Paljon matkustelleena olen oikeastaan alkanut pitämään Suomesta ja suomalaisista
Nyt kun on saanut kunnolla vertailukohdetta, sillä olen reissannut hyvin paljon kuluneiden vuosien aikana.
Kyllä vaan oppii huomaamaan, miten paljon Suomessa on hyviä asioita. Suomalaisiakin oppii arvostamaan..mun mielestä on ihanaa kun ihmiset antaa sun olla rauhassa joka paikassa eikä hengitä niskaan. Suomalaiset on myös hyvin rehellistä ja luotettavaa kansaa.
Asiat yleisesti ottaen toimii täällä aika mukavasti. Onpas mukavaa olla taas täällä 😊
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä asuinpaikka ulkomailla, eikä siinä vielä kaikki. On nimittäin toisen maan kansalaisuuskin hakusessa ja kunhan se heltiää, niin sitten haen vapautusta Suomen kansalaisuudesta. Sen jälkeen paitsi että en asu Suomessa, en myöskään ole enää suomalainen. Sitten minulla ei ole enää mitään siteitä Suomeen. :D
Ja kärsit mielenterveysongelmista. Eikö niin?
No eipä löydy itseltäni kyseistä diagnoosia. Miten lienee sinun laitasi?
Vierailija kirjoitti:
Musta Suomessa ihaninta on se turvallisuudentunne, jota en ole oikeastaan muissa maissa kokenut. Useissa maissa ei uskalla nuorena naisena kulkea yöaikaan yksin tai ainakin saa peräänsä tosi ikävää huutelua. Vaikka näennäisesti kaduilta yritetään pitää pahimmat spurgut ja narkkarit pois (suurkaupunkien keskustat), silti törmää aina välillä tosi pelottavasti käyttäytyviin ihmisiin. Suomessa tietää, että kaikki apua hakevat saavat kyllä apua, eikä kukaan joudu silkasta huonosta tuurista kadulle. Lisäksi suhteellisen siisti ympäristö on ihanaa, vaikkakin jotkut idiootit tuppaavat silti roskaamaan. Täällä sentään kaduille ei heitetä kaikkia roskia, kuten huonon infrastruktuurin omaavissa kaupungeissa.
Lisäksi itse arvostan sitä, että kaikki on tuttua ja turvallista. Kauppaan mennessä saa asioida omalla kielellä ja jos tulee ongelmia, tietää, että niistä kyllä selviää.
Sinulle siis on tärkeä se turvallisuudentunne, jonka saat siitä, että asut maassa, johon olet sattunut syntymään ja jonka kieltä puhut. Suomi on kiva maa, suht siisti ja noin. Mutta ei se Keski.Euroopan maita päihitä. München on mm. rankattu turvallisemmaksi kaupungiksi kuin Tampere tai Helsinki. Puhtaukskin todennäköisempää parempaa kuin kadullesylkevien Suomessa.
entinenjunailija kirjoitti:
Yritin parhaani mukaan "matkustella" Suomessa ja menin junilla. Sitten junaan saapui härikkö juoppo Lapista, järjesti kunnon shown junassa. Lopulta kävi jonkun matkustajan kimppuunkin. Oli nolo tapaus ja poliisi haki pois. En jaksa enää matkailla Suomessa junilla, harkitsin kyllä useita eri kohteita jos olisi saanut olla rauhassa matkan ajan ilman pelkoa väkivallasta. En tunne oloani turvalliseksi Suomen junissa enää. Koska vain voi piipahtaa päihtynyt henkilö ja käydä kimppuun tai aiheuttaa kunnon shown. Nyt joku toteaa voi muuallakin, voi toki, myös terroristi voi hypätä junaan Keski-Euroopassa sitä en kiellä. Mutta muualla junamatkat on sujuneet rauhallisesti, Suomessa on jotain hyvin venäläismäistä: tullaan tuosta noin vaan juomaan ja häiriköimään juomat mukana junisskin. Ei jäänyt tuosta traumoja mutta kova ärsytys jäi ja nyt jos menen junaan, en enää tiedä mitä siellä milloinkin on, tämä ärsyttää Suomessa erityisesti. Venäjällä voisi toki ärsyttää sama asia, muualla en ole törmännyt vastaavaan. Muuallakin on toki juoppoja, mutta ovat omissa oloissa eli nukkuvat junissa tai menevät busseilla tai örisevät ystäviensä kanssa.
Samanlaisia kokemuksia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta sitten lähdin, enkä mistään hinnasta palaisi takaisin.
Pitäkää tunkkinne.
23 vuotta ollut poissa mutta silti olet tämmöisellä modernilla suomalaisella vauvapalstalla? ;)
Niin?
En ole tuo ketä lainasit, itse olen asunut 15 vuotta ulkomailla ja täällä käyn. Onko palsta tarkoitettu vain Suomen rajojen sisällä asuville?
Ihana ketju! Kerrankin kunnon asiaa Suomesta eika sita ianikuista valitusta siita, miten Suomi nyt on vaan maailman paskin maa.
Suosittelen kaikille muuttoa sinne "ulkomaille" missa kaikki on paremmin. Kaikki on halpaa, terveydenhuolto pelittaa, verot on alhaiset, aurinko paistaa ja juoppoja ja narkkareita ei nay missaan.
Itse muutan parin viikon paasta kahdeksan brittivuoden jalkeen Suomeen enka malta odottaa! Ihan kasittamatonta, etta pian voin vieda koiran illalla pissalenkille ilman pelkoa siita etta tulen ryostetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset kuolee pskavaipoissaan nälkään. Ra sismi on nousussa sekä vas-oik vastakkainasettelu. Hinnat korkeat ja köyhät kyykkyyn meininki. Sipilän korruptiot. Leipäjonot. Masennus. Epätoivo kun töitä ei ole ja työttömiä syyllistetään.
Juu juu, ihana Suomi.
Mutta sillä köyhällä on lähes aina joku asunto, jota ei tarvitse itse maksaa. Asuntoon tulee lämmin vesi vesijohdossa, siellä on aika usein suihku ja jonkinlainen keittiö. Sähkö on lähestulkoon itsestäänselvyys, samoin jokunen huonekalu ja se, että on lämmin myös talvella. Poislukien ihan kodittomat, totta kai.
Ja sillä köyhällä on jokin paikka, jonne mennä valittamaan että rahat ei riitä. Edes leipäjono ei ole mikään itsestäänselvyys tuolla muualla, tai ei ainakaan väkivallaton, rauhallinen jonotus.
Köyhyys on hyvin suhteellista. Suomessa on asiat todella hyvin. Ei täydelliset, mutta hyvin.
Niin onkin Asiat aika hyvin. Mutta niin se on myös useimmissa Euroopan maissa. Ajattelitko, että jossain Saksassa ai Tanskassa joudut kadulle kun olet köyhä? Omat sosiaaliluukut ne on niilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä asuinpaikka ulkomailla, eikä siinä vielä kaikki. On nimittäin toisen maan kansalaisuuskin hakusessa ja kunhan se heltiää, niin sitten haen vapautusta Suomen kansalaisuudesta. Sen jälkeen paitsi että en asu Suomessa, en myöskään ole enää suomalainen. Sitten minulla ei ole enää mitään siteitä Suomeen. :D
No eipä löydy itseltäni kyseistä diagnoosia. Miten lienee sinun laitasi?
Ei ainakaan samanlaisia patoutumia kuin sinulla
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju! Kerrankin kunnon asiaa Suomesta eika sita ianikuista valitusta siita, miten Suomi nyt on vaan maailman paskin maa.
Suosittelen kaikille muuttoa sinne "ulkomaille" missa kaikki on paremmin. Kaikki on halpaa, terveydenhuolto pelittaa, verot on alhaiset, aurinko paistaa ja juoppoja ja narkkareita ei nay missaan.
Itse muutan parin viikon paasta kahdeksan brittivuoden jalkeen Suomeen enka malta odottaa! Ihan kasittamatonta, etta pian voin vieda koiran illalla pissalenkille ilman pelkoa siita etta tulen ryostetyksi.
Johan ne valittajat kerkesi tänne kehumaan kuinka muualla in kaikki parempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan ne valittajat kerkesi tänne kehumaan kuinka muualla in kaikki parempaa
En juuri keksi tyhmempää ihmistä kuin sellaisen, joka asuu maassa jonka ilmastoa, ihmisiä, kulttuuria ja yhteiskuntaa hän pitää huonona.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on saanut kunnolla vertailukohdetta, sillä olen reissannut hyvin paljon kuluneiden vuosien aikana.
Kyllä vaan oppii huomaamaan, miten paljon Suomessa on hyviä asioita. Suomalaisiakin oppii arvostamaan..mun mielestä on ihanaa kun ihmiset antaa sun olla rauhassa joka paikassa eikä hengitä niskaan. Suomalaiset on myös hyvin rehellistä ja luotettavaa kansaa.
Asiat yleisesti ottaen toimii täällä aika mukavasti. Onpas mukavaa olla taas täällä 😊
Että näin. Minä puolestani olen vielä elossa.
Sinulle, joka korjasit Kielitoimiston hyväksyneen molemmat muodot. Olin tietoinen asiasta kirjoittaessani viestiä, mutten -hah- odottanut kenenkään täällä tuota tuovan esille. Olin myös laiska ja toivoin tuon riittävän. Luulen, että ”alkaa tekemään”-muotoa käyttävät paljastuvat silti alemman kielenkäytön tason kansalaisiksi. Maito kaatui jo, joten ”väärin” vain sinnekin ja aurinkoista iltapäivän jatkoa! -tirsk-
Rakastan Suomea ja haluaisin jäädä sitä rakentamaan yhdessä teidän kanssanne, mutta täältä en saa töitä kirveelläkään. Olen nyt saanut töitä muualta, Keski-Euroopasta. En jaksa enään vuosien ilmaistöitä ja työkokeiluja ja satunnaisia silpputöitä joilla ei opintolainoja maksella, eikä elämää rakenneta. En jaksa enää iskeä päätä seinään ja olla täällä luuserina. En usko, että äänestämisestäkään on mitään hyötyä. Vaaleissa työttömillä ja vähäosaisilla ei ole kuin huonoja ja vielä huononpia vaihtoehtoja. Siksi on hyvä, että pääsen pois vaikka olisin jäänyt mielelläni.
Monessa Aasian maassa, esim. Japanissa, on hyvin tavallista olla pidättyväinen ja omaa tilaa korostava eikä tunteita juurikaan näytetä. Mitään läheisyyttä varsinkaan tuntemattomien ja puolituttujen kanssa ei harrasteta muuten kuin kännissä.
Suomalainen stereotypia on juurikin pidättyväinen ja omaa tilaa haluava henkilö, joka puhuu vähän eikä juurikaan näytä tunteitaan. Olen aina ihmetellyt, että kun toiset suomalaiset moittivat näitä piirteitä (oli niitä tai ei) suomalaisissa tyyliin " hei, toi on niin suomalaista" ja "miks sä oot tollanen suomalainen juro".
Suomalaisten hillitty ja pidättyväinen luonne nähdään huonona asiana, mutta ei kukaan dissaa aasialaisia heidän samanlaisista ja jopa paljon vahvemmin näkyvissä vastaavista piirteistä.
Miksi suomalaisten luonteenpiirteet nähdään negatiivisena asiana?
Vierailija kirjoitti:
Rakastan Suomea ja haluaisin jäädä sitä rakentamaan yhdessä teidän kanssanne, mutta täältä en saa töitä kirveelläkään. Olen nyt saanut töitä muualta, Keski-Euroopasta. En jaksa enään vuosien ilmaistöitä ja työkokeiluja ja satunnaisia silpputöitä joilla ei opintolainoja maksella, eikä elämää rakenneta. En jaksa enää iskeä päätä seinään ja olla täällä luuserina. En usko, että äänestämisestäkään on mitään hyötyä. Vaaleissa työttömillä ja vähäosaisilla ei ole kuin huonoja ja vielä huononpia vaihtoehtoja. Siksi on hyvä, että pääsen pois vaikka olisin jäänyt mielelläni.
Kurja tilanne :( Luultavasti muutaman vuoden kokemuksella saat toita Suomesta jos haluat viela takaisin muuttaa.
Miksi olet muuten suostunut tyokeiluihin? Sehan on kuntouttavaa toimintaa johon terveen tyottoman ei todellakaan tarvitse suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset kuolee pskavaipoissaan nälkään. Ra sismi on nousussa sekä vas-oik vastakkainasettelu. Hinnat korkeat ja köyhät kyykkyyn meininki. Sipilän korruptiot. Leipäjonot. Masennus. Epätoivo kun töitä ei ole ja työttömiä syyllistetään.
Juu juu, ihana Suomi.
Ja sä kuvittelet, että missään muualla ei ole samoja ongelmia?
No sen voin sulle antaa, että Suomessa on korkeat hinnat verrattuna suurinpaan osaan Euroopasta, mutta on täällä tulotasokin parempi kuin isossa osassa vertailumaita. Ihmiset tuntuu unohtavan, että Espanjan hinnat on todella edullisia Suomen tulotasolla, mutta jos haluaa Espanjassa elää, niin pitää mennä paikallisen tulotason mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle, joka korjasit Kielitoimiston hyväksyneen molemmat muodot. Olin tietoinen asiasta kirjoittaessani viestiä, mutten -hah- odottanut kenenkään täällä tuota tuovan esille. Olin myös laiska ja toivoin tuon riittävän. Luulen, että ”alkaa tekemään”-muotoa käyttävät paljastuvat silti alemman kielenkäytön tason kansalaisiksi. Maito kaatui jo, joten ”väärin” vain sinnekin ja aurinkoista iltapäivän jatkoa! -tirsk-
Itse asiassa en itsekään pidä kyseisestä muodosta. Kielitoimisto ei aina tee hyviä ratkaisuja.
Aurinkoa myös sinun iltapäivääsi.
Monien mainitsema sää ja hintataso.
Ja sitten se, että suomalaiset kaupungit ovat kaikki rumia! Mahtipontiset ja koristeelliset vanhat kaupungit puuttuvat Suomesta kokonaan. Eurooppa on täynnä toinen toistaan upeampia ja viihtyisiä vanhoja kaupungeja. Suomen kaupungeissa on säilynyt kirkko ja muutama rakennus siellä täällä. Ankeita ja harmaita ovat suomalaiset kaupungit. Turku olisi maailman kaunein kaupunki, mutta kun se purettiin pois 50- ja 60-luvulla. Silmiin sattuu kun katsoo niitä elementti-betoni-möhkäleitä.
Vierailija kirjoitti:
Good for you. Varsinkin nuoremmille ja rohkeille tuo voi olla hyvä vaihtoehto. Sääli sinänsä.
Onnea tulevaisuuteesi!
LinnuillaOnSiivet kirjoitti:
Monien mainitsema sää ja hintataso.
Ja sitten se, että suomalaiset kaupungit ovat kaikki rumia! Mahtipontiset ja koristeelliset vanhat kaupungit puuttuvat Suomesta kokonaan. Eurooppa on täynnä toinen toistaan upeampia ja viihtyisiä vanhoja kaupungeja. Suomen kaupungeissa on säilynyt kirkko ja muutama rakennus siellä täällä. Ankeita ja harmaita ovat suomalaiset kaupungit. Turku olisi maailman kaunein kaupunki, mutta kun se purettiin pois 50- ja 60-luvulla. Silmiin sattuu kun katsoo niitä elementti-betoni-möhkäleitä.
Neukkukuutiorakentamista parhaimmillaan taikka pahimmillaan. Miten kukin haluaa sen ilmaista.