Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulukuiset 2013

27.03.2013 |

Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)

Kommentit (555)

341/555 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa taas kaikille, tässä töihin lähdössä niin en ennätä lukea teidän muiden päivityksiä, luen ne sitten myöhemmin. Mutta oma asiani nyt mietityttää kauheasti, osaisittekohan te siihen mitään sanoa? Eli muutamaan otteeseen parin päivän sisään on käynyt niin, että vatsaa alkaa ihan yhtäkkiä vääntää ja sattua aivan kamalasti, niin kuin tosi pahat menkkakivut tai kaamea kakkahätä :D Se menee kuitenkin nopeahkosti ohi, minkä jälkeen tilanne on täysin normaali. Sen verran osaan sanoa noista tuntemuksista, että kakkahätä se ei ainakaan ole. Ei kai kyse ole mistään vakavasta, tyyliin ennenaikaisista supistuksista (voiko sellaisia edes olla vielä tässä vaiheessa?)? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Oon huomannut nää siis nimen omaan sen jälkeen, kun aloitin kesätyöni, missä on aika kova tahti ja paljon raskaiden asioiden nostelua ja tällaista.. pitäisikö ottaa yhteyttä neuvolaan kenties ja kysyä?

Usvaneito 13+3

342/555 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIIMU: meillä on sitten sama LA :) Tosin sehän saattaa vielä korjaantua suuntaan tai toiseen siellä ultrassa.

Ei olla kerrottu vielä kuin ihan muutamille läheisimmille ystäville. Ja pojille piti kertoa kun ihmettelivät miksi äiti on kipeä ja väsynyt koko ajan. Ultran jälkeen on tarkoitus kertoa sitten, jos on jotain kerrottavaa. Jännittää ihan hirveästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
343/555 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Riituli, tervetuloa! Meillä on aika sama ikä ja samat viikot :-) Mulla tosin jo kolmas tulossa. Jos lääkäri sanoo, että myooma ei haittaa niin ei se sitten varmaan haittaa. Kohtu on kuitenkin aika itsekäs otus ja pitä huolta, että siellä sisällä on kaikki hyvin. Kuten moni pahoinvoiva tietää...

Hiimu, me kerrotaan vasta kun tulee tulokset labroista ja ultrasta. Tai no, mun pari parasta kaveria tietää (toinen on itse raskaana ja toisen piti tietää työasioiden takia) ja miehen vanhemmat myös. Tässä vaiheessa sitä haluaa pitää asiat itsellään kun mikään ei ole varmaa. Isommat lapset saa tietää varmaan juhannuksen korvilla.

Usvaneito, jos kipu ei muistuta menkkakipua niin ei se vauvalle ole vaarallista. Toisaalta, kun tuolla sisällä alkaa mennä suolet ja sisäelimet hieman uuteen uskoon niin miksei se sattuisi paljonkin. Voi olla kiinnikkeitä ja muuta, mitä ei ennen raskautta edes huomaa.

Lloora, hienot ultratulokset!

Neuvolassa kävin sitten minäkin. Oli oikein mukava "neuvolantäti", tuppaavat tietysti olemaan jo minua nuorempia mutta eihän se haittaa. Kovasti onnitteli ikäihmisten ihmesikiämisestä, juteltiin perhetilanteet ja päihteet ja mitä nyt ekalla kerralla kuuluukin. Labraan menen perjantaina, 10+0 on kuulemma ihanteellinen sille ja saavat tulokset ultrassa käyttöön. Ultra kuulemma viikoilla 11-13. Pyysin että kokeilee dopplerilla, ja vilahti siellä syke, vaikka tiesinkin ettei se näillä viikoilla kovin helposti mitään löydä. Verenpaine oli 124/79 eli erinomainen. Siitä tykkäsin, ettei ottannut painosta stressiä eikä muutenkaan ollut huolestuvaista sorttia. Minulla kun tuo huumori on joskus aika äkkiväärää, niin herkempi ihminen luulee että jokin on oikeasti hätänä.

Kellopeippi 9+5

344/555 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestä menkkakipukin on tyypillistä raskaudessa...ihan jos vaikka googlaatkin niin tosi monet siitä kärsii. kyllä mulla ainakin välillä on ihan kun ois menkat sellaset kivut ( mutta pitää nyt sanoa et mun menkkakivut ei ole mitään kovia koskaan, en tarvi lääkettä). vk 8 oli pari  iltaa sellanen olo et pelkäsin et kohta alkaa taas vuotaa mut ei tullu mitään. ja nyt vk 10 alussa oli uudestaan. mulla on ollut myös selkäkipua. ja sillon vk 6 oli kanssa menkkakipua ja sillon tuli vuotokin mutta ei keskenmenoa (ultrattu 7+2)

jos kipu ei ole hirmusen kova ja vaikka ois menkkaimainen en olisi kauhean huolissani. toisaalta oon kyl kuullu et joillain saattaa olla satunnaisesti tosi kivaakin kipua eikä ole mennyt kesken...

mulla ultraan vielä melkein kolme viikkoa :(

chellam 10+4

345/555 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisän vielä että mullakin noita kipuja tulee herkemmin rasituksessa esim kun viikonloppuna pakkasin ja matkustin!

346/555 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä myös ollut sellasta menkka tyyppistä jomottelua sillon tällön, tosi lievää, mutta kumminkin sellasta pientä. Ja salilla välillä vihlasee, mutta sillon sitten hiljennän tempoa ja otan rauhallisemmin. Myös aivastelu aiheuttaa välillä pienen "repäisevän" kivun. Mutta kaippa nuo kaikki kuuluu asiaan, toivottavasti. :)

Oon ollut nyt lähes oireeton. Ja se aiheuttaa niin suurta huolta. Kun osais olla ajattelematta asiaa. Mutta väkisin mieleen tulee, että jos onkin vaikka keskeytynyt keskenmeno tms. Mulla ultraan olis vielä 2,5 viikkoa ja ei yhtään jaksais odottaa enää. Kamalan pitkään pitää odotella ennen kun näkee ja kuulee onko kaikki hyvin. Ja mä en mitään muuta sitten vihaakaan kun odottelua. :D Saa nähdä kuinka pitkä tästä raskaudesta tulee kun koko aika vaan odottaa jotain.. :D 

Mä olen kertonut kolmelle ystävälle. Yksi heistä on raskaana ja siksi oiva vertaistuki. Niin ja vähän niinkun pakon edessä myös esimiehelle töissä. Mutta muut saavat vielä odotella. Haluan varmistua ensin, että kaikki on hyvin ja ultran jälkeen sitten aiotaan kertoa vanhemmille ja muille läheisille ystäville. :)

Vierailija
347/555 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset kivut ja jomottelut on ihan normaaleja. Niin kauan, kun ne pysyy suht lievinä (voi siis olla voimakkaitakin) ja ilman runsasta veristä vuotoa niin voitte olla ihan rauhassa. Ekassa raskaudessa ne tuntuu vieläpä olevan yleisempiä, kuin myöhemmissä. Itselläni ei juurikaan kipuilua ole ollut. Välillä vihalisuja ja repäisykipuja nopeissa liikkeissä kuten ylös tuolilta noustessa. Mutta muuten ei juurikaan mitään. Voi tietty olla, että sekin vaikuttaa, että edellisestä raskaudestani on vasta reilu vuosi niin ei paikat ole päässyt palautumaan kunnolla. Ehkä, jos välissä olisi pidempi aika niin kipuja voisi olla eri tavalla. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen tällä hetkellä oireettomuuteeni. On ihan välillä mukavaa unohtaa koko raskaus, koska itsekin olen todella huono odottamaan joten parempi, kun ei kokoajan tarvii asiaa ajatella. Tänään siis viikkoja tasan 13 ja eilen kuunneltiin kotidopplerilla ja saatiin helposti äänet kuuluviin :) Oli se ihana tunne taas. Olin edessä olevan istukan takia varautunut odottamaan noita ääniä vielä pitkää, mutta hyvin ne kuului. Olen aika laiha, joten ei tosiaan ole paljon tavaraa välissä niin kaipa sekin jotain auttaa. Mutta kannattaa kyllä tuollainen doppleri hankkia. Siitä on oikeasti iloa ja sillä saa mielenrauhan. On tosi kiva vielä myöhemmissäkin raskauksissa. Ainakin itse tulin hyvälle mielelle.

Eli itselläni oireet muuten hävinnyt, mutta nälkä vaivaa edelleen. En silti joudu aina syömään enkä viitsikään, kun tulee nälkä, koska pyrin välttämään lihomista raskausdiabetesvaaran vuoksi. Ensi viikolla menen sokerirasitukseen ja sitten selviää, onko se vielä puhjennyt.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Ja malttia odotukseen. Se kyllä vielä palkitaan :D

Vierailija
348/555 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on noita jomotteluita ollut kaikenlaisia, ja en ole niistä huolestunut kun olen ajatellut, että kohtu se siellä vaan venyy ja paukkuu. Enemmän ihmetyttäisi, jossei mitään tuntemuksia olisi, kun se ensimmäistä kertaa joutuu kasvamaan. Muuten kaikki oireet alkaakin olla kadonneet, ja huoli oli kova ennen ultraa että ollaanko siellä vielä elossa, vaikka ymmärtäähän sen järjelläkin että tässä vaiheessa raskautta usein oireet katoaa tai lieventyy. Väsymys on ehkä vielä lievästi kovempaa kuin ei-raskaana, mutta näin normaaleilla oloilla on kyllä helppo unohtaa olevansa raskaana. :D

Tänään koitti siis vihdoin ja viimein se päivä, kun pääsin nt-ultraan! Kaikki oli hyvin, laskettu aika pysyi samana, turvotusta 1,5 mm ja riskiluvuksi tuli veriseulan kanssa 1:14 000. :) Vähän jäi jotenkin ronkittu olo vaan tuosta sessiosta, kun pikkuinen ei millään olisi halunnut kääntyä hyvään asentoon niin, että tuo turvotus olisi saatu mitattua. Niinpä sitten ensiksi yritettiin saada hyvää kuvakulmaa alakautta, sitten mahan päältä ja vielä alakautta. :D Vain vähän pieni jaksoi liikkua, mutta hienostihan se sitten venyttelikin itseään. On se vaan sanoinkuvaamattoman suloinen näky. :)

Tunafishu 12+5

349/555 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas mukava labrakäynti, vaikka ne tulokset tietysti mietitytttää. Tässä on niin oloutunut ajatukseen että vauva tulee ja kaikki on kunnossa, että jos jotain on niin osaisiko siihen suhtautua ollenkaan... mutta hoitaja osasi pistää ja juteltiin veriryhmistä ja muuta kiinnostavaa. Ultrakutsua ei ole vielä tullut.

Paha pettymys sen sijaan olivat Ellokselta tilaamani Mom2Mon äitiyshousut. Todella kummallinen malli, en tiennyt pitikö vyötärön jäädä mahan alle vai yltää ylle. Nyt jäi navan kohdalle. Venykettä oli selän puolella kyllä runsaasti. Kokeilin niitä vähän joka päin ja totesin, että ehkä ne sopivat jollekulle kaksimetriselle mutteivät tällaiselle tänttärälle. Muutenkin äitiysvaatteiden löytäminen on vaikeaa, vaikken ole mitenkään valtavan iso ihminen. Varsinkin väljien ja mukavien äitiysvaatteiden, niitä ei taida ollakaan enää. Vai onko antaa vinkkejä kohtuuhintaisista pluskoon äitiysvaatteista? Harmittaa, kun näyttää että olen muutossa heittänyt pois ne vähät mitä ennen oli. Sentään tuo mies on niin iso että talveksi pöllin siltä takin :-)

Oireet on mullakin melkein jääneet pois, iltaisin vain vähän on outo olo. Ja vihloo välillä ja tuntuu paineen tunnetta alavatsassa ja muuta epäilyttävää. Kokemuksesta tiedän, että siellä voi tuntua melko lailla mitä vaan ja silti kaikki on ok. Säännölliset supistuksen ja verenvuoto antavat myöhemminkän aihetta huoleen.

Kellopeippi 10+0

350/555 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunafishu, ultraonnittelut :-) Oli niin kiire kertomaan omia juttuja etten huomannut. Eipä ole kaksinen riski, kyllä tuon kanssa elää :-)

Kellopeippi

Vierailija
351/555 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, sitä tunnetta, kun energia palaa elimistöön! \0/ Osuutensa lienee myös auringolla ja lasten kesäriemulla. Ne molemmat tarttuvat väkisinkin. :)

Hiimu 11+0 (kai)

352/555 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli tieto ultra-ajasta, 19.6. eli ihan hyvin sopii kyllä. Se vaan harmittaa, että edellisenä lauantaina on sukubileet, joissa mies haluaisi kertoa vauvasta kaikille. On vaan muutama himouskovainen sukulainen, joka ei takuulla symppaa ajatusta, että näillä tutkimuksilla olisi mitään vaikutusta asiaan. Ei huvita just nyt paljon mikään. Kun ikää on sen verran, että riskit on ihan todelliset, niin ei voi vain huitaista ajatusta pois että ei siellä mitään hätää ole.

Kävin perjantaina siellä verikokeessa - soittaako ne todella viikon kuluessa, jos jotain hätää on? Vai joutuuko vasta ultrassa kuulemaan asiasta? Mulle jäi neuvolassa vähän epäselväksi.

Vatsanpohjaa on kiristänyt eilisestä lähtien. Tietty painon tunne siellä kuuluu mulla ihan raskauden yleiseen kuvaan, mutta stressi lisää sitä. Harmittaa kun joutuu odottelemaan näitä tuloksia eikä yhtään tiedä, missä mennään.

Sentään löysin viikonloppuna kunnolliset äitiyshousut, kun menin liikkeeseen sovittelemaan, Espritin mallistoa. Saa nyt nähdä, tarvitseeko niitä sitten ollenkaan...

Kellopeippi 10+3

353/555 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei, hellettä tosiaan piisaa! Mulla on jopa vähän tukalaa olla töissä, kun työvaatteet ovat paksut ja hengittämättömät. Välillä on niin huono olo ja vatsaa juilii, että en tiedä, kuinka kauan tuota jaksan...

Kellopeippi, mä tilasin H&M:ltä äitiyshousuja, ja ne sopi ainakin mulle tosi hyvin, just tosi matala vyötärö ja sit pitkä se masuosuus. Samoin Espriltä tilatut äitiyshousut ovat tosi hyvät. En tosin ole mikään isokokoinen, joten en osaa sitten sanoa, miten istuisivat siinä tapauksessa. :)

Ällö olo kummittelee yhä, mutta toivotaan, että tästä se pikkuhiljaa helpottuu. Vatsakin tuntuu kasvavan päivä päivältä :D

Usvaneito 14+1

354/555 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko muita oireettomia?
mulla loppu oireet kun tuli 10 vk täyteen. ei ole enää oksettanut ja maha jomotuksetkin ollu poissa. rinnat on vähän arat ainakin jos käyttää mielikuvitusta. mulla oli oireita vk 4 ja sitten 8 ja 9, muulloin tosi tosi vähän.
tänään kuplinu mahassa aika paljon. ei voi olla liikkeitä näillä viikoilla ja kohtukin varmasti vielä ihan alavatsassa. mutta ehkä tää jotenkin liittyy raskauteen ei mulla ennen ole tällasta ollut.
joka tapauksessa vähän stressaa että kasvaako sikiö. mutta onhan se muuten kivempi olla kun ei ole huono olo. ultra vasta 17.6.

chellam 11+2

Vierailija
355/555 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chellam: Täällä yksi oireeton ja oikeastaan tyytyväinen niin. Ainoa oire on useammin tuleva nälkä, mutta sekin on vähän sellainen oire, joka ei varsinaisesti kokoajan muistuta raskaudesta. Kannattaa olla tyytyväinen tähän tilanteeseen, koska kesähelteillä tuskin on mukavaa joutua kärvistelemään pahoinvoinnin kanssa. Ja kyllä niitä oireita ehtii vielä ilmaantua sitten loppuun kohti mennessä. Yritä nyt nauttia ja muista, ettei oireettomuus ole merkki mistään vakavasta. (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty :))

356/555 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chellam: huono olo on mennyt ohi, mutta rinnat on edelleen arat. Ne on mulla ensimmäinen oire ja kai viimeinenkin. Maha kyllä pömpöttää niin, ettei asiasta ole epäilystä. Ihmettelen, jos joku ei jo ala kysellä...

Meltsu: kuvittelen minäkin jo liikkeitä :-) Veikkaan että ummetus se siellä kuplii, ei sen kummempi. Aiemmissa raskauksissa olen tuntenut liikkeet viikolla 14 eli tosi aikaisin, ei sitä neuvolassa uskottu mutta väliä hällä. Nyt odottelen tuntevani liikkeet samoihin aikoihin mutten sentään ihan vielä.

Usvaneito: Espritin on minunkin housut ja aiemmin olen käyttänyt Henkkamaukkaa. Muistan kyllä, että tosi kummallisiakin malleja on, mutta erilaisia on tietysti naisiakin. Pitkä selkä on tässä jamassa hyvin eri asia kuin tällainen lyhyt. Kun siihen on vielä päälle pikkuisen pläski niin tekisi mieli käyttää kaapuja vaan :-) Mutta juuri niitä ei tunnu oikein mistään löytyvän. Ostan jonkin mega-XL-kesämekon Tarjoustalosta vissiin kohta :-)

Kellopeippi 10+5

357/555 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iskenyt aivan hirveä juiliva, puuduttava särky alaselkään ja -vatsaan. Se tuntuu etenkin töitä tehdessä, kun joutuu paljon nostelemaan, jynssäämään ja kumartelemaan. Ja nää helteet on kyllä niin tappavat, tuntuu, että vaikka juon koko ajan, sekään ei riitä. Syöminen on myös niin vastenmielistä tällaisessa helteessä, pääsispä aina ruokailemaan johonkin jääkaappiin :D

Oonkohan mä vähän turhan aikaisessa, kun oon ennättänyt jo hankkia vauvalle pinnasängyn, hoitopöydän, vaunut, matkarattaat ja turvakaukalon sun muut härpäkkeet siihen päälle? :D

Kellopeippi: Onkohan mahdollista tuntea ne liikkeet tosiaan noin aikaisin? Meinaan, että myös mä olen ollut viime päivinä ihan selkeästi tuntevinani sellaisia muljahteluita alavatsassa, etenkin kun olen maannut hiljaa paikallani, ja olen kyllä ihan satavarma, ettei se liity mun suolen toimintaan mitenkään, sen verran erilaiselta ovat tuntuneet kuin tavalliset vatsan porinat.

Usvaneito 14+3

358/555 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usvaneito, siis en minä tiedä muuta kuin että sekä ensimmäisessä että toisessa raskaudessa aloin viikolla 14 tuntea pientä vipinää ja muljahtelua alavatsassa, joka ajan mittaan voimistui ja vahvistui, että kyseessä olivat lapsen liikkeet. Mulla on vähän turhankin herkkä tuntoaisti, voi johtua siitä. Esim. papa sattuu yleensä ja kun olen ollut gynekologisessa operaatiossa joka "ei voi sattua" niin pyörryin kivusta. Mutta ihania ne ekat liikkeet on, tuli koska vain!

Vierailija
359/555 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Voipi olla, että liikkeet joillakin jo tuntuu ja voi myös olla, että on jotain muuta. Vaikea sanoa. Itse tunsin viimeksi ekan kerran lentokoneen noustessa ilmaan ja sen jälkeen tuntui säännöllisesti. Viikkoja kai silloin 20.

Eilen olen sokerirasituksessa ja nyt odottelen tuloksia. Olisihan se kiva, jos siltä säästyisin, mutta toisaalta en myöskään viitsi ottaa asiasta sen suurempaa stressiä. Katsotaan nyt, miten käy.

Oireina tällä hetkellä jokapäiväinen päänsärky. Kurja vaiva, kun ei tunnu lääke auttavan kunnolla. Juoda pitäisi ehkä enemmän, jos vaikka se auttaisi.

Mukavaa päivää kaikille!

Meltsu12 rv14+0

Vierailija
360/555 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän siinä sitten kävi, että paastoarvo koholla ja raskausdiabetes -diagnoosin sain :(