Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Enkelinäiti kirjoitti:
Mulla nuo arvot oli 6 ja 18..lisättiin lääkitystä joka toinen pv 1 ja joka toinen 1,5 tabl. Eli mulla oli tuo tsh pielessä, ja vajaatoiminnan puolella. Kun taas miehellä jolla pysynyt sama lääkemäärä ja arvot hyvinä jo vuosia, tuo tsh olikin laskenut 0,04..eli lääkettä vähennettiin. Meni liikatoiminnan puolelle. Näin näkisin sunkin kohdalla olevan🤔
Tämä on ensimmäinen kerta kun kilppariarvoissa on viiterajojen ulkopuolella... aina ollut viitteissä ja siksi ei ole oireista huolimatta hoidettu.
Eli mitä vaadin siltä lääkäriltä, etenkin kun vauvatoive on?!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Argh taas hävis pidempi teksti.
Introvertikaali, mulla ollut niukahkot menkat, mutta kun kilpirauhasen tilanne parempi ja varsinkin nyt kun söin Teroluteja, on tullut selkeästi runsaammat menkat, mutta ei mullakaan ikinä runsaita ole ollut. Mietin vaikuttaako myös se, että mulla oli varastoraudan puutetta ja nyt oon syönyt rautaa noin parisen kuukautta. Yksittäiset heilahdukset niukoiksi ei varmaan anna syytä huoleen, mutta jos toistuva ilmiö, kannattaa viimeistään olla lääkäriin yhteydessä. Voihan sitä aiemminkin kysellä varmuuden vuoksi, jos vaivaa.
Villahuivi, tuo TSH reagoi herkästi esim. stressiin tai vaikkapa johonkin tulehdukselliseen tautiin, ja tuo alitus vielä hyvin pieni. Mulla 0,33 ja sitäkin vain seurataan. En sanoisi kuitenkaan, että sulla liikatoimintaan viittais, koska silloin t4v olis korkea. Tuon t4v olis hyvä olla yläkolmanneksessa kuitenkin: mun kaverin lapsettomuuslääkäri oli sanonut, että jos on alakolmanneksessa voi olla jo kuukautishäiriöitä. Otettiinko sulta vasta-aineita ym.myös? Ja muuten, hedelmöittymisen kannalta on parempi, että TSH on alle kuin yli viiterajan! Aivolisäkkeen erittämästä tyreotropiinistahan tuo TSH kertoo.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Villahuivi kirjoitti:
Mitä pitää ajatella, jos TSH on 0.38?! On siis viiterajan alapuolella (0.4-3.7).. t4v oli 11.5, siinä viiterajat 10.2-21.
Liikatoimintaa tuo ei ole, koska t4v on enemmänkin alakantissa. Nyt olisi tärkeää tietää mitä t3v on, koska kyse voi olla lääkkeen muunto-ongelmista, kun t4v ei ole samassa linjassa T4V:n kanssa. Mikä sulla on olo ylipäänsä? Ja oliko niin että sinulla oli ferritiinin kanssa myös ongelmia? Raudanpuute voi myös vaikuttaa tyroksiinin imeytymiseen.
Hups, muistelin että sinulla oli todettu vajaatoiminta ja lääkitys. Jos nuo arvot on ilman lääkkeitä, niin vasta-aineet kannattaisi katsoa ainakin.
Jeps, TSH on sulla Villahuivi suorastaan ihanteellisessa lukemassa mutta T4V alakanttinen. Ottaisin sinuna seuraavaksi syyniin ferritiinin ja hemoglobiinin, onko niitä katsottu lähiaikoina? Mulla oli ”huonoina aikoina” hemoglobiini vain 89 (suositus naisilla jotain yli 120) ja ferritiinistä en tiedä siltä ajalta mutta todennäköisesti jo todella matalalla koska lääkärikin yritti silloin aikaistaa seuraavaa vastaanottoaikaa kun soitteli mun tuloksia. Niihin aikoihin mun kroppaan ei ilmeisesti imeytynyt tarpeeksi rautaa ravinnosta koska vatsa oli koko ajan kuralla. Enkä mä sitä tietenkään hölmönä tajunnut. Syön edelleenkin rautaa purkista.
Esikoinen, LA 7/2020
Vasta-aineita tai t3v ei katsottu.
Ferritiini 74, nousussa 2v rautaläkityksen ansiosta. Hb laskussa ollen 130. Punasoluindeksit pielessä. Eli rautavarasto vasta heikosti lähtenyt täyttymään.
Onnea martta1! Täällä pieni tauko palstalta kun huomaan, että ajatukset alkaa heti pyöriä 24/7 lapsenteon ympärillä ja se nostaa stressitasoja. YK8 siis käynnissä ja toinen kierto letroilla. Ovis oli viikonloppuna ja loppuviikosta / ensi viikon alusta verikoe josta näkee tapahtuiko ovulaatio. Olemme varanneet ajan lapsettomuuspolille helmikuun alkuun. SInne siis jos ei sitä ennen tärppää (tiedoksi siis mulla pco siksi suositellaan hoitoja jo ennen vuoden yrittämistä). Kävin myös mittauttamassa rauta-arvoni ja ne olivat viiterajan alapuolella. Ollut todella vetämätön ja väsynyt olo sekä pientä huippausta ja pahaa oloa. Arvatkaapa vaan olenko luullut olevani raskaana jo monet kerrat oireiden takia. Matalat arvotkin saattaisivat antaa syyn sille miksi ei ole tärpännyt. No, helmikuussahan se viimeistään selviää.
Ja Villahuivi todella pahoillani ettei tärpännyt <3 Pidän peukkuja tälle kierrolle sinulle ja Goldielle ja peukutan samalla tietysti itselleni.
Eveliina90 kirjoitti:
Onnea martta1! Täällä pieni tauko palstalta kun huomaan, että ajatukset alkaa heti pyöriä 24/7 lapsenteon ympärillä ja se nostaa stressitasoja. YK8 siis käynnissä ja toinen kierto letroilla. Ovis oli viikonloppuna ja loppuviikosta / ensi viikon alusta verikoe josta näkee tapahtuiko ovulaatio. Olemme varanneet ajan lapsettomuuspolille helmikuun alkuun. SInne siis jos ei sitä ennen tärppää (tiedoksi siis mulla pco siksi suositellaan hoitoja jo ennen vuoden yrittämistä). Kävin myös mittauttamassa rauta-arvoni ja ne olivat viiterajan alapuolella. Ollut todella vetämätön ja väsynyt olo sekä pientä huippausta ja pahaa oloa. Arvatkaapa vaan olenko luullut olevani raskaana jo monet kerrat oireiden takia. Matalat arvotkin saattaisivat antaa syyn sille miksi ei ole tärpännyt. No, helmikuussahan se viimeistään selviää.
Ja Villahuivi todella pahoillani ettei tärpännyt <3 Pidän peukkuja tälle kierrolle sinulle ja Goldielle ja peukutan samalla tietysti itselleni.
Rautavarastojen viiterajat on todella alhaiset. Juuri tänään soitin lapsettomuusklinikalle mitä kokeita voin vaatia otettavaksi terkkarissa, jos hakeudum tutkimuksiin. Sieltä gynekologi sano, että heille ei tulla hoitoon lapsettomuuden suhteen alle 50 ferritiinillä, jollei asiaan ole puututtu niin ensim hoidetaan se asia kuntoon ja sitten aletaan hoitaa lapsettomuutta. Olen ennenkin kuullut, että ferritiinin tulisi olla vähintän 70 että lapsikin saisi rautavarastoa jo kohdussa oloaikana.
Kiitos tsempeistä. Tässäolen vakavasti miettinyt lapsettomuuslääkärille hakeutumista. En vain halua lapsettomuushoitoja, niin mietin onko väärin mennä edes tutkimuksiin... kuitenkin yli 2v yritetty jo vauvaa eikä sitä meille ole suotu.
Btw, olipahan niin kummalliset menkat, ettei ikinä! To ja pe runsasta vuotoa (yht 150ml), la ei ollenkaan vuotoa ja su tuli sitten se "loppu"vuoto eli joku 10ml 2h aikana. Sitten onkin ollut vuotamatta. Eli täällä mennään nyt ihan tuurillaan miten asiat kulkeutuu tässä kuussa. Terolut-kuuriakin olen miettinyt, mutta en oikein tiedä. Jotenkin tämä asia on nyt vaikea minullr 😕
Minkähän takia täällä mun lääkäri ja miehen sisätautien lääkäri on puhunut liikatoiminnasta, onkohan se niin että kun tuo 0,04 on alle viiterajan ja toinen arvo lähemmäs sen 20!?!?🤔 Ja kun Villahuivilla se alempi niin ei liikatoimintaa..
Minä sain aikanani kilpirauhaslääkityksen lapsettomuuspoli aikaan, ja muistaisin että arvon olisi hyvä olla 2,5 hujakoilla raskautta ajatellen🤔 siihenkin saanut niin tuhannen vastausta että ei tiedä enää mikä on oikein ja mikä ei. Mutta kuten tuossa moni kirjoitti rauta arvoista yms niin ne kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja on hyvä jos ne otetaan. Mulla hyvä hemoglobiini mutta rauta varastoja ei sitten ookkaan katsottu.. Nekin olis hyvä olla lähempänä sataa kuin alle 50.
Ja vauvan kuoleman jälkeen mun kaikki arvot on heitelly, kilppareita myöden.. Että stressi on kyllä yksi mikä vaikuttaa varmasti kanssa kaikkeen😕
Minä en ymmärrä näistä kilpirauhasasioista yhtään mitään. Sen vaan tiedän, että kilpparia on tutkittu monestikin, eikä koskaan tehty muuta kuin jääty seurantalinjalle, vaikka oireet on olleet voimakkaatki. Koen, että minua vähätellään jos sanon lääkärille että millainen olotila minulla on tällä hetkellä. Aina väitetään, että olen masentunut, vaikka en ole. Tiedän sen, kun olen ollut vuosia sitten huonossa kunnossa masennuksen vuoksi. Minua ei vain uskota, kjn sanon että olen väsynyt, keskittymiskyky on heikko, hengästyn pienestäkin rasituksesta, syke on korkea (ennen leposyke on ollut todell matala, joka on tyypillinen sukutaustaa vasten), paino nousee, hikoiluttaa aivan koko ajan, jopa kovassakin pakkasessa. Saunoa ei voi juurikaan, urheilla ei ollenkaan, uni on heikkolaatuista.... en tiedä. Vähemmästäkin tulee stressi.
Minun ja mieheni verikokeista selvisi (kyllä, passitin miehen jo tässä vaiheessa verikokeisiin), että hänellä testosteroni alhainen ja myös muutaman muun arvon kanssa ongelmaa. Lähdemme nostamaan testosteronia nyt voimakkaalla sinkillä plus muut vitamiinit ja sitten ruokavalio ja liikunta.
Itselläni hemoglobiini alhainen ja siihen itselle kunnon rautavalmisteet nyt.
Olen kyllä tyytyväinen, että tässä vaiheessa jo mentiin kun yrityskerta 1 takana, koska nämä molemmat arvot vaikuttavat aika merkittävästi raskautumiseen. Alhainen testosteroni vaikuttaa muun muassa siittiöiden tuotantoon ja alhainen hemoglobiini naisella taas alkion kiinnittymiseen, onneksi molemmat asiat korjattavissa.
Tsemppiä kaikille!
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
varovaisesti liityn joukkoon, en yleensä pidä näistä keskustelupalstoista mutta sen verran varovaisesti tässä mennään että kiva saada vertaistukea edes jostain :)
tilanne se että itse täytin juuri 36, mies on vuoden nuorempi. Kesällä päätettiin että aloitetaan nyt syksyllä yrittäminen, lähinnä silloin puhuttiin että jätetään ehkäisy pois ja katsotaan mitä käy.. mutta jo nyt kun on kolmas yrityskuukausi menossa niin tekee mieli hakea tietoa ja kaivaa keinoja mitkä auttaisi. Tuntuu että aika menee vaan hirveää vauhtia eteenpäin eikä mitään tapahdu (tiedostetaan juu kyllä että siinä voi kestää hetken ennenkuin tärppää)
söin pillereitä jt 16-18v, ja lopetin ne tosiaan lokakuun alussa. nyt on kp26, ja ilmeisesti kuukautiset alkamassa :( aikaisemmin on ovulaatiotuntemukset olleet täysin tuntematon ilmiö, mutta parisen viikkoa sitten oli kyllä niin selkeät kivut vasemmalla alavatsassa, että ei voinut olla huomaamatta.
eilen latasin puhelimeen ovia sovelluksen, ja yritän päästä taas tästä kuukautisten alkamisen pettymyksestä eteenpäin ja alkaa katsoa eteenpäin seuraavaan yritykseen.
kiitos kun vastailette ja olette vertaistukena!
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Ihana Eveliina90, kiitos. ❤️ Mäkin aina mietin, että nyt pidän taukoa täältä, kun alkaa olla ajatukset niin yksipuoliset, mutta sit en malta olla lukematta kuitenkaan, joten sama kai se välillä kirjoitellakin. 😄 Kovasti onnea matkaan yk kasiin ja hyvä, että on aika valmiina. 🤗 Parhaimmillaan se voi tuoda helpotusta? Tuokin on hyvä, että rauta-asiaakin voidaan hoitaa nyt.
Mulle lapsettomuuslääkäri sanoi, että yritetään saada ferritiini 50 asti, oli 24. Sanoi muuten myös tuosta 24 arvosta, että ei se nyt niin alhainen olekaan. 😳 Tiedä noista! Meillä alkaisi helmikuussa inseminaatiot, jos siihen päädytään. Letroresepti jo valmiina. Jos lapsia ei olisi entuudestaan, olis selvä, että mentäis. Ja, jos ikää olis vähemmän. Mulla kuitenkin teini-ikäinen ja miehellä kaksi. No, katsotaan.
Villahuivi, musta tutkimuksissa voisit aivan hyvin käydä? Hoidot on sitten jo eri kaliiberia, vaikka lääketiedettä toki nekin. Nuo tutkimukset auttaa jo paljon. Vaikka mä taisin romahtaakin ihan tulosten kuulemisen jälkeen, on ne tuoneet realismia sillä tavalla, että en enää samalla tavalla usko ja toivo ja se nyt suoraan säästää jo stressiltä sekä psyykkistä energiaa. Toisaalta, jos saisi hyvät tulokset, antais se merkin, että voi ihan hyvin toivoa ja odottaa. 😍
Enkelinäiti, tuo miehesi TSH onkin jo niin alhaalla, että käsittääkseni puhutaan mittaamattomasta arvosta ja se liittyy liikatoimintaan. Ja juuri, että t4v (ja ehkä t3?) sitten siellä korkeassa päässä taikka kunnon liikatoiminnassa ylikin. Mä oon lukenut, että TSH olis paras olla 1-2 välillä raskautumisen kannalta, mutta tosiaan eri tietoa liikkeellä, niin tiedä noista sitten. Kyllä mun lapsettomuuslääkäri sanoi, että ylipäänsä kilpirauhasen epätasapaino voi hankaloittaa raskautumista oli se sitten suuntaan tai toiseen. Mutta, että TSH on joka tapauksessa parempi alle viitteen kuin yli, kun raskaus on toiveissa.
Kiiltotähti onpa hyvä, että kävitte! Nyt vaan hoitoa noihin, niin kukaties teidän "yykoot" ei pääse venymäänkään sitten. ☺️
Mustelidaelle tervetuloa, kärsivällisyyttä ja tsemppiä! ☺️
Yk11 täällä, kp4 ja edelleen menkat. Terolutit näemmä vaikuttaa. Vähän huolettaa jo etukäteen, että alkoiko munkin miehellä nyt pulmat paineiden takia. En puhu enää paljoa tästä. Ensi viikolla selviää sitten.
Rentoa päivää kaikille!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Lääkärin kanssa sovittiin juuri, että otetaan vielä ferritiinit, niin nähdään todelliset rauta-arvot ja sen mukaan rautalääkitys.
Te jotka ymmärrätte TSH arvoista!
Vuonna 2017 se on ollut minulla 2,16mU/l ja tuo P - t4- v ollut 15,2pmol/ l.
Tänä vuonna TSH oli 1,58mU/l.
Onko se normaalia että laskenut noin? Tuota T4 ei ole mitattu 2017 jälkeen.
GOldie täällä mennään samassa KP 4 :)
Mustelidae
Mistä sovelluksesta puhut? Laskeeko se sinulle jotenkin ovulaation ajankohdan?
Tervetuloa uusille! :)
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
GOldie kirjoitti:
Mulle lapsettomuuslääkäri sanoi, että yritetään saada ferritiini 50 asti, oli 24. Sanoi muuten myös tuosta 24 arvosta, että ei se nyt niin alhainen olekaan. 😳 Tiedä noista!
Todellakin on liian alhainen. Mä en tajua miten tosi moni lääkäri on niin pihalla noista rautajutuista! Turhauttaa! Ferritiinin pitäisi olla yli 100.
Kiiltotähti kirjoitti:
Te jotka ymmärrätte TSH arvoista!
Vuonna 2017 se on ollut minulla 2,16mU/l ja tuo P - t4- v ollut 15,2pmol/ l.
Tänä vuonna TSH oli 1,58mU/l.
Onko se normaalia että laskenut noin? Tuota T4 ei ole mitattu 2017 jälkeen.
TSH on ihan ok molemmissa, voisi olla alhaisempikin. Ja ennemmin se laskusuunta kuin nousu TSH:ssa.
Esikoinen, LA 7/2020
Toivon niin että meillä miehen kanssa nuo arvot parantuisivat kun lääkityksiä pruukattiin uuteen uskoon. Aina joku arvo tai häikkä tulee ja rapisuttaa uskoa tähän touhuun!!
Tässä kun noiden ovulaatiotikkujen kanssa häslää, syö kaikenmaailman pillereitä, juo greippimehua niin välillä se on kyllä ihan hullun puuhaa,kaikki oireiden kanssa kyttäys yms meillä kun tasan kerran raskaus alkanut yllätyksenä luomusti, ja sillon ei ollut oireita, ei kierrosta tietoakaan, ei pillereitä, mehuja, tikkuja...
Tosin oon itselleni uskotellut että näin vaan on parempi niin opin tuntemaan kiertoni taas ja ainakaan ei voi sanoa että kaikkeni yritin.
Tää hullun homma on KP4 myös, tuhrutraa enää, joten ovulaation odotusta ja sen jälkeisen te jo tiedättekin.. Piinaa.
Kaikesta tästä huolimatta ihanaa päivää ihan jokaiselle ❤️
Mureke, juurikin noin. Ihmettelin lääkärin sanomisia, kun olen eri käsityksessä, mistä aion pitää kiinnikin.
Enkelinäiti, kuulostaa tutulta! 😬 Mulla sai eka lapsi alkunsa niin, että olin vielä e-pillereillä, tosin lopettelemassa niitä ja unohtanut jo ottaa vikoja, mutta en todellakaan montaa. Ja silloin toki olin vasta 26. Silti napsahti niin, että ei ees tajuttu, kun tuli menkatkin. Pahoinvoinnin alkaessa olikin jo selvää, vaikka ensin testi näytti plussaa ja sitten negaa, mutta sitten terveysaseman verikoe vahvisti plussan. Ja nyt sitten yk11, tosin mies on eri ja ikääkin ihan eri lailla, että nyt menee sitten aivan eri tavalla tämä. Hullun hommalta tosiaan välillä tuntuu, viime kierrosta asti oon tutkinut sylkeänikin sillä ovisvempaimella. 😂 Mutta menköön! Ja kiitos samoin sulle. 🤗
Kiiltotähti: tuon Ovian pitäisi kertoa mm. hedelmälliset päivät jne. jostain keskustelusta pongasin.
https://www.oviahealth.com/apps
aika paljon tuntuu olevan näitä kilpirauhas- ja rauta-arvojen kanssa täälläkin ihmisillä heittoja :/
itsellä oli kk sitten TSH 0,72, T4 8,6 ja ferritiini 37. Kävin uusintatesteissä viime viikolla ja nyt odottelen niistä tuloksia.
niin ja sieltähän se aavistamani kp1 tuli.. plääh.
en ole ajatellut noiden ovulaatiotikkujen kanssa alkaa sähläilemaan, tunnetteko että niistä on ollut jotain apua?
tsemppiä kaikille
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Mulla nuo arvot oli 6 ja 18..lisättiin lääkitystä joka toinen pv 1 ja joka toinen 1,5 tabl. Eli mulla oli tuo tsh pielessä, ja vajaatoiminnan puolella. Kun taas miehellä jolla pysynyt sama lääkemäärä ja arvot hyvinä jo vuosia, tuo tsh olikin laskenut 0,04..eli lääkettä vähennettiin. Meni liikatoiminnan puolelle. Näin näkisin sunkin kohdalla olevan🤔