Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Joko vanhempi hakee tai joku muu aikuinen hakee. Mulla on myös sellainen työ, että saavat tarhasta soitella niin paljon kun ehtivät, kun en saa pitää kännykkää mukana eli voin korkeintaan tauolla soittaa takaisin ja mies taas on usein työmaalla jossakin 100km päässä. Jos mä en voi lähteä töistä niin soitan mun äitiyslomalla olevalle siskolle, meillä on diili just tämmöisen tilanteen varalle. Yleensä kyllä pääsen lähtemään, kun sanoo, että sori, mutta nyt on pakko, kun ei sitä sairasta lasta voi hoidossa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn soittajalta, joko ambulanssi on tulossa. Jos vastaus on, että ei, niin kysyn, että miksi minulla sitten olisi sinne kiire. Ehdin varsin hyvin hankkimaan varahakijan, joka tulee, kun ehtii. Ainoastaan hätätapauksessa lähden hakemaan lasta pois hoidosta. Olen pyytänyt kuvaa kuumemittarista lapseni lämmönmittauksen jälkeen, mutta sitäkään en ole saanut, joten päätelmäni on, että lapsi ei välttämättä ole lainkaan sairas. Hoitajat vain haluavat helpotusta päiväänsä.
Lapsi-parka. Jos oma äiti ei välitä, niin kuka välittää :( Säälin lastasi.
No jos vaikka se päiväkodin hoitaja välittäisi, hänhän se siellä töissä on ja mtannut lapsen kuumeen ja sitten 36.9 asteen kuumeesta soittaa, että äkkiä hakemaan lapsi kotiin, kamalan sairas ja väsynyt. Kun sanon, että mittaa lämpö uudestaan ja lähetä kuva mittarista, soitan lapselle lääkäriajan, niin ei onnistu.
Minulle ei ole kertaakaan soitettu lapsen päiväkodista niin, että lapsi olisi oikeasti ollut sairas. Työnantajallani ei ole velvollisuutta maksaa minulle palkkaa, jos ei ole sairauslomatodistusta ja sitä en lääkäriltä saa, jos lapsi on terve. Miksi tämä on päiväkodissa mahdotonta ymmärtää?
sitten sinä dokumentoit tilanteen ja toimit.tarpeen mukaan yhteiskunnan sääntöjen ja lakejen puitteissa. Voi vaihtaa myös päiväkotia, tai palkata yksityisen hoitajan. Sinulla on velvollisuus, vaikka muut sössivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn soittajalta, joko ambulanssi on tulossa. Jos vastaus on, että ei, niin kysyn, että miksi minulla sitten olisi sinne kiire. Ehdin varsin hyvin hankkimaan varahakijan, joka tulee, kun ehtii. Ainoastaan hätätapauksessa lähden hakemaan lasta pois hoidosta. Olen pyytänyt kuvaa kuumemittarista lapseni lämmönmittauksen jälkeen, mutta sitäkään en ole saanut, joten päätelmäni on, että lapsi ei välttämättä ole lainkaan sairas. Hoitajat vain haluavat helpotusta päiväänsä.
Lapsi-parka. Jos oma äiti ei välitä, niin kuka välittää :( Säälin lastasi.
No jos vaikka se päiväkodin hoitaja välittäisi, hänhän se siellä töissä on ja mtannut lapsen kuumeen ja sitten 36.9 asteen kuumeesta soittaa, että äkkiä hakemaan lapsi kotiin, kamalan sairas ja väsynyt. Kun sanon, että mittaa lämpö uudestaan ja lähetä kuva mittarista, soitan lapselle lääkäriajan, niin ei onnistu.
Minulle ei ole kertaakaan soitettu lapsen päiväkodista niin, että lapsi olisi oikeasti ollut sairas. Työnantajallani ei ole velvollisuutta maksaa minulle palkkaa, jos ei ole sairauslomatodistusta ja sitä en lääkäriltä saa, jos lapsi on terve. Miksi tämä on päiväkodissa mahdotonta ymmärtää?
En ollut tajunnut, että se on sitten tuollaista. Meilläkin työnantaja vaatii lääkärintodistuksen siitä lapsen sairaudesta, jotta se minun poissaolo työstä on oikeutettu. Olin luullut, että soittavat vain, jos lapsi on oikeasti sairas. Ap
Jos tulee joku tapaturma tai vakava sairastuminen niin, että lapsi pitää heti saada sairaalaan, niin silloin tietenkin pitää lähteä itsekin heti. Mutta voiko päiväkodit vaatia, että flunssakuumeen tai oksennustaudin takia se lapsi haetaan heti? Itselläni kestää jokatapauksessa työpaikalta 1.5 tuntia päiväkodille, jos lähden heti. Ei kai sillä lapsella nyt hirveää hätää voi olla, jos joutuu 2 h odottamaan 37,1 asteen lämmössä.
Mahtavaa, marttyyrit kokoontuvat porukalla tuomitsemaan työssäkäyvää perheenäitiä. Älkää viitsinkö moralisoida. Ap pitää lapsistaan parempaa huolta kuin te, tuomitsevat, työttömät ja tekopyhät mammat.
Onneks et oo mun äiti. Kuume ei kerro kaikkea. Monesti voidaan tuoda lapsi puolikunnossa. Kuumetta ei ole mutta lapsi ei jaksa kävellä retkellä ja nukahtaa ruokapöytään. Lapsi voi sanoa et kotona aamulla otettu lääkettä. Ei oo tänä päivänä puolikuntosten paikka pk. Hyvä et hoitajia saadaan riittävä määrä
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista selittelyn makua. Olen ollut useissa eri työpaikoissa ja on ihan normaalia että ihmisille tulee puheluita mitkä on oakko ottaa vastaan.
Talletat päiväkodin numeron puhelimeen ja kun näet että sieltä soitetaan, pahoittelet ja otat puhelun vastaan tai soitat takaisin hetken päästä.
Kukaan normaali aikuinen ei pahasta jos vastaat päiväkodin soittoon, jokainen ymmärtää että ne must do -asioita.
En ole kirurgi, vaan potilas ja voi jumalauta jos lekuri alkais kesken leikkauksen räplätä puhelintaan. Ou jeah🤪
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on tehnyt lapsia jos oma työ on tärkeämpää?!? Mitä helvettiä sinun päässä liikkuu? Yhisä
Pitäisikö kirurgin jättää leikkaus kesken, tai poliisi, lääkäri, sh jne. ja ilmoittaa lähtevänsä vain hakemaan sairasta lasta päiväkodissa?
Minulla on tosi vaikea lähteä kesken päin töistä pois, etukäteen sopimatta, sillä työni vaikuttaa kymmeniin muihin, jotka ovat myös aikatauluttaneet työaikansa.
Meillä on hoitorinki, joka koostuu useammasta henkilöstä ja he käyvät lapsen pois päiväkodista ja hoitavat lapsen. Ja tietysti maksamme siitä.
Voiko joku selittää miksi olen saanut niin paljon kuraa niskaani tässä ketjussa? Yritän kysellä neuvoja työn ja perhe-elämän yhdistämiseen ja minut teilataan joksikin hirviöäidiksi, joka ei välitä lapsestaan ollenkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, marttyyrit kokoontuvat porukalla tuomitsemaan työssäkäyvää perheenäitiä. Älkää viitsinkö moralisoida. Ap pitää lapsistaan parempaa huolta kuin te, tuomitsevat, työttömät ja tekopyhät mammat.
Puhu vain itsestäsi :)
Kritisoin ap:tä tuossa aiemmin ja ihan syystä. Jos lapsia hankkii, niin niistä on myös vastuussa ja elämä järjestellään niin, että homma hoituu (en tarkoita työttömäksi jättäytymistä).
Aikuinen ihminen pystyy kyllä järjestelemään asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu vain itsestäsi :)
Kritisoin ap:tä tuossa aiemmin ja ihan syystä. Jos lapsia hankkii, niin niistä on myös vastuussa ja elämä järjestellään niin, että homma hoituu (en tarkoita työttömäksi jättäytymistä).
Aikuinen ihminen pystyy kyllä järjestelemään asiansa.
Ja ap täällä nyt sitten kysyy neuvoja siihen järjestelemiseen kun tukiverkot on omissa töissään kiinni, niin keltään ei heru niitä neuvoja.
MLL:ltä ei tiettävästi löydy päivystävän hoitajan palvelua. Jostain Stellan kautta saa nopeimmillaan parissa tunnissa jonkun random-hoitajan, mutta ongelma on se, että päiväkoti ei saa luovuttaa lasta, jos ei ole etukäteen tehtyä kirjallista sopimusta hakijasta. Muutenkin olisi vähän paha paikka sairaalle lapselle, jos joku tuntematon tulisi hakemaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee joku tapaturma tai vakava sairastuminen niin, että lapsi pitää heti saada sairaalaan, niin silloin tietenkin pitää lähteä itsekin heti. Mutta voiko päiväkodit vaatia, että flunssakuumeen tai oksennustaudin takia se lapsi haetaan heti? Itselläni kestää jokatapauksessa työpaikalta 1.5 tuntia päiväkodille, jos lähden heti. Ei kai sillä lapsella nyt hirveää hätää voi olla, jos joutuu 2 h odottamaan 37,1 asteen lämmössä.
Eikö lapsellasi voi olla enemmän kuumetta. Aika hassua.
Mä kysyisin ennemmin, että miksi olet niin tolkuttoman huolissasi ja musta-valkoinen työpaikkasi suhteen? Onko sinulla ollut työuupumusta tai muuta joka selittäisi tämän? Onko teillä poikkeuksellisen huono työilmapiiri vai mitä?
Näistä oman työsi yhdistämisestä perhe-elämään kannattaa kysyä kollegoilta, joilla on lapsia ja lopulta omalta esimieheltä, jos ei muuten avaudu. Kukaan meistä ei tiedä mikä on just teidän työpaikan tilanne.
Lain mukaan sulla (ja sun miehellä) on oikeus ja velvollisuus hakea lapsi tarhasta sen sairastuessa. Poikkeuksena sitten ammatit, joissa on pakko hankkia joku ulkopuolinen hoitaja varalle.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää miksi olen saanut niin paljon kuraa niskaani tässä ketjussa? Yritän kysellä neuvoja työn ja perhe-elämän yhdistämiseen ja minut teilataan joksikin hirviöäidiksi, joka ei välitä lapsestaan ollenkaan.
Ap
Ehkä se oli tuo kysymyksenasettelusi: mitä jos en pääse/kukaan ei pääse hakemaan lasta/vastaamaan puhelimeen keskellä päivää. Se ikään kuin olettaa, että ns. joku muu hoitaa tilanteen viime kädessä. Mutta kun sellaista ei ole vaan sinä ja miehesi olette vastuussa. Jos olette lapsen hankkineet ja päiväkotiin laittaneet ettekä pääse töistä pois eikä mummot ja kummit voi auttaa niin palkkaatte hoitajan, tietenkin. Ja ei oleteta että olet paikalla tyyliin 20 minuuttia soitosta, mutta tavoitettavissa pitää olla ja kohtuullisessa ajassa tulla hakemaan lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tullut tilannetta vastaan aikoinaan.
Lapsi yli 3 v päiväkotiin ja puolipvää ja vapaapäiviä paljon. Oli siinäkin luuseri ja työtön. Hyvin oon ehtinyt olemaan työssäkin.
Mun lapsen päiväkodeissa on pitänyt merkata varahakijoiden yhteystiedot yhteydenottojärjestyksessä. Jos eivät saa minua lainkaan kiinni, soittavat seuraavana tietylle ystävälle. Jos en heti vastaa puhelimeen, laittavat tekstarin, jossa lukee että ”Armas on sairastunut, koska pääset hakemaan?” Menen heti esimiehelle kertomaan tilanteen ja asia on sillä selvä eli loppupäivä vapaata ja sovitaan että aamulla soitellaan. Jos en pääsisi, esim tentti ym, niin soittaisin sellaisille läheisille joiden arvelen pääsevän. Mutta olettavat kyllä että heti pääsee. Viimeksi lapsen sairastuessa pääsin lähtemään tunnin kuluessa mikä oli vielä päiväkodille ok.
Ap, MLL voisi teoriassa auttaa, mutta harvemmin sieltä saa nyt heti hoitajan. Sieltä kannattaa hakea päiviä/viikkoja etukäteen jo. Eli ei toimi äkkitilanteessa. Minulle on joskus löytynyt samalle iltapäivälle hakija päiväkodistakin. Silloin avain on ollut lapsen repussa jo valmiiksi.
Eikö kaikissa päiväkodeissa merkata noita varahakijoiden tietoja ylös?
Jos eivät saa ketään kiinni niin sitten se on ennen pitkää sosiaalipäivystyksen asia, lapsihan on käytännössä heitteillä. Eli tilapäinen sijoitus siitä tulisi.
Mitäs sitten kun muutaman kerran on päiväkodilta hädissään soitettu, että pitäisi hakea lapsi kotiin, kun on nousssut kuume ja lapsi on väsyneen oloinen. Olen luultavasti heidän mielestään VAIN kotona. Juu, olen kotona, mutta työpaikkani on kotona.
Olen kampaaja. No nämä kolme kertaa sitten olen jättänyt asiakkaan ihmettelemään ja odottamaan( kerran pesin värin sentään pois asiakkaan päästä ensin) kun sitten olen päässyt päiväkodille, tämä "sairas" lapsi juoksee hikisenä käytävällä kuin villi apina. No on lämpöä, varmasti on ruumiinlämpö koholla tuolla huhtomisella. Ei kun kotiin vain tämän "väsyneen" lapsen kanssa. Kotona sitten organisoimaan lapselle jotakin tekemistä siksiaikaa, että saan hoidettua asiakkaan loppuun. Asiakas jokakerta ollut ymmärtäväinen, että "juu lähde ihmeessä vain hakemaan lapsesi, pärjään kyllä täällä senaikaa" ihan vieraita en olisi uskaltanut jättääkään, mutta sattunut olemaan aina puolituttuja kaikki asiakkaat ja maalla asutaan melko pienellä paikkakunnalla.
Asiakkaiden kanssa aina sitten hämmästelty näitä ihmeparantumisia.
Juu tuedän, lapseni on vilkas ja hermoja koetteleva, joten aina tuntuu, että kutsu kotiinhakemisesta on tullut kun meno villeimillään.
Olen ottanut tämän puheeksi muiden vanhempien kanssa ja osalla sama kokemus.
Kolmannen kerran jälkeen otin yhteyttä ylempään tahoon.
Päiväkodin työntekijä joutui puhutteluun ja pyysi minulta anteeksi.
Mieheni on viikkokunnassa töissä, joten ei paljon hänelle soittaa auttanut.
Varmasti on todellisiakin sairastumistapauksia,
mutta kohdalleni sattui nyt tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siksi koska sinulle ei kelpaa minkäänlainen ohjeistus. Etkö osaa lukea vai mikä on ongelmasi? Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Taidat olla se sama joka kyselee sunnuntaipäivien ratoksi mitä tehdä miehen haisevan perseen kanssa tuntikausia eikä mikään ns normaali vastaus kelpaa.
Yritin tuossa aiemmassa viestissä kysellä, että saako esim. MLL:stä rahalla tällaisia varahakijoita, mutta enpä saanut muuta vastausta siihen, kuin että se on minun oma ongelmani. Ap