Äitini, 65v, tavallinen toimistotyöläinen, saa noin 3000 euron eläkettä. Jos jatkan itse 69-vuotiaaksi, saan eläkettä 1700 euroa.
Äitini on ollut keskituloinen koko ikänsä. Äitiyslomia ei pitänyt ja töissä on ollut aina. Minä olin 7 vuotta kotiäitinä, osin pakostakin, koska en saanut töitä valmistumisen jälkeen viiteen vuoteen. Oli siis taloudellisesti ajateltuna virhe hankkia lapset opiskeluaikana, kun vastavalmistuneena työkokemuksettomana ei saanut mitään töitä moneen vuoteen.
No, viimeisimmästä äitiyslomasta on jo 14 vuotta. Laskin eilen työeläkeotteeni. Jos jään 69-vuotiaana eläkkeelle, saan naurettavat 1700 euroa eläkettä. Tämänhetkinen bruttopalkkani on 3100 euroa. Äitini ei takuulla ole saanut tällaista palkkaa minun iässäni.
Äiti jaksaa nalkuttaa siitä, miten me ollaan synnytty kultalusikka suussa. Musta ei kyllä tunnu siltä.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Mistä nämä kaikki höpöhöpö-kommentit kumpuavat? Ihan faktaa, äidilläni ei ole MITÄÄN koulutusta takana, paitsi mikä lie kansakoulu? Tsupparista toimistohommiin ja niistä vaativimpiin hommiin. On nyt eläkkeellä ja saa eläkettä lähemmäs ton kolme tonnia. Ja mulle muistaa usein kuitenkin sanoa, että kun eläkkeellä on ja rahakin tiukassa... onpa tosiaan :)
Äitiyslomaa piti aikanaan sen 3kk, että kyllä töitä on ehtinyt tehdä. Eläkkeelle jäi 65veenä, olisi voinut jäädä pari vuotta aiemmin.
Oliko äitisi yksityisellä- vai julkisella sektorilla töissä? Mitä hänen tehtäviin kuuluihin.
Oliko toimistoapulainen, pääkirjanpitäjä vai mikä?
Miten eläke voi olla 3000€, kun tälläkin hetkellä palkka on 1600-2400€ toimistotehtävissä?
Iän perusteella äitisi on jäänyt työeläkkeelle reilut vuosi sitten.
Vai onko äitisi jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle jo aikaisemmin esim. työtapaturman tai ammattitaudin takia, jolloin eläkkeenmaksaja on työnantajien vakuutusyhtiö? Joka selittäisi eläkkeen suuruutta, tiettyyyn ikään asti.
Provohan tämä on. Sillä ei ole kauaa, kun kirjoitustyylistä päätellen ap. oli sama aloitus, silloin oli vain duunari-isä joka oli tehnyt vain hanttihommia ja eläke oli 3000€/kk.
Ja mikä ap. olisi tämän aloituksen pointti.
Eihän tätä kukaan usko, että eläke olisi suurempi kuin palkka.
Julkisella puolella 70-90 -luvuilla työskennelleillä nimenomaan on ollut jotain käsittämätöntä ne kertymät. Esim. opettajien asema on heikentynyt rajusti viime vuosina. Eläkeikä noussut reippaasti yli 5 v ja eläkekertymä heikentynyt rajusti.
Sama tietysti valtion puolella.
Äitisi on oikesti venäläinen myyrä tai muu salainen agentti.
Uskon, että monet näistä eläkejutuista on lobbausta. Mitkään tilastot eivät tue niitä. Ehkä joku ala on ollut poikkeus ja ennen oli hyviä pikkuhiljaa maksettavia lisäeläkkeitä.
Älkää usko lobbausta. En sano, etteikö eläkkeitä pitäisi muuttaa kaikilta. Mutta ne muuttuu niiltä köyhiltäkin. Joka oli vanha 80- luvulla, sai hyvän hoidon. Sekin kyllä riippuu kunnasta. Ajat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on ollut keskituloinen koko ikänsä. Äitiyslomia ei pitänyt ja töissä on ollut aina. Minä olin 7 vuotta kotiäitinä, osin pakostakin, koska en saanut töitä valmistumisen jälkeen viiteen vuoteen. Oli siis taloudellisesti ajateltuna virhe hankkia lapset opiskeluaikana, kun vastavalmistuneena työkokemuksettomana ei saanut mitään töitä moneen vuoteen.
No, viimeisimmästä äitiyslomasta on jo 14 vuotta. Laskin eilen työeläkeotteeni. Jos jään 69-vuotiaana eläkkeelle, saan naurettavat 1700 euroa eläkettä. Tämänhetkinen bruttopalkkani on 3100 euroa. Äitini ei takuulla ole saanut tällaista palkkaa minun iässäni.
Äiti jaksaa nalkuttaa siitä, miten me ollaan synnytty kultalusikka suussa. Musta ei kyllä tunnu siltä.
Ap, miksi valehtelet?! Olin itse keskituloinen koko ikäni, tein duunia liki 40 vuotta ja olin tuosta ajasta 3,5 vuotta kotona lasta hoitamassa ja työttömänä muutaman vuoden. Ja kaikesta tästä saan noin 1400 euroa eläkettä kuukaudessa! Keskituloinen ei vaan voi saada 3000 e/kk eläkettä. Mahdoton yhtälö.
Nykyiset eläkeläiset syövät meidänkin eväät. Nuoremmilla sukupolvilla ei ole vakituisia työpaikkoja ja jos on, eläkkeelle pääsee vasta 70-vuotiaana. Eli kiitos suuri ikäluokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700 euroa on ihan ok eläke. Takuueläkeläinen saa n. 700 euroa. Se on pieni eläke.
Ihan ok eläke, mutta harmittaa se, että vanhempani saavat pienemmillä tuloilla tuplaeläkkeen!
Ei tuo 1700 euroa ainoaksi eläketulokseni jää, pakkohan tässä on sivussa sijoittaa ja säästää vanhuutta varten.
ap
Jospa äidilläsi on ylimääräinen vap.eht.eläkevakuutus, jonka hän on itse maksanut ja sitä maksetaan muutaman vuoden tai nostetaan kerralla.
Tuollaisen 3000€ eläkkeensaajista on vain 4% kaikista eläkkeensaajista.
Olen äitisi ikäinen ja jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja takana on yhtäjaksoista työuraa 43v ja eläke on 1790€ brutto. Palkka viimeisen 20v aikana vaihteli 2800-4600€ ja sitä ennen alle 2600€.
Suurin osa naiseläkkeensaajista saa eläkettä alle 1400€/kk brutto.
Tämä on totta. Olen eläkkeelle juuri päässyt Sari sairaanhoitja ja lasten vuoksi ollu kotona 6 vuotta, kun ei ollut kotihoidontukiakaan, niin jäi ansiot vähäisiksi.
Eläkettä saan jjust 1400 brutto, joka on n 50% palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nämä kaikki höpöhöpö-kommentit kumpuavat? Ihan faktaa, äidilläni ei ole MITÄÄN koulutusta takana, paitsi mikä lie kansakoulu? Tsupparista toimistohommiin ja niistä vaativimpiin hommiin. On nyt eläkkeellä ja saa eläkettä lähemmäs ton kolme tonnia. Ja mulle muistaa usein kuitenkin sanoa, että kun eläkkeellä on ja rahakin tiukassa... onpa tosiaan :)
Äitiyslomaa piti aikanaan sen 3kk, että kyllä töitä on ehtinyt tehdä. Eläkkeelle jäi 65veenä, olisi voinut jäädä pari vuotta aiemmin.
Oliko äitisi yksityisellä- vai julkisella sektorilla töissä? Mitä hänen tehtäviin kuuluihin.
Oliko toimistoapulainen, pääkirjanpitäjä vai mikä?Miten eläke voi olla 3000€, kun tälläkin hetkellä palkka on 1600-2400€ toimistotehtävissä?
Vai onko äitisi jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle jo aikaisemmin esim. työtapaturman tai ammattitaudin takia, jolloin eläkkeenmaksaja on työnantajien vakuutusyhtiö? Joka selittäisi eläkkeen suuruutta, tiettyyyn ikään asti.
Yksityisellä oli koko työikänsä, ei kait julkisella liksat kovinkaan hyvät ole? Kuten kirjoitin, toimistohommista pääsi parempiin hommiin, eli ei tosiaan mikään toimistoapulainen :D
Iän perusteella... Minkä tai kenen iän perusteella äitini on jäänyt eläkkeelle reilut vuosi sitten?
Vierailija kirjoitti:
Nyt faktaa:
- Äitini peruskoulun opettaja, työvuosia 33, jäi eläkkeelle 61-vuotiaana. Eläke 3180 Euroa/kk
- Isäni lukion opettaja, työvuosia 34, jäi eläkkeelle 63-vuotiaana, eläke 3310 Euroa/kkJa nämä näin ihan kuukausi sitten. Heidän kaikilla opetutuilla on yli 3000 eläke paitsi luokanopettajilla jää monilla tuonne 2600-2700 Euron tasolle.
Voi olla näin kuukausi sitten , mutta minä vuonna jäivät eläkkeelle ?
Oli mun 90-luvun alussa eläköityneen isänikin eläke n.3200 , minä en enää noihin summiin päässyt n.40 vuoden työnteolla. Jouduin tyytymään 2400.
Ja tiedoksi ainakin valtion palveluksesta tehdään eläkkeeseen joku tasaus = vähennys. Omalla kohdallani tämä oli 2017 vajaa 300e .
Huomaako kukaan muu miten tällä palstalla yriteään väittää onnettomilla pohjatiedoilla ihan poskettomia eläkkeitä... ja sitten osa vielä uskoo näitä tavallisen toimistotyöntekijän 3000 € eläkkeitä.... 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko toimistoapulainen, pääkirjanpitäjä vai mikä?Miten eläke voi olla 3000€, kun tälläkin hetkellä palkka on 1600-2400€ toimistotehtävissä?
Yksityisellä oli koko työikänsä, ei kait julkisella liksat kovinkaan hyvät ole? Kuten kirjoitin, toimistohommista pääsi parempiin hommiin, eli ei tosiaan mikään toimistoapulainen :D
Iän perusteella... Minkä tai kenen iän perusteella äitini on jäänyt eläkkeelle reilut vuosi sitten?
Kannattaa provota vain sellaisista aiheista, jotka tuntee... toimiston sihteerihommat ovat naisten matalapalkka-aloja... myös yksityisellä puolella 🙄
Vierailija kirjoitti:
Suuria eläkkeitä ihmettelevät niin tässä syy.
Lakisääteinen kunnallinen eläketurva tuli voimaan 1.7.1964. Kunnallinen eläketurva sisälsi perus- ja lisäeläketurvan. Peruseläkettä karttui 2 prosenttia vuotta kohti ja lisäeläkettä 0,2 prosenttia vuotta kohti. Eli jos on tehnyt koko ikänsä kunnalle töitä, niin eläke voi olla korkea pienellä palkalla.
Suurille ikäluokille junailtu ns. superkarttuma poistui vasta vähän aikaa sitten. Se nosti eläkettä todella paljon jos jatkoi töissä pidempään. Appiukko jäi vahtimestarin hommista eläkkeelle 67-vuotiaana ja bruttoeläkkeensä on myös noin 3000€/kk.
Täällä moni nyt peilaa ap:n juttua siihen mitä itselle on ekäkeiässä tulossa, mutta nykyeläkeläisten eläkkeet ovat määräytyneet ”hieman” anteliaammaan kaavan mukaan. Tyyliin yksi euro sisään ja neljä euroa ulos. Minä uskon ap:n jutun.
Mäkin muistelen kuuleeni, että yläasteell aineenopettajana työskennellyt äitini sai yli 3000 euron eläkettä. Verrattiin tuloja, kun olin vastavalmistunut, ja äiti voitti. Ilman tätä ketjua olisin luullut kuvitelleeni asian, mutt täälla oli muitakin eläkeläisopettajien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Isäni toimi kiinteistöhuoltaja kaupungilla. Hän saa myös 3000€ eläkettä.
Syynä kunta-alan eläkekorotus.Tämä on jo turhan paksua.
Kiinteistönhuoltajalla on voinut olla yllättävän korkea palkka ja lisät. On voinut saada likaisen työn lisää, työkalukorvausta, korkean paikan lisää jne. Niitä kuule riitti ennen vanhaan. Lisäksi hälytysrahat, päivystykset jne. Tiedän jotain kaupungin palkoista ja kiinteistöpuolella palkka saattaa olla perusjantterilla n. 2700 + lisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa provota vain sellaisista aiheista, jotka tuntee... toimiston sihteerihommat ovat naisten matalapalkka-aloja... myös yksityisellä puolella 🙄
En keksi mitään syytä provota, mutta ei sun tarvitse uskoa, kirjoitin ihan selkeästi, että ei koulutusta, aloitti tsupparista toimistohommiin ja siitä eteenpäin vaativampiin töihin. Mulla on sentään jonkinlainen koulutus ja teen ns sihteerinhommia, liksa on 3300, yksityisellä. Olen alle 50v. Koulutukseni ei kuitenkaan ole mikään sihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuria eläkkeitä ihmettelevät niin tässä syy.
Lakisääteinen kunnallinen eläketurva tuli voimaan 1.7.1964. Kunnallinen eläketurva sisälsi perus- ja lisäeläketurvan. Peruseläkettä karttui 2 prosenttia vuotta kohti ja lisäeläkettä 0,2 prosenttia vuotta kohti. Eli jos on tehnyt koko ikänsä kunnalle töitä, niin eläke voi olla korkea pienellä palkalla.Suurille ikäluokille junailtu ns. superkarttuma poistui vasta vähän aikaa sitten. Se nosti eläkettä todella paljon jos jatkoi töissä pidempään. Appiukko jäi vahtimestarin hommista eläkkeelle 67-vuotiaana ja bruttoeläkkeensä on myös noin 3000€/kk.
Täällä moni nyt peilaa ap:n juttua siihen mitä itselle on ekäkeiässä tulossa, mutta nykyeläkeläisten eläkkeet ovat määräytyneet ”hieman” anteliaammaan kaavan mukaan. Tyyliin yksi euro sisään ja neljä euroa ulos. Minä uskon ap:n jutun.
Ja ilman Paavo Lipposen hallituksen junailemaa taitettua indeksiä suuret ikäluokat söisivät nykyistäkin enemmän tulevien sukupolvien eväitä. Taitetusta indeksistä EI saa luopua!
Tavallinen toimistotyöläinen ei todellakaan saa 3000 euron eläkettä. Itse erikoissairaanhoitajan vanhanmallinen koulutus ja palkka oli n 2900 euroa/kk. Töitä tein yli 40 vuotta, mutta alkuvuodet eivät oikeuta eläkkeeseen. Kaksi äitiyslomaa. Nyt eläkkeellä n 1650 E/kk, josta vero, netto n 1350 E/kk. Plus korotus 1.1.2019 41 E/kk. Saako leskeneläkettä, voiko edes joku vapaaehtoinen lisäeläke olla noin suuri lisä siihen peruseläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään syytä provota, mutta ei sun tarvitse uskoa, kirjoitin ihan selkeästi, että ei koulutusta, aloitti tsupparista toimistohommiin ja siitä eteenpäin vaativampiin töihin. Mulla on sentään jonkinlainen koulutus ja teen ns sihteerinhommia, liksa on 3300, yksityisellä. Olen alle 50v. Koulutukseni ei kuitenkaan ole mikään sihteeri.
Ja jäi eläkkeelle 65veenä ei jo 63, eli vikat vuodet kerrytti eläkettään vielä enemmän.
Mä olen viiskymppinen toimistoduunari, eläke-ennuste 68 veenä n. 1700. Äitiyslomia ja hoitovapaata viettänyt 22 kuukautta, eli vajaa kaksi vuotta. Mies piti meillä loput.
Yritän tässä säästellä jotain vanhuuden päiviä kohti. Äitilläsi on ollut hyvä palkka!
Mun mutsi sai 2008 eläkkeelle jäädessään eläkettä 1400 euroa/kk ja sillä sentään oli loppuvaiheessa sama palkka kuin mulla nyt. Mun eläke-ennuste eläkkeellä jäämisestä 65 veenä on jotain samaa luokkaa kuin mutsin vuoden 2008 eläke. Kyllä vi----aa. Painan duunia jotain 15-18 vuotta enkä pääse sen paremmalle tasolle.
Kyllä ne vanhemmat sukupolvet on saaneet sen kultalusikan.....meiltä nuoremmilta on leikattu ja rajusti!