Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Kiitos tiedosta Mureke! En ollut tuota A-vitamiinijuttua kuullutkaan. Googlettelin nopeasti että A-vitamiinin saantisuositus on 800 mikrogrammaa ja tossa mun käyttämässä monivitamiinissa sitä on 400 mikrogrammaa. Tuleehan sitä toki myös ruuasta, mutta tuskin pahaa yliannosta oon voinu syödä kuitenkaan. Mutta taitaapa mennä vitamiinit vaihtoon! Foolihappoa syön 400 mikrogrammaa päivässä, joka näytti olevan juuri thl:n suosituksen mukainen :)
Mesimarja93: Mullakin on vaihdellut eri kierroissa, miten rinnat kipeytyvät ovulaation jälkeen, yhdessä kierrossa jo dpo6 ja toisessa vasta dpo10. Mistä lie johtuu. Kaikkea uutta huomaa, kun kirjaa näitä oireita ylös. Toivottavasti siellä olisi plussa tuloillaan. ♥️
Wannabe mami: Mitä sinne kuuluu? Täällä jännitän puolestasi!
Rauta-asiaan totean, että täällä on myös ongelmia arvojen kanssa. Ferritiini oli vuoden alussa 20 tietämillä ja hitaasti olen saanut hivutettua ylöspäin. Mulla on kans ongelmana, ettei vatsa oikein kestä noita kunnon rautatabletteja. Alkuvuodesta söin maksamakkaraa, mutta siinä on niin paljon A-vitamiinia, etten nyt raskautta yrittäessä halua sitäkään. Pitäisi varmaan kokeilla jotain nestemäistä valmistetta. Jos on muita vinkkejä, niin kuulisin mielelläni. En ole kevään jälkeen käynyt verikokeissa, niin en tiedä missä lukemissa nyt mennään ferritiinin osalta.
Sovelluksistakin kyseltiin, mulla on ollut käytössä Flo ja sittemmin Fertility Friendin ilmaisversio. Flo on ollut tosi hyvä ja yksinkertainen käyttää. FF on tosiaan vähän sekava, mutta siihen on mielestäni helpompi tallentaa aamulämpöjä ja vertailla eri kiertojen lämpötilakäyriä. Mutta Flota suosittelen muutoin, sillä pääsee hyvin alkuun.
Täällä piina jatkuu, dpo8 (kp23) mennossa. Housut ovat kiristäneet viimeiset 3-4 päivää. Toivon, että tää on ensimmäinen raskausoire, eikä merkki siitä, että pitäis siirtyä seuraavaan vaatekokoon. 🤔 Alavatsa on herkän oloinen ja kaikki paine sitä vastaan tuntuu ikävältä. Mielessä ei paljoa muuta nyt pyöri, kuin raskaana, ei-raskaana, raskaana, ei-raskaana. Jännittää ja piinaa miten tällä kertaa käy!
Plussatuulia kaikille. ♥️
Esikoista odotamme, LA 8/2020
Hyvät naiset, huomioikaapa sellainen asia, että rautaa EI SAA SYÖDÄ omatoimisesti. Muistakaa myös, että sitä ei syödä ennen kuin ferritiiniin liittyvät kokeet on otettu, jotta saadaan lähtötaso tietoon.
- Hemoglobiini EI nouse yli geneettisen tason kenelläkään rautakuurin myötä, ellei satu siihen häviävän pieneen ihmisjoukkoon, jonka geeneissä on taipumus raudan kerääntyminen elimistöön eli hemakromatoosi. Se on vaarallista! Joten rautaa syödään vain lääkärin määräyksestä ja vain jos on tarkistettu rautakokeet.
- hedelmällisessä iässä olevan naisen ferriiinin tulisi olla vähintään 70, mieluusti reilusti yli 100. Naiselle ferritiini voi hyvinkin olla liki 200, jos on saanut infuusion ja se on hyvä arvo.
- raudanpuutteen syy ON AINA SELVITETTÄVÄ JA HOIDETTAVA. Jos on runsaat menkat ja vauvatoive: pyydetään lääkäriä kirjoittamaan vuotoa hillitsevää lääkettä (traneksaamihappo).
- raudanpuutteesta tulee kirjoittaa diagnoosi, määrätä kontrollikokeet, sekä määrätä rautalääkkeelle resepti (muutoin Suomen terveydenhuolto ei tule ikinä tunnustamaan raudanpuutteen tutkimisen ja hoidon tärkeyttä)
Otata seuraavat labrat, ja pidä huoli että olet terveenä kun menet verikokeisiin:
PVK+T, NTA
herkkä CRP (pitää näyttää numeraalisesti myös alle 3 olevan luvun)
B-La
S -B12-TC2*
S-D25
fE-Folaat, vaatii paaaton 12h!*
P-Ferrit ***
P-TfR ***
fP-Fe **, ***
fP-Transf **, ***
fP-Trfesat **, ***
* pidettävä taukoa monivitamiineista, ja yksittäisistä vitamiineista joissa on yksikin B-ryhmän vitamiini (kuten B12, B6, folaatti, B3 jne), muutoin koe ei näytä todellista arvoa
** Paastoa vaativat kokeet: ravinnotta 10-12h.
*** rautakokeita ennen on hyvä pitää 2vk tauko rautavalmisteista, jos haluaa todellisen varastoarvon tietää. S-Ferrit 30 tai alle on yjtä kuin tyhjä rautavarasto.
Liity facessa Raudanpuute ryhmään, saat valtavasti tietoa!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Jänniä aikoja taas kaikilla, plussia, oviksen odottelua, loppupäivien piinaa, seesteisyyttä, jännitystä, jopa ahdistusta.. Tästä tuli mieleeni mieheni sanominen tältä aamulta, kun itsekseni mutisin mikä kp on ja tuhru on loppunut ja koskahan sitä ovista tikuttais.. Niin hän tokaisi että : olet kuin kävelevä joulukalenteri, joka aamu jotakin uutta😄
Nauratti se pitkin päivää.. Toivottavasti meillä kaikilla on sellainen joulukalenteri fiilis tän asian suhteen ja moni saisi siitä viimeisestä luukusta sen kaivatun plussan 💕
Täällä on vähän pelon sekaisia tunteita. Dpo 14 ja kp25/27 tänään ja eilisestä lähtien ollut omituista alavatsakipua. Raskaustesti on kaapissa, mutta en ole uskaltanut tehdä sitä. Alunperin päätin, että teen testin perjantaina jos menkat eivät ole alkanut siihen mennessä.
Pläjähtipäs Villahuivilta tuju rautatietopaketti. Mun kokemukset rauta-arvojen suhteen julkisessa terveydenhuollossa on aika erilaiset kun mitä kuvailet että pitäis olla. Mua ei oo koskaan lääkäri tutkinu asian tiimoilta, yläasteen kouluterkkari vaan käski syödä rautaa ku hb oli matala. Ja amk:n kouluterkkarilta on tuorein ohjeistus raudan suhteen, että "voit ottaa rautakuurin aina kuukautisten aikaan, kun on niin runsaat kuukautiset"
Mutta oon mä huomannu, että terveydenhuoltoalan ammattilaisillakin on paljon eriäviä käsityksiä, tapoja jne ja kaikki ei vaan millään voi osata kaikkea. Olin syksyllä kuumessa (38-39 astetta) noin viikon, jonka aikana oksensin tasan kerran, ekana sairaspäivänä ja työterkkari kyseli vastaanotolla kaikenlaista, muun muassa olenko raskaana. Sanoin että en tiedä, vauva on toiveissa mutta kuukautisiin on vielä puolitoista viikkoa aikaa. Hän meinasi että kuume ja pahoinvointi vois olla raskausoireita, vaikka oli tyyliin dpo 2 menossa 🤣
Olipas ihana tuo joulukalenterivertauskuva 😍
Onnea uusista plussista! ❤
Hauskaa, että täällä samat kp:t Vanamon kanssa ja sitten dpo:tkin osui melkein kohdilleen parin päivän heitolla 😊. Hyvin samaistuttavia ajatuksia myös. Tsemppiä muillekin piinaileville! Aika monella näköjään suht samat kp:t tällä hetkellä. 🙂
Minulle saapui tänään Raskauskeijusta tilaamani raskaustestit, osa herkkiä ja osa normaaleja. Niin useasti jo olen sortunut ostamaan kaupan herkkiä ja normitestejä, että ajattelin, että no ostetaan nyt sitten kerralla enemmän halvemmalla, jos näin hätähousuja kuitenkin joka kuukausi ollaan. Nyt sitten toki mietityttää, että kauheasti tekisi mieli tehdä, mutta jos sitten vain taas pettyisi ja olisiko vain parempi odottaa menkkoja... Hmm.
On vain ollut nämä viikko pari niin sellaisia tuntemuksia, joita ei ole ollut aiemmin missään kierrossa, että p*rkele jos nyt ei olla raskaana niin kyllä muuten harmittaa! 😃 Mutta on ihan tosiasia, että ne voivat olla mitä vain muutakin. Yritän ajatella, että toisaalta saisipa sitten kuitenkin syödä ja juoda jouluna huoletta ihan mitä haluaa, mutta vähän laiha lohtuhan se on... Mahatuntemukset ovat edelleen päivittäisiä ja samalla kohdalla alavatsaa. Lisäksi eilen illalla huomasin sattumalta kokeillessa, että (minkä oletan olevan) kohdunsuu oli sekä alhaalla että tuntui hyvin kovalta. Ei ole ikinä tuntunut mielestäni niin kummalliselta. Sitten aamulla se oli kuitenkin taas normaalimmin jonnekin taaemmas vetäytynyt enkä edes oikein yltänyt sitä kokeilemaan. Ja toisaalta on tässä samalla myös ihan tavallisia pre-menkkaoireita, eli hieman helpommin ärsyyntymistä, tissiaristusta, pari finniä. Huoh...
Nauroin tuolle joulukalenteri -vertaukselle, kiitos Enkelinäiti! 😃 Veikkaan, että omakin mieheni samaistuisi. Hänenhän kommenttinsa minun kohdunsuututkimusraporttiini oli, että "no älä nyt mene hyvä ihminen vielä kohtuaskin tässä jo omin päin sorkkimaan, ei voi olla hyvä idea!" 😃
Kuten moni sanoikin, kokemukset julkiselta puolelta on huonojs rauta-asioissa. Itse olen tuossa ryhmässä, josta puhuin ja sieltä olen ison tietopakettini haalinut. Lisäksi olen käynyt Ilona Ritolan etävastaanotolla, ja sain häneltä vielä lisätietoja jo ennestään kokoamaani rautatietouteen.
Ei riitä, että syötte rautaa vain menkkojen ajan. Se ei korjaa menetettyä rautaa eikä se auta oikeastaan mitään. Vasta pitkäaikaimen raudan syönti tuo tuloksia. Itse olen syönyy nyt 2v rautaa ferritiini noussut 9-> 74. Saisin ehkä infuusion jo, mutta en uskalla lukuisyen allergioideni vuoksi sitä ottaa. Lisäksi menkavuotoni eivät lopu traneksaamihapolla, vaan tarvisin esim kierukan tai pillerit. No senhän tietää että sillon ei vauvaakaan tule, joten syön 400mg rautaa vuotopäivinä, muulloin 200mg. Vatsa oppi sietämään Maltofer purutabletit 7kk syönnin jälkeen.
Haetutukaa oikeasti osaavan lääkärin puheille. Rautavarastoa tarvitsee myös tuleva vauva, ja heikon varaston saa jos äidin varasto on tyhjä.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Voi Vanamo! Ihana kun jännäät mun puolesta <3 Kiitos siitä! Kiva kun joku myötäelää tätä omaa eloa :)
Toivon, että sinulla tärppäisi, ettei olisi housujen kiristys mitään muuta kuin se toivottu lapsi! <3 Pystyn samaistumaan tuohon: raskaana - ei raskaana - raskaana - ei raskaana :D Sitä se on! Jatkuvaa vaihtelua sen kanssa, oisko vai eikö ois, oisko jo? Entä nyt?
Joudun nyt tuottamaan pettymyksen, sillä kolmen päivän haalean vaalean punaisen/rusehtavan "vuodon", mitä paperiin pyyhittäessä tuli, päättyi lopulta kivuliaisiin kuukautisiin viime yönä :( Heräsin niin järkyttäviin kipuihin, mihin ei särkylääkkeetkään auttanut. Valvoin sitten pitkin yötä ja itkin taas yhtä menetettyä munasolua... Eli tänään siis kp1/yk6. Ei siinä auta. Täytyy vaan taas jaksaa yksi uusi kierto ja yrittää parhaansa ja sen jälkeen taas toivoa, että josko tällä kertaa. Olen vain kovasti jotenkin niissä fiiliksissä, että meille tämä lapsen saamisen taival tulee olemaan vielä pitkä ja kivikkoinen... Minä vain tunnen sen. Olen sitä aina sanonut, kun on kysytty "Aiotteko hankkia lapsia?", että "Jos vain niitä saamme". Olen jotenkin ollut aina siinä ajatuksessa, että lapsi on tosiaan todella "saatu lahja" kun näin on tapahtuakseen. Koen sen yksistä maailman arvokkaimmista asioista ja jos joskus saan ollu jonkun ihanan lapsen äiti, olen saanut lahjoista kalleimman ja itselleni kunniatehtävän <3
Toivon niin TODELLA paljon, että kuudes kierto päättyisi vuoden loppuun mennessä siihen, että tieto raskaudesta saapuisi luoksemme. Menkat odotettavissa siis 30.12.2019, joten jää juuri hilkulle tuleeko vielä tämän vuoden puolella tieto, vai meneekö vasta vuoden 2020 puolelle. Mikäli menkat taas sieltä saapuvat, aion keskittyä alkuvuoden ihan kaikkeen muuhun ja varmaan jätän nämä keskustelutkin vähemmälle. En voi enää antaa tämän olla se pääasia elämässä, vaikka toki se tulee priorisoida mikäli sen lapsen meinaa haluta. Mutten voi antaa tämän enää hallita elämääni ja esimerkiksi olla menemättä reissuihin siksi, että on "ovisaika". Tämä on tyypillistä minua kun innostun jostakin asiasta niin kovin, niin panostan siihen 110% enkä anna tippaakaan periksi. Olen siinä mielessä hyvä työntekijä ;D Mutta tähän baby projektiin tämä piirre minussa ei sovi. En voi päättää tässä asiassa mitään ja se syö minua kamalasti. Tämä on asia mitä en voi kontrolloida, en voi tehdä mitään mikä vaikuttaisi myötämielisesti (paitsi se oikein ajoitettu seksi tietysti+ravintolisät yms toki), tätä asiaa en voi hallita, mutten voi myöskään antaa sen hallita minua. Ugh, olen puhunut!
Rauhaisaa itsenäisyyspäivää kaikille! Meille se on myös erään tärkeän henkilön syntymäpäivä <3
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle
Tänään kävin labrassa ja ensi viikolla pitäisi tulla rauta-arvoja.
Olen syönyt kuukauden rautaa (en suuria määriä) onko nyt niin että tulokset eivät pidä paikkaansa, en saanut ainakaan ohjeistusta olla syömättä rautaa.
Mikä on raja ferritiinille, että pääsee infuusiohoitoon?
Kyllä oon taas niin pihalla :D
Onnea paljon Selena++!
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Vihdoinkin ehdin vastaamaan (viime päivinä olen avannut netin vasta kun palsta jo nukkuu..)
Täällä myös käytössä monivitamiini (minisun mama) ja FLO. Hyvin in Flo osannut ennustaa ovikset ja kierron alut tähän asti. Lisäksi syödään miehen kanssa molemmat omega3 kapseleita ja tässä kierrossa päätin myös kokeilla gelee royalea. Tuleepahan sellainen olo kuin jotenkin edistäisi tätä projektia, vaikka tosi asiassa ei tämä ole omissa käsissä.
Mulla on aina ollut alhainen hemoglobiini ja 2018 ferritiini oli 28. Nyt melkein vuoden lama-vitamiinien (joissa siis myös rautaa) syönnin jälkeen hemoglobiini on ensimmäistä kertaa normaalin rajoissa ja ferritiini oli noussut 36 asti. Oma lääkäri oli sitä mieltä että nyt on ihan hyvät arvot, itse suunnittelen lisärautaa, kun minullekin on aina Suomessakin sanottu että pitäisi sitä ottaa, olen vaan ollut tosi laiska sen suhteen kun tosiaan vatsa ei mullakaan raudasta kovasti pidä.
Täällä nyt kp 19/27 dpo 4. Ei tunnu miltään. Yritän myös olla bongailematta mitään oireita. En usko että meillä tälläkään kertaan tärppää, enkä tahtoisi taas pettyä.. eiköhän tämä projekti siirry 2020 vuoden puolelle.
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Wannabe mami minä niin samaistun tuohon kunnei voi hallita tätä asiaa, ei voi päättää että nyt se kiinnittyy... Olen tuota pohtinut niin paljon kun tyttäreni menetin, kuinka juuri tämä kaikki kohdun sisällä tapahtuva on jonkun muun käsissä.. Ja se on pelottavaa! Ei voi tehdä mitään jos alkio ei kiinnity, ei voi tehdä mitään jos keskenmeno alkaa, ei voi tehdä mitään jos synnytyksessä vauva kuolee.. Ei vaan voi kuin uskoa että joskus kaikki menee hyvin, onnistuu ja lopulta sylissä tuhisee se kaikkein kallein aarre. Jokainen täällä tekee jo kovasti asian eteen, ja tämä on sitä parasta vertaistukea kun luet toisen kirjoitusta kuin omaasi. Tunnet toisen surun, ahdistuksen, ilon, onnen ❤️
Kiitos siis teille, olen myös puhunut😘
SIBI täällä myös toinen kierto menossa gelee royale pillereitä, minä ja mies molemmat👍
Mä oon kanssa keskittyny lueskemaan täältä uusia juttuja, mutten viitsi juuri kommentoida (kun ei ole mitään uutta...).
Yk6 ja kp24. Oviksen aikoihin oli seksiä (jos tulkitsin oireet oikein), mutta sen jälkeen oltiin heti kipeenä molemmat, että sitten tulikin tauko. Ajoitus siis luultavasti onnistui.
Jotenkin oon tässä kierrossa onnistunut kääntämään ajatukset siihen mitä joku muukin sanoi, että menkat pitäis alkaa suunnilleen päivänä x ja sitä kohti mennään. Mun kierto on kyllä vähän heittänyt nyt, että saas nähdä mikä se todellinen päivä on. Mutta kuitenkin, jos niitä ei kuulu niin mietitään sitten vasta tilannetta uudelleen. (Tokihan se mielessä käy, "mitä jos.." mutta aika tehokkaasti siirrän ajatukset muualle.)
Mä en siis tikuta ovista, enkä myöskään käytä mitään sovellusta.
Nyt huomaa miten tää yritys vaikuttaa moniin asioihin. Meillä on asunnon vaihto edessä ja kyllähän se seuraavan kodin koko on hieman riippuvainen siitä tuleeko perheenlisäystä joskus vai ei... Vaikkakin mieheni totesi tähän vähän lohduttaakseen, että "tilaa ei voi koskaan olla liikaa". Näinpä. Tehdään sitten vaikka joka lemmikille oma huone 😅😂
Nyt kun raudasta ollut puhetta niin mulla on hb 140 ja ferritiini 57.
Kävin niissä Puhdin testeissä. Helppoa kun voi vaan valita mitä otetaan, maksaa ja mennä. Ei tarvi kellekään selitellä mitä haluaisi mitattavan ja miksi. Toki kustannus on sitten eri luokkaa kuin, jos saa lähetteen julkiselta.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille, onnea plussanneille ja tsemppiä meille plussaa odottaville!
Oletteko käyttäneet sofi liuskaraskaustestejä? Ostin sellasia halpisliuskoja. Kuukautiset tuli tosi niukkana ja sen jälkeen tänään oksensin ihan yllättäen aamiaisen jälkeen kun aloin laittaa tiskejä. Tein tuollaisen liuskatestin (en aamuvirtsasta) mutta en siinä näe mitään toista viivaa kuitenkaan, kai siinä nyt olis selkee viiva tullut jos raskauden takia olisin oksentanut.. Hieman päänsärkyä. Ehkä tämä on jotain psyykkistä häiriötä 🤷♀️
Herkkään testiin ilmestyi aamulla hento viiva, minkä selkeästi näkee mutta on kuitenkin huomattavasti haaleampi kuin testiviiva. Sekalaiset tunteet juuri nyt, edellisestä keskenmenosta on aikaa alle kuukausi niin kyllähän se menetys iski päin kasvoja. Testin jälkeen meinasin oksentaa, kun tuli sellainen kokovartaloahdistus. Yritän nyt iloita tästä uutisesta ja toivoa tietenkin että tämä kolmas kerta toden sanoo. Huono omatunto kun en pysty iloitsemaan raskaudesta enkä usko että sisälläni nyt olisi oikea ihmisen alku.
Mesimarja93: Raskausmonivitamiineissa ei ole A-vitamiinia ollenkaan, koska se voi haitata alkion/sikiön kasvua ja aiheuttaa epämuodostumia. Lisäksi foolihappoa on yli kaksinkertainen määrä normaaliin monivitamiiniin verrattuna. Nämä varmaan ne tärkeimmät erot. :)
Esikoinen, LA 7/2020