Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajille halutaan sälyttää nykyään epilektikkojen ja diabeetikkojen jopa lääkkeiden anto hätätilanteessa koulussa!

Vierailija
03.02.2019 |

Samassa koulussa työskentelevä kouluterveydenhoitaja ei kuulemma hoida oppilaiden sairauksia. Opettajalla ei ole terveydenhoitoalan tutkintoa. Miksi hänet velvoitetaan lääkitsemään?!

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän hätätilanteessa kuka tahansa on velvollinen auttamaan??

Vierailija
2/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jonkun on pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa koulussa työskentelevä kouluterveydenhoitaja ei kuulemma hoida oppilaiden sairauksia. Opettajalla ei ole terveydenhoitoalan tutkintoa. Miksi hänet velvoitetaan lääkitsemään?!

Meillä lasten kouluissa th ei edes ole paikalla kuin 2-4 päivänä viikossa. Muutenkin, opettajahan se yleensä siinä paikalla on nopeammin (luokka, välkkä, ruokala tms.) ja oppilas saa avun nopeammin kuin että alettaisi hälyyttelemään terkkaa jostain paikalle.

Äly hoi!

Vierailija
4/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa ei kyllä ymmärrä miten diabeetikkoa lääkitään, siinä jos tekee virheen voi olla diabeetikolla hengenlähtö!!!!

Vierailija
5/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätilanteessa ei voi tehdä niin, että vieressä olijat seisovat tumåput suorana ja hälytetään joku osaavampi jostain kaukaa, joka ehtii paikalle kuin ehtii.

Ensiapua on velvollinen antamaan kuka tahansa ja on täysin luontevaa, että lapsen tiedettyyn, joskus ensiapua vaativaa sairautta ohjataan oikein näissä tilanteissa hoitamaan ne vastuulliset aikuiset, jotka ovat lapsen lähellä. Kotona vanhemmat, mummulassa isovanhemmat, koulussa opettajat, harrastuksissa harrastusten vetäjät.

Vierailija
6/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydenhoitaja esitteli meille epi-penin käytön, kun koulussa aloitti voimakkaasti allerginen lapsi. Yllätyin kuullessani, että opettajat ovat tosiaan vastuussa lääkkeen antamisesta. Tämä koskee kuitenkin vain hätätilanteita. Muuten opettajat eivät saa antaa oppilaille edes särkylääkkeitä.

Minua kyllä pelottaisi olla se, joka joutuu kynän lapseen tuikkaamaan. Kammoan neuloja, ja minua alkaa aina verikokeessakin heikottamaan. Haluaisin myös kuulla, miten vastuut menisivät, jos jotain sattuisi. On ahdistava ajatus, että joutuisin vastuuseen väärin annetusta lääkkeestä, kun minulla ei edes ole mitään alan koulutusta.

Vierailija
7/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi myös kollektiivisesti kieltää kaiken lääkinnän täysin oikeusjuttujen pelossa. Silloin ope ei lääkitse vaikka mikä olisi. Yksi ope antoi kyypakkauksen antamisesta esimerkin. Ope laittaa kyypakkauksen pöydälle ja sanoo: tässä on kyypakkaus, jonka avulla voi antaa ensiapua kyyn/ampiaisen/tms puremasta allergisen reaktion saaneelle. Poistun  nyt hetkeksi luokasta. Oppilaat sitten hoitavat tilanteen.

Vierailija
8/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja on kolmena päivänä viikossa suht pienehkössä koulussa elinsuurimman osan kouluviikkoa. Viis veisaa oppilaiden lääkehuollosta ja opettajien tuutiroinnista edes näissä asioissa. On vain omassa kopissaan. Ap

Vierailija
9/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa ei kyllä ymmärrä miten diabeetikkoa lääkitään, siinä jos tekee virheen voi olla diabeetikolla hengenlähtö!!!!

Ei sokerilla oikein henkeä saa lähtemään, ellei tiedottoman suuhun ala mehua kaatamaan. Satunnainen korkea verensokeri taas ei ole sellainen hätätilanne, että siihen ei voitaisi odottaa insuliinia pistämään sen hallitsevaa henkilöä. Mutta opettajan olisi hyvä osata se lapsen verensokeri mitata, jotta tietää onko sokeri korkea vai matala ja hänelle on hyvä olla opetettuna, mitä sitten tekee.

Vierailija
10/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluterveydenhoitaja esitteli meille epi-penin käytön, kun koulussa aloitti voimakkaasti allerginen lapsi. Yllätyin kuullessani, että opettajat ovat tosiaan vastuussa lääkkeen antamisesta. Tämä koskee kuitenkin vain hätätilanteita. Muuten opettajat eivät saa antaa oppilaille edes särkylääkkeitä.

Minua kyllä pelottaisi olla se, joka joutuu kynän lapseen tuikkaamaan. Kammoan neuloja, ja minua alkaa aina verikokeessakin heikottamaan. Haluaisin myös kuulla, miten vastuut menisivät, jos jotain sattuisi. On ahdistava ajatus, että joutuisin vastuuseen väärin annetusta lääkkeestä, kun minulla ei edes ole mitään alan koulutusta.

Niinpä niin. Epileptikolle pitäisi antaa kohtauksen alettua lääke suuhun juuri tiettyyn kohtaan! Vastuu on suuri! Ap

Vierailija
11/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Haluaisin myös kuulla, miten vastuut menisivät, jos jotain sattuisi. On ahdistava ajatus, että joutuisin vastuuseen väärin annetusta lääkkeestä, kun minulla ei edes ole mitään alan koulutusta.

Et joudu vastuuseen, kun pistät epipenin häken ohjeiden mukaan. Rikosvastuuseen pelastustoimien laiminlyönnistä ja heitteillejätöstä joudut, kun et tee mitään.  Ihan sama, oletko opettaja vai siivooja vai toisen lapsen vanhempi. Laissa on määritelty jokaisen velvollisuus auttaa hätätilanteessa, siellä ei ole määritelty, että pitäisi osata ensiapu hyvin.

Vierailija
12/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voi myös kollektiivisesti kieltää kaiken lääkinnän täysin oikeusjuttujen pelossa. Silloin ope ei lääkitse vaikka mikä olisi. Yksi ope antoi kyypakkauksen antamisesta esimerkin. Ope laittaa kyypakkauksen pöydälle ja sanoo: tässä on kyypakkaus, jonka avulla voi antaa ensiapua kyyn/ampiaisen/tms puremasta allergisen reaktion saaneelle. Poistun  nyt hetkeksi luokasta. Oppilaat sitten hoitavat tilanteen.

Ja kun palaa takaisin, yksi oppilas makaa kuolleena lattialla. Hienoa AIKUISET!

Vierailija
13/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Epileptikolle pitäisi antaa kohtauksen alettua lääke suuhun juuri tiettyyn kohtaan! Vastuu on suuri! Ap

Niin, se pitää antaa suun limakalvoille, siis hampaiden ja posken väliin. Jos annat väärin (esim. suun ulkopuolelle tai nieluun) , se ei tehoa yhtä nopeasti tai ollenkaan. Vastuu on olemattoman pieni, koska tilannetta et voi pahentaa, muuta kuin olemalla munaton pelkuri, joka ei tee mitään.

Vierailija
14/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat jutut opetetaan kaupan alalla työskenteleville tai vaikkapa Ruotsinlaivan työntekijöille. Toki jos opettajilta vaaditaan samaa, se aiheuttaa burn outia ja edellyttää palkanlisää...

Vierailija
15/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä samoja lääkkeitä (epipen,glukagoni, epilepsialääkkeet Buccolam ja Stesolid-rektioli) antavat vanhemmatkin tarvittaessa kotonaan lapsilleen, eikä heilläkään sen kummallisempaa koulutusta ole paitsi satunnaisesti joku heistä saattaa olla terveydenhuoltoalan ammattilainen. Ne lääkkeet on kehitetty ensiapulääkkeeksi ja niillä ei saa aikaiseksi mitään vakavaa vaikka ne antaisi väärin tai väärässä tilanteessa. Teho voi kärsiä mutta sairauskohtauksessa pitää hälyttää ambulanssi kuitenkin, joten jos eka lääke ei auta niin se ambulanssi auttaa sitten.

Vierailija
16/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että ihan jokainen henkilö on myös velvollinen tietyissä tilanteissa käyttämään sydäniskuria, joka siis pysäyttää henkilön sydämen? Siis juuri sitä laitetta, jolla aina sairaalasarjoissa isketään sähköä ihmiseen.

Näitä maalikkokäyttöön tarkoitettuja sydäniskureita eli defibrillaattoreita on jo paljon julkisissa tiloissa ja häkestä voidaan soittajaa kehottaa hakemaan sellainen ja käyttämään sitä. Ja se on ihan helppoa ja voi pelastaa ihmisen hengen. Ja ero siinä, käyttääkö iskuria ohikulkija ja koulutettu ensihoitaja voi tehdä sen, elääkö sairaskohtauksen saanut ihminen mahdollisesti selvittyään loppuelämänsä tavallista, työssäkäyvän ihmisen elämää vai pyörätuolissa vaikeasti vammaisten hoivakodissa puhekyvyttömänä. Ja nimenomaan niin, että jos se ohikulkija on munaton pelkuri, eikä käytä laitetta, joudutaan sinne hoivakotiin

Vierailija
17/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle suomalaiselle on sälytetty toisen auttaminen hätätilanteessa, Fiksu kansalainen käy ensiapukurssin.

En ymmärrä miksi opettajat pitäisi koulu alueella rajata tästä pois?

Mikäli lapseni sairastaisi diabetestä tai epilepsiaa varmistaisi, että opettajalla on tarvittava tietämys mitä voi tehdä ennen ambulanssin tuloa.

Vierailija
18/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä minua ihmetyttää se, että terveydenhoitoalan koulutuksen saanut ihminen istuu lähellä kopissa mutta häntä ei saa vaivata tässä lääkitsemisasiassa. Syytä ei kerrota. Ap

Vierailija
19/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa nää aikuiset jotka ovat NIIN piikkikammoisia että hätätilanteessakin ihan hirvittää. Tai sitten verikokeet, kauheinta ikinä. Hakekaa apua mt-ongelmiini, tuo on niin huomionhakuista että! Tai sitten vanhemma, jotak menee verikokeisiin ja poistuvat paikalta koska piikkikammo. Voi helkkari sentään, mitä itsekkyyttä ja huomion kääntämistä itseensä tilanteess, jossa pitäisi lapsesta pitää huolta.

Vierailija
20/112 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätätilanteessa jokainen on koulutukseensa ja osaamiseensa katsomatta velvollinen auttamaan hädässä mutta mitään vastuuta tekemisistään ei tietenkään maallikolla ole. Siis saa hoitaa ja on velvoitekin siihen mutta mitään vastuuta ei tietenkään antamastaan "hoidosta" ole opettajalla sen enempää kuin vaikka talonmiehellä tai luokkakaverillakaan. Vai luuletteko että se opettaja voi olla vastuussa siitä jos jotain menee väärin? Koulutuksensako perusteella? Vai maksetaanko siitä? Vai millä perusteella?

Eihän se nyt tietenkään yleensä huonommaksikaan voi mennä kuin että tekee edes jotain kuin se ettei ter mitään. Tosin osa epilepsialääkkeistä annetaan peräsuoleen ja sellaisen ruiskeen antaminen voi tietysti vaikka puhkaista sen peräsuolen mutta jos sitä opettaja laitetaan tekemään niin ei mistään vahingoista hoidon yhteydessä maallikko vastaa eikä niitä korvaa kyllä mikään potilasvahinkovakuutuskaan kun se kattaa vain ammattilaisten antaman hoidon ja sairaalassa sitten leikataan suoli jos se nyt vaikka repeää jotenkin? Muistan kun erästä opettajaa epäilyttikin alkaa antamaan peruruiskeena epilepsialääkettä jos vielä muut oppilaat vieressä katselevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi