Häpeääkö narsistisesti käyttäytyvä läheinen usein omaisiaan, jos nämä ovat sairaita?
Esimerkiksi masennuksen takia hoidossa käyvää sukulaista? Pelkääkö narsisti sukulaisen sairauden jollain tavalla laskevan hänen arvoaan?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja myös fyysinen sairaus saa hylkäämään: heikkouden merkki ja voisi vaikka joutua auttamaan(!) ja tukemaan (!) - sellainen peli ei vetele! Siitä ei ehkä _saa_ ja _hyödy_ itse mitenkään!
Ihan totta. Olin yllättynyt, kun sukulainen kehotti minua jättämään hoidot väliin "jotta ei tulisi vaikeuksia". Outo asenne, kun ei ollut hänen sairaudestaan kyse.
Näin taitaa olla. Vasta nyt tämän aiheen äärellä tulin ajatelleeksi, kuinka äitini on esim. estänyt minua osallistumasta tiettyihin suvun tapaamisiin, kun en olekaan se kaunis ja ulkoisesti täydellinen ihminen, joka minusta tietysti piti tulla. Ei halua, että minut nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Näin taitaa olla. Vasta nyt tämän aiheen äärellä tulin ajatelleeksi, kuinka äitini on esim. estänyt minua osallistumasta tiettyihin suvun tapaamisiin, kun en olekaan se kaunis ja ulkoisesti täydellinen ihminen, joka minusta tietysti piti tulla. Ei halua, että minut nähdään.
Äitisi kuulostaa hyvin ikävältä ihmiseltä.
Koska hän nauraa muille joilla on tällaisia ongelmia perheessä, niin tietenkin häpeää ja hylkää jos omassa perheessä esiintyy sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Koska hän nauraa muille joilla on tällaisia ongelmia perheessä, niin tietenkin häpeää ja hylkää jos omassa perheessä esiintyy sellaista.
Nimenomaan hylkää. Suhtautuminen on ollut hyvin outoa sen jälkeen, kun sanoin, että tietenkin käyn hoidossa masennuksen takia, koska se siihen auttaa.
Hyväntekijänarsistille sairas sukulainen voi myös olla näennäisesti tärkeä, koska hän voi esittää hyvää ihmistä auttaessaan tätä sairasta. Eli narsisti voi myös hyötyä sairaasta, ei välttämättä aina häpeä. Tai voi olla myös täysin välinpitämätön. Monta mahdollista tapaa.
Esim. eräs narsistisukulaiseni ei anna oman sairaan lapsensa kasvaa aikuiseksi, vaan paapoo tätä kokoajan ja tekee asiat ja päätökset hänen puolestaan. Ei varmaan kestäisi ajatusta, että lapsensa tervehtyisi mielenterveysongelmistaan, koska hänellä ei enää olisi tätä suurinta projektia elämässään. Kaikki hänen miehensä ovat myös olleet alkoholisteja, ja hänen ”tehtävänään” on auttaa heidät raittiiksi, vaikka ei oikeasti sitä sisimmässään toivokaan. On myös erittäin ylpeä siitä, että ainoana lapsena käy jatkuvasti auttamassa vanhaa äitiään. Tuo kokoajan esille sitä, kuinka auttavainen on eivätkä nämä ihmiset pärjäisi ilman häntä.
Kyllä. Ja myös fyysinen sairaus saa hylkäämään: heikkouden merkki ja voisi vaikka joutua auttamaan(!) ja tukemaan (!) - sellainen peli ei vetele! Siitä ei ehkä _saa_ ja _hyödy_ itse mitenkään!