Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rytmihäiriötahdistin ja synnytys

Vierailija
02.04.2013 |

Kyselisin jos jolla vaikka olisi tahdistin ja olisi synnyttänyt. eli tapahtuiko synnytys alateitse vai sektiolla.

itselläni on rytmihäiriötahdistin ja olen raskaana. Juttelin sekä kardiologin ja sisätautilääkärin kanssa jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä että synnytys tapahtuisi alateitse, koska sektiossa on isot riskit (sydänvian takia).

Kun taas tahdistin puolella lääkäri oli ehdottomasti sektion kannalla, koska synnytys olisi taas iso riski tahdistimelle, joka saattaa iskeä kun syke nousee. Ja hänen mielestä sykettäni pystytään paremmin kontrolloimaan sektiossa.

Saan vasta ens kuussa tietää kumpaan sitten päädytään, mutta alkoi vähän jännittämään.. kunpi se sitten olisi parempi minulle ja vauvalle. Ja tosiaankin synnytys olisi ens kuussa

olisi kiva kuulla jos täällä olisi muita äitejä jotka ovat kokeneita.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh, mä mietin eikö ICD-tahdistimen voi inaktivoida synnytyksen/sektion ajaksi? Koska jos olet kuitenkin jo siinä sairaalaympäristössä, voisit synnyttääkin monitoroituna ja jos sattuisi niin kehnosti että saisit kammiotakyn kesken synnytyksen, sinut voidaan manuaalisesti defibrilloida kun tahdistin ei ole päällä. Tuossa on se ongelma että sektio on aika iso leikkaus, ja siinä tarvitaan varmasti diatermialaitetta eli suonet kiinni polttavaa instrumenttia, joka taas voi häritä pahoin sitä tahdistinta. Oletko siis käynyt erikseen rytmikardiologilla, joka oli sektion kannalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lösin kovan hakemisen jälkeen tämmösen englanniksi:

Pacemakers and automatic internal cardiac defibrillators (ICD)

§The presence of a pacemaker or an ICD does not itself contraindicate pregnancy. The presence of any underlying structural heart disease determines the risk of pregnancy

§Pregnancy in patients with an ICD does not cause increased ICD–related complications or adverse events in the mother or fetus; neither does it increase the number of ICD discharges

§A pacemaker for the alleviation of symptomatic bradycardia, or ICD can be implanted at any stage of pregnancy using X-ray fluoroscopy with suitable lead shielding and echo guidance

§Any woman with an ICD should be advised to carry identification information about the ICD type, date implanted, and location of implantation in her South Australian pregnancy record.A plan for deactivation in case of an emergency should be documented in her South Australian pregnancy record.

§The presence of a pacemaker or ICD should not alter the mode of delivery. This is determined by obstetric indications

§If Caesarean section is required, the ICD should be temporarily inactivated (preferably by reprogramming or in an emergency by application of a magnet over the generator) until the procedure is finished. While inactivated, the patient should have continuous ECG monitoring and external defibrillation available at all times

http://www.health.sa.gov.au/ppg/Default.aspx?PageContentID=1572&tabid=99

Eli tuossa olisi ajatus se että synnytystapa päätetään ihan sen mukaan mikä on synnytysopillisesti parasta. Jos päädytään sektioon, ICD inaktivoidaan väliaikaisesti ja potilas on monitorissa ja henkilökunta defibrillointivalmiudessa. Sun synnytys pitäisi siis ehdottomasti hoitaa yliopistosairaalassa.

t. se sh

Vierailija
4/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan on mahdollista, niin valitse alatiesynnytys. Sektio arpi on aika ikävä (mulla vieläki välillä kipuilee ja kutisee ja leikkauksesta 1 v 2 kk)

Mutta ehdottomasti tietysti valitse se turvallisin tapa teille molemmille!! Toivottavasti joku lääkäri osaa kertoa sinulle turvallisimman vaihtoehdon! Ja jos sektioon joudut, siitäkin selviää :) Mä paranin tosi nopeaa siitä kuitenkin, vaikka pelkäsin mielettömästi!

