Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
461/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla silloin kun asuin yksin viikot työn vuoksi erossa perheessä, saattoi viiden päivän ruokiin mennä 15-20 euroa ja tällä rahalla tein myös eväät töihin, en syönyt lounasta ulkona. Paljon kotimaisia juureksia, ei leikkeleitä, itse leivotut sämpylät, juustoa iso pala halvinta kotimaista ja se sitten paloina tai valmiina raasteena pakkaseen. Ylipäätään itse tekemällä, ei mitään eineksiä. Ainoa valmiina ostettu leipä oli näkkäri. Kaurapuuroa ja munakasta usein aamupalaksi. Mausteet eivät ole halpoja, mutta yksi purkki kestää todella pitkään.

Vierailija
462/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

alin summa jolla olen pärjännyt on 30 e kk ja nykyään 70-80 e. ja ihan hyvin syön

aamupuuro ja marjoja ja kahvi

päivällinen pasta peruna porkkana, öljy, mauste, kananmuna kalapuikko, bataatti , siemen , sipulipata, pinaatti, tomaatipyrepata

sunnuntailevyrulla siementäytteillä kahvin kanssa

sirtuunavettä ja kassviksia

kahvia ja kananmunapaistos siemenien ja kauraryynin kanssa

porkkana

siinä n päivän ruuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on hankala vertailla, kun ihmiset ostavat tarvikkeet eri kaupoista. Joku hamstraa kesällä marjat ja syksyllä sienet pakkaseen. Toinen ostaa kalliista lähikaupasta muutaman päivän ostokset. Joku laskee pesuaineet ja mausteet mukaan, toinen ei. Ja niin edelleen, eroja on. Mutta näin yleisesti voin sanoa, että satasella pärjäävät syövät aika vähän. Aamulla puuroa, päivällä keittoa, iltapäivällä kahvia, päivällisellä jotain protskua, illalla porkkana. Ei herkkuja tai hetken mielijohteita. Vessapaperiakin kuluu vähän.

Vierailija
464/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vissiin syö naudan fileepihvejä ja lohta joka päivä kun onnistuu käyttämään kuussa yli 100e ruokaan. Mulla menee ehkä 60e 2 ihmisen ruokiin kuussa ihan terveelliseen ja monipuoliseen sapuskaan. 

Vierailija
465/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alin summa jolla olen pärjännyt on 30 e kk ja nykyään 70-80 e. ja ihan hyvin syön

aamupuuro ja marjoja ja kahvi

päivällinen pasta peruna porkkana, öljy, mauste, kananmuna kalapuikko, bataatti , siemen , sipulipata, pinaatti, tomaatipyrepata

sunnuntailevyrulla siementäytteillä kahvin kanssa

sirtuunavettä ja kassviksia

kahvia ja kananmunapaistos siemenien ja kauraryynin kanssa

porkkana

siinä n päivän ruuat.

Puhdistukseen käytän pelkkiä saippua, sooda sitruuna, vessapaperia en ollenkaan käytä enkä muitakaan metsien takia. Ompelen itse vaatteet ja tuunaan niitä myös.

Vierailija
466/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita... Makaroonit, kaurahiutaleet, proteiinit linsseistä ja pavuista, vitamiinit ja kasvikset tuoremehusta ja tee:stä.

T: matalapalkkaisessa koko-aika työssä :(

Vierailija
467/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 100 eurolla / kk pärjää mennen tullen. Täytyy olla aika tökerö asenneongelma ruuan suhteen, jos ei tuollaisella rahalla pärjää nyky-Suomessa.

Esimerkiksi kauran kilohinta on täysin naurettava, siis naurettavan alhainen; parhaimmillaan nähnyt 50 senttiä kilo myytävän suomalaista kauraa. Ja yhdessä kilossa kauraa on usean päivän proteiinitarve katettuna, puhumattakaan hivenaineista, B-vitamiinista, kuiduista ym.

Juurekset, maito, leipä, kananmunat... kaikki niin halpoja, että tekee pahaa kaupassa katsoa noita hintoja. Millä viljelijät elävät jos vaikkapa porkkanakilo maksaa 60 senttiä, sis. alv ja kaupan osuuden? En ymmärrä.

Vierailija
468/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön sitä mitä leipäjonosta milloinkin saa. Kaupasta ostan lähinnä kasviksia, joiden määrä jäisi muuten kauas suosituksista.

Vierailija
469/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan oikeasti käyttää noin vähän.

Itse opiskelijana käytän alle 100 euroa kuussa ruokaan. Syön kyllä oikein hyvin ja ostan paljon luomua.

-Yleensä  ruokalistaan kuuluu kanaa, riisiä ja kasviksia. Pinaattilettuja, lasagnea, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, kalaa yms. Aika tavallisia arkiruokia siis. Einesruokia ei tule juuri ostettua. Ainoastaan tuo purkkihernekeitto laiskoille päiville. Ja toki sitten muut hedelmät ja leivät yms. 

Mutta jos yksi päivä otetaan esimerkiksi: Niin aamulla kahvi, banaani ja leipää. Nyt punajuurikeitto smetanalla ja illemmalla kotitekoisia hampurilaisia. Ruokien välillä syön jotain pientä (leipää, hedelmiä tms.) En kyllä syö  suositeltua  pientä viittä annosta päivässä, vaan syön kerralla aika paljon..

Kouluruokalaa ei lasketa.

Vierailija
470/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön hyvin n. 60-70 eurolla kuussa. Salaisuuteni on lähikaupan poskettomat tarjoukset. Kaikki viimeisen käyttöpäivän tuotteet maksaa enintään 1 e/kpl, hävikkihevikassit myös 1 e/kpl (parhaat kassit painaa yli 3 kg) jne. Lisäksi ostan papuja, linssejä yms. etnisestä kaupasta jossa ne maksaa n. 1-2 e/kg.

Vierailija
471/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP vissiin syö naudan fileepihvejä ja lohta joka päivä kun onnistuu käyttämään kuussa yli 100e ruokaan. Mulla menee ehkä 60e 2 ihmisen ruokiin kuussa ihan terveelliseen ja monipuoliseen sapuskaan. 

Sen tulit kertomaan, mutta et kuitenkaan viitsi kysymykseen vastata.

Vierailija
472/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olen syönyt itseleivottuja sämpylöitä ja oliivitahnaa

Chiliporkkanakeittoa ja paahdettuja auringonkukansiemeniä ( tykkisin ostaa muitakin siemeniä, mutta nuo ovat halvimpia)

Marjasmoothieta ( marjat itse kerättyjä, joukossa, ja joukossa vähän myös kuivattuja villiyrttejä)

Illalla syön varmaan vielä puuroa voisilmällä.

Vierailija
473/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan töistä himaan poisheitettäviä safkoja.

Ostan vain oikeastaan leipätarpeita silloin tällöin.

Töissä lounas tai päivällinen 3,20.

Vierailija
474/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 100€ ruokaan kuukaudessa yhtä henkilöä kohden on jo ihan hurja summa. 

Pyrin syömään terveellisesti, mutta valitettavasti useiten syöminen jää vähän vähälle. Mitä pääasiallisesti syön, on puuroa ja leipää. Välipaloilla hedelmiä ja kasviksia. Muutaman kerran kk teen isomman satsin jotain lämmintä ruokaa. 

Kuluja tulee jotain 50€/kk. Olen kylläkin opiskelija, ettei tässä ole varaa syödäkään edes paljoa, mutta tällä ruokavaliolla olen ollut jo vuosia ja selvitty tähänkin asti.

Itseä opiskelijana ärsyttää tällainen. On se kumma ettei sitä opintolainaa voi ottaa vaikkei oo rahaa syödä tarpeeksi. Sitä vartenhan sitä opiskellaan että sen jälkeen saa työpaikan jolla voi myös maksaa opintolainat sitten pois. 

Vierailija
475/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja noin 200 euroa menee kuussa ruokaan, välillä vähän päälle. Ruoka ei mulle ole se ensisijainen säästökohde ja alipainoisena tottunut äidin sanoihin siitä, että ruuassa en saa säästellä :D aika monesti saatan siis myös tehdä avokadopastaa tmv hieman kalliimpaa ruokaa. Ruoka on yksi niistä nautinnoista joista en lähde liikaa kuitenkaan pihistelemään.

Toki hintaan vaikuttaa se, että minulla on keliakia ja gluteenittomat tuotteet maksaa maltaita. Siksipä en toisaalta esimerkiksi leipää syö kuin harvakseltaan.

Vierailija
476/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee jotain satasen verran kuussa ruokaan. Hyvin saa syödä ja herkutellakin, toki tarjouksia, esim. lihat etc. kannattaa hyödyntää. Itse en edes huoli halvinta, sikanautaa tai jotain kanankoipea niin vähän ihmetyttää mitä  syö ne joille satanen ei riitä mihinkään.. 

Vierailija
477/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä satasella pärjää. Oma ruokavalio koostuu vain välttämättömistä ruoista joista saa kehon tarvitsemat ravintoaineet. Ei mistään muusta. Aamulla aina kaurapuuro joka on halvin mahdollinen aamupala vaikka isommankin annoksen söisi. Lounas ja päivällinen perusruokaa juureksista, kasviksista ja pavuista (olen kasvissyöjä). Paljon menee keittoja, niitä löytyy kaikenlaisia. Teen kaiken ruoan alusta lähtien, myös leivän. En käytä ollenkaan valmisruokia, enkä lähes ollenkaan puolivalmisteita, vain jos on aivan pakko. Hedelmiksi ostan aina halvimpia, eli lähennä sitrushedelmiä ja omenaa, ihan vain C-vitamiinin tarpeen takia. En koskaan syö "herkkuja"; en karkkia, jäätelöä, kakkuja, sipsejä, jne. En juo kahvia enkä alkoholia. Paikallisessa Citymarketissa ainakin puolet hyllyväleistä ovat täysin minulle tuntemattomia koska niiden tarjontaa en ruokavaliooni lisää. Tavoitteena on aina ostaa tuotteita joiden kilohinta on alle viisi euroa. Jollei tämä onnistu, niin ostan halvinta, mutta silloinkin varmistan että tällaiset yli viiden euron kilohintaiset kulutusjuhlaostokset tapahtuvat mahdollisimman harvoin.

Onko ruokavalioni yksipuolinen? Mielestäni ei. Saan ruokasuositusten mukaiset ravintoarvot täyteen. Ostan sellaisia tuotteita joissa ravintoaineita on paljon, mutta halvalla. Verikokeet eivät ole näyttäneet puutostiloja. Onko ruokavalioni tylsä? No, monen mielestä varmaan on. Mutta olen sillä lailla "onnekas" etten ole koskaan ollut nautiskelija ruoan suhteen. Minulla ei ole koskaan mielihaluja tiettyjä ruokia tai makuja kohtaan. Joten itselläni ei ole tarvetta tehdä ylenpalttisia, makujen sinfonioita. Ruoka on minulle vain energian ja ravinnon lähde. En koe menettäväni mitään syömällä niin kuin syön. Ihminen ei koe tarvitsevansa mitä hän ei kaipaa.

M-35, 174 cm/62 kg, BMI: 20.5.

Vierailija
478/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt välillä kirjaa budjetista. Kahdelle aikuselle riittää  200 euroa / kk. Aika paljon pakasteita ja perunaa. Leipääja maitoa , halpaa kahvia  1,45  e paketti. Keitto perusruuaksi , kestää n, 4 päivää.  Lihapiirakat , jugurtit,  leikkeleitä, hedelmiä, tomaattia,  Putinin kermajuustoa  800 g   / 3,30 e. Mysliä, ihan tavallisia  kotiruokia. Täysmaidon voi laimentaa aikuiselle vedellä.Täältä olen oppinut. Wokkivihannekset. Samalla vien opiskelija perheelle ruokakassin usein mennessäni.  Kaksi hyvää kauppaa ihan lähellä Lidl ja S-market. Hyödynnän tarjoukset. Kuitissa on mukana paperit ja pesuaineet, meikit.   Meillä ei tarvitse säästellä rahaa, mutta ystävän kanssa joskus kokeillaan, vähän kilpailua. Leivän ostan S--Marketista.Vieraille leivon piirakoia ja vompatteja.  =  voitaikinarullia jossa pikkunakki sisällä.

Vierailija
479/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroja buustattuna kesällä kerätyillä marjoilla tai niistä tehdyillä kiisseleillä. Keittoja (linssi-, kaali-, sipuli-, tomaatti-, porkkana-, jne, jos pitää ostaa jotakin), joihin raaka-aineita ongitaan & kerätään ja säilötään itse, esim. nokkonen, vuohenputki, sienet. Itsetehtyä leipää, sämpylöitä, piirakkaa ja pullaa. Lettuja ja pannukakkua. Munakkaita. Pastaa ja kastikkeita, makaronilaatikkoa (lihaosuutta jatketaan kasviksilla). 

Mehut ja hillot teen itse kesäisin ja syksyisin. Hieman suunnitelmallisuutta, mutta kyllä se siitä. Kohta alkaa Etelä-Suomessa tärkeä säilöntäkausi (=nokkonen, villivihannekset) ja säilöntää voi jatkaa pakkasiin. Kuivaus on hyvä tapa säilöä, jos ei ole tarpeeksi kylmätilaa.

Vierailija
480/1264 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa kauppakassitoimitus kotiin Prismasta, hinta aina alle 120€, josta kuljetuksen osuus kympin ja mukana myös pesu- ja puhdistusaineet ja muu käyttötavara. Ruoan osuus n. 80-90€.

Aamulla puuroa pakastemarjoilla tai smoothie marjoista piimän tai maust.jogurtin kanssa. Kahvia, pähkinöitä.

Ruoan teen itse, en syö eineksiä. Keittoja, laatikkoruokia, ruokaisia salaatteja (pinaattikeittoa kananmunilla, kasvislasagnea, janssonin kiusausta, risottoa, lohta uunijuureksilla, kanaa, sieniä, perunaa).

Illalla teetä tai kahvia, hedelmä tai vaikka vispipuuroa. Leivät teen itse. Sienet ja marjat poimin metsästä, ostan torilta tai joltain, joka poiminut. Yleensä puoleksi vuodeksi pakkasessa marjoja. Ruokajuomana vesi, joten muutama litra iskukuumennettua maitoa kahvin kanssa riittää kuukaudeksi. Mun ylimääräisiä herkkuja on leikkeleet ja juustot ja maustekurkut. Limsoja, jäätelöä, karkkia tai sipsejä tai alkoholia menee aniharvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi