Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Äitykkä-77 kirjoitti:
Halti, minulla on tätä https://www.apteekkini.fi/INOCAPS-90-kapselia
Lähiapteekki tilaa tukusta aina paketin pyydettäessä, kun ei kuulu heidän valikoimaansa muuten
Äitykkä-77, kiitos vinkistä, tätä voisikin tiedustella, että saisivatko apteekista tilattua😘
Tähtitaivas☆
Äitykkä, vastasin Lambille sinne "kuumeiset -45+ ketjuun". Ei ollut mitään estoa päällö, kuten pulinaan. Kirjoittelimme jotain lisää, mutta ne viestit poistettiin.
Tuntuu hirveen ikävältä kyseinen vallankäyttö, että tällaista tehdään. Et varmasti voi auttaa, mutta tuntuu helpottavalta voida kertoa asiasta, kuitenkin😓❤
Ois ihanaa, jos joku vois jatkaa sitä palstaa❤ Mä jatkaisin sitä miellelläni....en saa...en usko, että kukaan kypsään aikuiseen ikään päässyt foorumivastaava tekisi kellekkään samaa, että tavallinen ihminen ei saa kirjoittaa mitään.
Sitten on aika oppia, kun vuosia tulee lisää, niin sitten voi käsittääkin asioista paremmin.
Anteeksi tää tilitys🤪😭
Tähtitaivas☆
Metsätorpan emäntä kirjoitti:
Pauluskainen kirjoitti:
Metsätorpan emäntä kirjoitti:
Minkälaista ja minkä merkkistä raskaustestiä te suosittelisitte? Meillä ei tosiaan ole raskautumista haittaavia sairauksia tai muita vikoja, joten aiomme testata kuukautisten ollessa vasta selvästi (3-4 viikkoa) myöhässä. Äärettömän herkkä ei testin tarvitse siis suotta olla, enemmän lasken arvoa luotettavuudelle. Ne kaikki lienevät kertakäyttöisiä, mutta jos on uudelleenkäytettävä, niin toki sekin kiinnostaisi. Ja hinta tietysti merkitsee myös.
Uskon Metsätorpan emäntä, että mikä tahansa testi, vaikka kaikista halvin mikä marketista löytyy, antaa tuossa vaiheessa totuuden mukaisen tuloksen testiin, jos kuukautiset ovat jo tuon verran myöhässä😊 siinä vaiheessa on jo hCG-hormonia sen verran että piirtyy viivaa..
Siihen me pyritäänkin, että näkyisi sitten kunnolla. Ja tuossa vaiheessa myös mahdollisten kiinnittymisyritysten HCG-huurut ovat hävinneet. Mikä olisi hinta/laatu-suhteeltaan paras testi? Oman kylän kaupasta en sitä hae, mutta ensi viikolla ajetaan kaupungille. Siellä on enemmän valinnanvaraa ja apteekkikin, niin olisi kiva kuulla suosituksia.
Minulla ei oikeestaan oo sen suuremmin mitää suosituksia. Kaikki testit on toiminut yhtä hyvin ainakin itselleni. Oon tykänny enemmin ihan "oikeista" testeistä, enkä niin paljon oo käyttäny liuskatestejä. Mut sekään ei johdu toimimattomuudesta vaan lähinnä omasta tunteesta 😅
Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno
Onnea plussanneille ✨
Kaneli, mukava kuulla sinusta, vaikka olikin vähemmän mukavia uutisia. Toivottavasti tilanne ratkeaa pian eikä tarvitsisi pohtia kasvaimia enempää ❤️.
Olen ollut tällä foorumilla jo 1.5v ja palstan läpi on kulkenut erilaista sakkia sinä aikana. Meillä on tosiaan kaikilla omat taustat, luulot, tavat kommunikoida jne. Jotkut ovat yrittäneet pitkään ja sen myötä oppineet ne sudenkuopat näissä asioissa, niin keskustelun kuin käytännön asioiden kera. Jotkut eivät vaan tiedä tai tajua vaan rymistävät sisään elefanttina posliinikaupassa. Olkaamme armollisia toisillemme. Tämä on hemmetin herkkää aluetta ja jokainen taplaa tätä polkua tyylillään, eli kuunteleminen ja ymmärtäminen on A ja O.
Itselläni ei sen kummempaa raportoitavaa. Olen ehkä ovuloinut lähipäivinä, nyt kp14, mutten ole tikutellut emmekä myöskään ole harrastaneet seksiä pariin viikkoon. Ei vaan ole jaksanut yhtään. Suotakoon meille välikierto. Tai yritän itse suoda meille sen, takaraivossa jyskyttää harmitus.
Minulla on ollut TSH ylärajoilla monta vuotta. Nyt minulta otettiin muista syistä (uupuminen) veripaketti ja yhtäkkiä TSH onkin 1.6 (6kk sitten se oli 3.5, pari vuotta sitten 5). Meinasin pudota tuoliltani ja googlailin heti mahdollisia syitä, joista raskaus oli yksi. Olin yksin kotona ja sydän jyskyttäen kaivoin yhden ovulaatiotikkujen mukana tulleen onestep-luiskan esiin ja testasin. Vaikka minulla oli ihan kunnon normimenkat kierron alussa. On se yhtäkkinen toivonpilkahdus vaan ihmeellinen voima. Negahan se siis tietty oli.
Mut joo, luulen, että annan kaiken tikuttelun ym laskemiset nyt olla ne pari kiertoa, mitä on meidän ekaan hoitosuunnitelmatapaamiseen. Hetken loma kaikesta yrittämisestä. Jos vaan osaan pitää sellaisen siis. Aina voi yrittää olla yrittämättä, 😁.
Tsemppiä kaikille ❤️
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Tähti, olen itse tykännyt noista Inocapseista, koska niistä saa niin paljon myös vitamiineja ja foolihappoa. Ei tarvitse montaa purkkia olla hyllyssä.
Koitapa kuule Puhdistamon Iltamagnesiumia, siitä olen kuullut pelkkää hyvää. Puolisoni ottaa meillä iltaisin ja on kokenut toimivaksi. Varsinkin nyt jos teillä yritys on tauolla niin uskallan suositella. Tuotettahan ei suositella raskaanaoleville.
Minäkin nyt vähemmän taas ollut pulinassa, päivät kuluvat niin vauhdikkaasti taaperon kanssa ettei paljon nettielämää ehdi viettämäön. Pulinassa alkaa myös vauva-aiheet olla vähissä, enemmän keskustelua paljosta muusta, niin koen helpommaksi täällä kirjoitella
Tervetuloa Toistatoiveilija 😊 Saako kysyä minkäikäinen teidän esikoinen on?
Kiitos 🙂 2-vuotias pojankossi on esikoinen. Me vanhemmat ollaan +30 v.
Silpukkainen, kiitos kun jaksoit kirjoittaa teidän tarinan! Mieletöntä että tärppäsi noin nopeasti letrozolilla (ja vielä kahdesti!), siksi alankin tässä itse jo epäröidä miksei tärppiä kuulu kun jo viidettä kiertoa niitä käytän. Kuitenkin vaste on ollut todella hyvä ultran ja labrojen perusteella, että sinänsä toimii mutta ei vain ole tärpännyt. Kerran olen haamun saanut testiin, mutta tiedä siitä oliko yhtään mitään oikeasti.
Muutamat täällä kyseli (ei kylläkään minulta, mutta kerron silti😅) miten epäili ovuloimattomuutta. Itsellä kierrot oli pillereiden lopetuksen jälkeen 35-60vrk ja aloitin ovulaation tikuttamisen heti kun ehkäisy jätettiin - vain epämääräisiä hailuroita, jopa melkein plussia muttei kuitenkaan. Epäilin että voisi olla jotain pielessä kun vuosia sitten e-pilleritauon aikana kuukautisia ei tullut vuoteen lainkaan, silloin ei ollut raskaustoivetta. Myöskin karvankasvu kiihtyi ja tuli akne, jota minulla ei ole koskaan aiemmin elämässäni ollut. Menin nopeasti gynelle ja hän ultrassa jo näki (kp12) että mitään johtofollia ei ole kehittymässä, sen sijaan runsaasti munarakkuloita joka vahvisti pcos:n. Terolutit alkuun ja sitten lähete lapsettomuuspolille ja letrozolit käyttöön. Vielä muutama kierto letroilla kunnes sitten pistoshoitoihin, jos ei letrot riitä.
Äitykkä-77 kirjoitti:
Tähti, olen itse tykännyt noista Inocapseista, koska niistä saa niin paljon myös vitamiineja ja foolihappoa. Ei tarvitse montaa purkkia olla hyllyssä.
Koitapa kuule Puhdistamon Iltamagnesiumia, siitä olen kuullut pelkkää hyvää. Puolisoni ottaa meillä iltaisin ja on kokenut toimivaksi. Varsinkin nyt jos teillä yritys on tauolla niin uskallan suositella. Tuotettahan ei suositella raskaanaoleville.
Minäkin nyt vähemmän taas ollut pulinassa, päivät kuluvat niin vauhdikkaasti taaperon kanssa ettei paljon nettielämää ehdi viettämäön. Pulinassa alkaa myös vauva-aiheet olla vähissä, enemmän keskustelua paljosta muusta, niin koen helpommaksi täällä kirjoitellaTervetuloa Toistatoiveilija 😊 Saako kysyä minkäikäinen teidän esikoinen on?
Ihana Äitykkä-77, kiitos sinulle myötätunnosta❤ Me ollaan luultavasti lähdössä heti hautajaistaisten jälkeen etelään, ulkomaille matkalle Kreikkaan.
Mua vähän kauhistuttaa tää, mutta...hui...jospa me selvitään siellä ilman koronaa..... 🤨
Sitten tuntuisi siltä, että ois kesälomalla myös muutakin, kuin surun keskelle, vain pelkkää surua🎶🎶🎶🎶
Kiitos Sinulle Äitykkä, ihan kaikesta läsnäolostasi!❤
T. Tähti, Esikko 4v.
Tähtitaivas☆
Mustikkainen kirjoitti:
Silpukkainen, kiitos kun jaksoit kirjoittaa teidän tarinan! Mieletöntä että tärppäsi noin nopeasti letrozolilla (ja vielä kahdesti!), siksi alankin tässä itse jo epäröidä miksei tärppiä kuulu kun jo viidettä kiertoa niitä käytän. Kuitenkin vaste on ollut todella hyvä ultran ja labrojen perusteella, että sinänsä toimii mutta ei vain ole tärpännyt. Kerran olen haamun saanut testiin, mutta tiedä siitä oliko yhtään mitään oikeasti.
Muutamat täällä kyseli (ei kylläkään minulta, mutta kerron silti😅) miten epäili ovuloimattomuutta. Itsellä kierrot oli pillereiden lopetuksen jälkeen 35-60vrk ja aloitin ovulaation tikuttamisen heti kun ehkäisy jätettiin - vain epämääräisiä hailuroita, jopa melkein plussia muttei kuitenkaan. Epäilin että voisi olla jotain pielessä kun vuosia sitten e-pilleritauon aikana kuukautisia ei tullut vuoteen lainkaan, silloin ei ollut raskaustoivetta. Myöskin karvankasvu kiihtyi ja tuli akne, jota minulla ei ole koskaan aiemmin elämässäni ollut. Menin nopeasti gynelle ja hän ultrassa jo näki (kp12) että mitään johtofollia ei ole kehittymässä, sen sijaan runsaasti munarakkuloita joka vahvisti pcos:n. Terolutit alkuun ja sitten lähete lapsettomuuspolille ja letrozolit käyttöön. Vielä muutama kierto letroilla kunnes sitten pistoshoitoihin, jos ei letrot riitä.
- Voiko lapsettomuuspolille saada lähetteen noin nopeasti? Olen itse ymmärtänyt, että nuorilla (alle 35v tms) vaaditaan se 12kk yritys? Vai riittääkö lyhyempikin yritysaika jos omatoimisesti selvittää esimerkiksi tuon ettei ovuloi ja täten raskaus ei ole mahdollinen (ja täten ei ole fiksua yrittää täyttä vuotta, koska jos ei ovuloi niin ei ole raskauden mahdollisuutta ja koko yritys on tällöin turhaa). Onkohan näissä paikkakuntakohtaisia eroja?
Se mun eilinen hyyyyyyvin hailakka ovistikun viiva oli kadonnut tänään. Eli toisin sanoen oon tikuttanut kutakuinkin koko tän kierron, sain kasan blancoja testiviivoja joiden perusteella ajattelin, että testit on rikki. Eilen näin niin pienen häivähdyksen viivaa ja innostuin, että ehkä jotain tapahtuukin. Ja tänään kp19 se pienen pieni haavuviivakin oli kadonnut. Jepjep, mukavaa.
(Joo, edelleen varmasti kestää aikaa että kierto tasaantuu ehkäisyn jälkeen yms, mutta ei tämä ainakaan toistaiseksi näin vauvantekomielessä kovin lupaavalta vaikuta).
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Kiiko, juuri kysyin tästä kun tämän kierron hoitoni todettiin epäonnistuneeksi ultrassa (monirakkulainen vaste). Kävin tämän kuun poikkeuksellisesti Helsingissä, kun omalla paikkakunnallani lääkärini oli kesälomalla. Helsingissä minut otti vastaan lääkäri, joka oli aiemmin työskennellyt julkisella puolella ja osasi siksi kertoa Husin käytännöistä hyvin. Kuulemma siellä puolen vuoden päästä pääsevät asiakkaiksi ne, keillä on todettua vikaa ja on tiedossa, ettei raskautuminen onnistu luomusti ja muut odottelevat vuoden (tosin en ole varma, mainitsiko hän myös tietyn iän ylittäneiden pääsevän puolessa vuodessa, sitä en nyt muista). Eli esimerkiksi me oltaisiin päästy jo julkiseen jonoon jos oltaisiin Husin alueella. Mutta lääkäri sanoi, että käytäntö vaihtelee sairaanhoitopiireittäin eikä hän muistanut ulkoa, miten meidän alueella menetellään, joten kysyn asiasta ensi kierron käynneillä.
Jos sinusta Kiiko tuntuu siltä, että kierto ei meinaa ruveta pelittämään, niin käykää miehen kanssa sellaisella ensikäynnillä jollain lapsettomuusklinikalla! Ko. käynti on verrattain edullinen, siinä on aikaa reilusti (olisko 60-90min?), sinut ultrataan ja saatte keskustella lääkärin kanssa kaikesta mieltä askarruttavasta. Meilläpäin tuo käynti maksaa 159e, kun sitten sen jälkeiset n. 10 minuuttia kestävät follikkeliultrat onkin 200e/kpl ja niitä tehdään kaksi per kierto... Tuo ensikäynti ei sido mihinkään, mutta siinä saa hyvää tietoa omasta hedelmällisyydestä. Tai kai asian voi hoitaa julkisellakin, luulisi naisten pääsevän gynekologille ihan terkkarin tms kautta....? Siitä polusta en osaa sanoa, kun olen maailman huonoin marssimaan terkkariin kun ikinä en tiedä mihin pitää soittaa ja mennä jne :D
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Ja Kiikolle vielä uudestaan (ehdit päivitellä lisää siinä välissä, kun kirjoitin), niin valitettavasti ainakin mulla PCOS on pahentunut iän myötä. Monirakkulaisuus vaan lisääntyy munasarjoissa. MUTTA, en tiedä meneekö se kaikilla niin, eli sulla voi toki olla toisinkin päin! Mikähän kiertopäivä sulla on ollut tuon lääkärikäynnin aikaan? Sekä follien koot, että limakalvon paksuus viittaa tooooooosi alkukiertoon, mutta jos kierto on ollut pidemmällä, niin siitä voisi päätellä kierrossa olevan häikkää. Esim. mulla ei luomukierrossa lähde erottumaan johtofolli vaan kaikki jää alle 10 millisiksi eikä limakalvo paksuunnu, paitsi sitten joskus ties kuinka monen viikon päästä (takana paljon kahden-kolmen kuukauden kiertoja). Pitkien kiertojen lisäksi oireina on just aknea (oon syönyt Roaccutanin kaksi kertaa...), sokeriaineenvaihdunnan häiriötä, helposti kertyvää keskivartalo"lihavuutta" (olen kyllä normipainoinen työllä ja tuskalla, mutta omenamuotoon taipuvainen), lisääntynyttä karvan kasvua ja mitähän muuta. Luomuovulaatiota mulla ei käytännössä tule, esim. välillä marraskuu-toukokuu tuli yksi.
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Halti kirjoitti:
Kiiko, juuri kysyin tästä kun tämän kierron hoitoni todettiin epäonnistuneeksi ultrassa (monirakkulainen vaste). Kävin tämän kuun poikkeuksellisesti Helsingissä, kun omalla paikkakunnallani lääkärini oli kesälomalla. Helsingissä minut otti vastaan lääkäri, joka oli aiemmin työskennellyt julkisella puolella ja osasi siksi kertoa Husin käytännöistä hyvin. Kuulemma siellä puolen vuoden päästä pääsevät asiakkaiksi ne, keillä on todettua vikaa ja on tiedossa, ettei raskautuminen onnistu luomusti ja muut odottelevat vuoden (tosin en ole varma, mainitsiko hän myös tietyn iän ylittäneiden pääsevän puolessa vuodessa, sitä en nyt muista). Eli esimerkiksi me oltaisiin päästy jo julkiseen jonoon jos oltaisiin Husin alueella. Mutta lääkäri sanoi, että käytäntö vaihtelee sairaanhoitopiireittäin eikä hän muistanut ulkoa, miten meidän alueella menetellään, joten kysyn asiasta ensi kierron käynneillä.
Jos sinusta Kiiko tuntuu siltä, että kierto ei meinaa ruveta pelittämään, niin käykää miehen kanssa sellaisella ensikäynnillä jollain lapsettomuusklinikalla! Ko. käynti on verrattain edullinen, siinä on aikaa reilusti (olisko 60-90min?), sinut ultrataan ja saatte keskustella lääkärin kanssa kaikesta mieltä askarruttavasta. Meilläpäin tuo käynti maksaa 159e, kun sitten sen jälkeiset n. 10 minuuttia kestävät follikkeliultrat onkin 200e/kpl ja niitä tehdään kaksi per kierto... Tuo ensikäynti ei sido mihinkään, mutta siinä saa hyvää tietoa omasta hedelmällisyydestä. Tai kai asian voi hoitaa julkisellakin, luulisi naisten pääsevän gynekologille ihan terkkarin tms kautta....? Siitä polusta en osaa sanoa, kun olen maailman huonoin marssimaan terkkariin kun ikinä en tiedä mihin pitää soittaa ja mennä jne :D
- Kiitos Halti kattavasta vastauksestasi. Seurailen nyt syksyn tätä tilannetta ja jos vaikuttaa heikolta, niin katson yksityisen johon voisin mennä (tai kysyn terveyskeskuksesta - mulla ei ole sieltä itseltä myöskään kokemuksia). Asun pk-seudulla täällä Hki/Espoo/Vantaa-akselilla, eli HUS-alueeseen kuulutaan. Kaikki yksityisethän kutakuinkin tarjoavat näitä palveluita myös, mutta eräässä podcastissa mainittiin firma nimeltä Ovumia, jossa voi tehdä "Hedelmällisyyskartoituksen", joka sisältää 45-60min erikoislääkärin ja ultrat, ja hinta oli sen samat 159e tms. Mitä taasen Mehiläistä vilkaisin, niin ultraus on aika 133e + aikaveloitteinen käyntimaksu jonka omavastuu osuus oli 30min ajalla noin 130e, eli hinnallisessa mielessä esimerkiksi toi Ovumia voisi olla fiksu vaihtoehto (=pidempi vastaanottoaika huomattavasti halvemmalla).
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Sain ikinä ekaa kertaa kierron puolivälissä ovulaatio plussan. Säännöllinen kierto tullut tässä pikkuhiljaa. Noin 26-28. Harmi että ei just siihen aikaan ollut puuhailua. Mutta e-pillerien lopettamisen jälkeen kierto oli todella sekaisin. Tiputteluvuotoa, niukat kuukautiset ja sit ne jäi pois kokonaan. Terolut tien avulla kuukautiset tuli takaisin ja säännölliset olleet ilman Teroja nyt 2 kk. Pienestä voi olla jo onnellinen. Pillereitä söin kuitenkin yli 10-vuotta ja ei enään ikinä.
Omaa napaa, koska nyt hämmentää ihan jokseenkin paljon. Mulla ei PCOS:sta huolimatta digitestit näyttäneet varsin täsmällisesti ovulaatiota (liuskatestit ei toimi). Tämä kiertohan meni niin, että Letrojen ja Gonal-F- pistosten jälkeen todettiin vasteen olevan monirakkulainen, eli mun molemmissa munasarjoissa oli lukuisia lähes kypsiä munasoluja. Hoito keskeytettiin ja saatiin kondomipakko, koska jos irroituspistos olisi laitettu, olisi niitä munasoluja lähtenyt jotain 6kpl ja se on "hieman" liian suuri monikkoraskauden riski. Aloitin tuolloin Terolutit (siitä on nyt 10 päivää), mutta sainkin parin päivän päästä plussan ovistestiin. Viimeinen tallettelu oli samana päivänä kuin kumipakko langetettiin, eli ovisplussan tullessa mun kohdussa oli varmasti siittiöitä ja siten mahdollisuus raskauteen. Tänään tein hetken mielijohteesta ovistestin (mistä sekin idea tuli?) ja siihenpä pärähti hymynaama. Tein pari lisää ja kaikissa sama homma. Tein sitten raskaustestinkin ja se on niin tyylipuhdas nega kun olla ja voi. Mistä hitosta tuo ovisplussa nyt tulee? 10 päivän Terojen syönnin jälkeen? Vai onko se oikeasti ollut ihan siitä ekasta plussasta asti koko tämän ajan koholla (en ole testannut tässä välissä)? Aaargh kuinka ärsyttävää, kun en tajua tätä kroppaa. Muuten voisin käydä mittauttamassa progen (=näkisi, että ovuloituiko sieltä lopulta mitään silloin ekan plussan aikaan, vaikka mun mielestä oireet oli kyllä tosi selkeät), mutta Terolutit tietty sekoittaa tulosta.
Heipsan taas arvon leidit! Jonkun päivän olen saanut keskityttävä taas muihin juttuihin, mutta nyt ovulaation kolkutellessa ovella alkaa taas mieli askarrella vauvajutuissa.. 😊 Kovasti onnea plussanneille! Itsellä Flo ennustaa ovista perjantaille, oireita on ja tikutkin tummuu lupaavasti. Fiilis on myös jälleen optimistinen! Ensi viikko onkin lomaviikko, joten ainakin alkupiinailuille on taas liikaa aikaa. Pitänee keksiä jotain harrastetta lasten kanssa. Täällä on yleisesti kovin mukava tunnelma, pidetään sitä yllä. Näin suurien tunteiden kanssa vertaistuki on ihan parasta. Kovasti kyllä säälittää ihmiset, jotka etsivät elämälleen sisältöä mollaamalla ja arvostelemalla toisia vauvapalstoilla. Täytyy olla köyhä elämä noin muuten. Tsemppiä kaikille kuumeiluun!
Halti kirjoitti:
Mulla ei PCOS:sta huolimatta digitestit näyttäneet varsin täsmällisesti ovulaatiota (liuskatestit ei toimi)
Piti siis kirjoittamani, että PCOS:sta huolimatta digitestit nimenomaan toimii, eikä ei toimi. Mutta ihan jokusen googlaushetken jälkeen on todettava, että ilmeisesti ne digitkään ei sitten toimi. Tai siis tunnistavat yli 40mIU/ml LH-pitoisuuden toki, mutta PCOS:n kanssa se ei tarkoita mitään, kun tuo hormoni on monirakkulaisuudesta johtuen muutenkin koholla. Tämän takia mulle on hoitokierroissa pistetty Ovitrelle- irrotuspistos. Todennäköisesti siis kaikissa kierroissa ekan ovisplussan jälkeen olisi plussaa tullut päivä-/viikkotolkulla sen jälkeenkin, jos vaan olisin testannut ja oikeaa ovulaatiota niistä olisi tarkoittanut joku ihan muu kuin se eka, jos siis mikään... Halleluja PCOS, oot kyllä kiva kaveri.
Halti, jaan kyllä täysin samat fiilikset ja kokemukset pcos:n kanssa. Digitesti (kaksoishormoni) mulla toiminut hyvin, olen lopettanut testaamisen siihen ekaan pysyvään hymynaamaan koska joka kerta sen jälkeen vuorokauden sisällä tullut kovat kivut alavatsaan ja tulkitsin sen ovulaatioksi, ja viikko siitä eteenpäin progesteroni oli 60 eli hyvä ovulatorinen arvo. Onko sulla katsottu progesteroni ovisplussan jälkeen? Sillä sain itselle mielenrauhaa ja varmuutta siihen että voin luottaa digitestiin ja letroihin toistaiseksi!
Olen nyt jonkin aikaa syönyt niin että olen vähentänyt hiilihydraatteja ja panostanut hyvien rasvojen saantiin, jotta sillä saisi hormonitoimintaa tasattua. Kolme kiloa paino tippunut, olen siis normaalipainoinen muutenkin mutta selvästi turvotus ja vatsan alueen pömpötys kadonnut. Tajusin myöskin nyt vasta, että ekoissa letrokierroissa mulla oli myo-inositoli käytössä ja ovis tuli aina kp15, sitten lopetin myo-inositolin kun oli hoitotauko koronan vuoksi ja letrokuurien jatkuttua ovis ollut aina neljä päivää myöhemmin (kp19) kuin myo-inositolin käytön aikana. En ymmärrä miten en ole tajunnut tätä kuin vasta nyt! Eli eilen tajutessani tämän, aloitin heti myo-inositolin uudelleen ja toivon että vaikuttaisi vielä tähänkin kiertoon ovista aikaistaen.. toki eilen oli jo kp8 että tuskin ehtii vaikuttaa mutta täytyy nyt vielä sinnikkäästi sitä jatkaa!
PCOS täälläkin ja olin nyt ihan varma, että vuoden yrityksen jälkeen tärppäsi, mutta negaa näyttää yhäkin tänään kun kp42 eli menkkojen odotettu alkupäivä ainakin viime kierron mukaan. Alavatsatuntemuksia, kipeitä rintoja ja pissalla juoksemista. Arvioidusta ovulaatiosta laskettuna tänään olisi ollut 4+3. Hitsi. :(
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Verikokeet takana, huomenna tai viimeistään perjantaina tule vastaukset.
Vähän jännään tuloksia, varsinkin ferritiiniarvo on mukava nähdä ja tietysti koko hormonitasapaino.
Mitenkähän luotettava se progesteroniarvo on, kun kuitenkin vielä viime kierrossa oli terot mukana? Tähän kiertoon niitä en nyt edes ota, ei vaan pysty 🤮 Siis mahtaako tasoittua se pitoisuus jo tähän kiertoon 🤔
Mustikkainen, oletko ruokavaliolla huomannut muuten olossa muutosta? Vireystilassa, unenlaadussa? Itseäni kovasti ketogeeninen ruokavalio houkuttaisi, ihan jo mystisten vatsakipukohtausten vuoksi, josko nekin jäisivät unholaan
Haiti,minulla menee nyt tällä hetkellä seuraava (unijauhe), sisältää Inositol 600mg. Otan tätä, koska elän läpi surua ja myös yöt ovat tällä hetkellä vaikeampia. Ihanan makuista ja voin suositella, sillä ovis tehostuu noin 3vrk aiemmaksi😘 Tai sitten ovuloin tällä jopa kaksi munasolua yhdellä keralla, kuten ultrassa viimekierrossa näkyi😘
Tässä linkki: https://www.puhdasplus.fi/tuote/unijauhe/
Tähtitaivas☆