Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkäaikaistyöttömissä on paljon ei-työkykyisiä. Miksi heitä ei siirretä eläkkeelle?

Vierailija
16.03.2019 |

Ns. vaikeasti työllistettävissä (eli pitkäaikaistyöttömissä) on suuri osa siitä joukosta tavalla tai toisella työkyvyttömiä. Alkoholisteja, joita kukaan firma ei töihin halua tai jos vahingossa ottaisi niin antaisi potkut heti. Mielenterveysongelmaisia, joilla krooninen masennus tekee heistä niin hitaita, että mitenkään tuottavasta työnteosta ei tule yhtään mitään, eli kukaan ei halua palkata heitä, kun eivät he pysty mitään töissä järkevästi tekemään. Fyysisesti kremppaisia, jotka eivät kuitenkaan ole päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle, koska eläkepaperit saa vain jos on todella romuna fyysisesti. Niin vakavasta sosiaalista ahdistuksesta kärsiviä, että eivät uskalla puhua kellekään asiakkaalle tai työkaverille, joten työnteosta ei tietenkään tule silloin mitään. Jne jne.

Miksi tätä joukkoa roikotetaan työttömänä eikä siirretä eläkkeelle? Ketä ja mitä se hyödyttää, että nämä ovat työttömiä eli kuluttavat TE-toimiston resursseja, täyttävät jotain "työllistymistä tukevia kursseja", joutuvat koko ajan hakemaan töitä vaikka sokeareetajapuusilmäkin näkee, että heitä ei KUKAAN tule palkkaamaan?? Eivätkä he parane niistä fyysisistä krempoistaan tai masennuksistaan niillä hoitokeinoilla, joita nyt yhteiskunnassamme (julkisella sektorilla) on ylipäätään tarjolla.

Onko tässä joku poliittinen salajuoni kyseessä, kun heidät halutaan pitää työttöminä? Vai kenen agendaa se palvelee?

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tällainen, joka ei pääse eläkkeelle kun _fyysiset_ ja henkiset diagnosoidut vammat eivät ole täysin lamauttavia, mutta oikeassa elämässä hyvä kun saan kaupassa käytyä ja kodin (kerrostalo) ja lapsen (jo ala-asteella) jotenkuten hoidettua. Ilmeisesti mun tulee tällä hetkellä hakea näön vuoksi työtä, vaikka lääkärin, sosiaalityöntekijän, psykologin ja oman näkemyksen mukaan en ole työkunnossa vaan korkeintaan joku tuettu opiskelu tai kuntoutus tulee kysymykseen.

Onko mahdollista, että sen tuetun opiskelun tai kuntoutuksen avulla kuntoudut työkuntoiseksi? Pitäisikö sinulle sinun (ja noiden lääkäreiden ja psykologien) mielestä myöntää määräaikainen vai pysyvät eläkestatus?

Kuulostaa nimittäin tosi kurjalta tuo tilanne, koska varmaan kaikki näkee, että rekrytoija ei innostu palkkaamaan sinua töihin. Ja silti pakotetaan hakemaan. Nöyryyttävää.

En tiedä kuntoudunko kokonaan työkykyiseksi. Itse asiassa olen tehnyt niin, että en ole hakenut niitä työpaikkoja vaan kärsinyt sitten leikkauksen. Nyt minulla on uusi B-lausunto, jonka laitan taas. Jännittävää on, että yhdessä vaiheessa sain vuodeksi määräaikaisen eläkkeen. Seuraavalla kerralla se oli kuitenkin hylätty, vaikka en ollut yhtään parantunut/kuntoutunut vaan yhä samat diagnoosit, joista yksi on parantumaton etenevä sairaus. Jostain syystä katsottiin, että enää en saa eläkepäätöstä, vaikka tilanne oli sama. Valitus ei muuttanut asiaa.

Omat lääkärini ja hoitajani julkisella puolella ovat sanoneet, että tilanne on kiristynyt vasta viime vuosina poliittisen paineen takia (oikeistohallitus). Nyt pääsee pitkäaikaiatyöttömänä paljon harvemmin kuntoutustuen tai eläkkeen piiriin. Uskon, että Kokoomuksella on intresseissä Vakuutusyhtiöiden voitontavoittelun maksimointi. Ikävä kyllä.

Uskon sen! Päätöksessä sanottiin jotenkin, että ei voida ENÄÄ katsoa työkyvyn alentuneen niin merkittävästi, että se oikeuttaisi eläkepäätökseen. Kuitenkin päätöksessä luki, että potilaan toimintakyky on osittain alentunut. Mitä se sitten tarkoittaa statukseni kannalta? Jos olen virallisesti toimintakyvyltäni puutteellinen, niin miksi on yhtä lailla haettava "oikeita" töitä ja kärsittävä aktiivimalli? Vastaus on kai, että väliratkaisua, mitään paikkaa kaltaiselleni, ei oikein ole. Paitsi se kuntouttava uudelleenopiskelu, mutta opiskelupaikkaahan ei voi hakea mihin aikaan vuodesta vaan ja vaikka hakee, ei välttämättä pääse.

Olen itsekin vähän vastaavanlaisessa tilanteessa, joka on minulle uusi.

Minulla on mielenterveyden puolella rajoitteita, mitä työntekoon tulee. Se ei ole tähän asti vaikuttanut tilanteeseeni työnsaannin kannalta ja töitä on tullut paiskittua siinä missä joku toinenkin keskivertosuomalainen Aina on töitä löytynyt ja on pyydettykin. Olen valinnut itselleni sopivaa työtä ja pystynyt sopeutumaan tilanteeseen. Nyt lähihistoriassa kuitenkin tuli ammatilleni hyvin tyypillinen fyysinen vamma/rasite, enkä voi enää harjoittaa ammattiani tai enää mitään muutakaan työtä, mitä olen ennen tehnyt. Lääkärin määräys, ja tästä on diagnoosit ja b-lausunnot virastoja varten kuten on mt-asioistakin. (Helpottaa muuten huomattavasti elämää ne laput, ei tarvitse vääntää mitään missään vaan kaikki on mustaa valkoisella.)

Olen onnekas ja päässyt asuinkuntani kuntoutusyksikköön, jossa saan ohjausta tilanteeseeni ja ammattilaiset (psykologi ja lääkäri) avukseni. On mahdollisuus istua yhdessä neljästään työkkärin yhteyshenkilöni, minun ja kuntoutusyksikön tyyppien kesken saman pöydän ääreen ja miettiä miten tämä homma olisi paras hoitaa. Uuteen ammattiin ja uusiin töihin on matka tietysti, mutta reittejä on monia.

Olen tällä hetkellä työtön työnhakija ja olen varmaan siihen saakka kunnes se joku muu homma alkaa. Seuraan avoimia työpaikkoja ja katson onko sopivia, yhteen hainkin mutta en päässyt edes haastatteluun. Jos tulisi osoitus hakea jotain työtä, toki hakisin jos se olisi työtä mitä voin tehdä. Jos työ olisi minulle esim. fyysisesti tällä hetkellä mahdotonta, en hakisi. Selvittäisin asian työkkärin kanssa ja perustelisin sen, enkä usko että karenssia tulisi. On kuitenkin ne lääkärintodistukset ja mulla synkkaa sen työkkärin yhteyshenkilön kanssa, se ottaa mut ihan ihmisenä enkä ole vaan joku asiakas numero 58 (tästäkin on kokemusta). Siksi siis roikun tilastoissa työttömänä työnhakijana, koska olenhan sitä, tosi rajoittunut vaan tällä hetkellä, ja nostan työttömyyspäivärahaa. Työkkärille ja Kelalle tämä tuntuu olevan ok, enkä tiedä mikä muukaan tukiraha minulle sitten kuuluisi tai myönnettäisiin. Joten näillä mennään toistaiseksi.

Vierailija
162/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion äänestää Kokoomusta koska leikkaukset. Nyt on leikattu heikoimmassa asemassa olevilta. On suomalaisia köyhiä joille jää kuukaudessa vain 100 euroa vuokran jälkeen ruokaan ja muuhun. Ulkomaalaiset saavat tuhansia euroja. Lisäleikkaukset alkavat pian puremaan myös loisiviin ulkomaalaisiin kun yhteiskunnan rahahana menee kiinni. Ehkä heistä päästään siten eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion äänestää Kokoomusta koska leikkaukset. Nyt on leikattu heikoimmassa asemassa olevilta. On suomalaisia köyhiä joille jää kuukaudessa vain 100 euroa vuokran jälkeen ruokaan ja muuhun. Ulkomaalaiset saavat tuhansia euroja. Lisäleikkaukset alkavat pian puremaan myös loisiviin ulkomaalaisiin kun yhteiskunnan rahahana menee kiinni. Ehkä heistä päästään siten eroon.

Siis äänestät kokoomusta joka haluaa leikata lisää köyhiltä? Miksi? Kokoomus ei ota ulkomaisilta pois niitä tukia, sehän on niille ne rahat antanut.

Vierailija
164/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuushan on se, että jos on ylipainoinen (ja ulkoisesti vähän heikossa hapessa ylipainon lisäksi), työtön, vähän kremppanen (kävelee kuin polvikipuinen) ja masentuneen oloinen (sellainen apea, hidas, passiivinen) niin kukaan ei halua palkata. Ei vaikka olisi mitä koulutuksia ja pätevyyksiä. Henkilöstä vain tulee heti olo, että tuo ei saa työtään sitten hoidettua. Eli ei tarvitse edes olla työkyvytön, että ei saa työtä. Riittää, että on vähän heikossa hapessa.

Niin, erona tässä tilanteessa on nyt vaan se että tämä hieman ylipainoinen pystyy melko helposti kääntämään tilanteensa aivan omin voimin tai pienellä avulla. Hän voi alkaa käydä salilla ja laihduttaa ja saada itsensä edustavaksi. Jos hän ei ole sairas vaan huonossa fyysisessä kunnossa kun ei liiku tarpeeksi niin tämän voi korjata. On aivan eri asia omata fyysinen paha vamma jota ei voi itse omalla toiminnallaan poistaa. Ottaisin ilomielin pienen ylipainon ja heikon hapen jotka voin itse korjata kuin tämän metallia täynnä olevan nivelrikkoisen ja jäykän, kipeän käden ja kipeän selän jossa on myös metallia. Arjessakin on haasteita töistä nyt puhumattakaan. Naurettavaa edes verrata näitä tilanteita toisiinsa.

Jos laihdutus ja painonhallinta olisi helppoa ei lihavia olisi. Aika moni kamppailee painonsa kanssa koko elämän. Yhtä helppo syömishäiriöistä on parantua kuin esim.masennuksesta,sekin vaatii mielenhallintaa. Silti moni ruikuttaa kotona ja vetää vain nappeja naamaan eikä tee mitään masennuksensa eteen.

Pointti olikin se että ainakin sillä hieman ylipainoisella on se mahdollisuus poistaa työnsaantinsa esteet. Vaihtaisin vammani välittömästi pieneen ylipainoon jos se olisi mahdollista. Minulla on ollut kollega joka oli sairaalloisen ylipainoinen ja hänelle oli tehty vatsalaukun ohitusleikkaus ja oli laihtunut jo melkoisesti ja pystyi sen myötä tekemään ihan fyysisesti raskasta työtä (ensihoito). Mielenterveyshäiriöistä en osaa sanoa, minulla kun vammat ovat nimenomaan fyysisiä tapaturman seurauksena. Vaikka käyn jälleen kuntosalilla niin se ei poista näitä, kuntosaliohjelmankin joutuu totisesti räätälöimään rajoitteiden mukaan.

Vierailija
165/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt yhtäkään sairasta pitkäaikaistyötöntä äänesysjonossa tai eduskunnan lobbarina. Siinä suurin syy. Ketään ei nämä asiat kiinnosta.

Vierailija
166/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joidenkin tahojen etu, että nämä huonokuntoiset "työttömät" leimaavat kaikki työttömät epäonnistuneiksi hylkiöiksi. Jos kaikki työttömät olisivat kuntoutuksessa ja työllistämistä edesauttavissa palveluissa, tätä negatiivista mielikuvaa ei voitaisi viljellä.

Vierailija
167/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, äänestämällä Kokoomusta ne rahahanat menee kiinni. Ymmärräthän, että se puree sitten myös siihen 100 e/kk-tyyppiin kanssa? Ja varsinkin siihen. Köyhät köyhtyy suhteessa enemmän kuin mitä ne on nyt. Tuloerot kasvaa. Ja sitten alkaa levottomuudet. Eletään muutenkin kuin ruutitynnyrissä näinä aikoina maailmassa, niin kannattaako äänestää levottomuuksien puolesta vielä siihen päälle.

Vierailija
168/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On halvempaa maksaa työttömyyskorvauksia ja pienentää etuuksia näillä hallituksen karensseilla ja ”aktivointimalleilla”, kuin maksaa reilusti eläke. Raha on syynä.

Näennäisesti on halvempaa. Huom: Ei tule oikeasti halvaksi huomioiden koko työvoimapolitiikan byrokratia, palkkaukset ym ym koko homma. Kukaan ei kysele eläkeläisten perään (aktiivimalli tms).

Eivät suomalaiset politiikot ja virkamiehet osaa näin pitkälle laskea. Kyllä ne katsovat vain ensisijaisia tai primäärejä kustannuksia ja tekevät päätökset niiden perusteella.

Ja näinhän se on, että työmarkkinatuki on selvästi pienempi kuin kansaneläke. Lisäksi kannattaa muistaa, että puolet työttömistä on ollut jossain vaiheessa karenssilla. Aktivointiakaan ei kannata unohtaa. Väite siitä, että Suomessa on kattava sosiaaliturva, on ihan täyttä horinaa, kun sitä leikataan yli puolelta. Jos irtisanoudut, siitäkin saa karenssia. Karenssia tulee siitäkin, jos ruksi on väärässä paikassa tai jokin paperi unohtuu.

Näin ollen poliitikot ja virkamiehet näyttävät vihreää valoa sille, että puolikuntoista joukkoa pidetään vaikka pakolla kortistossa, karensseilla ja leikkauksilla höystettynä.

Kyllä. Taustalla on poliittisia päätöksiä ja linjauksia, joita kukaan sosiaali-ja terveysalan toimija ei voi kyseenalaistaa.

Miettikäähän, miltä tuntuu kun oma asiakas ei saa kuntoutustukea, vaikka laadit vuosia b-lausuntoja ja tiedät, että hän ei ole kykenevä työelämään.

Miten selität hoitavaan lääkärinä kelan ja vakuutusyhtiön kielteiset päätökset?

Vierailija
169/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kuusikymppinen kremppainen ja voin sanoa, ettei ole kivaa. Kyllä, olen kotona työmarkkinatuella (en saa muita tukia), käyn fysioterapeutilla, syön särkylääkkeitä ja yritän pärjätä päivä kerrallaan. En ole alkoholisti, en polta, ei ole mielialalääkityksiä eikä -ongelmia, olen suht normaalipainoinen jne.

Eläkeikä varmaankin pian taas nousee ja kärsimys vaan  pitkittyy.

Kun tässä hommassa on myös se ns. nöyryytyspuoli, että joudut joka kerran, kun joku "kutsu käy", selittelemään tilannettasi jollekin urpolle, jota ei oikeasti kiinnosta pätkääkään mitä sulle kuuluu tai mitä sulle tapahtuu. Samalla kuulet paljon uusia innovaatioita kaiken maailman kursseista, aktivoinneista ja rannekkeista, minkä avulla pääsee vaikka " keinumaan trapetsilla, tekemään uimahyppyjä tai juoksemaan maratonia".

Jos kerrot jo 89. kerran, että olet sairas ja kyvytön, olet samalla kuin ilmaa; "Mitäköhän tuokin luuseri tuossa taas niskuroi, taidan pamauttaa kunnon karenssin päälle" näkyy naamasta...

Kun sitä ei kuitenkaan ole mikään työelämästä jo poistunut eläkeläinen, vaan työmarkkinatuella tasapainotteleva "muka sairas -loiseläjä", jota voi kuitenkin  pompotella, uhkailla ja kiristää. Aina muistetaan mainita se karenssi, kuin taikasana näiden sadistipäättäjien maailmassa.

Eräälle TE-virkailijalle taas samat asiat selitettyäni (olin motivoituneena hakeutumassa opiskelemaan ja ottamassa selvää mihin pystyn, sekä tietenkin mahdollisia työmarkkinoita kyselemässä, ihan omasta aloitteestani) sain vastaukseksi pään pyöritystä ja tokaisun "Etkö sinä ymmärrä, että sulla on vielä useita vuosia työikää jäljellä"? Eli siivouspaikkoja olisi ollut tarjolla sairaalle, mistä kieltäydyin, mutta aikuisopiskelua ei voinut ajatella omalle kohdalleni. Mainittakoon, että lukuisat tuttavani ja ystäväni ovat järjestään päässeet joillekin, jopa ammattiin johtaville, kursseille.

Siis what? Meinasin kysyä nimeään ja laittaa yleisönosastokirjoituksen, mutta tajusinhan minä, ettei se olisi asiaani ajanut, vaan jotain kurimusta sieltä olisi vastineeksi roiskittu takaisin. Onneksi pää toimii vielä, eli on sentään itsemääräämisoikeus ja pystyn vaikka hankkimaan asianajajan, kun varattomallekin sellainen löytyy.

Vinkkejä äänestykseen? Turusta olen.

Mikä siinä karensissa pelottaa? Itse sain kaksi vuotta sitten työssäolovelvoitteen ts "ikuisen karenssin" eli en saa peruspäivärahaa ennen kuin olen ollut 3kk työssä, koulutuksessa tai muussa kriteerit täyttävässä aktivoinnissa.

Saan täydet toimeentulotuet- ja asumistuen. Ei tarvitse olla työkkärin kyykytettävänä. Jos olet kuusikymppinen ja terveytesi vähän niin ja näin eikö kannattaisi vaan haistattaa työkkärille, ottaa karenssi (mieluiten ikuinen, googlaa työssäolovelvoite) ja elää toimeentulotuella kunnes ikäsi puolesta voit hakea eläkkeen? Itse olen alle 30v ja myönnän, ettei työelämä oikein ole mun juttu. Sitä mä en ymmärrä miksi ihmiset pelkää karenssia? Jos sellainen tulee on edelleen oikeutettu toimeentulotukeen. Ainoat keiden kannattaa välttää karenssi ovat ansiosidonnaista saavat, muiden ei siitä tarvitse huolehtia.

Puolisolla suht hyvät tulot, eipä niiden takia saa tt-tukea, eikä mitään muutakaan sitten, jos karenssin otan. Kämppä on myytävä, ja sitten onkin soppa valmis. Se on "syötävä ensin". Nyt kituutellaan näin, kun ei sentään asumismenot ihan kaikkea vie. Jää leivällekin jotain joskus.

Oletteko naimisissa? Jos ette, niin miksi et vuokraisi itsellesi jotain pientä vuokraläävää jostain ja laittaisi kirjojasi sinne? tietenkään et oikeasti muuttaisi sinne, vain paperilla. Tiedän muutaman pariskunnan, jotka on näin tehneet. Saisit täydet tuet "yksineläjänä".

No mä en ainakaan yksineläjänäkään saisi tt-tukea koska olen hoitanut raha-asiani niin hyvin ennen kuin loukkaannuin. Minun täytyisi syödä ensin pienestä palkastani säästetyt eurot. Olisi pitänyt aiemmin vain hassata kaikki rahat niin siitä sen sijaan palkittaisiin tt-tuella.

Tää on kyllä ihmeellinen asenne. Siis toimeentulotuki on tietysti se viimeinen toimeentulon muoto, heille joilla ei ole omaisuutta ja tulonsa eivät riitä välttämättömyyksiin. TOTTAKAI sinä ensin myyt omaisuutesi jos sinulla sellaista on ja elät sitten sillä rahalla. Olen itsekin köyhänä myynyt paljon vaatteita ja huonekalujani, pitkälti kaiken mikä irti lähti ja mitä ilman voi elää, jotta olisi varaa ruokaan. Mielestäni se on normaalia jos ajat on tiukat. Tietenkään ihminen joka omistaa talon, auton ja säästötili pullistelee rahasta ei saa toimeentulotukea ja vastaavasti mitään omistamaton köyhä saa.

Niin, lapsille ei kannata edes yrittää säästää yhtään mitään. Jos sairastuu lyhytaikaisesti niin säästöistä voi olla hyötyä mutta jos paha päivä kestääkin vuosikymmeniä niin on parempi kun olet valmiiksi puilla paljailla. Mieluummin törsää ja nauttii kun sitä palkkaa saa eikä yritä elää kituuttaen ja säästäen kaikesta mahdollisesta että säästöjä kertyisi lasten tulevia opintoja varten.

Vierailija
170/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On joidenkin tahojen etu, että nämä huonokuntoiset "työttömät" leimaavat kaikki työttömät epäonnistuneiksi hylkiöiksi. Jos kaikki työttömät olisivat kuntoutuksessa ja työllistämistä edesauttavissa palveluissa, tätä negatiivista mielikuvaa ei voitaisi viljellä.

On muuten iso numero laskun lopussa jos kaikki työttömät nousevat maanantaina sohvalta ja alkavat käyttää rajusti enemmän yhteiskunnan tukipalveluja. Just sayin'.

Vierailija
171/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke vakuutusyhtiön maksamana tulee valtiolle halvemmaksi.

Vierailija
172/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, äänestämällä Kokoomusta ne rahahanat menee kiinni. Ymmärräthän, että se puree sitten myös siihen 100 e/kk-tyyppiin kanssa? Ja varsinkin siihen. Köyhät köyhtyy suhteessa enemmän kuin mitä ne on nyt. Tuloerot kasvaa. Ja sitten alkaa levottomuudet. Eletään muutenkin kuin ruutitynnyrissä näinä aikoina maailmassa, niin kannattaako äänestää levottomuuksien puolesta vielä siihen päälle.

Jos suomalaiset saadaan rahan loputtua kaduille niin eiköhän sitten ulkkareiden paapominenkin lopu. Pääasia että näin käy tavalla tai toisella. Nykymeno ei voi jatkua.

Vierailija
173/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kuusikymppinen kremppainen ja voin sanoa, ettei ole kivaa. Kyllä, olen kotona työmarkkinatuella (en saa muita tukia), käyn fysioterapeutilla, syön särkylääkkeitä ja yritän pärjätä päivä kerrallaan. En ole alkoholisti, en polta, ei ole mielialalääkityksiä eikä -ongelmia, olen suht normaalipainoinen jne.

Eläkeikä varmaankin pian taas nousee ja kärsimys vaan  pitkittyy.

Kun tässä hommassa on myös se ns. nöyryytyspuoli, että joudut joka kerran, kun joku "kutsu käy", selittelemään tilannettasi jollekin urpolle, jota ei oikeasti kiinnosta pätkääkään mitä sulle kuuluu tai mitä sulle tapahtuu. Samalla kuulet paljon uusia innovaatioita kaiken maailman kursseista, aktivoinneista ja rannekkeista, minkä avulla pääsee vaikka " keinumaan trapetsilla, tekemään uimahyppyjä tai juoksemaan maratonia".

Jos kerrot jo 89. kerran, että olet sairas ja kyvytön, olet samalla kuin ilmaa; "Mitäköhän tuokin luuseri tuossa taas niskuroi, taidan pamauttaa kunnon karenssin päälle" näkyy naamasta...

Kun sitä ei kuitenkaan ole mikään työelämästä jo poistunut eläkeläinen, vaan työmarkkinatuella tasapainotteleva "muka sairas -loiseläjä", jota voi kuitenkin  pompotella, uhkailla ja kiristää. Aina muistetaan mainita se karenssi, kuin taikasana näiden sadistipäättäjien maailmassa.

Eräälle TE-virkailijalle taas samat asiat selitettyäni (olin motivoituneena hakeutumassa opiskelemaan ja ottamassa selvää mihin pystyn, sekä tietenkin mahdollisia työmarkkinoita kyselemässä, ihan omasta aloitteestani) sain vastaukseksi pään pyöritystä ja tokaisun "Etkö sinä ymmärrä, että sulla on vielä useita vuosia työikää jäljellä"? Eli siivouspaikkoja olisi ollut tarjolla sairaalle, mistä kieltäydyin, mutta aikuisopiskelua ei voinut ajatella omalle kohdalleni. Mainittakoon, että lukuisat tuttavani ja ystäväni ovat järjestään päässeet joillekin, jopa ammattiin johtaville, kursseille.

Siis what? Meinasin kysyä nimeään ja laittaa yleisönosastokirjoituksen, mutta tajusinhan minä, ettei se olisi asiaani ajanut, vaan jotain kurimusta sieltä olisi vastineeksi roiskittu takaisin. Onneksi pää toimii vielä, eli on sentään itsemääräämisoikeus ja pystyn vaikka hankkimaan asianajajan, kun varattomallekin sellainen löytyy.

Vinkkejä äänestykseen? Turusta olen.

Mikä siinä karensissa pelottaa? Itse sain kaksi vuotta sitten työssäolovelvoitteen ts "ikuisen karenssin" eli en saa peruspäivärahaa ennen kuin olen ollut 3kk työssä, koulutuksessa tai muussa kriteerit täyttävässä aktivoinnissa.

Saan täydet toimeentulotuet- ja asumistuen. Ei tarvitse olla työkkärin kyykytettävänä. Jos olet kuusikymppinen ja terveytesi vähän niin ja näin eikö kannattaisi vaan haistattaa työkkärille, ottaa karenssi (mieluiten ikuinen, googlaa työssäolovelvoite) ja elää toimeentulotuella kunnes ikäsi puolesta voit hakea eläkkeen? Itse olen alle 30v ja myönnän, ettei työelämä oikein ole mun juttu. Sitä mä en ymmärrä miksi ihmiset pelkää karenssia? Jos sellainen tulee on edelleen oikeutettu toimeentulotukeen. Ainoat keiden kannattaa välttää karenssi ovat ansiosidonnaista saavat, muiden ei siitä tarvitse huolehtia.

Puolisolla suht hyvät tulot, eipä niiden takia saa tt-tukea, eikä mitään muutakaan sitten, jos karenssin otan. Kämppä on myytävä, ja sitten onkin soppa valmis. Se on "syötävä ensin". Nyt kituutellaan näin, kun ei sentään asumismenot ihan kaikkea vie. Jää leivällekin jotain joskus.

Oletteko naimisissa? Jos ette, niin miksi et vuokraisi itsellesi jotain pientä vuokraläävää jostain ja laittaisi kirjojasi sinne? tietenkään et oikeasti muuttaisi sinne, vain paperilla. Tiedän muutaman pariskunnan, jotka on näin tehneet. Saisit täydet tuet "yksineläjänä".

No mä en ainakaan yksineläjänäkään saisi tt-tukea koska olen hoitanut raha-asiani niin hyvin ennen kuin loukkaannuin. Minun täytyisi syödä ensin pienestä palkastani säästetyt eurot. Olisi pitänyt aiemmin vain hassata kaikki rahat niin siitä sen sijaan palkittaisiin tt-tuella.

Tää on kyllä ihmeellinen asenne. Siis toimeentulotuki on tietysti se viimeinen toimeentulon muoto, heille joilla ei ole omaisuutta ja tulonsa eivät riitä välttämättömyyksiin. TOTTAKAI sinä ensin myyt omaisuutesi jos sinulla sellaista on ja elät sitten sillä rahalla. Olen itsekin köyhänä myynyt paljon vaatteita ja huonekalujani, pitkälti kaiken mikä irti lähti ja mitä ilman voi elää, jotta olisi varaa ruokaan. Mielestäni se on normaalia jos ajat on tiukat. Tietenkään ihminen joka omistaa talon, auton ja säästötili pullistelee rahasta ei saa toimeentulotukea ja vastaavasti mitään omistamaton köyhä saa.

Kuka haluaa myydä kaiken omaisuutensa vain siksi, että rahatilanne sattuu olemaan huono? Ei myytyä omaisuutta saa enää takaisin, vaikka rahatilanne paranisi piankin.

Vierailija
174/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella juomalla hankittua työkyvyttömyyttä ja hermot pinnassa sekä jatkuvaa tupakointia ja verenpaineet tapissa jo nelikymppisinä?

Vierailija
175/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on muustakin kuin rahasta, vaikka siitäkin. Ei ole oikein antaa signaalia, että tekemällä huonoja valintoja elämässä, pääset eläkkeelle ja paremmin asiansa hoitavat joutuvat työkkärin yms hampaisiin. Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, koska työkyvyttömyyteen on monia syitä, sairaudet yms joille ei juurikaan mitään voi, mutta halutaan antaa sanoma, että omilla toimilla ei eläkkeelle noin vaan mennä.

Ja kyllähän se on vaikeaa lähteä vetämään sitten niitä rajoja kuka on kuntoutettavissa ja kuka ei. Eläke on kuitenkin ns lopullinen päätös, meillä voisi olla vaikkapa määräaikainen työkyvyttömyysraha tms.

Tämä on kyllä totta. Jos perusteet eläkkeelle ovat vaikka syrjäytyminen, masennus ja päihdeongelma, niin kyllä se antaa viestin, että nyt sinun sopii jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle. Oikea ratkaisu olisi joku vuoden eläke minkä yhteydessä päihdehoidon tarjoaminen, sen jälkeen mt-hoito, sen jälkeen opiskelupaikkaa tai työssäoppimista yrittämään tms. Ja jos ei hoidot kiinnosta, niin eläkepäätös ei kestä ja tilalle alennetut sos. etuudet. Ongelma kai tässä olisi, että hoitopaikkoja ei voida kaikille varmistaa.

Joo mutta todella kohtuuttoman tilanteesta tekee se, että hoitoa ei ole tarjolla! Mt-ongelmiin ei saa vaikuttavaa ja kunnollista hoitoa vaikka sitä mistä anelisi! Psykoterapiaa ei ole tarjolla, ei vaikka mitä itse tekisi. Mt-ongelmaista roikotetaan työttömänä ja piinataan karensseilla, mutta hoitoa siihen työkyvyttömyyteen ei anneta! Lääkärit ja psykologit ja hoitajat on todella empaattisia ja haluaisi auttaa, mutta heillä ei ole tarjota aikoja, koska resurssit on ajettu täysin alas!

Ei varmasti! Minut on kerran ohjattu psykiatriselle sairaanhoitajalle. Hänellä oli aikoja tarjota alle kerran kuukaudessa. Hän sanoi suoraan, että hae b-lausuntoa niin pääsisit oikeaan hoitoon. Tässähän on se, että lausunnoissa kestää, ja päätös voi olla silti kielteinen. Kelan tukemaa psykoterapiaa saa vain ne, joilla on tarpeeksi pahat traumat, mutta toisaalta työikää ja jonkinlaista toivoa, että terapia auttaisi. Loput jäävät yksin käytännössä, koska julkisen puolen resurssit ovat finaalissa.

Minäkin hain b-lausunnon kera monta kertaa Kelan tukemaa psykoterapiaa ja sain aina kielteisen päätöksen. Olin monta kertaa kontaktissa aina eri hoitotahon kanssa eikä mikään johtanut mihinkään. Sitten muutin eri maakuntaan ja siellä lääkäri ohjasi jotenkin mystisesti kuntani psykiatrian poliklinikalle. Ensikontaktilla lääkärille, sitten psykologille (ai hitto meniköhän titteli oikein, joka tapauksessa ei mitään psykoterapiaa siis). Toista vuotta kävin eikä maksanut mitään. Ja auttoi. Miksi en saanut tuollaista jo vuosia aiemmin edellisellä kotipaikkakunnalla?? Voitte heittää villin veikkauksen missä asuin silloin kun en apua saanut.

Vierailija
176/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella juomalla hankittua työkyvyttömyyttä ja hermot pinnassa sekä jatkuvaa tupakointia ja verenpaineet tapissa jo nelikymppisinä?

Ja sitten monella taas ei. Olen nelikymppinen joka on ollut täysin ilman alkoholia ja tupakkaa yli 20v. Verenpaineet yhä 115/60, aina olleet matalat. Olen hoikka ja hyväkuntoinen. Tapaturman vuoksi olen ollut vuosia työkyvytön.

Vierailija
177/196 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suomalaiset saadaan rahan loputtua kaduille niin eiköhän sitten ulkkareiden paapominenkin lopu. Pääasia että näin käy tavalla tai toisella. Nykymeno ei voi jatkua.

Jaa että tarkoitus pyhittää keinot? Viis sivullisista?

Vierailija
178/196 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin, että vakuutusyhtiöt ovat säästäneet todella paljon, kun nämä

30 000 sairasta työkyvytöntä pidetään kortistossa ja heidän toimeentulostaan huolehtii valtio. Kymmenessä vuodessa miljardeja euroja. Miksi nämä rahat maksetaan vakuutusyhtiöihin voittoina ja osinkoja, kun tarvitsemme tämän saman rahasumman, että saisimme vanhuspalveluihin 0,7 henkilömitoituksen? Voiko jollain puolueella olla intressissä enemmän yksityiset vakuutus- ja terveysbisnekset kuin sairaiden kansalaisten hyvinvointi?

Vierailija
179/196 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Katsopas päättynyttä hallituskautta.

Keskustakin jo markkinavetoisten veljien vietävissä...

Vierailija
180/196 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen selvitys. Tämän voisi jakaa kaikille eduskuntavaaliehdokkaille iltalukemiseksi.