Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Kiitos kaikille onnitteluista ❤️
Ja tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin 😊
Oonanen 36v 🙂/ mies 37v/ kolmas toiveissa / yritys aloitettu 6/20
Mietin paljon kirjoitanko tänne mutta pakko johonkin avautua😔
Olen nyt todella vaikean asian edessä. Kuvauksessa olen käynyt ja löydökset sellaisia että tässä vaiheessa ei leikata. Kipuja minulla edelleen ja vaikea sanoa mihin tämä tilanne etenee 😕😔 Lääkärin kanssa juttelin ja sanoi että raskaus luultavasti tuottaa kipua ja tietenkin leikkausta pitää miettiä todella tarkasti, voidaanko sitä suorittaa mikäli tulisin raskaaksi 😥 Sanoi myös ettei kehota minua lykkäämään raskauden yrittämistä 🤔 Tässä on nyt mietinnässä se että jos laitan raskaus projektin tauolle ja leikkaus tulee, niin kuinka kauan leikkauksen jälkeen pitää odottaa ennenkö raskautta saisi yrittää. Lääkäriltä en huomannut tätä kysyä. Vaiva minulla selässä. Toisaalta taas ikää jo on ja kello käy kokoajan 😕
Onko täällä joku joka kärsinyt selkävaivoista tai selkää olisi operoitu?
Varmaan taas ala peukkuja satelee, mutta sadelkoon.
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Neiti Kesäheinä, saanko kysyä millainen vaiva sinulla on selässä?
Minulla todettin v 2012 pullistuma alaselässä, olin reilu puoli vuotta sairauslomalla töistä ja pahimpina aikoina konttasin kotona kun en ylös päässyt. Leukkausta ei suositeltu, koska uusimisriski on niin iso ja arpikudos vain heikentäisi uudestaan paranemista. Tuon lisäksi minulla on kulumaa selkärangassa. Pullistuma "suli" itsestään pois ja hiljalleen sain kuntoutettua itseäni, lievä hermopuutos jäi oikeaan jalkaan.
Huomaan edelleen selän oireilevan herkästi jos en huomioi ergonomiaa esim nostellessa painavampia tavaroita tai jos olen pidempään etukumarassa asennossa, tästä syystä käytän toisinaan edelleen tukivyötä että saan korsetin pidettyä kasassa.
Raskausaikana selkä ei oireillut juuri mitenkään, toki omaan ryhtiin piti kiinnittää huomiota kun maha kasvoi ja painopiste tuli kovasti etupuolelle.
Äitykkä-77 kirjoitti:
Neiti Kesäheinä, saanko kysyä millainen vaiva sinulla on selässä?
Minulla todettin v 2012 pullistuma alaselässä, olin reilu puoli vuotta sairauslomalla töistä ja pahimpina aikoina konttasin kotona kun en ylös päässyt. Leukkausta ei suositeltu, koska uusimisriski on niin iso ja arpikudos vain heikentäisi uudestaan paranemista. Tuon lisäksi minulla on kulumaa selkärangassa. Pullistuma "suli" itsestään pois ja hiljalleen sain kuntoutettua itseäni, lievä hermopuutos jäi oikeaan jalkaan.
Huomaan edelleen selän oireilevan herkästi jos en huomioi ergonomiaa esim nostellessa painavampia tavaroita tai jos olen pidempään etukumarassa asennossa, tästä syystä käytän toisinaan edelleen tukivyötä että saan korsetin pidettyä kasassa.
Raskausaikana selkä ei oireillut juuri mitenkään, toki omaan ryhtiin piti kiinnittää huomiota kun maha kasvoi ja painopiste tuli kovasti etupuolelle.
Pullistuma minullakin, kipu säteilee jalkaan ja tekee puutumista.
Neiti Kesäheinä, kuulostaa hyvin tutulta. Kannattaa pyytää lähetettä ENMG-tutkimukseen jos sitä ei vielä sinulle ole tarjottu. Siinä minulla löydettiin se hermopuutos, joka ei tosin vaikuta normiarkeen, mutta esim salitreeneissä huomaa hermotuksen olevan vaillinainen.
Ja leikkauksesta kannattaa pyytää vaikka useamman lääkärin kannanotto, yleensä nuo pullistumat paranee itsestään jos ei ole kovin kookas tai hyvin hankalassa paikassa. Lääkärit osaa arvoida kumpi on sinulle hyödyllisempi tapa hoitaa vaiva pois.
Fysioterapiaan myös pyydä lähetettä, sieltä sain itse helpotusta akuutissa vaiheessa kipuihin ja hän voisi varmaan ottaa kantaa mahdolliseen raskauteen ja antaa ohjeistusta raskausajalle
Ikävän vaivan olet saanut, mutta usko pois siitäkin selviää ❤️ Aikaa varmasti ottaa, mutta sisulla vain eteenpäin.
Äitykkä-77: Minä kokeilin ketogeenista ruokavaliota tovin, mutta se ei sopinut. Palasin takaisin vhh-dieettiin, koska tuntui, että oli koko ajan nälkä. Jos kokeilet ketodieettiä, niin kerrohan miten kävi :).
Täällä on vähän samanlaiset fiilikset, kuin Tähdellä, että pitää alkaa pikkuhiljaa hyväksymään, ettei toista lasta välttämättä enää tule. Ajattelin kuumeilla vielä hetken ihan omaksi ilokseni :).
Tällä hetkellä mennään kp 5. Huomasin ilokseni, että edellisen kierron lopussa lämmöt lähtivät kauniisti alaspäin ennen menkkoja, juuri niin kuin pitääkin (kahtena edellisenä kiertona lämmöt jäivät ylös). Nyt ehkä on luvassa ensimmäinen normaali kierto keskenmenon jälkeen. Johtuneeko Inocapseista vai mistä, mutta libido tuntuu aika eläväiseltä kierron aikaan nähden :D.
Metsätorpan emäntä kirjoitti:
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Olen nyt todella vaikean asian edessä. Kuvauksessa olen käynyt ja löydökset sellaisia että tässä vaiheessa ei leikata. Kipuja minulla edelleen ja vaikea sanoa mihin tämä tilanne etenee 😕😔 Lääkärin kanssa juttelin ja sanoi että raskaus luultavasti tuottaa kipua ja tietenkin leikkausta pitää miettiä todella tarkasti, voidaanko sitä suorittaa mikäli tulisin raskaaksi 😥 Sanoi myös ettei kehota minua lykkäämään raskauden yrittämistä 🤔 Tässä on nyt mietinnässä se että jos laitan raskaus projektin tauolle ja leikkaus tulee, niin kuinka kauan leikkauksen jälkeen pitää odottaa ennenkö raskautta saisi yrittää. Lääkäriltä en huomannut tätä kysyä. Vaiva minulla selässä. Toisaalta taas ikää jo on ja kello käy kokoajan 😕
Alapeukkuja tulee aina, mutta niistä ei kannata välittää. Täällä on kaikenlaista sakkia, kun nimettöminä kirjoitetaan. Eilenkin yksi "yrittäjä" paljastui neitsyeksi.
Millähän ihmeen perusteella?
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Neiti Kesäheinä❤ Tsemppiä kipujen keskelle ja toivon, että selkä tulee kuntoon❤
Mulla on selässä kahden nikaman murtuma. Selkä kyllä parantui, mutta vihoittelee silloin tällöin ja on myös nostorajoituksia.
Raskauden aikana en silti kärsinyt selkäkivuista. Välillä selkä menee kramppiin, mutta suurin apu on löytynyt liikunnasta.
Minusta sinun ei kannata lykätä raskaushaaveita, kipeän selän kanssa voi hyvin pärjätä raskaanakin❤
9kk on kuitenkin aika lyhyt aika...
Tähtitaivas☆
Ilona Eloisa kirjoitti:
Alapeukkuja tulee aina, mutta niistä ei kannata välittää. Täällä on kaikenlaista sakkia, kun nimettöminä kirjoitetaan. Eilenkin yksi "yrittäjä" paljastui neitsyeksi.
Hän latasi tänne terveystietonsa ja unohti poistaa "ei coituksia". Ilmiannoin viestin, ettei kukaan tunnista häntä tietojen perusteella. Nyt häntä harmittaa kiinnijäämisensä niin, että hän poistaa minun kommenttejani.
Siis mitä ihmettä tää on😒😤😠 eikö se ole jokaisen oma asia mitä tänne latailee?? Ja eiköhän se joka omia tietojaan tänne jakaa, on hyvinkin tietoinen siitä että joku saattaa tunnistaa😳 siis oikeesti! Olisikohan nyt aika keskittyä omaan napaan ja jättää muut omiensa ympärille😀 tukea voi ja myötäelää, mutta ei puututa toisten käyttäytymiseen palstalla jos ei henk.kohtaisuuksiin mene, jooko😊💕 POSITIVE ENERGY ONLY!
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Pullistuma minullakin, kipu säteilee jalkaan ja tekee puutumista.
Neiti kesäheinä❤, minulla siis murtumat, ei pullistumaa, mutta oireet samankaltaisia....eli on myös tuota puutumista jaloissa, yleensä varpaissa, sekä heijastelee välillä käsiin, siten, että pikkusormien päistä lähtee tunto.
Tämä puutuminen on siis vain ajoittaista. Jos esim. rehkin (painavien nostelua tms.) liikaa, niin silloin esiintyy useammin tuota puutumista, tai jos istun työtuolissa liian pitkään kerralla. Istumisasennolla on merkitystä selän terveyden suhteen. Normi ulkoilu on hyväksi, liika lenkkeilykään ei ole hyväksi. Lastakaan ei saisi nostella syliin liiaksi, sillä selkä rasittuu.
Sellainen kohtuus ja armollisuus omia rajoja kohtaan❤
Tähtitaivas☆
Pauluskainen kirjoitti:
Ilona Eloisa kirjoitti:
Hän latasi tänne terveystietonsa ja unohti poistaa "ei coituksia". Ilmiannoin viestin, ettei kukaan tunnista häntä tietojen perusteella. Nyt häntä harmittaa kiinnijäämisensä niin, että hän poistaa minun kommenttejani.
Siis mitä ihmettä tää on😒😤😠 eikö se ole jokaisen oma asia mitä tänne latailee?? Ja eiköhän se joka omia tietojaan tänne jakaa, on hyvinkin tietoinen siitä että joku saattaa tunnistaa😳 siis oikeesti! Olisikohan nyt aika keskittyä omaan napaan ja jättää muut omiensa ympärille😀 tukea voi ja myötäelää, mutta ei puututa toisten käyttäytymiseen palstalla jos ei henk.kohtaisuuksiin mene, jooko😊💕 POSITIVE ENERGY ONLY!
Ja miksi ko. teksti tiedoissa olisi tarkoittanut koko elämää eikä vain ko. kiertoa... Vähän liikaa mielikuvitusta mukana nyt ehkä :)
Äitykkä-77 kirjoitti:
Äitykkä-77, oi joi...sinulla kova tuskien taival ollut❤ Mutta me naiset selviämme kovistakin koitoksista❤
Muistan myös tuota aikaa, kun selkävamma tuli, niin sairaslomaa oli se 6kk ajan, alussa en päässyt yksin sängystä ylös ilman apuja ja kävelykyky hävisi kokonaan. Aluksi vain makasin ja istuin sohvalla noin 8viikon ajan, kipulääkitystä oli koko ajan voimakas annos.
Kun selkä alkoi vähitellen parantumaan, niin keskustelin ortopedin kanssa myös raskaudesta, sillä meillä oli suunnitteilla alkaa yrittämään jonkun vuoden sisällä. Olin hieman jo hätääntynyt, koska tapaturman sattuessa olin 38-vuotias.
Ortopedi sanoi, että ei kannata aikailla ja heti, kun selkä tuntuu "kestävän", niin perhettä perustamaan.
Pelkäsin hirveästi, että selkä ei kestä isoa mahaa, mutta se kesti, eikä kipujakaan ollut❤
Ajoittaisten selkäkipujen kanssa joutuu elämään loppuelämänsä ja toki uusi raskaus toiset uudet haasteet. Kipukynnys nousi valtavasti tämän kokemuksen seurauksena ja aina pelottaa, että kestääkö selkä lopun elämän, ettei tule takapakkia😰
Paljon tsemppiä Äitykkä, samoin Kesäheinälle selkäkipujen keskelle!❤ Kyllä me leidit pärjätään❤
Tähtitaivas☆
Tähti☆ kirjoitti:
Äitykkä-77 kirjoitti:
Raskausaikana selkä ei oireillut juuri mitenkään, toki omaan ryhtiin piti kiinnittää huomiota kun maha kasvoi ja painopiste tuli kovasti etupuolelle.Äitykkä-77, oi joi...sinulla kova tuskien taival ollut❤ Mutta me naiset selviämme kovistakin koitoksista❤
Muistan myös tuota aikaa, kun selkävamma tuli, niin sairaslomaa oli se 6kk ajan, alussa en päässyt yksin sängystä ylös ilman apuja ja kävelykyky hävisi kokonaan. Aluksi vain makasin ja istuin sohvalla noin 8viikon ajan, kipulääkitystä oli koko ajan voimakas annos.
Kun selkä alkoi vähitellen parantumaan, niin keskustelin ortopedin kanssa myös raskaudesta, sillä meillä oli suunnitteilla alkaa yrittämään jonkun vuoden sisällä. Olin hieman jo hätääntynyt, koska tapaturman sattuessa olin 38-vuotias.
Ortopedi sanoi, että ei kannata aikailla ja heti, kun selkä tuntuu "kestävän", niin perhettä perustamaan.Pelkäsin hirveästi, että selkä ei kestä isoa mahaa, mutta se kesti, eikä kipujakaan ollut❤
Ajoittaisten selkäkipujen kanssa joutuu elämään loppuelämänsä ja toki uusi raskaus toiset uudet haasteet. Kipukynnys nousi valtavasti tämän kokemuksen seurauksena ja aina pelottaa, että kestääkö selkä lopun elämän, ettei tule takapakkia😰
Paljon tsemppiä Äitykkä, samoin Kesäheinälle selkäkipujen keskelle!❤ Kyllä me leidit pärjätään❤
Tässä on sekin huoli kun kipulääkkeitä menee kokoajan, ei siis välttämättä raskaus edes onnistuisi alkamaan. Nyt olis se tilanne että pitäisi aloittaa hermosärky lääke, jota en oo tähän asti halunnut ottaa ja vieläkin emmin 🤔 Pelottaa mitä sivuvaikutuksia tulee ja miten sitä lääkettä jossain vaiheessa purettas pois. Sitä kun ei sais yhtäkkiä lopettaa kun seinään. Ja onko jotain varoaikoja. Hoitava lääkäri sanoi että siinä vaiheessa kun ei tiedä olevansa raskaana, niin lääkkeestä ei oo haittaa. Oon ollut aina varovainen lääkkeiden käyttäjä odotusaikoina, käyttänyt vain panadolia. Tuntuu siis täysin toivottomalta tämä tilanne, työkuntoonkin täytyisi päästä.
Kiitos kuitenkin tsempeistä ja myötäelämisestä Äitykkä77 ja Tähti ❤️
Vain omaa napaa... Kävinkin jo tänään lääkärissä. Ei ole enää vauvaa kyydissä eli keskenmeno rv 8+jotain.. Sanoi, että heti saa yrittää uudelleen, mutta enpähän tiedä onko sitä heti valmis. Pitää vähän sulatella...
Neiti kesäheinä, toivotaan parasta❤
Voi jospa sitten pärjäisit jotenkin ilman kipulääkkeitä❤
Mulla kävi niin, että sain kaikki kipulääkkeet lopetettua noin 3kk jälkeen tapahtumasta, tosin tilapäisesti otin panadolia silloin tällöin. Selkävaivat ja varsinkaan murtumat eivät häviä ihan hetkessä.
Mulla kävi siis niin, että selkä oli jo varsin hyvässä kunnossa, ennenkuin meidän yritys todella alkoi...aikaa ehti kulua siinä välissä 4-vuotta.
Ortopedi tosin mainitsi, että selkävammasta ei selviä täysin koskaan, sillä niille "kipeille" alueille jää haamusärkyjä, jotka ajoittain saattavat ikuisesti muistutella itsestään.
Mulla tämä kipuilu esiintyy selkälihasten kramppeina ja silloin, kun kramppi iskee, niin en jaksa nostaa edes käsiä ilmaan, enkä jaksa kävellä pitkää matkaa, myös selkään sattuu. Onneksi näitä kramppeja on esiintynyt aika harvoin....oisko tyyliin vain kerran vuoteen😓
Tähtitaivas☆
Haaveissa21 kirjoitti:
Vain omaa napaa... Kävinkin jo tänään lääkärissä. Ei ole enää vauvaa kyydissä eli keskenmeno rv 8+jotain.. Sanoi, että heti saa yrittää uudelleen, mutta enpähän tiedä onko sitä heti valmis. Pitää vähän sulatella...
Isot pahoittelut ja isot halit!❤🤗
Sitten vaan uutta yritystä❤
Tähtitaivas☆
Haaveissa21: Tiedän miltä sinusta tuntuu :(. Halaus <3.
Olen pahoillani Haaveissa21 😥
Voimia ja jaksamista ❤️
Haaveissa21 paljon voimia ja jaksamista ❤️
Neiti Kesäheinä minulla kokeiltiin todella montaa eri kipulääkettä, päänsä niillä sai sekaisin mutta eivät juuri kipuun minulla auttaneet. Lopulta sain avun ihan lihasrelaxantista, ja kevyestä liikkumisesta. Vesijumppa oli hyväksi, varovasti toki senkin sai aloittaa.
Itse olen myös tosi huono syömään lääkkeitä ja niitä välttelen viimeiseen asti jos vain vähänkin koen pärjääväni ilman ja kovasti "pelkään" myös lääkkeiden koukuttavuutta, vaikkei taustalla mitään riippuvuuksia olekaan
Mustikkainen, multa ei ole otettu progea, kun ovis on varmisteltu Ovitrellella (istukkahormonia, irrottaa kypsät munasolut), eli siihen on voinut luottaa, että ovulaatio tapahtui. Ovitrellen aijoittaminen on mennyt niin, että pistän viimeistään päivänä X, ellei ovisplussaa tule aiemmin ja jos tulee, niin sitten sinä päivänä. Ja plussa on tullutkin, joten olen ollut tosi iloinen siitä, että mun kroppa tekee edes jotain itse. Vaan nyt ymmärrän, että plussa ja ovulaatio ei sitten välttämättä liitykään toisiinsa, huoooooooooh. Mä kans olen noudattanut vhh:ta enempi vähempi säntillisesti koko yritysajan, mutta ei näytä kyllä vaikuttavan. Tai toisaalta, voisihan tilanne olla paljon pahempi ilman, sitähän en voi tietää. Tilasin nyt kanssa Inositolia jeesiksi tuleviin kiertoihin! :)
(Ja onneksi Metsätorpan Emäntä ymmärsi joko itse poistaa aamuisen viestinsä tai ylläpito oli sen verran fiksu, että teki sen)
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.