Isä vaatii 1,5v lasta itselleen ulkomaille :(
Meillä on siis 1,5v ikäinen poika, joka asunut koko elämänsä ajan minun kanssa.. Isä tulee kerran kuussa aina suomeen viikonlopun ajaksi tapaamaan poikaa.
Nyt isä on päättänyt, että haluaa pojan puoliksi itselleen eli poika olisi suomessa 50% ja hänen luonaan 50%.
Itse en todellakaan suostu siihen lapsen ollessa vielä niin pieni. Olen moneen kertaan sanonut isälle, että jos lapsi menee sinne hänen luokseen, niin minä tulen mukana. Tämä ei kumminkaan lapsen isälle sovi.
Meillä on nyt kamalat riidat tapaamisista ja ilmeisesti oikeuteen ollaan menossa sillä isä vaatii tuota 50/50 ja minä en siihen suostu. Eri asia olisi jos lapsen isä olisi alusta asti päivittäin ollut mukana lapsen elämässä, mutta tosiaan näkee lasta vain 3pvää/kk eli lapsi ei tunne sitä isäkseen.. Sama kun tapaisi ketä vain muuta kaveriani. Ei heillä ole yhteistä kieltäkään, kun isä ei puhu suomea.
Lastenvalvojat sanoivat viimeksi isälle, että lapsi voi olla erossa äidistä yhtä monta yötä kuin on ikävuosia ja että esim 2vkoa ilman äitiä olisi katastrofi lapselle.. (isä kun yritti ehdottaa 2vkoa/2vkoa systeemiä). Ja että niin usein matkustelukaan ei olisi lapselle hyväksi, vaikka lentomatka onkin vain alle 2h. Lastenvalvojat koittivat myös ehdottaa, että sitten kun isä alkaa viettämään aikaa lapsen kanssa yksin, niin aloitetaan juuri yhdestä yöstä kerralla ja lapselle tutusta paikasta, eikä tolleen että yhtäkkiä viedään lapsi jonneki outoon paikkaan pitkiksi ajoiksi.. Ja että minä olisin lapsen mukana ne ensimmäiset kerrat siellä, jotta lapsi tottuu paikkaan.
No lastenvalvojienkaan puheet eivät menneet isälle jakeluun sillä isä on sitä mieltä että ne ovat vain suosituksia, eikä meidän niiden mukaan tarvitse elää.
Kysymys kuuluukin että jos/kun nyt mennään oikeuteen ratkaisemaan asia, niin mitenhän siellä nämä tapaamiset sitten päätetään? Useinhan ne menee tyyliin joka toinen viikonloppu isän luona ja siihen joku arki-ilta, mutta tuokin on ihan mahdoton kun ei lasta voi noin vaan lähettää toiseen maahan yhdeksi päiväksi.
Voiko mikään oikeus päättää, että lapsi olisi vaikka viikon kuussa isällään? Tai 2 viikkoa? Eikö nuokin ajat ole liian pitkiä noin pienelle lapselle olla erossa äidistä? Varsinkin tässä tilanteessa kun lapsi ei tunne isäänsä hyvin, eikä ole yhteistä kieltäkään.
En siis yritä estää isää ja lasta tapaamasta toisiaan, vaan yritän ajatella mikä olisi lapselle parasta. Esim juuri että minä menen lapsen mukana sitten ulkomaille ainakin alussa että tottuu siihen paikkaan. Ja isälle olen sanonut että voi tulla suomeen ihan millon vaan lasta tapaamaan. (ennen lapsen syntymää jo sanoi että tulee joka vkonloppu, mutta eipä ole näkynyt.)
Kommentit (37)
Tuskin tulee saamaan isä tahtoaan läpi.
Joo kannattaa tehdä niiden ulkolaisten kanssa lapsia.
Mutta joo. Jos ei nytkään noudata tapaamisaikoja, niin turha odottaa, että saisi puoleksi vuodeksi lapsen luokseen. Tulkoon itse Suomeen takaisin, jos haluaa osallistua lapsensa elämään.
Eikö tuo jatkuva lentely tule järjettömän kalliiksi?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 02:54"]
Eikö tuo jatkuva lentely tule järjettömän kalliiksi?
[/quote]
Kyseinen mamu asuu varmaan jossain Ruotsissa ja sikäläinen sossu todennäköisesti maksaisi reissut. Ap:n kannattaa varoa, ettei mies kaappaa lasta. Suku jossain Lähi-idässä tai Afrikassa jo ehkä odottelee, että pääsee kasvattamaan pienokaisesta kunnon muslimin. :(
Ihan työssäkäyvä henkilö on kyseessä.
Ja lentolippujen hinnat nyt vaihtelee ja tuleehan se kalliiksi jos tässä jatkuvasti joutuu alkaa matkustelee..
Sen takia haluisin vastauksia noihin kysymyksiin, että minkälaisia päätöksiä siellä yleensä tehdään.. jos jollakin täällä sattuisi olemaan kokemuksia :)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 02:29"]
Meillä on siis 1,5v ikäinen poika, joka asunut koko elämänsä ajan minun kanssa.. Isä tulee kerran kuussa aina suomeen viikonlopun ajaksi tapaamaan poikaa.
Nyt isä on päättänyt, että haluaa pojan puoliksi itselleen eli poika olisi suomessa 50% ja hänen luonaan 50%.
Itse en todellakaan suostu siihen lapsen ollessa vielä niin pieni. Olen moneen kertaan sanonut isälle, että jos lapsi menee sinne hänen luokseen, niin minä tulen mukana. Tämä ei kumminkaan lapsen isälle sovi.
Meillä on nyt kamalat riidat tapaamisista ja ilmeisesti oikeuteen ollaan menossa sillä isä vaatii tuota 50/50 ja minä en siihen suostu. Eri asia olisi jos lapsen isä olisi alusta asti päivittäin ollut mukana lapsen elämässä, mutta tosiaan näkee lasta vain 3pvää/kk eli lapsi ei tunne sitä isäkseen.. Sama kun tapaisi ketä vain muuta kaveriani. Ei heillä ole yhteistä kieltäkään, kun isä ei puhu suomea.
Lastenvalvojat sanoivat viimeksi isälle, että lapsi voi olla erossa äidistä yhtä monta yötä kuin on ikävuosia ja että esim 2vkoa ilman äitiä olisi katastrofi lapselle.. (isä kun yritti ehdottaa 2vkoa/2vkoa systeemiä). Ja että niin usein matkustelukaan ei olisi lapselle hyväksi, vaikka lentomatka onkin vain alle 2h. Lastenvalvojat koittivat myös ehdottaa, että sitten kun isä alkaa viettämään aikaa lapsen kanssa yksin, niin aloitetaan juuri yhdestä yöstä kerralla ja lapselle tutusta paikasta, eikä tolleen että yhtäkkiä viedään lapsi jonneki outoon paikkaan pitkiksi ajoiksi.. Ja että minä olisin lapsen mukana ne ensimmäiset kerrat siellä, jotta lapsi tottuu paikkaan.
No lastenvalvojienkaan puheet eivät menneet isälle jakeluun sillä isä on sitä mieltä että ne ovat vain suosituksia, eikä meidän niiden mukaan tarvitse elää.
Kysymys kuuluukin että jos/kun nyt mennään oikeuteen ratkaisemaan asia, niin mitenhän siellä nämä tapaamiset sitten päätetään? Useinhan ne menee tyyliin joka toinen viikonloppu isän luona ja siihen joku arki-ilta, mutta tuokin on ihan mahdoton kun ei lasta voi noin vaan lähettää toiseen maahan yhdeksi päiväksi.
Voiko mikään oikeus päättää, että lapsi olisi vaikka viikon kuussa isällään? Tai 2 viikkoa? Eikö nuokin ajat ole liian pitkiä noin pienelle lapselle olla erossa äidistä? Varsinkin tässä tilanteessa kun lapsi ei tunne isäänsä hyvin, eikä ole yhteistä kieltäkään.
En siis yritä estää isää ja lasta tapaamasta toisiaan, vaan yritän ajatella mikä olisi lapselle parasta. Esim juuri että minä menen lapsen mukana sitten ulkomaille ainakin alussa että tottuu siihen paikkaan. Ja isälle olen sanonut että voi tulla suomeen ihan millon vaan lasta tapaamaan. (ennen lapsen syntymää jo sanoi että tulee joka vkonloppu, mutta eipä ole näkynyt.)
[/quote]
Tämä on taas näitä juttuja!
Ei tule menemään 50/50 läpi jos oikeuteen mennään. Sen edellytyksenä on mm. vanhempien lyhyt välimatka. Yhteisen kielen puuttuminen on myös iso miinus isälle.
Siis täh, herää nainen!!
Sinuna katkoisin heti välit lapsen isään. Kuulostaa, että hän on kidnappaamassa lapsen kotimaahansa. Älä missään nimessä ole hänen kanssaan enää tekemisissä.
Itse en ikinä päästäisi pientä lastani ulkomaille ilman minua. No way. Ap:na olisin huolissaan kidnappauksesta.
Älä enää vastaa isälle puhelimeen, ihan hullu tyyppi...
Saa itse tulla suomen asumaan jos mielii nähdä lastaan, silloinkin hänen on ERITTÄIN vaikea saada viikko-viikko systeemiä jos et ole suostuvainen.
En jaksa uskoa, että tuommoinen järjestely menisi oikeudessa läpi. Varsinkin kun lapsen tutumpi vanhempi on sitä vastaan. Enkä jaksa uskoa, että tuollaista järjestelyä hyväksyttäisiin vaikka molemmat vanhemmat asuisivatkin samassa maassa. Kuten itsekin sanoit, lapsi on vielä liian pieni 50/50 asumiseen.
Lapsi on nyt liian pieni. ja myöhemmin koululainen. Kumpikin noista seikoista estää vuoroasumisen.
Jos isä on musulmaani tai venäläinen, niin saa olla tarkkana ettei oikeus päätä juttua isän hyväksi. Varsinkin noissa venäläistapauksissa, ettei vain pääse vetämään rasismikorttia esille..
Äly hoi !!!
Jos isä haluaa tavata lastaan annat sen tapahtua vain ja ainoastaan suomessa!!!
Miksi ihmeessä teidän täytyisi matkustaa isän kotimaahan että hän näkisi lastaan? Eikö nyt ole päivänselvää että helpompi on että isä matkutaa tänne.
Isälle oli muka joku lastenvalvoja sanonut, että nyt olisi hyvä aika alottaa vierailut isän luona, koska kouluiässä se ei ole enää mahdollista. En sitten tiedä pitääkö paikkansa vai yrittääkö vain kääntää mun päätä että suostuisin 50/50 systeemiin ettei tarvitsisi mennä oikeuteen. Silleenhän se sanoi että mulla on 2 vaihtoehtoa; 50/50 tai oikeus.. mielumminhan mä sinne oikeuteen menen :D taitaa isä nyt vähän pelkää tota oikeutta..
Niin ja isä hokee koko aika että aina kun hän katsoo lasta silmiin, niin lapsen katseesta näkee että lapsi tuntee että hän on sen isä :D ja etttä lapsi tuntee varmasti olonsa turvalliseksi hänen kanssaan, että ei mua tarvita siellä sen luona ollenkaan... lieköhän on mitään kiintymyssuhdetta tullut kun noin vähän nähnyt lastansa..
Ensi kerralla suomeen tullessaan vuokrata jonkun asunnon mihin vie lapsen viikonlopuksi.. tähän mennessä isä siis ollut aina meidän luona kun on suomessa ollut.
En kyllä suostu sellasenkaan että lapsi viedään yhtäkkiä jonnekin outoon asuntoon..Ei kai se lasta noin vaan voi viedä vaan tarvitsee siihenkin mun luvan niin kauan kun ei ole tapaamissopimuksia paperilla? js entä jos viekin niin poliisitko mun täytyy perään soittaa?
ap
Mietipä lähipiiristäsi kaksi rotevaa suomalaista sukulais- tai tuttavamiestä, luotettavaa suomalaista normaalia miestä. Sitten unohda se rapakinttu äijä ja jos tulee jotakin vaatimaan, olette etukäteen päättäneet, että nämä kaksi tuttavamiestäsi seuraavat lastasi kuin hai laivaa koko ajan. Jo rapakinttu alkaa rähistä, kilautus konstaapelille varmaan tuottaa muutamat merkinnät virallisiin papereihin ja kas, siitäkin on sinulle vain hyötyä. Ole topakka ja pidä lapsi itselläsi tai valvottuna.
Ja oikeus ei päätä 50/50 asumista. Oikeus päättää toisen lähivanhemmaksi ja se olet tässä tapauksessa sinä ihan varmasti.