Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Varovainen onnittelu Persilja ❤️ Minulla ei tuosta toukokuisesta koskaan tullutkaan kovin vahvaa plussaa, ei se viivan vahvuus aina kaikkea kerro, kuten ei oireetkaan tai oireettomuus.
Täällä ovistikuttelutkin jääneet väliin, huomenna pitäisi plussaa näyttää jos kierto menee viimeisten kiertojen mukaan, tosin ei ole limojakaan 🤔
Taaperon vointi huononi niin että eilen oltiin jo hammaspäivystyksessä, huulijänne jostain syystä nyt todella kireä....ei ole aikaisemmin oireillut eikä edes millään tasolla vaivannut, nyt ei ylähuulta paljon nostella 😔
Tänään oltiin Lastenklinikan päivystyksessä kun kuume nousi 40 asteeseen ja poika itki tuskissaan... Enterorokko ja suussa pahimmat rakkulat 😢
Ei siis ole paljon ajatusta ollut vauvakuumeilulle, mutta jälleen kerran olen niin onnellinen että vierellä kulkee juuri tuo minun rakas. Itse kun olen väsynyt omaan kipuiluuni ja valvottuihin öihin, niin hän tekee kaikkensa että jaksaisin ja on se järjen ääni kun murahtelen.
Ja onhan meillä lempeäkin ollut, että ei taas ihan kirvestä kaivoon viskata.
Mutta noinkohan ovis tulee nyt myöhemmin 🤔
Kovasti plussatuulia kaikille ja piinailijoille sitä kuuluisaa kärsivällisyyttä ❤️
Ei ole kuukautisia kuulunut, mutta eipä ole voinnissakaan mitään raskauteen viittaavaa. Kuinkahan nopeasti ensimmäiset raskausoireet ilmenevät, jos nyt olisi käynyt niin hyvin, että meillä olisikin jo tilanjatkaja tuloillaan?
Metsätorpan emäntä, itsellä aikanaan muistaakseni noin 7+ viikolla alkoi varsinaiset oireet, etova olo ym. Yksilöllistähän se on, mutta oireettomuus ei poissulje raskauden mahista. Onnekkaat ovat elämänsä kunnossa koko raskausajan. Jos säännölliset kuukautiset sulla niin on hyvin lupaavaa kun nyt myöhässä.
Metsätorpan emäntä, mulla oli jo ennen menkkojen oletettua alkamista ajoittaisia vihlaisuja kohdussa, herkät nännit ja tosi reilua lämmönnousua. Mut nää on tosi yksilöllisiä. Kohdun kipuilu jatkui parisen viikkoa, nyt sekin on jo tosi paljon helpottanut. Näin seiskaviikolla on alkanut sitten pahoinvointi.
Huomenta
Vähän neuvoa kaipailisin 😊
Kuvassa eilisen aamupäivän, illan ja tämän aamun ovistikut. Miten tuo eilisilta voi olla puhdas nega ja tämä aamu taas ihan jotain muuta...vai voisiko illan testi olla viallinen, en ollut edes vettä lillittänyt mitenkään poikkeuksellisen paljon, että olisi pissa laimentunutkaan🤔
Selvät oviskivut kyllä tälle aamulle osuneet, eli ihan ajallaan siis kierto pelittää.
Muistelen että täällä oli muitakin joilla tikut välillä haalistuneet ja taas tummuneet uudelleen plussaksi. Mistä tämä voi johtua? Ihan uutta minulle
Hyvää uutta viikkoa kaikille 🌼
Heips täältä. En valitettavasti osaa vastata ovistikkuasiaan, kun olen käyttänyt vain hedelmällisyysmonitoria ja sylkitestiä ja nekin nyt tauolla.
Selkävaivoista oli aiemmin puhe. Mulla ei ihan samoista ole kyse, mutta aikoinaan pyöräilyonnettomuudessa selkärangan alin nikama siirtynyt ja väli hävinnyt kokonaan ja oli onni huomata, että raskaus ei pahentanut kipuja. Ei ollut niitä kipuja itse asiassa lainkaan, vaikka en saa enkä voi ees istua pitkiä aikoja. Liikkeessä on tärkeää pysyä ja pitää "korsetti" kunnossa. Mulla sen sijaan tuöi raskauden loppuvaiheessa kovat kylkikivut, ilmeisesti kun maha venytti kapeaa rintakehää kylkiluiden kohdalta. Senkin kanssa selvisin silti, olinkin loppuun asti töissä.
Raskausoireet mulla alkoi ihan selkeinä ennen testiä. Olo oli niin täysin erilainen kuin koskaan, että jotenkin tajusin heti, että oon raskaana. Rinnatkin oli kipeä, mutta se pahoinvointi ja erikoinen olo. Meni muuten åkkiä ohi, en kärsinyt sitten pahoinvoinnista lainkaan. Jotkut hajut teki lievästi pahaa.
No, nyt kun yritystä ja tiedonhamstrausta takana PALJON, oon oppinut, että progesteroni väsyttää, prostaglandiinit aiheuttaa nippailuja ja kipuja (tai pahentaa niitä) ja pelkkä estrogeenin nousu voi aiheuttaa hajuherkkyyttä, niin noistakaan ei raskautta voi päätellä. Nyt on melkein tragikoomista kuinka mun mieli yrittää toiveen takia vääntää raskautta, vaikkei edes etsitty ovista ja yksi seksikerta, mikä oli, saattoi olla jo liian myöhään. Mutta kun ei tiedä, niin sehän riittää korvien välille.. 😬
Tsemppiä kaikille.🤗☀️
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Ja Portlandille kiitos! ❤
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Mulla olis kysymys ovis testeistä..
Tein lauantaina liuskatestin joka oli lähes plussa, testiviiva oli lähes yhtä tumma kuin kontrolli viiva. Tein myös digin ja hymynaama tuli..noh tein myös molemmat eilen sunnuntaina ja sekä liuskaan että digiin tuli selvät plussat..noh koska en osannu antaa asian olla, ni tänään tehty taas molemmat ja vahvat plussat edelleen! Mahanippailut ja limat oli voimakkaimmillaan eilen, mutta nyt molemmat, varsinkin lima loppunut..
Mistäs nyt tietää oliko ovis jo/onko vasta tulossa..tänään kp15/dpo1?
28v. Lapset 2014 ja 2016. Kolmas toiveissa.
Yleensä katsotaan ekasta ovisplussasta 12- 36 tai jopa 48h, kun ovis vasta tapahtuu eli ei välttämättä ole vielä mennyt. Mahanippailut voi olla ennen ovista, joskin myös jälkeen eli niistä ei oikeastaan voi paljoa päätellä. Limat kyllä loppuu oviksen jälkeen, mutta eipä tietoa miten pian. Tsemppiä! 🤗
Omaan tekstiin piti lisätä, että siis oireet alkoi ennen testiä joo, mutta siis myös ennen kuin menkkojen piti alkaa. Mulla tuli sit myös valemenkat ja muutenkin tiputtelin alkuraskauden aikana paljon.
Kiikolle piti kommenttoida, että gynen tekstin perusteella sulla on taaksepäin kallistuva kohtu. Mullakin on.
Hei kuumeilijat! Käyn täällä edelleen lukemassa teidän kuulumisia ja välillä tekisi mieli jotain kommentoidakin, mutta en aina pysy perässä kaikkien tilanteista. Niin monella täällä on ihan erilaiset taustat, mutta kaikilla sama toive.
Itse olen netin vauva ja raskausaiheisilla sivuilla pyörinyt jo useamman vuoden, enkä itsekään ihan kovin tarkkaan muista että kuinka kauan. Paljon on tullut hamstrattua tietoa ja kokemuksia ja huomaan lukevani samoja juttuja uudestaan ja uudestaan.
Kuumeilin tuolla edellisvuoden palstalla viime vuonna. Yritystä ehti olla takana muistaakseni n. 9 kk ennenkuin pysyvä plussa tuli. Sitä ennen oli ainakin yksi tai kaksi kemiallista. Ne kemialliset valoivat toivoa raskauden suhteen, sillä tiesin ainakin ovuloivani. Kierrot kun ovat olleet epäsäännöllisiä ja pitkiä.
Se pysyvä plussa on kesäkuussa syntynyt esikoisemme. ❤️ Vauva on ihana ja arki on hyvää vaikka välillä vähän väsyttää! Mikä hurjinta, vauvakuumetta on edelleen. Ehkä se kuume ei ole pelkästään toisen vauvan kaipuuta. Olen tässä pohtinut että olenko vain niin hullaantunut tästä koko aihepiiristä? Raskaus, synnytys ja vauvat ovat todella kiinnostava aihe. Tykkään lukea ja keskustella niistä asioista. Huomaan jo miettiväni esimerkiksi mahdollista tulevaa seuraavaa synnytystä. Vaikka enhän edes ole varma tuleeko sitä.
Edelleen siis täällä ja ehkä vuoden päästä pääsisi taas piinailemaan ja testailemaan. Mies kertoi myös olevansa valmis yrittämään toista, kunhan ensin nautitaan tästä ensimmäisestä rakkauspakkauksesta ihan rauhassa. ❤️
Mannapuuro kirjoitti:
Hei kuumeilijat! Käyn täällä edelleen lukemassa teidän kuulumisia ja välillä tekisi mieli jotain kommentoidakin, mutta en aina pysy perässä kaikkien tilanteista. Niin monella täällä on ihan erilaiset taustat, mutta kaikilla sama toive.
Itse olen netin vauva ja raskausaiheisilla sivuilla pyörinyt jo useamman vuoden, enkä itsekään ihan kovin tarkkaan muista että kuinka kauan. Paljon on tullut hamstrattua tietoa ja kokemuksia ja huomaan lukevani samoja juttuja uudestaan ja uudestaan.
Kuumeilin tuolla edellisvuoden palstalla viime vuonna. Yritystä ehti olla takana muistaakseni n. 9 kk ennenkuin pysyvä plussa tuli. Sitä ennen oli ainakin yksi tai kaksi kemiallista. Ne kemialliset valoivat toivoa raskauden suhteen, sillä tiesin ainakin ovuloivani. Kierrot kun ovat olleet epäsäännöllisiä ja pitkiä.
Se pysyvä plussa on kesäkuussa syntynyt esikoisemme. ❤️ Vauva on ihana ja arki on hyvää vaikka välillä vähän väsyttää! Mikä hurjinta, vauvakuumetta on edelleen. Ehkä se kuume ei ole pelkästään toisen vauvan kaipuuta. Olen tässä pohtinut että olenko vain niin hullaantunut tästä koko aihepiiristä? Raskaus, synnytys ja vauvat ovat todella kiinnostava aihe. Tykkään lukea ja keskustella niistä asioista. Huomaan jo miettiväni esimerkiksi mahdollista tulevaa seuraavaa synnytystä. Vaikka enhän edes ole varma tuleeko sitä.
Edelleen siis täällä ja ehkä vuoden päästä pääsisi taas piinailemaan ja testailemaan. Mies kertoi myös olevansa valmis yrittämään toista, kunhan ensin nautitaan tästä ensimmäisestä rakkauspakkauksesta ihan rauhassa. ❤️
Kiva kuulla sinusta Mannapuuro, ja mukava kuulla, että kaikki on mennyt teillä hyvin ja vauva syntynyt 🥰.
Samalla pakko ironisesti vähän nauraa, että yhdessä me kuumeilimme edellisellä palstalla ja sinulla jo vauva sylissä ja minä vaan täällä edelleen odottelen sitä raskautumista, 🙈😅.
Uskon kyllä, että näillä palstoilla, ja näissä aihepiireissä, pyöriminen on omanlainen "harrastus", josta voi olla vaikeakin irrottautua. Ja miksi sitä tarvitsisikaan, 😊.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Kiitollisena ja nöyränä tätä vauvaa pitelen. Olin valmistautunut pidempäänkin yritykseen joten tuo meidän 9kk yritys tuntuu jälkikäteen lyhyeltä ajalta. Oikeastaan vauvan saaminen tuntui todella kaukaiselta ajatukselta. Pelkästään jo raskaus oli jotain mistä en uskaltanut edes haaveilla. Uskon portland, että teidänkin vuoro tulee vielä! 😊
Huomasin muuten että stressaan tulevaa yritystä vähemmän. Olen ollut ystäville ja sukulaisille avoin lapsitoiveen kanssa. Olen ottanut itse puheeksi että toivottasti ei jää lapsiluku yhteen. Siitä ollaan saatu hyvää ja realistista keskustelua aikaiseksi.
Nyt on ihan pakko hehkuttaa tätä.. kun oli vaan sellainen olo että mun kroppa on vielä lukossa ja että joutuisin odottamaan jopa ovulaatiota jonkin aikaa... mutta...
JEEEEEEES🥰😄👌🏻💕 ovuloin jo nyt sittenkin! En yhtään tiedä mikä vaihe kierrossa on nyt menossa tai mones kp kun vasta vajaa kuukausi sitten poistettiin kierukka..
Mut oon suuuuper iloinen😀 voi jeeeee!
Ja kyllä vähän ihmettelinkin mun tän päivän oloa kun panettaa niin vietävästi🙈😂🤭🤫
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
🖐 🎶🎶🎶🎶🎶
täällä ei menkkoja,....ja hyvää tsemppiä kaikille, sekä Persiljalle onnittelut!❤❤❤
En ole ehtinyt seuraamaan täällä mitään, koska olen rämpinyt surun ja hautajaisten keskellä...😪
Mutta..mun olo on edelleen outo(?)
Mulla siis tässä kierrossa, jossa ei olla edes yritetty, niin oli testissä dpo 8 jotain haamua....sitten dpo 14 tuli voimakkaat menkat. Tosin en huviksi testaisi, koska koko kierto meni hukkaan ilman yritystä...
Siis menkat oli tässä välissä normaalisti, eikä me olla tämän suru tapahtunan vuoksi nyt edes oltu missään yhdynnässäkään (ainakaan noin 2kk kuukauteen). Mun kierto on sääännöllinen 29/29.
Viimeyönä noin reilu vrk sitten kärsin harvinaisen kovista alavatsa kivuista buranan kera(?!) Olin varma, että menkat tulee nyt... kipu lähti pois ja ajattelen vaan, että mistä johtuu..
Edelleen tänään kp29 ei menkkoja näy....ei mitään, ei yhtään MITÄÄN!🤪😳
Vielä ei ole myöhässä, mutta mistä kipu(?!)
Entä jos sattumalta olisinkin nyt raskaana, niin alkaisi tässä jotenkin kauhistuttaan se, ettei vaan olisi aiheuttunut mitään harmeja vauvalle(?)😳 Että siis jos olisinkin ollut raskaana tietämättäni jo kuukauden.
Nyt menkkoja odotellen....😳😪
Ajatuksia?😳
Tähti kp28/29
Tähtitaivas☆
Voi Tähti... sulla on nyt kaikkea päällekkäin sun elämässä😦 mutta mikäs sen parempaa kuin että olisitkin raskaana🥰 toivon sitä sinulle sydämeni pohjasta.
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Tähdelle virtuaalihali ja tsemppiä <3 Oireisiin en osaa sanoa mitään...
Tulin tänne taas "pitkästä aikaa", paljon tullut tekstiä ja vaikea siis pysyä perässä kaikkien kuulumisista. Itsellä kp 18 ja vauvakuume alkoi taas oikeen toden teolla vaivaamaan. Sitä aina onnistuu joksikin aikaa siirtämään ne ajatukset ja haaveet mielen perukoille, mutta nyt kun voisi olla taas mahdollisuus raskauteen niin en voi olla ajattelematta vauvahaaveita. Odottelen että josko ilmaantuisi jotain oireita jo piakkoin, mistä voisi päätellä onko mahdollisesti tärpännyt... Minkälaisia kokemuksia teillä?
Viime kierrossa olin ihan varma että mitään ei ole tapahtunut, ei tuntunut mitään fyysisesti eikä henkisestikään. Menkkojen alkukaan ei tuntunut niin suurelta pettymykseltä sen takia, kun sen tiesi jotenkin että ei tärpännyt. En vaan oikeen tiedä, milloin sitten pitäisi tuntua jos jotakin on tapahtunut. Enkä halua ruveta ihan vainoharhaiseksi ja yrittää väkisin lukea kaikkea pientä raskauden piikkiin. :D
Metsätorpan emäntä kirjoitti:
Sinulle, joka poistelet viestejäni: tiedoksi, että laitan viestini uudelleen niin kauan, kunnes se on ollut sopivaksi katsomani ajan näkyvissä. Et saavuta toimillasi yhtään mitään.
Turhaan täällä ärhentelet, se on ylläpito joka viestit poistaa. Kannattaisi miettiä viestien sisältöä mitä kirjoittelee. Raskausviikkoja laskiessa ei ole aikaikkunaa 1-4 viikkoa, viikot lasketaan sinun edellisistä kuukautisista kuten kaikilla muillakin.
Sulla ilmeisesti vain tarve provosoida muita ja jotenkin lapsellista tuollainen massapostaaminen jos ylläpito on viestin poistanut, et voita sillä mitään. Näillä palstoilla on säännöt, ei tämä mikään hiekkalaatikko ole. Luulisi 30 vuotiaan jo sen ymmärtävän ja tiedostavan
Kiitos onnitteluista ❤️ Parina päivänä olen testaillut uudestaan ja kyllä se viiva sieltä on vahvistunut 😊
Äitykkä, noista ovistesteistä en tosiaan osaa sanoa, mulla oli tässä kierrossa sama ongelma että viiva tuntui elelevän omaa elämäänsä välillä vahvistuen ja välillä haalistuen. Ei mitään tietoa, mistä moinen johtuu.
Tähti, toivottavasti olisitkin raskaana! Mikä ihana ilonpilkahdus se olisikin kaiken sun viime aikoina kokemasi keskelle ❤️
Kaikille tasapuolisesti tsemppiä omiin tilanteisiin ja plussatuulia jokaiselle!
Voi Tähti, kovasti voimia ja halauksia kaiken surun ja murheen keskelle ❤️ Olisipa ihana yllätys jos pieni olisi pesänsä tehnyt salassa 🙏
Persilja, sen olen huomannut että ennen lh-piikkiä ja sen jälkeen ovistikun väri voi haalistua ja vahvistua pysyen kuitenkin negatiivisena, mutta epäilen noissa omissa testeissäni olleen viallisen joukossa. En jaksa uskoa että voi näyttää negan ja taas uuden plussan, tai näin uskottelen itselleni.
Mannapuurolle ihanaa vauva-arkea ❤️
Ja kaikille palstalaisille tasapuolisesti tsemppiä omiin tilanteisiin 🤗
Tänä aamuna (kp33/30-36) tehty testi, haamuviiva tuo mun mielestä on, mutta en jotenkin kykene uskomaan tätä todeksi ennen kuin viiva vahvistuu. Rinnat on edelleen arat, mutta ei enää yhtä arat kuin alkuviikosta, ja sekös pelottaa :( Tänään kuitenkin ollut ajoittain etova olo ja normaalia väsyneempi olo, joten ehkä se hormoni siellä kuitenkin edelleen lisääntyy?
Ei auta kun odotella ja toivoa viivan vahvistumista.