Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
861/1264 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö kuin vapaapäivinä kotona, muulloin töissä ilmaista ylijäämäruokaa. Ruuat kotiin punalappuisia, joita ostan ja pakastan. Leivät haen suoraan leipomosta, joka myy tuoretta leipää isoissa halvoissa erissä, pakastan ne pieniin eriin. En osta mitään ylimääräistä. Joskus herkuttelen suklaalla, joskus jäätelöllä. Joskus harvoin ostan jotain mielitekoon. Juon vettä. Ostan kahvit ja teen isoissa pakkauksissa, esim. 3 kg kerralla kahvia.

Vierailija
862/1264 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kertoo, että 50 euroa riittää jne. Aina vaan menee paremmaksi. Jihuu!

Kyllähän voi varmaan elää ihan nollabudjetillakin kun käyttää leipäjonoja jos asuu sellaisessu paikassa kun jakoja on useita viikossa.

Tai käy lapsuudenkotonaan tai ystävillä syömässä.

Elämme vain kerran ja ruoka on eräs elämänautinnoista, ainakin minulle. Tämä ruokanuukailu on ihmisille sama kuin se kova rahan säästäminen joillakin muutenkin.

Nyt ainakin kun korona muutenkin ahdistaa niin en jaksaisi enää yhtään laskea senttejä ja grammoja ruokatavoissani.

Ja vaikka ei olisi koronaakaan, niin silti.

Nautitaan elämästä ja kaikista sen antamista iloista niin hyvin kuin se kullekin on mahdollista.

Mitään ihminen ei kadu enempää kuin elämätöntä elämää.

Ihan tiedoksesi: en käy vanhemmillani, enkä kenelläkään muullakaan syömässä ja ruokajonoissa en ole käynyt koskaan. Maksan siis ihan itse kaiken ruokani.

Ihan hieno juttu, että sinulla on varaa nauttia elämästäsi niin kuin haluat, eikä tarvi venyttää senttiä. Minulla nyt ei valitettavasti ole vaihtoehtoja, vaan juuri konkkurssin tehneenä on pakko venyttää senttiä ja laskea ruokani sentilleen. Se ei silti tarkoita sitä, että näkisin nälkää. Esim lohikeitossani annoshinnaksi tuli noin yksi euro, kun sain lohen edulliseen hintaan tarjouksesta. Eli luonnollisesti hyödynnän tarjouksia niin paljon kuin mahdollista ja esim S-kauppojen -60% köyhien tunti on minulle todella iso apu.

t: se 50 euroa kuussa ruokaan laittava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1264 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän voi varmaan elää ihan nollabudjetillakin kun käyttää leipäjonoja jos asuu sellaisessu paikassa kun jakoja on useita viikossa.

Elämme vain kerran ja ruoka on eräs elämänautinnoista, ainakin minulle. Tämä ruokanuukailu on ihmisille sama kuin se kova rahan säästäminen joillakin muutenkin.

Nyt ainakin kun korona muutenkin ahdistaa niin en jaksaisi enää yhtään laskea senttejä ja grammoja ruokatavoissani.

Nautitaan elämästä ja kaikista sen antamista iloista niin hyvin kuin se kullekin on mahdollista.

Ihan tiedoksesi: en käy vanhemmillani, enkä kenelläkään muullakaan syömässä ja ruokajonoissa en ole käynyt koskaan. Maksan siis ihan itse kaiken ruokani.

Ihan hieno juttu, että sinulla on varaa nauttia elämästäsi niin kuin haluat, eikä tarvi venyttää senttiä. Minulla nyt ei valitettavasti ole vaihtoehtoja, vaan juuri konkkurssin tehneenä on pakko venyttää senttiä ja laskea ruokani sentilleen. Se ei silti tarkoita sitä, että näkisin nälkää. Esim lohikeitossani annoshinnaksi tuli noin yksi euro, kun sain lohen edulliseen hintaan tarjouksesta. Eli luonnollisesti hyödynnän tarjouksia niin paljon kuin mahdollista ja esim S-kauppojen -60% köyhien tunti on minulle todella iso apu.

Minua ihmetyttää, että kovia ovat juomaan ja sauhuttelemaan nämä satasella kuussa syövät vai mihin he rahansa hukkaavat? Toimeentulotukeakin jää käyttöön yli 500,- kuukaudessa ruokaan, hygieniaan ja puhelimeen/nettiin.

Vierailija
864/1264 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta. Lounaat pelkästään on yli 200€ tosin käytän lounareita mutta kuitenkin.

m24

Vierailija
865/1264 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off grid kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, että kovia ovat juomaan ja sauhuttelemaan nämä satasella kuussa syövät vai mihin he rahansa hukkaavat? Toimeentulotukeakin jää käyttöön yli 500,- kuukaudessa ruokaan, hygieniaan ja puhelimeen/nettiin.

Ihme logiikka sínulla. Ihan tiedoksesi, en polta enkä juo, enkä harrasta muitakaan paheita. Tein siis hiljattain konkan ja tällä hetkellä en saa senttiäkään tukea mistään. Tilanteeni juuri nyt on äärimmäisen huono, mutta ei se sitä koko elämäni ole ollut ja tuskin tulee olemaan, mutta juuri tällä hetkellä senttiä on venytettävä ja siksi budjettini on mitä on. Toisaalta olen tilanteestani myös hiukan onnellinenkin, nimittäin olen oppinut tekemään edullisesti ruokia ja ylipäätään tekemään ruokaa todella monipuolisesti. Teen siis ihan kaiken itse, myös leivon leivät, enkä osta mitään valmista.

Vierailija
866/1264 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En epäile tarinaasi, mutta tällainen esimerkki euron ruuasta ja 50 euron kuukausibudjetista ei ole kovin havainnollinen. Tuolla annoshinnalla ei voi syödä edes kahta kertaa päivässä tai budjetti ylittyy.

Vierailija
867/1264 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ainakin kun korona muutenkin ahdistaa niin en jaksaisi enää yhtään laskea senttejä ja grammoja ruokatavoissani. Ja vaikka ei olisi koronaakaan, niin silti.

Joku syö elääkseen, toinen voi elää syödäkseen. Mistä näitä tietää.

Vierailija
868/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olethan laskenut omakotitalon ja sen käyttökustannusten hinnan, auton ja polttoaineen hinnan, pyörän hinnan, hedelmäpuiden ja marjapensaiden hinnan, mullan ja lannoitteiden hinnan, sekä mahdollisen kasteluhinnan jne. mukaan ruokakustannuksiin? On meinaan aika kalliita kirsikoita jos ensin pitää olla 300 000 omakotitaloon saadakseen "ilmaisia" kirsikoita."

En todellakaan ole ;-D

Miksi olisi pitänyt? Selittäisitkö?

Miksi itse olet hankkinut itsellesi asunnon? Vai etkö asu missään? Lasketko itse oman asuntosi ja autosi, pyöräsi ja dösä/junalippusi kaikki kustannukset ruokahankintojesi hintaan kokonaisuudessaan?

Oletat, että olisin hankkinut okt:n, auton ja fillarinkin vain kerätäkseni marjoja ja sieniä ilmaiseksi muutaman kerran vuodessa ;-D Siis kalliit hankinnat täysin vailla muuta tarkoitusta ;-D

No, minä en tosiaan ole laskenut okt:n, auton enkä fillarin hintaa saati niiden käyttökuluja ruokakustannuksiini! Pitäähän se safka jostain jokaisen ja jollain hakea sekä yleensä siellä kotona säilyttää! Hyödynnän toki tarjonnan ilomielin! Olen siis tottunut asumaan omakotitalossa. Maksoin kämpästäni aikanaan 300 t markkaa - en 300 t €. Se sijaitsee noin 20 km Helsingin keskustasta. Olisin sillä rahalla silloin saanut vaihtoehtoisesti pienen kaksion laitakaupungilta. Omenapuut yms. tulivat siinä sivussa samalla hinnalla. Luumupuiden ja lisämarjapensaiden taimia sain naapureilta ja kavereilta ihan ilmaiseksi - tarjosivat niitä. Yhden omppupuun- ja yhden kirsikkapuuntaimen olen ostanut. Maksoivat muutaman kympin - eivät satasia. Sittemmin ovat lisääntyneet (lähinnä luumut ja pensaita olen itse jakanut) omalla pihallani ja olen jakanut taimia eteenpäin ilmaiseksi. En osta multaa enkä lannoitteita. Tein ilmaiskamasta kompostorin. Sadevettä käytän kastelemiseen tarvittaessa. Se valuu ränneistä ilmaiseksi saamiini tynnyreihin.

Omaa autoa mulla ei nyt ole. Tuota fillarin hinnan laskemista sienestyskuluihin en jaksa enää edes kommentoida.

T. laskutaitoinen blondi, joka osaa myös ajatella ihan itse

Vierailija
869/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään kadehdi teitä jotka käytätte alle 100 euroa ruokaan. Itse olen nettona 1600 ansaitseva sinkku ja ruokakauppaan menee kuussa noin 150 euroa. Sekin on mielestäni vähän, enkä voi ostella mitä mieli tekee, mutta siihen mahtuu kuitenkin paljon kasviksia, osa luomuna, paljon marjoja eikä tarvitse punnita määrää tai miettiä että nyt en voi ottaa lanttua koska söin tänään jo pari porkkanaa.

Ps. Peruna menee myös mielestäni enemmän riisin ym. kanssa samaan kategoriaan, kuka oikeasti ajattelee, että söin tänään 3 perunaa, siinä päivän vihannekset?

Vierailija
870/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä riisipaketti, pastakastike, 1000g jauhelihaa, 1000g vihanneksia. Maksaa about 10€. Noilla pärjää viikon, jos ei välitä syödä samaa joka päivä. Tai ottaa puolet kanaa ja puolet jauhelihaa. Pakasteseitikin on optio.

Tässa on 150g jauhelihaa ja vihanneksia/pv. Jauhelihasta tulee noin 330kcal, kasviksista ja pastakastikkeesta vähän, riisistä vissiin sitten loput vähintään 1500kcal eli tässäkö halpuus perustuisi siihen etta syö paljon riisiä.

Vierailija
871/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pääsääntöisesti yliopistolla. 2,60/ateria. Se on niin halpa että kannattaa syödä. (sisältää paria eri lämmintä ruokaa, salaattipöydän, leivän, levitteen, juomat) Lounaisiin menee siis 52e/kk.

Muuten sitten syön tarjoushedelmiä, leipää, puuroa, marjoja (itse pakastimeen kerättyjä). Yleensä selviän alle 100e/kk.

Vierailija
872/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista ruokaa mutta saan arkipäivisin lounaan asumisyksiköstä mikä taas nostaa hoitokuluja.

Vierailija
873/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla on syöty ; ruisleipää, sämpylöitä, maksamakkaraa, oivariinia, kallen mätitahnaa, ohuenohutta kinkkuleikettä, salaattia, juustoa, avokadoa, marjoja, melonia, tomaattia, kurkkua,kiinalaista ruokaa ostettuna, hesburgeria perheen miehille, kaurapuuroa, lohikeittoa, makaronilaatikkoa, lihapiirakkaa, nakkeja, munakasta, lehtikaalia, palsternakkaa, broilerfileitä, pekonia, ranskalaisia, porkkanaa, omenaa, banaaneja, vohveleita, hilloa, kermavaahtoa, suklaata, sipsejä, olutta, kahvia, Pepsi Maxia laktoositonts maitoa jne.

Me ollaan perhe, jolle ruoka maistuu ja siihen kuluu noin 1200-1600€/kk/4hlö. Vanhemmat ei syö kodin ulkopuolella, koska kotona on yritys jota hoidetaan. Toisaaltakaikki tekee jotain fyysistä joka päivä, perheen äidin eli minun bmi on korkein ja se on 27. Toki itse voisin syödä vähemmän ja muut perheenjäsenet terveellisemmin. Jos syötäisiin pelkkiä sosekeittoja jneniin varmaan se olis halvempaa, mutta toisaalta onko tää elämä kovin hauskaa kituuttamalla?

Miten (sose)keitot ja kituuttaminen korreloi?

Meillä ainakin tehdään niin hyviä keittoja että niitä pitää saada n 4x viikossa. Teen aina isot kattilalliset joista syödään 2 pv ja loput kiirepäiviksi pakkaseen.

Esim viimeviikolla syötiin chilistä maissikeittoa lounaaksi ja toisina päivinä ranskalaista pistoukeittoa päivällisiksi. Poikeuksellisesti tyttäret toivoivat vielä tälle päivälle alkukeitoksi tsekkiläistä valkosipulikeittoa. Mun 100kg mies rakastaa myös näitä keittoja eikä näytä ollenkaan nälkiintyneeltä😁

Eri asia sitten jos ei osaa kokata

Vierailija
874/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä monet kirjoittelevat noista marjojen ja hedelmien hinnoista ja sillä todistavat, ettei satasen budjetti ole mahdollinen.

No, asun ok-talossa (Vantaalla) ja pihallani on omena-, luumu- ja kirsikkapuita sekä jokunen marjapensas.

Mustaherukoita saan kerätä kaverini mökkitiluksilta syksyisin ja samassa maisemassa käyn myös sienestämässä ja joskus metsämarjojakin keräämässä. Joskus painelen fillarilla Sipoonkorven reunaan, jätän fillarin parkkiin ja painun metsään noukkimaan antimia. Parasta hyötyliikuntaa mulle. Omien aronioideni lisäksi saan kerätä serkkuni pihalta aroniaa niin paljon kuin jaksan - hänellä sitä on tiheänä pensasaitana kymmeniä metrejä eikä itse käytä marjoja.

Ystäväni asuu kerrostalossa. Hän seuraa FB:n (ja muita) annetaan-osioita. Omppuja ja raparperia haki viime syksynä + oli yhden vkl:n kaverinsa mökillä keräämässä mustikoita.

Mulla on iso pakastin ja iso kasvikuivuri, muttei kellaria. Omenat pääsääntöisesti kuivaan (säilyvät siten pitkään), marjat pakastan yleensä sellaisinaan, mutta osan keitän hilloiksi pienen sokerimäärän kanssa (sitten pakkaseen). Hilloja käytän lettujen, pannarin ja köyhien ritareiden kanssa. Ritarit teen grahampaahtarista, pullaa en syö (muita leivonnaisia kyllä).

Oma piha ja marjametsät on ihan aarteita! Esim viimekesän vihannessadosta keittelin monta purkkia tomaatti- ja vihanneskastikkeita eikä tarvitse ostella kaupasta. Osan pakastin. Hillot, pakastemarjat yms yms. Mitä itseltä puuttuu vaihdellaan kaveriden kanssa (mulla hedelmäpuut vielä nuoria).

Vierailija
875/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä monet kirjoittelevat noista marjojen ja hedelmien hinnoista ja sillä todistavat, ettei satasen budjetti ole mahdollinen.

No, asun ok-talossa (Vantaalla) ja pihallani on omena-, luumu- ja kirsikkapuita sekä jokunen marjapensas.

Mustaherukoita saan kerätä kaverini mökkitiluksilta syksyisin ja samassa maisemassa käyn myös sienestämässä ja joskus metsämarjojakin keräämässä. Joskus painelen fillarilla Sipoonkorven reunaan, jätän fillarin parkkiin ja painun metsään noukkimaan antimia. Parasta hyötyliikuntaa mulle.

Olethan laskenut omakotitalon ja sen käyttökustannusten hinnan,  auton ja polttoaineen hinnan, pyörän hinnan, hedelmäpuiden ja marjapensaiden hinnan, mullan ja lannoitteiden hinnan, sekä mahdollisen kasteluhinnan jne. mukaan ruokakustannuksiin? On meinaan aika kalliita kirsikoita jos ensin pitää olla 300 000 omakotitaloon saadakseen "ilmaisia" kirsikoita.

Pieni laskelma:

- velaton uusi okt n 350 000e (halvempi kuin samankokoinen krstaloasunto)

- kk kulut 300e (vähemmän kuin krs tai rivarissa)

- auto on miehen leasingtyöauto 0e

- pyörää en tarvitse

- vaihtamalla ja muutamilla senteillä olen saanut taimia, osa pelastettu esim piharempan alta 0e

- vedenkulutus sis kk kuluihin. Sade hoitaa loput

- multaan ja lannoitteisiin menee max 20e vuosi

Jossain pitää kuitenkin asua ja jotain syödä joten meille tämä on halvin vaihtoehto:)

Vierailija
876/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö kuin vapaapäivinä kotona, muulloin töissä ilmaista ylijäämäruokaa. Ruuat kotiin punalappuisia, joita ostan ja pakastan. Leivät haen suoraan leipomosta, joka myy tuoretta leipää isoissa halvoissa erissä, pakastan ne pieniin eriin. En osta mitään ylimääräistä. Joskus herkuttelen suklaalla, joskus jäätelöllä. Joskus harvoin ostan jotain mielitekoon. Juon vettä. Ostan kahvit ja teen isoissa pakkauksissa, esim. 3 kg kerralla kahvia.

Olet siis hoito-alalla ja syöt ruokaa mitä ei saa.

Vierailija
877/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain yhden aterian päivässä

Kahvi jne maidottomana.

En syö leipää tai muuta viljatuotteita.

Vierailija
878/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mä en ole edes opiskelijana pärjännyt 100e/kk budjetilla. Silloinkin söin oikeasti hyvin eikä senttejä tarvinnut laskea, toki tein viikonloput ja lomat töitä et en ollut vain opintotuen varassa.

Tällä hetkellä meitä on kaksi tässä taloudessa. Ruokaan menee viikossa rahaa 150-200e. eli kuukaudessa varmaan pyöristettynä 850e.

Eineksiä ei juurikaan syödä, ehkä pari kertaa kuukaudessa. Paljon hedelmiä, tuoreita marjoja (ikävä kyllä myös ulkomaalaisia tähän vuodenaikaan), lämmin ruoka iltaisin (päivisin syön töissä ja mies kotikonttorilla usein edellispäivän jämät). Aamupalaksi puuro+raejuusto+marjoja+pähkinöitä tai leipää ja kananmunia. Herkkuja menee jonkin verran, ulkona syödään/haetaan ruokaa ehkä pari kertaa kuukaudessa. Viikonloppuisin teen jotain "vähän parempaa", arkisin menee paljon salaattia+kanaa/lihaa.

Rahaa menee ruokaan siis paljon, mutta koska siihen on tällä hetkellä varaa, niin en näe syytä myöskään pihistellä. Asia muuttuu varmaan radikaalisti syksyn jälkeen kun on vauva, ja kun omat tulot tippuu äitiysloman jälkeen. Sitä kauhulla odottaen. 😄

Vierailija
879/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen ruokani vapaaseurakunnan ruokajakelusta.  Sieltä saa kaupan päiväystuotteita

Vierailija
880/1264 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon menee valmispuuroja, keittoja, tavallista leipää, näkkileipää, omenoita ja salaattia. jos teen itse ruokaa niin se on sitten jotain peruna/riisi, jauheliha ja kana linjalla. mitään erityisempää ei tule tehtyä kun ei ole varaa aineksiin. on myös tultu käytyä usein leivänjaossa tai ruoka ja vaatejakelussa. itsellä myös perussairauksia eli suurin osa kuukauden rahoista menee terveydenhuoltoon tai lääkkeisiin. todella monet ihmiset pilkkaa työttömiä ja opiskelijoita, vaikka itse on tullut oltua samassa jamassa. ei tässä todellakaan herroiksi elä, mutta on pakko opetella myös kikkailemaan ruokien kanssa, että pystyy jotenkin elämään päivittäin.