Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka käytät alle 100€ kuussa ruokaan, mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
17.02.2019 |

Kysymys otsikossa, mistä ostat ja miten usein käyt kaupassa?

Kommentit (1264)

Vierailija
501/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mitä vaimo on ostanut

Vierailija
502/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala, mitä kitupiikkejä täällä on!

Meillä menee jo marsujen ruokiin ihan heittämällä 60 euroa kuukaudessa. Syövät kurkkua, salaattia, persiljaa, tilliä, tomaattia, porkkanaa, omenaa, banaania, näkkileipää, heinää ja jyviä.

Viisi marsua.

Ihmisten ruokalaskusta en viitsi edes aloittaa, mutta sanonpa van että 64 euron lounarit x2 on siitä ruokalaskusta ehkä kymmenesosa.

Nelihenkinen perhe.

Paljonko tuollainen marsu painaa? Minä ainakin söisin ne heti ensimmäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos välttämättä haluaisin syödä kolmella eurolla päivässä, niin puuro raijuustolla ja voilla, rahka ja edulliset hedelmät olisi varmaan parhaat vaihtoehdot. 800-1000kcal eurolla on aika hankala saavuttaa ilman puuroja ja makaryllejä tai ruokaöljyllä läträämistä.

No esim. riisitä saa 1000 kcal hintaa 33 snt ihan Prismasta. Perunaa saa tuon verran hintaan 91 snt. Kidesokeria 19 snt. Maapähkinävoita tasan eurolla.

Kananmunillakin vain 1,43 € tuo määrä. Ja kananmunat täysipainoinen proteiininlähde, jolla vaikka täydentää riisiä, niin saa edullisen ja täysipainoisen aterian selkeästi alle  1 € /  kg.

Täysipainoinen ateria sisältäisi n. 20 % enerigansaannista kananmunasta ja 80 % riisistä. 1000 kcal annoksen hinnaksi tulisi 26,7 snt.  1 500 kcal päväkulutuksella  40 snt. Tähän sinnet vielä jokin multivitamiini hintaan 3 snt kappale.  43 snt. Tämän kun kertoo keskimääräisellä päivien määrällä kuukaudessa, niin ilmenee, että 13,10 € riittää hyvin kuukauden ruokiin kevyttä työtä tekevälle.

Mitkään multivitamiinit eivät korvaa monipuolista ruokavaliota. Tuolla ruokavaliolla ihmisen keho menee ihan jumiin ja varmaan tulee mielenterveyden ongelmatkin päälle, kun aivojen toimivuuteen vaikuttaa paljon ruokavalio.

Ei, mutta vitamiinien osalta korvaa. Keho ei tiedä mistä ne on peräisin.

Vierailija
504/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura puurolla pärjää aika pitkälle.

Toinen hyvä vinkki on ruis leipä, ravinnerikasta ja hyvää!

Noista saa proteiinit ja kuidut... vitamiineja varten (esim. AB ja O vitamiinit) varten paljon värikkäitä kasviksia!

Vierailija
505/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. tänään olen syönyt:

- kaurapuuroa (+ vähän hilloa ja pilkottu omena)

- tummaa riisiä ja pakastevihenneksia + maustettua tomaattimurskaa

+ Ajattelin kohta tehdä hummusta ja syödä sen porkkanoiden kanssa.

Kaupassa käyn yleensä 2-4 kertaa viikossa (mutta näin koronan aikaan vain 1-2 kertaa/vk). Kaurapuuro, tumma riisi/pastat, säilykkeet ja pakastevihannekset ovat aika iso osa ruokavaliotani. Hedelmiin ja salaatteihin menee kai suhteellisen paljon rahaa. Leivon itse omat leipäni enkä muutenkaan yleensä osta mitään valmisruokia tms.

Ruokakauppoihin minulta menee kuukaudessa yleensä n. 120e, mutta tähän sisältyy myös lemmikin ruuat, vessapaperi jne, joten veikkaan että 100e on aika lähellä omien ruokieni kuluja.

Vierailija
506/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin huvikseni kaikki 3 vkon ostokset ja tähän mennessä pelkkään ruokaan mennyt 460e/3 aikuista.

Tuohon päälle talous-, hygienia- ja pesuaineet sekä vähän herkkuja (esim croissantit kerran, mehutiiviste, lauantaimakeiset) niin ollaan jo 600e:ssa. Ja vielä pitäisi viikko selvitä.

Emme syö lainkaan eineksiä mutta hedelmiä ja kasviksia kuluu paljon. Ne maksaa. Ja juusto

Vierailija
507/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt noin. Ihan perus hommiin laittaisin kananmunan ainakin päivässä, josta saa vitamiineja. Kaalia salaatteihin ja wokkeihin. Pakastevihanneksia ja halpoja muita vihanneksia. Halvimmat jauhelihat ja koipireisiä. Muuta lihaa ja kalaa ostetaan kun sitä saadaan halvalla kilohinnalla. Silloin hamstrataan pakkaseen. Pakko oikeastaan olla jonkinlainen lokeroa isompi pakastin, jos aikoo halvalla monipuolistaa ruokavaliota.

Leipää en välttämättä suosittele, koska siihen jos ostetaan voita, juustoja ja leikkeleitä yms lisukkeita, niin ei olekkaan kovin halpaa. Puurot, myslit yms on mahdollista saada halvalla. Jos näitä ei syö, niin mielelläämn paljon kukkakaalie, parsakaalia yms kuitupitoisia pakasteita lisukkeiksi ruokaan, jotta saa kuituja. Papuja ja linssejä, soijarouhetta yms patoihin. Hernekeitto voi tehdä itse.

Riisi, pastat ja perunat on kuitenkin helposti isossa osassa. Siksi tärkeää huolehtia kuitujen saannista. Lisäksi ne kuidut täyttää pidempään. Vettä hyvä juoda runsaasti.

Vierailija
508/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa käyn yleensä 2-4 kertaa viikossa (mutta näin koronan aikaan vain 1-2 kertaa/vk). Kaurapuuro, tumma riisi/pastat, säilykkeet ja pakastevihannekset ovat aika iso osa ruokavaliotani. Hedelmiin ja salaatteihin menee kai suhteellisen paljon rahaa. Leivon itse omat leipäni enkä muutenkaan yleensä osta mitään valmisruokia tms.

Ruokakauppoihin minulta menee kuukaudessa yleensä n. 120e, mutta tähän sisältyy myös lemmikin ruuat, vessapaperi jne, joten veikkaan että 100e on aika lähellä omien ruokieni kuluja.

Juu, eikä ihme että terveyasemalla tulee aina ihmisiä valittamaan väsymystä ja erilaisia oireista. Kun tuollaisesta ruokavaliosta ei saa tarpeeksi proteiinia, rautaa, kalsiumia, kuituja, elintärkeitä rasvahappoja eikä muutakaan.

Vierailija
509/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee noin 30-50 euroa viikossa ruokaan eli alle 200€ kuukausi, olen työtön, syön 3-4 kertaa päivässä, aamupala, päivällinen ja iltapala.

Vierailija
510/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää koska omaan kalliin maun ja nyt on varaa mässäillä.

Silloin kun piti säästää niin käytin maks 100e per kk ruokaan.

K-menu riisiä, 2kg paketti 1.99e, pahimmillaan meni 2 pakettia per kk. Sen kanssa joka päivä halvinta kanaa, yleensä 300g paketin sai 2.49e tai halvemmalla, makuja monia ainakin omassa marketissa. Joskus possua/nautaa jos sai samaan hintaan tai halvemmalla. Siihen päälle sellainen pirkan 250g pakastevihannes pussi jossa on hernettä, porkkanaa, papua ja kukkakaalia, hinta taitaa olla 0.39e.

Elikkä 2.9e tai vähemmän per päivä + 2-4 euroa per kuukausi riisiin = yhteensä 80-90e riippuen kuukauden pituudesta ja siitä mitä ostin. Siitä jäi 10-20e per kk jolla ostin halpaa leipää aamu- ja iltapalaksi sekä halpoja munia ja tuoreita vihanneksia jos rahaa riitti.

Join myös paljon vettä.

Vierailija
511/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et syö käytännössä lainkaan proteiinia tai rasvoja? Onnea vaan valitsemallasi tiellä...

Vierailija
512/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa

Jäätelöä (x-tra vaniljatuutteja)

Maitoa

Leipää

Riisikakkuja

Lihaa (jauheliha tai kanasuikale)

Kalapuikkoja

Marjakeittoa

Muroja

Perunaa

Kurkkua

Tomaattia

Jogurttia

Omenia

Pakastekasviksia

Suklaakeksejä (x-tra)

Leivonta-ainekset joista leivon itse

En syö ulkona

Vierailija
513/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuroa

Jäätelöä (x-tra vaniljatuutteja)

Maitoa

Leipää

Riisikakkuja

Lihaa (jauheliha tai kanasuikale)

Kalapuikkoja

Marjakeittoa

Muroja

Perunaa

Kurkkua

Tomaattia

Jogurttia

Omenia

Pakastekasviksia

Suklaakeksejä (x-tra)

Leivonta-ainekset joista leivon itse

En syö ulkona

Makaroni ja riisi jäi

Vierailija
514/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Ei mene varmaan noinkaan paljoa. Olen vuorotyössä ja työpaikalla ilmainen ruokailu. Teen lähinnä pelkkää iltavuoroa, joten kotona tulee syötyä oikeastaan vain aamulla puuro voisilimällä ja pari kuppia kahvia kauramaidolla. Illalla sitten banaani esim. Valmistan lämmintä ruokaa kotona ehkä kerran kuussa 😄 vapaapäivinä syön aamulla ja illalla puuroa, päivällä esim tonnikalaa ja banaania. Ja sitä kahvia. Arvioisin että elintarvikkeisiin menee kuukaudessa:

2 pkt pirkka costa ricaa 6e

Kaurapuurohiutaleet 1,8e

10 prk Kauramaitoa 23e

6 prk tonnikalaa 10e

Banaaneja ~ 8e

Voipaketti 3e

2 kpl Mynthon rasioita 4e

Elikkäs reilut 55e yhteensä.

Ei siis johdu rahatilanteesta vaan lähinnä laiskuudesta:D

Vierailija
515/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka väittävät, ettei alle 100€ kuukaudessa pärjää, eivät ole ilmeisesti koskaan oikeasti joutuneet pärjäämään. Kyllä se minulla ainakin riittää hyvinkin, kun syön paljon mm. linssejä, kikherneitä ja riisiä, jotka ostan isommissa pakkauksissa etnisistä kaupoista. Myös mungpapuja voi idättää kuivauskaapissa, niitäkin saa aasiakaupoista halvalla, ovat ravintorikkaita. Muita hyviä raaka-aineita ovat soijarouhe, halvin tomaattimurska, makaroni, kaurahiutaleet, kaali, satokauden kasvikset, pakastekasvikset, halvin tonnikala, kananmunat, kaurapuuro, itse poimitut marjat ja sienet jne. Jos syön lihaa tai kalaa tai valmisruokia, ostan ne s-kauppojen ilta-alesta -60 prosentin alesta. Jos syön leipää, leivon itse tai ostan ilta-alesta ja pakastan. Leivän päälle ei tarvitse mitään kummempia, esim itse tehty yksinkertainen hummus on hyvää ja halpaa. Työpaikkalounaita en saa ilmaiseksi, syön töissä yleensä kaurapuuroa tai smoothieta, johon laitan itse keräämiäni marjoja, banaanin, liotettuja chia-siemeniä (jotka ovat muuten halpoja, kilon säkki kestää ikuisuuden), vettä ja esim Lidlin halvinta appelsiinimehua, jos sattuu olemaan. Myös villiyrttikautta kannattaa hyödyntää keväisin. Nokkoset, voikukannuput jne ovat mitä mainiointa ruokaa. Kahvipakettia saa jatkettua, kun käy joskus juomassa ilmaiset kahvit mm. helluntaiseurakunnan kirppiksellä. Sen lisäksi, että suosin ilta-aleja, käyn joskus myös dyykkaamassa lähikaupan biojäteastialla - kun menee heti kaupan sulkemisen jälkeen, voi päiväysvanhat tuotteet vain kerätä paketteineen jäteastian päältä, ei ole sotkuista hommaa.

Vierailija
516/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt taida ihan satasella kuukautta selvitä, mutta vitosella per päivä ja per henkilö kyllä. Lidlistä ostetaan paljon ja max 2 x viikossa kaupassa käydään.

Tänään tein porkkanalettuja, syötiin puolukkahillon ja maidon kanssa.

Kananmunia käytetään paljon, juureksia, kasvissosekeittoja, kaaliruokia, puuroja, risottoja ja kauden hedelmiä.

Eilen tein uunissa ohraryynipuuroa, toissapäivänä syötiin jauhelihakeittoa ja ruutunäkkäriä lounaaksi. Puoli pussillista valmiita perunakeittojuureksia, lihalientä ja 300 g jauhelihaa, alle vitosen koko satsi. Leivon paljon, muussin jämistä vaikka perunarieskaa ja sämpylöitä tehdään viikottain. Jälkiruuiksi esim. kiisseleitä, pannukakkua, marjarahkaa.

Tosin meitä on vain kaksi aikuista, emmekä syö paljon, aamiaisen ja iltapalan lisäksi vain yhden aterian päivässä. Kun lisukkeet ovat lähes ilmaisia, voi siihen ostaa lohta tai kanaa proteiiniksi. Usein jää ruokaa yli seuraavaksi päiväksi.

Meillä ei ole puutetta mistään, tykätään vain syödä yksinkertaisesti.

Kyllä meillä joskus herkutellaankin, paistetaan vaikka blinejä. Silloin normaali päiväbudjetti ylittyy, kun ostetaan mätiä, smetanaa ja valmista sienisalaattia. Punaisen lihan syöntiä on vähennetty minimiin.

Tämä budjetti toimii nyt kun ollaan etätöissä.

Vierailija
517/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ylipainoinen keski-ikäinen ja ruokaan menee suunnilleen 120€/kk ja se sisältää kaikki herkut (paljon) ja pienet kodintarvikkeet (pesuaineet, roskapussit, wc paperit ym). Jos jättäisin herkut ostamatta säästyisi se 20€/kk helpostikin. Käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa. Paljon hedelmiä, vihanneksia, leipää, juustoa, kinkkua. Ei maitotuotteita eikä lihaa paljonkaan. Ostan K-supermarketista kaiken, eli ei ole punalappuisia tuotteita ollenkaan, meillä ei kauppias sitä harrasta, mieluummin lahjoittaa päiväystuotteet ilmaiseksi ruokajakeluun eräälle seurakunnalle. Ei ole vissiin pikkurahan puutetta hänellä.

20€ herkkuihin kuukaudessa on paljon?!?

Vierailija
518/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kuukauden kerran kärjistelin ilman lihaa ja leipää, elikkä pelkkää halpaa riisiä, halpoja papuja ja halpoja pakastevihanneksiä sekä halpoja munia, selvisin jotenkuten ja rahaa meni n. 51 e koko kuukautena. Sen jälkeen luovutin, ei noin kauan ilman lihaa selviä.

Vierailija
519/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskeluaikoina ensimmäiset vuodet elänyt alle 100 (sis. saippuat ym) eurolla kuukaudessa, mutta silloin söin lounaan yliopistolla. Oli se niukkaa aikaa, mutta eli sillä.

Jos vertaa silloista ruokavaliota ja nykyistä:

Opiskeluaikoina:

aamupala: kaurapuuro veteen keitetty, vettä juomaksi

lounas: yliopistolla silloin napa täyteen ja ruokajuomana maito

välipala: omenaa/porkkanaa ja ruisleipää halvimmalla rasvalla (69senttiä oli silloin 400g purkki), vettä juomaksi

Päivällinen: halvinta makaronia, halvinta jauhelihaa 1/6 400g paketista ja halvinta tomaattimurskaa 1/6 yhdestä paketista+kuivamausteita, eli yhdestä 400g ja 1 prk tomaattikastiketta syötiin kuusi kertaa. Rahatilanteesta riippuen saattoi olla lisäksi vähän ulkomaalaista kurkkua tai tomaattia. Vettä.

Iltapala: ruisleipää, halvinta rasvaa, juustosiivu halvinta juustoa. Vettä.

Eli niukkaa ravintoa, josta puuttui prostkua ja vihanneksia, marjoja ja vaihtelevuutta. Mutta mielestäni söin riittävästi ja hyvin, ei tullu mieleenkään, että voisi olla parempaa (köyhästä kodista).

Nyt:

Aamupala: kaurapuuro veteen, maustamatonta jogurttia, suomalaisia marjoja ostettuna n. 100 g (joskus hedelmää marjojen tilalla), auringonkukan siemeniä, rusinoita. Vettä, maitoa, teetä, pepsi max tai tuoremehua riippuen mitä tekee mieli.

Lounas: Lounasravintolassa, laatu paljon parempi kuin opiskelijaravintolassa. Liha kokolihaa ja paremmat salaatit ym. Kohtuullinen annos, ei napa täyteen.

Välipala: maustamatonta jogurttia/marjoja, tai hedelmiä. Ehkä smoothie ja proteiinirahka. Välillä ostettu täytetty leipä vihanneksilla/juusto/kinkku täytteellä. Jotain prostkua ja hedelmiä yleensä.

Päivällinen: Täysjyväpastaa (vaihdellen makuja esim. porkkanapastaa), naudanjauhelihaa 10% rasva, maustettua tomaattimurskaa tai itse tehty tuoreista tomaateista kastike, pinaattia, porkkanaraastetta kastikkeeseen, mausteita reilummin ja välillä tuoreita yrttejä, valkosipulia, sipulia.  Itse tehty salaatti: salaatteja erilaisia, suomalaista kurkkua, suom. kirsikkatomaatteja eri värejä, paprikaa, jotain hedelmää, pähkinää, itse tehty salaatinkastike (öljyä, etikkaa, limeä, yrttejä ym). Juomana maitoa, kivennäisvettä, viiniä (perjantaisin/viikonloppuisin).

Iltapala: ruisleipää (vaihdellen leipää, ei halvinta), rasvakoostumukseltaan hyvää levitettä, hyvää juustoa, kasviksia päällä, joskus leikkelettä. Hedelmä tai tuoreita marjoja (talvella ulkomaalaisia tai pakasteesta suomalaisia pensasmustikoita). Joskus pala suklaata. Juomaksi maitoa, piimää, vettä tms.

Otin esimerkiksi samanlaisen päivän ja samat ruuat, mutta hinnassa on iso ero, miten silloin söin jauhelikastike/puuro/ruisleipä-päivän.

Olin tyytyväinen opiskeluaikoina kun oli ruokaa, mutta paljon paremmin mä voin nykyään nykyisellä ruokavaliolla.

Vierailija
520/1264 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla menee minimissäänkin kaksisataa euroa kuussa ruokaan. Töissä mulla on aina omat eväät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi