama viikko sitten, että sydänäänet eivät todennäköisesti kuulu kovinkaan aikaisin, terkkari sai ne välittömästi kuulumaan. Ensin kuului pelkästään rytmikästä viuhkinaa, mutta kun vähän etsittiin niin tuli äänet oikein kunnolla esiin, kuulosti vähän siltä, kuin joku olisi laukannut mun masussa! :D
Neuvolasta mentiinkin sit melkein suoraan np-ultraan, missä todettiin, että kaikki on oikein mallikkaasti. Itse asiassa alkuun ötö vain nukkui, ja jouduin hyppimään ja yskimään ja kätilö vieläpä hieroi varovasti mun alavatsaa, että saatiin epeli hereille! :D Pikkuisen pituus oli 5,6cm ja niskaturvotusta oli 0,9mm eli sen mukaan ei olisi riskiä Downin-syndroomaan. Silti pieni jännitys säiilyy vielä siihen asti, kunnes yhdistelmäseulan tulos tulee postilaatikosta. Ultrannut kätilö sanoi, että pari viikkoa menee, paitsi jos löydetään jotain hälyttävää, niin viikon sisällä soittavat.
Tosi mukavaa palvelua sain ja hymy pyllyssähän sieltä lähdettiin; oli se vaan niin ihanaa nähdä oma pikkuinen maha-asukki, kun se liikkui ja pyöri kohdussa ympäriinsä <3
Tässä muutama kuva ultrasta:
http://imgur.com/yWQU9jM (kuvassa näkyy jalkapohja)
http://imgur.com/YEq1T12 (pikkuinen nukkumassa, pää vasemmalla)
http://imgur.com/4CFE1FV (koko kuva, kasvot vasemmalla, silmät leuka ja nenä näkyy)
Aurinkoisia kesäpäiviä! :)
Usvaneito 12+1
Höh, nuo linkit eivät näköjään toimi. Kokeillaanpa tätä...
Onnea Usvaneito hyvistä ultrakuulumisista ja kivoja kuvia:) Itselläni nyt siis tuo virallinen nt-ultra tulossa keskiviikkona, kun viime maanantain ultrassa viikkoja oli vielä liian vähän mittaukseen. Sitä siis odotellessa. Jotenkin silti ei enää ole niin jännittynyt olo tuon ultran takia,kun jo viikko sitten saatiin varmuus siitä, että vauva on kunnossa. Kyllähän silti on tosi kiva saada vielä varmuus siihenkin, että lapsi on terve. Oma olotila on alkanut ihan tosissaan jo helpottamaan. Nälkä edelleen vaivaa usein, muttei aiheuta edes pitkään jatkuneena kovinkaan usein pahaa oloa. Välillä joku haju tms. voi saada yllättäen yökkimään, mutta se on pientä siihen verrattuna, mitä se oli vielä vähän aikaa sitten. Väsymys vaivaa välillä, mutta tunnen kyllä itseni yleisesti ottaen paljon paljon virkeämmäksi nyt ja jaksan tehdä enemmän asioita ja mielikin on virkeämpi. Ja tästä se vaan toivon mukaan paranee, kun toinen kolmannes lähtee kunnolla käyntiin. Osuu sopivasti tuo raskaden paras aika kesään niin pääsee kesästä sitten kunnolla nauttimaan ilman huonoa oloa ja muita vaivoja.
Mukavaa alkanutta viikkoa!
Meltsu12 rv 11+4
Eilen kävin np-ultrassa ja kaik oli oikein hyvin :) Pikkuinen vilkutti ihan ensimmäiseksi äitille ja mummille ja muutenkin tuntui olevan ihan omat jamit siellä :D Ihan huippu kokemus. Nyt tämä koko asia rupeaa vähän konkretisoitumaan, meille tulee vauva!! Ainut vaiva mikä nyt on ilmennyt niin on tosi ärhäkkä kipu yläpakarassa ja ilmenee kun hetken on töitä tehnyt (hoito alalla olen). Sitten saakin linkata niin pitkään kunnes pääsee nukkumaan yön yli, tosi ikävä vaiva :( Onko toisilla vastaavaa?
Laurda 12+3
Mulla on nyt juilinut alavatsaa jatkuvasti sen jälkeen, kun käytiin siellä ultrassa. Hmm, pikkuinen kai suuttui mulle, kun jouduin herättämään sen kesken unia ;) Ihmettelin, kun mulla ei alkuraskaudessa ollut mitään suurempia mielialan muutoksia. Nyt on sitten sitäkin enemmän! Mieliala vaihtelee niin nopeasti laidasta laitaan, etten itsekään pysy mukana. Tänään meinasin töissä alkaa itkemään ihan pikkuasiasta ja koko ajan tuntuu, että on hermot tosi kireällä ja sihahdan pienimmästäkin ärsytyksestä. Ei todellakaan mun tapaistani.
Eikös täällä ollut muuten joku toinenkin opiskelija-äiti? Oletko miettinyt, miten sovitat opiskelut ja äitiyden yhteen? Aiotko pitää suosiolla äitiysloman vai pyritkö jatkamaan suoraan opintojasi pian vauvan synnyttyä? Äitiyslomahan on ilmeisesti vain sen 4kk (?) ja lasta en kyllä hoitoon pistäisi ennen kuin on vuoden täyttänyt. Mutta opiskelija-asuntosäätiöllä on sellainen periaate, että äitiysvapaan jälkeen pitäisi opintoja alkaa kertyä. Ollaan siis ehkä muuttamassa yksityiseltä opiskelija-perheasuntoon, ja tämä asia mietityttää. Käytännössä se siis tarkoittaisi sitä, että oli vauva-aika kuinka rankkaa tahansa, mun on pakko opiskella täysipäiväisesti vauvan hoidon ohessa.. Voihan olla, että lapsi on tosi helppo ja näin, mutta hmm... ei kuulosta hyvältä.
Usvaneito 12+2
minä olen kanssa opiskelija... jään kyllä suosiolla lapsen kanssa kotiin ainakin ihan vähintään vuodeksi... en raaski laittaa sitä pienempää kodin ulkopuolelle hoitoon. enkä oikeen usko että teen sinä aikana kotoakaan käsin opintoja, siinä on varmasti kädet ihan täynnä muutenkin touhua ja oon tosi kova stressaamaan luonteeltani.
kotihoidon tukea sitten haen äitiysloman jälkeen, aika sama summahan se on... toisaalta osa-aikatyötkin jää sitten että ei sillä todellakaan rikastumaan pääse :)
chellam 9+3
Mä opiskelen tosiaan sairaanhoitajaksi. Aion ensi syksynä käydä koulua niin pitkään kuin vaan mahdollista voinnin kannalta, tosin 4 viikon harjoittelu marraskuulla saanee jäädä välistä, sitä en usko jaksavani niin loppuraskaudessa. Ihan hirmu pitkään en kyllä voi olla pois koulusta, olen alustavasti ajatellut jatkaa koulua sitten syyskuussa kun vauvalla on kuitenkin ikää "jo" 9 kk. Mutta olen kaikille sanonutkin, että en aio suunnitella liikoja etukäteen, sillä ei saa itselleen aikaan muuta kuin stressin. Kun ei ole edes lapsia ennestään, niin vaikea tietää, miten ne asiat sitten sujuu käytännössä. Ja vielä kun jokainen lapsi on erilainen, joko helppo tai vähemmän helppo.
Minulla ei vielä ole edes mitään hajua miten nämä asiat koulun puolesta järjestyy, joten täytyy niistä kysellä vielä tarkemmin. Jotkut yksittäiset asiat vähän kieltämättä kyllä mietityttää että miten ne sitten järjestyy, kuten opinnäytetyöprojekti, joka oli tarkoitus tehdä muutaman hengen ryhmässä. Todennäköisesti joudun tekemään sen yksin, koska se jää nyt minun osaltani vasta suunnitteluasteelle tuon ryhmän kanssa. Mutta en aio stressata turhia, vaan nauttia tästä kaikesta uudesta ja ihmeellisestä! Opinnot tulee kyllä hoitumaan tavalla tai toisella. :)
Tunafishu 11+3
Oi että, ihanaa kun moni on jo päässyt ultraan pikkusta kurkkaamaan! Sain kans jo ultra-ajan, pari viikkoa pitää vielä malttaa odottaa. Eilen tosin oli lääkäri ja kuulin ekan kerran vauvan sydänäänet <3 joten nyt tuntuu kaikki paljon todellisemmalta :) Toki oireita on riittänyt, mutta silti ne sydänäänet on aina eka varma merkki siitä, että tuolla masussa joku oikeesti elelee.
Eilen myöskin paljastettiin vauvauutiset meidän lapsille. Jotenkin helpompaa kun ei tarvi yrittää peitellä huonoa oloa ja väsymystä tai keksiä mitään selityksiä, vaan lapset tietää nyt mistä kaikki johtuu. Lapset suhtautui uutiseen ihanan positiivisesti. Varsinkin 4-vuotias on aivan innoissaan, eikä eilen muusta puhunutkaan, joten ei taida kauaa pysyä salassa muiltakaan.. eilenkin yhtäkkiä kauppareissulla silitteli mun vatsaa ja puhui vauvasta =D
oikee enkeli 10+2
Chellam ja Tunafishu, mä oon vähän sitä mieltä, että haluaisin varmaan olla kotona vauvan kanssa sen ensimmäisen vuoden. Ärsyttää vaan, että jos saadaan HOAS:lta perheasunto ja muutetaan siihen, niin sen mukaan en saisi olla kotona kuin äitiysloman ajan eli mitä se nyt on 5kk, josta 1kk ennen lapsen syntymää? Tosi typerää mun kannalta tuollainen sääntö, mutta kai sillä ehkäistään se, ettei sit jäädä lorvimaan tai jotain? Mulla ei kuitenkaan siitä ole kyse, vaan ihan halusta olla oman lapsen kanssa sen ensimmäisen vuoden ilman ylimääräistä stressiä. Kun tosiaan on ensimmäinen lapsi vielä kyseessä ja kaikki on uutta ja ihmeellistä. Hrmph saa nähdä, mitä tässä nyt tehdään..
Mun vauvamasuni on virallisesti pumpsahtanut esiin! Tähän asti oon näyttänyt siltä kuin olisin rv 18 mut se on selkeesti johtunut turvotuksesta. Mutta nyt näen ihan selvästi, että tuohon navan alapuolella on kohtu työntynyt selkeästi esiin. En malta odottaa, että masu kasvaisi vielä isommaksi! ^^
Mulla on tullut tosi ikävä vaiva.. Mähän aloitin kesätyöt nyt muutama viikko sitten, ja siinä joutuu melko paljon tekemään kiertoliikettä ja nostelemaan painavia tavaroita ja kävelemään paikasta toiseen. Eilen huomasin, että mun vasemman kankun kohdalla, häntäluusta vähän ylöspäin on tosi arka kohta, vähän kuin joku hermo olisi puristuksissa. Jalat meinaa mennä alta vähän väliä ja kipu säteilee jalkaa alas. Välillä ei pysty liikahtamaan mitenkään ilman että vihlaisee niin että huuto pääsee. :( Soitin tutulle lääkärille asiasta, ja hän sanoi, että tuollainen voisi hyvinkin johtua raskaudesta, kun kaikki ristinivelet(-kin) löystyy. Hän myös kehotti, että sit jos tuo pahenee niin ei voi muuta kuin ottaa saikkua ja katsoa, pystynkö tekemään tuota työtä ollenkaan. Ihan hirmu kiva, jos joudun lopettamaan työt saman tien... :/
Usvaneito 12+3
Heippa, pitkästä aikaa...
Olen kyllä seurannut keskusteluja päivittäin, mutta ei vain ole tullut kirjoitettua. Eilen mulla oli eka neuvolakäynti, joka olikin oikein miellyttävä kokemus :) Neuvolatäti oli vanha tuttu, viimeksi olen siellä käynyt samoissa merkeissä n. 5v sitten. Muuten kaikki oli ihan ok, mutta hemoglobiini oli yllättävän alhainen, vain 104... selittää varmasti osaltaan kauheeta väsymystä. Nyt pitää tsempata ja kiinnittää enemmän huomiota syömisiin, kun vaan maistuis paremmin. Pahoinvointi siis jatkuu edelleen ja välillä pitää ihan oksennellakin :/ eikä oikein mitään tee mieli. Lääkärineuvola onkin sitten jo viikon päästä, ehkä silloin kuulisi jo pienen sydämen sykkeen...?!
Ei olla vielä kerrottu tästä raskaudesta kellekään, tai no yhdelle läheiselle ystävälle olen kertonut. Mutta eniten jännittää kyllä lasten reaktiot. Meillä vanhimmat on jo 13v ja 11v. eikä heidän suhtautumisestaan voi olla varma... pienemmät (8v ja 4v.) ovat varmaan kyllä aivan innoissaan :) No jos nyt vielä hetki odotellaan, että saisi itsekin jonkun varmuuden masuasukin olemassaolosta ;)
oikee enkeli 9+2