Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Otetaan nyt eka käsittelyyn jauheliha - törkeän kallista.
Ostan Lidlistä ison lohifileen 7,90€ ja siitä tule 5-6 annosta riisin tai perunan kanssa + lisukkeet. Jauhelihan korvaan täysin soijarouheella joka maksaa 4€;a/500g, mutta siitä tulee n. 5 makaronilaatikolliseen 'lihat' + sitp voi käyttää jugurtin kanssa loistavasti - koitappa sama jauhelihalla ;)
Ruokaan menee 150€:a kuukaudessa.
Käyn joka päivä kaupassa ja ruokaan menee noin 500euroa kuukaudessa. en osaa vastata miten alle satasella pärjää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ruokaan juuri ja juuri se 100 €/kk.
Perheeseeni kuuluu 1 teini-ikäinen tytär.
Se, ettei satanen riittäisi kuukauden ruokiin, johtuu varmaankin siitä, ettei tehdä ruokia itse isompia määriä ja pakasteta tai hyödynnetä tarjouksia.
En mäkään tarjousten perässä juokse, koska en työltäni ehdi, mutta kun vastaan tulee hyvä diili, ostan heti varastoon.
Lapseni saa tietenkin kouluruuan ilmaiseksi, mutta esim. viime keväänä, kun hän oli etäopetuksessa ja minä lomautettuna kuukausitolkulla, ei ruokalaskumme kasvanut, vaan jopa pieneni.
Täysipainoista kasvisruokaa syömme.
Käytän varsinkin talvella paljon Lidlin pakastevihanneksia/marjoja.
Jonkin verran saan lahjana sukulaisilta ihan itse kerättyjä.
Tuoreena on aina kotimaista kurkkua, tomaattia, omenoita, valkosipulia, sipulia, lanttua.
Tämän päivän ruoka (kotona), kun sitä kysyttiin:
-aamupalalla ruispuuro pakastemustikoilla, omena ja lasi appelsiinimehua
-mä söin töissä eilen tekemääni kasviskiusausta, lapsi koulussa
-välipala lapsella ruisleipää, juustoa, tomaattia, maitoa ja satsuma, mulla turkkilaista jugurttia, johon pilkoin ison omenan
-illallinen sitä eilistä kasviskiusausta
-iltapala lapselle oli kaurapuuro pakastemansikoilla
Luuletko oikeasti, että kasvava teini-ikäinen pärjää pelkästään noilla? Ainoa proteiinin lähde oli toi juusto leivän päällä. Ja kouluruoka on mitä on, väitätkö ettei teinisi koskaan syö mitään muuta (tai ettet syö itse)koko kuukauden aikana? Ravintoköyhää, vähän käy teiniä sääliksi jos pelkillä noilla eväillä joutuu menemään. Mitä kyllä epäilen...
Aina nämä teinit.
Uskonko, että Michael Phelpsin olisi pärjännyt 100€ ruokavaliolla, kun hän treenasi arvokisoihin? En. En usko. Enkä usko, että joku jalkapalloileva teinikään, mutta jos puhumme taviksista, jotka ovat töissä toimistossa ja menevät sinne autolla, he eivät tarvitse jotain 8000kcal päivittäistä kalorijysäystä. Vaikka nyt korona aikana kun suurimmaksi osaksi istuivat kotona tietokoneen edessä, heidän ruokaansa olisi voinut ihan hyvin kulua alle 100€ kuukaudessa ja silti olisivat syöneet ihan terveellisesti ja tarpeeksi.
Olen huomannut että säästää rahaa kun itse valmistaa pääsääntöisesti ruuan. Esimerkiksi en koskaan osta leipää vaan teen sen itse. Samoin muut leivonnaiset. Vertailen myös kumpi tulee halvemmaksi ostaa valmiina vai itse valmistaa. Muut jutut aiemmat tyypit on kirjoittanutkin. Vegaanina eläminen oli kyllä kallista siksi joudunkin olemaan vain kasvissyöjä eli käytän kasvisravinnon lisäksi maitoa ja munia ja harvemmin sukulaisten metsästämää riistaa ja kalastamaa kalaa. Pyrin myös käyttämään kaiken raaka-aineista joita olen ostanut. Esimerkiksi en heitä pois parsakaalin vartta vaan raastan sen, pakastan ja käytän myöhemmin esimerkiksi wokkiin.
N23
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka päivä kaupassa ja ruokaan menee noin 500euroa kuukaudessa. en osaa vastata miten alle satasella pärjää
No laita kuukauden ruuat tänne. Kuinka monta kiloa vihanneksia, lihaa, kalaa, juustoa, leipää, maitoa, hedelmiä ym. Nähdään vähän nämä määrät ja mistä se hinta oikein syntyy sille ” terveelliselle ja monipuolisella” ruokavaliolle.
no 120kg voimis pärjää satasella vuoden helposti,mutta ei jos urheilee ja haluaa pysyä terveenä.
Miksi aina käsketään leipoa leipä itse? Eihän ruisleipä maksa kun 0,99e.
Ja en mä ainakaan osaa tehdä vaikka paahtoleipää.
Toinen mitä en käsitä on, että käsketään kerätä kaikenmaailman marjoja. Mitä säästöä siitä tulee jos niitä ei edes syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laita kuukauden ruuat tänne. Kuinka monta kiloa vihanneksia, lihaa, kalaa, juustoa, leipää, maitoa, hedelmiä ym. Nähdään vähän nämä määrät ja mistä se hinta oikein syntyy sille ” terveelliselle ja monipuolisella” ruokavaliolle.
en pidä kirjaa ostamisistani enkä sanonut syöväni "terveellisesti ja monipuolisesti" kuukauden prismabudjetti on 500e ja aina se menee koska ostelen ihan mitä sattuu huvittamaan. Kotona syön kyllä pääsääntöisesti kasvisruokaa ja kalaa. Lihaa en osta kotiin oikeastaan koskaan.
Mä syön kolme roiskeläppää päivässä ja juon hanavettä. Erittäin hyvä, suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ruokaan juuri ja juuri se 100 €/kk.
Perheeseeni kuuluu 1 teini-ikäinen tytär.
Se, ettei satanen riittäisi kuukauden ruokiin, johtuu varmaankin siitä, ettei tehdä ruokia itse isompia määriä ja pakasteta tai hyödynnetä tarjouksia.
En mäkään tarjousten perässä juokse, koska en työltäni ehdi, mutta kun vastaan tulee hyvä diili, ostan heti varastoon.
Lapseni saa tietenkin kouluruuan ilmaiseksi, mutta esim. viime keväänä, kun hän oli etäopetuksessa ja minä lomautettuna kuukausitolkulla, ei ruokalaskumme kasvanut, vaan jopa pieneni.
Täysipainoista kasvisruokaa syömme.
Käytän varsinkin talvella paljon Lidlin pakastevihanneksia/marjoja.
Jonkin verran saan lahjana sukulaisilta ihan itse kerättyjä.
Tuoreena on aina kotimaista kurkkua, tomaattia, omenoita, valkosipulia, sipulia, lanttua.
Tämän päivän ruoka (kotona), kun sitä kysyttiin:
-aamupalalla ruispuuro pakastemustikoilla, omena ja lasi appelsiinimehua
-mä söin töissä eilen tekemääni kasviskiusausta, lapsi koulussa
-välipala lapsella ruisleipää, juustoa, tomaattia, maitoa ja satsuma, mulla turkkilaista jugurttia, johon pilkoin ison omenan
-illallinen sitä eilistä kasviskiusausta
-iltapala lapselle oli kaurapuuro pakastemansikoilla
Luuletko oikeasti, että kasvava teini-ikäinen pärjää pelkästään noilla? Ainoa proteiinin lähde oli toi juusto leivän päällä. Ja kouluruoka on mitä on, väitätkö ettei teinisi koskaan syö mitään muuta (tai ettet syö itse)koko kuukauden aikana? Ravintoköyhää, vähän käy teiniä sääliksi jos pelkillä noilla eväillä joutuu menemään. Mitä kyllä epäilen...
Minä en ymmärrä, mitä vikaa tässä ruokavaliossa on? Pakastemarjoja, ruis- ja kaurapuuroa, ihan perysterveellistä kouluruokaa, kasviskiusausta, jugurttia, leipää, hedelmiä. Ihan normiruokaa. Joku on mennyt pahasti vinksalleen tässä maailmassa, jos näitä pidetään jotenkin ravinnoksi riittämättöminä.
Lisäksi täällä tuntuu vallitsevan ihme ajatus proteiiniin liittyen, että ainoastaan liha ja juusto sisältää proteiinia. Sitä ei kerrota, mitä kasviskiusaus pitää sisällään tässä tapauksessa, mutta voisi helposti olla esim 20g proteiinia per annos. Samoin puurot, leivät ja kyllä marjat ja hedelmätkin sisältävät proteiinia.
"Terveellistä kouluruokaa".. salli mun nauraa 😂 tiesitkö, että suurin osa koululaisista ei todellakaan saa kouluruuasta tarpeeksi ravinteita, koska kouluruuan tasoa lasketaan jatkuvasti? Varsinkin jos teinillä on edes joku liikunnallinen harrastus, ei riitä.
Mutta hei, kiitos siitä tiedosta että hedelmissä ja marjoissakin on proteiinia. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Olen 60v nainen, 160cm ja 50 kg, yleisen käsityksen mukaan pienikokoinen. En ole kovin liikkuvaista sorttia, mutta silti syön todella paljon. Olen lueskellut tämän ketjun kirjoituksia ja ihmetellyt miten pienillä ruokamäärillä ihmiset, jopa työssäkäyvät ja liikunnalliset pärjäävät. Itse näkisin nälkää noilla ruokavalioilla. Kuukausittaiset ruokamenoni ovat 200 ja 300 euron väliltä. Vaikeaa olisi syödä 100 euron budjetilla, silloin pitäisi herkkusuun luopua eksoottisista hedelmistä ja monista muistakin herkuista. Syöminen on ainakin minulle suurin elämän ilo ja ruoan laittaminen toiseksi suurin
Herkkusuisuus on ihan mielenkiintoinen asia. Lueskelin tuossa aiemmin yhtä viestiä jossa pienellä budjetilla pärjäävä kuvaili omaa ruokavaliotaan, ja tulin vähän kateelliseksi, koska kuvauksesta kuulsi että siinä on ihminen, jolla on toimiva makuaisti ja kyky nauttia ruoasta.
Itse olen turruttanut itseni kaikenlaisilla herkuilla enkä oikeasti osaa todella nauttia ruoasta muulloin kuin ollessani niukalla dieetillä ja rajoitetussa ruokavaliossa. Silloin porkkanan ja perunan maku nousee sfääreihin ja sienet ja muut erikoisherkut täydentävät sinfoniaa. Jotenkin se herkuttelumentaliteetti sitten pikku hiipii päälle ja pilaa kaiken. Niin minä asian koen.
Ruokabudjettini on ollut 300 - 400 euroa kuukaudessa enkä esimerkiksi osta leipää, vaan leivon itse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina käsketään leipoa leipä itse? Eihän ruisleipä maksa kun 0,99e.
Ja en mä ainakaan osaa tehdä vaikka paahtoleipää.
Toinen mitä en käsitä on, että käsketään kerätä kaikenmaailman marjoja. Mitä säästöä siitä tulee jos niitä ei edes syö?
Ei kukaan käske. Se on vaan yksi tapa. Paahtoleipää varten tarvitsee vain sopivan vuuan mihin valmis leipätaikina kaadetaan, kertakäyttöisiä löytyy halvalla ja kirpparilta löytyy myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en pidä kirjaa ostamisistani enkä sanonut syöväni "terveellisesti ja monipuolisesti" kuukauden prismabudjetti on 500e ja aina se menee koska ostelen ihan mitä sattuu huvittamaan. Kotona syön kyllä pääsääntöisesti kasvisruokaa ja kalaa. Lihaa en osta kotiin oikeastaan koskaan.
Olet sitten väärässä ketjussa. Ketjussa puhutaan siitä voiko 100€ syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Nyt kun kysytään näitä joiden terveellinen ja monipuolinen kuukauden ruokalasku on yli 300 € ja sanovat ettei 100€ eurolla voi syödä hyvin, niin heitä ei näy missään. Mitä sillä 200€ ostetaan, joka lisää sitä terveellisyyttä?
Tiedämme, että kauppaan saa menemään vaikka 2000€ kuukaudessa, kunhan vaan lastaa sinne kärryihin. tavaraa. Mutta kykeneekö ihminen enää syömään sen kaiken lihomatta ja pysymään terveellisenä? Koko alamme puhumaan, jos suurista määristä lihaa. Kymmenistä kiloista proteiinia, vihanneksia, hedelmiä, juustoja ja leipää sekä siemeniä, pähkinöitä ja öljyä.
Ja sitä suuremmalla syyllä voimme kysyä näiltä, jotka sen kaiken lisäksi syövät koulussa tai työn puolesta ilmaiseksi.
Opiskelijana saan vain opintolaiaen, opintotuen ja asumistuen. Rahaa jää pakollisten laskujen ja vuokran jälkee n. 300e Rahaa menee ruoka ostoksiin n. 150€ kuussa ja siitä menee herkkuihin n. 40€ ja kissan ruokiin ja hiekkoihin 20€.
Syön ihan perusruokaa, jauhelihakastiketta, makaroonilaatikkoa, kanaa, kalakeittoa jne. En käy ulkona syömässä vaan mieluiten teen itse pitsat ja herkut. Juon alkoholia ehkä 5 tölkkiä vuodessa, joten sekään ei verota lompakkoa.
Ostan usein ihan Valion/HK:n/Atrian ja muita "kalliita" merkkejä. Syön myös kaiken minkä teen. Kerta viikossa kauppaan ja sieltä yks pkt jauhelihaa ja toinen kanaa + lisukkeet. Valitettavan iso osa rahaa menee mässyihin. 😋
Välillä loppukuusta joutuu miettimään rahankäyttöä, mutta en ole henkihieverissä, kuten moni sukulainen luulee. Uskokaa pois, mutta minulla on varaa ostaa tiskirättejä pesuvehkeitä! Ei huoli niitäkään ostaa aina! 🙄
Auton vakuutuksiin ja veroihin menee jemmaan n. 60€ ja kuntosali 30€. Ja jokaisesta ostoksesta menee 2€ OP:n säästöpossuun.
Ja vikisemään että opiskelijoilla on liikaa rahaa! Myös opiskelijoilla on oikeus nauttia elämästä. Monet opiskelijat joutuvat kirjojen lisäksi muita materiaaleja opiskeluihin. Riippuen alasta ja missä opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla on syöty ; ruisleipää, sämpylöitä, maksamakkaraa, oivariinia, kallen mätitahnaa, ohuenohutta kinkkuleikettä, salaattia, juustoa, avokadoa, marjoja, melonia, tomaattia, kurkkua,kiinalaista ruokaa ostettuna, hesburgeria perheen miehille, kaurapuuroa, lohikeittoa, makaronilaatikkoa, lihapiirakkaa, nakkeja, munakasta, lehtikaalia, palsternakkaa, broilerfileitä, pekonia, ranskalaisia, porkkanaa, omenaa, banaaneja, vohveleita, hilloa, kermavaahtoa, suklaata, sipsejä, olutta, kahvia, Pepsi Maxia laktoositonts maitoa jne.
Me ollaan perhe, jolle ruoka maistuu ja siihen kuluu noin 1200-1600€/kk/4hlö. Vanhemmat ei syö kodin ulkopuolella, koska kotona on yritys jota hoidetaan. Toisaaltakaikki tekee jotain fyysistä joka päivä, perheen äidin eli minun bmi on korkein ja se on 27. Toki itse voisin syödä vähemmän ja muut perheenjäsenet terveellisemmin. Jos syötäisiin pelkkiä sosekeittoja jneniin varmaan se olis halvempaa, mutta toisaalta onko tää elämä kovin hauskaa kituuttamalla?
Järkyttävä summa ruokaan.
Meillä 4-hengen perhe ja korkeintaan 500e menee ruokaan. Jos pitäisi tuo summa tuplata niin en edes tiedä mitä ostaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että säästää rahaa kun itse valmistaa pääsääntöisesti ruuan. Esimerkiksi en koskaan osta leipää vaan teen sen itse.
Aina tää perusneuvo.
Paljonko säästyy rahaa, jos reissumies maksaa n. 2€/kg ja vastaavasti esim. Myllyn Paras ruisjauho n. 1,5€/kg? Uuni kun huutaa sen tunnin tai puolitoista, ni siinä on se 50-70 snt jo mennyt päälle.
Ei siinä, itte tekeminen on hyvä asia, mutta kustannusvaikutuksissa kannattaa varmaan jo herätä pois sieltä 70-luvulta.
RSMR kirjoitti:
Otetaan nyt eka käsittelyyn jauheliha - törkeän kallista.
Ostan Lidlistä ison lohifileen 7,90€ ja siitä tule 5-6 annosta riisin tai perunan kanssa + lisukkeet. Jauhelihan korvaan täysin soijarouheella joka maksaa 4€;a/500g, mutta siitä tulee n. 5 makaronilaatikolliseen 'lihat' + sitp voi käyttää jugurtin kanssa loistavasti - koitappa sama jauhelihalla ;)
Ruokaan menee 150€:a kuukaudessa.
Lidlistä et saa 7,90 euron hintaan isoa lohifilettä. Vaikka Lidlissä paljon käyn, niin paikan miinus on siinä, että he myyvät käytännössä aina vain sitä ruodotonta ja kalleinta lohifilettä, joka maksaa sielläkin 14-16 euroa kilolta. A tai B-leikkuuta sieltä ei saa koskaan, joka voisi olla halvimmillaan tarjouksessa alle kympin kilolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sitten väärässä ketjussa. Ketjussa puhutaan siitä voiko 100€ syödä terveellisesti ja monipuolisesti.
Väärin. Ketjussa puhutaan "Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että säästää rahaa kun itse valmistaa pääsääntöisesti ruuan. Esimerkiksi en koskaan osta leipää vaan teen sen itse.
Aina tää perusneuvo.
Paljonko säästyy rahaa, jos reissumies maksaa n. 2€/kg ja vastaavasti esim. Myllyn Paras ruisjauho n. 1,5€/kg? Uuni kun huutaa sen tunnin tai puolitoista, ni siinä on se 50-70 snt jo mennyt päälle.
Ei siinä, itte tekeminen on hyvä asia, mutta kustannusvaikutuksissa kannattaa varmaan jo herätä pois sieltä 70-luvulta.
Itse teen yleensä ison satsin kerralla. En kyllä käyttäisi noin kallista ruisjauhoa.
Hei te jotka olette tätä alapeukuttaneet niin miksi? Minua oikeasti kiinnostaa. Mikä siinä on huonoa jollain tavalla? Alennuksestako ostaminen? Millä tavalla se on huono asia? Vai mikä? Koetan ymmärtää.