Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
RSMR kirjoitti:
Otetaan nyt eka käsittelyyn jauheliha - törkeän kallista.
Ostan Lidlistä ison lohifileen 7,90€ ja siitä tule 5-6 annosta riisin tai perunan kanssa + lisukkeet. Jauhelihan korvaan täysin soijarouheella joka maksaa 4€;a/500g, mutta siitä tulee n. 5 makaronilaatikolliseen 'lihat' + sitp voi käyttää jugurtin kanssa loistavasti - koitappa sama jauhelihalla ;)
Ruokaan menee 150€:a kuukaudessa.
Lidlistä et saa 7,90 euron hintaan isoa lohifilettä. Vaikka Lidlissä paljon käyn, niin paikan miinus on siinä, että he myyvät käytännössä aina vain sitä ruodotonta ja kalleinta lohifilettä, joka maksaa sielläkin 14-16 euroa kilolta. A tai B-leikkuuta sieltä ei saa koskaan, joka voisi olla halvimmillaan tarjouksessa alle kympin kilolta.
Heh, jos ei provo niin juurikin on sakemannilla tarjouksessa a-leikattu lohi 8,99 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla on syöty ; ruisleipää, sämpylöitä, maksamakkaraa, oivariinia, kallen mätitahnaa, ohuenohutta kinkkuleikettä, salaattia, juustoa, avokadoa, marjoja, melonia, tomaattia, kurkkua,kiinalaista ruokaa ostettuna, hesburgeria perheen miehille, kaurapuuroa, lohikeittoa, makaronilaatikkoa, lihapiirakkaa, nakkeja, munakasta, lehtikaalia, palsternakkaa, broilerfileitä, pekonia, ranskalaisia, porkkanaa, omenaa, banaaneja, vohveleita, hilloa, kermavaahtoa, suklaata, sipsejä, olutta, kahvia, Pepsi Maxia laktoositonts maitoa jne.
Me ollaan perhe, jolle ruoka maistuu ja siihen kuluu noin 1200-1600€/kk/4hlö. Vanhemmat ei syö kodin ulkopuolella, koska kotona on yritys jota hoidetaan. Toisaaltakaikki tekee jotain fyysistä joka päivä, perheen äidin eli minun bmi on korkein ja se on 27. Toki itse voisin syödä vähemmän ja muut perheenjäsenet terveellisemmin. Jos syötäisiin pelkkiä sosekeittoja jneniin varmaan se olis halvempaa, mutta toisaalta onko tää elämä kovin hauskaa kituuttamalla?
Järkyttävä summa ruokaan.
Meillä 4-hengen perhe ja korkeintaan 500e menee ruokaan. Jos pitäisi tuo summa tuplata niin en edes tiedä mitä ostaisin.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/paljonko-teilla-kuluu-rahaa-…
Artikkelissa 4 henkisen perheen, jossa siis 2 teiniä kuten meillä, kk ruokakulut olivat 942€. Ja tuossa oli suht vähän ulkonasyömisiä jota meillä on viikonloppuisin enemmänkin, joten meillä summa on yleensä reilusti suurempi. Itse tykkään ruuanlaitosta ja luen paljon ruokalehtiä, meillä on todella laaja valikoima esim mausteita ja maustetahnoja jne. Ja teen ruokaa kunnon aineksista, käytän esim paistijauhelihaa ja jos teen lohikeittoa, niin siinä pitää olla kunnolla sitä kalaa. Teen tai ostan sushia usein jne. Me aikuiset syödään lämmin ruoka kotona 2x päivässä, teinit saattavat lämmittää useamminkin ruokaa. Kyllä siihen vain menee rahaa.
Hassu ketju. Lähes jokainen vakuutteleee syövänsä hyvin useimmat vielä laaudkkaasti. Yhdelle se on sikanautajauhelihaa nuudelilla, toinen herkuttelee luomulinssisoijarouhemuhennoksella jonka raaka-aineet näkyy tulevan akselilta kiina, slovakia, israel. Laatua juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin opiskelija elää alle satasella ja itsekin elin. Kannattaa hyödyntää s-ryhmän ilta-ale, Lidl ja Resq. Perusruoka on edullista. Ei ihminen tarvitse smoothieita, raejuustoja, avokadoja ja mangoja. Riittää puuro ja leipä, kauden kasvikset ja hedelmät, peruskotiruoka. Ei maksa paljon.
Paitsi että smoothiet voi tehdä itse halvalla niistä hedelmistä ja pakastemarjoista
Jep ei jää paljoo hintaa vadelma/mustikka smoothielle kun nekin kerää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että säästää rahaa kun itse valmistaa pääsääntöisesti ruuan. Esimerkiksi en koskaan osta leipää vaan teen sen itse.
Aina tää perusneuvo.
Paljonko säästyy rahaa, jos reissumies maksaa n. 2€/kg ja vastaavasti esim. Myllyn Paras ruisjauho n. 1,5€/kg? Uuni kun huutaa sen tunnin tai puolitoista, ni siinä on se 50-70 snt jo mennyt päälle.
Ei siinä, itte tekeminen on hyvä asia, mutta kustannusvaikutuksissa kannattaa varmaan jo herätä pois sieltä 70-luvulta.
Jauhot maksaa minkä jauhot maksaa, minun ostamani jauhot maksavat yleensä noin 60 s/kilo. Kilolla jauhoja voi leipoa kaksi isoa leipää, jotka valmiina painavat enemmän kuin kilon, koska mukana on nestettä (vettä tulee noin 650g josta osa toki haihtuu paistettaessa).
Paistoaika on noin puoli tuntia. Uunin käytön sähkökulut on noin 10s/tunti tai 15s/kaksi tuntia (lammittäminen vie sähköä, lämpimänä pito vähemmän). Ne leivät joita itse ostaisin, jos ostaisin leipää, maksaisivat 3,5 - 6 euroa kappale. Kuivahiiva-, jauho-, suola-, vesi- ja sähkökulut mukaan lukien valmiin perusleivän kilohinnaksi tulee noin 50 senttiä. Yksi iso leipä maksaa siis noin 25 senttiä.
Viime kesä oli kyllä aivan huippu marjojen kannalta. Mustikka, vadelma, puolukka kaikkea niin paljon kuin viitsi kerätä. Nyt vaan naatiskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että säästää rahaa kun itse valmistaa pääsääntöisesti ruuan. Esimerkiksi en koskaan osta leipää vaan teen sen itse.
Aina tää perusneuvo.
Paljonko säästyy rahaa, jos reissumies maksaa n. 2€/kg ja vastaavasti esim. Myllyn Paras ruisjauho n. 1,5€/kg? Uuni kun huutaa sen tunnin tai puolitoista, ni siinä on se 50-70 snt jo mennyt päälle.
Ei siinä, itte tekeminen on hyvä asia, mutta kustannusvaikutuksissa kannattaa varmaan jo herätä pois sieltä 70-luvulta.
Voi ostaa Pirkka-ruisjauhoja jotka maksavat 80 senttiä per kilo ja lopettaa teinityylisen "varmaan maksaa ainakin" argumentoinnin ja ottaa asioista selvää. Leivän paistamiseen ei kulu edes kymmentä eurosenttiä.
Haha100ruoka kirjoitti:
Lopettakaa valehtelu, yksikään ihminen ei varmasti syö 100€/kk eli n, 3,25€/päivä. Nyt valot päälle xD uskon että tuo on mahdollista mutta ei vapaa ehtoista.
Niin iäkäs äitini sanoo 80 e vk eikä ole syöppö
Vierailija kirjoitti:
Mun 80+ äiti syö kahdesti päivässä valmisruoka-aterian ja sen lisäksi leipää ja leikkeleitä ja ehkä yhden hedelmän. Siinä tulee päivää kohden jo ainakin 9 euroa mikä tekee 270 euroa kuukaudessa. Joten kyllä vanhuksetkin osaavat käyttää isoja summia ruokaan.
Osaavat vai joutuvat? Valmisruoat on tunnetusti kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Hassu ketju. Lähes jokainen vakuutteleee syövänsä hyvin useimmat vielä laaudkkaasti. Yhdelle se on sikanautajauhelihaa nuudelilla, toinen herkuttelee luomulinssisoijarouhemuhennoksella jonka raaka-aineet näkyy tulevan akselilta kiina, slovakia, israel. Laatua juu.
Kuinka monta kiloa lihaa, lohta tai kanaa syötte oikein kuussa? Ihmiset vaikuttavat ketjussa syövän 50€ kaloja, 100€ lihoja. 50€ leipään ja 50€ maitotuotteisiin. Ja loput 70€ vihanneksiin, hedelmiin ja mausteisiin. 320€ kuussa ja kaikki laihoja hentoja naisia.
Syön pääasiassa kalaa(yleisimmin lohta) ja perunaa sekä kananmunia paljon. Tummaa kokojyväleipää, juustoa ja kinkkua teen kanssa iiltapalaksi. Aamuisin hampunsiemen- ja pellava rouhetta n.70g myslin ja jugurtin kanssa. Satanuen riittää nippa nappa.
Pitäisi olla kommentissa paino ja pituus ja myös se tekeekö raskasta ruumiillista työtä vai jotain ihan kevyttä, ennen kun kehuu selviävänsä muutamalla kympillä kuukaudessa ruoka ostoista. Tottakai vaikka jotain esim. istualtaan tehtävää vaikkapa Atk työtä tekevä 5o kiloinen ja raskasta ruumiillista vaikkapa rakennus ala ja ulkotyö esim. tekevä 100 kiloinen tarvitsee syödäkin enempi ja tuhdimmin. Eikä siten ruokaan millään riitä jotain alle satanen kuten täällä jotku kirjoittaa.
Käyttäjä38096 kirjoitti:
Tämä on kyllä oikea trolliketju.
Vai että oikein "120 eurolla kuussa syödään monipuolisesti, ostetaan PAAALJON hedelmiä ja luomua ja vieläpä Kooo-Kaupasta eikä joukossa ole punahintalappujakaan"
Heh heh.
120 euroa kk on yhtä kuin 4 euroa päivässä.
Jokainen voi miettiä mitenkä paljon sillä neljällä euroaa saa päivää kohti sitä luomua ja RUNSAAASTI hedelmää ja vihannesta sieltä Koo-kaupasta.
Käykää joku ihan oikeasti shoppailemassa vaikka viikon RUNSASSS satsi. Se tarkoittaa 4 x 7 = 28 euron ostoskassia. Sillä sitten mässäillään!
Voi elämän kevät näitä juttuja täällä.
Tämä on niin totta. Työmarkkinatuella elän että nuuka saa olla, ja 50 euroa viikossa menee ruokaan, tosin siihen lasken pesuaineetkin. Lidlissä käyn, on Martsmartit ja Fiksuruot käytössä, jos millon siellä sopivaa tavaraa on halvalla niin monenlaista että kannattaa tilata. Kaiken ruuan teen itse, mahavaivaisena en valmisruokia edes voi syödä. Lihaa en syö. Leivät teen osan itse, ruisleivät ostan punasen lapun alta, Lidlistä saa aamupäivällä hyvin halvennusleipää. Minkä pullaa tai vastaavaa syön, leivon itse. Kun syön kaksi lämmintä ruokaa päivässä niin siihen saa kokatakkin jonkun verran. Ikinä en heitä mitään pois, huonoksi menneet banaanitkin käytetään leipomiseen tai lettuihin, samoin nahistuneet omenat. Salaatteja en syö koska maha ei kestä raakoja kasviksia, kaikki pitää kypsentää. Myös sitrushedelmät on pannassa samasta syystä.
En ole grammaakaan ylipainoinen ja liikunkin joka päivä. Kalorinkulutus on suurinpiirtein 2200 päivässä.
100 euroa kuussa...siihen saa jo alkaa roskisdyykkariksi jos meinaa oikeasti jotain syödäkkin, muuta kuin kaurapuuroa ja perunoita ja piimää kyytipojaksi. Luulen että suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti tajua paljonko ruokakauppaan kantavat. Kaikki kun maksetaan pankkikortilla niin se jo hämärtää käsitystä siitä paljonko rahaa menee. Itse maksan ruokaostokset aina käteisellä (pysyy budjetti paremmin kasassa) niin tiedän tasan tarkkaan paljonko tulee viikon aikana ruokaan käytettyä.
Mun ex on kova urheilija. Juoksee joka päivä 20 km ja pyöräilee. Oman lajinsa entisiä Suomen huippuja. Nyt on 60v ja kehuu että hänellä menee ruokaan kuukaudessa 50-100 euroa. Satun tietämään totuuden asiasta. Totta on että hänellä menee tuon verran ruokakauppaan, mutta hän unohtaa mainita että käy joka päivä syömässä lounaan iäkkäiden vanhempiensa luona ja joka arkipäivä syö eräässä ravintolassa päivällisen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38096 kirjoitti:
Vai että oikein "120 eurolla kuussa syödään monipuolisesti, ostetaan PAAALJON hedelmiä ja luomua ja vieläpä Kooo-Kaupasta eikä joukossa ole punahintalappujakaan"
Heh heh.
Jokainen voi miettiä mitenkä paljon sillä neljällä euroaa saa päivää kohti sitä luomua ja RUNSAAASTI hedelmää ja vihannesta sieltä Koo-kaupasta.
Käykää joku ihan oikeasti shoppailemassa vaikka viikon RUNSASSS satsi. Se tarkoittaa 4 x 7 = 28 euron ostoskassia. Sillä sitten mässäillään!
Tämä on niin totta. Työmarkkinatuella elän että nuuka saa olla, ja 50 euroa viikossa menee ruokaan, tosin siihen lasken pesuaineetkin. Lidlissä käyn, on Martsmartit ja Fiksuruot käytössä, jos millon siellä sopivaa tavaraa on halvalla niin monenlaista että kannattaa tilata. Kaiken ruuan teen itse, mahavaivaisena en valmisruokia edes voi syödä. Lihaa en syö. Leivät teen osan itse, ruisleivät ostan punasen lapun alta, Lidlistä saa aamupäivällä hyvin halvennusleipää. Minkä pullaa tai vastaavaa syön, leivon itse. Kun syön kaksi lämmintä ruokaa päivässä niin siihen saa kokatakkin jonkun verran. Ikinä en heitä mitään pois, huonoksi menneet banaanitkin käytetään leipomiseen tai lettuihin, samoin nahistuneet omenat. Salaatteja en syö koska maha ei kestä raakoja kasviksia, kaikki pitää kypsentää. Myös sitrushedelmät on pannassa samasta syystä.
En ole grammaakaan ylipainoinen ja liikunkin joka päivä. Kalorinkulutus on suurinpiirtein 2200 päivässä.
100 euroa kuussa...siihen saa jo alkaa roskisdyykkariksi jos meinaa oikeasti jotain syödäkkin, muuta kuin kaurapuuroa ja perunoita ja piimää kyytipojaksi. Luulen että suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti tajua paljonko ruokakauppaan kantavat. Kaikki kun maksetaan pankkikortilla niin se jo hämärtää käsitystä siitä paljonko rahaa menee. Itse maksan ruokaostokset aina käteisellä (pysyy budjetti paremmin kasassa) niin tiedän tasan tarkkaan paljonko tulee viikon aikana ruokaan käytettyä.
Se on juuri näin! Tuohon kirjoitukseen on helppo samaistua.
Meillä 3 hengen talous, 2 aikuista ja 1 lapsi.
Tällä viikolla syöty makaronilaatikkoa, lihapullakastiketta ja perunaa, kanapastaa, katkarapucurrya, lohta ja uunikasviksia, ranskalaisia ja uunimakkaraa. Jokaiselle aterialle kehitän vielä jonkun salaatti/kasvislisäkkeen.
Salaattia kasvatan itse ja perunat ja porkkanat myös itse kasvatettuja. Mehut ja smoothiet itse kerätyistä marjoista.
Tähän päälle aamupalat, välipalat ja iltapalat. Itse en noita syö mutta lapsi syö leipää, jogurttia, hedelmiä, puuroa ja muroja aamuisin, välipalana koulun jälkeen ja illalla. Yritän vaihdella noita ettei jatkuvasti ole samaa.
Leivon myös paljon ja ruoan teen itse. Makkaraa ja nakkeja ostetaan joskus ja niistä siis joko uunimakkaraa, nakkikastiketta tai keittoa.
Perusruokaa syödään ja kaikki käytetään tai loput pakastetaan. Usein tehdään ruokaa niin että sitä riittää sen kaksi päivää.
Silti tällä viikolla ruokaan mennyt 100e. Kuukaudessa menee ainakin se 400e eikä sisällä ulkona syömisiä. Töitä tehdään nyt kotoa käsin joten ei ole työpaikkalounaita.
En edes sinkkuna päässyt mihinkään 100e/kk vaikka tein ruoat itse ja säästin kaikessa mahdollisessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 3 hengen talous, 2 aikuista ja 1 lapsi.
Tällä viikolla syöty makaronilaatikkoa, lihapullakastiketta ja perunaa, kanapastaa, katkarapucurrya, lohta ja uunikasviksia, ranskalaisia ja uunimakkaraa. Jokaiselle aterialle kehitän vielä jonkun salaatti/kasvislisäkkeen.
Salaattia kasvatan itse ja perunat ja porkkanat myös itse kasvatettuja. Mehut ja smoothiet itse kerätyistä marjoista.
Tähän päälle aamupalat, välipalat ja iltapalat. Itse en noita syö mutta lapsi syö leipää, jogurttia, hedelmiä, puuroa ja muroja aamuisin, välipalana koulun jälkeen ja illalla. Yritän vaihdella noita ettei jatkuvasti ole samaa.Leivon myös paljon ja ruoan teen itse. Makkaraa ja nakkeja ostetaan joskus ja niistä siis joko uunimakkaraa, nakkikastiketta tai keittoa.
Perusruokaa syödään ja kaikki käytetään tai loput pakastetaan. Usein tehdään ruokaa niin että sitä riittää sen kaksi päivää.
Silti tällä viikolla ruokaan mennyt 100e. Kuukaudessa menee ainakin se 400e eikä sisällä ulkona syömisiä. Töitä tehdään nyt kotoa käsin joten ei ole työpaikkalounaita.En edes sinkkuna päässyt mihinkään 100e/kk vaikka tein ruoat itse ja säästin kaikessa mahdollisessa.
Jäi vielä mainitsematta että ostetaan tarjouksista, punalappuja ja katsotaan hinnat tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38096 kirjoitti:
Heh heh.
Jos ei joku itseltä luonnistu niin eihän se tarkoita etteikö muilta onnistuisi.
ps. kuukauden kaurapuuroihin (aamiainen) menee kokonaiset 0,8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei joku itseltä luonnistu niin eihän se tarkoita etteikö muilta onnistuisi.
ps. kuukauden kaurapuuroihin (aamiainen) menee kokonaiset 0,8 euroa.
No siis nää on taas näitä anorektikoiden annoksia, jos veteen 30 grammasta kaurahiutaleista tehty puuro riittää aamupalaksi. Siinä on n 120 kcal.
Vettä ja leipää. Tuolla rahalla ei pärjää kukaan kuukautta!