Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?

Vierailija
03.02.2019 |

Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).

Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?

Kommentit (385)

Vierailija
141/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kesken leikkauksen lähteä hakemaan sairasta lasta? Potilas voi kuolla.

Vierailija
142/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku selittää miksi olen saanut niin paljon kuraa niskaani tässä ketjussa? Yritän kysellä neuvoja työn ja perhe-elämän yhdistämiseen ja minut teilataan joksikin hirviöäidiksi, joka ei välitä lapsestaan ollenkaan.

Ap

Kannattaisi esimieheltä kysyä miten tällaisissa tilanteissa toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn soittajalta, joko ambulanssi on tulossa. Jos vastaus on, että ei, niin kysyn, että miksi minulla sitten olisi sinne kiire. Ehdin varsin hyvin hankkimaan varahakijan, joka tulee, kun ehtii. Ainoastaan hätätapauksessa lähden hakemaan lasta pois hoidosta. Olen pyytänyt kuvaa kuumemittarista lapseni lämmönmittauksen jälkeen, mutta sitäkään en ole saanut, joten päätelmäni on, että lapsi ei välttämättä ole lainkaan sairas. Hoitajat vain haluavat helpotusta päiväänsä.

Lapsi-parka. Jos oma äiti ei välitä, niin kuka välittää :( Säälin lastasi.

No jos vaikka se päiväkodin hoitaja välittäisi, hänhän se siellä töissä on ja mtannut lapsen kuumeen ja sitten 36.9 asteen kuumeesta soittaa, että äkkiä hakemaan lapsi kotiin, kamalan sairas ja väsynyt. Kun sanon, että mittaa lämpö uudestaan ja lähetä kuva mittarista, soitan lapselle lääkäriajan, niin ei onnistu.

Minulle ei ole kertaakaan soitettu lapsen päiväkodista niin, että lapsi olisi oikeasti ollut sairas. Työnantajallani ei ole velvollisuutta maksaa minulle palkkaa, jos ei ole sairauslomatodistusta ja sitä en lääkäriltä saa, jos lapsi on terve. Miksi tämä on päiväkodissa mahdotonta ymmärtää?

sitten sinä dokumentoit tilanteen ja toimit.tarpeen mukaan yhteiskunnan sääntöjen ja lakejen puitteissa. Voi vaihtaa myös päiväkotia, tai palkata yksityisen hoitajan. Sinulla on velvollisuus, vaikka muut sössivät.

Ei, minulla ei ole velvollisuutta hakea tervettä lasta pois päivähoidosta kesken kaiken. Yhteiskunnan säännöt tai lait eivät siihen velvoita ja jos päiväkoti ei pysty todistamaan esim.kuumemittarin kuvalla, että lapsi on sairas, niin minun ei tarvitse lähteä työpaikalta lasta noutamaan. Jos en mene, voidaan tehdä lasu, mutta silloin pitää myös olla se lääkärintodistus lapsen sairaudesta, ei riitä pelkkä hoitajan huoli. Kyllä, olen kertaalleen tämän rumban käynyt läpi ja voittanut, koska osasin kysyä samantien, ketkä hoitajat ryhmästä ovat töissä ja mitä lukee työvuorolistassa.

Vierailija
144/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa, marttyyrit kokoontuvat porukalla tuomitsemaan työssäkäyvää perheenäitiä. Älkää viitsinkö moralisoida. Ap pitää lapsistaan parempaa huolta kuin te, tuomitsevat, työttömät ja tekopyhät mammat.

Puhu vain itsestäsi :)

Kritisoin ap:tä tuossa aiemmin ja ihan syystä. Jos lapsia hankkii, niin niistä on myös vastuussa ja elämä järjestellään niin, että homma hoituu (en tarkoita työttömäksi jättäytymistä).

Aikuinen ihminen pystyy kyllä järjestelemään asiansa.

Ja ap täällä nyt sitten kysyy neuvoja siihen järjestelemiseen kun tukiverkot on omissa töissään kiinni, niin keltään ei heru niitä neuvoja.

Ei! Ap hakee hyväksyntää olla hakematta lapsiaan päiväkodista. Mikään muu neuvo ei kelpaa, kuin älä hae lasta päiväkodista ja tee työsi. Ohis

Vierailija
145/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse ei pääse hakemaan, järjestetään joku muu hakemaan. 

Kaikilla ei ole ketään muuta.

Itse lähdin ja sain kenkää seuraavissa Yt:ssä. Pomon asenne minua kohtaan muuttui välittömästi tapauksen jälkeen.

Nyt on elämä tosi vaikeaa.

Jos ihminen pakotetaan käymään töissä, olisi oltava joku varajärjestelmä lapsen sairastuessa kesken päivän.

Vierailija
146/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kertakaikkiaan pääse töistänsä irrottautumaan niin se on järkättävä joku joka hakee. Eikö näitäkin kannattaisi miettiä aiemmin ennen kuin osuu kohdalleen.

Vierailija
147/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn soittajalta, joko ambulanssi on tulossa. Jos vastaus on, että ei, niin kysyn, että miksi minulla sitten olisi sinne kiire. Ehdin varsin hyvin hankkimaan varahakijan, joka tulee, kun ehtii. Ainoastaan hätätapauksessa lähden hakemaan lasta pois hoidosta. Olen pyytänyt kuvaa kuumemittarista lapseni lämmönmittauksen jälkeen, mutta sitäkään en ole saanut, joten päätelmäni on, että lapsi ei välttämättä ole lainkaan sairas. Hoitajat vain haluavat helpotusta päiväänsä.

No jos vaikka se päiväkodin hoitaja välittäisi, hänhän se siellä töissä on ja mtannut lapsen kuumeen ja sitten 36.9 asteen kuumeesta soittaa, että äkkiä hakemaan lapsi kotiin, kamalan sairas ja väsynyt. Kun sanon, että mittaa lämpö uudestaan ja lähetä kuva mittarista, soitan lapselle lääkäriajan, niin ei onnistu.

Minulle ei ole kertaakaan soitettu lapsen päiväkodista niin, että lapsi olisi oikeasti ollut sairas. Työnantajallani ei ole velvollisuutta maksaa minulle palkkaa, jos ei ole sairauslomatodistusta ja sitä en lääkäriltä saa, jos lapsi on terve. Miksi tämä on päiväkodissa mahdotonta ymmärtää?

sitten sinä dokumentoit tilanteen ja toimit.tarpeen mukaan yhteiskunnan sääntöjen ja lakejen puitteissa. Voi vaihtaa myös päiväkotia, tai palkata yksityisen hoitajan. Sinulla on velvollisuus, vaikka muut sössivät.

Ei, minulla ei ole velvollisuutta hakea tervettä lasta pois päivähoidosta kesken kaiken. Yhteiskunnan säännöt tai lait eivät siihen velvoita ja jos päiväkoti ei pysty todistamaan esim.kuumemittarin kuvalla, että lapsi on sairas, niin minun ei tarvitse lähteä työpaikalta lasta noutamaan. Jos en mene, voidaan tehdä lasu, mutta silloin pitää myös olla se lääkärintodistus lapsen sairaudesta, ei riitä pelkkä hoitajan huoli. Kyllä, olen kertaalleen tämän rumban käynyt läpi ja voittanut, koska osasin kysyä samantien, ketkä hoitajat ryhmästä ovat töissä ja mitä lukee työvuorolistassa.

Kyllä minä olisin huolissani jos vanhemmalla on tämä asenne kun hoitohenkilökunnalla on huoli tämän lapsesta.

Vierailija
148/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista selittelyn makua. Olen ollut useissa eri työpaikoissa ja on ihan normaalia että ihmisille tulee puheluita mitkä on oakko ottaa vastaan.

Talletat päiväkodin numeron puhelimeen ja kun näet että sieltä soitetaan, pahoittelet ja otat puhelun vastaan tai soitat takaisin hetken päästä.

Kukaan normaali aikuinen ei pahasta jos vastaat päiväkodin soittoon, jokainen ymmärtää että ne must do -asioita.

En ole kirurgi, vaan potilas ja voi jumalauta jos lekuri alkais kesken leikkauksen räplätä puhelintaan. Ou jeah🤪

Salissa olevat hoitajat vastaavat steriiliksi puetun henkilöstön puhelimiin leikkauksen aikana tarvittaessa, välittävät viestin tai pitävät luuria tohtorin korvalla jos tilanne sallii.

Vierailija
149/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä minä olen lähtenyt kesken työpäivän lasta hakemaan, mutta viime viikolla mies oli toipilaana kotona  leikkauksen jälkeen ja lähti hakemaan lasta. Päiväkodissa miestä ei kovin hyvin tunneta ja siellä oltiin ihmeissään, että kuka tulee hakemaan ketä Anttoa, ei täällä sellaista ole. Mies soitti minulle ja kertoi, ettei siellä ole sairasta lasta, olikohan edes oikea päiväkoti (oli...). Minulle tuli päiväkodista soitto, että lapsi pitäisi nyt pikaiseen noutaa ja minä ihmettelemään, että kun on jo kerran ollut hakija ovella, niin miksi ei lasta ole saanut mukaansa. Vastaus oli, että täällä ei ole merkittynä hakijaksi sitä henkilöä, joka kävi lasta kysymässä. Kysyin, että kenen nimi siellä sitten on ja sanoivat mieheni nimen. Kysyin, että kuka kävi lasta hakemassa ja vastaus oli että eivät saa kertoa.

Hain lapseni työpäivän päätteeksi.

Mieheni on tavallinen suomalainen keski-ikäinen Antti Virtanen. Nähtävästi nimi on nykyisin niin eksoottinen, ettei sitä osata kirjoittaa.

Vierailija
150/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kertakaikkiaan pääse töistänsä irrottautumaan niin se on järkättävä joku joka hakee. Eikö näitäkin kannattaisi miettiä aiemmin ennen kuin osuu kohdalleen.

Aina ei ole saatavilla sitä ’jotain’. Aina ei onnistu. Päiväkoti järjestää lastenhoitopalvelua. Päiväkoti joustaa. Palveluammatti on sellainen.

Vierailija
151/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olisin huolissani jos vanhemmalla on tämä asenne kun hoitohenkilökunnalla on huoli tämän lapsesta.

Kun tarpeeksi monta kertaa haet terveen lapsen päivähoidosta, käytät lääkärissä ja saat tiedon, että lasta ei vaivaa yhtään mikään, niin alat vähitellen suhtautua päiväkodin hoitajien osaamiseen aika lailla eri tavalla kuin ennen. Heillä on huoli vain siitä, että lasten ja hoitajien suhdeluvun täytyy pysyä oikeana, jotta AVIsta ei tule tarkastajaa.

Vierailija
152/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä, valtaosalla näistä kommentoijista ei ole minkään valtakunnan käsitystä vastuullisesta työntekemisestä.

On eri asia sumplia työpaikalla asiat siihen kuosiin että voi lähteä kesken päivän, kuin näiden mammojen könytä ylös sohvalta ja kiskaista toppahousut pyjaman päälle.

Konkreettista neuvoa en pysty antamaan, mutta samankaltaisessa tilanteessa olevana kokemukseni on, että päiväkoti kyllä joustaa, samoin työnantaja. Tällaisia tilanteita tulee vastaan onneksi ääriharvoin.

Kerrot vain päiväkodille, että työsi luonteen vuoksi et välttämättä pysty vastaamaan välittömästi, mutta otat yhteyttä heti kun voit. Työnantajalle kerrot, että pienen lapsen vanhempana sinun täytyy olla aina tavoitettavissa hätätilanteiden varalta, varmasti sopii että tarkistat välillä puhelimesi. Sen ei pitäisi häiritä ketään ja lapsesta kyllä pidetään saapumiseesi asti huolta. Päiväkotikin ymmärtää, että vastuullisesta työstä irtautumiseen ja välimatkoihin kuluu aikaa.

Vierailija
153/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilmoitettava varahakijan tiedot kirjallisesti päiväkotiin. Kuka vain ei siis voi yhtäkkiä lähteä hakemaan, vaan sen on oltava jo kauden alussa ilmoitettu henkilö. Meillä ei ketään sellaista henkilöä ole, mutta onneksi töistä yleensä pääsee.

Vierailija
154/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse ei pääse hakemaan, järjestetään joku muu hakemaan. 

Kaikilla ei ole ketään muuta.

Itse lähdin ja sain kenkää seuraavissa Yt:ssä. Pomon asenne minua kohtaan muuttui välittömästi tapauksen jälkeen.

Nyt on elämä tosi vaikeaa.

Jos ihminen pakotetaan käymään töissä, olisi oltava joku varajärjestelmä lapsen sairastuessa kesken päivän.

sitähän tässä on yritetty kertoa, että se olisi järkevää. Se on tosin sinun vastuulla hoitaa tämä parhaaksi katsomallasi tavalla.

Vierailija
155/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole saatavilla sitä ’jotain’. Aina ei onnistu. Päiväkoti järjestää lastenhoitopalvelua. Päiväkoti joustaa. Palveluammatti on sellainen.

No eikö sitten kannattaisi sanoa että älkää soittako, en pääse hakemaan kesken työpäivän eikä kukaan muukaan. Ja jos nyt sattuu että lapsella siellä henki lähtee niin sittenhän se haku ei ole enää vanhempien vastuulla.

Vierailija
156/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ilmoitettava varahakijan tiedot kirjallisesti päiväkotiin. Kuka vain ei siis voi yhtäkkiä lähteä hakemaan, vaan sen on oltava jo kauden alussa ilmoitettu henkilö. Meillä ei ketään sellaista henkilöä ole, mutta onneksi töistä yleensä pääsee.

Meillä päivähoidossa taas onnistuu, soitan vain että kuka on tulossa hakemaan ja koska jos juutun itse johonkin. Mutta nämä on tapauskohtaisia.

Vierailija
157/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kirurgi pidä puhelinta auki kun tietää että on leikkaus.

Vierailija
158/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä joku vaatimassa yhteiskunnalta ilmaista palvelua, jossa kipeä lapsi haetaan päiväkodista pois ja viedään säilöön siksi aikaa, kunnes lapsen vanhemman priooriteetteihin sopii tämä sieltä noutaa? Bisnesidea on hyvä jos sille on kysyntää. Ja sitten mainostetaan itseä empaattiseksi.. ala-arvoista vanhemmuutta.

Vierailija
159/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikkaussalihoitaja ja aina olen päässyt hakemaan lapsia pois päiväkodista tarvittaessa. Leikkaussalissa voi useimmiten pitää omaa puhelinta mukana ja monesti salin pöydällä on useampi puhelin rivissä, niin omat kännykät kuin talon puhelimet. Leikkaussalissa soi puhelimet jatkuvasti, kun vuodeosastolta kysellään jatkohoito-ohjeita, tai kokemattomampi lääkäri konsultoi kokeneempaa lääkäriä jne. Kun leikkaus on käynnissä niin kesken kaiken harvemmin pääsee omaa puhelintaan käyttämään. Jos kuitenkin tiedän että lapsi saattaa sairastua kesken työpäivän pyydän kollegaa menemään instrumenttihoitajaksi, jotta voin vastata puhelimeen tarvittaessa.

Jos joudun lähtemään kesken päivän hakemaan lasta kotiin, ilmoitan asiasta esimiehelle ja on hänen tehtävä miettiä miten leikkaustoiminta jatkuu. Jos kirurgi tai hänen lapsensa sairastuu niin päivän loput leikkaukset voidaan yleensä peruuttaa tai siirtää kiireellisimmät toiseen leikkaussaliin. Kukaan ei ole korvaamaton.

Olen kertonut päiväkotiin ja kouluun työni luonteesta ja etten aina pysty vastaamaan puhelimeen. He ovat tämän ymmärtäneet. Meillä ei ole tukiverkkoja lähellä, joten mitään varahakijoita ei ole olemassa. Olen myös kertonut esimiehelleni että joudun pitämään omaa puhelinta mukana leikkaussalissa lasten vuoksi, eikä tämä ole koskaan ollut ongelma.

Vierailija
160/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat ap sinne päiväkotiin, että asia selvä, lähden heti hakemaan, kun saan koneen kiinni/ilmoitettua pomolle/tämän asiakkaan asiat hoidettua tms. jotain riittävän epämääräistä. Harva meistä on töissä päiväkodin vieressä, joten joka tapauksessa menee tunti tai toinenkin, että pääsee paikalle.

Sitten sovit pomon kanssa, koska voit lähteä ja teet työsi siihen malliin, että lähtö onnistuu.

jos soitto tulee lounaan jälkeen, haet lapsen päiväkodista suunnilleen siihen aikaan kuin hakisit muutenkin ja valittelet sitä, kun bussivuorot ei osu yksiin jne. Jos päiväkodissa ollaan tuohtuneita, kun et päässyt heti, syytä liikennettä, esimiestä tai mitä tahansa muuta seikkaa kuin itseäsi. Sinä lähdit heti kun pääsit, tätä kannattaa korostaa.

Lapsesi tuskin on kovin sairas, yleensä eivät päiväkodista noudettaessa ole, mutta muista siellä korostaa sitä,miten kamalaa on, kun lapsi on niin kipeä. Et ole jaksanut leikkiä tms. jolloin lapsi kyllä kertoo, että on leikkinyt ja ulkoillut eikä edes huomannut olevansa sairas. Sinä korostat hoitajille, miten kurjaa on, kun lapsi on ollut koko päivän näin kipeä!

Syvällä sisimmässäsi kiroat koko nykysysteemin, mutta esität reipasta. Ja sitten menet sen aika lailla terveen lapsen kanssa kotiin ja mietit, että mikä on se sairaus, joka oireilee vain päivähoidossa.