Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
921/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitääkö rautalankaakin vääntään, koska 200:lla erolla kaksi ihmistä syö iha hyvin.

Olen hirveän pahoillani, jos ette osaa ruokaa itse valmistaa.

Joo kyllä syö "ihan hyvin" eli vatsa täyteen kaalta, makaronia ja sikanautaa, mutta ei edes lautasmallin mukaan. Syötkö kaksi lämmintä ateriaa aina siten, että puoli lautallista on vaihtelevia kasviksia, neljäsosa lisuketta (muutakin kuin aina valkoista riisiä, makaronia tai perunaa) ja neljäsosa proteiininlähteitä? Joo voihan sen lautasen taas täyttää puoleksi sillä kaalilla, mutta ei se pelkästään riitä. Lisäksi välipalalla marjoja ja hedelmiä? Muutakin kuin aina omena tai banaani? Ja joka päivä? Jos syöt leipää, ostatko aina täysjyvää tai täysjyväjauhoja vai pelkkää vehnäleipää? Jos syöt monipuolisesti, kerro toki tarkemmin miten onnistut siinä 100 e per henkilö.

Vierailija
922/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet täällä pitävät avokadoa roskaruokana. Menkäpää ja tutkimaa tarkemmin.Huomaatte, että avokado on todellinen terveyspommi. Minä ainakin sisällytän ruokavaliooni kaksi avokadoa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkana kirjoitti:

Vahingossa tulin tähän lankaan ja on mielenkiintoista!

Kun haimme ex-puolison kanssa viimeiseksi jäänyttä asuntolainaa (asuimme eri kaupungeissa työ-/opiskelutilanteen vuoksi) —

minä ja ala-asteikäinen lapsi kulutimme kuussa ruokaan yhteensä 150€ (teen ruokamme itse, olen tarkka)

mies yksinään 900€ (ei tee mitään itse, ei katso hintoja).

Tässä taitaa kiteytyä tämä ketju. Jälkimmäinen ei omien tottumustensa takia ymmärrä ja kyseenalaistaa ensimmäisen.

Vierailija
924/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten jotkut jaksaa riidellä täällä :D otsikossa kysyttiin mitä syöt jos käytät alle 100e ruokaan, ei vinkkejä siihen miten syöt TERVEELLISESTI ja MONIPUOLISESTI sillä sadalla eurolla. Osa syö terveellisesti, osa ei. Jotkut on ylipainoisia, jotkut normaalipainoisia ja jotkut alipainoisia. Joillekin laadukas luomuruoka ja ulkona syöminen on tärkeää, toisille ei.

Kirjoitinkin tuolla jo aiemmin et mulle, työttömälle opiskelijalle, jää kuussa vuokran, liittymämaksun ja bussikortin latauksen jälkeen kuussa käytettäväksi noin 140-145e. Voin ihan itse sitten päättää kuinka suuren osan tuosta rahasta käytän ruokaan, kosmetiikkaan, pesuaineisiin, junalippuihin (vanhemmat ja kaverit asuu eri kaupungissa, nyt koronan aikana en kauheesti matkusta), opiskelutarvikkeisiin, viihteeseen, harrastuksiin jne. Vakuutusmaksut, terveydenhoitokulut ja lääkkeet maksaa myös.

Asun soluasunnossa kaukana keskustasta ja mulla on varmaan halvin mahdollinen puhelinliittymä. Joo, opiskelijaruokaloiden ruoka on edullista, mut syön silti kotona halvemmalla. Ilman lainan ottamista en vaan yksinkertaisesti voi käyttää mitään 300e ruokaan. Jotkut elää näin kuin minä, osa ottaa lainaa, mikä on ihan ok. Ja tiedoksi, olen lähettänyt aika monia työhakemuksia.

Tiedostan että oma ruokavalioni ei ole mikään maailman terveellisin, mut varmaan aika moni parikymppinen opiskelija syö vähän miten sattuu eikä aina kaikkien ravintosuositusten mukaisesti. Asia on eri jossain lapsiperheissä ja niillä, jotka tekee fyysisesti raskasta työtä.

Vierailija
925/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika hämmentyneenä lukenut tätä lankaa. Jos todella suurin osa ihmisistä käyttää vain 100 euroa kuukaudessa ruokaan niin mistä syntyvät ne valtavat liikakilomäärät, joita katukuvassa liikkuu? 100 euron budjetilla ei taatusti voi lihoa. Oma ruokabudjettini yksinasuvana liikkuu 200-250 euron välillä per kuukausi. Nautin syömisestä ja ruoanlaitosta ja en ole ylipainoinen, vaikka syönkin niin paljon.

Vierailija
926/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin "suurin osa ihmisistä" käyttää ruokaan 100 eur kk. Eiköhän se ole aika rajattu ryhmä kun käytännössä melkein edellyttää kaiken tekemistä itse ja tarjousten vahtimista. Eli villi veikkaus mm. työttömiä, pieneläkeläisiä ja opiskelijoita :)

Vierailija
927/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika hämmentyneenä lukenut tätä lankaa. Jos todella suurin osa ihmisistä käyttää vain 100 euroa kuukaudessa ruokaan niin mistä syntyvät ne valtavat liikakilomäärät, joita katukuvassa liikkuu? 100 euron budjetilla ei taatusti voi lihoa. Oma ruokabudjettini yksinasuvana liikkuu 200-250 euron välillä per kuukausi. Nautin syömisestä ja ruoanlaitosta ja en ole ylipainoinen, vaikka syönkin niin paljon.

pitäisi ihan huvikseen laskea paljon menee kuukaudessa. arvelisin että noin 170 euroa ruookkaan enkä mielestäni osta usein turhia paitsi nyt kerran viikossa suklaapatukan :S

Vierailija
928/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein ihan huvikseni laskelman, jonka mukaan voisin kuvitella ihan hyvin syöväni kuukauden ajan, pysyväni kylläisenä ja pystyväni vieläpä urheilemaan normaalisti.

Harrastan kestävyysurheilua, joten tämä kokonaisuus on laskettu melko hiilaripainotteiseksi. Vähän kevyemmällä energialla/vähemmällä hiilarilla pärjäävä voisi hyvin jättää esim leivän puputtamista/spagettia vähän vähemmälle. Proteiinit koostuvat pääasiassa herneistä, linsseistä, soijasta ja viljoista, iltapalana vähän maitopohjaista jogurttia. joka päivälle sipulia, valkosipulia, 1 omena, 1 banaani, kurkkua, tomaattimurskaa, myös hernettä ja porkkanaa mukana. Iltapalalla myslin seassa vähän pähkinääkin. Ei nyt ehkä mikään kaikkein monipuolisin ja terveellisin kattaus vihreää, mutta kuitenkin jotain. Vähän turhan vehnäpainotteinen, mutta samalla logiikalla voisi korvata esim noita lounaita vaihtamalla osan spagetista vaikka perunaan tai riisiin.

Jokaisella aamupalalla soijamaitoon tehty puuro. Lounaaksi soijarouhebolognese, koska en laiskuuttani jaksanut laskea tähän muita vaihtoehtoina. Välipalana ruisleipää ja banaania, päivälliseksi 18/30 päivänä hernekeitto, 12/30 päivänä tomaattilinssikeitto. Keiton kanssa joka päivälle puolikas itsetehty patonki. Iltapalaksi maustamatonta jugurttia myslin kanssa ja omena.

PÄIVÄN MAKROT:

(hernaripäivä) h 337g, p 92g, r 59g, 2337 kcal / (tomaattikeitolla) h 315g, p 81g, 53g, 2185 kcal

AAMUPALA (1 annos)

2.5 dl soijamaito

60g kaurahiutale

suolaa

ripaus sokeria

puolikas banaani

=> h 53g, p 14g, r 8g, 350 kcal

VÄLIPALA (1 annos)

2 siivua ruisleipää

10g kasvirasvalevite

0.5 banaani

kurkkusiivuja (laskettu 40g)

=> h 38g, p 6g, r 7g, 240kcal

ILTAPALA (1 annos)

1 omena

2.5dl maustamaton jugurtti

20g mysli

=> h 54g, p 13g, r 4g, 290 kcal

PATONKI (1 annos)

1.25dl vehnäjauho

suolaa

0.25 pss kuivahiivaa

0.25 dl öljyä

päälle n. 10g levitettä

==> h 50g, p 7g, r 20g, 460 kcal

HERNEKEITTO (6 annosta)

500g kuivattu herne

2 kasvisliemikuutio

2 sipuli

2 porkkana

meiramia, suolaa, pippuria

n. 300g sinappi

=> per 1 annos: h 57g, p 24g, r 8g, 398 kcal

TOMAATTILINSSIKEITTO (1 annos)

30g punainen linssi

1 pkt tomaattimurska

0,5 kpl kasvisliemikuutio

0,5 sipuli

1 valkosipulinkynsi

=> h 35g, p 13g, r 2g, 246 kcal

SOIJABOLOGNESE (3 annosta)

50g soijarouhe

300g spagetti

1 pkt tomaattimurska

1 valkosipulinkynsi

1 sipuli

0,5 kpl kasvisliemikuutio

1 pkt herkkusieni

ketsuppia

25g öljy

=> per 1 annos: h 85g, p 28g, r 12g, 580 kcal

----

OSTOSLISTA:

0,75e Jozo 600g hieno suola

0,85e Meira Maustepippuri kokonainen 1 pss

0,56e meirami

0,69e 1 pss Aito 1kg Hienosokeri

1,49/plo Xtra 1l rapsiöljy

0,79/pkt 4kg Kotimaista erikoisvehnäjauho 2g

1,79e 0.6kg Flora margariini laktoositon & maidoton

0,75e/kpl 3 pss Kotimaista kuivattu herne

1,09 kg pss porkkanaa Kotimaista 1kg

1.15e 1 kg Sinappi Xtra

1,55e 400g Gogreen punaiset linssit

0,24e/kpl 22 pkt tomaattimurska

0,5e valkosipulinkynsiä

1,49/kg 3 pss sipulia

1,75e 16 kpl Knorr kasvisliemikuutio

0,69e/kpl 10 pkt Rainbow herkkusienet viipaleina

1,75e/kpl Felix Ketchup 500g

3,05e/500g Vegesun tumma soijarouhe 

1.25e/kg 3kg spagetti Rainbow

1,49/kg 30 kpl banaani

0,75e/kg 2kg Kotimaista kaurahiutale

1,79e/l 8l soijamaito Soya Light

1,72e/kpl 2 pss Ruispala 12kpl

0,99e 1 pss Ruispala 6 kpl

4 kpl kurkku Suomi (350g/kurkku)

1.25/kg 30kpl omena Jonagold

1,55e/kpl 8l Kotimaista 1Kg Rasvaton Maustamaton Vähälaktoosinen Jogurtti

2,92e/kpl 1 pss Finax 650G Mysli Pähkinä&Hedelmä

=> 96,09e

-> Tähän ehkä ostaisin vielä esim halvimman mehutiivisteen, tuorehiivaa ja leivontamargariinia niin että voisin korvata jonkun patongin tekemällä pullaa :)

Jatkan vielä vähän kun äsken loppui tila kesken, että tässä voisi säästää vielä melkein 9e korvaamalla soijamaidon kevytmaidolla. Itse vähän yritän vältellä eläinperäisiä tuotteita, mutta tuolla vaihto-operaatiolla voisi vaikka vielä ostaa ylijäävällä osalla kananmunia leivälle, vihreää teetä, pikakahvia tmv.

Prisman ostoskorin mukaan sipulista, banaanista, omenasta, kurkusta ja porkkanasta tulee tällä laskelmalla reilu 500g kasviksia/hedelmiä per päivä.

Juu kyllähän se 100 e riittää jos syö lähinnä vehnähöttöä, ei lainkaan lihaa tai muita tuoreita proteiinilähteitä, vaan soijarouhetta. Lisäksi tuosta ei saa monipuolisesti kasviksia eikä mitenkään 500 g päivässä. Noista ei edes saa koottua hyvää salaattiannosta, ellei salaatti ole pelkkää kurkkua ja porkkanaraastetta.

Tosiaan tuossa on omenoina, banaaneina, sipulina, porkkanana ja kurkkuna vajaa 16kg vihanneksia ja hedelmiä, eli se reilu 500g/päivä. Ei tietysti ole mitään hifistelykasviksia, kuten avocadoja ja tuoretomaatteja, mutta toisaalta sitä tomaattiakin on murskana. Lisäksi kuivattuja herneitä, herkkusieniä, joita ei lasketa tuohon 16 kg mukaan ollenkaan.

Tuoresalaatti ylipäänsä on "ekstraa", kyllä ne vihreät saa irti kaaleista ja porkkanoistakin. Se on ihan totta siis, että mikään lehtisalaatti-avocado-tuoretomaatti-viikuna-selleri-tuorepersilja -salaatti ei tuolla 100e budjetilla ehkä ihan helposti onnistu. Mutta sen 500g/pvä saa kyllä täyteen, ja on tuo listaamanikin kattaus mielestäni kyllä ainakin välttävän monipuolinen. Tuohon oli yksinkertaistuksen vuoksi laskettu ainoastaan omenaa ja banaania, mutta ihan hyvin osan voisi korvata satokauden muilla vihreillä, esim tähän vuodenaikaan ostamalla appelsiineja. Ja vaikka jättämällä spagettia vähemmälle ja ostamalla kaalia jne jne. Tuo koko esimerkki oli ihan yksinkertaistus.

Tuossa ei myöskään ole soijarouhe ainoana proteiininlähteenä. Kuten kirjoitin ylemmäs, niin sitä tulee lisäksi viljasta, linsseistä, herneistä, myöskin vähän maitotuotteista. Lihakin on siinä mielessä ekstraa, se tulee äkkiä kalliimmaksi. Jos siis haluaa vedellä jotain pihvejä, niin ehkä ei pidä yrittääkkään mahtua 100e budjettiin. Nämä sika-nautajauhelihat sun muut halvat eläinproteiinit ovat nekin kalliimpia kuin herneet, linssit ja se soijarouhe, ja en kyllä menisi sanomaan, että ovat proteiininlähteenä sen laadukkaampia.

Mutta ei tähän itselleni hupimielessä suunnittelemaan muottiin tarvitsekaan kenenkään muiden mahtua. Lähinnä tuon laskelman tarkoitus oli osoittaa, että vatsansa saa täyteen ihan hyvillä makroillakin tuohon 100e/kk -hintaan. Jos siihen pitää mahtua kaviaaria, kyljyksiä ja avocadoja, niin no, sitten ehkä pitää luopua noin tiukasta budjetista vaan yksinkertaisesti.

Tuohon 16 kg kasviksia sisältyy iso määrä hävikkiä jos huomio edes banaanien kuoret. Ei niitä voi laskea 500 g kasviksia määrään. Ei tässä kyse ole mistään mustavalkoisesta asiasta että joko syöt sisäfilettä ja avokadoja tai pelkkää porkkanaa ja kaalta. Tuossa sinun listassasi on vain tosi yksipuolisesti kasviksia, proteiininlähteitä ja täysjyvää. Tarkoitin ekalla kommentillani juuri sitä että kyllähän sen vatsan voi täyteen satkulla saada mutta ei ainakaan sinun listallasi terveellisesti. Täällä siis moni kehuu, kuinka syövät monipuolisesti ja terveellisesti satasella. En ole vielä yhtään vakuuttunut että näin on ellei ole todella pieniruokainen, 50 kiloinen nainen, joka ei urheile.

No laitappa kuukausilista niistä terveellisistä ruuista ja määristä, niin tiedämme mihin viittaat. Nämä viikkoliatat kun täyttyvät aina näistä pullollisista ja kiloista ja purkesta, joita ei todellakaan tarvita ostaa joka viikko.

Pointtini oli edelleen, ettei 100 eurolla voi syödä monipuolisesti kasviksia (ei tarvitse edelleen olla avokadoja yms), proteiinia jne, vaan monipuoliseen ruokavalioon menee enemmän rahaa. Ei mun tarvitse tässä asiaa todistella, että suuremmalla budjetilla saa terveellisempää ruokaa :D se on itsestäänselvyys.

Ei tuo "pointtisi" perustu mihinkään. Totta kai isommalla rahalla voi syödä monipuolisemmin - ei tätä varmaan ole kukaan kiistämässäkään, mutta ei se tarkoita, että vähemmällä rahallakin ei voisi syödä riittävän monipuolisesti.

Kyllä ne kaalilaatikot, hernekeitot, omenat, kananmunat, myslit, ruisleivät, maitoon tehdyt mannapuurot, täysjyväriisit ja -makaronit, marjat, banaanit, porkkanat, pavut, linssit ja sipulit OVAT ihan monipuolista ja terveellistä ruokaa, vaikka tunnut jotain muuta väittävän. Vaikka ovatkin halpoja.

Ne eksoottiset kasvikset, lihat, einekset ja leikkeleet pitää ehkä jättää hyllyyn, mutta ihan perusraaka-aineista kyllä ihan tasan saa monipuolista ja terveellistä ruokaa edullisesti.

Vierailija
929/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vuosia syönyt 100-110e kuussa.

Ja kannan ostokset käsin kotiin.

Käyn kaupassa vain 3-4 kertaa kuukaudessa. Sen takia ei tule pieniä ostoksia tehtyä jotka kertyisivät. Ostaisin varmaan esim mehua jos kävisin useammin kaupassa. Ja karkkia useammin. Jne.

Teen jonkin ruoan jota syön aina 3-4 päivää putkeen ja pyrin koostamaan sen alennuksessa olevista tuotteista.

Välipaloina syön leipää joka on kulloinkin tarjouksessa kun käyn kaupassa ja laitan päälle citymarketin 1e maksavaa sulatejuustoa ja hedelmiä jotka ovat kulloinkin tarjouksessa. Yleensä syön jonkun pienen makean joka päivä. Se on itseleivottua tai karkkia joka on ollut alennuksessa. Juon vettä.

En mene koskaan kauppaan päättäen syöväni jotain tiettyä ruokaa vaan ostan sitä mikä on alessa. Ei yksinkertaisesti mene enemmän rahaa.

Esim. tomaatteja en ole aikoihin syönyt kun ei ole ollut mitään tarjouksia. Kesällä syön niitä sitten paljon.

Tänään olen syönyt ruisleipää sulatejuustolla ja paprikalla, itsetehdyn täytepullan ja keittoa jossa oli porkkanaa, perunaa, sipulia, palsternakkaa, punaisia linssejä, kasvisnakkia, kermaa ja maustettu currylla, savupaprikalla, pippurilla, suolalla, sokerilla. Syön vielä lisää leipää ja omenoita jotka olivat 50s/kg.

Vierailija
930/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten jotkut jaksaa riidellä täällä :D otsikossa kysyttiin mitä syöt jos käytät alle 100e ruokaan, ei vinkkejä siihen miten syöt TERVEELLISESTI ja MONIPUOLISESTI sillä sadalla eurolla. Osa syö terveellisesti, osa ei. Jotkut on ylipainoisia, jotkut normaalipainoisia ja jotkut alipainoisia. Joillekin laadukas luomuruoka ja ulkona syöminen on tärkeää, toisille ei.

Kirjoitinkin tuolla jo aiemmin et mulle, työttömälle opiskelijalle, jää kuussa vuokran, liittymämaksun ja bussikortin latauksen jälkeen kuussa käytettäväksi noin 140-145e. Voin ihan itse sitten päättää kuinka suuren osan tuosta rahasta käytän ruokaan, kosmetiikkaan, pesuaineisiin, junalippuihin (vanhemmat ja kaverit asuu eri kaupungissa, nyt koronan aikana en kauheesti matkusta), opiskelutarvikkeisiin, viihteeseen, harrastuksiin jne. Vakuutusmaksut, terveydenhoitokulut ja lääkkeet maksaa myös.

Asun soluasunnossa kaukana keskustasta ja mulla on varmaan halvin mahdollinen puhelinliittymä. Joo, opiskelijaruokaloiden ruoka on edullista, mut syön silti kotona halvemmalla. Ilman lainan ottamista en vaan yksinkertaisesti voi käyttää mitään 300e ruokaan. Jotkut elää näin kuin minä, osa ottaa lainaa, mikä on ihan ok. Ja tiedoksi, olen lähettänyt aika monia työhakemuksia.

Tiedostan että oma ruokavalioni ei ole mikään maailman terveellisin, mut varmaan aika moni parikymppinen opiskelija syö vähän miten sattuu eikä aina kaikkien ravintosuositusten mukaisesti. Asia on eri jossain lapsiperheissä ja niillä, jotka tekee fyysisesti raskasta työtä.

Ensimmäiseen kappaleeseen: siksi että palstalla toistuvasti väitetään, että sillä satasella syödään monipuolisesti ja terveellisesti.

Vierailija
931/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä ostan alle satasella kuukauden eväät. Vihanneksia, yrttejä, juureksia, mausteita. Tarvittaessa öljyä sun muuta. Lihaa, kalaa ja kanaa. Kokkaan toki itse alusta lähtien kaiken.

M35

No et kyllä todellakaan Lidlistäkään alle satasella saa kuukauden ruokia, jos ostat yrttejä, vihanneksia, kalaa, lihaa ym. Nuo on niin kalliita tuotteita, eivätkä ne ole Lidlissä lähtökohtaisesti sen halvempia kuin esim vaikkapa Prismassa. Tai sitten mieheksi syöt yhtä vähän kuin joku nigerialainen pikkutyttö.

Minulle riittää joskus satanen kuukaudessa ruokaan, mutta silloinkin Lidlin reissulla pitää ostaa 20 sentin makaronipusseja, -30% alennuksella sika-nautajauhelihaa, euron leipäpusseja, halvinta juustoa (alle 4€/kg), perunoita 60senttiä/kilo ym. Ei sieltä todellakaan mitään vihanneksia ja sen semmoisia ostella, jos meinataan satasella koko kuukausi pärjätä.

Vierailija
932/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kirjaa kaikista menoistani. Jos en tietäisi paljonko minulta menee esim. ruokasn kuukaudessa niin helposti arvoisin että jotakin 100 euroa, ja niin varmaan moni arvioikin. Mutta minulla menee 220 euroa. Ja elän pelkällä työmarkkinatuella. En polta, en käytä viinaa, en matkustele, viimeksi olen käyttänyt rahaa matkustamiseen neljä vuotta sitten kun menin bussilla keskussairaalaassa käymään. En käy koskaan kampaajalla enkä muissa vastaavissa. Minulla on vara syödä hyvin ja siispä käytänkin aika ison osan "tuloistani" ruokaan ( ravintoloissa en käy).

Vierailija
933/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitääkö rautalankaakin vääntään, koska 200:lla erolla kaksi ihmistä syö iha hyvin.

Olen hirveän pahoillani, jos ette osaa ruokaa itse valmistaa.

Joo kyllä syö "ihan hyvin" eli vatsa täyteen kaalta, makaronia ja sikanautaa, mutta ei edes lautasmallin mukaan. Syötkö kaksi lämmintä ateriaa aina siten, että puoli lautallista on vaihtelevia kasviksia, neljäsosa lisuketta (muutakin kuin aina valkoista riisiä, makaronia tai perunaa) ja neljäsosa proteiininlähteitä? Joo voihan sen lautasen taas täyttää puoleksi sillä kaalilla, mutta ei se pelkästään riitä. Lisäksi välipalalla marjoja ja hedelmiä? Muutakin kuin aina omena tai banaani? Ja joka päivä? Jos syöt leipää, ostatko aina täysjyvää tai täysjyväjauhoja vai pelkkää vehnäleipää? Jos syöt monipuolisesti, kerro toki tarkemmin miten onnistut siinä 100 e per henkilö.

Odotan vieläkin sitä listaa, jossa eritellään se 200-300€ kuukauden ruuat yhdelle ihmisille. Mitä kaikkea se terveellinen monipuolisuus sitten oikein tarkoittaa, jossa kalorit ei pauku naiselle jossain 3000 kcal:issa päivässä? Kuinka monta hedelmä ja marjaa ja pähkinää ja siementä ja vihannesta ja lohipalaa ja kalkkunaa voi oikeasti päivässä tarvita, jotta voi olla terveellinen ruokavalio? Kuinka monta grammaa sitä lihaa ja kalaa pitää päivittäin oikein syödä, jotta se on terveellistä? Hedelmiäkin syödään kilokaupalla päivässä ja aina vaan ollaa laihoja. Jopa proteiinilisäjauhotkin on syötävä kaiken päälle?

Leipääkin syödään siivutolkulla viikossa ja ja tietenkin jotain erikosgranoloita ja öljyäkin menee litratolkulla kuukaudessa. Öljyssä on jotain 900kcal desissä, mutta sitäkin vaan menee ihan järkyttävät määrät, eikä koskaan lihota.

Ja ne välipalat. Nekin on suunnilleen kuin lounaita. Neljää eri sorttia, vaikka ennen ihan perus maustamon jugurtti kelpasi. Nyt pitää olla täysjyvä erikoisleipää, jossa avokadosiivuja ja chia siemeniä ja joku terveyssmoothie päälle.

Tämä terveys hifeily on mennyt aivan naurettavaksi. Halvalla syöminen ei tarkoita valkoista makaroonia, eikä hk:n sinistä. Eikä ne jonkun erikoishedelmän c-vitamiinit ole yhtään sen ihmeellisempiä kuin ihan tavallisen sitruunan tai paprikan. Ja kuten sanottua ei se määrä, vaan se laatu. Joten jos tarkoitus on ravintoarvot terveellisyyden mittarina. Ei jotain keltaista paprikaa tarvitse suuria määriä edes syödä ja on jo saanut tarvittavan määrän vitamiinejä, mutta ehkä jotain jäävuorisalaattia tarvitsee.

Monipuolisuudella ja terveellisyydestä tarkoitetaan, että saa kaikkia ravintoaineita monipuolisesti. Käytännössä voisi syödä ehkä ihan vaan vaikka 10 eri tuotetta ja siltä syödä ” monipuolisesti” ja terveellisesti. Nyt on menty siihen, että koko maailma ruokatuotteet pitää löytyä ruokavaliosta tai se ei muka ole monipuolinen.

Ruokavalio on terveellinen ja hyvä, jos sitä ruokaa on tarpeeksi, siinä on oikea määrä proteiinia, rasvaa, hiilihydraatteja, vitamiineja ja hivenaineita kehon tarpeille ja sellaisen saa kyllä kasaan 100€:lla kuukaudessa normikokoinen tavisnainen, joka ei kilpaurheile.

Vierailija
934/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 80+ äiti syö kahdesti päivässä valmisruoka-aterian ja sen lisäksi leipää ja leikkeleitä ja ehkä yhden hedelmän. Siinä tulee päivää kohden jo ainakin 9 euroa mikä tekee 270 euroa kuukaudessa. Joten kyllä vanhuksetkin osaavat käyttää isoja summia ruokaan.

Vierailija
935/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee ruokaan juuri ja juuri se 100 €/kk.

Perheeseeni kuuluu 1 teini-ikäinen tytär.

Se, ettei satanen riittäisi kuukauden ruokiin, johtuu varmaankin siitä, ettei tehdä ruokia itse isompia määriä ja pakasteta tai hyödynnetä tarjouksia.

En mäkään tarjousten perässä juokse, koska en työltäni ehdi, mutta kun vastaan tulee hyvä diili, ostan heti varastoon.

Lapseni saa tietenkin kouluruuan ilmaiseksi, mutta esim. viime keväänä, kun hän oli etäopetuksessa ja minä lomautettuna kuukausitolkulla, ei ruokalaskumme kasvanut, vaan jopa pieneni.

Täysipainoista kasvisruokaa syömme.

Käytän varsinkin talvella paljon Lidlin pakastevihanneksia/marjoja.

Jonkin verran saan lahjana sukulaisilta ihan itse kerättyjä.

Tuoreena on aina kotimaista kurkkua, tomaattia, omenoita, valkosipulia, sipulia, lanttua.

Tämän päivän ruoka (kotona), kun sitä kysyttiin:

-aamupalalla ruispuuro pakastemustikoilla, omena ja lasi appelsiinimehua

-mä söin töissä eilen tekemääni kasviskiusausta, lapsi koulussa

-välipala lapsella ruisleipää, juustoa, tomaattia, maitoa ja satsuma, mulla turkkilaista jugurttia, johon pilkoin ison omenan

-illallinen sitä eilistä kasviskiusausta

-iltapala lapselle oli kaurapuuro pakastemansikoilla

Luuletko oikeasti, että kasvava teini-ikäinen pärjää pelkästään noilla? Ainoa proteiinin lähde oli toi juusto leivän päällä. Ja kouluruoka on mitä on, väitätkö ettei teinisi koskaan syö mitään muuta (tai ettet syö itse)koko kuukauden aikana? Ravintoköyhää, vähän käy teiniä sääliksi jos pelkillä noilla eväillä joutuu menemään. Mitä kyllä epäilen...

Vierailija
936/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60v nainen, 160cm ja 50 kg, yleisen käsityksen mukaan pienikokoinen. En ole kovin liikkuvaista sorttia, mutta silti syön todella paljon. Olen lueskellut tämän ketjun kirjoituksia ja ihmetellyt miten pienillä ruokamäärillä ihmiset, jopa työssäkäyvät ja liikunnalliset pärjäävät. Itse näkisin nälkää noilla ruokavalioilla. Kuukausittaiset ruokamenoni ovat 200 ja 300 euron väliltä. Vaikeaa olisi syödä 100 euron budjetilla, silloin pitäisi herkkusuun luopua eksoottisista hedelmistä ja monista muistakin herkuista. Syöminen on ainakin minulle suurin elämän ilo ja ruoan laittaminen toiseksi suurin

Vierailija
937/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseen kappaleeseen: siksi että palstalla toistuvasti väitetään, että sillä satasella syödään monipuolisesti ja terveellisesti.

Palstan monipuolisuus tarkoittaa mätitahnaa, ruokakermaa, goijimarjoja ja kirsikkatomaatteja. Kirsikkatomaatit ovat jotenkin terveellisempiä kuin tavalliset tomaatit ja ilman mätitahnaa ei voi koota monipuolista ruokavaliota. Miten suomalaiset ovatkaan pärjänneet aiemmin terveinä ilman chia siemeniä ja goijimarjoja? Tai joka aamuista tuoretta pensasmustikkaa? Ruokakerma, se jokaisen ruuan välttämätön kostuttaja. Voiko ruokaa oikeastaan tehdä uunissa ilman ruokakermaa terveellisesti?

Luomuruuan vitamiinitkin ovat jotenkin niin paljon parempia ja niistä kalliista yrteistä, niistä varsinkin saa tarvittavat määrät niitä terveellisiä vitamiinejä ja hivennäisiaineita. Joten siksi se on aivan välttämätöntä hankkia sellaisia kymmenillä euroilla kuukaudessa.

Mutta ennenkaikkea olemme ketjussa oppineet, että kahvi on terveellisen ruokavalion juoma. Siihen voimme kuluttaa surutta 20€ kuukaudessa. Sen ravintoarvot nousevat niin korkealle, että 10-20% koko budjetista voidaan aivan hyvin omatunnoin käyttää siihen.

Joku kirjoitti tuolla aiemmin, että juusto maksaa halvimmillaan 4€ kilo. Kuinka hitsin monta kiloa sitä juustoa pitää sen kaiken lihan ja kalan ja proteiinijauhon päälle vielä syödä? Kilo juustoa on hirveä määrä ja vaikka se olisi 6€ kilolta, niin kilo juustoa kuukaudessa per henkilö on jo suuri määrä juustoa, jos se ei ole pääasiallinen ravinto.

Vierailija
938/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee ruokaan juuri ja juuri se 100 €/kk.

Perheeseeni kuuluu 1 teini-ikäinen tytär.

Se, ettei satanen riittäisi kuukauden ruokiin, johtuu varmaankin siitä, ettei tehdä ruokia itse isompia määriä ja pakasteta tai hyödynnetä tarjouksia.

En mäkään tarjousten perässä juokse, koska en työltäni ehdi, mutta kun vastaan tulee hyvä diili, ostan heti varastoon.

Lapseni saa tietenkin kouluruuan ilmaiseksi, mutta esim. viime keväänä, kun hän oli etäopetuksessa ja minä lomautettuna kuukausitolkulla, ei ruokalaskumme kasvanut, vaan jopa pieneni.

Täysipainoista kasvisruokaa syömme.

Käytän varsinkin talvella paljon Lidlin pakastevihanneksia/marjoja.

Jonkin verran saan lahjana sukulaisilta ihan itse kerättyjä.

Tuoreena on aina kotimaista kurkkua, tomaattia, omenoita, valkosipulia, sipulia, lanttua.

Tämän päivän ruoka (kotona), kun sitä kysyttiin:

-aamupalalla ruispuuro pakastemustikoilla, omena ja lasi appelsiinimehua

-mä söin töissä eilen tekemääni kasviskiusausta, lapsi koulussa

-välipala lapsella ruisleipää, juustoa, tomaattia, maitoa ja satsuma, mulla turkkilaista jugurttia, johon pilkoin ison omenan

-illallinen sitä eilistä kasviskiusausta

-iltapala lapselle oli kaurapuuro pakastemansikoilla

Luuletko oikeasti, että kasvava teini-ikäinen pärjää pelkästään noilla? Ainoa proteiinin lähde oli toi juusto leivän päällä. Ja kouluruoka on mitä on, väitätkö ettei teinisi koskaan syö mitään muuta (tai ettet syö itse)koko kuukauden aikana? Ravintoköyhää, vähän käy teiniä sääliksi jos pelkillä noilla eväillä joutuu menemään. Mitä kyllä epäilen...

Minä en ymmärrä, mitä vikaa tässä ruokavaliossa on? Pakastemarjoja, ruis- ja kaurapuuroa, ihan perysterveellistä kouluruokaa, kasviskiusausta, jugurttia, leipää, hedelmiä. Ihan normiruokaa. Joku on mennyt pahasti vinksalleen tässä maailmassa, jos näitä pidetään jotenkin ravinnoksi riittämättöminä.

Lisäksi täällä tuntuu vallitsevan ihme ajatus proteiiniin liittyen, että ainoastaan liha ja juusto sisältää proteiinia. Sitä ei kerrota, mitä kasviskiusaus pitää sisällään tässä tapauksessa, mutta voisi helposti olla esim 20g proteiinia per annos. Samoin puurot, leivät ja kyllä marjat ja hedelmätkin sisältävät proteiinia.

Vierailija
939/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kahviin menee 20 €/kk

- oliiviöljyyn ainakin 5 €/kk

- voi 2,5 € x 2 = 5 €

- WC-paperi 5 €

- juusto 20 €/kk

- kasviksiin 10-20 €/vko

- savulohi 15 € x 2 kpl

- kanapaketti 8 €

- kookosmaito 6 prk, n 10 €

- pasta 6 €

Vaikka nyt ruokaketjussa ollaankin niin miten sulla kuluu noin paljon p*skapaperia kuussa, tuohan on abt 16 rullan paketti.

Kuidun lähde varmaan

Vierailija
940/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60v nainen, 160cm ja 50 kg, yleisen käsityksen mukaan pienikokoinen. En ole kovin liikkuvaista sorttia, mutta silti syön todella paljon. Olen lueskellut tämän ketjun kirjoituksia ja ihmetellyt miten pienillä ruokamäärillä ihmiset, jopa työssäkäyvät ja liikunnalliset pärjäävät. Itse näkisin nälkää noilla ruokavalioilla. Kuukausittaiset ruokamenoni ovat 200 ja 300 euron väliltä. Vaikeaa olisi syödä 100 euron budjetilla, silloin pitäisi herkkusuun luopua eksoottisista hedelmistä ja monista muistakin herkuista. Syöminen on ainakin minulle suurin elämän ilo ja ruoan laittaminen toiseksi suurin

Kirjoita mitä kaikkea sillä 300€ kuukaudessa sitten ostat, joka tekee siitä sinun ruokavaliostasi sekä terveellisen ja monipuolisen ja sopivan suuruisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä