Onko yleistä että lapset sekoilevat korkeassa kuumeessa?
Kysymys otsikossa.
Meillä kolme alle kouluikäistä ja kaikki kolme saavat korkeassa kuumeessa jonkinlaisia sekoilu-kohtauksia. Näkevät harhoja, huutavat itkevät, puhuvat sekavia...
Kommentit (11)
Kyllä just meinasin saada itse sydärin kun 9v heräsi huutamaan puoliunissaan sekavia. On korkeassa kuumeessa.
Minä muistan vieläkin ne harhat, joita oli lapsena kuumeessa. Objektit vaikuttivat olevan kaukana ja sitten näkyi silmissä geometrisia kuvioita.
Minulla ainakin oli. Ala-asteella 80-luvulla sain jonkun kuumetaudin, jota kutsuttiin aasialaiseksi. Kuumeen ollessa korkeimmillaan puhuin unissani sekavia, ja se jatkui vielä jonkin aikaa, vaikka äitini sai minut hereille. Näin outoja painajaisia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Onkohan nämä kuumehörhöilyt ja yölliset kauhukohtaukset (niitäkin saavat välillä) yhteydessä jotenkin psyykkeeseen/mielenterveyteen. Ennakoiko ne mahdollisia mielenterveysonglemia aikuisena? En tiedä onko ihan hullu ajatus...tulee vain mietittyä kaikkea kun väsyneenä herään öisin lasten huutokohtauksiin :(
Meidän pieni ylivilkas nepsyoletettu on erityisen järkevä ja seesteinen kovassa kuumeessa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä kuumehörhöilyt ja yölliset kauhukohtaukset (niitäkin saavat välillä) yhteydessä jotenkin psyykkeeseen/mielenterveyteen. Ennakoiko ne mahdollisia mielenterveysonglemia aikuisena? En tiedä onko ihan hullu ajatus...tulee vain mietittyä kaikkea kun väsyneenä herään öisin lasten huutokohtauksiin :(
Onkohan tätä edes koskaan tutkittu!! Uskon että ei...
On normaalia. Ei kuitenkaan ole enää normaalia, että lapsen kuumeen annetaan nousta haroja aiheuttavaksi. Lapselle tulee antaa kuumetta alentavaa lääkettä, eikä vaan katsella hourailevaa pikkuista.
Meidän eskoispoika kyllä puhui sekavia ja vaelteli meidän huoneessen kantaen jotain irtopatjaa. Jutut on jääneet elämään vitsinä. Silloin kun kuume nousee se on lapsilla hyvn tavallista. Kuumeen nousu " rasittaa " aivoja. ei se ole missään tekmisissä eikä liity mielenterveyteen .Hän on ihan terve aikuinen vaativassa työssä ja opiskellut pitkälle. Myös hänen lapsensa näkee harhoja kuumeen noustessa. Mutta on terve lukolainen.
Antakaa niille riittävästi kuumetta alentavaa lääkettä...
Joo, on. Mulla oli joskus penskana 41 astetta kuumetta ja näin aika outoja juttuja. Mm. huone näytti ja tuntui pyörteeltä, joka pyörii kokoajan nopeammin ja välillä se kääntyi ylösalaisin. Huusin kauhuissani mutsille, että tulee ottamaan kiinni, kun mä putoan. Huonekalut ja esineet näyttivät välillä tosi pieniltä ja välillä tosi isoilta. En oo pahimmissa painajaisissakaan nähnyt vastaavaa.
Kyllä. Tuttua on. Muistan, kun tyttäremme käyttäytyi kuin riivattu keskellä yötä kuumehouruissaan. Oikeasti olin melkein soittamassa jo manaajaa paikalle, kun en voinut uskoa sitä hetkeä todeksi.