Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Kuivattu herne pari egee, iso kattila.. Makaroni 20 senttiin. Lihapulla pussi 80 s. Kalapuikot 1,20. Maito 0,60. Kaurahiutaleet jotain egee. Tölkkipapu alle 50 s. Kananmunat 1,40. Kanankoipireisi 180 kg. Työtön olen ja ylipainoa riittää. Toi kana 1,80 kilo siis.
Vierailija kirjoitti:
Helposti syö 100 e/kk/hlö. Meillä 4 hlö perhe, 2 aikuista ja 11 v sekä 15 v lapset. Ei käytetä eineksiä. Marjat omasta maasta ja itse poimittuna metsästä. Puuroja syödään aamupalalla ja joskus iltapalalla myös. Riisi-ohra-kaura-helmi-vispipuuroja. Teen monesti ruokaa aina kerralla pariksi päiväksi ja siitä samasta syö vanhemmat töissä lounaan. Ei osteta mehuja (löytyy itse tehtynä omista marjoista), ei juurikaan limuja. Peruskotiruokia syödään. Maksalaatikko ja pinaattikeitto melkein ainoat mitä valmiina joskus ostetaan. Joka päivä on pääsääntöisesti salaattia/vihanneksi myös sekä hedelmiä toki. Juuri tein eilisistä salaatin lopusta ja paistetuista kanafileistä itselleni ruokaisan salaatin töihin evääksi. Ei montaa euroa kyllä jäänyt hinnaksi. En voi käsittää miten joku saa menemään esim yli 1000 e/kk/4 hlö talouden ruokaan rahaa. Jossain täytyy olla vika!
Tämä on iänkaiken vanha viesti. Mutta kun ensin sanotaan että helposti syö satasella kuussa ja sitten "ei montaa euroa" jäänyt lounaan hinnaksi. Kun koko päivän ruokiin voi käyttää 3,33 euroa, niin ei siinä monen euron lounaaseen olisi varaakaan. Ja eurolla taas ei oikein ruokaisaa salaattia paistetuista kanafileistä tee.
Siis makaroni paketti maksaa 35-50 cnt kaupassa , ketsuppi on kasvis ja mauste samalla ,sehän on kasviskastike myös valmiit uncle bens lasipurkki kastikkeet on kasviksia. Kananuggetit tai pinaattilätyt. No eihän makkara maksa kuin 2€ paketti siitä keitto . Ei tosiaan mene kauppaan kuin vähän rahaa. Munapaketti 1-3€ kaali 2€ monen päivän keittoja ,munakasta. Eihän ihminen kuluta niin paljon ,pitää liikkua.
Kaali ja hernekeitto itse tehtyä pari euroa iso kattila , porkkana sipuli . Lihaa jos on varaa. Siis tavallinen grillimakkara siitä saa keiton ja leivän päälle . Grillimakkara pilkotuttuna kaupan pakasteesta ranskalaiset perunat ,uunissa ,ketsuppia päälle. Tai jos ei tykkää makkarasta niin KALA puikkoja uunissa. Ei voi mennä syömiseen paljon eikä syödä kokoajan .
Kanasuikale paketti , riisiä , mehua . Litran jäätelö . Kaupan valmislättyjä joka lähtöön ja pussikeittoja. Hernesoppapurkki , sinappi , hapanleipä voi ja maito . Appelsiini ja illalla omena. Litran jogurtti viinirypäleitä ja kaurahiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Kuivattu herne pari egee, iso kattila.. Makaroni 20 senttiin. Lihapulla pussi 80 s. Kalapuikot 1,20. Maito 0,60. Kaurahiutaleet jotain egee. Tölkkipapu alle 50 s. Kananmunat 1,40. Kanankoipireisi 180 kg. Työtön olen ja ylipainoa riittää. Toi kana 1,80 kilo siis.
Syötkö yhtään mitään kasviksia, hedelmiä, marjoja, juureksia?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.
Ei sillä varmaan saisi kuin jääsulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija puhuu nyt muunnettua totuutta. Jos hän ostaa leivät kaupasta, pelkästään leipiin saa kevyesti tärvättyä kuussa kympin, jos syö kaksi leipää per päivä. Ja tämä siis halvimmalla tarjousleivällä laskettuna. Eikä siinä ole mukana mitään päällyksiä.
