Joulukuiset 2013
En löytänyt joulukuun vauvasta haaveileville omaa pinoa, joten päätin sen nyt sitten aloittaa itse. Kaikki omasta pikkutontusta haaveilevat mukaan kuumeilemaan!!!
Ensin hieman itsestäni ja perheestäni, jos kaikki eivät vielä minua tunne... Eli perheeseeni kuuluu minun ja mieheni lisäksi neljä poikaa ikähaarukalla 12-1 v. Viidennestä ja viimeisestä olen kuumeillut tässä jo jonkin aikaa "hieman" miestäni enemmän;)
Edellinen kiertoni oli ensimmäinen ns. normaalimittainen ja muutenkin normaali synnytyksen jälkeen. Toivottavasti näitä olisi enemmän tiedossa! Kiertoni oli ennen synnytystä 28-29 päivää, mutta nyt viimeaikoina se on tupannut venymään vähintään 33 päivän mittaiseksi.
Tellu kp 4/28-33
Kommentit (448)
Huh kp. 29/30 ja tissit kipeyty. Yleensä, mulla kipeytyy mieltei heti oviksen jälkeen! nyt tuli taas toivoa ;)
Huomenta! Meitä on nyt sitten useampi ekasta kierrosta plussanneita:) Vaikka itse olin niin varma, ettei sellaista tapahdu...ainakaan minulle itselleni;) Tein tänään vielä tuon viikkonäytöllisen ja tulos raskaana 2-3 eli ovulaatio ollut nimenomaan juuri silloin, kun ajattelinkin. Lasken nyt sitten sen niin, että viikkoja 4+3, koska niin se tuon tuloksen perusteella laskettaisiin, jos kierto olisi sen 28 päivää. Itsellä nyt oli pidempi, mutta noin kai se silti menee. LISÄÄ PLUSSIA KIITOS:) Ja sitten tuntemuksia jakamaan tuonne joulukuisiin odottaviin. En ole nyt katsonut, onko siellä vielä tuttuja, mutta aion sinne ilmoittautua vasta sitten, kun muutkin tästä pinosta uskaltautuvat!
Kiitos kaikille onnitteluista! Tänään tein vielä varmistustestin ja kyllä siihenkin piirtyi ne kaksi viivaa :) mitään oireita ei oikeastaan ole, paitsi jatkuva jano ja vessassa juoksen aika usein...
Paljon onnea Sude plussasta! Mahtavaa :) aika samoilla päivillä mennään, minulle antoi laskuri lasketuksi ajaksi 7.12.
rahtarinna, onnea! Kyllä se plussa on plussa vaikka mihin aikaan vuorokaudesta esiintyisi :) todella hienoa, että plussasit noinkin epäsäännöllisistä kierroista huolimatta! Nyt saat sitten jännäillä että miten pitkällä raskaus on, oireita sinulla ainakin löytyy :)
ja tervetuloa kaikille uusille, toivottavasti nähdään kaikki vielä tuolla odotuspuolella :) en kyllä itse ehkä ihan vielä uskalla sinne siirtyä mutta ehkä sitten kun tätä on saanut sulatella vähän...
Tarrasukka: olen itsekin aika yllättynyt siitä, miten rauhallisin mielin olen tästä plussasta. Luulin että olisin jo tässä vaiheessa täysi hermoraunio... Mutta sekin aika varmaan vielä tulee. Mutta olo on ihan erilainen kuin huonosti päättyneessä raskaudessa, silloin en olisi halunnut kenelläekään kertoa ja oli koko ajan todella epätodellinen ja epävarma olo. Joten toivottavasti tämä rauhallisuus on hyvä enne... Toivottavasti sinäkin vielä plussaat pian!
Tellu: voihan harmi tuota tiputtelua, varmasti ärsyttävää... Mieluummin nyt tulisi täti saman tien kunnolla jos kerran on tulossa. Ei saa tulla vaan koputtelemaan ovelle...
hienoa meltsu, että digitesti varmisti vielä plusauksen :) mikä on olo? Ehkä me pian uskalletaan tuonne odotuspinoon ilmoittautua? ;)
oikein paljon plussatuulia teille kaikille ja kiitos vielä tuestanne! En kyllä aio vielä tästä pinosta häipyä :)
Sabriina: Täällä olo ei yhtään niin rauhallinen, kuin sinulla;) Välillä kyllä tulee sellaisia hetkiä, että huomaan olevani vain onnellinen raskaudesta ja luottavaisin mielin että kaikki menee hyvin. Mutta pääasiassa kyllä hermostuttaa ja pelottaa, että entä jos ei kaikki menekään hyvin. Luulen, että tämä hermoilu johtuu ainakin osittain siitä, että tuo plussa yllätti täysin, kun kävi niin helposti ja nopeasti tämä raskautuminen. On vaan sellainen epätodellinen olo, että voiko asiat muka mennä näin täydellisesti vai tuleekohan nyt sitten käymään huonosti vielä. Fyysisesti olen todella väsynyt. Eilen illalla aloin jo yhdeksän jälkeen(sisäisen kellon mukaan siis vielä siinä talviajassa kahdeksan jälkeen;)) torkahdella sohvalle ja puoli kymmeneltä menin jo nukkumaan vaikka olin nukkunut myös päiväunet ja edellisen yönkin todella hyvin. Väsytti vaan niin mielettömästi. Ja tänään on väsyttänyt yhtä paljon. Väsymys oli ekassakin raskuadessa voimakasta, mutta vasta myöhemmillä viikoilla. Tällä kertaa alkoi siis näin aikaisin. Lisäksi olen viimeksi tänään aamulla yökkäillyt hetken aikaa ilman mitään syytä. En siis tiedä edes, mikä sen laukaisee, kun ekassa raskaudessa ihan selvästi pahat hajut tai nälkä aiheutti tuota,mutta nyt sitä tulee siis ihan ilman mitään selitystä varoittamatta. Silti vaikka noita oireita on jonkin verran, olo on niin epätodellinen koko raskauden suhteen, etten meinaa uskoa todeksi. ehkä, jos olisin kauemmin joutunut yrittämään, osaisin myös suhtautua paremmin:) Hankala selittää:) Mutta olisihan se ihan kiva mennä näitä tuntemuksia sinne odottaviin jakamaan. Tulen perässä, jos sinä menet ensin, kun kerran laskettu aikasikin on päivää ennen minua;) Ja te muut saatte sitten seurata myös perässä:D
Tänä aamuna tein toisen testin, siihen tuli melko vahva plussa, eilistä tummempi :) En voi jotenkaan millään uskoa, että olen raskaana. Tuntuu, etten pysty sanomaan: "olen raskaana", en usko sitä todeksi! Kuulostaapa tyhmältä. Tämä plussatesti todella yllätti, koska en olisi uskonut että meillä tärppää heti ekasta kierrosta. :) Totta kai olen hyvin, hyvin onnellinen ja odotan että nämä alkuviikon kuluisi nopeaa, nämä on ne kaikista ikävimmät viikot, odotuksen ja pelonsekaiset tunteita. Esikoisen kohdalla oli koko raskauden ajan, myös alussa, tosi luottavainen olo ja usko että kaikki menee hyvin. Nyt olo on jostain syystä paljon epävarmempi, ehkä siksi kun on jo äiti ja kokenut kerran raskauden, synnytyksen ja pikkuvauva-ajan, tietää miten suuri lahja oma lapsi on ja ettei kaikki tosiaan ole itsestäänselvää... Minunkin pitäisi siirtyä kirjoittelemaan tuonne odotuspuolelle, mutta en taida vielä uskaltaa. :) Tänä aamuna kauppareissulla tunsin, että jotain lorahti housuihin ja ajattelin, että no niin, menkat taisi alkaa... no, ei ollut mitään, tunne vain. Oireita ei juurikaan ole, paitsi rintojen pieni arkuus ja välillä juiliminen vatsassa, esikoisen kohdalla pahoinvointi alkoi rv 6, sitä odotellessa... Toivon, että oireita olisi, koska sehän on hyvä merkki. :)
Kiitos kaikille onnitteluista, minä taidan siirtyä takavasemmalle, aion kyllä käydä lukemassa teidän muiden plussauutisia, toivottavasti niitä saadaan vielä paljon lisää! :) Ehkä nähdään odotuspuolella! :)
Ihanaa kevättä kaikille, tsemppiä yrittäville ja onnea plussanneille! :)
Sude rv 4+3
Noniin alkoihan niitä plussauutisia tulla! :) Onnea! Olisi kyllä ihanaa nähdä ne kaksi viivaa testissä :)
ON: Nyt siis meneillään kp 29 ja olen jo kärsimättömänä miettinyt että koskahan sitä testailis :) menkkojen pitäisi alkaa siis huomenna jos mennään lyhimmän kierron mukaan, mutta viimeksi menkat alkoivat vasta kp 38. Ei jaksaisi odottaa! Oireita on ollut lievästi, mutta jos jonkinlaista, mutta en uskalla yhditää niitä raskauteen ennen kuin toisin todistetaan :)
Aurinkoista päivää!
T. Metsätähti
[quote author="Metsätähti88" time="03.04.2013 klo 17:02"]
Noniin alkoihan niitä plussauutisia tulla! :) Onnea! Olisi kyllä ihanaa nähdä ne kaksi viivaa testissä :)
ON: Nyt siis meneillään kp 29 ja olen jo kärsimättömänä miettinyt että koskahan sitä testailis :) menkkojen pitäisi alkaa siis huomenna jos mennään lyhimmän kierron mukaan, mutta viimeksi menkat alkoivat vasta kp 38. Ei jaksaisi odottaa! Oireita on ollut lievästi, mutta jos jonkinlaista, mutta en uskalla yhditää niitä raskauteen ennen kuin toisin todistetaan :)
Aurinkoista päivää!
T. Metsätähti
[/quote]
mulla kanssa 29 eli huomenna pitäs alkaa menkat. tänään aamulla alko tissikipu hyvin pienenä ja nyt on yhtäkkiä ja selvää kipuilua ja nännipihat levinny ihan oudoiks! (tämä yhdessä päivässä?) :) alan jo olemaan toiveikas.
++++ kaikille :) huhu ku on ollu tuottosa kierto, kun nuin moni plussannu! ehkä se on se kevät ;)
Täällä jännätään :) Menossa kp 33/34. Tän päivän aikana mun rinnat on jotenkin "räjähtäneet" ihan valtavan kokoisiksi. Ainakin yhdellä kuppikoolla suurentuneet, huh! Ovat myös järkyttävän kipeät sivuilta. Juoksulenkille pitäisi vielä lähteä näiden tissien kanssa :D Tiputtelua ei ole vieläkään (sitä on yleensä AINA näin pitkässä kierrossa), ja ruumiinlämpö on korkealla, 37 astetta. Kohdunnapukka on edelleen todella kova, on aina aiemmin ollut paljon pehmeämpi tässä vaiheessa kiertoa. Mahassa on pieniä menkkatuntemuksia, toisaalta ovat myös hyvin samantyylisiä kuin oviksen aikaan. Maha on kipeämpi kun on pitkään jalkeilla tai muuten rasittaa itseään, esim. salilla, menee levolla ohi. Väsymystä on ilmassa, töiden jälkeen on pakko kömpiä nukkumaan. Kahvi närästää, muuten ei mitään kuvotuksia tms.
Aina välillä olen ihan varma että nyt olen raskaana, mutta sitten taas järki laittaa vastaan ja kertoo että 3,5 vuoden tekemisen jälkeen ei tule luomuihmeitä. Me emme ole lähteneet hoitoihin, se on meidän valintamme. Ja jos tästä kierrosta en raskaaksi tule, lopetamme vauvahaaveilun ja aloitamme elämässä muut projektit :)
Testipäivää en ole vielä päättänyt, katsotaan nyt ne menkat ensin, että alkavatko vai eivät. Onnittelut kaikille plussanneille! <3
Heissan kaikille!
Vieläkö mahtuu mukaan kuumeilemaan!? =)
Olen 27 v. ja mieheni 30 v. ja toinen lapsi ollut jo vuoden yrityksessä, nyt siis yk13 menossa. Normaali kierto mulla 26-28 ja nyt juuri tässä jänskätään joko olisi tärpännyt vihdoinkin. Nyt siis kierto 28/28 eikä menkkoja oo kuulunu. Menkkamaisia kipuja ollu jo kp24 ja olinkin jo aivan varma että mensut alkaa.
No joskohan huomen aamulla uskaltaisi tehdä testin, joka tuolla kaapissa niin kovin huutaa nimeään!! =)
Moi Nalle85 itsekin vasta porukkaan liityin. Tervetuloa :) Samassa tilanteessa siis olet aikalailla, kuin minäkin. Mulla pitäis huomenna menkat alkaa (jos alkaa) ja yritystä takana pian vuosi.
Tein tänään testin 29/30 ja nega oli..
ajattelin nyt testailla toisella tavalla, kun olen jo niin kyllästynyt testeihin, joissa yksi viiva.
mietin, jos testaisi tuolla lämmön mittailu menetelmällä. Eli, jos on oviksesta 18 lämmöt koholla ni ois raskaana. Nyt dpo 12 ja vielä 37,1 (iltalämpö)
Hyvää iltaa!
Niin lisäilen vielä taustatietoja ja kevennän samalla mieltäni!=)
Meillä on toukokuussa 2 vuotta täyttävä tyttönen ja tätä toista lähettiin yrittään hieman ennen kun tyttö täytti vuoden. Mulla oli jo siinä vaiheessa todellla kovana tuo vauvakuume ja olisinkin halunnut lähteä toista yrittämään jo aikaisemmin, mutta mies ei halunnut, koska jos olisikin tärpännyt piakkoin niin hänestä ikäero olisi ollut liian pieni. No muutaman kierron jälkeen olo oli vielä oikein positiiviinen mutta pikkuhiljaa joka kierron jälkeen olo on vaan pahentunu ja pahentunu ja asiaa ei ole yhtään auttanu ympärilläni sikiävät lähikaverit ja suku, ja jatkuvat kysymykset, että no koskas teille ja tyttökin on jo niin iso että kyllä leikkikaveria jo kaipaa. Muutaman hyvän ystävän kanssa olen asiasta avoimesti keskustellut ja on ollut hyvä purkaa heille sydäntä, mutta sitten molemmat rupesivatkin itse odottamaan nopeilla tärpeillä, niin pisti kyllä oman pakan aika sekasin ja sen jälkeen ei olla enään kauheasti minun raskausyrityksistä puhuttu, koska en vaan osannut enään siitä heidän kanssaan jutella. Todella iloinen olin tottakai ystävieni raskauksista, mutta samalla kova suru sydämmessä että miksi ei meillä onnistu. No nyt kun tuo maaginen vuosi on juuri tulossa täyteen ollaan miehen kanssa lohduttauduttu sillä että kohta voipi varailla aikaa lääkärille ja mahdollisiin lapsettomuustutkimuksiin, joskohan sieltä saisi apua tilanteeseen.
..ja nyt siis kovin täällä jännitän huomista aamua, kun olis tarkotus tehä testi aamulla. En varmaa saa nukutuks koko yönä. Ilmottelen miten kävi! =)
Onnea myös täältä kaikille plussanneille ja stemppiä kaikille plussaa odottaville! =D
Moi Karoliina89! Sulla siis myös jännät paikat huomenna, pidän peukut pystyssä! =)
Nyt täytyy lähtee yrittään sitä unta. Öitä kaikille kanssa jännittäjille! =)
Tänne ei uutta auringon alla. Eilen ja tänään tullut vain muutama onneton rusehtava tiputteluvuotonen vai miksi noita nyt sanoisi. Ei menkkaoloja, muttei mitään muitakaan oloja. Mua niin ärsyttää, kun olin ihan varma, että kierto alkaisi viimeinkin olemaan kohdillaan, mutta ei niin ei.
Täällä taas onnittelujen paikka useammalle, joten onnea kaikille ja niitä kuuluisia tarrasukkia paljosti matkaan :-)
Mä siirryn tammikuisten matkahan, joten siellä nähdään me muut, vielä treenaavat.
Voimisia kaikille <3
Ei menkkoja ainakaan toistaiseksi! Tänään siis kp 34/34. Tuntemuksia on hiukan edelleen, mutta ei ainuttakaan tippaa minkään väristä vuotoa, paitsi ihan neutraalin väristä valkkaria. Tissikipu jatkuu edelleen. Eilen lenkillä juostessa samaan aikaan sekä närästi että kuvotti. Tuntui kun mahalaukku olisi ollut tulossa ulos. Outo fiilis, sen voin sanoa :D
Töihin tullessa kävin kaupassa ja ostin Pregcheckin kahden liuskan paketin. Saas nähdä maltanko pitää tänään sormeni erossa testistä :P Plussaonnea meille jännääjille! :)
Joulukuiset (4.4.2013)
Suvilintu kp 10/27-28
Ninnu73 kp 15/28-29 yk 1
Tiinu89 kp 17/26-28 yk3
Tarrasukka kp 19/ 28-30
mago kp 26/28 yk11
Metsätähti88 kp 30/30-35 yk 4
Pimelipom kp 33/31-33 yk 1=km + yk 14
Mukana myös:
Roxymamma
Pihlaja
Maisa84
Danikris1503
Karoliina89
Orvokki80
Nalle85
Plussanneet:
Taika82
Jonsei
Meltsu12
Sude
Sabriina
Rahtarinna
Anteeksi jo valmiiksi, mutta nyt on varmasti puutteita listassa, kun koitan tosiaan kahtaa listää pitää ajantasalla. Taidankin jättää tämän listan päivittämisen, kun alkaa tonne tammikuisiin valua tota porukkaa... Tässä nyt kuitenkin pikainen päivitys...älkää loukkaantuko, jos puututte tai kp:t on väärin ;)
Tiputin meidät pois listalta, jotka ovat jo mukana tuolla tammikuisissa... ihan vain siksi, että on selkeämpää kun on vain yhdessä pinossa=)
).( Tässä kopiona ON-osio tuolta tammikuisista, en jaksa sitä uudestaan kirjoitella.
Joo, eli siis menkat ei ole edelleenkään alkaneet! V****TAA! Sorry mun raivoaminen! Tässä vaiheessa sitä vain haluaisi jo niin siihen uuteen yritykseen. Surut on tässä vaiheessa jo surtu... ainakin minun kohdallani. Sitäpaitsi tiedän tulevani sitten seuraavan kierron lopussa hulluksi, kun en edes tiedä, milloin menkkojen pitäisi alkaa. Silloin minulta kysytään hermoja ja pitkää pinnaa. Ja malttia tietysti, etten rupea testailemaan hullun lailla turhaan! Noh, nyt ei auta kuin odotella=(
Minulla ei ole edes kuukautiskipuja! En kyllä muista, miten oli edellisessä tuhruvuotokierrossa kipujen kanssa... alkoivatko ne vasta sitten kuin kunnon vuotokin vai jo tuhruvaiheessa. Ihmetyttää osaltaan myös se, että tunsin oviksen luullakseni 18.3. eikä minulla ole mielestäni näin kauaan kestänyt ennen menkkojen alkaminen oviksesta laskettuna. Olen kyllä myöskin kuullut, että moni luulee tuntevansa ja jopa tikuttavansa oviksen ja sitten kuitenkin lääkärissä selviää, ettei koko ovulaatiota ole tapahtunut! Eli voihan kyseessä olla tämmöinenkin kierto, ettei koko ovista limoista ja kivuista huolimatta ollutkaan. Oli miten oli, niin tämä käy tosiaan jo hermoille. Aikaisemmin myös näinä tuhrupäivinä vuoto on päivä päivältä hieman lisääntynyt, nyt se on oikeastaan vakio, siis n. ruokalusikallinen (vaikea tietysti siteestä arvioida). No toisaalta tämän pitäisi kaiken järjen mukaan lisääntyä viimein tänään tämän vuodon, sillä koskaan tuhruvaihe ei ole kestänyt yli kolmea päivää. Ainoa, mikä tässä huolettaa on se, ettei tosiaan edes tunnut, että ne menkat alkaisivat. Välillä eilen ja tänäänkin oikein tunsin kuinka siteeseen suorastaan hulahti jotain, mutta kuitenkin veskissä käydessä side on vain hieman rusehtava... eli kai minä sitten pissaan housuunikin jo!
Toisaalta suuta kuivaa ihan mielettömästi. Huomasin tämän janon tunteen viimeksikin menkkojen aikaan, mutta nyt on vain tämä oire (potenssiin sata) ilman sitä kunnon vuotoa...!
Olen herännyt joka ikinen yö aamuyöstä, enkä ole saanut sitten enää unta. Unettomuus johtuu varmaan siitä, että olen mestari öisin miettimään näitä kaikenmaailman vuotojuttuja yksikseni. Arvatkaapa olenko sitten päivisin kuin nukkuneen rukous. Kaiken huippu oli tiistaina kun töiden jälkeen TODELLA väsyneenä paukkasin päiväkotiin kuopusta hakemaan, vaikkei se lapsi edes ollut siellä vaan kotona mieheni kanssa!!!! Ette arvaa, kuinka NOLOTTI! Mies nauroi niin, että meinasi laskea alleen kun menin kotiin ja kerroin tapahtuneesta. Olisi tosiaan kiva, jos saisi yönsä nukuttua niin ehkä tämä väsymyskin helpottaisi ja sitä myöten nämä muut oheisvaivat, kuten tuo asioiden unohtelu;)
Nyt vaan kädet ristissä toivon sitä yleensä ei toivottua vierasta kylään... bd
Maisa84 sinäkin siis samassa tilanteessa.. :))
ja Tellukin? Voi sinua. :/ minullakin ollut nyt hieman levottomia öitä. heräsin tänään kesken unen, jossa pelastin vauvaa valumasta rattaiden kanssa autotielle.
Minulla siis 30/30 tissit kipeät, hilpeä mieli, ei menkkaoireita. Huomenna olis tentti, mutta en saa millään luettua/tehtyä mitään järkevää tässä tilanteessa. Totesin jo piinaviikon alussa, että haluaisin vaan nukahtaa ja herätä viiko päästä..
No ei vauvaa tälläkään kertaa! =( Ei tarvinnu aamulla testata ku tulva alko heti pöntölle päästessä. No ihme kyllä tällä kertaa en enää jaksa itkeäkkään, vaikka surettaa niin perhanasti. No viikonloppuna on tiedossa kaverin juhlat, et nyt saa sit luvan kanssa hieman viiniä nautiskella (tosin olisin niin ollut mieluusti ilmankin). No eiköhän tästä taas nousta uuteen nousuun...onneksi ulkona paistaa ihana piristävä kevät aurinko!
Stemppiä vielä kaikille joulukuisille jännääjille, ite kans siirryn tonne tammikuisiin ihmettelemään elämää!
Höh Nalle85. <3 Toisaalta pääsit epätietosuudesa eroon ja nyt uuteen nousuun niinkuin sanoitkin.. Mulla mahakivut ehkä koventuneet. Seuraan varmaankin kohta perässä! :/
:( en enää kestä alkais nyt ne menkat tai tulis plussa. pääsis vaan tästä piinauksesta!
Joulukuiset (3.4.2013)
Suvilintu kp 9/27-28
Ninnu73 kp 14/28-29 yk 1
Tiinu89 kp 16/26-28 yk3
Tarrasukka kp 18/ 28-30
mago kp 25/28 yk11
Metsätähti88 kp 29/30-35 yk 4
Kirsikkakarkki yk 9 kp 30/28-33
Maizaana kp 31/28, yk 1 keskenmenon jälkeen
Pimelipom kp 32/31-33 yk 1=km + yk 14
Tellu kp 34/28-33 yk saattais olla vaikka 4
Marjana kp 35/30-35 yk 3v.
Mukana myös:
Roxymamma
Pihlaja
Pikkuinenmyy
Maisa84
Danikris1503
Karoliina89
Orvokki80
Plussanneet:
Taika82
Jonsei
Meltsu12
Sude
Sabriina
Nyt äkkiä lähinnä omaa napaa, paitsi nyt tietysti ihan ekana onnea plussanneille!
Minulla ei sitten kuitenkaan se vuoto alkanut kunnolla=( Tuli koko päivän aikana ehkä ruokalusikallinen verta siteeseen. Minä olin jo luullut, että tämmöinen tuhruttelu ennen menkkoja olisi loppunut kun nyt ainakaan viimekierrossa ei sitä vaivaa enää ollut.
Minullahan tuli tuo tuhruttelu tutuksi vasta nyt viimeisen synnytyksen jälkeen. Se on saattanut joissakin kierroissa kestää jopa kolme päivää ennen kuin on kunnolla alkanut vuoto, HUOH! Tämä jos mikä on rasittavaa=( Toivon, että vuoto alkaisi tänään kunnolla, mutta nyt vaan stressaan niin paljon, että pahoin pelkään... Voi kunpa sitä ihminen voisi vain toimia! Nyt pitää yrittää siirtää ajatuksia menkoista vaikka niihin ihaniin työasioihin, jospa sitä sitten kroppakin vörkkisi=)