Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
741/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuviikolla keitto jonka hinnaksi tulee noin 4 euroa ja loppuvikolla laatikko jonka hinta noin 5 euroa. Jää 11 euroa jolla puuroa leipää hedelmiä, makkaraa jne. Kaupassa maanantai ja perjantai. Työtön.

Eli ruokavaliossa ei ole oikeastaan kasviksia eikä proteiiniakaan. Halpa makkarahan on enimmäkseen vehnäjauhoa.

Eihän hän kerro keiton tai laatikon aineita, eli ei voi sanoa että ei ole kasviksia. Tuolla budjetilla voi olla esim. papuja, linssejä, herneitä, juureksia, sipulia, kaalia ihan helposti.

En ole tuo jonka ruokavaliota kommentoidaan, mutta oman ruokavalioni perusta ovat keitot, joissa on paljon kasviksia ja aina myös jotain proteiinia. Keitän n. neljän päivän välein ison kattilallisen. Esimerkisi nyt on meneillään kaalikeitto, jossa on paitsi kaalia niin omenaa, porkkanaa, sipulia, itse poimimiani sieniä ja punalaputettua jauhelihaa iltayhdeksän jälkeen kaupasta haettuna. Kalakeittoa teen silloin kun on kokonaista kirjolohta tarjouksessa, siitä saa keitettyä myös hyvän liemen, ja mukaan tulee myös kasviksia. Kanakeitto, linssikeitto ja borssi ovat muita vakioruokiani. Syön kasviksia myös välipalana, esim. dippaan itse tekemääni majoneesiin, joka ei tule kalliiksi. Aamulla munavoileipä ja esim. silliä (ostan rasvasillin ja valmistan itse niin sekään ei ole kallista), illalla puuroa. Joskus vaihteluna keitoille papumuhennoksia, ja tietenkin keitän pavut itse niin on halvempaa kuin kaupan tölkitetyt.

Vierailija
742/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun söin koulussa joka arkipäivä yhden lämpimän aterian, 80e/kk riitti ihan helposti vapaa-ajan syömisiin. Enimmäkseen vapaa-ajalla söin vain nuudeleita ja leipää kylläkin, mutta hyvin pärjäilin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.

Mihin perustat tämän luulosi? Yhden ihmisen ruokahankinnat/ kk eivät hyvällä ja tiukalla suunnittelulla vie edes sitä 100€ kk.

Vierailija
744/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin toisenkin ruoan

1kg porkkanoita 0,99€

Kerma 0,89€

Chili 0,15€

Sipuli 0,20€

Mausteet 0,60€

2,83€. Tästä söisin ainakin kuus annosta, eli 0,47€ /annos. Sosekeiton päälle tykkään kyllä heittää lusikallisen kaurafraichea, eli siitä vaikka + 0,10€ per annos.

En ymmärrä miksen saa kuin alapeukkuja? Alle satku menee helposti ja kerroin vain miten

Mitä ihmeen alapeukkuja, pelkkiä yläpeukkuja näkyy ainakin tänne..? Manipuloiko modet peukutusjärjestelmää?

Vierailija
745/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee ruokaan juuri ja juuri se 100 €/kk.

Perheeseeni kuuluu 1 teini-ikäinen tytär.

Se, ettei satanen riittäisi kuukauden ruokiin, johtuu varmaankin siitä, ettei tehdä ruokia itse isompia määriä ja pakasteta tai hyödynnetä tarjouksia.

En mäkään tarjousten perässä juokse, koska en työltäni ehdi, mutta kun vastaan tulee hyvä diili, ostan heti varastoon.

Lapseni saa tietenkin kouluruuan ilmaiseksi, mutta esim. viime keväänä, kun hän oli etäopetuksessa ja minä lomautettuna kuukausitolkulla, ei ruokalaskumme kasvanut, vaan jopa pieneni.

Täysipainoista kasvisruokaa syömme.

Käytän varsinkin talvella paljon Lidlin pakastevihanneksia/marjoja.

Jonkin verran saan lahjana sukulaisilta ihan itse kerättyjä.

Tuoreena on aina kotimaista kurkkua, tomaattia, omenoita, valkosipulia, sipulia, lanttua.

Tämän päivän ruoka (kotona), kun sitä kysyttiin:

-aamupalalla ruispuuro pakastemustikoilla, omena ja lasi appelsiinimehua

-mä söin töissä eilen tekemääni kasviskiusausta, lapsi koulussa

-välipala lapsella ruisleipää, juustoa, tomaattia, maitoa ja satsuma, mulla turkkilaista jugurttia, johon pilkoin ison omenan

-illallinen sitä eilistä kasviskiusausta

-iltapala lapselle oli kaurapuuro pakastemansikoilla

Vierailija
746/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten paljon ihmiset käyttää rahaa pelkkään ruokaan kuukaudessa, olen itse työttömänä ja ostan kaupasta 4 nuudelia eurolla, syön päivässä yhden nuudelin. Eli 8 eurolla saan 32 nuudelia millä pärjään koko kuukauden. Pystyisin hyvin olemaan syömättä 2 päivää, en pystyis millään syömään useammin kuin kerran päivässä. Hirvittää kun katsoo kaupoissa asiakkaiden kärryjä pullollaan ruokaa millä mä eläisin ainakin puoli vuotta.

Vierailija
747/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten paljon ihmiset käyttää rahaa pelkkään ruokaan kuukaudessa, olen itse työttömänä ja ostan kaupasta 4 nuudelia eurolla, syön päivässä yhden nuudelin. Eli 8 eurolla saan 32 nuudelia millä pärjään koko kuukauden. Pystyisin hyvin olemaan syömättä 2 päivää, en pystyis millään syömään useammin kuin kerran päivässä. Hirvittää kun katsoo kaupoissa asiakkaiden kärryjä pullollaan ruokaa millä mä eläisin ainakin puoli vuotta.

Siis elät koko päivän yhdellä nuudelipussillisella missä on noin 200kcal? Miten pysyt elossa?

Vierailija
748/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tosi ihailtavaa, että pärjäätte noin vähällä. Mulla menee teinarin kanssa n 600 - 800e kuussa ruokaan, tosin me haetaan noutoruokaa kerran viikossa ja ostan lähes kaiken luomuna. Meillä on myös lemmikki ja teini syö tajuttomasti... olenkin miettinyt, että mitäköhän mulla sitten aikanaan yksin menee ruokaan. Opiskeluaikoina söin koululla lämpimän ruoan ja muuten elin käytännössä tomaattivalkosipuliyrttikastikkeeLla ja pastalla.

Vierailija
749/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 100€ ruokaan kuukaudessa yhtä henkilöä kohden on jo ihan hurja summa. 

Pyrin syömään terveellisesti, mutta valitettavasti useiten syöminen jää vähän vähälle. Mitä pääasiallisesti syön, on puuroa ja leipää. Välipaloilla hedelmiä ja kasviksia. Muutaman kerran kk teen isomman satsin jotain lämmintä ruokaa. 

Kuluja tulee jotain 50€/kk. Olen kylläkin opiskelija, ettei tässä ole varaa syödäkään edes paljoa, mutta tällä ruokavaliolla olen ollut jo vuosia ja selvitty tähänkin asti.

Lämmintä ruokaa muutaman kerran kuussa? No huhhuh

Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Oletko koskaan kuullut esim. raakaravinnolla elävistä ihmisistä? Itse syön puuronikin keittämättä.

Vierailija
750/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuarvaatnikerronetoonvegaani kirjoitti:

Alle 100€ /kuussa ja syön seuraavia

aamupalaa

- ruisleipää

- hummusta tai keiju+juusto ja tuoreita

- kaurapuuro (marjoja jos on jäljellä)

- piltti chian-siemenillä

- kahvia :)

ruokaa

- tortillat

- sosekeitot

- pastat (macncheese, bolognese, kermakastikkeet)

- peruna! Uunissa, keitetty, muusina

- uunikasvikset /-juurekset

Iltapalat ja snäksit kokoon samoista vaihtoehdoista ku aamupalankin, mutta pienemmin :)

Kaapista löytyy aina ite tehtyä hummusta, tahinia, parit eri öljyt, mausteita, balsamicoa, ravintohiivahiutaleita ja jotai pähkinöitä (riippuu tarjouksista). Oliiveja on pakko olla kans iso purkki.

En syö lihaa tai maitotuotteita, kauppareissuilla yleensä hintaa n. 40€ pari kertaa kuussa

Hyvin paljon kuulostaa samalta kuin mun ruokavalio, paitsi en edes osta pilttejä enkä kahvia. Niiden sijasta aamupalalla joku hedelmä. Mutta mun kauppalasku on noin 300 € / kk (sisältää pesuaineet, vessapaperit jne.) En ymmärrä. 

Vierailija
751/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina tullu todella vähällä ruoka määrällä toimeen, syön sen verran kun on nälkä.

Vierailija
752/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ylipainoinen keski-ikäinen ja ruokaan menee suunnilleen 120€/kk ja se sisältää kaikki herkut (paljon) ja pienet kodintarvikkeet (pesuaineet, roskapussit, wc paperit ym). Jos jättäisin herkut ostamatta säästyisi se 20€/kk helpostikin. Käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa. Paljon hedelmiä, vihanneksia, leipää, juustoa, kinkkua. Ei maitotuotteita eikä lihaa paljonkaan. Ostan K-supermarketista kaiken, eli ei ole punalappuisia tuotteita ollenkaan, meillä ei kauppias sitä harrasta, mieluummin lahjoittaa päiväystuotteet ilmaiseksi ruokajakeluun eräälle seurakunnalle. Ei ole vissiin pikkurahan puutetta hänellä.

120€ kuussa tekee 4€ päivässä. Miten sillä ostelee "Paljon hedelmiä, vihanneksia, leipää, juustoa, kinkkua."?

Käytännön esimerkkiviikko?

Vierailija
753/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 10€ viikossa ruokaan.

Huomioitavaa on se että syön koululla ilmaisen lounaan.

Tämä viikko:

Pari kiloa banaaneita 2€

Kaurakerma n. 1€

Täysjyväpastaa 1€

Ketsuppi 2€

Jogurtti 2€

Eli yhteensä ruokaan meni 8€. Tein ison satsin soijarouhemakaronilaatikkoa, soijarouhetta löytyi kaapin pohjalta valmiiksi. Banaaneita syön välipalaksi. Jogurttia ja omia pakastemarjoja aamupalaksi. :) kerään syksyllä paljon marjoja pakkaseen ja syön niitä koko talven.

Lisää tuohon vielä kaurahiutaleita, tee puuroa. Kuulostaa hyvältä ja halvalta. Nyt saa halvalla juureksia ja keräkaalia. Appelsiineja.

Vierailija
754/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuttriletilla ( kasvis- tai kanakeitto), mennään ja lisäksi tomaattia ja kurkkua sekä rasvaista juustoa, sekä viikonloppuisin huikka vodkaa. Myöhemmin lisään munia tai tonnikalaa keittoon. Saas nähä laihdunko.

Vierailija
755/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahdella menee ainakin 120 euroa viikossa kun teen vain omat ruokani ja puolisoni syö vain eineksiä kun tekemäni ruuat eivät sille kelpaa. Joskus ja harvoin syö tekemääni ruokaa. Minulla vaan ei ole sellaisia kokki taitoja että ruokani hänelle kelpaisi vaikka olen kokki koulutuksen käynyt. Kaikkea olen tarjonnut. Jotain muutamaa ruokaani,  jauheliha bolognesekastiketta  ja riisipuuroani hän suostuu syömään. Muuhun hän ei koske pitkällä tikullakaan. 

Kadehdin niitä joillekka kelpaa mikä tahansa kotiruoka mikä vaan mutta meillä ei. Ihmettelen ettei se joka päivä mikrossa lämmitetty eines voi olla mitään ravitsemuksellisesti kovin arvokasta mutta ei sekään pelota vaan antaa mennä vaan. Muovi kipoista kun liukee kuumennettaesta muovia ruokaan niin sekään ei pelota. Olen tästä puhunut niin ei mitään vaikutusta. Muovikipossa vaan mikroon kypsentymään. 

Helpottaa se ainakin ettei itselleni tarvitse ruokaa tehdä kuin joka toinen tai kolmas päivä. einestä on varalla pakastimessa mutta kaipaan itse tehtyä ruokaa ainakin pari kertaa viikossa. 

Vierailija
756/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maaseudulla kalaisan järven rannalla. Minulla on 2 katiskaa järvessä tälläkin hetkellä. Joka aamu on riittänyt kalaa jopa naapureille jakaa.  Kylmä- ja viileäsälytystilat tehtiin niin, että saadaan syödä omaa satoa mitä kavatetaan kesällä. 

Voin ostaa lähistöltä riistaa, kananmunia, maitoa yms. perustarvikkeita. Kaupoista, vain kävelymatkan päässä, ostan joskus olutta. Kaupungissa (noin 20km.) käyn autolla (sähkö) kerran viikossa. Otan halukkaat kyytiin, josta ilmoitan whatsapp soveluksella. Ostetaan isoja eriä. 

Jos alkoholia ei lasketa ruokakustanuksiin, niin 100€ riittää. 

Tämähän ei ole koko totuus. Muu elämä ei ole ilmaista. Maapallo ei pelastu tällä, sillä kaikki mitä on hankittu maksaa. Sähkö, verot, ylläpito... 

Pelkästään asuinpaikan ostaminen, kunnostus ja vaikkapa auto ovat maksaneet paljon.  

Kuukauden ruokalasku 100€ on silti mahdollinen teoriassa. Se edellyttäisi ponnisteluja. Kesäisin se on mahdollista ja varsikin sadonkorjuun aikaan. 

Kokonaisuuden laskien ei mitenkään. Maalla on mukavaa, mutta kaikella on kuitenkin hintansa.  

Ruoka on seikka josta voi tinkiä Suomessa. Todelliset elinkustannukset muodostuu paljon muustakin pidemmällä tasolla.  Silloin ei 100 riitä mihinkään.

Vierailija
757/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tolla rahalla kyllä monipuolisesti syödä kasviksia. Ulkomaalaisia tomaatteja kurkkua ja omenaa ja banaania. Missä esim. marjat?

Vierailija
758/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan jääkaapista toisten ostamat ruoat.

Vierailija
759/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37186 kirjoitti:

Asun maaseudulla kalaisan järven rannalla. Minulla on 2 katiskaa järvessä tälläkin hetkellä. Joka aamu on riittänyt kalaa jopa naapureille jakaa.  Kylmä- ja viileäsälytystilat tehtiin niin, että saadaan syödä omaa satoa mitä kavatetaan kesällä. 

Voin ostaa lähistöltä riistaa, kananmunia, maitoa yms. perustarvikkeita. Kaupoista, vain kävelymatkan päässä, ostan joskus olutta. Kaupungissa (noin 20km.) käyn autolla (sähkö) kerran viikossa. Otan halukkaat kyytiin, josta ilmoitan whatsapp soveluksella. Ostetaan isoja eriä. 

Jos alkoholia ei lasketa ruokakustanuksiin, niin 100€ riittää. 

Tämähän ei ole koko totuus. Muu elämä ei ole ilmaista. Maapallo ei pelastu tällä, sillä kaikki mitä on hankittu maksaa. Sähkö, verot, ylläpito... 

Pelkästään asuinpaikan ostaminen, kunnostus ja vaikkapa auto ovat maksaneet paljon.  

Kuukauden ruokalasku 100€ on silti mahdollinen teoriassa. Se edellyttäisi ponnisteluja. Kesäisin se on mahdollista ja varsikin sadonkorjuun aikaan. 

Kokonaisuuden laskien ei mitenkään. Maalla on mukavaa, mutta kaikella on kuitenkin hintansa.  

Ruoka on seikka josta voi tinkiä Suomessa. Todelliset elinkustannukset muodostuu paljon muustakin pidemmällä tasolla.  Silloin ei 100 riitä mihinkään.

Jaa yhdelle riittää 100 euroa kuussa. Minulle se 100 euroa riittää viikossa hädin tuskin kun siihen laskee viinat, viikonloppupullo ja tupakat mukaan per viikko. 

Vierailija
760/1264 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 € on hyvä hinta kk-ruumista itse käytän 80.00€ ja se riittää. Hyvä kuulla että muutkin pärjää samoilla kustannuksilla. "syön eläkseen" en elä syödäkseen. Kaikkea ei pidä mättää... Hifisteläiät on erikseen se massa näkyy päältä samoin kuin pröystälijät!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi