Olen pitkään ihmetellyt miten tavisperheillä on varaa
elää älyttömän leveästi, siis tuloihin nähden. Selventäkääs joku mulle. Tiedän yhden sun toisenkin perheen jossa ammatit on ihan perusjuttuja, hoitajaa, kampaajaa, sähkömiestä ym. perusammatteja, jopa niin että äiti on ollut lasten kanssa vuosia kotona ja silti on iso 4 makkarin suhteellisen uusi talo, sisustusta vaihdellaan fiiliksen mukaan, iso tila-auto jne. En vaan ymmärrä. Ottavatko ihmiset tuloihinsa nähden ihan älyttömiä lainoja? Miten he saavat niitä pankilta, kun sielläkin on omat laskurinsa joiden mukaan maksukyky mitataan?
Selvennykseksi voi kertoa että asumme Keski-Suomessa, paikkakunnallamme n. 5 v. vanha isohkon talon pyynti on 250 000 kieppeillä. Meillä itsellämme on alle 150 000 € talo, minä hoitovapaalla/opinnot kesken mutta miehellä on jopa hyvät tulot, silti emme pysty samaan elintasoon kuin ympärillämme näemme, sillä tarkoitus on että laina lyheneekin eikä maksella pelkkiä korkoja. Ihan normaalia elämää silti elämme ja kaksi autoakin löytyy pakosta mutta mihinkään kalliisiin remontteihin tai huonekalujen uusimiseen ei olisi varaa.
En siis tässä tarkoita perheitä joissa molemmilla on tosi hyvät tulot, vaan perussakkia, joissa yht. bruttotulot n. 5000 € luokkaa, tai vielä vähemmän jos toinen on kotona.
Kommentit (140)
No yhdet meidän kaverit eli juuri näin. Ihmeteltiin, miten on varaa matkustaa, ostaa aina kaikkea harrastusvälinettä ym. Mies vallankin oikea välineurheilija, innostuu milloin mistäkin lajista ja harrastus alkaa sillä, että ostaa ensin kaikki siihen tarvittavat vehkeet, vaatteet jne. Parin kuukauden päästä uusi harrastus.
Kun tuli ero, alkoi asiat selvitä. Kauheat rahariidat. Olivat nimittäin eläneet jo vuosia luotot aivan tapissa, pyytäneet vanhempiaan maksamaan milloin mitäkin (toisen isä oli maksanut osan asunnosta, toisen isä matkoja, äidit ostaneet astioita, liinavaatteita ym). Niistä alettiin sitten tapella, miten rahat ja velat jaetaan ja totta kai vanhemmatkin tähän osallistuivat. Astiat maksaneen äidin mielestä astiat kuuluvat hänen lapselleen, viis siitä että molemmat ovat heittäneet kaikki vanhat pois ja toinen jäisi ilman astioita. Joku oli sitä mieltä, että matkoja ei tarvitse hyvittää, mutta asunnon hinta menee puoliksi vaikka toisen isä on siitä maksanut osan. Sitten tapeltiin, mitä kummankin ottamilla luottoveloilla on maksettu. Toinen on maksanut kirjahyllyn joten vie sen, vaikka toinen on samalla maksanut ruokia ja laskuja luotolla jne.
Että tätä kuunnellessa olin kyllä ihan tyytyväinen tähän omaan, tavalliseen elämääni, jossa matkalle lähdetään sitten, kun rahat ovat koossa ja luottoa käytetään vain äärimmäisissä hätätapauksissa, kuten vaikkapa tärkeän kodinkoneen hajotessa.
Tavisammateissa on ne nettotulot kahdelta helpostikin 5000 euroa kuussa eikä bruttotulot. Autot ja mitä vaan saa rahoituksella ja pankista lainaa. Lisävakuudeksi joku takauskin on helppo saada vanhemmilta. Näillä saa jo ulkoisesti ihan kohtuullisen elintason, ilman mitään salaperäisiä lisätuloja tai omaisuuksia. Kotitalousten velkakäyrä on mennyt ylöpäin jo pitkään.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 21:41"]
Me ainakin maksamme uudesta talosta vain korkoa ja kaksi autoa on ostettu velaksi. Lapsia on neljä, kaikki alle eskari-ikäisiä ja olen esikoisen syntymästä saakka ollut kotona.
[/quote]
Ihan oikeastiko näin?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:47"]
Meillä on velkaa noin vähän yli 400 000 ja on maksettu pelkkiä korkoja jo muutama vuosi. En näe asiassa ongelmaa. Talon arvo on enemmän kuin velka. Eikä meillä ole tarkoituskaan maksaa velkaa kokonaan pois, vaan myymme talon sitten eläkeiässä pois ja ostamme pienemmän. Miksi maksaisimme nyt enemmän kuin on pakko?
[/quote]
Tämä on aika yleinen tyyli nykyään ja tietää vararikkoja tulevaisuudessa. Talon arvo ei säily vanhetessaan ja sitä pitää hoitaa ja remontoida. Mikäli ette 30 vuoteen tee mitään, arvo laskee nopeammin kuin lehmän häntä. Eikä ihmiset välttämättä halua ostaa isoja vanhoja taloja hinnalla, millä saa uusiakin. Pankit voivat muuttaa ehtoja ja alkaa vaatia lyhennyksiä. Remonttilainaa ette saa, jos ette lyhennä yhtään. Mutta turhaan tässä puhun, tuskinpa uskotte ennen kuin tämä tilanne on kohdalla. Talon arvo ei ole pysyvä käsite, vaan siihen voi vaikuttaa myös ulkopuoliset tekijät, kuten paikkakunnan työllisyys.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 21:49"]
Me ainakin maksamme uudesta talosta vain korkoa ja kaksi autoa on ostettu velaksi. Lapsia on neljä, kaikki alle eskari-ikäisiä ja olen esikoisen syntymästä saakka ollut kotona.
[/quote]
Ihan oikeastiko näin?
[/quote]
Kyllä. Maksamme lainoja sitten, kun töihin palaan joskus kolmen vuoden kuluttua.
Kertokaas miten niitä jättilainoja saa pankista, jos tulot ovat vain jotain ihan perustasoa? Ja etenkin jos vain toinen on töissä.Mekin haluttaisiin iso laina eli iso hieno uusi talo, mutta ei pankki ihan mitä vain lainaa myönnä. Monet kerrat olen ihmetellyt samaa, että miten kaikilla on uusia isoja kalliita taloja vaikka äiti on vuodesta toiseen kotona ja mieskin tienaa vain 2000-3000e.
Mikä pankki antaa tuollaisilla tuloilla ison lainan?
tilastojen mukaan suomalaiset eivat saasta rahaa vaan ottavat reilusti velkaa. itse olen nyt sita ikaluokkaa etta katselen kun porukat muuttelevat isoista omakotitaloista kerrostaloon ja uudet autot ovat vaihtuneet vanhempiin malleihin. monella ero menossa, ihan vaan siksi etta kun pankki sanoo ei ja kaikki pienemmat luotonantofirmat on kulutettu tappiin niin perhekin hajoaa. oli kuulemma naissakin perheissa saastetty kovasti kun ihmiset aikanaan ihmettelivat ja ilman mitaan pahansuopuutta etta miten perheen selka kestaa sellaista kulutusta.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:59"]
34: Olette kumpikin omistaneet asunnot tavatessanne ja ne myytiin mukavalla voitolla rivariin muutettaessa. Ennen tapaamistanne lyhensitte lainoja hirveää tahtia/teitte montaa duunia
[/quote]
Ei mennyt näin, ensiasunto ostettiin yhdessä, 26-vuotiaina. Annan vinkin, että kummallakaan suku ei maksa mitään, eikä edes isi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:34"]
Meillä on velkaa noin vähän yli 400 000 ja on maksettu pelkkiä korkoja jo muutama vuosi. En näe asiassa ongelmaa. Talon arvo on enemmän kuin velka. Eikä meillä ole tarkoituskaan maksaa velkaa kokonaan pois, vaan myymme talon sitten eläkeiässä pois ja ostamme pienemmän. Miksi maksaisimme nyt enemmän kuin on pakko?
[/quote]
Tuollaisella logiikalla ei kyllä kannattaisi hankkia lainkaan omistusasuntoa. Vuokralla asuminen soveltuu paremmin teille :). Pankkihan ei kyllä katsele pelkkien korkojen makselua useita vuosia. Nyt olisi kyllä kannattanut lyhentää sitä velkaa kun korko on ollut ennätyksellisen alhaalla. Kohta teillä ei ole tosiaan varaa kuin lyhentää sitä korkoa ja sitten onkin jo käytetty kaikki, lyhennysvapaat kuukaudet. Ei hyvä.
[/quote]
Aloittajahan taisi olla Keski-Suomesta ja sinne tämä ei sovi, mutta pääkaupunkiseudulla hyvin hoidetun osakeyhtiön osake säilyttää arvonsa (usein arvo kasvaa). Lähestulkoon pelkkiä korkoja maksamalla voi elellä kymmeniä vuosia ihan rauhassa. Pankki ei valita. Jos hyvin käy, asunnon voi myydä 10-20 vuoden kuluttua ja saada tuplahinnan. Onhan niitä korkoja siinä maksettu, joten puhdasta tuloa ei ole paljon, mutta ihan ok tilanne kuitenkin.
Näin on ollut enkä usko että se siitä paljoa muuttuu.
Omalla työllä ja elämäntavoilla voi kyllä säästää ihan mukavasti, meillä on 400 000 arvoinen talo valmistumassa, mutta lainaa on 120 000. Mies on duunari-insinööri ja minä opiskelen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 22:49"]
Omalla työllä ja elämäntavoilla voi kyllä säästää ihan mukavasti, meillä on 400 000 arvoinen talo valmistumassa, mutta lainaa on 120 000. Mies on duunari-insinööri ja minä opiskelen.
[/quote]
Mutta matkustella ei, lainaa maksetaan, muita velkoja ei ole, yksi auto (10 vuotta vanha). Rahat käytetään tarkasti laskujen maksamiseen. Lapsia kaksi. Pohjakassaa tähän taloon oli 100 000, joka tuli edellisen asunnon arvonnoususta / itse tehdystä rempasta. Ja tämäkin talo on tehty täysin itse.
Tämä on aika yleinen tyyli nykyään ja tietää vararikkoja tulevaisuudessa. Talon arvo ei säily vanhetessaan ja sitä pitää hoitaa ja remontoida. Mikäli ette 30 vuoteen tee mitään, arvo laskee nopeammin kuin lehmän häntä. Eikä ihmiset välttämättä halua ostaa isoja vanhoja taloja hinnalla, millä saa uusiakin. Pankit voivat muuttaa ehtoja ja alkaa vaatia lyhennyksiä. Remonttilainaa ette saa, jos ette lyhennä yhtään. Mutta turhaan tässä puhun, tuskinpa uskotte ennen kuin tämä tilanne on kohdalla. Talon arvo ei ole pysyvä käsite, vaan siihen voi vaikuttaa myös ulkopuoliset tekijät, kuten paikkakunnan työllisyys.
Höpö höpö. Arvo voi laskea, siis realiarvo ja laskeekin, mutta nimellishinta nousee. Jos ostaa nyt uuden talon, eikä tee talolle mitään remontteja, niin siitä saa silti myydessä 30 vuoden päästä enemmän mitä se maksoi ostaessa, ehkä noin 2 kertaa enemmän. Uudet maksaakin sitten jo kolme kertaa enemmän, paitsi että sijaitsevat paljon syrjemmässä kuin 30 vuotta aikaisemmin rakennetut.
Siinäpä sitten ihmettelette miten toiset voi elää paljon leveämmin. Ehkä ne osaa raha-asiat vähän paremmin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:34"]
[/quote]
Tuollaisella logiikalla ei kyllä kannattaisi hankkia lainkaan omistusasuntoa. Vuokralla asuminen soveltuu paremmin teille :). Pankkihan ei kyllä katsele pelkkien korkojen makselua useita vuosia. Nyt olisi kyllä kannattanut lyhentää sitä velkaa kun korko on ollut ennätyksellisen alhaalla. Kohta teillä ei ole tosiaan varaa kuin lyhentää sitä korkoa ja sitten onkin jo käytetty kaikki, lyhennysvapaat kuukaudet. Ei hyvä.
[/quote]
Kunka monta lyhennysvapaata on maailmassa? Ei se ole mikään rajallinen luonnonvara. Se on ihan pankin ja asiakkaan välinen asia että miten lainansa hoitaa. Jos korkotuotto on riittävä, niin pankille käy että pelkkää korkoa maksetaan vaikka vuosikymmeniä. Hinnat nousee inflaation tahdissa ja vaikka talo kuluu, niin kyllä siitä kuitenkin vuosien päästä saa paljon enemmän mitä ostaessa maksoi.
Esimerkiksi vanhempieni talo vähän vajaa 40 vuotta sitten maksoi 125.000mk, nyt siitä saisi varmaan jotain 170.000€.
Se on loppupeleissä aika yhdentekvää että onko käyttänyt asuntolainan maksuun 15 vai 30 vuotta. Sillä on paljon enemmän merkitystä paljonko rahaa jää elämiseen tänään.
No mä taas haluaisin tietää keitä on ne jotka pystyvät ostamaan n. 300 000€ asuntoja tai yli täällä Helsingissä tai missä nyt tahansa mutta täällähän et oikein kummosta saa alle tuon summan. Te jotka olette ostaneet yli 250 000€ asunnon voitteko vastata omalta osaltanne:
-minkä ikäisinä ostitte asunnon
- mikä oli taloudellinen historianne ennen asunnon ostoa eli lähinnä paljon teillä oli pesämunaa ja paljoin jouduitte ottamaan lainaa kun ostitte tuon hintaisen asunnon?
-jos teillä oli pesämunaa niin mistä se oli tullut tai miten olitte pystyneet sen säästämään?
-mitkä ovat tiedän perheen yhteenlasketut bruttotulot ja mitkä ovat asumiskustannukset mukaanlukien kaikki mahd. kuten lainanlyhennys, vastike, sähkö, vesi jne.
-Voisiko esim. tavisperhe jonka bruttotulot 6000€ saada 300 000€ lainan jos pääomaa on 30 000?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:56"]
Meillä on rivarineliö kivalta paikalta jota remppaamme. Juuri saatiin valmiiksi keittiö ja nyt rempataan makkareita. Velkaa näistä remonteista nolla euroa. Kohta ollaan lähdössä koko perhe etelään viikoksi, velkaa tästä matkasta nolla euroa, ruoka- ja muut rahat säästötilillä kasassa jo, eikä se mene matkan aikana nollille. Kesällä miehen kanssa pitkä viikonloppu jossain Euroopan kohteessa,siihen rahat jo kasassa. Kesällä myös remontoidaan alakerta loppuun, rahat siihen jo kasassa. Meillä on nätti sisustus, kaikilla siistit vaatteet ja minä harrastan ratsastusta ja pilatesta, mies lautailee ja käy kuntosalilla. Lapset on 2v ja 4v ja minä hoidan heitä kotona.
Auto on velaton, ja tästä asunnosta on velkaa jäljellä alle 100 000e, reilusti alle. Olemme molemmat tasan 30v, mies insinööri, minä olen vartija.
MIten meillä on tähän varaa? Arvauksia?
[/quote]
Elätte järkevästi niin kuin minäkin. Olen hoitaja päivätöissä eli nettopalkka noin 1700€ siihen lapsilisä ja elatusmaksu yht kaikki tulot 2000€/kk netto. Olen yhden lapsen yh asuntolainaa noin 100 000€ (puolet asunnon hinnasta) lyhennän sitä nopeasti ja säästöön laitan joka kuukausi muutaman satasen. Ostan järkäästi. Ruokakauppaan ei mene satasia vaan 20-30€/ viikko. Käyn kaupassa kerran viikossa jolloin heräteostokset jää pois. Ennen kauppaan meni helposti 20-30€/kerta. Vaatteet ostan lapselle alesta. Itse en juurikaan uusia tarvitse ja ostan niitä myös tarvittaessa alesta.
Pystymme matkustamaan ulkomaille 2-3 kertaa vuodessa. Yhden matka varaamme jo noin vuosi akaisemmin ja muut matkat yleensä alennuksella. Kyselijöille sanon että vanhempani maksavat matkat kun en enää jaksa sitä selittelyä miten on mahdollista matkustaa niin usein jne. Ihmisten kun on vaikea ymmärtää sitä kulutuseroa. Usein ajatellaan että kun itsellä on jotain niin toisellakin on se ja lisäksi vielä se mitä kadehditaan. Näin ei kuitenkaan usein ole vaan kyse on vain erilaisista valinnoista. Meillä se ero muodostuu muun kulutuksen vähyydestä jolloin säästöön ja sitä kautta matkusteluun jää enemmän rahaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 21:49"]
[/quote]
Ihan oikeastiko näin?
[/quote]
Kyllä. Maksamme lainoja sitten, kun töihin palaan joskus kolmen vuoden kuluttua.
käytännössä odotatte perintöjä. pienten lasten kanssa rahaa pitäisi jäädä. kun menet 3 vuoden päästä töihin , teidän vanhimmat on jo isoja. jos ei nyt ole rahaa maksaa niin miten myöhemin.
[/quote]
Iso osa aikuisista elää vanhempiensa rahoilla, pitää sitä ihan oikeutettuna tapana elää. Pystyy ottamaan paljon tuloihinsa nähden isomman lainan, kun vanhemmat maksavat siitä osan heti päältä pois, ostavat autot, kustantavat äidin kotona olon ja perheen lomamatkat. Näin olen ainakin AV:n keskusteluista päätellyt.
Olen pitkälti miettinyt samaa.
Siis ihmetellyt siskoni perheen elämää pääkaupunkiseudulla. Molemmat ovat asiakaspalvelijoita, ei johtoa, tulot yhteensä ehkä tuon 6000-7000 euroa brutto (mies saa jotain lisiä).
Talo maksoi yli 400 000 euroa (tiedän, kun sisko kertoi), auto+työsuhdeauto, tähän saakka matkusteltu milloin Lapissa, milloin etelässä. Nyt ovat olleet kotona, kun vauva syntyi tammikuussa. Ennestään kolme muuta lasta.
Miten heillä on rahaa? Joskus mietin, että vanhempieni pitää auttaa ja roimasti, mutta kun ovat noin yleensä aika reiluja, niin ihmettelen, että tekisivät niin salaa.
En tiedä muuta kuin, että sisko totesi, että maksavat lainanlyhennyksiä nyt vähemmän, kun on äitiyslomalla. Mutta jokaisen lapsen kanssa sisko on ollut kotona vähintään siihen asti, että lapset ovat olleet 2,5-vuotiaita. Eli en tosiaan nyt ymmärrä, miten tämä onnistuu.
Tämän lisäksi sisko on arvostellut rankasti, kun vein 1v9kk:n ikäisinä lapset hoitoon. Mutta kun meillä ei ole varaa. Ei saada rajattomia lyhennysvapaita (vuoden vaan). Sisko vain toteaa, että jos meillä on varaa, niin on teilläkin. Ei ole. Meidän tulot tosin ovat ehkä pienemmät, bruttona 6000 euroa mutta aika lähelle samaa.
Miten he tekevät sen?