Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Viime hetkinä ollut taas tosi kova kaipuu vanhemmuuteen. Vielä ei olla lopetettu meidän taukoa yrityksessä, mutta toivottavasti pikapuoliin. Toisaalta tauko on tehnyt hyvää kun meidän yritystaival on ollut aika kivikkoinen.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Neiti Kesäheinä, koita lähteä liikkeelle❤ sillä se ois parempi vaihtoehto hoitaa selkää, kuin ne kipulääkkeet.
Äitykän sanoin, kipulääkkeet voi johtaa pahaan riippuvuuskierteeseen. Eikä niistä ole tosiaan lopulliseksi ratkaisuksi.
Tässä nyt kerron jotain esimerkkiä, yhdestä mun työkaverista, joka selvisi ns. "helvetistä":
Hän oli siis tosi vakavassa liikenneonnettomuudessa. Jäi henkiin, mutta sen takia joutui pyörätuoliin ja hänen koko selkä leikattin. Hoitoa taisi kestää viisi vuotta. Sen seurauksena hän jäi koukkuun kipulääkkeisiin.
Mutta hän selvisi kaikesta ❤ Alkoi lopulta kävellä....ja nykyään tekee yhä töitä toimistossa, sekä saattaa joskus nostella varovasti jotain lähetyksiä varastonkin puolella.
Upeasti selviytyi❤
Neiti Kesäheinä, jospa sinäkin selviydyt ilman kipulääkkeitä❤ Jos helpottaa, niin muakin kolottaa välillä jatkuvasti, mutta jätän asian sikseen, sillä se menee aina ohi kumminkin❤😘
Tähtitaivas☆
Labrat vastattu, kaikki ok... Ferritiinikin yllättävästi 58,6µg/l, olisin kuvitellut sen olevan paljon matalampi.
Mutta hämmentävästi d-vitamiinitaso alle viitearvon 🤔 Ja nyt kuitenkin kesäaika. 🙄
Mitähän tuo olisi pimeimpään talviaikaan? Ei auta kuin hakea tujumpaa d-vitamiinilisää ja napata kuuri sitä menemään. Mittautan kyllä arvon uudestaan muutaman kuukauden päästä.
Huomenna alan tikuttelemaan ovista, niin tiedän sitten ajan varata sinne progemittaukseen 😊
Tähti☆ kirjoitti:
Neiti Kesäheinä, koita lähteä liikkeelle❤ sillä se ois parempi vaihtoehto hoitaa selkää, kuin ne kipulääkkeet.
Äitykän sanoin, kipulääkkeet voi johtaa pahaan riippuvuuskierteeseen. Eikä niistä ole tosiaan lopulliseksi ratkaisuksi.
Tässä nyt kerron jotain esimerkkiä, yhdestä mun työkaverista, joka selvisi ns. "helvetistä":
Hän oli siis tosi vakavassa liikenneonnettomuudessa. Jäi henkiin, mutta sen takia joutui pyörätuoliin ja hänen koko selkä leikattin. Hoitoa taisi kestää viisi vuotta. Sen seurauksena hän jäi koukkuun kipulääkkeisiin.
Mutta hän selvisi kaikesta ❤ Alkoi lopulta kävellä....ja nykyään tekee yhä töitä toimistossa, sekä saattaa joskus nostella varovasti jotain lähetyksiä varastonkin puolella.
Upeasti selviytyi❤
Neiti Kesäheinä, jospa sinäkin selviydyt ilman kipulääkkeitä❤ Jos helpottaa, niin muakin kolottaa välillä jatkuvasti, mutta jätän asian sikseen, sillä se menee aina ohi kumminkin❤😘
Kyllä koetan liikkua päivittäin, mutta se hermosärky tekee välillä mahdottomaksi liikkumisen sekä tuo puutunut jalka, lakkaa vaan toimimasta 😕Sillä tässä jännitänkin että jos vaan tilanne pahenee, niin sitten ei ole muita vaihtoehtoja kun leikata 😔
Kamalat alavatsa kivut oli eilen ja vieläkin vähän jatkuu, vain vasemmalla, epäilen ovulaatiota muiden oireisen perusteella. Päätin että tässä kierrossa ei yrittämällä yritetä kun tämä tilannekin on tällainen, seurailen mihin tämä selkävaiva tästä menee. Ennen kuvausta kyllä oli läheisyyttä, että jos siitä seurauksena raskaus alkaa, niin sitten vaan niin on tarkoitettu ❤️
Hienoa Äitykkä että labrat oli kunnossa 😊Sinulla oli oikein hyvä ferritiini raskauttakin ajatellen, minulla oli vain 38,ei sekään huono mutta saisi olla tuota luokkaa mikä sinullakin 😊
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Neiti Kesäheinä: olen työskennellyt liikunnan parissa yli 20-vuotta ja minulla on useampikin kokemus, jossa asiakkaani on selvinnyt pahoistakin selkäkivuista lääkkeettömään elämään ilman leikkausta Pilateksen avulla. Tulin niin onnelliseksi, kun monikin täällä ehdottaa lempeää liikkumista lääkkeeksi🙏Hyvä te! Jaksaisin tarinoida liikkumisen puolesta varmasti kyllästymiseen asti, joten skippaan sen😂
Kaikkea kaunista teidän kaikkien päivään❤️
Mies ajaakin jo tänään kaupunkiin ja lupasi ostaa meille testin varastoon! Päädyttiin lopulta apteekin testeihin. En pääse harmi vaan itse mukaan, kun meillä voi poikia lehmä tänään ja pitää jäädä sitä vahtimaan.
Mulla kuukautiset eivät varoita mitenkään tulostaan, joten perjantaita odotellessa... Ei kyllä tunnu muutenkaan erilaiselta, että saapa nähdä, miten meidän käy!
Hei, tässä uutena lueskelin näitä juttuja.....pakko oli tähän kommentoida, että mulla on aina näkynyt tosi myöhään plussa ja sillonkin aika haaleana. Ekan kohdalla jopa verikoe otettiin ja sekin näytti negaa, kunnes myöhemmin kotitesti näytti vasta plussan. Ei ne aina näytä heti :)
Lavance kirjoitti:
Hei, tässä uutena lueskelin näitä juttuja.....pakko oli tähän kommentoida, että mulla on aina näkynyt tosi myöhään plussa ja sillonkin aika haaleana. Ekan kohdalla jopa verikoe otettiin ja sekin näytti negaa, kunnes myöhemmin kotitesti näytti vasta plussan. Ei ne aina näytä heti :)
Siis tämä vastaus tuli ihan väärään paikkaan, miten se tänne hyppäsi :) vastaus oli kuitenkin siihen että kun jos on menkat myöhässä vaikka päivän....niin ei kannata luovuttaa heti ;)
Hei, mitä sulla on tarkoittanut aika myöhään? Viikolla 5, 7 vai jopa 10? Mä tuskailen nyt oletettavasti viikolla 5 kun negaa pukkaa mutta oireet täsmäisi ja menkat myöhässä.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Oonanen, onnea plussasta ☀️☺️
Haaveissa21, olen pahoillani 😭🧡
Täällä ehkä noin viikko oviksesta. En tiedä johtuuko kesälomasta, rentoutumisesta vai tikutuksen puutteesta, mutta tämä on oireettomin kierto ever 😁
Joskus oletetun puolivälin jälkeen tuli nännit vähän araksi pariksi päiväksi mutta sekin tuntemus katosi nopeasti. Yleensä mulla on tissit jollain tapaa kipeet oviksesta menkkoihin asti.
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Kiitos teille. ❤️
Nyt vaan odottelen, että kroppa palautuu. Maha tuntuu ihan oudolta, vaikka ei tuon pidemmällä vielä ollutkaan. Olo muuten sentään vähän kohentunut. Kyllä tästä vielä noustaan. Pitää jotenkin pää kääntää taas siihen asentoon, että rennosti eteenpäin ja katsoa mitä elämä tuo tullessaan. Jospa joku päivä pienen nyytin syliin asti..
Piinailijoille ja muillekin tsempit ja plussatuulia!
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Onko kukaan käyttänyt tens laitetta kipuja lievittämään? Itse en oo käyttänyt mutta lueskellut että siitä voisi olla apua hermokipuun 🤔
Itse olen käyttänyt vain synnytyksessä kivunlievityksenä, en ole muulloin käyttänyt. Mutta ainakin synnytyskipuihin mulla toimi. Ja töissä (olen töissä sairaalassa) monet potilaat ovat saaneet avun Tensistä juurikin selkäkipuihin. Toisilla taas ei toimi lainkaan ja sähkö saattaa hetkellisesti ärsyttää entisestään, mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla. Nopeasti sen huomaa, onko siitä itselle apua :)
Ajattelin tehdä huomisaamuna herkän raskaustestin ( kp 25 ). Tiedän kyllä että mikäli pos. tulos tulee niin silti ei välttämättä ole kiinnittymistä tapahtunut yms mutta silti. Tunne on enempi semmoinen että en oo raskaana, mahaki ihmeen littana ku vois äkkiä kuvitella että hormoonit pullauttas sen suurinpiirtein heti 😄
Ainaki viimeks lihoin heti samantien ekat pari kiloa ja turvotti. Toki on varhaista.
Ikävä kuulla että keskenmeno tuli Haaveissa21. Siinä tippuu niin korkealta, onneksi aika parantaa ja mikä positiivista niin vastoinkäymiset opettaa paremmin arvostamaan sitten kun on onnen aika 😊 kirjoitan aika tönkösti ku jotenki en osaa kunnolla käyttää näitä foorumeja, kokemattomuutta.
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota että jatkuvasti joku julkisuuden henkilö ilmoittaa raskaus uutisesta lööpeissä? Tuntuu että kaikki on raskaana. Siis minusta ainakin tuntuu 🤔 Nyt varsinkin kun oma tilanne on minä on, niin tuntuu kurjalta lukea kokoajan vauva uutisia 😕Osa myös jo yli 40v odottajia, joka luo kyllä toiveita meille +35v yrittäjille ❤️
Neiti Kesäheinä, olen huomannut saman. Ja luulen että ainakin omalla kohdalla kyse on vain siitä että kiinnitän taas herkemmin huomiota vauvauutisiin...samoin kuin liikenteessä oleviin raskaanaoleviin.
Jotenkin kun itsellä on ei kuumeileva vaihe menossa niin ei kaikki raskausmahatkaan pistä heti silmään.
Ja juuri tänään on taas tuntunut että skippaan vauvakuumeen... Taaperolle tulee 4 poskihammasta yhtäaikaa, ja on muuten kiukkuinen kuin ampiainen. Itsellä silmä taas vuotaa enemmän ja on herkempi kaikelle ja no olen varmaan yhtä kiukkuinen kuin taaperokin 😂
Onneksi on viikonloppu ja rakaskin kotona ❤️
Äitykkä-77 kirjoitti:
Neiti Kesäheinä, olen huomannut saman. Ja luulen että ainakin omalla kohdalla kyse on vain siitä että kiinnitän taas herkemmin huomiota vauvauutisiin...samoin kuin liikenteessä oleviin raskaanaoleviin.
Jotenkin kun itsellä on ei kuumeileva vaihe menossa niin ei kaikki raskausmahatkaan pistä heti silmään.Ja juuri tänään on taas tuntunut että skippaan vauvakuumeen... Taaperolle tulee 4 poskihammasta yhtäaikaa, ja on muuten kiukkuinen kuin ampiainen. Itsellä silmä taas vuotaa enemmän ja on herkempi kaikelle ja no olen varmaan yhtä kiukkuinen kuin taaperokin 😂
Mun nuorin menee kouluun ja hän ei enää pahemmin tahdo syliin, silläkin kuume on todella voimakas ja kaipuu syliteltävästä vauvasta pakahduttaa rinnassa 😔
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Äitykkä-77 kirjoitti:
Jotenkin kun itsellä on ei kuumeileva vaihe menossa niin ei kaikki raskausmahatkaan pistä heti silmään.Ja juuri tänään on taas tuntunut että skippaan vauvakuumeen... Taaperolle tulee 4 poskihammasta yhtäaikaa, ja on muuten kiukkuinen kuin ampiainen. Itsellä silmä taas vuotaa enemmän ja on herkempi kaikelle ja no olen varmaan yhtä kiukkuinen kuin taaperokin 😂
Mun nuorin menee kouluun ja hän ei enää pahemmin tahdo syliin, silläkin kuume on todella voimakas ja kaipuu syliteltävästä vauvasta pakahduttaa rinnassa 😔
Saman olen mäkin huomannut... kaikkialla ihania raskausvatsoja😊 kumpa kohta meillä kaikilla🙏🏻 Ja se että siellä seassa on myös useampi iäkkäämpi niin helpottaa kyllä siinä mielessä oloa että ei se ihan mahdottomuus olis ehkä mullekaan🙂
Mullakin tämä minun ainokainen poikanen on jo 10 vuotias mutta onneks on kova halimaan mutta syliin ei enää tule😔 niin iso jo. Tahdot nyytin💕 ja kun mä en ole saanut koskaan imettää (pojalla oli synnyttyään suulakihalkio eikä pystynyt tuottamaan imua) niin se olis mulle tooooosi iso juttu päästä kokemaan se.
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Täällä kanssa on pistänyt silmään kaikki vauva ja raskaus uutiset. Ja niitä söpöjä mahoja on kaikkialla. Jännä juttu muuten, että toisten mahat on niin ihania, mutta se oma kyllä itsellä sitten ei tunnukaan niin ihanalta.. 😅 Mutta olisi uskomatonta tuntea taas ne potkut ja.. katsellaan.. Täällä ovis oli olojen ja tikkujen mukaan eilen. Tilauksia on tehty päivänä muutamana, nyt vaan odotellaan. Pakko keksiä lomapäiville puuhaa, josko aika kuluisi nopeammin!
Negatiivinenhan se testi oli 🙄 toisaalta hyvä nyt tietää niin ei menkat oo sitte niin iso pettymys. Kuitenki todennäköisesti ois jo näyttäny jos ois raskaana.
Voimia hirmuisesti! Ottakaa vähän aikaa, hengitelkää ja surkaa. Kyllä se tunne sitten tulee ja tiedätte kun on aika jatkaa.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.