Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen pitkään ihmetellyt miten tavisperheillä on varaa

Vierailija
24.03.2013 |

elää älyttömän leveästi, siis tuloihin nähden. Selventäkääs joku mulle. Tiedän yhden sun toisenkin perheen jossa ammatit on ihan perusjuttuja, hoitajaa, kampaajaa, sähkömiestä ym. perusammatteja, jopa niin että äiti on ollut lasten kanssa vuosia kotona ja silti on iso 4 makkarin suhteellisen uusi talo, sisustusta vaihdellaan fiiliksen mukaan, iso tila-auto jne. En vaan ymmärrä. Ottavatko ihmiset tuloihinsa nähden ihan älyttömiä lainoja? Miten he saavat niitä pankilta, kun sielläkin on omat laskurinsa joiden mukaan maksukyky mitataan?

Selvennykseksi voi kertoa että asumme Keski-Suomessa, paikkakunnallamme n. 5 v. vanha isohkon talon pyynti on 250 000 kieppeillä. Meillä itsellämme on alle 150 000 € talo, minä hoitovapaalla/opinnot kesken mutta miehellä on jopa hyvät tulot, silti emme pysty samaan elintasoon kuin ympärillämme näemme, sillä tarkoitus on että laina lyheneekin eikä maksella pelkkiä korkoja. Ihan normaalia elämää silti elämme ja kaksi autoakin löytyy pakosta mutta mihinkään kalliisiin remontteihin tai huonekalujen uusimiseen ei olisi varaa.

En siis tässä tarkoita perheitä joissa molemmilla on tosi hyvät tulot, vaan perussakkia, joissa yht. bruttotulot n. 5000 € luokkaa, tai vielä vähemmän jos toinen on kotona.

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietää naapureiden tulotason, niin ei tartte ihmetellä menoja tai kuluja. Eläköön jokainen miten haluaa ja esittäköön mitä huvittaa. Elätän vain omat lapseni, en elätä sukulaisten vaatimuksesta väkivaltaisen akan pentuja tai hoida ylipainoista anoppia, sossun luukulla käyneillä on suurimmat vaatimukset toisen selkänahalla ratsastamiseen. 

Vierailija
22/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:27"]

mä en ymmärrä tästä aloituksesta mitään.On mulle täyttä hepreaa.Mitä häh täh,mikä tavis perhe..siis kyllä säästäen ja tietyllä tavoin eläen voi elää kivaa elämää.Esim ei käydä ravintoilossa,ei polteta,ei juoda usein jne.Ei osteta pullaa kotiin eikä mitään kakkuja.esim en syö itse koskaan kotona leivoksia tai viinereitä,en osta virvoitusjuomia,en polta,meillä ei ole viinavarastoja,en käy ravintoloissa jne.En vuokraa leffoja vaan ostan ne omaksi.Tapoja on uskomattoman paljon miten voi säästää ja karsia turhia menoja.

[/quote]

Emme mekään, ei meidän rahat siihen mene, vaan vakuutuksiin, kahden auton vakuutuksiin (autot ovat yli 10 vuotta vanhoja) ja polttoaineeseen (asumme pienellä paikkakunnalla, ei julkisia), ruokaan, sähköön jne. Vaatteet ostan aina alesta tai kirpparilta, lasten talvihaalarit, kengät ym. aina edel. kauden alesta, emme juo tai polta, ei käydä ulkomailla, kerran pari kesässä kotimaan reissulla ym. ja siltikään me emme pystyisi ostamaan sitä 250 000 taloa ja kahta uutta autoa, ja mieheni siis tienaa suhteellisen hyvin.

Vaikka tekisi kaikki kuvailemasi säästöjutut ja vielä paljon enemmän, noista kertyvä säästö on kymppien luokkaa kuussa, ei niitä pullia nyt kukaan kuukaudessa kymmenittäin syö... Tarkoitan siis että näillä ihmetyksen kohteena olevilla perheillä on varaa painella kauppaan ja ostaa 1500 euron nahkasohva koska teki nyt mieli vaihtaa vaikkapa musta sohva valkoiseen... Tai laittaa vaikkapa koko kylppäri uusiksi, kun vanha ei miellytä. Ei siinä muutaman kympin limsa- ja pullasäästöt paljon vaikuta. Kyse on siis aivan muusta kuin nyt puhut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:27"]

mä en ymmärrä tästä aloituksesta mitään.On mulle täyttä hepreaa.Mitä häh täh,mikä tavis perhe..siis kyllä säästäen ja tietyllä tavoin eläen voi elää kivaa elämää.Esim ei käydä ravintoilossa,ei polteta,ei juoda usein jne.Ei osteta pullaa kotiin eikä mitään kakkuja.esim en syö itse koskaan kotona leivoksia tai viinereitä,en osta virvoitusjuomia,en polta,meillä ei ole viinavarastoja,en käy ravintoloissa jne.En vuokraa leffoja vaan ostan ne omaksi.Tapoja on uskomattoman paljon miten voi säästää ja karsia turhia menoja.

[/quote]

Emme mekään, ei meidän rahat siihen mene, vaan vakuutuksiin, kahden auton vakuutuksiin (autot ovat yli 10 vuotta vanhoja) ja polttoaineeseen (asumme pienellä paikkakunnalla, ei julkisia), ruokaan, sähköön jne. Vaatteet ostan aina alesta tai kirpparilta, lasten talvihaalarit, kengät ym. aina edel. kauden alesta, emme juo tai polta, ei käydä ulkomailla, kerran pari kesässä kotimaan reissulla ym. ja siltikään me emme pystyisi ostamaan sitä 250 000 taloa ja kahta uutta autoa, ja mieheni siis tienaa suhteellisen hyvin.

Vaikka tekisi kaikki kuvailemasi säästöjutut ja vielä paljon enemmän, noista kertyvä säästö on kymppien luokkaa kuussa, ei niitä pullia nyt kukaan kuukaudessa kymmenittäin syö... Tarkoitan siis että näillä ihmetyksen kohteena olevilla perheillä on varaa painella kauppaan ja ostaa 1500 euron nahkasohva koska teki nyt mieli vaihtaa vaikkapa musta sohva valkoiseen... Tai laittaa vaikkapa koko kylppäri uusiksi, kun vanha ei miellytä. Ei siinä muutaman kympin limsa- ja pullasäästöt paljon vaikuta. Kyse on siis aivan muusta kuin nyt puhut.

[/quote]

Tämä siis ap

Vierailija
24/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri päivitti kerran faceen, että kauheeta kun suomessa eläminen kallista. Parissa päivässä mennyt jo 2000e eikä edes yhtä laskua ole maksettu. Olivat siis juuri tulleet kiertämästä itäistä eurooppaa ja siitä tuo maininta, että nimenomaan suomessa on kallista. Tuli vähän sellainen fiilis kun tämän päivityksen luki, että toisilla on varaa ja toisilla vaan ei. En tiedä mistä rahansa tulee. Tiedän tarkkaan heidän tulot ja todella ihmettelen. Molemmat ovat nuoria (alle 40). Käyvät ulkomailla keskimäärin 6 kertaa vuodessa, vaimo lasten kanssa kotona, mies harrastaa amerikanautoja, lapset ratsastusta. 

Tosin näillä varmaan sen verran tuota varaa, että taustalla varmaan lottovoitto.

Vierailija
25/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:59"]

elää älyttömän leveästi, siis tuloihin nähden. Selventäkääs joku mulle. Tiedän yhden sun toisenkin perheen jossa ammatit on ihan perusjuttuja, hoitajaa, kampaajaa, sähkömiestä ym. perusammatteja, jopa niin että äiti on ollut lasten kanssa vuosia kotona ja silti on iso 4 makkarin suhteellisen uusi talo, sisustusta vaihdellaan fiiliksen mukaan, iso tila-auto jne. En vaan ymmärrä. Ottavatko ihmiset tuloihinsa nähden ihan älyttömiä lainoja? Miten he saavat niitä pankilta, kun sielläkin on omat laskurinsa joiden mukaan maksukyky mitataan?

Selvennykseksi voi kertoa että asumme Keski-Suomessa, paikkakunnallamme n. 5 v. vanha isohkon talon pyynti on 250 000 kieppeillä. Meillä itsellämme on alle 150 000 € talo, minä hoitovapaalla/opinnot kesken mutta miehellä on jopa hyvät tulot, silti emme pysty samaan elintasoon kuin ympärillämme näemme, sillä tarkoitus on että laina lyheneekin eikä maksella pelkkiä korkoja. Ihan normaalia elämää silti elämme ja kaksi autoakin löytyy pakosta mutta mihinkään kalliisiin remontteihin tai huonekalujen uusimiseen ei olisi varaa.

En siis tässä tarkoita perheitä joissa molemmilla on tosi hyvät tulot, vaan perussakkia, joissa yht. bruttotulot n. 5000 € luokkaa, tai vielä vähemmän jos toinen on kotona.

[/quote] siiitäähän ei ole kun kateutta, kun pitää kytätä miten naapureilla on varaa siihen tähä toho ja sitten toinen ei ole edes töissä!! ne on niitä huumeen myyjiä hei varmasiti tai terroristejä!! mistä sä ylipäätään voit tietää kuka on tavis tai kuka ei ja mitä ne tekee ja kuinka paljon!!! jos häiritsee niin käy kysymässä ja sano että olet kateellinen perus suomalainen... sun varmaan kannattas soittaa poliisille ja tehä ilmotus että ;naapurilla on liikaa rahaaa!!! minä en ole töissä ja avo-vaimo on äitiys vapaalla niin vuodessa minulle annetaan noin 45000+ sitten jos vielä viittii tehä jotain töitä niiin se kyllähän sitä rahaa saa kun tietää mistä sen hakee!! ja kun vaimo on hommissa niin tulothan on ihan hyvät, meillä ainakin. eli en tiedä mitä töissä käyvät saavat,mutta tolla 5000kuussa elää leveesti jos vaan osaa sen käyttää... ja ei työtä tekemällä normaali ihminen rikastu! pitää ottaa riskejä! vaikka yhden kerran elämässä niin se riittää että lapsenlasetkin saa muavan elämän!! oma on päätös ja tuskin sun kannattaa sitä pähkäillä jos et asiaa ole tajunnut!! oisit hommannu ittelles miehen etkä orjaa!!

Vierailija
26/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:47"]

Meillä on velkaa noin vähän yli 400 000 ja on maksettu pelkkiä korkoja jo muutama vuosi. En näe asiassa ongelmaa. Talon arvo on enemmän kuin velka. Eikä meillä ole tarkoituskaan maksaa velkaa kokonaan pois, vaan myymme talon sitten eläkeiässä pois ja ostamme pienemmän. Miksi maksaisimme nyt enemmän kuin on pakko?

[/quote]

Tuollaisella logiikalla ei kyllä kannattaisi hankkia lainkaan omistusasuntoa. Vuokralla asuminen soveltuu paremmin teille :). Pankkihan ei kyllä katsele pelkkien korkojen makselua useita vuosia. Nyt olisi kyllä kannattanut lyhentää sitä velkaa kun korko on ollut ennätyksellisen alhaalla. Kohta teillä ei ole tosiaan varaa kuin lyhentää sitä korkoa ja sitten onkin jo käytetty kaikki, lyhennysvapaat kuukaudet. Ei hyvä.

Vierailija
27/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että jommalla kummalla on iso takametsä tai muuta omaisuutta josta tulee lisätuloja.

Vierailija
28/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:11"]

Me saimme lapsen, kun olin 34v. Olin sitä ennen säästänyt ja maksanut omaa aikaisempaa asuntoa jo puolet pois. Jätin sen vuokralle ja vuokralainen maksaa lopun lainan.

Muutimme suht halpaan rivariin maaseudulle, siis molemmille lainaa n. 80 tonnia.

Miehen palkka käteen n. 2200e ja minulla tulot vain n.600e kuussa (hoitovapaalla).

Ihan hyvin tullaan toimeen ja voidaan matkustellakin joskus. 2 autoakin on.

Tosin en ostele juuri koskaan vaatteita, kenkiä, meikkejä ym. vaan panostamme siihen matkusteluun sitten.

[/quote]

No en ajatellut ehkä nyt sinunlaisiasi vaan näitä nuoria perheitä, joilla uusi vimpanpäälle sisustettu ok-talo ja uudenkarheita autoja ja harrastusvempeleitä.

Mekin on miehen kanssa säästetty asuntosäästötilille siitä asti, kun täysi-ikäiseksi tultiin, eletään säästeliäästi ja niin edelleen, mutta ei todellakaan ostettaisi vaikka uutta autoa ja talokin on vanempaa mallia.. Mies on ollut hyväpalkkaisissa duunarin töissä ja nyt yrittäjä. Minä olen ollut vuosia kotona lasten kanssa, välillä töissä ja nyt opiskelen.

[/quote] tässähän sä just kerrot miks  sulla ei oo mitää kun makaat kotona ka opiskelet jä säästät!!! ne kato ne nuoret painaa töitä ne ei säästä vaan elää täysillä!!! vietkö sä ne sun rahat hautaan mukanas vai mihin sä niitä sääästät ? käyttätkö ne vaippoihin sitten kun olet vanha? joka tapauksessa jos ihminen joutuu ottaa lainaa se on sen kanssa naimisissa koko elämänsä ihan sama ootko 40 vai 70 kun oot sen maksanu pois!!! pitäskö miettiä että kun on 20 ja työ niin ostaa mitä haluaa ja kaikki uutta ja matkustelee eikä sääästä sitä rhaa kun ei se säästy tai mihin sitä sääästäää??

Vierailija
29/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juteltiin naapurin kanssa pitkästä reissusta jota suunnittelemme ensi vuodeksi tai seuraavaksi. päivittelin lentojen hintoja ja naapurin sanoi että tuohonhanmenisijo vvupsi säästä lippujen hinnat, vaikkaei kai kukaan enää niin tee vaan maksaa visalla. 

vähän löi tyhjää, siis todella ei lähdetä jos ei rahaa löydy. En tahtoisi uskoa että oikeasti moni matkustelee luotolla.. Nykyään todella taidetaan elää älyttömän paljon velaksi.

Vierailija
30/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt monesti varsinkin lenkkeillessä uudella okt-alueella. Talot ja pihat viimeisen päälle laitettu, 2-3 lasta ja näitä taloja on paljon; kaikki ei millään ole huippupalkkaisia palkkatyöläisiä tai menestyviä yrittäjiä.

Meillä on töissä yksi superpihi, jolla sitten rääsyisen ulkonäön ja pukeutumisen vastapainoksi on monta sijoitusasuntoa ja yksi, jonka rahan riittämistä en vaan kertakaikkiaan ymmärrä. Kaikki kodin lampun vaihtoa monimutkaisemman pikkujutut teetetään ulkopuolisella, toinen puoliso on kotihoidon tuella kotona, pukeudutaan kalliisti ja kaikki ostokset on aina kallista, kesämökinkin sisustus päivitetään parin vuoden välein. En ymmärrä miten raha riittää kaikkeen tuohon ja superpihi vieressä jupisee että ruokalan 7.50€ ateria on liian kallis.

Kulutustottumuksia on kai vaan niin laidasta laitaan ja epäilen että monella isovanhemmat tosiaan käyttää paljon rahaa omien lastensa perheiden hyväksi. 

Vierailija
31/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ooo ajatellu, että ne tuo aina huumeita sieltä ulkomailta kun siellä käyvät!! :D te vaaan ette tajua!! :D hauskaa nähä vaan kun kukan ei tajua ne vaan ihmetteleee ja sä tarkastat tulott ja ihmettelet hahah oot jonkun verran meille kateellinen hahah

Vierailija
32/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yks tuttavaperhe joilla 3 lasta. Äiti ollut aina kotona. Isä rakennusalalla (ei oma yritys). Omakotitalo ja  2 autoa. He ottivat juuri autoon lainaa 10 000 ja talossa on yli 35 vuoden laina-aika. Eli maksavat vain pääasiassa korkoja. Puheista huomaa, että odottavat perintöjä jo kovasti vaikka vanhemmat ovat alle 70v ja hyväkuntoisia. Eli perintö on heidän ratkaisu myöhempiin rahahuoliin. Puhuvat avoimesti raha- asioistaan. Ovat omasta mielestä niin fiksuja, kun "elävät" täysillä.

Vierailija
33/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rivarineliö kivalta paikalta jota remppaamme. Juuri saatiin valmiiksi keittiö ja nyt rempataan makkareita. Velkaa näistä remonteista nolla euroa. Kohta ollaan lähdössä koko perhe etelään viikoksi, velkaa tästä matkasta nolla euroa, ruoka- ja muut rahat säästötilillä kasassa jo, eikä se mene matkan aikana nollille. Kesällä miehen kanssa pitkä viikonloppu jossain Euroopan kohteessa,siihen rahat jo kasassa. Kesällä myös remontoidaan alakerta loppuun, rahat siihen jo kasassa. Meillä on nätti sisustus, kaikilla siistit vaatteet ja minä harrastan ratsastusta ja pilatesta, mies lautailee ja käy kuntosalilla. Lapset on 2v ja 4v ja minä hoidan heitä kotona.

Auto on velaton, ja tästä asunnosta on velkaa jäljellä alle 100 000e, reilusti alle. Olemme molemmat tasan 30v, mies insinööri, minä olen vartija. 

MIten meillä on tähän varaa? Arvauksia?

Vierailija
34/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni varmaan elää velaksi, esim. jos seuraa maailmanmenoa niin uutisissa ollut kuinka monilla on pikavippejä/muita lainoja (varsinkin nuorilla) ja onhan muitakin juttuja (esim. tv:n hääohjelman pari joka jätti häälaskunsa maksamatta jne.) joista huomaa että taloudenpito monilla ihan hukassa.

Mutta muutama syy mikä saattaa olla selitys "leveään elämään" niillä "normaaleilla tuloilla":

-Sukulaiset kustantavat osan elämästä, mahdollisesti on saatu perintöä esim. mummon perintö hyppäytetty yhden sukupolven yli tai sitten vanhemmat lappavat rahaa (monella on ylimääräistä mistä antaa).

-On suhteita millä saa osan jutuista halvemmalla, esim. raksamies tuntee muita raksamiehiä =helppo rakentaa talo kun saa ilmaiseksi/vastapalveluksina/halpaan hintaan kavereilta ns. kaikki ammattilaisten työt --> jos myy asunnon saa mukavasti voittoa siitä. Ja onhan noita muitakin, esim. kaupan kassa saa ostaa ruokaa hyvällä henkilökunta-alennuksella, helposti säästää tuolla lomareissun hinnan vuoden ruoka-ostoissa, vielä jos S-ketjussa töissä saa Suomessa asua ketjun hotelleissa edullisesti jne

-On ns. tarjoushaukka, eli tietää mistä saa (merkki) juttuja halvalla ja ulkopuolinen luulee että vaatteet tmv. maksaneet paljon enemmän. Esim. yksi tuttu rahoittaa New Yorkin reissunsa sillä, että tietää outletit ym. ostaa sitten amerikkalaisia merkkejä (jotka muutenkin paljon edullisempia mitä Suomessa) noista minimaaliseen hintaa, myy Suomessa pois isolla voitolla. Samoin joku voi hakea auton edullisemmasta maasta, korjata kolariauton tmv.

-Tienaa palkkatulojen lisäksi jostain muustakin, esim. moni voittaa vedonlyönnissä/nettipokerissa/raveissa rahaa. Vaikka ei mitään miljoonia voittaisi, niin pari onnistunutta (muutaman euron) vetoa voi poikia helposti sen verran rahaa että niillä tekee kesälomalla etelänmatkan tmv.

.

Vierailija
35/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34: Olette kumpikin omistaneet asunnot tavatessanne ja ne myytiin mukavalla voitolla rivariin muutettaessa. Ennen tapaamistanne lyhensitte lainoja hirveää tahtia/teitte montaa duunia

Vierailija
36/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että pienten lasten kanssa voi elää loppupeleissä melko pienillä rahoilla. Sitten kun lauma lapsia on teini-iässä alkaa rahaa mennä. Harrastukset maksaa aika paljon, mopo ja vakuutukset. Halutaan sitä ja tätä, uh. Enää ei kelpaa että äiti leikkaa hiukset-->kampaaja = maksaa, Kännykkät maksaa,  Rahat häviävät aika tehokkaasti nykyisin;)  Lisäksi tuntuu, että perusasiat sähkö, oljy, vesi..kaikki ovat nousseet hieman. Juu ja ruokaa menee paljon.

I

Vierailija
37/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:59"]

[/quote] siiitäähän ei ole kun kateutta, kun pitää kytätä miten naapureilla on varaa siihen tähä toho ja sitten toinen ei ole edes töissä!! ne on niitä huumeen myyjiä hei varmasiti tai terroristejä!! mistä sä ylipäätään voit tietää kuka on tavis tai kuka ei ja mitä ne tekee ja kuinka paljon!!! jos häiritsee niin käy kysymässä ja sano että olet kateellinen perus suomalainen... sun varmaan kannattas soittaa poliisille ja tehä ilmotus että ;naapurilla on liikaa rahaaa!!! minä en ole töissä ja avo-vaimo on äitiys vapaalla niin vuodessa minulle annetaan noin 45000+ sitten jos vielä viittii tehä jotain töitä niiin se kyllähän sitä rahaa saa kun tietää mistä sen hakee!! ja kun vaimo on hommissa niin tulothan on ihan hyvät, meillä ainakin. eli en tiedä mitä töissä käyvät saavat,mutta tolla 5000kuussa elää leveesti jos vaan osaa sen käyttää... ja ei työtä tekemällä normaali ihminen rikastu! pitää ottaa riskejä! vaikka yhden kerran elämässä niin se riittää että lapsenlasetkin saa muavan elämän!! oma on päätös ja tuskin sun kannattaa sitä pähkäillä jos et asiaa ole tajunnut!! oisit hommannu ittelles miehen etkä orjaa!!

[/quote]

Rauhotu nyt hyvä ihminen!!! :D Sitä varten nämä palstat on, että täällä päivitellään ja ihmetellään yhtä sun toista, ei näitä tarvi niin vakasti ottaa! :) Jos joku miettii seksiasioita täällä, meetkö sä sillekin huutamaan että mitä sä toisten asioita urkit, eikö oma eukkos anna ja mitä sulle muitten sänkytouhut kuuluu? :D Nämä palstat on sitä varten että ihmetellään ja kysellään sellaista, mitä livenä ei koskaan tehtäis.

Mutta kerro nyt ihmeessä mistä saat 45000 vuodessa pistämättä tikkua ristiin? olen vilpittömästi kiinnostunut ja täällä sinä voit meitä tyhmiä ja osaamattomia valistaa. Onko sinulla se maaginen puu, jossa kasvaa rahaa? ;)

ap

Vierailija
38/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:11"]

Me saimme lapsen, kun olin 34v. Olin sitä ennen säästänyt ja maksanut omaa aikaisempaa asuntoa jo puolet pois. Jätin sen vuokralle ja vuokralainen maksaa lopun lainan.

Muutimme suht halpaan rivariin maaseudulle, siis molemmille lainaa n. 80 tonnia.

Miehen palkka käteen n. 2200e ja minulla tulot vain n.600e kuussa (hoitovapaalla).

Ihan hyvin tullaan toimeen ja voidaan matkustellakin joskus. 2 autoakin on.

Tosin en ostele juuri koskaan vaatteita, kenkiä, meikkejä ym. vaan panostamme siihen matkusteluun sitten.

[/quote]

No en ajatellut ehkä nyt sinunlaisiasi vaan näitä nuoria perheitä, joilla uusi vimpanpäälle sisustettu ok-talo ja uudenkarheita autoja ja harrastusvempeleitä.

Mekin on miehen kanssa säästetty asuntosäästötilille siitä asti, kun täysi-ikäiseksi tultiin, eletään säästeliäästi ja niin edelleen, mutta ei todellakaan ostettaisi vaikka uutta autoa ja talokin on vanempaa mallia.. Mies on ollut hyväpalkkaisissa duunarin töissä ja nyt yrittäjä. Minä olen ollut vuosia kotona lasten kanssa, välillä töissä ja nyt opiskelen.

[/quote] tässähän sä just kerrot miks  sulla ei oo mitää kun makaat kotona ka opiskelet jä säästät!!! ne kato ne nuoret painaa töitä ne ei säästä vaan elää täysillä!!! vietkö sä ne sun rahat hautaan mukanas vai mihin sä niitä sääästät ? käyttätkö ne vaippoihin sitten kun olet vanha? joka tapauksessa jos ihminen joutuu ottaa lainaa se on sen kanssa naimisissa koko elämänsä ihan sama ootko 40 vai 70 kun oot sen maksanu pois!!! pitäskö miettiä että kun on 20 ja työ niin ostaa mitä haluaa ja kaikki uutta ja matkustelee eikä sääästä sitä rhaa kun ei se säästy tai mihin sitä sääästäää??

[/quote]

Öööö.. ei varmaan kannattaisi alkaa vänkäämään, enkä ole edes ihan varma ymmärsinkö kirjoituksesi oikein, mutta ei siis olla mihinkään sukanvarteen kerätty vaan ensin säästettiin asuntosäästötilille ja kun oli tarpeeksi säästössä saatiin edullinen lainasopimus ilman takaajia. (Kun niitäkään ei kaikilla ole.) Nyt kolmekymppisenä on lainaa saatu jo kivasti pienennettyä. Koska laina on aina lainaa.. Ajatus on,että remontit, autot ja muut yritetään rahoittaa ilman lainaa, koska ei haluta maksaa turhia (useita) korkoja. Rahaa ei todella jää paljon ylimääräistä vaan aikalailla kaikki menee. Pieni puskuri on tietysti säästetty akuutteja menoja, koten jos vaikka talossa jotain rikkoutuu, varten.

Vierailija
39/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa ihmetellyt kuin moni muukin,meillä on vanha kämppä 114m2 autotalli 105m2 velkaa 80000€,itse tienaan 2000-3000€/kk nto riippuu töistä,muija 1200€/kk nto, lainaa lyhennetään 750€/kk 1 pieni lapsi,meillä on 6kpl autoja ajossa joista harraste autoja 2kpl,viime kesänä ostin muijalle säästöillä farmari auton,kävin katsomassa ihan uuttakin autoa kaupasta mikä olisi kyllä tehnyt mieli ostaa,mutta en uskaltanut olisi mennyt liian tiukoille rahan kanssa,ulkomailla en ole käynyt lomalla kuin lapsena omien vanhempien kanssa,kaveri kertoi että halvinta on reissata että ostaa halpis liput jonnekin,netistä katsoo hotellin soittaa sinne ja varaa huoneen itse,ei ikinä miltään matkan järjestäjältä,mutta ei mun kieli taidoilla soitella minnekään ulkomaille ja muutenkin pärjääminen on hankalaa,vaikka olen lisätienestien takia kiertänyt mekaanikkona ralleissa,ratakisoissa ja vaikka missä,2008 olin 10viikkoa ulkomailla mekaanikkona (suomalaisessa porukassa) + työt 100vuorokautta reissussa,silti ajellaan vanhoilla paskoilla autoilla eikä ylimääräistä rahaa ole yhtään ja käteisen jykän porukka nostaa vaan elinkustannuksia kokoajan,toivottavasti tuon pojan saisi koulutettua ja kasvatettua niin että pääsee kunnon töihin ja vaikka ulkomaille.

Vierailija
40/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 20:56"]

Meillä on rivarineliö kivalta paikalta jota remppaamme. Juuri saatiin valmiiksi keittiö ja nyt rempataan makkareita. Velkaa näistä remonteista nolla euroa. Kohta ollaan lähdössä koko perhe etelään viikoksi, velkaa tästä matkasta nolla euroa, ruoka- ja muut rahat säästötilillä kasassa jo, eikä se mene matkan aikana nollille. Kesällä miehen kanssa pitkä viikonloppu jossain Euroopan kohteessa,siihen rahat jo kasassa. Kesällä myös remontoidaan alakerta loppuun, rahat siihen jo kasassa. Meillä on nätti sisustus, kaikilla siistit vaatteet ja minä harrastan ratsastusta ja pilatesta, mies lautailee ja käy kuntosalilla. Lapset on 2v ja 4v ja minä hoidan heitä kotona.

Auto on velaton, ja tästä asunnosta on velkaa jäljellä alle 100 000e, reilusti alle. Olemme molemmat tasan 30v, mies insinööri, minä olen vartija. 

MIten meillä on tähän varaa? Arvauksia?

[/quote]

Mitä ihmeellistä tossa nyt on? Meillä ainakin tilanne oli se, että 10 vuotta sitten ostettiin talo arvoltaan 90 000 euroa. Siellä asusteltiin ja hieman makseltiin lainaa pois, kunnes viime vuonna myytiin talo. Mikä olikaan talon arvo? 167 000 euroa! Siitäpä jäi välirahaa sellanen näpsäkkä 70 000 euroa, josta osa laitettiin tähän nykyiseen asuntoon ja osalla ostettiin uutta kivaa, kuten auto. Lisäksi otettiin asuntolainaa joka nyt lyhenee näpsäkästi kun korot ovat niin alhaalla. Rahaa jää koko ajan säästöön ja säästöillä matkustellaan.