Vierailija
5/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin käyn tarkkailussa yliopistosairaalassa ja synnytys myös siellä.

oma kardiologini, joka on perehtynyt tähän minun sydänvikaan on tosiaankin alatiesynnytyksen kannalla, juuri sen takia koska sektio on riski sydämellä (tulehdus ja verenvuoto..) ja hänen mielestä laitteen voi helposti pistää pois päältä.

Käyn myös erikseen tahdistinpuolella, jossa on omat lääkärit, jotka osaavat tahdistimesta kaiken. Ja siellä ollaan sitä mieltä etä sektio on parempi. (minun on taipumus saada stressistä sydänkohtaus) joten he ajattelevat että alatiesynnyt on liian suuri stressi minulle ja tahdistin antaisi iskuja.

noh, kuukauden päästä tiedetään mihin ovat päätyneet. vaikka vähän kyllä jännittää tuo. kun lääkärit ovat niin eri mieltä

Vierailija
6/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:49"]

Jos vaan on mahdollista, niin valitse alatiesynnytys. Sektio arpi on aika ikävä (mulla vieläki välillä kipuilee ja kutisee ja leikkauksesta 1 v 2 kk)

Mutta ehdottomasti tietysti valitse se turvallisin tapa teille molemmille!! Toivottavasti joku lääkäri osaa kertoa sinulle turvallisimman vaihtoehdon! Ja jos sektioon joudut, siitäkin selviää :) Mä paranin tosi nopeaa siitä kuitenkin, vaikka pelkäsin mielettömästi!

[/quote]

Arpi!?! Ai arven vuoksiko pitäisi valita alatiesynnytys? Oletko ajatellut, että jos ihmisellä on jo tahdistin, hällä on arpi siitäkin.

Toivottavasti ap:n rytmikardiologi juttelee sen toisen kardiologin sekä synnytyslääkärin kanssa yhdessä tästä asiasta. Siinä tiimissähän se paras asiantuntemus jalostuu. Älä pelkää liikaa, olet hyvissä käsissä ja koska sairautesi on lääkäreiden tiedossa, he suunnittelevat synnytyksen hoitamisen siten, että se on oikeasti turvallinen. Onnea matkaan!

Vierailija
7/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap varmaankin aika yksin tilanteessasi, harvoin varmaan noita ICD-synnyttäjiä on. Mutta kun synnytät yliopistosairaalassa ja siellä on elvytys- ja tehohoitovalmius sekä sinulle että lapselle, olet hyvissä käsissä. Kannattaa kysyä Sydänliitosta olisiko siellä kenties tietoa vertaistukihenkilöstä.

Vierailija
8/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollut tahdistin, mutta laitettu vasta synnytyksen jälkeen. ei siis kokemusta synnytämisestä sen kanssa.

eli aivan varmasti noi lääkärit pitävät palaverin tilanteestasi.

eli kokoontuvat yhteen kardiologi ja tahdistinlääkäri, molemmathan ovat tietenkin kardiologeja, mutta erikoistuneet enempi eri asiohin.

riippu mikä rytmihäiriö sinulla on ?

onko siis vakavai kammiotakyjä ?

ilmeisesti, kun on iskevätahdistin.

ilmeisesti syöt lääkkeitäkin ? niiden kanssahan ei imetetä

kokemusta tuosta on,

toi verisuonten poltto on pakollista leikkauksessa, jolloin se tahdistin on pantava pois päältä...

eli luulisis , et toi alatiesynnytys olisi parempi...

eikö nuo ole aikasemmin asiaa pohtinet??

mielestäni jo raskautta suunnitellessa on otetttava huomioon nämä asiat, kun on vakavaa sydänvikaa..

ajateltavan on vauva ja äiti, aina ei men yksiin molempien hyvä vointi...lääkkeet laskee myös vauvan pulssia..

toivottavasti saat tiedon pian, varmaan mieltä painaa.

tsemppii sulle ja toivotaan et kaikki menee hyvin.

meikussa saat paraastahoitoa, vauvalle ja itsellesi, kaikki eri klinikat lähellä yhdessä kasassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi