Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini, 65v, tavallinen toimistotyöläinen, saa noin 3000 euron eläkettä. Jos jatkan itse 69-vuotiaaksi, saan eläkettä 1700 euroa.

Vierailija
05.02.2019 |

Äitini on ollut keskituloinen koko ikänsä. Äitiyslomia ei pitänyt ja töissä on ollut aina. Minä olin 7 vuotta kotiäitinä, osin pakostakin, koska en saanut töitä valmistumisen jälkeen viiteen vuoteen. Oli siis taloudellisesti ajateltuna virhe hankkia lapset opiskeluaikana, kun vastavalmistuneena työkokemuksettomana ei saanut mitään töitä moneen vuoteen.

No, viimeisimmästä äitiyslomasta on jo 14 vuotta. Laskin eilen työeläkeotteeni. Jos jään 69-vuotiaana eläkkeelle, saan naurettavat 1700 euroa eläkettä. Tämänhetkinen bruttopalkkani on 3100 euroa. Äitini ei takuulla ole saanut tällaista palkkaa minun iässäni.

Äiti jaksaa nalkuttaa siitä, miten me ollaan synnytty kultalusikka suussa. Musta ei kyllä tunnu siltä.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kunnalla tietyn ikäiset saivat valita ottavatko uuden vai vanhan eläkesysteemin. Sekin vaikutti kertymään.

Vierailija
62/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän KELAn tilasto ole aikas luotettava. Jokainen voi käydä Kelan sivuilta katsomassa. Tässä koko tilasto:

Aika    Eläkkeen suuruusluokka

Saajat

2017-12    Yhteensä    1 585 582    

Alle 400                 73 162    

400-599                 29 969    

600-799                  154 650    

800-999                 158 167    

1000-1199             212 637    

1200-1599             338 035    

1600-2599             449 067    

2600-                     169 895    

En ihan luotaisiin Kelan tilastoihin.

https://www.etk.fi/wp-content/uploads/tilasto-suomen-elakkeensaajista-2…

Katso sivu 89

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla nuori äiti. oot jo 45 tjsp. vaikka sun äiti 65 v. Mun äiti on  yli 70 ja olen ite 35 vuotta 

Voi hyvänen aika taas, olen 64-vuotias, tyttäreni täyttää kesällä 40 vuotta!

Minä en ole edes nuori ensisynnyttäjä, olinha jo 24-vuotias, kun tyttäreni sain. Minulla on paljon kavereita, jotka ovat saaneet esikoisensa paljon nuorempana.

Vierailija
64/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 3 lasta opiskelujen aikana ja valmistuin vuotta myöhemmin, kuin mieheni.

Kävimme vuoron perään luennoilla. Toisella oli nauhuri mukana ja nauhoitti tunnin ja toisinpäin . Lapset heti päiväkotiin, alle vuoden ikäisinä.

Appivanhemmat olivat paljon avuksi ja yhden kerran, kun emme saaneet apua, proffa järkkäri minulle toisen valvojan. Valvoja oli esikoisen kanssa ja sain rauhassa tehdä tentin.

Lapsi nro 4 syntyi, kun olin ollut vuoden töissä.

Tällöin kaikki kirkastui päässä. Olimme saaneet edullisen opiskelija-asunnon, perheasunnon. Olimme kummatkin miehen kanssa kesät töissä, tulot olivat niin pienet, kaikki hoitomaksut olivat 0 euroa.

Lasten vaatteet, tarvikkeet jne ostettiin käytettyinä, tai saatiin.

3 ensimmäistä lasta ovat kaikki tyttöjä ja kaikki vaatteet, vaunut jne oli myyty jo, kunnes tuli yllätysraskaus ja poika. Kuopuksen vauva-aikaan tehdyt ostokset maksoivat enemmän, kuin 3.n tytön yhteensä.

Mies suoritti vielä intin, kun esikoinen syntyi, valtio maksoi sen ajan vuokrankin.

Kun hain työpaikkaa, oli helppo sanoa olen valmistunut suunnitellussa ajassa, lapset tehty ja en ollut kertaakaan poissa luennoilta lapsen sairastumisen jälkeen.

Yllätys sitten tapahtui, kun tuli lapsi nro 4, mutta työpaikassa suhtauduttiin asiaan hyvin ja lopulta olin kotona 2 vuotta, joka helpotti paljon tyttöjen kanssa.

Ainoa huono puoli, mikä tässä puolessa oli, on asunnon oston summa . Appivanhempani ehdottomasti vaativat meidän ostavan omistusasunnon ja jouduimme muuttamaan pois halvasta opiskelija-asunnosta. Koska lapsia oli silloin 3, ostimme 5 h ja kk ja lähes kokonaan lainalla. Appivanhemmat takasivat lainan.

Taloudellisesti todella fiksu veto oli saada lapset opiskeluiden ohella.

Vierailija
65/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiittäkää vanhempiemme sukupolvea, joka ei ollut valmis nostamaan eläkemaksuja. Se kun oli VÄÄRIN.

...Se on ihan ok, että nykyiset alle 45 -vuotiaat maksavat heidän elämisensä. ::)

Meillä  on tällä hetkellä rahastoissa niin paljon eläkevaroja, että kaikki työeläkkeet ennen vuotta 1956 syntyneille voidaan maksaa sieltä. Kerrytät tällä hetkellä eläkkeellä vielä olemattomien eläkkeitä, et jo eläkeläisten.

Sen sijaan ns. takuueläke, joka maksetaan verovaroista, on isompi ongelma. Meillä on satoja tuhansia elämäntapatyöttömiä, jotka eivät maksa eläkemaksuja, mutta tuleva saamaan noin 1000 e/kk veronmaksajilta.

Suurin osa nykyisten työikäisten eläkemaksuista menee nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin. Rahastoista joudutaan syömään lisää.  Tuo on eläkeläisten vaalipropagandaa, että ovat muka omat eläkkeensä maksaneet. Eivät ole! Erityisesti sen tähden kun aikaisemmin eläkemaksut olivat niin pieniä. 

Järkeeni ei käy, miten eläkeläinen joka on maksanut mitättömiä eläkemaksuja ilkeääkin väittää maksaneensa yli 500 000 euroa itselleen eläkettä (helposti menee tuon verran jos vähänkään iäkkäämmäksi elää). Ilmeisesti maksuilla on ollut joku 1000 % tuotto sijoituksissa?

Vierailija
66/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 500 000 euroa eläkkeitä maksuun on alikanttiin. Jos otetaan tuo 2600 euroa eläkkeeksi mikä monella on. Ja sitten vaikkapa opettaja tai joku muu joka on päässyt jo 60-vuotiaana eläkkeelle. Helposti tulee 25 vuotta eläkkeellä oloa. Tuosta tulee sellaiset rapsat 780 000 euroa. Ja iso osa tästä valtion budjetista - koska julkisen puolen eläke eikä rahastoitu riittävästi etukäteen......

Vierailija
67/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa työeläkeotteeni ja arvioidun eläkekertymän.

Tavoite-eläkeikäni on 68 vuotta ja 4 kuukautta.

Lähden katsomaan mielekkäämpiä työpaikkoja, koska nyt alkoi ahdistaa jos kuvittelen vielä yli kaksikymmentä vuotta istuvani tässä toimistossa.

Vierailija
68/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava palkka on ollut äidilläsi, tuolla "tavallisella toimistotyöläisellä". Katson itse olleeni hyvinkin tavallinen toimistotyöläinen 46 vuotta ja nyt saan NETTONA hiukan alle 1400 euroa kuussa sitä vanhuuseläkettä. Olisi pitänyt katsoa, missä niitä "tavallisia toimistotöitä" tekee - ilmeisesti.

Jos tämä oli provo, tarkoituksena usuttaa nuoret meidän vanhojen - eläkkerahoissa kieriskelevien - kimppuun, ehkä onnistui. En jaksa lukea koko ketjua, koska muuttokiireet.

Vierailija
69/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava palkka on ollut äidilläsi, tuolla "tavallisella toimistotyöläisellä". Katson itse olleeni hyvinkin tavallinen toimistotyöläinen 46 vuotta ja nyt saan NETTONA hiukan alle 1400 euroa kuussa sitä vanhuuseläkettä. Olisi pitänyt katsoa, missä niitä "tavallisia toimistotöitä" tekee - ilmeisesti.

Jos tämä oli provo, tarkoituksena usuttaa nuoret meidän vanhojen - eläkkerahoissa kieriskelevien - kimppuun, ehkä onnistui. En jaksa lukea koko ketjua, koska muuttokiireet.

Lisään vielä, että olin todellakin kunnalla töissä ja eläkkeen maksaa Keva.  Että ei me nyt ihan hirveitä verenimijöitä kuitenkaan olla. Muistelen kyllä hatarasti, että aikoinaan nuoren päästessäni kaupungin töihin, oli kyllä jotain puhetta, että eläke-edut olisivat olleet silloin paremmat kuin yksityisellä. Tämä siis 70-luvulla. Se nyt ei kovin kiinnostanut parikympistä likkaa silloin. 

Vierailija
70/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpö höpö. .

ei tavallinen toimistotyyppi tuollaisia eläkkeitä saa. Äidilläni on yliopistokoulutus, hyväpalkkainen duuni ollut ja eläke noin 2400 euroa. Palkka oli ennen eläkettä 4600. En ole kade.

Vierailija
71/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keva voi maksaakin kun valtio/kunta ollut palkanmaksaja. Palkkajohtaja tässä maassa ovat valtio ja kunta. Helppo kupata veronmaksajilta. Röyhkeää. Eläkkeet laskettu eti tavalla kuin esim. Ilmarisella. Ja ei mitään pelkoa potkuista koskaan. Kevan sivuilla ei edes ollut käsitettä lomautus jossakin vaiheessa.

Vierailija
72/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ja kunta leikkivät rikasta ja helppoahan se oli. Raha tuli taivaasta ja varsinkin yksityiseen verrattuna eläkkeet huomattavasti suurempia pilipali-työstä.

Vierailija
73/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nämä kaikki höpöhöpö-kommentit kumpuavat? Ihan faktaa, äidilläni ei ole MITÄÄN koulutusta takana, paitsi mikä lie kansakoulu? Tsupparista toimistohommiin ja niistä vaativimpiin hommiin. On nyt eläkkeellä ja saa eläkettä lähemmäs ton kolme tonnia. Ja mulle muistaa usein kuitenkin sanoa, että kun eläkkeellä on ja rahakin tiukassa... onpa tosiaan :) 

Äitiyslomaa piti aikanaan sen 3kk, että kyllä töitä on ehtinyt tehdä. Eläkkeelle jäi 65veenä, olisi voinut jäädä pari vuotta aiemmin.

Vierailija
74/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt faktaa:

- Äitini peruskoulun opettaja, työvuosia 33, jäi eläkkeelle 61-vuotiaana. Eläke 3180 Euroa/kk

- Isäni lukion opettaja, työvuosia 34, jäi eläkkeelle 63-vuotiaana, eläke 3310 Euroa/kk

Ja nämä näin ihan kuukausi sitten. Heidän kaikilla opetutuilla on yli 3000 eläke paitsi luokanopettajilla jää monilla tuonne 2600-2700 Euron tasolle.

Vierailija
75/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt faktaa:

- Äitini peruskoulun opettaja, työvuosia 33, jäi eläkkeelle 61-vuotiaana. Eläke 3180 Euroa/kk

- Isäni lukion opettaja, työvuosia 34, jäi eläkkeelle 63-vuotiaana, eläke 3310 Euroa/kk

Ja nämä näin ihan kuukausi sitten. Heidän kaikilla opetutuilla on yli 3000 eläke paitsi luokanopettajilla jää monilla tuonne 2600-2700 Euron tasolle.

Olen yläkoulun ja lukion aineenope ja joudun tekemään töitä tuolla summalla, minkä vanhempasi saa eläkettä! Aivan älytöntä.

Vierailija
76/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen viisikymppinen asiantuntija esimiestehtävissä kunnalla, ja viimeksi kun katsoin, eläkeikäni on 67 ja eläkettä näköjään luvassa 2100 euroa. Ettei tämä ole vain nuorten aikuisten tilanne.

Vierailija
77/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Isäni toimi kiinteistöhuoltaja kaupungilla. Hän saa myös 3000€ eläkettä.

Syynä kunta-alan eläkekorotus.

Tämä on jo turhan paksua.

Vierailija
78/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Isäni toimi kiinteistöhuoltaja kaupungilla. Hän saa myös 3000€ eläkettä.

Syynä kunta-alan eläkekorotus.

Tämä on jo turhan paksua.

Asuttiin isän työpisteen yläkerrassa. Samassa kerrostalossa joka kuului hän työalueeseen. Teki kaikki ilta- ja viikonloppupäivystys mitä oli mahdollista. Helppoa työtä kun asui työpaikalla.

Vierailija
79/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä oleva insinööri. Viimeisten vuosien ansiot noin 4000 euroa. Ikää nyt 69v. Eläke 1800 brutto.

Keskieläke on Suomessa reilu 1600 brutto, mediaani reilu 1400 brutto. 

Vierailija
80/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko eläkkeessä on vapaaehtoinen osuus (itse tai työnantajan maksamana) tai äitisi saa oman eläkkeensä päälle leskeneläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi