Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]

Vierailija
02.03.2013 |

Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja

Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse  ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!

Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.

Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D

Kommentit (686)

Vierailija
661/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kysyä vanhimmilta. Olen vanhin. Ihmettelen kuka kanssasi tutkii koska olet todella huonosti perillä järjestömme perusasioista. :(

Vierailija
662/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 20:33"]

Jehovan todistajat eivät mielellään mainitse Michael Jacksonin nimeä jehovantodistajuuden yhteydessä eikä hän ja hänen perheensä kelpaa kuin huonoiksi esimerkeiksi.  Joten esimerkki perhe on nyt todella huono

[/quote]

Maailman kuuluisin Jehovan todistajat -perhe; äiti Katherine on ollut Jehovan todistaja jo 50 vuotta, minkä lisäksi kaikki lapset kasvatettiin ja kastettiin Jehovan todistajiksi. Eipä ole Katherine hylännyt ja katkaissut välejään niihin lapsiin, jotka sittemmin eronneet tai erotetut. Ihan viime vuosinakin käynyt esimerkiksi juuri Michaelin (ennen kuin kuoli) ja LaToyan kanssa kokouksissa yms. Useasti kuvattu yhdessä jne.

Ehkä jos kyseessä olisivat Katherine serkut, ehkä tilanne olisi toinen. Mutta omat lapset ovat aina omia lapsia eikä se ole mikään "tekosyy", että äiti huolehtii ja on läsnä omille lapsilleen. alaikäisille tai täysi-ikäisille. Ehkä tässä on sitten myös kulttuurillista eroa; Suomessahan useasti ajatellaan, että kun olet 18 olet omillasi, ja toisille on taas itsestään selvää, että perhe on yhtä aina, lapset ovat aina omia lapsia.

[/quote] Etkö ymmärrä mitä puhun. Jehovan todistajat arvosta Michael Jacksonin kuuluisuutta paskan vertaa. Hän tai hänen perheensä ei ole heille mikään esimerkki. ja tästä karttamisesta on todella paljon esimerkkejä. Tunnen itse tapauksia. Ja Jehovan todistajat kohtelevat hyvin niin kauan kunnes menet kasteelle. Sitten se totuus valkenee. Itselleni oli todella järkytys nähdä se kaikki kaksinaamaisuus koska luulin että kysymys on todella ystävällisistä ihmisistä. Missään en ole niin ilkeitä ihmisiä tavannut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuuleppas sinä kiinnostunut! Älä ota näitä hommia näin vakavasti! En minäkään ota. Tänäänkin olin valtakunnansalin lavalla puhumassa täyttä kakkendaalia. Mummot tykkäs. T:Veli Vanhin

Vierailija
664/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 20:33"]

Jehovan todistajat eivät mielellään mainitse Michael Jacksonin nimeä jehovantodistajuuden yhteydessä eikä hän ja hänen perheensä kelpaa kuin huonoiksi esimerkeiksi.  Joten esimerkki perhe on nyt todella huono

[/quote]

Maailman kuuluisin Jehovan todistajat -perhe; äiti Katherine on ollut Jehovan todistaja jo 50 vuotta, minkä lisäksi kaikki lapset kasvatettiin ja kastettiin Jehovan todistajiksi. Eipä ole Katherine hylännyt ja katkaissut välejään niihin lapsiin, jotka sittemmin eronneet tai erotetut. Ihan viime vuosinakin käynyt esimerkiksi juuri Michaelin (ennen kuin kuoli) ja LaToyan kanssa kokouksissa yms. Useasti kuvattu yhdessä jne.

Ehkä jos kyseessä olisivat Katherine serkut, ehkä tilanne olisi toinen. Mutta omat lapset ovat aina omia lapsia eikä se ole mikään "tekosyy", että äiti huolehtii ja on läsnä omille lapsilleen. alaikäisille tai täysi-ikäisille. Ehkä tässä on sitten myös kulttuurillista eroa; Suomessahan useasti ajatellaan, että kun olet 18 olet omillasi, ja toisille on taas itsestään selvää, että perhe on yhtä aina, lapset ovat aina omia lapsia.

[/quote] karttamisesta on todella paljon esimerkkejä. Tunnen itse tapauksia.

[/quote]

Kukaan ei edelleenkään kiistä karttamista, vaan sen, että Jehovan todistajuuden nimissä olisi pakko hylätä ja katkaista välit eronneeseen tai erotettuun perheenjäseneen. Jos jotkut niin tekevät, niin se ei tarkoita sitä, että kyseessä on Jehovan todistajuuden velvoite. Jos joku Jehovan todistaja -isä ei päästä poikaansa siviilipalvelukseen (kuten yhdessä aiemmin esille tulleessa esimerkkitapauksessa sanottiin), niin se ei tarkoita, että Jehovan todistajuuden velvoite on olla käymättä siviilipalvelusta - se ei ole. Jos joku Jehovan todistaja -sisko ei hyväksy popmusiikkia, se ei tarkoita, että se on Jehovan todistajuuden velvoite - se ei ole. Jos joku Jehovan todistaja -äiti ei halua tavata missään olosuhteissa erotettua siskoaan, se ei tarkoita, että se on Jehovan todistajuuden velvoite - se ei ole.

Missään ei sanota, että Jehovan todistajuuden ehdoton velvoite on hylätä ja katkaista välit eronneeseen tai erotettuun perheenjäseneen. Ei missään. Karttamisesta kyllä puhutaan ja siitä annetaan ohjeistusta, mutta missään ei sanota, että Jehovan todistajuuden ehdoton velvoite on hylätä ja katkaista välit eronneeseen tai erotettuun perheenjäseneen. Ei missään.

Vierailija
665/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän me ollaan samaa mieltä Karttamista on ja  jotkut ovat hylänneet perheenjässenensä, myös lapsensa. Ja nämä ihmiset perustelevat menettelyään Raamatulla ja Vartiotorni-Seuran kirjallisuudella. Se on järkyttävää. Toiset eivät toimi näin voimakkaasti ja ymmärrän että se herättää katkeruutta niissä jotka ovat joutuneet lähiperheensä karttamaksi. Mutta mitä erotettujen kohteluun muuten tulee niin sekin on mielestäni hyvin outoa. Kun minut erotettiin työpaikallani oli eräs Jehovan todistaja ja töissä hän puhui minulle työasiat ja myös tervehti, mutta jos hän tuli kadulla vapaa-ajalla vastaan hän ei tervehtinyt. Olimme tunteneet useita vuosia. Todella kieroutunut meininki!

Vierailija
666/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turha vetää mitään roskaa että eronneet/erotetut olisivat niin pahoja että siksi kartetaan. Ei pidä paikkaansa. Monikin on tavallinen perheen isä/äiti ja työssäkäyvä ihminen ja heitä kartetaan. Täyttä sontaa väittää että exissä on vika, kun oma järjestelmä on mätä.

Yhtään valaisevaa kirjallisuudesta löytyvää paikkaa ei ole toistamisestani huolimatta eteeni annettu koskien asiaa ettei tarvitse karttaa!

Ja toki tutkivalle annetaan mahdollisimman hyvä kuva todistajuudesta, mutta auta kun pää veden alle läsähtää niin kohtelu muuttuu! 

Vierailija
667/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan täysin edellisen kommentin.

Vierailija
668/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 21:15"]

Ei tarvitse kysyä vanhimmilta. Olen vanhin. Ihmettelen kuka kanssasi tutkii koska olet todella huonosti perillä järjestömme perusasioista. :(

[/quote]

ja meidän pitäisi oikeesti uskoa, että täällä vauvapalstalla olisi vallan joku mies ja vieläpä jehovantodistaja, ooo ja vieläpä joku vanhin ;) he he tuota nyt ei usko kukaan!

Vierailija
669/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 21:15"]

[/quote]

ja meidän pitäisi oikeesti uskoa, että täällä vauvapalstalla olisi vallan joku mies ja vieläpä jehovantodistaja, ooo ja vieläpä joku vanhin ;) he he tuota nyt ei usko kukaan!

Vierailija
670/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vanhin taitaa ainoa fiksu todistaja täällä olla jolla on asiat hallussa!

Painotan että itse vanhimmat antoivat käskyn minua karttaa. Tuskin he päästään sitä keksivät vaan ihan ohjeiden mukaan menevät. En tiedä yhtään erotettua joka olisi yhteyksissä normaalisti omaan perheeseensä. En yhtään! Ja aika kauan todistaja olin ja karttamis käsky oli aina suora! Ei missään nimessä saa olla tekemisissä kuin pakon edestä! 

Vierailija
671/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todettakoon että karttamista on ja sekin etteivät kaikki karta. Kaksinaamaista touhu joka tapauksessa on.

Huvittavaa on että Michael Jackson ja perheensä otettiin tässä yhteydessä esiin. Jehovan todistajat selittävät perheen lasten pop-uraa sillä kun isä Joe Jackson pakotti ja isähän on perheen pää jota lasten on toteltava.

Yleensä Jehovan todistajat eivät katso mitenkään suopeasti pop-tähteyttä tai maallista näkyvää esillä olevaa uraa. Mielellään kaikki tuollainen kielletään.

Michael Jacksonin Thriller tuomittiin JT-piireissä okkultistisena. Wikipediasta lainattua

"Jackson kastettiin Jehovan todistajaksi myöhäisessä teini-iässä. Järjestön toimintatapoihin kuuluu ovelta-ovelle-saarnaaminen, jota myös Jackson teki. Kun hän oli jo tunnettu, hän kävi ihmisten ovilla tekoviiksiin ja muihin valeasuihin sonnustautuneena.[253] Uskonnollisen vakaumuksen ja musiikkiuran yhteensovittamisessa alkoi tulla vaikeuksia Thriller-albumin myötä, kun sen nimikappaleenmusiikkivideossa oli okkultistisia aineksia. Lopulta videon alkuun lisättiin huomautus, jossa Jackson vakuutti videon sisällön olevan ristiriidassa hänen vakaumuksensa kanssa. Lisäksi Jackson antoi harvinaisen lausunnon Jehovan todistajien Herätkää! -lehdelle, jonka musiikkivideoita käsittelevässä artikkelissa hän sanoi: "En koskaan enää tekisi sellaista videota!"[253] Jackson erosi järjestöstä lopullisesti omasta aloitteestaan vuonna 1987.[253]

Vuonna 2008 mediassa väitettiin Jacksonin kääntyneen islamiin ja ottaneen nimekseen Mikaeel.[254] Tieto ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa, sillä Jacksonin yksityisissä hautajaisissa mukana olleiden mukaan ne noudattivat Jehovan todistajien seremoniaa.[25"

Vierailija
672/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 21:56"]

On turha vetää mitään roskaa että eronneet/erotetut olisivat niin pahoja että siksi kartetaan. Ei pidä paikkaansa. Monikin on tavallinen perheen isä/äiti ja työssäkäyvä ihminen ja heitä kartetaan. Täyttä sontaa väittää että exissä on vika, kun oma järjestelmä on mätä.

Yhtään valaisevaa kirjallisuudesta löytyvää paikkaa ei ole toistamisestani huolimatta eteeni annettu koskien asiaa ettei tarvitse karttaa!

Ja toki tutkivalle annetaan mahdollisimman hyvä kuva todistajuudesta, mutta auta kun pää veden alle läsähtää niin kohtelu muuttuu! 

[/quote]

niinpä ei löydy raamatusta kohtaa tuolle totaali karttamiselle, turha meidän on siitä kiistellä, kun ollaan täysin samaa mieltä asiasta ;)

eli kiinnosunut ole , 

olen tuota kysynyt monelta, jopa vanhimmilta, ja ei ole esitetty kohtaa mulle....

eli on joidenkin todistajien omaa päätöstä erkaantua kokonaan.

huono seura turmelee hyvät tavat.

näin se menee, siksi en amma lastenikaan leikkiä ihan kenen kanssa tahansa

parempi hakeutua kaltaistensa joukkoon.

omaa lastani en ikinä hylkäisi .

olen siinä mielessä , et tästä karttamisesta on tehty tässä keskustelussa ihan liian iso numero !

ikävää, että joku on joutunut kohtaamaan tuota :(

tärkeää olisi tuoda esille ihania asioita

Vierailija
673/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen Jacksoniin poiketen: millainen se muistotilaisuus oli? Ja kuka sen piti?

Vierailija
674/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 22:07"]

Tuo vanhin taitaa ainoa fiksu todistaja täällä olla jolla on asiat hallussa!

Painotan että itse vanhimmat antoivat käskyn minua karttaa. Tuskin he päästään sitä keksivät vaan ihan ohjeiden mukaan menevät. En tiedä yhtään erotettua joka olisi yhteyksissä normaalisti omaan perheeseensä. En yhtään! Ja aika kauan todistaja olin ja karttamis käsky oli aina suora! Ei missään nimessä saa olla tekemisissä kuin pakon edestä! 

[/quote]

millä vuosikymmenellä ???? josko tuo valo olisi sittemin kirkastunut tuonkin asian osalta.

Vierailija
675/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti Jehovan todistajat eivät hyväksy huumeiden ja piristeiden käyttöä. Michael Jackson todistetusti käytti monenlaisia huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä.

En tunne tarkemmin Yhdysvalloissa olevia Jt-käytänteitä mutta Suomessa ollaan erityisen tuomitsevia julkkisuriin. Michael Jacksonin tanssillinen liikekieli ei sovi Jehovan todistajien käyttäytymismalliin.

Jos Yhdysvalloissa ollaan sallivampia kukapa sen selvittäisi. Jt Suomessa ainakin sanovat että kaikkialla maailmassa on samat opit. 

Vierailija
676/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kartetaan edelleen (osa todistajista) ja vuosi on 2013 joten valo on jäänyt kirkastumatta osalta minut tuntevilta.

Vierailija
677/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkialla koko maapalolla on täysin samat opit, raamatun mukaiset opit.

eli ei ole merkitystä missä asutaan,

päihteidenkäyttö on kielletty , myöskin tupakka.viiniä voi juoda tms , mutta ei niin että päihtyy.tupakoida ei saa ollenkaan, eikä tietenkään käyttä huumeita.

Vierailija
678/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan Sanomissa on kirjoitus huomiseen tv-ohjelmaan liittyen

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/225924-jehovan-todistajat-antoivat-porttikiellon-tv-ryhmalle

Otsikko kertoo porttikiellosta mutta teksti kertoo että ovat saaneet betelissä liikkua vapaasti.

Mielenkiinnolla odotan ohjelmaa.

Vierailija
679/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 22:18"]

Minua kartetaan edelleen (osa todistajista) ja vuosi on 2013 joten valo on jäänyt kirkastumatta osalta minut tuntevilta.

voi miten ikävää.  vanhemmat ihmiset ovat tiukempia jo ikänsä puolesta....

mun äiti ei ole koskaan ollut minkään lainen uskovainen, mutta on niin tiukkapipoinen ollut aina kaikessa kasvatuksessa.

eli ns ennenvanhaan tavan ihmisetkin oli tiukkoja kasvatuksessa.

nykyään on kaikki vapaampaa, liiankin vapaata..lapset ovat pienestäpitäen liki heitteille=ovat niin omatoimisia...

ei todistaj perheissä kuitenkaan :)

[/quote]

Vierailija
680/686 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonaan moni ottaa viiniä vähän enemmänkin, kukaan ei näe.

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 22:20"]

kaikkialla koko maapalolla on täysin samat opit, raamatun mukaiset opit.

eli ei ole merkitystä missä asutaan,

päihteidenkäyttö on kielletty , myöskin tupakka.viiniä voi juoda tms , mutta ei niin että päihtyy.tupakoida ei saa ollenkaan, eikä tietenkään käyttä huumeita.

[/quote]

Ketju on lukittu.