Paljon matkustelleena olen oikeastaan alkanut pitämään Suomesta ja suomalaisista
Nyt kun on saanut kunnolla vertailukohdetta, sillä olen reissannut hyvin paljon kuluneiden vuosien aikana.
Kyllä vaan oppii huomaamaan, miten paljon Suomessa on hyviä asioita. Suomalaisiakin oppii arvostamaan..mun mielestä on ihanaa kun ihmiset antaa sun olla rauhassa joka paikassa eikä hengitä niskaan. Suomalaiset on myös hyvin rehellistä ja luotettavaa kansaa.
Asiat yleisesti ottaen toimii täällä aika mukavasti. Onpas mukavaa olla taas täällä 😊
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Monessa Aasian maassa, esim. Japanissa, on hyvin tavallista olla pidättyväinen ja omaa tilaa korostava eikä tunteita juurikaan näytetä. Mitään läheisyyttä varsinkaan tuntemattomien ja puolituttujen kanssa ei harrasteta muuten kuin kännissä.
Suomalainen stereotypia on juurikin pidättyväinen ja omaa tilaa haluava henkilö, joka puhuu vähän eikä juurikaan näytä tunteitaan. Olen aina ihmetellyt, että kun toiset suomalaiset moittivat näitä piirteitä (oli niitä tai ei) suomalaisissa tyyliin " hei, toi on niin suomalaista" ja "miks sä oot tollanen suomalainen juro".
Suomalaisten hillitty ja pidättyväinen luonne nähdään huonona asiana, mutta ei kukaan dissaa aasialaisia heidän samanlaisista ja jopa paljon vahvemmin näkyvissä vastaavista piirteistä.
Miksi suomalaisten luonteenpiirteet nähdään negatiivisena asiana?
Tietty osa suomalaisista haukkuu suomalaisia. Se kertoo heistä itsestään. Alemmuudentunne, perspektiivin puute. Onneksi tähän on havahduttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan Suomea ja haluaisin jäädä sitä rakentamaan yhdessä teidän kanssanne, mutta täältä en saa töitä kirveelläkään. Olen nyt saanut töitä muualta, Keski-Euroopasta. En jaksa enään vuosien ilmaistöitä ja työkokeiluja ja satunnaisia silpputöitä joilla ei opintolainoja maksella, eikä elämää rakenneta. En jaksa enää iskeä päätä seinään ja olla täällä luuserina. En usko, että äänestämisestäkään on mitään hyötyä. Vaaleissa työttömillä ja vähäosaisilla ei ole kuin huonoja ja vielä huononpia vaihtoehtoja. Siksi on hyvä, että pääsen pois vaikka olisin jäänyt mielelläni.
Kurja tilanne :( Luultavasti muutaman vuoden kokemuksella saat toita Suomesta jos haluat viela takaisin muuttaa.
Valitettavasti se työllistyminen ei ole monille todellakaan itsestäänselvyys silloinkaan. Olen lukenut lukemattomia tarinoita, joissa monet, vuosien työkokemuksen omaavat, ovat hakeneet vuosikausia Suomesta töitä, mutta tulos on ollut pahimmillaan sitä, ettei kertaakaan kutsua edes työhaastatteluun tai työhaastatteluja on sitten ollut 1-2, mutta työnhaku ei ole koskaan sitä pidemmälle edennyt. Uutisissakin oli jokin aika sitten jostain miehestä, joka ulkomailla oli esimiestehtävissä ja sai kuusinumeroista palkkaa vuodessa, niin Suomeen palattuaan oli tarjolla vain kärrypojan hommia.
Suomen pitäisi kyetä tarjoamaan samalla palkalla töitä, kuin mitä ulkomaat tarjoavat, jos haluaa kilpailla työntekijöistä. Katsos kun se elintason pudotus ei monia houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta sitten lähdin, enkä mistään hinnasta palaisi takaisin.
Pitäkää tunkkinne.
23 vuotta ollut poissa mutta silti olet tämmöisellä modernilla suomalaisella vauvapalstalla? ;)
Niin?
En ole tuo ketä lainasit, itse olen asunut 15 vuotta ulkomailla ja täällä käyn. Onko palsta tarkoitettu vain Suomen rajojen sisällä asuville?
Tuo kommentti johtui siitä, että 23 vuotta poissa ollut sanoi "pitäkää tunkkinne" ja silti pysyy suomipalstalla kymmenien vuosien poissaolon jälkeen. Jotain ristiriitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen jatkaa:
En myöskään ole korkeasta hintatasosta aivan samaa mieltä. Olen maksanut vuokraa monessa muussa maassa enemmän kuin Suomessa, maksanut paljon sähköstä ja puhelimesta... Intiassa asuessani se ruoka, jota halusin syödä, oli aika lailla saman hintaista kuin täällä, huonompia riisejä olisi saanut halvemmalla toki. Kokonaisuutena en pidä Suomea kalliina.
Joka maassa on omat junttinsa. Ihan joka maa.
Intiassa ainakin paikallisten syömä ruoka on huippuhyvää ja -edullista. Jollain kahdella eurolla saa hyvässä lounasravintolassa todella runsaan ja täyttävän, makoisan aterian.
Voi Jeesus....
Asun Euroopan maassa, jossa yksilölle annetaan hyvin tilaa sekä henkisesti että fyysisesti. Voin olla ihan oma introvertti minäni, pian tottuivat suomalaiseen mörrikkään. Sitähän en voi tietää, jos mitä takana puhuvat - ainakin hyvin osaavat pitää omana tietonaan!
Etuna Suomeen verrattuna on aurinkoinen ja lämmin sää suurimman osan vuotta, sekä pienemmät elinkustannukset.
Jos jossain vaiheessa vanhuutta tarvitsen, minulla on varaa palkata oma housemaid, kotiapu. Hoitajankin saa kotiin asumaan, jos tarvitsee ympärivuorokautista apua.
Suomeen en aio tulla "hoidettavaksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju! Kerrankin kunnon asiaa Suomesta eika sita ianikuista valitusta siita, miten Suomi nyt on vaan maailman paskin maa.
Suosittelen kaikille muuttoa sinne "ulkomaille" missa kaikki on paremmin. Kaikki on halpaa, terveydenhuolto pelittaa, verot on alhaiset, aurinko paistaa ja juoppoja ja narkkareita ei nay missaan.
Itse muutan parin viikon paasta kahdeksan brittivuoden jalkeen Suomeen enka malta odottaa! Ihan kasittamatonta, etta pian voin vieda koiran illalla pissalenkille ilman pelkoa siita etta tulen ryostetyksi.
Johan ne valittajat kerkesi tänne kehumaan kuinka muualla in kaikki parempaa
En juuri keksi tyhmempää ihmistä kuin sellaisen, joka asuu maassa jonka ilmastoa, ihmisiä, kulttuuria ja yhteiskuntaa hän pitää huonona.
Ei näillä tyytymättömillä ja muilla valittajilla ole mahdollisuutta lähteä.
Rikkaisiin ja suosittuihin maihin kuten vaikka Kanada ja Australia, pääsee jos koulutuksesta ja varallisuudesta hakuprosessissa saatavat pisteet riittävät. Työpaikan on löydyttävä nopeasti. Tähän porukkaan siirtyy myös UK Brexitin jälkeen. EU:n sisällä voi edelleen hakea töitä 3 kk eri maita koluten, mutta sosiaalitukien varassa ei ole (enää) mahdollista asettua mihinkään maahan. Itse asiassa monista maista tulee lähtö pitkänkin oleskelun ja työskentelyn jälkeen, jos ainoa tulonlähde on tulonsiirrot.
Amerikkaan ei nykyhallinnon aikana tahdo päästä edes huippukoulutetut osaajat, ja moni pidetty kehitysmaa kuten vaikka Thaimaa, edellyttää tulijoilta vakituisia tuloja (joku 1600-1800€/kk muistaakseni), tai vastaavasti kymmenien tuhansien eurojen säästöjä ja omaisuutta.
Aika lailla seinä on vastassa valittajilla joka ilmansuunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju! Kerrankin kunnon asiaa Suomesta eika sita ianikuista valitusta siita, miten Suomi nyt on vaan maailman paskin maa.
Suosittelen kaikille muuttoa sinne "ulkomaille" missa kaikki on paremmin. Kaikki on halpaa, terveydenhuolto pelittaa, verot on alhaiset, aurinko paistaa ja juoppoja ja narkkareita ei nay missaan.
Itse muutan parin viikon paasta kahdeksan brittivuoden jalkeen Suomeen enka malta odottaa! Ihan kasittamatonta, etta pian voin vieda koiran illalla pissalenkille ilman pelkoa siita etta tulen ryostetyksi.
En juuri keksi tyhmempää ihmistä kuin sellaisen, joka asuu maassa jonka ilmastoa, ihmisiä, kulttuuria ja yhteiskuntaa hän pitää huonona.
Rikkaisiin ja suosittuihin maihin kuten vaikka Kanada ja Australia, pääsee jos koulutuksesta ja varallisuudesta hakuprosessissa saatavat pisteet riittävät. Työpaikan on löydyttävä nopeasti. Tähän porukkaan siirtyy myös UK Brexitin jälkeen. EU:n sisällä voi edelleen hakea töitä 3 kk eri maita koluten, mutta sosiaalitukien varassa ei ole (enää) mahdollista asettua mihinkään maahan. Itse asiassa monista maista tulee lähtö pitkänkin oleskelun ja työskentelyn jälkeen, jos ainoa tulonlähde on tulonsiirrot.
Amerikkaan ei nykyhallinnon aikana tahdo päästä edes huippukoulutetut osaajat, ja moni pidetty kehitysmaa kuten vaikka Thaimaa, edellyttää tulijoilta vakituisia tuloja (joku 1600-1800€/kk muistaakseni), tai vastaavasti kymmenien tuhansien eurojen säästöjä ja omaisuutta.
On hyvä muistaa myös se, että esim. Jenkeissä työskentelyn ei monin paikoin ole mitään lakisääteistä minimipalkkaa. Että kun joskus on ollut uutisia esim. kuinka Jenkeissä voi huippukoodari tienata 150 000 - 200 000 USD vuodessa, Niin siihen voi sanoa, että niin, huippukoodari nimenomaan, sellainen joka todella osaa koodata huippukoodarin edellyttämällä tavalla. Mutta jos olet peukalo keskellä kämmentä oleva, niin sitten tuntipalkka voi ihan hyvin olla vaikka 5-6 USD. Sellaisella palkalla olevia koodareita ja vaikka ihan mitä tahansa muitakin työntekijöitä Jenkeissä on vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä muistaa myös se, että esim. Jenkeissä työskentelyn ei monin paikoin ole mitään lakisääteistä minimipalkkaa. Että kun joskus on ollut uutisia esim. kuinka Jenkeissä voi huippukoodari tienata 150 000 - 200 000 USD vuodessa, Niin siihen voi sanoa, että niin, huippukoodari nimenomaan, sellainen joka todella osaa koodata huippukoodarin edellyttämällä tavalla. Mutta jos olet peukalo keskellä kämmentä oleva, niin sitten tuntipalkka voi ihan hyvin olla vaikka 5-6 USD. Sellaisella palkalla olevia koodareita ja vaikka ihan mitä tahansa muitakin työntekijöitä Jenkeissä on vaikka kuinka paljon.
Lisäksi vielä se, että Jenkeissä on paljon ihmisiä, jotka joutuvat tekemään kahta työtä ja jotkut jopa kolmea työtä, että voivat selvitä edes normaalin arjen kustannuksista.
Vihdoinkin ketju missä kehutaan maatamme, kansaamme jne.Ihanaa vaihtelee ketjuille missä haukutaan vuoroon suomalaiset miehet ja naiset,suomalaisten kotien sisustus,kaikkee muuta ruuasta lastenkasvatukseen.
Tämä on piritävää,kiitos,enemmän tätä.
Ilmoitin asiattomasta aloituksesta. Oli liian positiivinen. Täällä suomalaisia kuuluu haukkua.
Itse en haluaisi asua miljoonakaupungissa betoniviidakon keskellä. Helsinki on sopivan kokoinen, sopivan pieni. Missä tahansa päin Helsinkiä on lyhyt matka puistoon, luontoon tai merenrannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon sinusta, jos ainoa mitä mietit ovat tulonsiirrot ja tuilla eläminen. Tuliko edes mieleen että valtaosa muuttajista menee ihan töihin ulkomaille?
Taitaapi olla niin, että ne jotka valittavat, miten Suomessa ei muka saa olla "oma itsensä", valittavat oikeasti siitä, että Suomessa on perhe ja tuttavat. Ulkomailla, kun ei ole mitään siteitä kehenkään ja voi alottaa "alusta" voi sitten olla vapautunut. Suomi kuitenkin on maailman vapaamielisimpiä maita, mitä erilaisiin elämäntyyleihin tulee. Suomessa pukeutuminenkin on erittäin vapaata. Ei ole mitään tiukkoja etikettejä tai ehdottomia luokkasääntöjä. Saat ottaa tatuointeja, kasvattaa hiuksia, pukeutua hyvin tai huonosti. Edes lapsilla ei ole koulupukuja.
Joo niin pidän minäkin. Turvallisuus, tasa-arvo, puhdas ilma, väljää kaikkialla, ihmisten täsmällisyys, hyvä terveydenhuolto, koulutus, yhteiskunnan tukiverkko.. Aika yltäkylläistä elämää täällä saa viettää.
Eikä mielestäni hintataso ole mikään älytön. Hyvin pärjää 1800 euron nettopalkalla pk-seudulla. Suomessa ei ole myöskään hirveän ghettoutuneita alueita, toivottavasti ei tulekaan.
Neljä vuodenaikaakin on erittäin jeppis. Kuka muka jaksais jatkuvaa hellettä.. 🇫🇮
Mä en usko, että monikaan yli 10 vuotta muualla asunut yhä ajattelisi "pitäkää tunkkinne" - tyylisesti :)
Tai luopuisi Suomen kansalaisuudesta uhomielellä, jos siis maa sallii kaksoiskansalaisuudenkin.
En itsekään aio (enkä haluaisi) muuttaa takaisin Suomeen, mutta siihen on monia henkilökohtaisia syitä alkaen omista mieltymyksistä. Yksikään niistä syistä ei ole Suomen vika. Päinvastoin, olemme mieheni kanssa ikuisesti kiitollisia Suomelle.
Itse olen asunut useissa maissa, ja tähän viimeiseen jäimme pysyvästi. On niitä hyviä maita, niinkuin Suomikin. Itselläni ei juuri ole siteitä Suomeen, ja siksi esim. tämä palsta on mukava tapa kurkkia suomalaisten elämään, tai vaikkapa pysyä perillä uusista muotisanoista.
On huojentavaa, kun saa kysyttäessä kertoa olevansa alunperin Suomesta. Varmasti jokainen erilaisten kansallisuuksien kanssa toiminut ymmärtää miksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Taitaapi olla niin, että ne jotka valittavat, miten Suomessa ei muka saa olla "oma itsensä", valittavat oikeasti siitä, että Suomessa on perhe ja tuttavat. Ulkomailla, kun ei ole mitään siteitä kehenkään ja voi alottaa "alusta" voi sitten olla vapautunut. Suomi kuitenkin on maailman vapaamielisimpiä maita, mitä erilaisiin elämäntyyleihin tulee. Suomessa pukeutuminenkin on erittäin vapaata. Ei ole mitään tiukkoja etikettejä tai ehdottomia luokkasääntöjä. Saat ottaa tatuointeja, kasvattaa hiuksia, pukeutua hyvin tai huonosti. Edes lapsilla ei ole koulupukuja.
Suomessa ei tosin hyvällä katsota naista, joka tykkää laittautua, käyttää korkokenkiä ja vaikka pistää botoxia/täytettä. Suomessa saa olla vapaa, mutta tietyin reunaehdoin, kunhan on oikealla tavalla vapaasti, mutta ei kuitenkaan tuolla tavalla, koska ollaan yhdessä ”sovittu” ettei se käy.
Äitinä olo on myös raskasta, jos et tee sitä tietyllä tavalla. Suomalaisilta olen saanut pahimmat haukut siitä, että olen palannut töihin 6kk äitiysloman jälkeen ja isä on meillä kotona. Asumme siis ulkomailla, missä pidempää äitiyslomaa ei oleva tienaan miestäni moni verroin enemmän. Lapsikin olisi pitänyt jättää tekemättä, koska en sen kanssa aio olla. Lapsellemme ei edes ole mitään ongelmaa, iha n normaali tyytyväinen lapsi.
Muutin Suomesta työn perässä, suomen työtilanne oli huono ja taloudellisesti oli huomattavasti tiukempaa. Nykyään tilanne on täysin eri ja pystyn elättämään koko perheeni.
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta sitten lähdin, enkä mistään hinnasta palaisi takaisin.
Pitäkää tunkkinne.
Pysyy ihan pitelemättäkin. Kuinkas siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan Suomea ja haluaisin jäädä sitä rakentamaan yhdessä teidän kanssanne, mutta täältä en saa töitä kirveelläkään. Olen nyt saanut töitä muualta, Keski-Euroopasta. En jaksa enään vuosien ilmaistöitä ja työkokeiluja ja satunnaisia silpputöitä joilla ei opintolainoja maksella, eikä elämää rakenneta. En jaksa enää iskeä päätä seinään ja olla täällä luuserina. En usko, että äänestämisestäkään on mitään hyötyä. Vaaleissa työttömillä ja vähäosaisilla ei ole kuin huonoja ja vielä huononpia vaihtoehtoja. Siksi on hyvä, että pääsen pois vaikka olisin jäänyt mielelläni.
Kurja tilanne :( Luultavasti muutaman vuoden kokemuksella saat toita Suomesta jos haluat viela takaisin muuttaa.
Valitettavasti se työllistyminen ei ole monille todellakaan itsestäänselvyys silloinkaan. Olen lukenut lukemattomia tarinoita, joissa monet, vuosien työkokemuksen omaavat, ovat hakeneet vuosikausia Suomesta töitä, mutta tulos on ollut pahimmillaan sitä, ettei kertaakaan kutsua edes työhaastatteluun tai työhaastatteluja on sitten ollut 1-2, mutta työnhaku ei ole koskaan sitä pidemmälle edennyt. Uutisissakin oli jokin aika sitten jostain miehestä, joka ulkomailla oli esimiestehtävissä ja sai kuusinumeroista palkkaa vuodessa, niin Suomeen palattuaan oli tarjolla vain kärrypojan hommia.
Suomen pitäisi kyetä tarjoamaan samalla palkalla töitä, kuin mitä ulkomaat tarjoavat, jos haluaa kilpailla työntekijöistä. Katsos kun se elintason pudotus ei monia houkuttele.
Kehottaisin suhtautumaan naihin juttuihin varauksella. Itseanikin pelotti, kun oli tullut luettua esim. taalla pitkia ketjuja siita, miten toita on mahdoton saada, varsinkin ilman suomalaista kokemusta. Nyt olen kuitenkin saanut haastattelupyynnon kaikista paikoista, joihin olen hakenut. Tuttavani ovat myos tyollistyneet. Luin tuon Hesarin jutun kun se ilmestyi ja haistoin siina kylla palaneen karya - jotain jai kertomatta.
Eri asia sitten niilla, joiden alalla vaaditaan erilaisia patevyyksia (esim. psykologit), heilla voi olla vaikeaa.
Meilla elintaso tulee nousemaan huimasti kun muutetaan Suomeen. Taalla Lontoossa ei meidan nykyisilla tuloilla (yht. n. 130k puntaa vuodessa) eleta kovin leveasti ja vaikka tulot putoaa hieman muuton myota, kateenjaava maara asumiskustannusten jalkeen on noin 500 euroa enemman.
- se Lontoolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehottaisin suhtautumaan naihin juttuihin varauksella. Itseanikin pelotti, kun oli tullut luettua esim. taalla pitkia ketjuja siita, miten toita on mahdoton saada, varsinkin ilman suomalaista kokemusta. Nyt olen kuitenkin saanut haastattelupyynnon kaikista paikoista, joihin olen hakenut. Tuttavani ovat myos tyollistyneet. Luin tuon Hesarin jutun kun se ilmestyi ja haistoin siina kylla palaneen karya - jotain jai kertomatta.
Eri asia sitten niilla, joiden alalla vaaditaan erilaisia patevyyksia (esim. psykologit), heilla voi olla vaikeaa.
Meilla elintaso tulee nousemaan huimasti kun muutetaan Suomeen. Taalla Lontoossa ei meidan nykyisilla tuloilla (yht. n. 130k puntaa vuodessa) eleta kovin leveasti ja vaikka tulot putoaa hieman muuton myota, kateenjaava maara asumiskustannusten jalkeen on noin 500 euroa enemman.
- se Lontoolainen
Te olettekin paikallisella skaalalla melko pienituloisia. Jos on lapsia joista pitää siellä maksaa hoitokulut, tottakai ero kasvaa isoksi kun suomessa hoito on käytännössä ilmaista.
Esim mulla ja puolisolla olisi palkat Lontoossa melkein tuo verran per PÄÄ. Ei lapsia. Suomessa realistinen palkka jää tuosta vähän yli puoleen, joten elintason ero olisi ihan päinvastoin ja kuilu paljon suurempi.
Totta. Arkkitehtuurin harrastajaa itkettää. On tehty tyhmiä ratkaisuja. Päätöstentekijöiltä puuttui sivistystä ja näkemystä, syvempää ymmärrystä historiasta.
Vieno ja hurja ehdotukseni on, että Turku rakennettaisiin uudelleen vanhaan malliin rakennus kerrallaan. Kallis ja hullu hanke, mutta miksei...?