Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni kommentti oli niin outo, etten tiedämitä tekisin!

Vierailija
21.03.2013 |

Mitä te tekisitte, jos miehenne käyttäytyisi näin?

Meillä on kaksi lasta, toinen alle vuoden ikäinen vauva.  Minä olen hoitovapaalla. Mies tekee pitkää työpäivää, yleensä 10 h, vaihteluväli 8-17 h/pvä. Noita todella pitkiä vuoroja ei onneksi usein.

Mies harrastaa paljon työnteon lisäksi, 2-4 h päivässä muutamana iltana viikossa, töiden vuoksi on muutaman tunnin kokouksia, saunailtoja, koulutuksia 1-4x/kk. Minä olen aina kotona hoitamassa lapsia miehen menojen vuoksi. 

Olen monesti sanonut menojen epätasaisen jakautumisen vuoksi ja aina on vastauksena ollut, että valitan turhasta. Eilen taas asiasta puhuin ja kysyin, että tiesitkö, ettei monikaan joustaisi näin paljoin kuin minä. Meillä ei ole ketään, kuka auttaisi lastenhoidossa, minä olen 24/7 lasten kanssa miehen viilettäessä tukka putkella. MIes sanoi, että hänhän se joustaa koko ajan. Kysyin että miten mielestään joustaa, niin kuulemma siten, että hän karsii menojaan eikä mene ja harrasta läheskään niin paljon kuin haluaisi. Sanoin siihen, että se ei ole mitään joustoa, vaan velvollisuus että edes joskus lapsiaan hoitaa eikä harrasta ja harrasta. 

Siis toinen on niin nuija, että pitää joustona sitä, että välillä on kotona! Kysyin sitten, että mihin edes tarvitset perhettä, kun sitä pitää aina paeta. Ei osannut vastata. Mies oli se, kuka lapsia vaatimalla vaati. 

Miehen mukaan minäkin voisin harrastaa jotakin enkä vaan valittaa. Siihen vaan jäisi aikaa yöllä, kun herran harrastukset ja menot loppuvat.  En voi vaan ottaa ja lähteä, koska  mies menee harrastuksiina vaikka mikä olisi. Jos itse lähtisin, niin mies sitten veisi lapset tuntikausiksi mukaansa ruuatta ja juomatta harrastuspaikalleen, jossa ilmiselvä loukkaantumisen vaara. Mies tavallaan siis jopa kiristää minua pysymään kotona noin.  Samoin olisi laita jos  eroaisimme, miehellä ei olisi harrastuksiltaan aikaa hoitaa lapsia!

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:16"]

Jaa, mun mies käyttäytyi noin kun lapset oli pieniä, mutta en minä sitä minään ongelmana pitänyt. Kun kerran minä en käynyt töissä, pidin täysin luonnollisena että minä olen se joka kodin ja lapset hoitaa, enkä ruikuta siihen mieheltä apua, mieheltä joka teki vaativaa työtä ja välillä pitkää päivää. Mulla siitä onnellinen tilanne että minua ei ahdistanut ollenkaan se etten päässyt ilman lapsia mihinkään, päinvastoin, nautin siitä kotielämästä ihan täysillä.

[/quote]

MInäkin nautin kotielämästä, siitä ei ole kyse. Vastauksestasi ei käynyt ilmi, oletko kotona 24/7, kuten minä, eli harrastaakomiehesi pitkien työpäivien lisäksi? Ap

[/quote]

Ei harrasta, mutta tosiaan on työssä jossa on ulkomaanmatkoilla 200 päivää vuodessa, eli paljolti olen käytännössä yksinhuoltaja. Ja silloin kun ei ole työmatkoilla, on väsynyt ja haluaa levätä, ei tosiaan osallistua mihinkään kotitöihin tai alkaa lastenvahdiksi. 

Minulle tämä on ok, koska mies tuo myös aika hyvin rahaa kotiin duunistaan, ja sillä maksetaan taloa ja autoja joihin mun tienesteillä ei olisi ikinä mahdollisuuksia. Ja kun kuitenkin tietää että pikkulapsivuodet on aika lyhyt aika, niin kyllä sen jaksaa. 

[/quote]

Ja lapsilta ei tietenkään kysytä haluaisivatko he olla isänsä kanssa. Isä on siis reissussa ja kotona lähinnä levähtää eikä ainkaan ole lapsenvahti.  Entä lasten oikeus isäänsä ???

Kumpi on tärkeämpää se raha vai lapset ja perheen yhteinen aika jne ?? Me valittiin lapset ja yhteinen aika eikä mies ottanut sitä hyväpalkkaista reissutyötä.

Vierailija
122/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena: olen aina pyrkinyt kunnioittamaan toisten mielipiteitä ja valintoja, mutta tällaista asetelmaa en vain jotenkin voi ymmärtää. Eli miehesi tekee paljon töitä, ok. Tuo myös rahaa taloon jolla elättää koko perheen, ok. Sitä vastaan onkin ihan jees että kannat päävastuun kodista ja lapsista, jos kerran olet itse rooliisi tyytyväinen.

MUTTA, se että mies olisi joku "lapsenvahti" jos viettää aikaa OMIEN lastensa kanssa, jotta sinä, hänen rakas vaimonsa, pääsisi johonkin joskus ihan itsekseen, sitä en vain käsitä. Ja sekin ettei osallistu ollenkaan kotitöihin, on minusta varsin outoa. Joutuisihan hän sinkkumiehenäkin ainakin käyttämään tiskikonetta ja viemään roskia jos ei muuta. Se jos toinen hoitaa aivan kaiken kotona ja toinen vain sotkee on minun näkökulmastani sen kotonaolevan työpanoksen aliarvioimista. Eli kodin siistinä pitäminen on niin vähänpätöistä että itse ei tarvitse tehdä sen eteen mitään vaan pikkuvaimo hoitaa.

Toki jokainen tyylillään ja tärkeintä on tietysti että itse olette onnellisia. Minulle tuollainen malli ei sopisi.

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:16"]

Ei harrasta, mutta tosiaan on työssä jossa on ulkomaanmatkoilla 200 päivää vuodessa, eli paljolti olen käytännössä yksinhuoltaja. Ja silloin kun ei ole työmatkoilla, on väsynyt ja haluaa levätä, ei tosiaan osallistua mihinkään kotitöihin tai alkaa lastenvahdiksi. 

Minulle tämä on ok, koska mies tuo myös aika hyvin rahaa kotiin duunistaan, ja sillä maksetaan taloa ja autoja joihin mun tienesteillä ei olisi ikinä mahdollisuuksia. Ja kun kuitenkin tietää että pikkulapsivuodet on aika lyhyt aika, niin kyllä sen jaksaa. 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä minä en ap:ssa ymmärrä on,ett aikuinen nainen passaa miehen tollaseen kuntoon! Ilmeisesti mies ei edes petaa sänkyään, pese vaatteitaan, osta ruokaa, laita ruokaa, pese astioitaan. - Mutta jos hän ei itse tee sitä, ihanko totta joku täyspäinen akka passaa ja palvoo pylväspyhimystä? Ap. on tehnyt miehestään Jumalan. Hallelujaa. Ole nyt onnellinen. - Minusta te vammautatte molemmat toisianne. Minusta sinun tulisi (kuten moni on jo kirjoittanut) huolehtia isän ja lasten keskinäisten välien muodostumisesta. - Tulee mieleen, onko tämäimetysuskonnon seurausta: nainen nakitetaan meijeriksi ja mies tuupataan vierestä pois? Jos ja kun näin niin monta kertaa on, jotain tarttis tehdä. - Miksi sä ap.et koskaan ajattele itse?

Vierailija
124/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa, mutta toinen lapsistamme on vammainen. Mulla mies opiskeli ja teki töitä. Elämä oli helvettiä  Kolmanteen lapseen en enää suostunut. Nyt lapset on 9v. ja 11v. Nykyään käsken miestäni harrastamaan. Saan olla yksin ja meillä on rauhallista. Haluankin miehen olevan poissa, kun sen olemus on usein sellainen kiukkuinen.

Vierailija
125/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:18"]

Ap vastaa: En ole tähän ketjuun kirjoittanut halunneeni liudan lapsia. Mies nimenomaan vaatimalla vaati lapsia. Nämä kaksi lasta ei ole liuta.

Anteeksi. Luin ketjua läpi ja muistiini jäi #47, josta tämä lainaus:

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 14:18"]

Minulle on turha toitottaa, miksi hankin lapsia (tai enemmän kuin yhden lapsen) hänen kanssaan. Hankin lapset siksi, kun halusin tämän verran lapsia ja koen pystyväni olemaan hyvä äiti heille (myös ilman miestäni). Rakastan näitä lapsia, eikä sillä ole mitään tekemistä miehen edesottamusten kanssa. 

Piti oikein kahlata uudelleen ketju läpi. Kirjoittaja olikin joku muu, jolla oli vain hyvin samanlainen tilanne. Hän oli halunnut lapsia, mutta ilmeisesti ei ollut kauheasti väliä kenen kanssa. Hyviäkin miehiä on olemassa.

Ennen lapsia keskustelimme asioista ja mies kirkkain silmin valehteli osallistuvansa jne. jne.  

Mikä oli tilanne ekan lapsen jälkeen? Pitikö hän silloin lupauksensa? Vai osallistuisiko vasta kahden lapsen hoitoon? Keskusteltiinko konkreettisesti siitä, mitä kaikkea ei enää voi tehdä, kun perheessä on pieniä lapsia (viikottaisia työtuntimääriä, työmatkoja, harrastuskertoja, lätkämatseja, keikkoja..)? Monille lapsettomille tuntuu tulevan yllätyksenä mitä kaikkea lasten hankinnasta seuraa.

Miten muut lupaukset ovat pitäneet? Siis ajalta ennen lapsia tai sitten ihan pienet päivittäiset lupaukset ("tulen tänään töistä suoraan", "hoidan ikkunoiden tiivistyksen viikonloppuna" tms). Mietin vain, että kannattaako hankkia lapsia patologisen lupailijan kanssa. Sellaisiakin on.

Vierailija
126/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin tuttavapiirissä on perhe, 3 lasta. Isä halunnut ja ottanut joka lapsen hankinnan itse ensin puheeksi. Nainen aina lasten kanssa, mies menee töistä päin jonnekkin, nainen ei edes tiedä missä on ja koska tulee. :/ Vähän haiskahtaa että on mies halunnut lapset siksi että saa vaimon pysymään kotona, on mustasukkaista sorttia... Ja alle 30 v. vanhemmista kysymys...

Vierailija
127/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska juttu;( Eikö sun äiti tai anoppi vois auttaa sen verran että pääsette miehen kanssa yhdessä jonnekin juttelemaan. Meillä mun mies tienaa perheen rahat kokonaisuudessaan. Asumme ulkomailla joten mitään kodinhoitotukia ei tipu. Hän on skipannut kaikki ylimääräiset harrastukset ja menee firman pippaloihin ja miitinkeihin vain jos on pakko.

On paljon asioita mitä mies voi tehdä pienten lasten kanssa vaikka ihan ulkoilemalla. Meillä mies hoitaa sunnuntaisin lasten suihkut ja pistetään lapset vuoroilloin nukkumaan. Lapset ovat ihan hulluna isäänsä. Jos sun mies halusi lapsia niin eikö sitten halua että nämä ihailevat ja rakastavat häntä. Tuntuu oudolta että hän vahingoittaisi lapsiaan tahallaan viemällä heidät harrastuksiinsa joissa lapset voivat loukkaantua.

Ymmärrän tosi hyvin sun ihmetyksen miehen sanomisten takia. Se vaan on niin että te kummatkin toimitte tässä omaan pussiin. Veiskö se mies lapset oikeasti loukkaantumisvaaraan jos jätät lapset hänelle? Vai onko tämä sun oma visio mahdollisesta asioiden kulusta?

Vierailija
128/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi tekee pitkää päivää elättääkseen perheensä. Sinä olet hoitovapaalla hoitaaksesi lapsianne. Miehesi on ehdottanut että harrastaisit jotain, muttet sinä halua harrastaa, vaan selkeästi haluaisit, ettei miehesikään harrastaisi mitään, koska sinua ei kiinnosta.

Mikset nyt nauti siitä hoitovapaasta, sitten kun haluat, menet töihin. Ja olisit ylpeä, että miehesi jaksaa tehdä pitkää päivää! Mikä valitus siitä sitten syntyisi, kun lojuisi työttömänä kotona? Parin vuoden kuluttua tilanteenne on kuitenkin ihan toinen. Jos miehesi epäsäännölliset menot estävät sinun vakituisen harrastuksen, käy sitten vaikka uimassa tai lenkillä niinä iltoina, kun miehesi on kotona?

Vierailija
129/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:50"]

On paljon asioita mitä mies voi tehdä pienten lasten kanssa... [/quote]

Anteeksi, mutta tämä pisti naurattamaan :D

Onko paljonkin asioita imetyksen lisäksi, joita nainen voi tehdä pienten lasten kanssa, mutta mies ei?

Vierailija
130/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:50"]

On paljon asioita mitä mies voi tehdä pienten lasten kanssa... [/quote]

Anteeksi, mutta tämä pisti naurattamaan :D

Onko paljonkin asioita imetyksen lisäksi, joita nainen voi tehdä pienten lasten kanssa, mutta mies ei?

[/quote]

Monen äidin ja isän mielestä vain äiti voi hoitaa lapsia. Niin typerältä kuin kuulostaakin mutta on totta.

Vierailija
131/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:53"]

Miehesi tekee pitkää päivää elättääkseen perheensä. Sinä olet hoitovapaalla hoitaaksesi lapsianne. Miehesi on ehdottanut että harrastaisit jotain, muttet sinä halua harrastaa, vaan selkeästi haluaisit, ettei miehesikään harrastaisi mitään, koska sinua ei kiinnosta.

Mikset nyt nauti siitä hoitovapaasta, sitten kun haluat, menet töihin. Ja olisit ylpeä, että miehesi jaksaa tehdä pitkää päivää! Mikä valitus siitä sitten syntyisi, kun lojuisi työttömänä kotona? Parin vuoden kuluttua tilanteenne on kuitenkin ihan toinen. Jos miehesi epäsäännölliset menot estävät sinun vakituisen harrastuksen, käy sitten vaikka uimassa tai lenkillä niinä iltoina, kun miehesi on kotona?

[/quote]

Yöaikaan ei ole uimahallit meilläpäin auki. Eikä muitakaan jumpparyhmiä yms. Aloituksessani luki, että harrastuksiini jäisi aikaa vain yöllä. Ap

Vierailija
132/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:39"]

Miksi näissä tapauksissa on aina ehtinyt syntyä jo parikin lasta, joskus vielä enemmän. Miksi teit sen toisen lapsen, vai muuttuiko mies ihan yht'äkkiä?

[/quote]

Äiti todennäköisesti huomaa vasta toisen lapsen syntymän jälkeen että lähteminen on hankalampaa kuin aiemmin. Yhden kanssa on niin helppo tulla ja mennä lapsen rytmien ja rutiinien mukaan. Kahden lapsen kanssa onkin vaikeampaa. Jos lapset ovat lyhellä ikäerolla, onkin kaksi täysin hoidettavaa lasta. Jos ikäeroa on enemmän, toinen on päikkäreillä ja toinen hereillä, tunnin päästä tilanne on päinvastoin. Isomman lapsen kiinnostuksen kohteet voi olla sellaisia ettei pientä vauvaa voi sinne viedä. Isoa taas ei kiinnosta rauhalliset vauvajutut. Tuttavat taas eivät (ehkä) halua kahta lasta hoitoonsa.

Oma mies onneksi hoitaa kotia ja lapsia ihan yhtä paljon kuin minäkin. Huomasin ylläkirjoittamani silloin kun toinen lapsi oli vauva. Kyläilyt ja kauppareissut tms jäi yleensä iltoihin ja viikonloppuihin kun ne pystyi koko perheellä toteuttamaan. Silloin kun esikoinen oli vauva, pystyin paljon helpommin kulkemaan vauvan kanssa kahdestaan.

Vierailija
133/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ap joskus lapsenvahti ja lähde shoppailemaan tai harrastamaan. Jos mies ei siis senvertaa pysty lapsien kanssa olemaan.

Vierailija
134/134 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan miehen idioottimaisuudesta oli merkkejä jo ensimmäisen lapsen synnyttyä?

Mä tekisin äijälle listan, jossa on mun vapaailllat, ja niiden koittaessa häipyisin ja jättäisin lapset miehen kanssa. Jos et uskalla sitä tehdä, niin sitten voit syyttää vain itseäsi. Miesten tapa hoitaa lapsia on usein erilainen kuin naisilla, mutta ei välttämättä huonompi. Sitä paitsi mä luulen, ettei ne harrastusporukat katselisi lapsia siellä paikan päällä, joten miehesi jäisi kyllä yhden kerran jälkeen kotiin.