Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Voi kiesus mitä safkaa jengi syö. Soijarouhe on ihan kamalaa. Lidlin kaikki juustot on hirveitä (paitsi se yksi Cheddar). Makaroonia, kaalia, ketsuppia... Meillä menee ruokaan varmaan 300-400€/hlö+satunnaiset ravintolakäynnit. Ei edes huvita alkaa vähentämään ruokabudjettia.
Aamupalaksi puuroa ja jugurttia/mysliä. Ehkä joku hedelmä. Lounaaksi voileipä+hedelmä, salaatti tai keitto. Illalla sitten kokkaan monipuolisesti erilaisia ruokia. En syö hirveän paljon lihaa, paljon kasviksia kylläkin. Aamupalan yhteydessä juon kahvin, lounaan kanssa vettä ja illallisen kanssa viiniä/olutta.
Viikon ruokabudjetti ehkä noin 30 euroa, joskus 40 euroa jos ostan lohta tai sisäfilettä.
M28
En laske ruokamenoja nykyään. Jos pitäisi mahd. vähällä pärjätä, pitäisi tietty ostaa -50 % -hintaisia eikä niistäkään mitään normaalihinnalla kalliita erikoisuuksia.
Kaurapuuro, itse tehdyt sämpylät, pannarit eri muodossa (pinaattipannari varsinkin), pastat, pötkömaksamakkara, Lidlin alle euron margariinit, tonnikala, kananmunat, aina tarjouksessa olevat vihannekset ja hedelmät, kaali, edulliset nakit ja makkarat aina joskus, halvemmat maitotuotteet kuten Kotimaista-raejuusto, ruokakerma, jotkut säilykehedelmät ja -punajuuret, -suolakurkut. Näistä saa ainakin välillä ihan terveellisiäkin kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin opiskelija elää alle satasella ja itsekin elin. Kannattaa hyödyntää s-ryhmän ilta-ale, Lidl ja Resq. Perusruoka on edullista. Ei ihminen tarvitse smoothieita, raejuustoja, avokadoja ja mangoja. Riittää puuro ja leipä, kauden kasvikset ja hedelmät, peruskotiruoka. Ei maksa paljon.
Raejuusto ei muuten paljoa maksa.
Itse ostan sitä aterian jatkeeksi, jotta saan kasvavien teinipoikien proteiinintarpeen tyydytettyä.Samoin smoothiet koen edullisiksi, sillä teen ne itse. Pakastemarjoja (parhaimmillaan ihan ilmaisia), rahkaa, marjakeittoa jne.
Meillä syödään myös paljon juureksia ja sesongissa olevia hedelmiä. Puuroja laitan myös esim. päivälliseksi tai tarjoan treenien jälkeen.
Maksaahan se melkein 2 euroa 400 gr purkki, ainakin Rainbown rasvaton muistaakseni. Kun tässä on päiväbudjetti sen reilun 3 euroa.
Kermajuusto Rainbow on 3,75€/kg Prismassa.
100€ kuussa ruokaan per henkilö ruhtinaallisesti. Meillä 5-henkinen perhe, ruokakulut satanen viikossa.
Puuroa, eineksiä, leipää. Kasviksia, maitoa, jäätelöä, juustoa, leikkelettä. Kaikki halvinman hinnan mukaan
Mitäköhän muiden maiden EU-ruoka-avustuskassit sisältävät? Ei siellä varmaan ole hapankorppuja tai sitä kamalaa lihasäilykettä? Olis kiva tietää.
Kotimaista ostan aina kun mahdollista ja sesongin mukaan myös. Punalaputettuja ja tarjouksia. Ikinä en sais kuukauden ruokia satasella kk.
Tällä hetkellä Cambridge-ateriakorvikkeita koska on tason 1 viikko menossa. Ensi viikolla tulee mukaan marjat pakastimesta, sitten kanaa ja kalaa yksi ateria salaatin kera, sen jälkeen leipä aamulla ja kaksi salaatti-, kana-, ja kala-ateriaa Cambridge-ateriakorvikkeiden kanssa. Lisäksi juon joka päivä 2 litraa kaloritonta vettä, kahvia, kivennäisvettä, Cambridge-mehuja, kalorittomia limppareita. Tuo juominen on tärkeää ettei tule nälkä. Viiden kilon painonpudotus tavoitteena reilussa kuukaudessa. Kovin paljoa ylipainoa ei onneksi olekaan. Jos olisi ja ruokailutavat tosi pielessä niin kymmenen kiloa lähtisi tällä.
Nämä satasella kuussa eläjät varmaan viettää aikaansa paljon kotona, jolloin energian kulutus on pientä. Jos teet fyysistä työtä energiantarve lisääntyy hurjasti aktiivisuudesta riippuen.
Itse olen pienikokoinen nuori nainen ja teen työtä jossa tarvii liikkua päivän aikana paljon ja nopeasti, joskus nostella. Saan helposti menemään ruokaan sen 250-300e/kk vaikka teen ruuat itse perus raaka-aineista.
Mä heitän roiskeläppiä kitaan 3 kpl päivässä,
mikrotan ja ketsuppiä päälle.
Alle 100€ /kuussa ja syön seuraavia
aamupalaa
- ruisleipää
- hummusta tai keiju+juusto ja tuoreita
- kaurapuuro (marjoja jos on jäljellä)
- piltti chian-siemenillä
- kahvia :)
ruokaa
- tortillat
- sosekeitot
- pastat (macncheese, bolognese, kermakastikkeet)
- peruna! Uunissa, keitetty, muusina
- uunikasvikset /-juurekset
Iltapalat ja snäksit kokoon samoista vaihtoehdoista ku aamupalankin, mutta pienemmin :)
Kaapista löytyy aina ite tehtyä hummusta, tahinia, parit eri öljyt, mausteita, balsamicoa, ravintohiivahiutaleita ja jotai pähkinöitä (riippuu tarjouksista). Oliiveja on pakko olla kans iso purkki.
En syö lihaa tai maitotuotteita, kauppareissuilla yleensä hintaa n. 40€ pari kertaa kuussa
Minun mielestäni ei voi ihan yksiselitteisesti todeta, että meillä menee kuukaudessa nelihenkiselle perheelle 500€, eli 125€/hlö/kk. Siis paikkansahan se pitää, mutta eihän samassa perheessä yksineläjälle riittäisi se 125€. On eri asia ostaa paketti riisiä ja jakaa summa neljälle hengelle, kuin yksin asuvan ostaa paketti riisiä ja maksaa yksin. Se on sama, onko kuukaudessa yksi vai kaksi riisiateriaa, kun se paketti kuitenkin on ostettava jos ei sitä valmiiksi ole.
Vierailija kirjoitti:
Voi kiesus mitä safkaa jengi syö. Soijarouhe on ihan kamalaa. Lidlin kaikki juustot on hirveitä (paitsi se yksi Cheddar). Makaroonia, kaalia, ketsuppia... Meillä menee ruokaan varmaan 300-400€/hlö+satunnaiset ravintolakäynnit. Ei edes huvita alkaa vähentämään ruokabudjettia.
Sitten tämä ketju ei liene kaltaisesi kermaperseen juttu?
Jos on rahaa ja haluaa sitä ruokaan upottaa niin aloita sellaisesta oma ketju.
ennenkuarvaatnikerronetoonvegaani kirjoitti:
Alle 100€ /kuussa ja syön seuraavia
aamupalaa
- ruisleipää
- hummusta tai keiju+juusto ja tuoreita
- kaurapuuro (marjoja jos on jäljellä)
- piltti chian-siemenillä
- kahvia :)ruokaa
- tortillat
- sosekeitot
- pastat (macncheese, bolognese, kermakastikkeet)
- peruna! Uunissa, keitetty, muusina
- uunikasvikset /-juureksetIltapalat ja snäksit kokoon samoista vaihtoehdoista ku aamupalankin, mutta pienemmin :)
Kaapista löytyy aina ite tehtyä hummusta, tahinia, parit eri öljyt, mausteita, balsamicoa, ravintohiivahiutaleita ja jotai pähkinöitä (riippuu tarjouksista). Oliiveja on pakko olla kans iso purkki.
En syö lihaa tai maitotuotteita, kauppareissuilla yleensä hintaa n. 40€ pari kertaa kuussa
Miten sulla jakautuu kustannukset päivän eri aterioille? Kun elät noin edullisesti, 80 euroa on vain jotain 2,70 € päivässä?
Aikanaan pärjäsin hyvin sillä satkulla, olin kiireinen enkä vain ehtinyt syömään enkä niin välittänytkään. Nuudeleita, tonnikalaa, kurkkua ja tomaattia. Kaurapuuroa.
Olen pihi joten nyt perheellisenäkin teen edullisia valintoja, joskin arvostan terveellistä ruokavalioa eri tavalla. Soijarouhe ja -suikaleet sekä pavut korvaavat usein proteiinina lihan, siinä on jo iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei voi ihan yksiselitteisesti todeta, että meillä menee kuukaudessa nelihenkiselle perheelle 500€, eli 125€/hlö/kk. Siis paikkansahan se pitää, mutta eihän samassa perheessä yksineläjälle riittäisi se 125€. On eri asia ostaa paketti riisiä ja jakaa summa neljälle hengelle, kuin yksin asuvan ostaa paketti riisiä ja maksaa yksin. Se on sama, onko kuukaudessa yksi vai kaksi riisiateriaa, kun se paketti kuitenkin on ostettava jos ei sitä valmiiksi ole.
No näin yksineläjänä voin kyllä laskea sen käyttämäni riisin hinnan annosta kohti. Tässä mielestäni on kyse pitemmästä aikavälistä eikä sellaisesta että miten selviän helmikuun satasella. Pitää sitten vain katsoa, että käyttää ostetut ruuat mahdollisimman hyvin.
Mulla menee 180-250 kuussa ruokaan, meitä on kolme (minä ja kaksi teiniä). Laputetut tuotteet ja pakastin. Siinä mun "salaisuus". Vaatii lähinnä suunnitelmallisuutta ja kauppareissuja itselleni epämukaviin aikoihin.
En ymmärrä tätä alapeukutuskulttuuria. Ihmiset vaan kertoo mitä syö ja silti menee tunteisiin aika monella näköjään :D
Tervetuloa raudan ja vitamiinien puutos
Maksaahan se melkein 2 euroa 400 gr purkki, ainakin Rainbown rasvaton muistaakseni. Kun tässä on päiväbudjetti sen reilun 3 euroa.