Paljon matkustelleena olen oikeastaan alkanut pitämään Suomesta ja suomalaisista
Nyt kun on saanut kunnolla vertailukohdetta, sillä olen reissannut hyvin paljon kuluneiden vuosien aikana.
Kyllä vaan oppii huomaamaan, miten paljon Suomessa on hyviä asioita. Suomalaisiakin oppii arvostamaan..mun mielestä on ihanaa kun ihmiset antaa sun olla rauhassa joka paikassa eikä hengitä niskaan. Suomalaiset on myös hyvin rehellistä ja luotettavaa kansaa.
Asiat yleisesti ottaen toimii täällä aika mukavasti. Onpas mukavaa olla taas täällä 😊
Kommentit (197)
Yritin parhaani mukaan "matkustella" Suomessa ja menin junilla. Sitten junaan saapui härikkö juoppo Lapista, järjesti kunnon shown junassa. Lopulta kävi jonkun matkustajan kimppuunkin. Oli nolo tapaus ja poliisi haki pois. En jaksa enää matkailla Suomessa junilla, harkitsin kyllä useita eri kohteita jos olisi saanut olla rauhassa matkan ajan ilman pelkoa väkivallasta. En tunne oloani turvalliseksi Suomen junissa enää. Koska vain voi piipahtaa päihtynyt henkilö ja käydä kimppuun tai aiheuttaa kunnon shown. Nyt joku toteaa voi muuallakin, voi toki, myös terroristi voi hypätä junaan Keski-Euroopassa sitä en kiellä. Mutta muualla junamatkat on sujuneet rauhallisesti, Suomessa on jotain hyvin venäläismäistä: tullaan tuosta noin vaan juomaan ja häiriköimään juomat mukana junisskin. Ei jäänyt tuosta traumoja mutta kova ärsytys jäi ja nyt jos menen junaan, en enää tiedä mitä siellä milloinkin on, tämä ärsyttää Suomessa erityisesti. Venäjällä voisi toki ärsyttää sama asia, muualla en ole törmännyt vastaavaan. Muuallakin on toki juoppoja, mutta ovat omissa oloissa eli nukkuvat junissa tai menevät busseilla tai örisevät ystäviensä kanssa.
Suomessa rehellisiä ihmisiä? Onko seuraavat sitten rehellisyyttä?
Pikkupaikkakunnalla asuva tuttavani kävi kaupassa muutaman minuutin ja arvatkaapa, varastettiinko sillä välin hänen pyöränsä? Totta kai varastettiin.
Tapaus kaksi: Toinen tuttava unohti niin ikään pikkupaikkakunnalla yhdessä liikkeessä kierrellessään hanskansa hetkeksi eräälle pöydälle. Varastettiinko ne? Varastettiin.
Totuus on, ettei Suomessakaan voi monissa paikoissa jättää omaisuuttaan hetkeksikään vartioimatta tai se voidaan aivan hyvin varastaa.
Paljon reissanneena olen itse tismalleen samaa mieltä.
Suomi on lintukoto ja olemme hyvin onnekkaita, että saamme elää arkeamme tällaisessa maassa.
Itse kun matkailen ulkomailla toivon, etten tapaisi toisia suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomen negatiivisin puoli on pahansuovat ja kateelliset sekä huonokäytöksiset ihmiset. Ja lisäksi sää. Hintatasokin vielä joten kuten menettelee.
En ikinä totu sellaiseen, että vältellään naapuria, jotta ei jouduta moikkaamaan tai että muutenkin vältellään, kyräillään ja jupistaan sitten selän takana.
Täysin samaa mieltä. Tervehtiä voi ja pitää, enempää ei tartte jutella.
Suomi oli hyvä maa, ennen kuin Suomi laitettiin pilalle aktiivimallilla, 9 euron orjatöillä, väestön vaihdolla ja rahan syytämisellä ulkomaille, jolloin kaikesta alettiin Suomessa ja suomalaisilta leikata.
Vierailija kirjoitti:
Muistathan sitten, että ulkomailla matkaillessasi et tuppaudu kenenkään seuraan, sillä olet suomalainen joiden kanssa et itsekään halua olla tekemisissä :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama kokemus. Kotimaa ja neljä vuodenaikaa, kunnon talvineen tuntuu aina vain paremmalta. Maita ja mantuja olen kiertänyt.
Kevät ja syksy ok, kesäkin jos ei liian kuuma. Talvi raskas ja yhä raskaammaksi käy vanhetessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen negatiivisin puoli on pahansuovat ja kateelliset sekä huonokäytöksiset ihmiset. Ja lisäksi sää. Hintatasokin vielä joten kuten menettelee.
En ikinä totu sellaiseen, että vältellään naapuria, jotta ei jouduta moikkaamaan tai että muutenkin vältellään, kyräillään ja jupistaan sitten selän takana.
Täysin samaa mieltä. Tervehtiä voi ja pitää, enempää ei tartte jutella.
Se ei ole hyvä eikä huono asia, vaan kyse on erilaisista kulttuureista. Jos suomalainen kulttuuri ei ole sinulle mieleen, kannattaa ehdottomasti muuttaa sellaiseen maahan, jossa on itselle mieluisampi kulttuuri. Siinä tekee palveluksen itselle sekä Suomeen jääville. On todella noloa itsensä häpäisempistä valittaa suomalaisista, kulttuuristamme ja ilmastostamme, vaikka sitkeästi asuu maassa. Suomesta voi kuka tahansa muuttaa muualle, se on helppoa. Esteet ovat tekosyitä, kun oikeasti on itse yksi niistä harvoista negatiivisista suomalaisista, jotka pilaavat ilmapiiriämme valittamisellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama kokemus. Kotimaa ja neljä vuodenaikaa, kunnon talvineen tuntuu aina vain paremmalta. Maita ja mantuja olen kiertänyt.
Kevät ja syksy ok, kesäkin jos ei liian kuuma. Talvi raskas ja yhä raskaammaksi käy vanhetessa.
Muuta muualle. Äläkä selittele, juuri luin jutun jossa minimieläkkeellä oleva kaveri muutti etelään, ajoi sinne vanhalla autonrämällä koko omaisuus mukanaan.
Itsellä asuinpaikka ulkomailla, eikä siinä vielä kaikki. On nimittäin toisen maan kansalaisuuskin hakusessa ja kunhan se heltiää, niin sitten haen vapautusta Suomen kansalaisuudesta. Sen jälkeen paitsi että en asu Suomessa, en myöskään ole enää suomalainen. Sitten minulla ei ole enää mitään siteitä Suomeen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Paljon reissanneena totean kaksi huonoa asiaa Suomesta: sää ja korkea hintataso. Muita huonoja puolia ei ihan oikeasti ole.
Ja verot. Se ei kuule kovinkaan montaa hyvätuloista paljon nappaa, että tuloista suunnillee puolet menevät jaetuksi muille.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämäkin on vähän niin ja näin.. viime kesähän oli Suomessa ihan mahtava eikä tämä talvikaan nyt niin paha ole ollut. Nytkin Helsingissä kaunis auringonnousu. Ilma on todella raikasta ja puhdasta.
Viime kesä oli hyvä, mutta valitettavasti kaikkien kesien osalta ei asiat ole yhtä hyvin. Kaikkein huonoimpina kesinä kun ei välttämättä ole ainuttakaan kunnolla lämmintä ja aurinkoista jaksoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä hintatasosta.. no onhan Suomi aika kallis maa ja palkat laahaa perässä. Toisaalta esim. Afrikassa oli vaatekauppojen hintataso täysin samaa luokkaa kuin Suomessa. Miettikää miten kalliita ne vaatteet on sitten Afrikassa asuville. 😂
Jee. Onhan se ihanaa, jos Afrikan maat voitetaan ostovoimakilpailussa. Ehkä Suomelle oleellisempaa olisi kuitenkin verrata toisiin länsimaihin. En näkisi Suomen asioita kovinkaan hyvinä, jos pitää kehitysmaat ottaa vertailukohdaksi.
Annat itsestäsi todella tyhmän ja saamattoman ihmisen kuvan, kun asut maassa jossa on noin paljon asioita, mistä et pidä. Olisi aika tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä asuinpaikka ulkomailla, eikä siinä vielä kaikki. On nimittäin toisen maan kansalaisuuskin hakusessa ja kunhan se heltiää, niin sitten haen vapautusta Suomen kansalaisuudesta. Sen jälkeen paitsi että en asu Suomessa, en myöskään ole enää suomalainen. Sitten minulla ei ole enää mitään siteitä Suomeen. :D
Veikkaan, että jatkat ahkerasti kirjoittelua suomalaisille foorumeille, koska teet sitä nytkin. Se on selvä osoitus kaipuusta kotimaahan ja tyytymättömyydestä uuteen asuinmaahasi.
Vierailija kirjoitti:
On toki hyvä sitten muistaa, että Suomessa monet asiat, kuten esim. äänestäminen, ovat vain Suomen kansalaisille. Kannattaa muistaa myös se, että monet asiat suomalaisessa terveydenhuollossa ovat vain Suomen kansalaisille. Kato kun Suomella ja suomalaisilla ei ole monissa asioissa velvollisuutta tehdä mitään vieraan maan kansalaisten eteen.
Vierailija kirjoitti:
Se on ”alkaa pitää”, ei ”alkaa pitämään”. Aargh!!!
Väärin. Kielitoimisto päätti hyväksyä pidemmänkin muodon jo aikaa sitten.
Musta Suomessa ihaninta on se turvallisuudentunne, jota en ole oikeastaan muissa maissa kokenut. Useissa maissa ei uskalla nuorena naisena kulkea yöaikaan yksin tai ainakin saa peräänsä tosi ikävää huutelua. Vaikka näennäisesti kaduilta yritetään pitää pahimmat spurgut ja narkkarit pois (suurkaupunkien keskustat), silti törmää aina välillä tosi pelottavasti käyttäytyviin ihmisiin. Suomessa tietää, että kaikki apua hakevat saavat kyllä apua, eikä kukaan joudu silkasta huonosta tuurista kadulle. Lisäksi suhteellisen siisti ympäristö on ihanaa, vaikkakin jotkut idiootit tuppaavat silti roskaamaan. Täällä sentään kaduille ei heitetä kaikkia roskia, kuten huonon infrastruktuurin omaavissa kaupungeissa.
Lisäksi itse arvostan sitä, että kaikki on tuttua ja turvallista. Kauppaan mennessä saa asioida omalla kielellä ja jos tulee ongelmia, tietää, että niistä kyllä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan asunut yli 20-vuotta ulkomailla viidessä eri maassa, nyt Suomessa viisi vuotta. Hintataso täällä ärsyttää ja välillä ihmiset. Suomessa pitää olla samanlainen, kuin muut, erilaisuutta ei hyväksytä. En ole itse mitenkään erilainen, mutta ulkomailla olin vapautuneempi oma itseni. Myös suomalaisten jäyhyys ja tiukkapipoisuus ärsyttää. Elä ja anna toisten elää puuttuu täältä.
Missä näin? Mielestäni ainakin Helsingissä erilaisuus nimenomaan hyväksytään, paljon paremmin kuin esim. monessa katolilaisessa maassa kuten Espanja.
Italiassa asuneen olen täusin samaa mieltä. Niin avointa ja hurmaavaa matkailijan mielestä, mutta loppujen lopuksi aika tiukkaakin kulttuurikuria. Dolce vita ja tyylikkyyskin on tietynlainen vaatimus; täällä samasta muotista tyyllikkäitä. Design, merkit, kulta, mutta missä heterogeenisyys?
Mitä ihmettä? tuskin olet Italiassa käynytkään, ei tavallisilla italialaisilla näe koskaan kultakoruja. Okei ehkäpä vanhoilla mummoilla voi olla kulta/timantti korvikset, mutta nekin yleensä perintönä saatu tai vaikka mieheltä häälahjana. Italia ei ole kyllä sellainen maa että siellä kukaan leuhkisi kultakoruilla! Taidat sekoittaa Italian nyt Dubaihin tai joihinkin rantagigoloihin joilla on feikkikultaa, mafia toki erikseen. Tavallisella Italian kansalla ei kulta kiiltele eikä ole LV tai Gucci laukkuja tosin niitä voi ostaa myös esim. Rooman markkinoilta alehintaan siis kirpputoreilta. Jopa Saksassakin näkee enemmän kultakauppoja kuin Italian kaduilla, yleensä ovat turkkilaisten ja arabien omistamia Saksassa. Olisin itsekin voinut ostaa 100e vanhan käytetyn Guccin Italiassa kirpputorilt, mutta en välittänyt ostaa. Kuria on toki kovaakin kuria italialaisissa perheissä, mutta moni nuori ei kurista piittaa enää, kuten ei kullasta tai merkkituotteistakaan. Se taitaa olla Pariisi jossa merkkituotteilla leuhkitaan, tai Dubai. Italiassa sää on ainakin huomattavasti parempi kuin Suomessa, harvemmin pakkasia ja kevät alkaa jo aikaisin.
Olen asunut Italiassa kahdeksan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta sitten lähdin, enkä mistään hinnasta palaisi takaisin.
Pitäkää tunkkinne.
Kuullostaa enemmän mielenterveysongelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin, muttei se tarkoita sitä etten tykkäisi Suomessa asua. Miksi sitä matkustaisi, kun voi olla suomalaisten kanssa Suomessakin.
Ja verot. Se ei kuule kovinkaan montaa hyvätuloista paljon nappaa, että tuloista suunnillee puolet menevät jaetuksi muille.
Viime kesä oli hyvä, mutta valitettavasti kaikkien kesien osalta ei asiat ole yhtä hyvin. Kaikkein huonoimpina kesinä kun ei välttämättä ole ainuttakaan kunnolla lämmintä ja aurinkoista jaksoa.
Jee. Onhan se ihanaa, jos Afrikan maat voitetaan ostovoimakilpailussa. Ehkä Suomelle oleellisempaa olisi kuitenkin verrata toisiin länsimaihin. En näkisi Suomen asioita kovinkaan hyvinä, jos pitää kehitysmaat ottaa vertailukohdaksi.