Halpakin keitto maksaa noin euron satsi, parilla eurolla saa kiinteää ruokaa. Päälle salaatit tai raasteet. Päivässä siis melkein vitonen kahteen lämpimään ruokaan. Kuussa se tekee jo 100-150 e.
Entä iltapala? Vaikka menisi halvasti puurolla ja teellä, se tekee kuussa kympin.
Mahdolliset välipalahedelmät, maidot tekevät kevyesti pari kymppiä kuussa.
Ollaan jo pari sadassa eurossa.
Höpö höpö! Selkeästi et ole vähällä ruokarahalla joutunut elämään... Hedelmiä kannattaa ostaa tarjouksesta 1€/kilo. Leipä kannata taas leipoa itse, ei siihen mitään juustoja tai kinkkuja tarvita. Jos on pakko niin helposti elää alle satkulla kuukauden.
Höpölöpö itsellesi. Kommenttini oli tuolle "luomua syövälle opiskelijalle", hän sanoi ostavansa leivät.
Kilo halvimpia omenoita irtoaa tosiaan alle eurolla, mutta jos vähän varioi, viikossa menee hedelmiin yli euro. Kuussa ainakin viitonen. Lisäksi se maito - maitoa kuluu helposti päälle puolisen litraa päivässä, jos juo lasillisen molemmalla aterialla ja kahvin kanssakin hiukan. Maitoon menee jo siis viikossa kolmisen euroa, kuussa 12 euroa. Mitäpä siitä kertyikään...? Parisenkymppiä, kuten alunperin laskin.
Kuten sanoin, jos järsii kyrsää ja syö puuroja, ja vain yhden lämpimän pienen aterian per päivä, hengissä selviää alle satasella. Mutta jos syö normaalia sekaravintoa monipuolisesti, ei elä.
Ok, sulla menee pari sataa ”normaaliin sekaravintoon”
Mulla menee reilusti alle satanen terveelliseen ja ravitsevaan kasvisruokaan.
Ps. Suosittelen jättämään pois sen maidon latkimisen, aiheuttaa vaan syöpää ja osteoporoosia.
Muuten en ota kantaa mutta että maito aiheuttaa osteoporoosi? 😂 sen takia lapset ja kasvavat nuoret syövät juustoa, jogurttia, rahkaa, juovat maitoa yms. Toinen vaihtoehto on ottaa kalsiumit purkista. Kyllä sekin maksaa.
Eikä imeydy yhtä hyvin. Tiesitkö että kalsium EHKÄISEE osteoporoosia, ei AIHEUTA. On tainnu mennä puurot ja vellit sekaisin?
Voin sanoa että puhun kokemuksesta koska olin 14-vuotiaaksi maitoallergikko, ja sain anafylaktisen reaktion jo lusikallisesta jugurttia.
Kalkit purkista.
Oon ehkä kirjoittanut aikaisemminkin, mutta meillä menee kk rahaa reilu 50 e.
Tosin ostin itselleni kylpytakin, maksoi 16 e.
Tämän kk ostokset ovat olleet 69.23.
Käyn 1-3 krt vkossa ruokajaossa ja loput ostan Lidlistä. Sieltä myös hävikkilaatikot.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija puhuu nyt muunnettua totuutta. Jos hän ostaa leivät kaupasta, pelkästään leipiin saa kevyesti tärvättyä kuussa kympin, jos syö kaksi leipää per päivä. Ja tämä siis halvimmalla tarjousleivällä laskettuna. Eikä siinä ole mukana mitään päällyksiä.
Halpakin keitto maksaa noin euron satsi, parilla eurolla saa kiinteää ruokaa. Päälle salaatit tai raasteet. Päivässä siis melkein vitonen kahteen lämpimään ruokaan. Kuussa se tekee jo 100-150 e.
Entä iltapala? Vaikka menisi halvasti puurolla ja teellä, se tekee kuussa kympin.
Mahdolliset välipalahedelmät, maidot tekevät kevyesti pari kymppiä kuussa.
Ollaan jo pari sadassa eurossa.
Sulla on kyllä kalliit leivät ja puurot. Tai sitten syöt näitä kovin isoja määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö yhtään mitään kasviksia, hedelmiä, marjoja, juureksia?
Olen eri, mutta onhan herneet kasviksia, ja kai pavutkin lasketaan. Kummatkin varsin terveellisiä.
En ihan pääse noin halvalla, mutta syön usein keittoja.
Nordea Walletin mukaan kesä-marraskuun ruokakauppaostokset yhteensä 1688 euroa (sis.kaikki päivittäistavarat ja satunnaiset käyttötavara- ja vaateostot) eli 281,33 euroa. Perheessä asuu vakituisesti kolme henkilöä, neljäs vierailee. Lapsi syö koulussa ja mies töissä, minä ulkona lounasta keskimäärin varmaan kolme kertaa viikossa, lounarit käytössä. Tosin tuossa on mukana myös lapsen kesäloma-aika eli silloin ei tietenkään ole syönyt koulussa. Ihan normaalia ruokaa syödään ja lämmin ruoka kotona arkisin joka päivä. Kun aikanani olen yksin, en todellakaan saa menemään satasta ruokakauppaan. Syön kaksi kertaa päivässä, kun kroppa käy rasvalla, ei ole aina tarvetta siihenkään. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Nordea Walletin mukaan kesä-marraskuun ruokakauppaostokset yhteensä 1688 euroa (sis.kaikki päivittäistavarat ja satunnaiset käyttötavara- ja vaateostot) eli 281,33 euroa. Perheessä asuu vakituisesti kolme henkilöä, neljäs vierailee. Lapsi syö koulussa ja mies töissä, minä ulkona lounasta keskimäärin varmaan kolme kertaa viikossa, lounarit käytössä. Tosin tuossa on mukana myös lapsen kesäloma-aika eli silloin ei tietenkään ole syönyt koulussa. Ihan normaalia ruokaa syödään ja lämmin ruoka kotona arkisin joka päivä. Kun aikanani olen yksin, en todellakaan saa menemään satasta ruokakauppaan. Syön kaksi kertaa päivässä, kun kroppa käy rasvalla, ei ole aina tarvetta siihenkään. Kannattaa kokeilla.
Mutta jos siis syöt kolmesti viikossa lounaan ulkona ja omavastuu on vaikka 8 euroa/kerta, niin se jo tekee sen n. 100 euroa, mikä tässä oli koko kuukauden budjetti kaikkeen ruokaan.
Teen ison keiton tai padan aina maanantaina , kanaa, jahelihaa, kalaa. Joskus Kabanossia tai pizzasasuikaleita. Iso paahtoleiä 1 ja reissumiestä pakkasee. Kuukaudessa 2 ja vieraat syövät 200 eurolla hyvin. Aina ostan paljon kerralla ja pakstan Yrtit kavaa pihalla. Viikonloppuna leivon herkkupiirakkaa vaihdellen. Olen niin totunut temään ruokaa, teen ne ihan " vassemmalla kädellä ". Kaikkivarastotilat nyt täynnä ruokaa koronan aikaan. Olen täältä oppinut ettei aikuinen tavitse oikeaa maitoa, kun ostaa punaista maitoa ja jatkaa sitä 1 kolmaosa vedellä, se passaa akuiselle hyvin. Koitan muistaa. Viionloppuna käy lasten perheet syömässä. Pyhänä juodaan Presidentti-kahvia.
Lidlistä saa yhden ihmisen ruoat 25e/vko aivan heittämällä ! Eikä tarvitse jättää kasviksia hyllyyn. Vitamiineja saa purkista ilman ylimääräistä sokeria.
Moni köyhä perhe voi joutua keksimään 2-4hlö ruoat 25e/vko.
On se täysin mahdollista. Lisää kasviksia, kasviproteiinia (pavut, soijarouhe) , ei maitotuotteita läträystä (maito janojuoma, jogurtit välipala jne).
Vara ostaa 1kg juustoakin (4,5e) kerran kahteen viikkoon.
Halpoja ruokia esim. 4:lle (Soijarouhemäärä kuivana)
Tomaattikasviskeitto soijarouheella (1 prk tomaattimurska, 2 sipulia, 2 porkkanaa, 1,5dl soijarouhetta, 1 purkki valkoiset pavut tomaattiliemessä , vettä 2dl, öljyä 2 rkl
Soijarouhemakaroonilaatikko
1,5dl soijarouhe , 2sipulia, 1 porkkana raastettuna , suolaa, 2dl maitoa, 8dl vettä, 1kananmuna, makaronia pussi ja jos on niin päälle viipaloi yhden tomaatin ohuina suikaleina + juustoraastetta 20g jos raskii ja sattuu olemaan . Tähän laatikkoon voi myös laittaa kuivattuja sieniä (itse kerään ja kuivatan paljon sieniä)
Soijarouheperunalaatikko
800g perunoita 2 dl soijarouhetta TAI /JA SIENIrouhetta kuivatusta sienistä , 2 sipulia, 1 ruokakerma, vettä
Porkkanasämpylät 2 peltiä
2 pss hiivaa
4 raastettua porkkanaa
16dl vehnäjauhoja
Vettä
-jos maistuu voi lisätä valkosipulia
Kaalilaatikko soijarouheesta tai ilman pelkästä kaalista ja sipulista
Kaali ja sipuli on todella terveellisiä ruokia.
Itse ostan aina myös 80% ostoksistani hävikistä.
Kallein asia on kahvi.
Teetä kerään luonnosta mutta myös ostan, lähinnä juon itsekerättyä tai kasvatettua yrttiteetä.
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä saa yhden ihmisen ruoat 25e/vko aivan heittämällä ! Eikä tarvitse jättää kasviksia hyllyyn. Vitamiineja saa purkista ilman ylimääräistä sokeria.
Moni köyhä perhe voi joutua keksimään 2-4hlö ruoat 25e/vko.
On se täysin mahdollista. Lisää kasviksia, kasviproteiinia (pavut, soijarouhe) , ei maitotuotteita läträystä (maito janojuoma, jogurtit välipala jne).
Vara ostaa 1kg juustoakin (4,5e) kerran kahteen viikkoon.
Halpoja ruokia esim. 4:lle (Soijarouhemäärä kuivana)
Tomaattikasviskeitto soijarouheella (1 prk tomaattimurska, 2 sipulia, 2 porkkanaa, 1,5dl soijarouhetta, 1 purkki valkoiset pavut tomaattiliemessä , vettä 2dl, öljyä 2 rklSoijarouhemakaroonilaatikko
1,5dl soijarouhe , 2sipulia, 1 porkkana raastettuna , suolaa, 2dl maitoa, 8dl vettä, 1kananmuna, makaronia pussi ja jos on niin päälle viipaloi yhden tomaatin ohuina suikaleina + juustoraastetta 20g jos raskii ja sattuu olemaan . Tähän laatikkoon voi myös laittaa kuivattuja sieniä (itse kerään ja kuivatan paljon sieniä)Soijarouheperunalaatikko
800g perunoita 2 dl soijarouhetta TAI /JA SIENIrouhetta kuivatusta sienistä , 2 sipulia, 1 ruokakerma, vettäPorkkanasämpylät 2 peltiä
2 pss hiivaa
4 raastettua porkkanaa
16dl vehnäjauhoja
Vettä
-jos maistuu voi lisätä valkosipuliaKaalilaatikko soijarouheesta tai ilman pelkästä kaalista ja sipulista
Kaali ja sipuli on todella terveellisiä ruokia.
Itse ostan aina myös 80% ostoksistani hävikistä.
Kallein asia on kahvi.
Teetä kerään luonnosta mutta myös ostan, lähinnä juon itsekerättyä tai kasvatettua yrttiteetä.
Korjaus! Keittoon vettä 2 litraa ei dl!
Vierailija kirjoitti:
Aika monikin opiskelija elää alle satasella ja itsekin elin. Kannattaa hyödyntää s-ryhmän ilta-ale, Lidl ja Resq. Perusruoka on edullista. Ei ihminen tarvitse smoothieita, raejuustoja, avokadoja ja mangoja. Riittää puuro ja leipä, kauden kasvikset ja hedelmät, peruskotiruoka. Ei maksa paljon.
Raejuusto ei muuten paljoa maksa.
Itse ostan sitä aterian jatkeeksi, jotta saan kasvavien teinipoikien proteiinintarpeen tyydytettyä.
Samoin smoothiet koen edullisiksi, sillä teen ne itse. Pakastemarjoja (parhaimmillaan ihan ilmaisia), rahkaa, marjakeittoa jne.
Meillä syödään myös paljon juureksia ja sesongissa olevia hedelmiä. Puuroja laitan myös esim. päivälliseksi tai tarjoan treenien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä munakas ja kasvissosekeitto soijarouheella. Kuukaudessa menee näihin alle 30 euroo.
Ja mitään muuta et syö/juo? Kauanko sä olet elänyt näin?
100e menee kuussa jo pelkästään lounaisiin työpaikalla.