Äitini, 65v, tavallinen toimistotyöläinen, saa noin 3000 euron eläkettä. Jos jatkan itse 69-vuotiaaksi, saan eläkettä 1700 euroa.
Äitini on ollut keskituloinen koko ikänsä. Äitiyslomia ei pitänyt ja töissä on ollut aina. Minä olin 7 vuotta kotiäitinä, osin pakostakin, koska en saanut töitä valmistumisen jälkeen viiteen vuoteen. Oli siis taloudellisesti ajateltuna virhe hankkia lapset opiskeluaikana, kun vastavalmistuneena työkokemuksettomana ei saanut mitään töitä moneen vuoteen.
No, viimeisimmästä äitiyslomasta on jo 14 vuotta. Laskin eilen työeläkeotteeni. Jos jään 69-vuotiaana eläkkeelle, saan naurettavat 1700 euroa eläkettä. Tämänhetkinen bruttopalkkani on 3100 euroa. Äitini ei takuulla ole saanut tällaista palkkaa minun iässäni.
Äiti jaksaa nalkuttaa siitä, miten me ollaan synnytty kultalusikka suussa. Musta ei kyllä tunnu siltä.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset eläkeläiset syövät meidänkin eväät. Nuoremmilla sukupolvilla ei ole vakituisia työpaikkoja ja jos on, eläkkeelle pääsee vasta 70-vuotiaana. Eli kiitos suuri ikäluokka.
Mitä minä yksityinen eläkeläinen voisin hyväksesi tehdä? En ole pyytänyt syntyä tänne haukuttavaksi, en ole päättänyt asioista, jotka ovat nykyiseen tilanteeseen johtaneet. Eutanasiaakaan ei Suomessa saa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen toimistotyöläinen ei todellakaan saa 3000 euron eläkettä. Itse erikoissairaanhoitajan vanhanmallinen koulutus ja palkka oli n 2900 euroa/kk. Töitä tein yli 40 vuotta, mutta alkuvuodet eivät oikeuta eläkkeeseen. Kaksi äitiyslomaa. Nyt eläkkeellä n 1650 E/kk, josta vero, netto n 1350 E/kk. Plus korotus 1.1.2019 41 E/kk. Saako leskeneläkettä, voiko edes joku vapaaehtoinen lisäeläke olla noin suuri lisä siihen peruseläkkeeseen.
Mustähän syystä sinun eläkkeesi nousi vuodenvaihteessa 2,48%?
Tunsin varttuneen lesken, joka sai leskeneläkettä (+omaa eläkettä) enemmän, kuin mitä minä palkkaa. Puhutaan useammasta tonnista. Hänen ei koskaan tarvinnut mennä töihin. Nykyinen lainsäädäntö tarjoaisi tälle vain hyvin vähän aikaa töissä olleelle henkilölle rajusti pienemmän eläkkeen. Hänen hyväpalkkainen puolisonsa sattui menehtymään juuri silloin, kun leskien eläkkeet määräytyivät suurimmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sula mahdottomuus saada yhtä suurta eläkettä kuin palkka oli. Työeläkkeet ja työeläkekertumät on säntillisesti dokumentoitu.
Jos saa 3000 euron eläkkeen, on palkan täytynyt olla suurimman osan työuraa n.6000€/kk.
Joillakin on säästettynä oma lisäeläke. Sen voi ottaa vaikka kolmen vuoden aikana ja voi olla montakin tuhatta euroa, mutta sitä ei saa sotkea lakisääteiseen työeläkkeeseen.Onko äitini sitten valehdellut? Hän on kertonut, että sekä isäni että äitini tienasivat viimeisinä vuosinaan vähän yli 4000 euroa ja saavat nyt kumpikin noin 3000 euroa eläkettä bruttona. Käteen heillä jäisi yhteensä noin 4000 euroa.
Pitääpä kysyä äidiltä uudestaan. Niin ja lisäeläkettä eivät varmasti ole keränneet vuosien varrella. Sen tiedän, että ovat kuluttaneet sen minkä tienanneet, eivät todellakaan ole kerryttäneet mitään säästöjä tai sijoituksia.
ap
Ei kai äitisi tai vanhempiesi raha-asiat sinulle kuulu? Ota myös huomioon, että nykyään on kaikenmaailman sosiaalisia etuuksia joita silloin ei ollut, tai tulleet vasta 60-80-luvuilla (asumistuet, lapsilisät, kodinhoidontuet jne), joita sinä ehkä nostat tavalla tai toisella tilisi päälle.
Äitini eläke nettona on 1400 euroa, eikä hän ole tehnyt eläissään kuin pätkätöitä. Koko lapsuuteni hän oli siivoojana, töitä kolmasti viikossa 2h kerrallaan. Ennen syntymääni hän työskenteli kotiapulaisena ja lastenhoitajana päiväkodissa.
Iso osa eläkkeestä on leskeneläkettä.
Laskeskelin, että minä, akateemisessa työssä oleva, tulen saamaan eläkettä noin 1300 euroa - mikäli onnistun pysymään vakityössä seuraavat 20 vuotta. Enkä usko niin käyvän. Olin ikävuodet 21-30 työttömänä, kun oli lama-aika.
Äiti itse on sitä mieltä, että hänen eläkkeensä on pieni ja tosi huono...
Niin ja miettikää sitä, että täällä armaassa Suomen maassa on paljon ihmisiä jotka ei tule koskaan tekemään päivääkään töitä ja kun he jäävät " eläkkeelle" he saavat erinäisten tukien muodossa ihan yhtä paljon " eläkettä" kun kaikki me duunaritkin. Ei mulle kyllä kukaan koskaan ole sanonutkaan, että maailma on oikeudenmukainen😣
Vierailija kirjoitti:
Niin ja miettikää sitä, että täällä armaassa Suomen maassa on paljon ihmisiä jotka ei tule koskaan tekemään päivääkään töitä ja kun he jäävät " eläkkeelle" he saavat erinäisten tukien muodossa ihan yhtä paljon " eläkettä" kun kaikki me duunaritkin. Ei mulle kyllä kukaan koskaan ole sanonutkaan, että maailma on oikeudenmukainen😣
Tämä hallitus nosti takuueläkettä ainakin kahdessa budjetissa noin 20€/kk. Eihän se hirveästi ole mutta syö tehokkaasti eläkeperiaatetta, eli että eläke on itse palkkatöillä tienattua rahaa.
Kepu kosiskelee äänestäjiä ilmoittavansa halustaan nostaa takuueläkettä edelleen satkulla kuussa, kun taas demarit haluavat nostaa pienimpiä työeläkkeitä satkulla kuussa. Tosiaan, miksi herätä aamulla pienipalkkaiseen työhön josta tiedossa pieni eläke, kun saman eläkkeen voi saada pelkästään olemalla Suomen kansalainen. Ja takuueläkettä edeltävät vuosikymmenetkin voi halutessaan/kehdatessaan vapaamatkustaa...
Olen 38 v ja katsoin taannoin ennusteen eläkkeestäni ja jos olen töissä 67v asti saan 970€ työeläkettä. Siis olen koko päivätyössä ja bruttpalkka noin 21 000€ vuodessa. En todellakaan haikaile tai haaveile eläkkeelle jäämisestä kun se tietää tippumista suoraan köyhyyteen. Mitään isoja säästöjä en pysty tällä palkalla keräämään. Ainut omaisuus on asunto muuttotappioalueella. Entä jos myyn sen? Saan ehkä muutaman kymmenentuhatta euroa jotka sulavat täälläkin vuoran maksuun. Enkä ole ainoa tässä tilanteessa oleva. Voi sanoa että 30 vuoden kuluttua Suomessa on pidemmät leipäjonot kuin koskaan kun pienituloiset tippuvat eläkkeelle ja suoraan köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus nosti takuueläkettä ainakin kahdessa budjetissa noin 20€/kk. Eihän se hirveästi ole mutta syö tehokkaasti eläkeperiaatetta, eli että eläke on itse palkkatöillä tienattua rahaa.
Kepu kosiskelee äänestäjiä ilmoittavansa halustaan nostaa takuueläkettä edelleen satkulla kuussa, kun taas demarit haluavat nostaa pienimpiä työeläkkeitä satkulla kuussa. Tosiaan, miksi herätä aamulla pienipalkkaiseen työhön josta tiedossa pieni eläke, kun saman eläkkeen voi saada pelkästään olemalla Suomen kansalainen. Ja takuueläkettä edeltävät vuosikymmenetkin voi halutessaan/kehdatessaan vapaamatkustaa...
Tietysti Kepu haluaa nostaa takuueläkettä mitä saavat maatolojen vanhat emännät jotka ovat eläneet puunmyynnillä takametsistä ja maatalouden tuotoilla. Niin ja muistetaan että maanviljelijöiden eläkkeenhän kustantaa valtio.
Vielä jonkin aikaa sitten oli eläkkeissä superkarttuma. Jos jatkoi yli eläkeiän, viimeisistä työvuosista kertyi eläkettä korotetulla prosentilla. Jos opettajan eläkeikä oli 60 ja hän jatkoi 65-68 vuotiaaksi, saattoi eläkettään korottaa huomattavasti. Tämä mahdollisuus on poistettu meiltä nuoremmilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38 v ja katsoin taannoin ennusteen eläkkeestäni ja jos olen töissä 67v asti saan 970€ työeläkettä. Siis olen koko päivätyössä ja bruttpalkka noin 21 000€ vuodessa. En todellakaan haikaile tai haaveile eläkkeelle jäämisestä kun se tietää tippumista suoraan köyhyyteen. Mitään isoja säästöjä en pysty tällä palkalla keräämään. Ainut omaisuus on asunto muuttotappioalueella. Entä jos myyn sen? Saan ehkä muutaman kymmenentuhatta euroa jotka sulavat täälläkin vuoran maksuun. Enkä ole ainoa tässä tilanteessa oleva. Voi sanoa että 30 vuoden kuluttua Suomessa on pidemmät leipäjonot kuin koskaan kun pienituloiset tippuvat eläkkeelle ja suoraan köyhyyteen.
Näin se on. Eläke on suurin piirtein puolet tuloista. Itsellä eläke tulee olemaan n.60.000€/v
Vierailija kirjoitti:
Minun äidilläni oli n.5000 euron palkka kaupungin juristina. Eläkkeelle hän jäi juuri 66 vuotiaana ja eläke on 2880€.
Jos äidilläsi on 3000 euron eläke, on hänen täytynyt tienata ainakin 6000€/kk.
Ehkä näissä korkeissa eläkkeissä on jotain sellaista, jota me emme tiedä. Hyvätuloisen puolison jälkeen "leskeneläkettä" tai vapaaehtoista eläkevakuutusta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti Kepu haluaa nostaa takuueläkettä mitä saavat maatolojen vanhat emännät jotka ovat eläneet puunmyynnillä takametsistä ja maatalouden tuotoilla. Niin ja muistetaan että maanviljelijöiden eläkkeenhän kustantaa valtio.
Aika vähän meillä taitaa olla kertomiasi taruolentoja jäljellä. Eläkevakuutuksesta kun tuli aikanaan pakollinen, jos tilan verotus jaettiin kahdelle. Kuten oli loogista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä jonkin aikaa sitten oli eläkkeissä superkarttuma. Jos jatkoi yli eläkeiän, viimeisistä työvuosista kertyi eläkettä korotetulla prosentilla. Jos opettajan eläkeikä oli 60 ja hän jatkoi 65-68 vuotiaaksi, saattoi eläkettään korottaa huomattavasti. Tämä mahdollisuus on poistettu meiltä nuoremmilta.
Mutta nykyään eläkettä pääsee kerryttämään heti työnteon alkaessa, eikä vasta 23v täytettyään, ja eläkettä kertyy myös äitiysloman ja hoitovapaan aikana?
Laskin esimerkin omaisesti nyt 25 vuotiaan henkilön tulevan eläkkeen. Palkka tällä hetkellä 3500, kertynyt eläke 200. Arvio tulevasta eläkkeestä samalla palkalla 2168 euroa ja eläkeikä 67v 9kk.
https://www.tyoelake.fi/elakelaskurit/
Ei eläkkeen määrä ole mihinkään muuttunut. Se on ollut aiemminkin noin 60% palkasta. Jos avaajan tarina on totta, hänen toimistorotta äitinsä olisi nauttinut noin 5000 euron palkkaa nykyrahassa, jopa suurempaakin koska eläkkeiden indeksikorotukset eivät kata palkkojen nousua. Oma 30 -luvulla syntynyt äitini oli sihteerinä kunnan virastossa ja saa eläkettä noin 1400 kuukaudessa.
Eläkeikä on vastaavasti muuttunut. Siitä ei ole kauan, kun se oli 65, sitten joustava 63-68, nyt elinajan odotuksen mukaan. Tulevat eläkkeet ovat samansuuruisia kuin nytkin, mutta eläkeikä on noussut muutamalla vuodella.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huipuksi tätä mahdollisuutta käyttivät eniten ne turvatussa hyvin palkatussa työssä olevat, joiden palkat ja eläkkeet muutenkin olisivat suurimmat. Jos olit raskaissa töissä, pätkätöissä tai vaikka sait kenkää 5 v ennen eläkeikää, et päässyt tätä eläkehyppyriä hyödyntämään.
Vierailija kirjoitti:
Laskin esimerkin omaisesti nyt 25 vuotiaan henkilön tulevan eläkkeen. Palkka tällä hetkellä 3500, kertynyt eläke 200. Arvio tulevasta eläkkeestä samalla palkalla 2168 euroa ja eläkeikä 67v 9kk.
https://www.tyoelake.fi/elakelaskurit/
Ei eläkkeen määrä ole mihinkään muuttunut. Se on ollut aiemminkin noin 60% palkasta. Jos avaajan tarina on totta, hänen toimistorotta äitinsä olisi nauttinut noin 5000 euron palkkaa nykyrahassa, jopa suurempaakin koska eläkkeiden indeksikorotukset eivät kata palkkojen nousua. Oma 30 -luvulla syntynyt äitini oli sihteerinä kunnan virastossa ja saa eläkettä noin 1400 kuukaudessa.
Eläkeikä on vastaavasti muuttunut. Siitä ei ole kauan, kun se oli 65, sitten joustava 63-68, nyt elinajan odotuksen mukaan. Tulevat eläkkeet ovat samansuuruisia kuin nytkin, mutta eläkeikä on noussut muutamalla vuodella.
Virallinen eläkeikä on noussut ja varsinkin toteutunut eläkeikä on nykyään paljon korkeampi. Vanhassa systeemissä oli mahdollista jäädä täydelle eläkkeelle jo 60-vuotiaana, jopa nuorempana. Oli sopimuksia, eläkeputkia, alakohtaisia alempia eläkeikiä jne.
"Muutama vuosi" on melko iso ero jos vertaa vaikka 63-vuotiasta ja 69-vuotiasta. Useimmilla on kunto 69-vuotiaana paljon huonompi ja jäljellä olevia hyväkuntoisia elinvuosia merkittävästi vähemmän.
Minä taas toivon, että palataan 50-luvun sosiaalietuihin, niin kermaperseet oppii jotain elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nykyään eläkettä pääsee kerryttämään heti työnteon alkaessa, eikä vasta 23v täytettyään, ja eläkettä kertyy myös äitiysloman ja hoitovapaan aikana?
Ei koske meitä noin nelikymppisiäkään. Alle 23 v eläkkeen kertyminen koskee reippaasti 80-luvun puolella syntyneitä, sama juttu toisessa. Plus äitiysloman/hoitovapaan aikana eläke kertyy sen mukaan kuin "palkka" olisi 700 euroa. Eli 1.5 % tuosta on reilun kympin per vuosi.....
Et voi verrata yksityisen puolen toimistoihmisen palkkaa sairaanhoitajan palkkaan. Yksityisellä ei ole mitään ylärajaa palkalle, luottohenkilö (sihteerikin voi olla) on voinut olla niin tärkeä että haluttu pitää talossa. peruspalkka ja lisät hyvinkin mahdollisia että yli 3000e.