Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini, 65v, tavallinen toimistotyöläinen, saa noin 3000 euron eläkettä. Jos jatkan itse 69-vuotiaaksi, saan eläkettä 1700 euroa.

Vierailija
05.02.2019 |

Äitini on ollut keskituloinen koko ikänsä. Äitiyslomia ei pitänyt ja töissä on ollut aina. Minä olin 7 vuotta kotiäitinä, osin pakostakin, koska en saanut töitä valmistumisen jälkeen viiteen vuoteen. Oli siis taloudellisesti ajateltuna virhe hankkia lapset opiskeluaikana, kun vastavalmistuneena työkokemuksettomana ei saanut mitään töitä moneen vuoteen.

No, viimeisimmästä äitiyslomasta on jo 14 vuotta. Laskin eilen työeläkeotteeni. Jos jään 69-vuotiaana eläkkeelle, saan naurettavat 1700 euroa eläkettä. Tämänhetkinen bruttopalkkani on 3100 euroa. Äitini ei takuulla ole saanut tällaista palkkaa minun iässäni.

Äiti jaksaa nalkuttaa siitä, miten me ollaan synnytty kultalusikka suussa. Musta ei kyllä tunnu siltä.

Kommentit (176)

Vierailija
1/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi ei ole ollut ihan tavallinen toimistotyöläinen, koska tuota eläkettä varten hänen on pitänyt tienata noin 60 000 e/v 40 vuoden ajan.

Adoptiolapsesta ei äitiyslomaa aikanaan saanut, se on totta. Missä iässä tulit tuohon perheeseen?

Vierailija
2/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700 euroa on ihan ok eläke. Takuueläkeläinen saa n. 700 euroa. Se on pieni eläke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi ei ole ollut ihan tavallinen toimistotyöläinen, koska tuota eläkettä varten hänen on pitänyt tienata noin 60 000 e/v 40 vuoden ajan.

Adoptiolapsesta ei äitiyslomaa aikanaan saanut, se on totta. Missä iässä tulit tuohon perheeseen?

Äitini on ollut ihan tavallisessa opistossa toimistotyössä, ei johtavassa asemassa. Viimeisimmät palkat ennen eläkkeelle jäämistään oli ihan vähän yli 4000 euroa. Ei todellakaan ole saanut 60 000 euroa vuodessa ikinä. Noin 50 000 euroa viimeisimpinä työvuosinaan.

Meitä lapsia on kolme ja kaikki ihan itse synnytetty, ei adoptoituja. Tarkoitin, ettei äiti pitänyt mitään pitkiä äitiyslomia, vaan ne, mitä silloin 70-luvun lopussa oli. Itselläni erona äitiini on pitkä kotonaolojakso. Mutta ei senkään pitäisi näin paljoa vaikuttaa!

ap

Vierailija
4/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti saa myös noin 3000 eläkettä. On tai oli lukion äidinkielenopettaja. Ei ole koskaan saanut 60 000 euroa vuodessa.

Vierailija
5/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillasi on sitten aikanaan paljon huonompi eläke. Maksajat alkavat loppua.

Vierailija
6/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1700 euroa on ihan ok eläke. Takuueläkeläinen saa n. 700 euroa. Se on pieni eläke.

Ihan ok eläke, mutta harmittaa se, että vanhempani saavat pienemmillä tuloilla tuplaeläkkeen!

Ei tuo 1700 euroa ainoaksi eläketulokseni jää, pakkohan tässä on sivussa sijoittaa ja säästää vanhuutta varten.

ap

Vierailija
7/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli tavallinen toimistotyöntekijä ja saa eläkettä alle 1700 euroa bruttona. Oma palkkani on 2500 euroa brutto, koulutus alempi korkeakoulututkinto ja ikää kohta 50 v. Heikolta näyttää oma tuleva eläke.

Vierailija
8/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillasi on sitten aikanaan paljon huonompi eläke. Maksajat alkavat loppua.

Siksi varmaan nyt puhutaan niin järkyttävän paljon kansalaisten sijoittamisesta ja säästämisestä? Tulevilla polvilla ei ole eläkkeitä ollenkaan, kaikki vanhuuden ajan tulot on pitänyt itse sijoittaa ja säästää.

Vierailija
9/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oma äitini paasasi viime kerralla siitä, miten nykajan pullamössösukupolvelle ei työ kelpaa ja sitten itketään eläkkeiden perään. He ovat "vain menneet töihin" ja edenneet pikku hiljaa parempiin töihin ja isompiin vastuutehtäviin. 

Heille ei mene mitenkään kaaliin se, ettei mihinkään enää "mennä töihin", vaan monella alalla samaa työpaikkaa saattaa hakea kymmeniä ja satoja työnhakijoita. Eikä eteneminen ole mikään itsestäänselvä juttu.

Äitikin on "vain mennyt" ministeriöön ensin johonkin pilipalihommaan, siitä sitten edennyt toimistotöihin ja siitä koulutuksen jälkeen isompiin hommiin. KUKAAN nykypäivänä ei voi mennä mihinkään ministeriöön ihan vain oveen koputtamaan ja kyselemään mitä tahansa töitä. Kahvinkeittäjäsihteeriksikin ministeriöihin hakee 250 maisterikoulutuksen saanutta henkilöä. Oikeastaan kahvinkeittäjiä ei enää edes ole, vaan toimistosihteeri tekee todella vaativia töitä JA keittää ne kahvit.

Vierailija
10/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni oli n.5000 euron palkka kaupungin juristina. Eläkkeelle hän jäi juuri 66 vuotiaana ja eläke on 2880€.

Jos äidilläsi on 3000 euron eläke, on hänen täytynyt tienata ainakin 6000€/kk.

Vierailija
11/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Isäni toimi kiinteistöhuoltaja kaupungilla. Hän saa myös 3000€ eläkettä.

Syynä kunta-alan eläkekorotus.

Vierailija
12/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on ollut ihan tavallisessa opistossa toimistotyössä, ei johtavassa asemassa. Viimeisimmät palkat ennen eläkkeelle jäämistään oli ihan vähän yli 4000 euroa. Ei todellakaan ole saanut 60 000 euroa vuodessa ikinä. Noin 50 000 euroa viimeisimpinä työvuosinaan.

Meitä lapsia on kolme ja kaikki ihan itse synnytetty, ei adoptoituja. Tarkoitin, ettei äiti pitänyt mitään pitkiä äitiyslomia, vaan ne, mitä silloin 70-luvun lopussa oli. Itselläni erona äitiini on pitkä kotonaolojakso. Mutta ei senkään pitäisi näin paljoa vaikuttaa!

ap

Ei kyllä pidä paikkaansa:)

Itse olen ollut kansainvälisissä yrityksissä mm johdon assistenttina ja asiantuntijana alle 4000€ palkalla (ja silti ansainnut paremmin kuin monet kollegat vastaavassa työssä). Esim 10 vuotta sitten palkat oli huomattavasti alemmat toimistotöissä. Office-managerina tai travel-managereina pääsi juuri ja juuri 4000 euroon/kk. Ja tosiaan olisi pitänyt tienata tuo summa jo 40 vuotta - esim v 79 saattoi toimitusjohtaja tienata 10 000 markkaa /kk, v 90  toimistoduunari vastuullisessakin tehtävässä 5000 mk (euroina siis 1600 ja 830). 

Vierailija
13/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok eläke, mutta harmittaa se, että vanhempani saavat pienemmillä tuloilla tuplaeläkkeen!

Ei tuo 1700 euroa ainoaksi eläketulokseni jää, pakkohan tässä on sivussa sijoittaa ja säästää vanhuutta varten.

ap

Jospa äidilläsi on ylimääräinen vap.eht.eläkevakuutus, jonka hän on itse maksanut ja sitä maksetaan muutaman vuoden tai nostetaan kerralla.

Tuollaisen 3000€ eläkkeensaajista on vain 4% kaikista eläkkeensaajista.

Olen äitisi ikäinen ja jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja takana on yhtäjaksoista työuraa 43v ja eläke on 1790€ brutto. Palkka viimeisen 20v aikana vaihteli 2800-4600€ ja sitä ennen alle 2600€.

Suurin osa naiseläkkeensaajista saa eläkettä alle 1400€/kk brutto.

Vierailija
14/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten? Keskimääräinen eläke on n.1800 €.

Vaatikaa lisää palkkaa, älkääkä täällä valittako. Palkasta se eläke kertyy.

Itse jään eläkkeelle vuoden päästä, työvuosia 52, ikää 68 ja tuleva eläke n. 2250. Niistä kuudesta ensimmäisestä vuodesta ei kertynyt eläkettä. Teille kertyy jokaisesta vuodesta.

Vierailija
15/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tavallinen toimistotyöläinen" ei varmasti saa 3 000 euron eläkettä.

Olen itse ihan oikeasti tavallinen toimistotyöläinen, nyt 64-vuotias ja jäämässä lähiaikoina eläkkeelle. Eläkkeeni tulee olemaan noin 1 350 euroa kuussa.

Ja minäkään en ole koskaan pitänyt äitiyslomia, ihan oikeasti, syystä siitä, että olen lapseton vanhapiika. Olen ollut töissä koko ikäni lukuun ottamatta yhtä puolen vuoden työttömyysjaksoa.

Vierailija
16/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi elää 100-vuotiaaksi, on se melkoinen haaste Suomen taloudelle. On kestämätöntä, että ihmisille maksetaan isoja eläkkeitä vuosikymmenten ajan. Ja miksi suret omaa eläkettäsi. Tulet saamaan ison perinnön, jolla sitten pärjäät. Ei kai äitisi kolmea tonnia kuussa saa tuhlattua, kun asunnot ja mökitkin on kaiketi jo maksettu.

Vierailija
17/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt joku ei täsmää. Toimisto työntekijän palkka on 1600-2300€/kk, kirjanpitäjä 2400-2600€, palkanlaskija 2000-2300€/kk

Ja 4000€/kk palkkaan vaaditaan jo asiantuntijatehtäviä, esimiestehtäviä, johtoryhmään kuulumista jne.

Vierailija
18/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sula mahdottomuus saada yhtä suurta eläkettä kuin palkka oli. Työeläkkeet ja työeläkekertumät on säntillisesti dokumentoitu.

Jos saa 3000 euron eläkkeen, on palkan täytynyt olla suurimman osan työuraa n.6000€/kk.

Joillakin on säästettynä oma lisäeläke. Sen voi ottaa vaikka kolmen vuoden aikana ja voi olla montakin tuhatta euroa, mutta sitä ei saa sotkea lakisääteiseen työeläkkeeseen.

Vierailija
19/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt joku ei täsmää. Toimisto työntekijän palkka on 1600-2300€/kk, kirjanpitäjä 2400-2600€, palkanlaskija 2000-2300€/kk

Ja 4000€/kk palkkaan vaaditaan jo asiantuntijatehtäviä, esimiestehtäviä, johtoryhmään kuulumista jne.

Mä olen opintosihteeri yksityisessä oppilaitoksessa ja tienaan 3200 euroa ammattikorkeakoulututkinnolla. Ei ole mitään esimiestehtäviä, eikä todellakaan mitään asiantuntijatehtäviä. Leppoista työtä, kun nytkin on aikaa palstailla kopiointiurakoiden välillä :)

Vierailija
20/176 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoa voi aina mutta on eri asia onko se totta.

Kahvipöytäkeskusteluissa hiukan liioitellaan eläkkeen määristä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi