Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon matkustelleena olen oikeastaan alkanut pitämään Suomesta ja suomalaisista

Vierailija
21.02.2019 |

Nyt kun on saanut kunnolla vertailukohdetta, sillä olen reissannut hyvin paljon kuluneiden vuosien aikana.

Kyllä vaan oppii huomaamaan, miten paljon Suomessa on hyviä asioita. Suomalaisiakin oppii arvostamaan..mun mielestä on ihanaa kun ihmiset antaa sun olla rauhassa joka paikassa eikä hengitä niskaan. Suomalaiset on myös hyvin rehellistä ja luotettavaa kansaa.

Asiat yleisesti ottaen toimii täällä aika mukavasti. Onpas mukavaa olla taas täällä 😊

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan paljon, olen käynyt maapallon jokaisessa maanosassa useassa eri valtiossa ja olen oppinut arvostamaan kotimaatani Suomea.

- Nautin auringonpaisteesta ja huojuvan palmun katveessa köllöttelystä, mutta nautin vielä enemmän neljästä vuodenajasta. Asun siis Suomessa alueella, jossa on selkeästi erilaiset vuodenajat. Pidän keväisestä tuoksusta vesisateen jälkeen. Pidän kesän vehreydestä ja makeista mansikoista. Pidän syksystä, kun puut tarjoavat väriloistoaan. Pidän talvesta, kun lumi narisee kengän alla ja hanki kimmeltää. Olen nauttinut esim. Alppien jylhistä maisemista, mutta olen myös tuntenut erityistä sisäistä rauhaa, kun olen kiivennyt Saanan huipulle. 

- Suomessa toimivat kylpyhuoneet ovat selvyys, muualla ei. Vesikalusteet vuotavat, vedenpaine on olematon, lämmintä vettä ei tule kunnolla jne. On toki ollut ulkomailla laadukkaitakin kylpyhuoneita, mutta ne ovat olleet selvä vähemmistö.

- Suomessa on turvallista olla nainen. 

- Suomessa ei ole todellista köyhyyttä, johon olen törmännyt aivan hirvittävän köyhissä slummeissa.

Suomi ei ole täydellinen, mutta jokaisen reissun jälkeen tunnen olevani etuoikeutettu, koska olen suomalainen. Me suomalaiset olemme käsittämättömän etuoikeutettuja. Me emme vain suostu näkemään sitä. Mitä olemme valmiita itse tekemään oman ja naapurin hyvinvoinnin eteen?

Vierailija
102/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset kuolee pskavaipoissaan nälkään. Ra sismi on nousussa sekä vas-oik vastakkainasettelu. Hinnat korkeat ja köyhät kyykkyyn meininki. Sipilän korruptiot. Leipäjonot. Masennus. Epätoivo kun töitä ei ole ja työttömiä syyllistetään. 

Juu juu, ihana Suomi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset kuolee pskavaipoissaan nälkään. Ra sismi on nousussa sekä vas-oik vastakkainasettelu. Hinnat korkeat ja köyhät kyykkyyn meininki. Sipilän korruptiot. Leipäjonot. Masennus. Epätoivo kun töitä ei ole ja työttömiä syyllistetään. 

Juu juu, ihana Suomi.

Mutta sillä köyhällä on lähes aina joku asunto, jota ei tarvitse itse maksaa. Asuntoon tulee lämmin vesi vesijohdossa, siellä on aika usein suihku ja jonkinlainen keittiö. Sähkö on lähestulkoon itsestäänselvyys, samoin jokunen huonekalu ja se, että on lämmin myös talvella. Poislukien ihan kodittomat, totta kai. 

Ja sillä köyhällä on jokin paikka, jonne mennä valittamaan että rahat ei riitä. Edes leipäjono ei ole mikään itsestäänselvyys tuolla muualla, tai ei ainakaan väkivallaton, rauhallinen jonotus. 

Köyhyys on hyvin suhteellista. Suomessa on asiat todella hyvin. Ei täydelliset, mutta hyvin.

Vierailija
104/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kunpa osaisitte ajatella, että vaikka täällä eriarvoisuus lisääntyy, ei täällä kuitenkaan ole sitä tilannetta, että köyhään perheeseen syntynyt lapsi ei voisi valita tulevaisuuttaan. Ei täällä ole sitä, että vaihtoehtona on jengielämänä tai hyvin vaikeasti saavutettava koulutus ja "normaali" elämä. Eikä tytöillä ole sitä vaihtoehtoa, että äitiys tai prostituutio. 

Täällä jokainen pääsee kouluun. Ja nyt voitte sanoa ties mitä että ei pääse ja pojat ei pärjää jne. Mutta ne on rikkaiden maiden omia ongelmia. Suomessa on ihan oikeasti vaihtoehtoja. Jopa silloin, kun haluaa rikoskierteestä pois tai päihderiippuvuudesta kuiville: valtio maksaa sen, jos itse siihen vain sitoudut. 

Voitteko sanoa samaa Etelä-Amerikan valtioista? Afrikan? Lähi-Idän? Itänaapurin? 

Vierailija
105/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

23 vuotta sitten lähdin, enkä mistään hinnasta palaisi takaisin.

Pitäkää tunkkinne.

23 vuotta ollut poissa mutta silti olet tämmöisellä modernilla suomalaisella vauvapalstalla? ;)

Minä en ole asunut Suomessa 24 vuoteen ja silti olen tällä palstalla. Tosin minun ja tuon kirjoittajan ero on että siteeni Suomeen ovat säilyneet vahvoina, ja ehdottomasti muutan takaisin kun jään eläkkeelle.

Niin otat rusinat pullasta ja tulet nauttimaan ilmaisesta terveydenhuollosta ja eläkkeestä.

Ei Suomessa ole ilmainen terveydenhuolto, ja työeläke tulee sieltä missä työkin on tehty.

Vierailija
106/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää tunkkinne.

23 vuotta ollut poissa mutta silti olet tämmöisellä modernilla suomalaisella vauvapalstalla? ;)

Minä en ole asunut Suomessa 24 vuoteen ja silti olen tällä palstalla. Tosin minun ja tuon kirjoittajan ero on että siteeni Suomeen ovat säilyneet vahvoina, ja ehdottomasti muutan takaisin kun jään eläkkeelle.

Niin otat rusinat pullasta ja tulet nauttimaan ilmaisesta terveydenhuollosta ja eläkkeestä.

Minulla tulee olemaan sen verran hyvä eläke työvuosiltani ulkomailla että senttiäkään en kansaneläkettä tule Suomesta saamaan, enkä myöskään mitään muuta eläkettä.

Lisäksi työpaikkani sairauskorvausjärjestelmä kattaa myös eläkkeellä olevat, joten en myöskään tule käyttämään julkisia terveyspalveluja, jos yksityisiä on saatavilla. Se on tietysti eri asia jos sairastun niin vakavasti että joudun hoitoihin joita ei yksityisellä puolella tarjota.

Tulen olemaan yksi niitä ihmisiä joista Hesari kirjoitti vähän aikaa sitten, eli niitä jotka maksavat yksityisestä vanhusten hoitokodista 5000 euroa kuussa.

Eli älä turhaan pelkää; en ole tulossa vapaamatkustajaksi.

Toivottavasti et joudukaan yksityiseen vanhusten hoitokotiin maksamaan mitään. Eivät ole paremmantasoisia kuin yksityinen, ovat törkeän kalliita, ja toisaalta surin osa vanhuksista pärjää ilman hoitokotia.

Ohiksena tämä.

Kyllä isolla rahalla saa hyvää hoitoa.

Vierailija
107/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen negatiivisin puoli on pahansuovat ja kateelliset sekä huonokäytöksiset ihmiset. Ja lisäksi sää. Hintatasokin vielä joten kuten menettelee.

En ikinä totu sellaiseen, että vältellään naapuria, jotta ei jouduta moikkaamaan tai että muutenkin vältellään, kyräillään ja jupistaan sitten selän takana.

Sinä et ole käynyt edes ulkomailla.

Kyllä tuo naapurijuttu on juuri noin. Ulkomailla asuessani naapurit aina tervehtivät toisiaan ja jopa saman kadun asukkaat tervehtivät toisiaan. 

Vierailija
108/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joihinkin kehitysmaihin ym. verrattuna Suomi on ihan kiva paikka elää. Mutta ns. sivistysmaiden suurkaupunkeihin verrattuna en ole samaa mieltä.

Mikä niissä sivistysmaiden suurkaupungeissa on niin ihmeellistä? 🤔 itse en tykännyt Pariisista yhtään, Helsingiin on aivan ihana tulla takaisin sieltä, rauhallinen ja puhdas kaupunki. Paljon kehuttusta Melbournista en myöskään tykännyt. Suomi on kyllä tosi hyvä, rehelliset ihmiset ja oikeasti avuljat sekä ystävälliset.

Taide-ja kulttuuritarjonta, arkkitehtuuri ja ostosmahdollisuudet ovat niissä aivan maailman huippua. Helsingissä asuessa pitää ostella kaikki vähänkin spesiaalimmat asiat netistä ja tyytyä lähinnä kirjojen lukemiseen, sillä museot on nopeasti koluttu, eikä kulttuuritarjonta ole kovin ihmeellistä.

Minä nostaisin palvelut vielä yli kulttuuritarjonnan. Asun Keski-Euroopassa, ja on ihan älytöntä miten mahtavasti hommat toimii. Minkä tahansa ravintolan ruoan saa kotiin toimitettuna, mitä tahansa voi tilata netistä ja se on seuraavana päivänä kotiovella ilman lisäkuluja. Voit tilata siivoojan, ikkunanpesijän, u name it they have it, hyvin pienellä varoajalla ja kohtuullisella hinnalla. Kaupoissa on aina henkilökuntaa ja ylipäätään kaikki pelaa.

Keskiluokkaisen unelmaa olisi, että täälläkin olisi varaa useammin tilata siivooja tai muuttofirma muuttamaan, ja ylipäätään pienet remontit sun muut tuntuu hoituvan toisaalla niin paljon helpommin ja halvemmalla. 

Siinä on sitten se kääntöpuoli, että millainen se yhteiskunta on kokonaisuudessaan, kun palvelujen ostaminen on halpaa ja säännöstelyä tai valvontaa ei ehkä ole. Miten hyvin pärjää se palveluntarjoaja? Millainen palkka, millainen terveydenhuolto, millainen asumisen taso? Jään usein itse miettimään tätä, vaikka onhan se ihan luksusta suomalaiselle että kaupassa joku pakkaa ostokset ja toisessa kaupassa ei tarvitse kuin osoittaa kenkäparia ja myyjä ramppaa takahuoneeseen etsimään aina oikean koon jne. 

Se, mitä kaipaan Suomeen, olisi pidemmät ravintoloiden aukioloajat ja enemmän kaikkea ihanaa tekemistä ja kulttuuritarjontaa (vrt. kotikaupungissani on yksi ainoa leffateatteri joka näyttää pääosin isoja Hollywood-tuotantoja, ja näytöksen jälkeen auki on tasan yksi Burger King ja pari baaria). 

Ristiriitainen kirjoitus. Pitäisi olla kaikkea ihanaa tekemistä ja kulttuuritarjontaa. Jonkun pitää ne kuitenkin tarjota ja elää sillä yrittäjyydellä. Ollaanko Suomessa valmiita maksamaan palveluista todellisen hintatason mukaan? Vastaus on: ei. Verotus ja elinkustannukset ovat jo nyt tavalliselle palkansaajalle niin korkeat että palveluita ei ole varaa ostaa. Ei sillä ravintolanpitäjälläkään ole varaa pidentää aukio-oloaikoja ja maksaa työntekijöille jos kävijöitä ei ole. Kyllä minäkin haluaisin että pikkukaupungissa jossa asun olisi ooppera ja monta viiden tähden ravintolaa mutta ei taitaisi yrittäjille olla kovin kannattavaa.

Tämä johtuu kahdesta seikasta - liian vähän väestöä, ja liian pienet tuloerot. Ei ole siis palvelujen käyttäjiä, eikä ihmisillä ole varaa niitä ostaa kun edes normijohtajan palkka ei eroa tarpeeksi palvelutyöläisen palkasta.

Hmmm, tuloeroista haaveilevat tuntuvat aina automaattisesti olettavan, että olisivat itse siellä tulohaitarin yläpäässä. Entä jos olisitkin se palvelutyöntekijä, tuskinpa sinulla sittenkään olisi varaa mihinkään kulttuuritarjontaan, vaikka se sinun selkänahasta revittäisiinkin. 

Pienet tuloerot on parasta.

Miksi ihmiset vetävät aina ääripäät? Ihan kuin vaihtoehdot olisivat suomi tai joku Afrikan maa. Ihan länsiEuroopassa on normaalia että nuoret työskentelevät alle vitosen tuntipalkalla - ja ylenevät myöhemmin ihan normaaleihin, niihin paremmin palkattuihin töihin. Tämä on ihan win-win kaikille. Nuorilla on töitä, ja vanhempana heillä on rahaa ostaa itse ne palvelut. Toisin kuin suomessa, jossa ei ole töitä eikä mahdollisuutta ostaa palveluja. Mutta ollaanpa "tasa-arvoisia" 🙄.

Vierailija
109/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kunpa osaisitte ajatella, että vaikka täällä eriarvoisuus lisääntyy, ei täällä kuitenkaan ole sitä tilannetta, että köyhään perheeseen syntynyt lapsi ei voisi valita tulevaisuuttaan. Ei täällä ole sitä, että vaihtoehtona on jengielämänä tai hyvin vaikeasti saavutettava koulutus ja "normaali" elämä. Eikä tytöillä ole sitä vaihtoehtoa, että äitiys tai prostituutio. 

Täällä jokainen pääsee kouluun. Ja nyt voitte sanoa ties mitä että ei pääse ja pojat ei pärjää jne. Mutta ne on rikkaiden maiden omia ongelmia. Suomessa on ihan oikeasti vaihtoehtoja. Jopa silloin, kun haluaa rikoskierteestä pois tai päihderiippuvuudesta kuiville: valtio maksaa sen, jos itse siihen vain sitoudut. 

Voitteko sanoa samaa Etelä-Amerikan valtioista? Afrikan? Lähi-Idän? Itänaapurin? 

Ensinnäkin syrjäytyneiden lapset eivät valitse tulevaisuuttaan. Peruskoulun voivat käydä, mutta eikös lukiokirjat ole jo niin hintavia ettei kaikilla ole edes varaa kouluttautua sen takia pitkälle?

Työtä saa useimmiten suhteilla, joten se siitä koulutuksesta  ja mahdollisuuksista. Tämä pätee yleensä vain hyväosaisiin koska heillähän ne suhteet on.

Itseasiassa nythän meillä on juurikin ilmiö missä nuoret likat myyvät itseään jotta saavat rahaa normielämiseen, koulukirjoihin tai muihin menoihin koska ei ole muutoin varaa. 

Hmm , musta se menee niin että rikollisilla on parempi suoja kuin tavallisella tallaajalla. Rikoksen tehtyä saat lämpimän punkan, parhaimmat olot pelikoneineen ja saat jopa opiskella ilmaiseksi. Vapauduttuasi sua odottaa hyvässä lykyssä asunto ja työpaikka. Ja tuomiot vielä tod-näköisesti pienempiä kuin noissa mainitsemissasi maissa ja olotilat luksusta. Onko tämä sitten oikein?

Vierailija
110/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää tunkkinne.

Minulla tulee olemaan sen verran hyvä eläke työvuosiltani ulkomailla että senttiäkään en kansaneläkettä tule Suomesta saamaan, enkä myöskään mitään muuta eläkettä.

Lisäksi työpaikkani sairauskorvausjärjestelmä kattaa myös eläkkeellä olevat, joten en myöskään tule käyttämään julkisia terveyspalveluja, jos yksityisiä on saatavilla. Se on tietysti eri asia jos sairastun niin vakavasti että joudun hoitoihin joita ei yksityisellä puolella tarjota.

Tulen olemaan yksi niitä ihmisiä joista Hesari kirjoitti vähän aikaa sitten, eli niitä jotka maksavat yksityisestä vanhusten hoitokodista 5000 euroa kuussa.

Eli älä turhaan pelkää; en ole tulossa vapaamatkustajaksi.

Toivottavasti et joudukaan yksityiseen vanhusten hoitokotiin maksamaan mitään. Eivät ole paremmantasoisia kuin yksityinen, ovat törkeän kalliita, ja toisaalta surin osa vanhuksista pärjää ilman hoitokotia.

Ohiksena tämä.

Kyllä isolla rahalla saa hyvää hoitoa.

Tuolla 5000 e:llä ei todellakaan saa. 

Vierailija
111/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ”alkaa pitää”, ei ”alkaa pitämään”. Aargh!!!

Vierailija
112/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin syrjäytyneiden lapset eivät valitse tulevaisuuttaan. Peruskoulun voivat käydä, mutta eikös lukiokirjat ole jo niin hintavia ettei kaikilla ole edes varaa kouluttautua sen takia pitkälle?

Työtä saa useimmiten suhteilla, joten se siitä koulutuksesta  ja mahdollisuuksista. Tämä pätee yleensä vain hyväosaisiin koska heillähän ne suhteet on.

Itseasiassa nythän meillä on juurikin ilmiö missä nuoret likat myyvät itseään jotta saavat rahaa normielämiseen, koulukirjoihin tai muihin menoihin koska ei ole muutoin varaa. 

Hmm , musta se menee niin että rikollisilla on parempi suoja kuin tavallisella tallaajalla. Rikoksen tehtyä saat lämpimän punkan, parhaimmat olot pelikoneineen ja saat jopa opiskella ilmaiseksi. Vapauduttuasi sua odottaa hyvässä lykyssä asunto ja työpaikka. Ja tuomiot vielä tod-näköisesti pienempiä kuin noissa mainitsemissasi maissa ja olotilat luksusta. Onko tämä sitten oikein?

Puhut marginaalisista ilmiöistä.

Suomessa köyhyys on sitä, että vähävarainen tekee vääriä valintoja ja vertaa elämäänsä keskiluokkaiseen elämään. 

Vierailija
113/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matkailun myötä todennut kaksi suomalaisia koskevaa stereotypiaa vääräksi.

Ensinäkin usein sanotaan, että suomalaiset ovat toljottavia ja tuijottavia juntteja. Olen havainnut, että todellisuudessa suomalaiset eivät tuijota mitenkään erityisen paljoa. Aivan omaa luokkaansa tuijotuksessa ovat esimerkiksi kiinalaiset. Euroopasta nostaisin esiin saksalaiset tuijottajakansana. Saksalaiset tuijottavat aivan häpeilemättä, eivätkä käännä edes katsettaan pois, jos osoittaa noteeranneensa heidät. Saksalaiset saattavat myös avoimesti puhua vieraista ihmisistä, minua on jopa osoiteltu (eikä kyseessä ollut teinijonnet, vaan keski-ikäinen pariskunta).

Toinen on suomalaisten hymytön ja ankea asiakaspalvelu. Itse tajusin suomalaisen asiakaspalvelun tason vasta nähtyäni ulkomaita. Esimerkiksi itäblokin maissa on todella hymytön asiakaspalvelu, samaten yllättäen Portugalissa (ellei turistimestoja lasketa). Ei Suomessa nyt välttämättä millään Lontoon tasolla olla, mutta muutoin oletusarvo on, että kassa hymyilee ja on ystävällinen. Poikkeukset erottuvat Suomessa huonolla tavalla, murjotus ei todellakaan ole täällä oletusarvo. Monissa maissa on ihan normaalia, että kielitaidoton kassa käsittelee ulkomaalaisen tavarat vihaisen näköisenä vältellen katsekontaktia ja puhumatta sanaakaan. Suomessa se kassalla työskentelevä kielitaidoton mummelikin yleensä edes hymyilee ja nyökkäilee asiakkaalle, jos ei osaa mitään sanoa.

Vierailija
114/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen matkailun myötä todennut kaksi suomalaisia koskevaa stereotypiaa vääräksi.

Ensinäkin usein sanotaan, että suomalaiset ovat toljottavia ja tuijottavia juntteja. Olen havainnut, että todellisuudessa suomalaiset eivät tuijota mitenkään erityisen paljoa. Aivan omaa luokkaansa tuijotuksessa ovat esimerkiksi kiinalaiset. Euroopasta nostaisin esiin saksalaiset tuijottajakansana. Saksalaiset tuijottavat aivan häpeilemättä, eivätkä käännä edes katsettaan pois, jos osoittaa noteeranneensa heidät. Saksalaiset saattavat myös avoimesti puhua vieraista ihmisistä, minua on jopa osoiteltu (eikä kyseessä ollut teinijonnet, vaan keski-ikäinen pariskunta).

Toinen on suomalaisten hymytön ja ankea asiakaspalvelu. Itse tajusin suomalaisen asiakaspalvelun tason vasta nähtyäni ulkomaita. Esimerkiksi itäblokin maissa on todella hymytön asiakaspalvelu, samaten yllättäen Portugalissa (ellei turistimestoja lasketa). Ei Suomessa nyt välttämättä millään Lontoon tasolla olla, mutta muutoin oletusarvo on, että kassa hymyilee ja on ystävällinen. Poikkeukset erottuvat Suomessa huonolla tavalla, murjotus ei todellakaan ole täällä oletusarvo. Monissa maissa on ihan normaalia, että kielitaidoton kassa käsittelee ulkomaalaisen tavarat vihaisen näköisenä vältellen katsekontaktia ja puhumatta sanaakaan. Suomessa se kassalla työskentelevä kielitaidoton mummelikin yleensä edes hymyilee ja nyökkäilee asiakkaalle, jos ei osaa mitään sanoa.

Minunkin mielestäni Suomessa on erittäin hyvä ja ystävällinen asiakaspalvelukulttuuri!

Esim. Espanjassa on tosi yleistä, että kassa ei tervehdi, naama on nurinpäin, hyvä ettei sylje päälle. Toki palkatkin on siellä niin huonot, että ei varmaan hymyilytä.

Vierailija
115/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne Suomea haukkuvat "paljon matkustelevat" ovat yleensä niitä jotka elävät expatteina expat-kuplassaan jossain maassa muurien sisällä, miehen firma maksaa päivähoidon ja asumisen. Joskus hesarissa olikin artikkeli joissa tällaiset avautuivat siitä miten "ankeaa ja kamalaa" Suomessa on, yksi heistä oli joku parikymppinen mimmi joka oli ollut juuri puoli vuotta bilettämässä Thaimaassa ja oli täysin masentunut tultuaan takaisin Suomeen :D Arki on arkea kaikkialla maailmassa. Itse arvostan matkusteltuani joka kerta Suomea vain enemmän, todella ystävällisiä asiakaspalvelijoita, ihmiset ovat rauhallisia ja missään ei tarvitse sen erityisemmin pelätä. 

Vierailija
116/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikoinaan asunut yli 20-vuotta ulkomailla viidessä eri maassa, nyt Suomessa viisi vuotta. Hintataso täällä ärsyttää ja välillä ihmiset. Suomessa pitää olla samanlainen, kuin muut, erilaisuutta ei hyväksytä. En ole itse mitenkään erilainen, mutta ulkomailla olin vapautuneempi oma itseni. Myös suomalaisten jäyhyys ja tiukkapipoisuus ärsyttää. Elä ja anna toisten elää puuttuu täältä.

Missä näin? Mielestäni ainakin Helsingissä erilaisuus nimenomaan hyväksytään, paljon paremmin kuin esim. monessa katolilaisessa maassa kuten Espanja.

Italiassa asuneen olen täusin samaa mieltä. Niin avointa ja hurmaavaa matkailijan mielestä, mutta loppujen lopuksi aika tiukkaakin kulttuurikuria.  Dolce vita ja tyylikkyyskin on tietynlainen vaatimus; täällä samasta muotista tyyllikkäitä. Design, merkit, kulta, mutta missä heterogeenisyys?

Mitä ihmettä? tuskin olet Italiassa käynytkään, ei tavallisilla italialaisilla näe koskaan kultakoruja. Okei ehkäpä vanhoilla mummoilla voi olla kulta/timantti korvikset, mutta nekin yleensä perintönä saatu tai vaikka mieheltä häälahjana. Italia ei ole kyllä sellainen maa että siellä kukaan leuhkisi kultakoruilla! Taidat sekoittaa Italian nyt Dubaihin tai joihinkin rantagigoloihin joilla on feikkikultaa, mafia toki erikseen. Tavallisella Italian kansalla ei kulta kiiltele eikä ole LV tai Gucci laukkuja tosin niitä voi ostaa myös esim. Rooman markkinoilta alehintaan siis kirpputoreilta. Jopa Saksassakin näkee enemmän kultakauppoja kuin Italian kaduilla, yleensä ovat turkkilaisten ja arabien omistamia Saksassa. Olisin itsekin voinut ostaa 100e vanhan käytetyn Guccin Italiassa kirpputorilt, mutta en välittänyt ostaa. Kuria on toki kovaakin kuria italialaisissa perheissä, mutta moni nuori ei kurista piittaa enää, kuten ei kullasta tai merkkituotteistakaan. Se taitaa olla Pariisi jossa merkkituotteilla leuhkitaan, tai Dubai. Italiassa sää on ainakin huomattavasti parempi kuin Suomessa, harvemmin pakkasia ja kevät alkaa jo aikaisin.

Vierailija
117/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne Suomea haukkuvat "paljon matkustelevat" ovat yleensä niitä jotka elävät expatteina expat-kuplassaan jossain maassa muurien sisällä, miehen firma maksaa päivähoidon ja asumisen. Joskus hesarissa olikin artikkeli joissa tällaiset avautuivat siitä miten "ankeaa ja kamalaa" Suomessa on, yksi heistä oli joku parikymppinen mimmi joka oli ollut juuri puoli vuotta bilettämässä Thaimaassa ja oli täysin masentunut tultuaan takaisin Suomeen :D Arki on arkea kaikkialla maailmassa. Itse arvostan matkusteltuani joka kerta Suomea vain enemmän, todella ystävällisiä asiakaspalvelijoita, ihmiset ovat rauhallisia ja missään ei tarvitse sen erityisemmin pelätä. 

Vai niin, no kyllä meitä on erilaisiakin. Minä ja tuttuni eivät elä miesten rahoilla "ulkomailla". Ikävää jos seuraat vain jotain kotirouvana miehen rahoilla -blogeja, joista olet saanut täysin väärän käsityksen kaikesta. Toki osa voi elää, mutta eivät kaikki. Suomessa on yllättänyt hyvä asiakaspalvelu, mutta se ei yksistään riitä kaikille kun moni muu asia on pielessä. Jotkut rakastavat lunta ja jäätä, sitä kun voi tipahtaa koska vain katolta niskaan. Joku toinen haluaa viettää sen jan historillisissa maisemissa vaikka Saksassa, tai palmun alla Aasiassa. Joku toinen myös tykkäävät itse aurata pihalta lumikasat pois ja toiset ei. Ne on valintoja. Yksi asia on myös se että lähes kaikkeen työhön on uskomattomia vaatimuksia Suomessa. Siinä missä ulkomailla palkataan vaikka siivojan tai tarjoilijan työhön kouluttamaton, täytyy Suomessa olla monivuotinen koulutus lähes kaikkeen helppoihinkin töihin. Tosin nykyään palkataan jo enemmän esim. siivoojia ilman siivoojan opintoja Suomessakin.

Vierailija
118/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on yksipuolinen kuva meistä expacteista. Olen vuosia ollut ulkomailla eikä tuttujeni perheissä yksikään nainen ole kotiäitinä vaan ihan normaalisti töissä. Meillä minä elätän perheen ja mies vauvan kanssa kotona, palaa kyllä töihin kunhan lapsi hieman kasvaa. Mistään kuplasta on turha edes haaveilla: maassa on pakko olla maan ehdoilla, maan byrokratiaan nojaten, lainsäädäntöä noudattaen ja ihan arkea eläen. Ja on täysin mahdollista, että ihminen nauttii ja viihtyy suomen ulkopuolella. En näe itseäni palaamassa enää Suomeen. Ei mikään maa ole täydellinen, mutta haluan asua mahdollisimman paljon eri kultuutreisaa ja kokea elämää. Suomen tarjonnan olen jo kokenut. Ainoa mikä Suomessa sään lisäksi tökkii, on tietty jäykkyys ja se, ettei erilaisuutta siedetä. Elämäni on paljon rennompaa, helpompaa ja vapaampaa muualla.

Vierailija
119/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestäni Suomessa on erittäin hyvä ja ystävällinen asiakaspalvelukulttuuri!

Esim. Espanjassa on tosi yleistä, että kassa ei tervehdi, naama on nurinpäin, hyvä ettei sylje päälle. Toki palkatkin on siellä niin huonot, että ei varmaan hymyilytä.

Nyt jäi kiinnostamaan missä päin Espanjaa olet käynyt ja kuinka monessa eri kaupungissa, aurinkorannikolla vai Kataloniassa? ainakin Costa Blancalla myyjät olivat todella ystävällisiä, siis paikalliset. Tosin Italiasta oli muuttanut jonkun verran ko.kohteeseen kyllästyneitä tympeitä yrittäjiä. Paikalliset olivat erittäin mukavia, hymyileviä ja ystävällisiä. Aina ruokakauppaan mennessä huudettiin hola, joka kerta. Lisäksi pari kertaa jouduin palauttamaan pari tuotetta, niin aina sai palauttaa ja vielä hymyjen kera. Olen ollut mm. Itävallassa jossa oltiin vihamielisiä ja alettiin suoraan raivota, jos yritti tuoda mitä vain tuotetta takaisin ei saanut.

Myös Suomessa on monta kertaa vaikkapa vaatekaupassa todettu tympeään sävyyn "Miksi toit takaisin!! enää ei toista kertaa saa tuoda!" vaikka olisi ollut edellispäivänä ostettu tuote, laput kiinni ja kuitti mukana. En enää mielelläni osta Suomessa vaatteita ainakaan sovittamatta, koska kassat ovat joskus niin tympeitä ja ilkeitä. Heille pitäisi selittää todella pitkä selitys siitä ettei vaate ollut sopiva, vaikka kuitissa usein lukee että palautusaika 7-30 päivää. Olen hyvin tarkka ja en vie ikinä mitään turhaa takaisin. Jos vien vien heti seuraavana päivänä. Sitten on eri asia ne kassat jotka oikeasti hoitavat työnsä hyvin Suomessakin ja ovat asiallisia, mutta kaikki eivät halua olla asiallisia. Myös ruokakaupan kassalla minulle on hetki sitten Suomessa täysin aiheettomsti raivottu "tässä ei ole koko päivää aikaa!!!!!!" eikä paineta korttimaksunappia, vaikka maksaisi kortilla ja muualla toimii. Ja vaikka teen aina ostokseni todella nopeasti 2-3 minuutissa ja kerään samantien ostokseni, en jää muiden tielle. Moni muu asiakas on minua hitaampi ja olen hyvin tarkka siitä etten ole liian hidas tai kenenkään tiellä. Kassalla ei kannata olla ollenkaan työssä, jos ei pysty kohtelemaan asiakkaita asiallisesti ja samanarvoisesti.

Vierailija
120/197 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on "avokätisesti" jaettu myös työttömille rahaa, mutta se on todella paljon muuttunut: ne summat ovat pienempiä kuin naapurimaissa toki Venäjää lukuunottamatta, työttömiä myös kiusataan jos on ilkeä työntekijä virastoissa. Hoppuutetaan, pilkataan ja muullakin tavoin tehdään elämästä hankalaa. Sen näkee vasta jos joutuu itse työttömäksi, mutta sen seurauksena olen pettynyt ja en halua tältä maalta ikinä mitään tukia, en lapsilisää en mitään saatte pitää kaiken. Kaikelle kun vaaditaan selitys, käskytetään ja pilkataan. Kohtelu ei ole kaikille sellaista, mutta joillekin kyllä on. Sellaisille jotka saavat sellaista kohtelua ei ole hyvä Suomessa olla. Uutisista voi luke useita eri tapauksia niistä kun on esim. luokiteltu pariskunnaksi kämppiksinä asuvat sun muita tapauksia. Asuminen on liian kallista ja ei haluta antaa mahdollisuutta halvempaa asumismuotoon jos asuu vaikka jaetussa asunnossa. Jotkut viranomaiset ottavat oikeen syynättäväksi tiettyjä ihmisiä, tästä asiasta en Suomessa pidä. Yksi sellainen työntekijä tosin erotettiin/vaihtoi alaa, mutta se ei riitä kun lisääkin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan