Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?
Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?
Kommentit (1264)
Olen yksinasuva ja en ikinä pystyis tuommoisiin. kanaa menee viikossa varmaan 3kg,maustamatonta ,vihanneksia useempi kilo + riisit,couscoussit.
Hedelmiä jokapäivä monta.
Hyvä jos satku riittää viikossa.
karkkia ja muuta sokerisotkua ei ollenkaan.
Harrastan liikuntaa tällä hetkellä 9 krt per viikko.Kuntosali+lentopallo.
Ja ruokaa menee ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo viimeisin kuukauden ostoslista näyttää viikon listalle.
yhdelle , jos haluaa syödä jotain ja harrastaa liikuntaa.
mutta hei,tehkää iso kattilallinen keittoa, ja aina kun otatte , lisätkää sama määrä vettä kattilaan.
Voisitko siis sinä antaa esimerkin oman päiväsi syömisistä?
En ole tuo jolta kysyt, mutta laitan esimerkin omista syömistä.
Aamupalaksi pikapuuroa, 2 dl kotimaisia marjoja, 2 dl maustamatonta jogurttia, auringonkukan siemeniä kourallinen. Kahvia maidon kera.
Lounas lounasravintolassa n. 8 euroa. Voisi korvata kotiruualla. Puolet lautasesta monipuolisesti tuoreita vihanneksia, 1/4 perunaa tai riisiä, 1/4 lihaa tai kalaa kastikkeella. Maito lasillinen ja vettä. Leipäpala levitteellä.
Välipalaksi hedelmä ja kourallinen pähkinöitä.
Päivällinen samalla lautasmallilla kuin lounaalla.
Iltapala vaihtelee esim leipä levitteen, juuston ja vihanneksien kera (paprikaa, salaattia), joskus leikkelettä. Maitoa tai mehua tai vettä. Hedelmää tai rahkaa tms.
Hintoja en lähtenyt arvioimaan, mutta satasella en näin monipuolisesti ja riittävästi söisi. Kun syön paljon kasviksia ja hedelmiä ja marjoja joka päivä, reilusti enemmän kuin 500 g ja pyrin syömään viittä väriä, niin kuin pitääkin ja vaihtelemaan kasviksia, ettei aina söisi samoja.
Sulla menee 5 x 8 = 40 euroa pelkkiin lounaisiin. Tuo on monelle viikon kaikkien ruokien ruokabudjetti. Jos tekisit ruuat itse, niin todellakin pärjäisit ja saisit monipuolisen ruuan 100 eurolla. Käytät paljon turhuuksiin ja kalliisiin tuotteisiin rahaa. Mehuja ei ensinnäkään kannata ostella. Käytä rahat mieluummin tuoreisiin hedelmiin ja marjoihin. Maitoakaan ei aikuisen tarvitse juoda. En tiedä mitä levitettä käytät, mutta esim. itsetehdyt papu- ja muut kasvislevitteet ovat terveellisiä ja tulevat edullisiksi. Ei tarvitse tuhlata rahaa leikkeleisiin ja juustoon. Ja syöt siis joka päivä pikapuuroja? Pikapuuro ei pidä nälkää ja on suhteessa kamalan kallista. Jos tarkoitat annospikapuuroja, niin niissähän kilohinta voi olla jopa n. 8-10€/kg! Vrt. normaalit hiutaleet halvimmillaan n. 0,80€/kg. Sinä et pärjää satasella omien valintojesi takia. Yksinkertaisesti et mieti, että aseat jokapäiväiset valintasi olisivat korvattavissa terveemmillä ja halvemmilla vaihtoehdoilla.
Ilmeisesti kyseisellä kommentoijalla ei ole tarvettakaan syödä satasella kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinasuva ja en ikinä pystyis tuommoisiin. kanaa menee viikossa varmaan 3kg,maustamatonta ,vihanneksia useempi kilo + riisit,couscoussit.
Ja ruokaa menee ...
Ohhoh! 3 kg kanaa viikossa? Etkö kyllästy siihen ollenkaan?
MInä käytän ja hyvin syönkin. Suomessa en kylläkään asu.
Ostetaan kahdelle hengelle n. 200 e kuussa ruokakaupasta eli 100 e per naama. Ihan tavallista kotiruokaa, kasvispainotteista eikä eineksiä. Kaurapuuroa, leipää tai jogurttia aamiaiseksi, paljon keittoja ja pataruokia. Chili sin carne pavuista, linssikeitto, makaronilaatikko, pastat, moussaka, itse tehty intialainen tai nepalilainen ruoka esimerkkejä ruoista. Eilen syötiin moussakaa soijarouheella lihan sijaan, tänään sipulikeittoa valkoviinin, gruyeren ja patongin kanssa, huomenna itse tehtyjä pinaattilättyjä ja papukeittoa, sunnuntaina papukeittoa ja munakas. Pihistely on meille valinta eikä kovin hankalaa, kun suunnittelee kauppalistan viikoksi eteenpäin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ruokaa menee ...
Ohhoh! 3 kg kanaa viikossa? Etkö kyllästy siihen ollenkaan?
En,kukkoon kyllästyin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta 100€ ruokaan kuukaudessa yhtä henkilöä kohden on jo ihan hurja summa.
Pyrin syömään terveellisesti, mutta valitettavasti useiten syöminen jää vähän vähälle. Mitä pääasiallisesti syön, on puuroa ja leipää. Välipaloilla hedelmiä ja kasviksia. Muutaman kerran kk teen isomman satsin jotain lämmintä ruokaa.Kuluja tulee jotain 50€/kk. Olen kylläkin opiskelija, ettei tässä ole varaa syödäkään edes paljoa, mutta tällä ruokavaliolla olen ollut jo vuosia ja selvitty tähänkin asti.
Hullu. Asun Espanjassa jossa edullista ja katson tarkkaan mitä ostan, minä mies ja lapsi, 140/viikko.
Suomessa EI saa sun budetilla läheskään tarpeeksi terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin syömään terveellisesti, mutta valitettavasti useiten syöminen jää vähän vähälle. Mitä pääasiallisesti syön, on puuroa ja leipää. Välipaloilla hedelmiä ja kasviksia. Muutaman kerran kk teen isomman satsin jotain lämmintä ruokaa.Kuluja tulee jotain 50€/kk. Olen kylläkin opiskelija, ettei tässä ole varaa syödäkään edes paljoa, mutta tällä ruokavaliolla olen ollut jo vuosia ja selvitty tähänkin asti.
Hullu. Asun Espanjassa jossa edullista ja katson tarkkaan mitä ostan, minä mies ja lapsi, 140/viikko.
Suomessa EI saa sun budetilla läheskään tarpeeksi terveellistä.
Aivan posketon summa rahaa ruokaan viikossa Espanjassa vakiasujalla. Melkein 600 e kuussa yhdessä Euroopan halvimmista maista.
Mulla menee vitonen kuussa ruokaan. Luomua syön, just eilen varastin yhdeltä hevoselta sen rehupussin, siitä riitti moneksi päiväksi.
P.S. Nää jutut täällä on niin Monty Pythonia taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa EI saa sun budetilla läheskään tarpeeksi terveellistä.Aivan posketon summa rahaa ruokaan viikossa Espanjassa vakiasujalla. Melkein 600 e kuussa yhdessä Euroopan halvimmista maista.
Öh, selitätkö mitä posketonta tuosa on? 46e per henkilö per viikko. Eikä se mitään polkuhintaista se ruoka ole tuolla, hesarikin teki vertailun espanjalaisen ruokakassin ja Lidlin välillä. Ero on vain noin 20-30% espanjalaisen ruokakaupan hyväksi.
Kynsiä enimmäkseen joskus herkuttelen nuolukivellä
Ei päivässä tarvii syödä kuin kerran, ainakaan itse kunnolla. jos haluaisin helposti riittäisi 4€ päivä, 28€ vk, --120€ kk.
Esim. 2 perunaa, 40 senttiä,
250 gramman kasleri 2€
sienisalaattia 100 grammaa, 1€ = 3,40€, plus pari kuppia kahvia ja kahvimaito päivässä
tai puhumattakaan makaronilaatikko, joka kestää kolme päivää
jauheliha 2,40, makaroni 80 senttiä, kerma 1,60, kanamuna 3kpl, 70 senttiä = yht 5,50€/ 3 = 1,83 per päivä!
eli missä ongelma? itse jaksan hyvin yhdellä isolla aterialla per päivä+ kahvi, sama jos kävisi ulkona syömässä joka päivä 10€ burgeri tai joku muu, 300€ / kk. itsellä menee kaiken kaikkiaan ehkä n. 400€ kuussa ruokaan. Syön toki ulkona lähes päivittäin.
Minä yritän elää mahdollisimman halvalla, koska säästän käsirahaa omaan asuntoon ja lisäksi haluaisin käydä yhden ulkomaanmatkan vuodessa. Tienaan lähihoitajana nettona 1550€/kk ja yritän laittaa siitä niin paljon säästöön kuin mahdollista. Tämä tietysti tarkoittaa ruuasta tinkimistä, mutta yritän silti syödä jotakuinkin terveellisesti. En saa työpaikkalounasta, otan omat eväät mukaan. Eli kaikki ruuat sisältyy budjettiin. En syö ulkona.
Ostan kaikki lihat ja leivät ilta-alesta -60%. Normaalihintaisena en osta. Joinain kuukausina kauppaan menee siis enemmän, koska ostan kerralla enemmän lihaa ja leipää pakkaseen, mutta seuraan kuluja kuukausi ja vuositasolla, eli tasoittuu tämä kuitenkin sataseen kuussa.
Marjat: kesällä ostan läheiseltä mansikkaviljelmältä itse poimien. Hinta noin 15€/5kg. Tuon satsin ostan pakkaseen. Lisäksi poimin mahdollisimman paljon mustikoita ja puolukoita. Paikallisen puskaradion kautta etsin ihmisiä, joilta saa käydä ilmaiseksi poimimassa. Olen hakenut mm viinimarjoja, karviaisia, omenoita, vadelmia ja raparperia. Teen pakkaseen marja-hedelmäsoseita valmiiksi (hiukan sokeria, mutta ei niin paljon kuin hilloissa). Esimerkiksi porkkana-raparperi-omena on hyvää ja edullista, jos porkkana on ainut josta maksan.
Leivät ostan tosiaan -60% tai leivon itse.
Leivän tykkään syödä paahdettuna, pelkkää margariinia päällä. Joskus ostan sittarista 250g oltermannin 1€
Viikon ruokalista:
Aamupalat, iltapalat: kaurapuuroa (pakkasesta marjoja ja/tai sosetta päälle) tai leipää. Hedelmä.
Tällä viikolla olen syönyt:
Makaronilaatikko +porkkanaa ja kurkkua suikaleina (yhteensä 4 ateriaa)
Savustettu lohifilee + muussia + wokkivihanneksia (2 ateriaa)
Broilerin koipireisistä kanakeitto (2 ateriaa)
Kanakastike ja riisi, salaattia (4 ateriaa)
Jauhelihakeitto (3 ateriaa)
Lihat näihin tosiaan -60%, samoin 2pss leipää (tällä viikolla ruisleipää ja kaurapuikuloita). Liha+leipä alennettuna 7,62€.
Lisäksi olen tarvinnut:
Makaroni 1pss
Kananmunia 10kpl
Maito 1l
Porkkanapussi 2kg
Kurkku 2kpl
Perunoita 2kg
Wokkivihannes 500g
2 sipuli
2dl kermaa
Kanaliemikuutio
Riisiä
Paprika
2dl ruokakerma
Tomaattipyre
Salaattisekoituspussi
Kirsikkatomaattirasia
Peruna-keittokasvispussi
Margariini
7 omenaa
7 banaania
Näistä tulee foodien mukaan paikallisessa prismassa 19,20€. Tässä vaiheessa budjetti viikolle on 26,82€. Tästä jää riisiä reilusti (2kg pussi), margariinia, kananmunia, tomaattipyrettä.. halvemmalla pääsee niillä viikoilla kun tekee edullisempaa ruokaa (esim hernekeittoa alusta asti) ja jättää tuoreen salaatin pois ja syö enemmän juureksia/pakastevihanneksia. Välillä saan lidlistä poistokasvislaatikon 2€, siinä on muistaakseni 1,5kg hedelmiä, juureksia ja kasviksia.
Ennen kun siirryin melkein kokonaan ResQ kasseihin niin elin vegaanisesti eli ostin vain purkkiruokia, irto heviä ja pakasteita. Hygienia tuotteet ostan kuiva-aineiden lisäksi kaupasta muutoin suosin edellä mainittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä riisipaketti, pastakastike, 1000g jauhelihaa, 1000g vihanneksia. Maksaa about 10€. Noilla pärjää viikon, jos ei välitä syödä samaa joka päivä. Tai ottaa puolet kanaa ja puolet jauhelihaa. Pakasteseitikin on optio.
No eikä pärjää. Millä sä noista teet aamupalan, lounaan, välipalan, iltaruuan ja iltapalan? Tai vaikka vaan aamupalan ja kaksi ruokaa?
Noista tulee ravintoa per päivä vain vähän yli 400 grammaa. Vastaa yhtä einesateriaa. Ei kukaan pysy terveenä ja työkykyisenä pitkään syömällä yhden pienen aterian päivässä!
Jeesus täällä on taas valehtelevaa ja/tai umpitolloa sakkia vastaamassa.
Ap:lle: et pysy terveenä tuolla budjetilla pitkään. Hengissä toki, varsinkin jos saat ilmaisen lounaan koulussa tai työpaikalla. Osta satasella näitä:
-Osta leipäjauhoja, kuivahiivaa ja öljyä ja leivo leipää itse - kuukauden leivät saat siten noin viitosella.
-Osta puurohiutaleita ja tee puuroja. Kuukauden aamupuurot noin viitosella.
- Osta halvalla omenoita ja porkkanoita ja syö niitä välipalaksi, pari kiloa riittää viikoksi ja maksaa pari euroa. Kuussa noin kympin.
- Juo maitoa siellä ilmaisella lounaalla, se on aika kallis janojuomaksi ostaa itse. Jätä kahvi, osta etnokaupasta halpaa irtoteetä. Siitä kuukauden teet noin viitosella.
- Kananmunat ovat hyvä ja halpa proteiinin lähde, keitä ja siivuta niitä leiville. Iso kymmenen munan kartonki irtoaa halvimmillaan noin eurolla. Neljä euroa kuussa.
- Tee isoja satseja vaikkapa keittoja, pakasta loput. Niistä saat iltalounaan muutamalla eurolla per viikko. Kuussa parisenkymppiä.Tuosta kertyi viitisenkymppiä. Viikonloppuina joudut tekemään enemmän ruokaa, koska et syö koululla/töissä. Kaksi ateriaa per päivä - ja huom., toinen ateria oltava tuhdimpi kuin pelkkä keitto nostaakin kummasti kustannuksia. Vaikkapa iso jauheliha-perunalaatikko maksaa noin 7 euroa, sillä saa neljä annosta. Tietenkään et voi syödä pelkästään sitä, mutta lasketaan siitä perushinta - lisäksi tarvitset salaattia, jonka saa halvimmillaan noin parilla eurolla per annos. Lasketaan salaattiakin joka päiväksi annos. Viikonloppusyömiset nostavat hintatasoa jo 44 euroa.
Loppusumma on siis 94 euroa, eikä siinä ole mukana arkena syötäviä koulu/työpaikkalounaita eikä minkäänlaista herkuttelua tai kalliimpaa ruokaa kuin perushuttua. Ei hedelmiä, ei pähkinöitä, ei siemeniä, ei tuoretta kalaa tai kalliimpaa lihaa.
Ai iltaruoka ja iltapala vielä erikseen? Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä ostan alle satasella kuukauden eväät. Vihanneksia, yrttejä, juureksia, mausteita. Tarvittaessa öljyä sun muuta. Lihaa, kalaa ja kanaa. Kokkaan toki itse alusta lähtien kaiken.
M35
Siis voisitko nyt antaa esimerkin päivittäisistä syömisistäsi? Joku tässä ei nyt täsmää...
Vuoden vitsi. Pikkumausteet maksaa jo lähelle euron kappale eikä pitkälle riitä.
Jos ajatellaan, että 100e/hlö, niin meidän nelihenkisessä perheessä tämä tekee 400e/kk. Kyllä siihen hintaan tekee jo laadukasta ruokaa kuukaudeksi. Tämän lisäksi lapset tosin kouluikäisiä, joten syövät yleensä koulussa. Tämä koronan aiheuttama etäkoulu on poikkeuksellista.
Jos olisi vaan yhden hengen talous, niin satasen budjetti olisi haastavampi toteuttaa, koska ei jaksaisi montaa päivää syödä samaa ruokaa. Kyllä siihenkin pystyisi, jos olisi pakko.
Eilen kauppaan meni n.19 e.
2 pkt kanasuikaleita
2x 2dl kermaa
1l maito
1 kurkku
Leipä
Leikkelepaketti
Jäljellä
Leipää puoli pussia
Kurkku
Puolikas leikkele pkt
Ja maito avattu
Jäi vielä 2dl kermaa
Onneksi on leipää pakkasessa ja juggea kaapissa. 991
Sulla menee 5 x 8 = 40 euroa pelkkiin lounaisiin. Tuo on monelle viikon kaikkien ruokien ruokabudjetti. Jos tekisit ruuat itse, niin todellakin pärjäisit ja saisit monipuolisen ruuan 100 eurolla. Käytät paljon turhuuksiin ja kalliisiin tuotteisiin rahaa. Mehuja ei ensinnäkään kannata ostella. Käytä rahat mieluummin tuoreisiin hedelmiin ja marjoihin. Maitoakaan ei aikuisen tarvitse juoda. En tiedä mitä levitettä käytät, mutta esim. itsetehdyt papu- ja muut kasvislevitteet ovat terveellisiä ja tulevat edullisiksi. Ei tarvitse tuhlata rahaa leikkeleisiin ja juustoon. Ja syöt siis joka päivä pikapuuroja? Pikapuuro ei pidä nälkää ja on suhteessa kamalan kallista. Jos tarkoitat annospikapuuroja, niin niissähän kilohinta voi olla jopa n. 8-10€/kg! Vrt. normaalit hiutaleet halvimmillaan n. 0,80€/kg. Sinä et pärjää satasella omien valintojesi takia. Yksinkertaisesti et mieti, että aseat jokapäiväiset valintasi olisivat korvattavissa terveemmillä ja halvemmilla vaihtoehdoilla.